Õpikute, töövihikute ja tööraamatute riiklikule õppekavale vastavuse kinnitamise tingimused ja kord ning nõuded õpikutele, töövihikutele, tööraamatutele ja muule õppekirjandusele
Vastu võetud 04.10.2005 nr 36
Määrus kehtestatakse « Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse» § 23 lõike 3 alusel.
§1. Üldsätted
(1) Määrus sätestab õpikute, töövihikute ja tööraamatute põhikooli ja gümnaasiumi riiklikule õppekavale, põhikooli lihtsustatud riiklikule õppekavale (abiõppe õppekavale) või toimetuleku riiklikule õppekavale (edaspidi koos riiklik õppekava) vastavuse kinnitamise tingimused ja korra ning nõuded õpikutele, töövihikutele ja tööraamatutele (edaspidi õppekirjandus) ja muule õppekirjandusele.
(2) Õppekirjanduse riiklikule õppekavale vastavuse kinnitamist korraldab Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus (edaspidi REKK) koostöös haridus- ja teadusministri käskkirjaga moodustatud üleriigiliste ainenõukogudega (edaspidi ainenõukogu ).
(3) Määrust kohaldatakse ka õpikute/tööraamatute täienduste ja parandustega (üle 10%) kordustrükkide väljaandmisel. Töövihikute kordustrükid esitatakse kinnitamiseks koos selle õpiku kordustrükiga, mille juurde töövihik kuulub.
(4) Määrust kohaldatakse ka kutseõppeasutuste üldharidusainete õppekirjanduse hindamisel.
§2. Õppekirjandus
(1) Õppekirjanduse liigid on õpik, töövihik ja tööraamat. 1. klassi eesti keele / vene keele I poolaasta õpikut nimetatakse aabitsaks.
(2) Tööraamatut võib kirjastada 1. ja 2. klassile, põhikooli lihtsustatud riikliku õppekava korral 1.–5. klassile, toimetuleku riikliku õppekava korral 1.–9. klassile.
§3. Õpikule esitatavad nõuded
(1) Õpiku koostamisel on arvestatud riiklikus õppekavas sätestatud:
1) õppe- ja kasvatustegevuse eesmärke;
2) ainekava eesmärke,
õppesisu, õppetegevusi ja õpitulemusi;
3) õppe- ja
kasvatustegevuse põhimõtteid, sh mitmekultuurilisuse põhimõtet,
kooliastme üldpädevusi ja läbivate teemade pädevusi;
4) õppeaine kooliastme kohustuslike nädalatundide või kursuste arvu.
(2) Õpik sisaldab õpilase vanusest ja õppeaine spetsiifikast lähtudes:
1) otstarbekalt liigendatud õppeteksti;
2) allikmaterjale, tabeleid,
jooniseid, fotosid (edaspidi illustratsioonid), mille allkirjad,
tähistused ja selgitused on mõistetavad ja tekstiga kooskõlas;
3) küsimusi ja õppeülesandeid, sh uurimuslikke ja loovülesandeid, rühmatöö- ja
projektülesandeid, mis suunavad õpitavat informatsiooni mõistma,
võrdlema, analüüsima, sünteesima, hindama ja kasutama, toetavad õppesisu
mõistmist, ettenähtud teadmiste ja oskuste omandamist ning mõtlemise
oskust;
4) õppeülesandeid õppesisu ja õppeprotsessi
diferentseerimiseks;
5) õppeotstarbelisi viiteid info- ja
kommunikatsioonitehnoloogia vahendite (edaspidi IKT-vahendid)
kasutamiseks;
6) sisukorda, mõistete seletusi või sõnastikku.
(3) Õpik on kirjutatud ladusas ja eakohases keeles ega liialda uue teabega, võimaldab õpilasel iseseisvalt õppida.
(4) Õpiku tekstid ja illustratsioonid väldivad stereotüüpe, mis õhutavad soolisi, rahvuslikke, kultuurilisi või rassilisi eelarvamusi.
(5) Õpik vastab selle määruse §-s 9 sätestatud tehnilistele nõuetele.
§4. Töövihikule esitatavad nõuded
(1) Töövihik võimaldab õpilasel teadmisi kinnistada, kontrollida ja loovalt rakendada ning oma oskusi arendada.
