Teksti suurus:

Apteegiteenuse osutamise tingimused ja kord

Apteegiteenuse osutamise tingimused ja kord - sisukord
Väljaandja:Sotsiaalminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:09.03.2024
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:31.03.2026
Avaldamismärge:RT I, 06.03.2024, 2

Apteegiteenuse osutamise tingimused ja kord

Vastu võetud 17.02.2005 nr 24
RTL 2005, 22, 305
jõustumine 01.03.2005

Muudetud järgmiste aktidega (näita)

VastuvõtmineAvaldamineJõustumine
26.02.2010RTL 2010, 10, 18001.04.2010
15.04.2010RTL 2010, 20, 36524.04.2010
06.05.2013RT I, 10.05.2013, 113.05.2013
18.03.2014RT I, 22.03.2014, 125.03.2014
10.07.2014RT I, 12.07.2014, 16715.07.2014, osaliselt 01.01.2015 ja 09.06.2019
05.12.2014RT I, 11.12.2014, 1014.12.2014
15.11.2018RT I, 20.11.2018, 423.11.2018
20.10.2022RT I, 29.10.2022, 201.11.2022
08.05.2023RT I, 23.05.2023, 126.05.2023
29.02.2024RT I, 06.03.2024, 109.03.2024, osaliselt 01.04.2026

Määrus kehtestatakse «Ravimiseaduse» § 31 lõike 6 punkti 3 alusel.

1. peatükk ÜLDSÄTTED 

§ 1.   Üldsätted

  Määrusega kehtestatakse nõuded üldapteegi, veterinaarapteegi ja haiglaapteegi ning nende struktuuriüksuste (edaspidi apteek) ruumidele, sisseseadele, tehnilisele varustusele, personalile, töökorraldusele, ravimite arvestusele ja aruandlusele, ravimite kaugmüügile ja videokõne vahendusel apteegiteenuse osutamisele.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

2. peatükk NÕUDED RUUMIDELE, SISSESEADELE JA TEHNILISELE VARUSTUSELE 

§ 2.   Üldnõuded ruumidele

  (1) Apteegil peavad olema vähemalt järgmised ruumid:
  1) üld- ja veterinaarapteegis müügisaal külastajate teenindamiseks, haiglaapteegis ruum või ruumiosa tellimuste vastuvõtmiseks ja osakondadele väljastamiseks, komplekteeritud ravimite säilitamiseks ja ravimite väljastamiseks;
  2) valmistamisruumid, kui apteek valmistab või jaendab ravimeid;
  3) laoruumid või eraldatud ruumiosa ravimite säilitamiseks;
  4) personaliruum;
  5) tualettruum.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (2) Valmistamisruumid on:
  1) assisteerimisruum, kus valmistatakse, jaendatakse ja kontrollitakse ravimeid ja meditsiini- ja hügieeniotstarbelisi tooteid ning puhastatakse ja kontrollitakse vett;
  2) pesuruum, kus pestakse ja steriliseeritakse apteeginõusid ning puhastatakse ja kontrollitakse vett;
  3) puhasruum, mis koosneb lüüsist ja assisteerimisruumist, kus aseptilistes tingimustes valmistatakse, jaendatakse ja kontrollitakse steriilseid ravimeid, ja vajaduse korral sterilisatsiooniruumist, kus toimub ravimite ja töövahendite steriliseerimine;
  4) jaendamisruum, kus jaendatakse ravimeid ja meditsiini- ja hügieeniotstarbelisi tooteid ja vajaduse korral pestakse apteeginõusid ning puhastatakse ja kontrollitakse vett.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (3) Valmistamisruumid peavad olema muudest ruumidest seinte ja ustega täielikult eraldatud ning nende aknaid ja uksi tuleb alati hoida suletult. Assisteerimisruum, jaendamisruum ja pesuruum ei tohi olla läbikäidavad.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) Kui apteegil on ravimite valmistamise kohustus, peavad tal olema assisteerimis- ja pesuruum. Steriilsete ravimite valmistamiseks peab olema puhasruum.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (5) Kui ravimite valmistamise kohustuseta üldapteegis või veterinaarapteegis jaendatakse ravimeid personaalselt või pakendist, peavad apteegis olema jaendamisruum ja pesuruum. Pesuruum võib moodustada osa jaendamisruumist.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (51) Ravimite personaalseks jaendamiseks (edaspidi personaalne jaendamine) seadme abil peab olema eraldi ruum või jaendamis- või assisteerimisruumis selleks eraldatud ruumiosa.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (6) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (7) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (8) Apteegi ruumid peavad olema ümbritsevatest ruumidest eraldatud laeni ulatuvate vaheseintega. Apteegi müügisaal, valmistamisruumid, laoruumid, juhataja töökoht ja koht dokumentide hoidmiseks peavad asuma ühtses tervikus. Haiglas paiknevad haiglaapteegi valmistamis- ja laoruumid ei pea asuma ühtses tervikus, kui on tagatud valmistamis- ja laoruumidele kehtestatud nõuded.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (81) Apteegile peab olema tagatud takistusteta ja selgelt märgistatud juurdepääs tänavalt või üldkasutatavalt pinnalt. Apteegi sissepääs ei või paikneda sellise ettevõtja äripinnal, kelle peamiseks majandustegevuseks on apteegiteenusega mitteseotud toodete ja teenuste müük.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (82) Puudega isikule peab olema tagatud takistusteta juurdepääs apteegile.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (9) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (10) Apteegiruume peab kasutama sihipäraselt.