(2) Töövihik sisaldab tööjuhendiga õppeülesandeid, sh uurimuslikke ja loovülesandeid, rühmatöö- ja projektülesandeid, mis suunavad õpitavat informatsiooni mõistma, võrdlema, analüüsima, sünteesima, hindama ja kasutama.
(3) Töövihik sisaldab õppeülesandeid õppeprotsessi diferentseerimiseks ja suunab õpilast kasutama IKT võimalusi.
(4) Töövihik moodustab üldjuhul teatud kindla õpikuga tervikliku õppekomplekti.
§5. Tööraamatule esitatavad nõuded
Tööraamat ühendab õpiku ja töövihiku ning vastab käesoleva määruse §-des 3 ja 4 esitatud nõuetele.
§6. Muu õppekirjandus
(1) Muu õppekirjandus on:
1) kooliatlas, mida kasutatakse
õppevahendina loodusõpetuse, geograafia ja ajaloo õpetamisel;
2) audio-, audiovisuaalne ja elektrooniline õppematerjal (edaspidi
auvis); ülesannete, lüümikute, tekstide, temaatiliste piltide või
fotode kogu või näitkogu, mida kasutatakse õpetamisel lisamaterjalina;
3) õpetajaraamat, mis juhendab õpetajat klassi või kooliastme õppekirjanduse
kasutamisel.
(2) Muu õppekirjandus toetab õpilast ja/või õpetajat riikliku õppekava täitmisel.
§7. Muule õppekirjandusele esitatavad üldnõuded
(1) Muu õppekirjanduse koostamisel arvestatakse riikliku õppekava õppe- ja kasvatuseesmärke, põhimõtteid, kooliastme, õppeaine ja läbivate teemade pädevusi, ainekava eesmärke, õppesisu, õppetegevusi ja õpitulemusi.
(2) Õppeaine muu õppekirjandus koostatakse ühele klassile või kooliastmele.
§8. Kooliatlasele ja auvisele esitatavad nõuded
(1) Kooliatlase kasutamine õppevahendina toetab õpilase maailmapildi arengut ja arusaamist nähtustevahelistest seostest, võimaldab teadmisi rakendada ning oskusi arendada.
(2) Kooliatlas sisaldab riikliku õppekava geograafia või ajaloo ainekava õppesisule vastavaid kaarte, sh temaatilisi kaarte ja kohanimede registrit.
(3) Geograafia kooliatlas koostatakse III–IV kooliastme õpilastele. Ajaloo kooliatlased koostatakse eraldi põhikoolile ja gümnaasiumile.
(4) Auvise koostamisel arvestatakse õppekirjanduses käsitletavaid teemasid, auvis sisaldab mitmekesiseid õppeülesandeid ja on kasutamiseks sobivalt liigendatud.
(5) Auvise juurde kuulub metoodiline juhendmaterjal.
§9. Õppekirjandusele esitatavad tehnilised nõuded
Õppekirjandus, millele väljaandja (edaspidi kirjastus)
taotleb haridus- ja teadusministri kinnitust selle vastavuse kohta
riiklikule õppekavale, peab vastama järgmistele nõuetele:
1) 1.–3. klassi õpiku, sealhulgas ühe klassi mitmeosalise õpiku kogukaal võib
olla kuni 400 g ja kogumaht kuni 10 trükipoognat; 4.–6. klassi õpiku
kogukaal kuni 450 g ja kogumaht kuni 14 trükipoognat ning 7.–9. klassi
õpiku kogukaal kuni 500 g ja kogumaht kuni 18 trükipoognat. 1.–6. klassi
eesti keele ning vene keele (vene õppekeelega koolides) õpiku, sh ühe
klassi mitmeosalise õpiku kogukaal võib olla kuni 450 g ja kogumaht kuni
15 poognat;
2) lubatud tähemärkide arv ühe õppetunni kohta on 1.–3.
klassi õpikus kuni 1800, 4.–6. klassi õpikus kuni 3600, 7.–9. klassi
õpikus kuni 5400 ning gümnaasiumiõpikus kuni 7200;
3)
kasutatakse katmata või kaetud mati pinnaga paberit, mille kaal on 70–80
g;
4) aabitsas kasutatakse poolpaksu harilikku püstkirja, 1.–3.