  (11) Ühtses tervikus asuvad apteegiruumid võivad olla läbikäidavad ainult apteegi personalile. Kõrvalised isikud ei või viibida valmistamisruumides ega apteegitöötaja juuresolekuta laoruumides.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (12) Apteegiruumide planeeringu muutmise kavatsusest tuleb eelnevalt teavitada Ravimiametit.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 3.   Müügisaal
[Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 4.   Valmistamisruumid
[Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 5.   Laoruum
[Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 6.   Personaliruum
[Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 7.   Apteegi üldpindala

  (1) 4000 või enama elanikuga linnas või vallasiseses linnas asuva üldapteegi minimaalseks pindalaks on 80 m2, muudes asustusüksustes 50 m2.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

  (2) Üldapteegi haruapteegi minimaalseks pindalaks on 25 m2.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 09.06.2019]

  (3) Üldapteegi pindala võib erandkorras olla väiksem kui 50 m2, kui apteek asub lennujaama julgestuskontrolli alal või kui apteek asub muus asustusüksuses kui 4000 või enama elanikuga linnas või vallasiseses linnas lähimast apteegist kaugemal kui 5 km või transpordiühendus lähima apteegini on ebasoodne ning tingimusel, et apteegis osutatava teenuse kvaliteet ruumide väiksemast pindalast ei halvene.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

  (4) Haruapteegi pindala võib erandkorras olla väiksem kui 25 m2, kui haruapteek asub lennujaama julgestuskontrolli alal või kui haruapteek asub lähimast apteegist kaugemal kui 5 km või transpordiühendus lähima apteegini on ebasoodne ning tingimusel, et haruapteegis osutatava teenuse kvaliteet ruumide väiksemast pindalast ei halvene. Kui haruapteegis valmistatakse või jaendatakse ravimeid, kehtivad haruapteegile üldapteegi pindala nõuded.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

  (5) Veterinaarapteegi minimaalne pindala on 50 m2 ja selle haruapteegi minimaalne pindala on 25 m2.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (6) Minimaalse pindala hulka arvatakse ühtses tervikus asuvate ruumide pindala.

§ 8.   Ruumide pindalad

  (1) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (2) Valmistamisruumide minimaalne pindala peab olema:
  1) assisteerimisruumil 5 m2 ja kui § 2 lõikes 51 nimetatud personaalse jaendamise ruum moodustab osa sellest, siis 9 m2;
[RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]
  2) pesuruumil 4 m2;
  3) jaendamisruumil 5 m2 ja kui pesuruum või § 2 lõikes 51 nimetatud personaalse jaendamise ruum moodustab osa jaendamisruumist, siis peab jaendamisruumi pindala olema nende ruumide minimaalse pindala võrra suurem;
[RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]
  31) personaalse jaendamise ruumil 4 m2;
[RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]
  4) puhasruumi lüüsil 3 m2, assisteerimisruumil 5 m2 ja sterilisatsiooniruumil 8 m2.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (3) Haiglaapteekidele kehtivad valmistamisruumide suurusele kehtestatud nõuded.

§ 81.   Apteegibuss

  (1) Apteegibussis peab olema tagatud võimalus teenindada ostjaid bussis ning juurdepääs liikumispuudega isikule.

  (2) Apteegibussil tuleb selgesti, sealhulgas väljapoole nähtavalt avaldada apteegibussi sõidugraafik ja teenuse osutamise kohad koos kellaaegadega.

  (3) Apteegibussile ja seal olevatele ravimitele peab olema takistatud kõrvaliste isikute juurdepääs ka väljaspool tööaega.

  (4) Ravimiamet avaldab oma veebilehel teabe apteegibusside ning nende sõidugraafiku ja teenuse osutamise kohtade kohta koos kellaaegadega.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

§ 9.   Nõuded sisseseadele ja tehnilisele varustatusele

  Ravimite käitlemist reguleerivatest õigusaktidest tulenevate nõuete täitmiseks peavad apteegis olema:
  1) vajadustekohane sisustus, töövahendid ja seadmed;
  2) turvameetmed (sh valvesignalisatsioon);
  3) apteegi sidevahendid.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

3. peatükk NÕUDED APTEEGI PERSONALILE JA TÖÖKORRALDUSELE 

§ 10.   Nõuded personalile

  (1) Apteegi, sealhulgas struktuuriüksuse tööd juhib ja kontrollib apteegi juhataja.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (2) Põhiapteegi juhataja peab kirjalikult määrama oma asendaja(d), välja arvatud juhul, kui apteegis ei ole rohkem erialase haridusega töötajaid.

  (3) Apteegi juhataja peab määrama struktuuriüksuse tegevuse eest vastutava isiku, kellel peab olema farmaatsiaalane haridus, veterinaarapteegi struktuuriüksuses võib vastutaval töötajal olla ka veterinaararsti haridus.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) Igal apteegis töötaval isikul peab olema ametijuhend. Ametijuhend on kirjalik dokument, milles apteegi juhataja kehtestab töötaja tööülesanded.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (5) Apteegiteenuse osutaja peab pidama iga proviisori ja farmatseudi kohta arvestust läbitud koolituste kohta, märkides koolituse kuupäeva, koolituse korraldaja ja tundide arvu. Koolitusplaane ja andmeid töötajate koolituste kohta tuleb apteegis säilitada 3 aastat.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 01.01.2015]

§ 11.   Töökorralduse üldnõuded

  (1) Teave apteegi nime ja lahtiolekuaja kohta peab olema välja pandud enne sissepääsu apteeki. Haruapteegi puhul peab lisaks olema viide selle kohta, et tegemist on haruapteegiga, märkides ka selle moodustanud apteegi nime.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (2) Kui maakonnas asub ööpäev läbi avatud apteek, peab kõikidel selle maakonna apteekidel olema väljas teave nimetatud apteegi nime ja asukoha kohta.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (3) Apteegi lahtiolekuaegade ja apteegi kontaktandmete muudatustest tuleb teavitada Ravimiametit.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) Üldapteegi või veterinaarapteegi või selle haruapteegi sulgemise korral, sealhulgas lühikeseks ajaks, peab olema väljas teave apteegi sulgemise kestuse ning lähima apteegi asukoha ja lahtiolekuaegade kohta.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (5) Apteegi planeeritud sulgemisest enam kui üheks nädalaks tuleb teatada Ravimiametile ja tarbijatele vähemalt viis päeva ette.

  (6) Sissemurdmisest apteeki, ravimite ja retseptide vargusest või kadumisest ning võltsitud või oletatavalt võltsitud ravimitest ja retseptidest tuleb viivitamatult teatada Ravimiametile.

  (7) Haiglaapteegi töökorraldusele kohaldatakse käesoleva paragrahvi lõikeid 3, 5, 6.