klassi õppekirjanduses harilikke kirju groteskkirjade rühmast ning
alates 4. klassist vähekontrastsete kirjade rühma normaalseid harilikke
püstkirju või antiikvarühma kirju;
5) kirja suurus
aabitsas ei ole väiksem kui 16 punkti, 1.–3. klassi õppekirjanduse
põhitekstis mitte väiksem kui 14 punkti; esimese klassi esimese
poolaasta õppekirjanduses kasutatakse suurtähti, teisest poolaastast
väiketähti; 4.–9. klassi ja gümnaasiumi õppekirjanduse põhitekstis mitte
väiksem kui 12 punkti; põhikooli lihtsustatud riiklikule õppekavale
vastava õppekirjanduse korral ei ole kirja suurus aabitsas ja 1. klassi
õppekirjanduse põhitekstis mitte väiksem kui 20 punkti, 2.–5. klassi
õppekirjanduse põhitekstis mitte väiksem kui 16 punkti ja 6.–9. klassi
õppekirjanduse põhitekstis mitte väiksem kui 14 punkti;
6) reavahe aabitsas ei ole väiksem kui 4 punkti, 1.–3. klassi õppekirjanduses
mitte väiksem kui 3 punkti, 4.–9. klassi ja gümnaasiumi õppekirjanduses
mitte väiksem kui 2 punkti;
7) graafikud, skeemid, tabelid ja
diagrammid eristuvad üldisest taustast. Kui taust on värviline, ei tohi
see segada graafikust, skeemist, tabelist või diagrammist arusaamist.
Tekst ei ole trükitud lugemist segavale taustale;
8) aabitsas
veergu ladumist ei kasutata, 1.–3. klassi õpikutes võib laduda kahte
veergu värsid, sõnastikuosa, sõnade ja sõnaühendite loendid ning
kronoloogilise materjali, 4.–9. klassi ja gümnaasiumiõpikutes põhiteksti.
§10. Õppekirjanduse piirhind
Õppekirjanduse piirhind on õppekirjanduse müügihind, mida ei ületata õppekirjanduse selle trüki turustamise perioodil. Piirhind sisaldab ka käibemaksu.
§11. Õppekirjanduse riiklikule õppekavale vastavuse hindamise ja kinnitamise korraldus
Õppekirjanduse hindamine ja riiklikule õppekavale vastavuse kinnitamine
toimub järgmiselt:
1) kirjastused esitavad REKKile iga aasta 1.
maiks ja 1. detsembriks nimekirja õppekirjandusest, millele järgmisel
poolaastal taotletakse kinnitust riiklikule õppekavale vastavuse kohta
või üleriigilise ainenõukogu soovitust ning käsikirjade esitamise
orienteeruva aja;
2) REKK koostab kirjastuste ettepanekute põhjal
ainenõukogude koosolekute plaani ja informeerib sellest kirjastusi;
3) kirjastus tellib õppekirjanduse käsikirjadele retsensioonid ning
informeerib retsensente nende ülesannetest ja retsensioonile
esitatavatest nõuetest vastavalt selle määruse §-le 12;
4) kirjastus esitab REKKile kolm nädalat enne ainenõukogu koosolekut
õppekirjanduse toimetatud käsikirja kolmes eksemplaris koos avalduse ja
retsensioonidega;
5) REKK edastab kirjastusele ainenõukogu otsuse ühe
nädala jooksul;
6) olenevalt ainenõukogu otsusest esitab
kirjastus REKKile õppekirjanduse maketi ja avalduse kinnituse saamiseks
või käsikirja ümbertöötatud variandi koos retsensiooni ja avaldusega;
7) ainenõukogu tööd korraldav REKKi peaspetsialist vaatab õppekirjanduse
maketi üle, konsulteerib vajadusel retsensentidega ja otsustab, kas
makett vastab riiklikule õppekavale ja käesolevas määruses sätestatud
nõuetele;
8) REKK teatab kirjastusele kirja teel oma otsuse
vastava õppekirjanduse riiklikule õppekavale vastavuse kohta ühe nädala
jooksul;
9) iga kuu lõpul edastab REKK riiklikule õppekavale
vastavaks tunnistatud õppekirjanduse nimetused Haridus- ja
Teadusministeeriumile;
10) haridus- ja teadusminister kinnitab
määrusega õppekirjanduse vastavust riiklikule õppekavale;
11) Kirjastus kirjastab õppekirjanduse vastava kinnitusmärkega.