§ 12.   Nõuded apteegiteenuse osutamisele

  (1) Igal apteegi töötajal peab olema rinnasilt töötaja nime ja ametinimetusega (proviisor, farmatseut, veterinaararst, abipersonal vms). Eraldi tuleb märkida praktikandi staatus.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (2) Müügisaalis on lubatud välja panna käsimüügiravimeid. Sama toimeaine ja näidustusega käsimüügiravimid ning sama kasutamiseesmärgiga muud tooted peavad asuma ühes kohas. Ravimid ja muud apteegis müüdavad tooted peavad olema kliendile selgelt eristatavad.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (21) Retseptiravimid ei tohi olla külastajale nähtaval, külastajate juurdepääs retseptiravimitele peab olema välistatud.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (22) Kui müügisaali avariiulitel on ravimid ja müügisaalis olevate kaupade eest saab tasuda eraldi kassasse, kus ei tööta farmaatsiaalase haridusega isik, peab alati olema tagatud ostueelne ravimialane nõustamine.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (3) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (5) Veterinaarseks kasutamiseks väljastatavad inimtervishoius kasutatavad ravimid peavad olema tähistatud märgistusega „Ainult veterinaarseks kasutamiseks“. Nimetatud märgistuseks tuleb kasutada trükitud kleebist või templit, mis ei tohi katta ravimi identifitseerimiseks olulist originaalmärgistusel olevat teavet, sealhulgas partii number ja kõlblikkusaeg.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (6) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (61) Praktikant võib apteegiteenust osutada üksnes farmaatsiaalase haridusega töötaja järelevalve all.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (7) Kui ravimi manustamiseks on vajalikud täiendavad toimingud (nt lahustamine), peab ravimi väljastaja seda ravimi ostjale selgitama, pakkuma asjakohast teenust ning kliendi soovil ravimi manustamiseks ette valmistama.

  (8) Apteegis tuleb dokumenteerida ravimite või apteegiteenuse osutamise kohta esitatud kaebused, märkides andmed kaebuse esitaja, ravimi, kaebuse olemuse ning kaebusega seonduvate asjaolude kohta. Kaebuse lahendamise käik apteegis tuleb dokumenteerida. Kõrvalekalded tööeeskirjadest ja õigusaktide nõuetest tuleb dokumenteerida, kõrvalekalde põhjused tuleb välja selgitada ning vajaduse korral tuleb rakendada asjakohaseid meetmeid.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (9) [Kehtetu - RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

  (10) [Kehtetu - RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

  (11) Ravimi valmistanud apteek väljastab ravimi koos saatedokumendiga, milles peavad olema vähemalt järgmised andmed:
  1) ravimi tellinud apteegi nimi ja aadress;
  2) ravimi valmistanud apteegi nimi ja aadress;
  3) retsepti number ja tellimislehe kuupäev;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  4) ravimi väljastamise kuupäev;
  5) ravimi hind;
  6) ravimi väljastaja ja vastuvõtja allkiri.

  (111) Kui apteek tellib ravimi valmistamise teiselt apteegilt, tuleb ravimit valmistavasse apteeki edastada paberretsepti või -tellimislehe koopia või elektroonilise retsepti puhul retsepti andmed.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (12) Haiglaapteegi tegevusele kohaldatakse käesoleva paragrahvi lõikeid 1, 5, 6, 8 ja 11.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

§ 121.   Nõuded ravimite kaugmüügile

  (1) Ravimite kaugmüügi veebilehel tuleb selgesti nähtavalt avaldada järgmised andmed:
  1) üldapteegi nimi ja tegutsemiskoha aadress, apteegiteenuse osutamise tegevusloa omaja ärinimi ning tegevusloa number ja kehtivusaeg;
  2) Ravimiameti kontaktandmed ja hüperlink Ravimiameti veebilehele, kus on toodud ravimite kaugmüüki pakkuvate apteekide nimekiri ja muu teave ravimite kaugmüügi kohta;
  3) ravimite tellimise ja kättetoimetamise tingimused, sealhulgas tellimuse kinnitamiseks kuluv aeg, ravimite kättesaamisviisid ja kättetoimetamistasu suurus;
  4) ravimialase nõustamise võimalused;
  5) viited ravimite pakendi infolehtedele, mis on avaldatud Ravimiameti veebilehel;
  6) teave, et väljastatud ravimeid ei osteta tagasi ning et neid saab apteeki tagastada vaid hävitamiseks.

  (2) Ravimite kaugmüügi kohta peavad säilima logid tehtavates toimingutest, sealhulgas tehnilise toe poolt tehtavatest toimingutest. Logisid tuleb säilitada ühe aasta jooksul.

  (3) Ravimite kaugmüügi veebilehel peavad käsimüügiravimid, retseptiravimid, veterinaarravimid ja muud tooted olema selgesti eristatavad ning ravimite valik olema esitatud toimeainete nimetuste järgi.

  (4) Ravimite kaugmüügi veebileht ei tohi sisaldada viiteid või linke kindla ravimpreparaadi eelistamiseks või tellimiseks tavapärastest tingimustest erinevalt.

  (5) Apteegiteenuse osutaja tagab, et tellimus käsimüügiravimi kaugmüügiks sisaldab patsiendi vanust ja selgitust ravimi vajaduse kohta.

  (6) Apteegiteenuse osutaja tagab, et tellimus retseptiravimi kaugmüügiks sisaldab ainult retsepti numbrit.

  (7) Ravimite kaugmüügil peab olema tagatud tasuta individuaalne nõustamine proviisori või farmatseudi poolt ravimi õigeks ja ohutuks kasutamiseks ning ravimi säilitamiseks. Nõustamine peab toimuma enne tellimuse kinnitamist.

  (8) Nõustamisel ja ravimite kaugmüüki pakkuval veebilehel juhitakse muuhulgas tähelepanu vajadusele lugeda enne ravimi kasutamist tähelepanelikult pakendi infolehte ning soovitatakse kaebuste püsimise või ravimi kõrvaltoimete tekkimisel pöörduda arsti või apteekri poole.

  (9) Kui ravimite kaugmüüki pakkuv apteegiteenuse osutaja võimaldab keeldumist proviisori või farmatseudi poolsest nõustamisest, tuleb tellijal nõustamisest keeldumiseks kinnitada, et ta on teadlik nõustamise võimalustest ning ravimi õigest ja ohutust kasutamisest ning säilitamisest.

  (10) Ravimite kaugmüüki pakkuv apteegiteenuse osutaja tagab tellimuse ja nõustamise sisu fikseerimise taasesitatavas vormis ning säilitamise ühe aasta jooksul.

  (11) Igale tellimusele ravimite kaugmüügiks tuleb anda individuaalne number, mis võimaldab tellimust seostada ravimialase nõustamise, ravimite väljastamise ja kättetoimetamisega.

  (12) Ravimite kaugmüük peab toetama ravimite mõistlikku tarbimist. Ravimite kaugmüüki pakkuv apteegiteenuse osutaja peab tellimusi analüüsima ning ravimite väär- või kuritarvitamise kahtlusel kehtestama ravimite väljastamisele piiranguid. Nimetatud piirangute kehtestamisest teavitab apteegiteenuse osutaja viivitamatult Ravimiametit.

  (13) Ravimite kaugmüüki pakkuv apteegiteenuse osutaja peab ravimite kättetoimetamiseks sõlmima kirjaliku lepingu kättetoimetamist teostava ettevõtjaga, milles sätestatakse poolte kohustused ravimite kvaliteedi säilimise ning saadetise õige adressaadini jõudmise tagamiseks. Juhul, kui apteegiteenuse osutaja toimetab ravimeid ise kätte, kirjeldatakse ravimite transportimise korraldus tööeeskirjades.

  (14) Ravimite kaugmüüki pakkuv apteegiteenuse osutaja peab koostama riskianalüüsi ravimite kättetoimetamise korralduse ja seda mõjutavate tingimuste kohta. Riskianalüüsi tulemuste põhjal teostab apteegiteenuse osutaja regulaarset kontrolli ravimite kättetoimetaja üle, dokumenteerides läbiviidud kontrolli tulemused.

  (15) Ravimite kaugmüügiga seotud dokumente tuleb säilitada käesoleva määruse paragrahvis 20 toodud korras muudest dokumentidest eraldi.
[RT I, 10.05.2013, 1 - jõust. 13.05.2013]

  (16) Käesoleva paragrahvi lõigetes 13–15 sätestatud nõudeid kohaldatakse ka ravimiseaduse § 31 lõikes 57 sätestatud ravimite kättetoimetamise teenuse osutamise korral.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

§ 122.   Apteegiteenuse osutamine videokõne vahendusel

  (1) Üldapteek osutab videokõne vahendusel apteegiteenust oma haruapteegi kaudu. Nõustamine toimub üldapteegis.

  (2) Videokõne vahendusel apteegiteenust osutaval haruapteegil peab enne apteeki sissepääsu ja apteegis sees olema teave teenuse osutamise kohta videokõne vahendusel. Apteegi müügisaalis peab olema selgelt ja nähtavalt teave, et tegemist on videokõne vahendusel osutatava apteegiteenusega, samuti kuupäevad ja kellaajad, millal on farmaatsiaalase haridusega töötaja apteegis kohapeal kättesaadav.

  (3) Apteegiteenuse osutamise tegevusloa omaja tagab ostude ja nõustamise sisu fikseerimise taasesitatavas vormis ning säilitamise ühe aasta jooksul.

  (4) Enne videokõne vahendusel apteegiteenuse osutamise alustamist ja edaspidi vähemalt üks kord kahe aasta jooksul peab abipersonalile olema korraldatud ravimite käitlemise alane väljaõpe ja täiendõpe.

  (5) Apteegi juhataja koostab videokõne vahendusel apteegiteenuse osutamise kirjelduse ja juhendi.

  (6) Vastavalt käesoleva määruse §-le 19 apteegis korraldatav ettevõttesisene kontroll peab hõlmama ka videokõne vahendusel apteegiteenuse osutamist.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 13.   Tööeeskirjad ning ravimite kvaliteeti mõjutavate ja ravimite käitlemisega seonduvate toimingute eest vastutavad isikud

  (1) Ravimite kvaliteeti mõjutavate ja ravimite käitlemisega seonduvate toimingute kohta peavad igas apteegis ja struktuuriüksuses olema ettevõttesisesed kirjalikud tööeeskirjad.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

  (2) Tööeeskirjades tuleb üksikasjalikult kirjeldada järgmisi toiminguid, toimingute dokumenteerimist ja dokumentatsiooni säilitamist:
  1) ravimite tellimine, sealhulgas selliste ravimite tellimine, mille kohta on ravikindlustuse seaduse alusel kehtestatud piirhind ja sõlmitud hinnakokkulepe, müügiloata ravimite tellimine, transpordi korraldus ravimite tellimisel;
[RT I, 10.05.2013, 1 - jõust. 13.05.2013]
  2) ravimite vastuvõtt, sh hinna kujundamine;
  3) ravimite säilitamine ja säilitamistingimuste kontrollimine;
  4) kõrvaliste isikute juurdepääsu piiramine ravimitele;
  5) narkootiliste ja psühhotroopsete ainete ja neid sisaldavate ravimite käitlemine;
  6) ravimite valmistamine ja jaendamine;
  7) valmistatud ja jaendatud ravimite kvaliteedi kontroll;
[RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]
  8) puhastatud vee valmistamine ja kontroll;
  9) apteeginõude pesemine ja steriliseerimine;
  10) [Kehtetu - RT I, 10.05.2013, 1 - jõust. 13.05.2013]
  11) ravimite väljastamine, sh müügiloata ravimite väljastamine ja väljastamine tellimislehtede alusel;
  111) ravimite kaugmüügi korraldus, sealhulgas ravimite transpordi korraldus;
[RT I, 10.05.2013, 1 - jõust. 13.05.2013]
  112) ravimite kättetoimetamise korraldus ravimiseaduse § 31 lõikes 57 sätestatud ravimite kättetoimetamise teenuse osutamise korral;
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]
  12) ravimite väljastamine struktuuriüksusele, sh transpordi korraldus;
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]
  121) ravimite turvaelementide terviklikkuse ja ehtsuse kontrollimine, ainulaadse identifikaatori kasutuselt kõrvaldamine, kõrvalekallete ja veateadete menetlemine ning Ravimite Ehtsuse Kontrolli Sihtasutusele ja Ravimiametile edastamine;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  13) ravimite turult kõrvaldamine ja edasine käitlemine, sh tarbijatelt hävitamiseks vastuvõetud ravimite käitlemine;
  14) ravimite väljastamise peatamine, väljastamise lõpetamine ning ravimi tagasikutsumine;
  15) tagastatud ravimite käitlemine;
  16) ravimite arvestus ja aruandlus;
  17) tervisekaitsenõuete täitmine apteegis, sh apteegi ruumide ja seadmete puhastamine ning hooldus;
  18) kahjurite tõrje apteegi ruumides;
  19) kaebustega tegelemine;
  20) ravimireklaami avalikustamine apteegi ruumides;
  21) ettevõttesisene kontroll;
  22) Schengeni tunnistuse väljastamine.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (3) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) Tööeeskiri peab olema ajakohane ning kinnitatud kuupäeva ja apteegi juhataja allkirjaga. Tööeeskirjade varasemaid versioone tuleb säilitada vähemalt kaks aastat.
[RT I, 10.05.2013, 1 - jõust. 13.05.2013]