§12. Retsensioon, retsensendid ja nende ülesanded
(1) Kirjastus tellib õppekirjanduse käsikirjale kolm retsensiooni ja muule õppekirjanduse käsikirjale ühe retsensiooni. REKK võib tellida õppekirjanduse kohta täiendava retsensiooni või arvamuse.
(2) Õppekirjanduse retsensendid vastavad järgmistele nõuetele:
1) kaks retsensenti on koolis töötavad vastava õppeaine õpetajad, kes on
selles kooliastmes töötanud vähemalt kolm aastat;
2)
kolmas retsensent on vastava eriala/ainedidaktika õppejõud,
teadustöötaja või spetsialist.
(3) Retsensendi ülesanne on hinnata:
1) õppekirjanduse vastavust
käesoleva määruse §-des 3–5 ja 9 nimetatud nõuetele;
2) õppekirjanduses esitatud faktide, mõistete, seletuste ja illustratsioonide
õigsust, esituse süsteemsust ja arusaadavust;
3)
õppekirjanduse õppesisu optimaalsust, metoodika ja õppeülesannete
otstarbekust, sh tööjuhendite ja õppeülesannete lahendatavust;
4) tekstide, õppeülesannete ja illustratsioonide kaudu kujundatavate
väärtushinnangute vastavust riiklikus õppekavas sätestatud kooli õppe-
ja kasvatuseesmärkidele ning eakohasust.
(4) Retsensiooni lisana täidab retsensent vastavalt selle määruse lisades 1–3 toodud vormidele õpiku, töövihiku või tööraamatu hindamise lehe.
(5) Retsensent allkirjastab ja kuupäevastab retsensiooni ning õpiku, töövihiku või tööraamatu hindamise lehe.
(6) Haridus- ja teadusministrilt riiklikule õppekavale vastavuse kohta kinnituse saanud õpikute tõlkimise korral retsenseerib selle õpiku käsikirja üks retsensent ainult tõlke adekvaatsuse seisukohalt. Retsensendi ülesanne on kontrollida eeskätt terminite ja kohanimede tõlke õigsust ning semantilist täpsust.
(7) Teiste riikide õppekirjanduse riiklikule õppekavale vastavuse hindamine toimub üldises korras.
(8) Kordustrüki puhul tellib kirjastus õppekirjanduse retsenseerimise kahelt õpetajalt, kes kirjutavad retsensiooni õppekirjandusega ühe õppeaasta vältel töötamise kogemusele tuginedes ja teevad vajaduse korral ettepanekuid õppekirjanduse parandamiseks ja täiendamiseks.
(9) Õppekirjanduse riiklikule õppekavale vastavust kinnitavate retsensentide nimed trükitakse õppekirjanduse tiitlipöördele.
§13. Õppekirjanduse käsikirjale riiklikule õppekavale vastavuse kohta ainenõukogu hinnangu saamiseks esitatavad materjalid
(1) Õppekirjanduse riiklikule õppekavale vastavuse kohta hinnangu saamiseks esitab kirjastus REKKile avalduse, mis sisaldab ka teavet õppekirjanduse tehniliste andmete (formaat, maht trükipoognates, tähemärkide arv, köite liik, trükivärvide arv) ja piirhinna kohta.
(2) Lõikes 1 nimetatud avaldusele lisatakse:
1) retsensioonid
ning õpiku ja/või töövihiku hindamise leht;
2)
käsikirja kolm eksemplari, varem kinnituse saanud õpiku tõlke korral üks
eksemplar;
3) kordustrüki puhul ka kirjalik ülevaade retsensentide
ettepanekute alusel õppekirjanduses tehtud parandustest.
(3) Õppekirjanduse toimetatud või kordustrüki väljaandmiseks parandatud käsikirja leheküljed on nummerdatud, käsikirjas on ära näidatud illustratsioonide kohad ja nende eeldatav sisu.