  (5) Apteegi juhataja peab kirjalikult määrama iga toimingu eest vastutava isiku ja teda asendava isiku, v.a juhul, kui apteegis on üks apteegiteenuse osutamiseks nõutava haridusega töötaja.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (6) Iga töötaja peab tundma oma tööülesannete aluseks olevaid tööeeskirju ja õigusakte. Apteegi juhataja peab neid ja neis tehtud muudatusi töötajatele tutvustama, töötaja peab nendega tutvumist kinnitama kuupäeva ja allkirjaga. Allkirjastamist ja aja märkimist võib asendada samaväärne elektrooniline lahendus. Ravimialased õigusaktid ja tööeeskirjad peavad olema apteegis igale töötajale alati kättesaadavad.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (7) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 14.   Ravimite käitlemistoimingute dokumenteerimine

  (1) Ravimialastes õigusaktides ette nähtud dokumenteerimine tuleb teha toimingu tegemise ajal või kohe pärast toimingu lõpetamist, välja arvatud juhul, kui vastavas õigusaktis on määratud teisiti. Toimingud peab dokumenteerima toimingu tegija.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (2) Parandused dokumentatsioonis peab parandaja kinnitama kuupäeva ja allkirjaga, jättes nähtavaks esialgse kande, ning asjakohastel juhtudel märkima parandamise põhjuse.

  (3) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 15.   Ravimite vastuvõtmine apteegis

  (1) Ravimite vastuvõtmiseks peab olema eesmärgipärane eraldi koht.

  (2) Apteegis peavad olema kirjalikult määratud isikud, kellel on õigus teha vastuvõtukontrolli ja hinnakujundust.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (3) Ravimite saabumise järgselt tuleb korraldada vastuvõtukontroll, mille käigus tuleb kindlaks teha:
  1) saatedokumentide, vajadusel kvaliteeti tõendavate dokumentide (kvaliteedisertifikaatide), olemasolu ja vastavus ravimipartiile;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  2) pakendite arvu ja märgistuse vastavus saatedokumentidele ning pakendi, sealhulgas rikkumisvastase seadme terviklikkus;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  3) kõlblikkusajad;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  4) säilitamistingimused;
  5) eestikeelse teabe olemasolu välispakendil, välja arvatud müügiloata ravimid ja võõrkeelses pakendis turustada lubatud ravimid;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  6) teisest apteegist saabunud ravimite puhul lisaks eespool nimetatule ainulaadse identifikaatori staatuse kontroll.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (31) Üld- või veterinaarapteegi poolt sisseveetud veterinaarravimite vastuvõtukontrollis tuleb täiendavalt kindlaks teha:
  1) eriloa olemasolu, kui selle olemasolu on ravimiseaduse alusel nõutav;
  2) immunoloogilise veterinaarravimi korral partii tootmisprotokolli hindamise sertifikaat, mille on väljastanud ametlik ravimikontrolli labor, kui Ravimiamet on sisseveetava partii suhtes eelnimetatud nõude kehtestanud;
  3) müügiloaga veterinaarravimi pakendi vastavus müügiloale.
[RT I, 29.10.2022, 2 - jõust. 01.11.2022]

  (4) Vastuvõtukontrolli tegemise tõendab kontrollija saatedokumendil või kauba vastuvõtu aktil kuupäeva ja allkirjaga.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (5) Ravimite valmistamiseks kasutataval või jaendataval toimeainel peab olema kvaliteedisertifikaat. Kui on alust kahelda toimeaine kvaliteedis või identsuses, tuleb sellest Ravimiametit viivitamata teavitada. Toimeainet võib sellisel juhul kasutada pärast selle kvaliteedis veendumist.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (51) Kui apteegil on kahtlus ravimi kvaliteedis, kahtlustatakse võltsingut või puuduvad ravimi kvaliteeti tõendavad sertifikaadid, teavitatakse sellest viivitamata pädevat asutust ja võimaluse korral müügiloa hoidjat ning ravimi võib väljastusse lubada üksnes pärast Ravimiametilt heakskiitva otsuse saamist.
[RT I, 29.10.2022, 2 - jõust. 01.11.2022]

  (6) Väljastamise eesmärgil võib apteek ravimeid hankida ravimite tootmise, ravimite hulgimüügi või apteegiteenuse osutamise tegevusloa omajatelt. Teiste isikute poolt apteeki toodud ravimid antakse hävitamiseks üle ohtlike jäätmete käitlemise õigust omavale ettevõttele.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (7) Drooge pakendamata kujul võib osta ka teistelt, kui lõikes 6 nimetatud tegevusluba omavatelt isikutelt. Sellisel juhul vastutab droogide kvaliteedi eest apteek.

  (8) Ravimite ostu- ja müügihinnad peavad olema dokumenteeritud ning hinnakujunduse teinud või kontrollinud apteegi töötaja poolt kuupäeva ja allkirjaga kinnitatud. Nimetatud nõuet ei kohaldata haiglaapteekide suhtes.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 16.   Ravimite säilitamine apteegis

  (1) Ravimite apteeki saabumise hetkest vastutab ravimite kvaliteedi säilimise eest apteek.

  (2) Ravimeid tuleb säilitada vastavalt «Ravimiseaduse» § 34 lõike 5 alusel kehtestatud korrale.

  (3) Müügiloata ravimid tuleb säilitada eraldi ja asjakohaselt märgistada või rakendada muid eristamist tagavaid efektiivseid meetmeid.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 17.   Defektsete ravimite käitlemine

  (1) Defektsete ravimite avastamisel tuleb defektid dokumenteerida, märkides andmed ravimi, müügiloa hoidja, vahendaja, defekti olemuse, defektiga või defekti tekkega seonduvate asjaolude ning defektse ravimi edasise käitlemise (säilitamise, hävitamise, tarnijale tagastamise vm) kohta.

  (2) Igast apteegis avastatud defektsest või oletatavalt defektsest ravimist tuleb viivitamatult teatada Ravimiametile. Teatada ei ole vaja, kui on selge, et defekt on tekkinud valest käitlemisest samas apteegis või transpordil.

§ 18.   Ravimite väljastamise peatamine, väljastamise lõpetamine ja ravimi tagasikutsumine

  (1) Apteegil peab ravimi väljastamise peatamiseks või väljastamise lõpetamiseks ja väljastatud ravimi tagasikutsumiseks (edaspidi väljastamise piirang) olema toimiv süsteem juhuks, kui:
  1) ravim on osutunud defektseks või on tegemist oletatava defektse või võltsitud ravimiga;
[RT I, 10.05.2013, 1 - jõust. 13.05.2013]
  2) selgub, et väljastati vale või aegunud ravim;
  3) sellekohase korralduse teeb Ravimiamet, ravimi tootja, hulgimüüja või müügiloa hoidja.

  (2) Apteegi enda algatatud väljastamise piirangust tuleb Ravimiametit viivitamatult teavitada.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (3) Tagasikutsutud ravimid ja ravimid, mille väljastamine on lõpetatud või peatatud, tuleb identifitseerida ning neid tuleb säilitada eraldi, välistades nende väljastamise seni, kuni võetakse vastu otsus nende edasise käitlemise kohta.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) Väljastamise piirang tuleb dokumenteerida, sh tuleb kirjeldada väljastamise piirangu põhjust, edasisi toiminguid ning koostada nimekirjad isikutest, kellele edastati piirangu teated. Väljastamise piirangu teate saamisel tuleb fikseerida ravimi laoseis apteegis ja korraldada tagasikutsumine nõutud tasandini. Dokumentatsioonis sisalduvad andmed peavad võimaldama ravimit identifitseerida.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 19.   Ettevõttesisene kontroll

  (1) Apteegis tuleb vähemalt üks kord aastas korraldada ettevõttesiseseid kontrollimisi selleks, et jälgida apteegis ja selle struktuuriüksustes õigusaktide nõuete rakendamist ja järgimist, tööeeskirjade ja ametijuhendite järgimist ning teha ettepanekuid meetmete võtmiseks.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

  (2) Ettevõttesisene kontrollimine tuleb vormistada aruandena. Aruandes peavad olema märgitud kontrolli tulemused ja ettepanekud meetmete võtmiseks. Kontrollijad peavad aruande kinnitama kuupäeva ja allkirjaga.

  (3) Apteek on kohustatud üks kord aastas tegema ravimite inventuuri, mille aruanne peab iga ravimi kohta sisaldama selle nimetust, toimeaine sisaldust, kogust pakendis ja pakendite arvu. Veterinaarravimite puhul on apteek kohustatud tegema üks kord aastas põhjaliku auditi, milles võrreldakse sissetulnud ja väljaläinud veterinaarravimite koguseid tegeliku laoseisuga ning dokumenteeritakse avastatud lahknevused.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) Viimase inventuuri andmed peavad olema apteegis ja struktuuriüksuses kohapeal kättesaadavad. Veterinaarravimite iga-aastase auditi tulemused peavad olema kättesaadavad vähemalt viie aasta jooksul.
[RT I, 29.10.2022, 2 - jõust. 01.11.2022]

§ 20.   Dokumentide säilitamine

  (1) Ravimite vastuvõtmist, väljastamist ja arvestust kajastavad ning nende aluseks olnud dokumendid (saatelehed, kauba vastuvõtu dokumendid jm) ja retseptid peavad olema apteegis kohapeal kättesaadavad vähemalt ühe aasta jooksul alates ravimi hankimisest. Ravimite valmistamiseks kasutatavate toimeainete kvaliteedisertifikaadid peavad olema apteegis kohapeal kuni toimeaine partii kasutamise lõpuni.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (2) Lõikes 1 nimetatud dokumente ja retsepte peab apteek säilitama vähemalt kolm aastat ravimi väljastamise kuupäevast alates. Ravimi väljastamise piiranguga seotud dokumente tuleb säilitada vähemalt kaks aastat piirangu kehtestamisest alates. Ravimite valmistamise ja jaendamisega seotud dokumentatsiooni tuleb säilitada vähemalt kaks aastat alates nende valmistamise või jaendamise kuupäevast. Ravimite valmistamisel ja jaendamisel kasutatavate vahendite ja seadmetega seotud dokumentatsiooni tuleb säilitada vähemalt kaks aastat pärast vahendi või seadme kasutuselt kõrvaldamist. Kõrvalekallete, vigade ja kaebuste ning nendega seotud tegevuste dokumentatsiooni tuleb säilitada vähemalt 5 aastat dokumendi koostamisest alates.
[RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]

  (3) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) Kui struktuuriüksus tellib kauba otse hulgimüügiettevõttest, peavad saatedokumentide koopiad olema ka põhiapteegis ning eraldi põhiapteegi saatedokumentidest. Struktuuriüksusesse hulgimüügiettevõttest saabunud kauba elektrooniliselt edastatud saatedokumendid võivad olla põhiapteegis kättesaadavad ka elektrooniliselt.
[RT I, 12.07.2014, 167 - jõust. 15.07.2014]

  (5) Apteegist väljastatud Schengeni tunnistuse koopiat tuleb säilitada kolm aastat.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

4. peatükk ARVESTUS JA ARUANDLUS 

§ 21.   Ravimite arvestus

  (1) Retseptiravimite väljastamine peab üld- ja veterinaarapteegis kajastuma retseptiarvestuses, mis sisaldab järgmisi andmeid:
  1) retsepti number või apteegis retseptile kirjutatud retsepti registreerimise number või mõlemad;
  2) patsiendi nimi, veterinaarravimi puhul looma omaniku nimi;
  3) väljastatud ravimi nimetus;
  4) toimeaine sisaldus;
  5) kogus pakendis ja pakendite arv;
  51) Apteegis seeriaviisiliselt valmistatud või jaendatud ravimi seeria number;
[RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]
  6) ravimi jaehind;
  7) väljastamise kuupäev.

  (11) Veterinaarretsepti nõudva veterinaarravimi arvestus peab lisaks käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud andmetele sisaldama järgmisi andmeid:
  1) partii number;
  2) ostu puhul tarnija ja müügi puhul saaja nimi või ärinimi ja alaline aadress või registreeritud tegevuskoht;
  3) ravimi määranud veterinaararsti nimi ja kontaktandmed ning asjakohasel juhul veterinaarretsepti koopia;
  4) müügiloa number.
[RT I, 29.10.2022, 2 - jõust. 01.11.2022]

  (2) Andmed ravimi väljastamise kohta kantakse retseptiarvestusse kohe ravimi väljastamisel ravimi väljastanud isiku poolt.

  (3) [Kehtetu - RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) Haiglaapteegis peab kõikide ravimite kohta pidama arvestust. Kui arvestust ei peeta elektrooniliselt, on arvestuse pidamise aluseks ravimite sissetuleku ja väljamineku dokumendid.

§ 22.   Narkootiliste ja psühhotroopsete ainete arvestus
[Kehtetu - RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]

§ 23.   Apteegis seeriaviisiliselt valmistatud ravimite, ravimite jaendamise ja ekstemporaalselt valmistatud ravimite ning kvaliteedi kontrolli arvestus
[Kehtetu - RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]

§ 24.   Turult kõrvaldatud ravimite arvestus

  (1) Apteek peab pidama turult kõrvaldatud ravimite arvestust.

  (2) Arvestuses peavad olema järgmised andmed:
  1) ravimi nimetus;
  2) toimeaine sisaldus;
  3) pakendi suurus;
  4) pakendite arv;
  5) müügiloa hoidja, selle puudumisel ravimitootja;
  6) partii number;
  7) turult kõrvaldamise põhjus.

§ 25.   Välisabi korras saabunud ravimite arvestus

  (1) Apteek peab pidama välisabi korras saabunud ravimite arvestust.

  (2) Arvestuses peavad olema järgmised andmed:
  1) ravimi nimetus;
  2) toimeaine sisaldus;
  3) pakendi suurus;
  4) pakendite arv;
  5) tootja;
  6) partii number;
  7) tarnija;
  8) saabumise kuupäev.

  (3) Saatedokumente välisabi korras saabunud ravimite saabumise ja väljastamise kohta tuleb säilitada eraldi teiste ravimite saatedokumentidest.

§ 26.   Aruannete esitamine

  (1) Apteek esitab Ravimiametile üks kord aastas aruande. Aruanne esitatakse eraldi apteegi ja iga tema struktuuriüksuse kohta. Aruanne tuleb esitada ka juhul, kui aruandlusperioodil ei ole apteegiteenust osutatud.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (2) Aruanne tuleb esitada Ravimiametile 31. jaanuariks (aruandlusperiood 1. jaanuar – 31. detsember).
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 27.   Aruandes esitatavad andmed

  (1) Üldapteegi aruanne peab sisaldama järgmisi andmeid:
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  1) apteegi käive kokku;
  2) ravimite käive kokku, sealhulgas eraldi inimestele kasutamiseks väljastatud käsimüügiravimite käive, inimestele kasutamiseks väljastatud retseptiravimite käive, Euroopa Liidu ja Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriikide ning Šveitsi Konföderatsiooni retseptide (edaspidi EL retsept) alusel väljastatud ravimite käive, sealhulgas eraldi elektrooniliste - ja paberretseptide alusel ning veterinaarseks kasutamiseks väljastatud ravimite käive;
[RT I, 20.11.2018, 4 - jõust. 23.11.2018]
  3) soodustusega väljastatud ravimite käive, sh eraldi välja tuua patsiendi ja Tervisekassa poolt tasutud osad;
[RT I, 23.05.2023, 1 - jõust. 26.05.2023]
  4) asutustele müüdud ravimite käive, sealhulgas tuua eraldi välja tervishoiuteenuse osutajatele, hoolekandeasutustele, veterinaarteenuse osutajatele ja muudele asutustele müüdud ravimite käive;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  5) retseptide arv, sealhulgas eraldi soodustusega retseptide arv, soodustuseta retseptide arv, EL retseptide arv, sealhulgas eraldi elektrooniliste ja paberretseptide arv, tellimislehtede arv, inimestele kasutamiseks väljastatud ekstemporaalsete ravimite retseptide arv ja veterinaarretseptide arv, sealhulgas ekstemporaalsete veterinaarretseptide arv;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  6) ravimite valmistamine ja jaendamine, sh eraldi välja tuua seeriaviisiliselt valmistatud ravimite pakendite arv, ekstemporaalsete ravimite pakendite arv, pakendist jaendamisel saadud pakendite arv, personaalselt jaendatud ravimite väljastamiskordade arv ja personaalselt jaendatud ravimeid kasutavate patsientide arv, ravimite valmistamis- ja jaendamistasu;
[RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]
  7) müüdud ravimite sisseostuhind;
  8) personali andmed aruandeperioodi lõpu seisuga, selhulgas tuua eraldi välja proviisorite, farmatseutide ja muude töötajate arv ja töötajate koormus;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  9) apteegis väljastatud Schengeni tunnistuste arv.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (11) Üldapteegi aruanne peab sisaldama järgmisi eraldi väljatoodud andmeid ravimite kaugmüügi kohta:
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  1) kaugmüügi käive kokku;
  2) ravimite käive kokku, sealhulgas eraldi inimestele kasutamiseks väljastatud käsimüügiravimite käive, inimestele kasutamiseks väljastatud retseptiravimite käive, teise Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriiki väljastatud ravimite käive ning veterinaarseks kasutamiseks väljastatud ravimite käive;
  3) soodustusega väljastatud ravimite käive, sealhulgas eraldi välja tuua patsiendi ja Tervisekassa poolt tasutud osad;
[RT I, 23.05.2023, 1 - jõust. 26.05.2023]
  4) retseptide arv, sealhulgas eraldi välja tuua soodustusega retseptide arv, soodustuseta retseptide arv ja ekstemporaalsete ravimite retseptide arv;
  5) inimestele kasutamiseks väljastatud ravimite käibe jaotus maakondade ja nende haldusüksuste (maakonna- ja maakonna vallasisesed linnad kokku, maakonna vallad kokku) järgi, sealhulgas eraldi käsimüügiravimite käive ja retseptiravimite käive;
  6) kaugmüügil väljastatud saadetiste arv kokku;
  7) kaugmüügil väljastatud saadetiste kättetoimetamistasu kokku.
[RT I, 10.05.2013, 1 - jõust. 13.05.2013]

  (2) Haiglaapteegi aruanne peab sisaldama järgmisi andmeid:
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  1) apteegi käive kokku;
  2) ravimite käive kokku;
  3) väljapoole haiglaapteegi moodustanud haiglat müüdud ravimite käive;
  4) personali andmed aruandeperioodi lõpu seisuga, sealhulgas tuua eraldi välja proviisorite, farmatseutide ja muude töötajate arv ja erialase haridusega töötajate koormus;
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  5) ravimite valmistamine ja jaendamine, sealhulgas tuua eraldi välja seeriaviisiliselt valmistatud ravimite pakendite arv, ekstemporaalsete ravimite pakendite arv ja pakendist jaendamisel saadud pakendite arv.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (3) Veterinaarapteegi aruanne peab sisaldama järgmisi andmeid:
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]
  1) apteegi käive kokku;
  2) ravimite käive kokku, sh eraldi välja tuua käsimüügiravimite ja retseptiravimite käive;
  3) asutustele müüdud ravimite käive, sh eraldi välja tuua veterinaararstile müüdud ravimite käive;
  4) retseptide arv;
  5) ravimite jaendamine, sh jaendatud pakendite arv ja jaendamistasu;
  6) müüdud ravimite sisseostuhind;
  7) personali andmed aruandeperioodi lõpu seisuga, sh eraldi välja tuua veterinaararstide, proviisorite, farmatseutide ja muude töötajate arv.

§ 28.   Aruande vorm

  (1) Aruanne esitatakse Ravimiametile elektrooniliselt apteegi juhataja poolt allkirjastatuna Ravimiameti veebikeskkonna (Kliendiportaal) kaudu.
[RT I, 10.05.2013, 1 - jõust. 13.05.2013]

  (2) Ravimiamet avaldab oma veebikeskkonnas (Kliendiportaal) aruande vormi ja juhised selle täitmiseks.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

§ 29.   Apteegiteenuse osutamise lõpetamine

  (1) Apteegis olnud ravimid tuleb apteegiteenuse tegevusloa omaja lõpetamisel või tegevusloal märgitud tegevuse lõpetamisel üle anda ravimite käitlemise tegevusloa omajale või ravimiseaduse § 33 lõikes 2 nimetatud isikule või kõrvaldada turult kahe kuu jooksul lõppemise kuupäevast arvates, kui Ravimiamet ei ole määranud teisiti.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (2) Apteegiteenuse osutamise lõpetamise järgselt vastutab ravimite üleandmise (sh hävitamiseks üleandmise), kohapeal hävitamise või tagastamise lõpetamiseni ravimite kvaliteedi säilimise eest apteegi juhataja ning asjaomaste saatedokumentide säilimise eest apteegiteenuse osutamise tegevusloa omaja või tema määratud isik.

  (3) Ravimite üleandmise lõpetamisel ja kahe kuu jooksul apteegiteenuse osutamise lõpetamisest tuleb esitada Ravimiametile §-s 27 nimetatud andmetega aruanne viimasele aruandele järgnenud perioodi kohta.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

  (4) Apteegiteenuse osutamise lõpetamisel tuleb eemaldada teenuse osutamisele viitav teave.
[RT I, 06.03.2024, 1 - jõust. 09.03.2024]

5. peatükk RAKENDUSSÄTTED 

§ 30.   Rakendussätted

  (1) Määruse § 2 lõigetes 1–9, § 4 lõikes 1, § 7 lõikes 5, § 8 lõike 1 punktis 3 ja § 8 lõikes 2 sätestatud nõudeid rakendatakse enne käesoleva määruse jõustumist tegutsenud veterinaarapteegile alates 2006. a 1. märtsist.

  (2) Määruse § 3 lõikes 2 sätestatud nõudeid rakendatakse enne käesoleva määruse jõustumist tegutsenud haiglaapteegile alates 2006. aasta 1. jaanuarist.

  (3) Määrus jõustub 2005. a 1. märtsil.

  (4) Määruse § 27 lõike 1 punkti 6 kohaselt üldapteegi aruandes nõutud personaalselt jaendatud ravimite väljastamiskordade arvu, personaalselt jaendatud ravimeid kasutavate patsientide arvu ja jaendamistasu kohta andmete esitamist alustatakse 2015. a I kvartalis osutatud teenuse kohta ja esimene aruanne esitatakse 1. maiks 2015. a.
[RT I, 11.12.2014, 10 - jõust. 14.12.2014]

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json