(4) Kooliastme esimese klassi õpiku käsikirja esitamisel tuleb esitada ka kooliastme ainekava õppesisu jaotus klassiti.
(5) Klassi õpiku ja töövihiku võib põhjendatud vajaduse korral koostada kahes osas. Kui õpik koosneb kahest osast, esitab kirjastus hinnangu saamiseks korraga mõlema osa käsikirjad.
§14. Õppekirjanduse käsikirjale riiklikule õppekavale vastavuse kohta hinnangu andmine
(1) Hinnangu õppekirjanduse käsikirja vastavuse kohta käesoleva määruse §-des 3–5 ja 9 nimetatud nõuetele annab vastav ainenõukogu. Mitme aine õppesisu ühendava õppekirjanduse käsikirjale antakse hinnang vastavate ainenõukogude ühiskoosolekul.
(2) Ainenõukogu koosolekule kutsutakse:
1) õppekirjanduse
käsikirja autor(id);
2) retsensendid;
3) kirjastuse esindaja.
(3) Ainenõukogu koosolek protokollitakse. Protokolli kantakse:
1) protokolli number ja kuupäev;
2) koosoleku päevakord ja
kohalolijad;
3) hinnatavate õppekirjanduse käsikirjade täpne
pealkiri, autor(id), klass või kooliaste;
4) õppekirjanduse
tehnilised andmed ja piirhind;
5) REKKile esitatud käsikirjade arv;
6) retsensentide nimed;
7) ainenõukogu otsus käsikirja §-des 3–5 ja 9
nimetatud nõuetele vastavuse kohta;
8) nõuetele mittevastavuse
korral loetletakse puudused;
9) olulisemad ettepanekud käsikirja
parandamiseks või täiendamiseks.
(4) Protokollile lisatakse retsensioonid ning õpikute ja/või töövihikute hindamise lehed.
(5) REKK teatab kirjastusele ainenõukogu otsusest kirjalikult ühe nädala jooksul pärast koosoleku toimumist ning olenevalt otsusest teeb kirjastusele ettepaneku esitada REKKile õppekirjanduse põhimõtteline makett või käsikiri ümber töötada ja ainenõukogu hinnangu saamiseks uuesti esitada.
§15. Õppekirjanduse riiklikule õppekavale vastavuse kinnitamine
(1) Õppekirjanduse riiklikule õppekavale vastavuse kohta kinnituse
saamiseks esitab kirjastus REKKile:
1) avalduse;
2) õppekirjanduse
mustvalge maketi;
3) kasutatava paberi näidise.
(2) ainenõukogu tööd korraldav REKKi peaspetsialist, vajadusel koostöös
ainenõukogu ja retsensentidega:
1) vaatab üle õppekirjanduse
maketi ja paberi näidise;
2) kontrollib, kas õppekirjanduse
maketis on arvestatud ainenõukogu ja retsensentide ettepanekuid
käsikirja parandamiseks või täiendamiseks;
3) teeb
otsuse õppekirjanduse maketi riiklikule õppekavale vastavuse kohta.
(3) REKK informeerib kirjastust oma otsusest ühe nädala jooksul
kirjalikult järgmiselt:
1) positiivse otsuse korral teatab, et
õppekirjanduse nimetus on esitatud haridus- ja teadusministrile
riiklikule õppekavale vastavuse kohta kinnituse saamiseks;
2)
negatiivse otsuse korral teatab, et makett ei ole vastavuses selle
määruse §-des 3–5 ja 9 sätestatud nõuetega, nimetab olulisemad puudused
ja tagastab kirjastusele õppekirjanduse maketi ja paberi näidise.
(4) REKK esitab vähemalt üks kord kvartalis haridus- ja teadusministrile ainenõukogu poolt riiklikule õppekavale vastavaks tunnistatud õppekirjanduse nimetuste loetelu koos piirhindadega.
(5) Haridus- ja teadusminister kinnitab «Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse» § 23 lõike 4 alusel REKKi esitatud riiklikule õppekavale vastava õppekirjanduse nimetuste loetelud.
§16. Kinnitusmärge
Haridus- ja teadusministrilt riiklikule õppekavale vastavuse kohta kinnituse saanud õppekirjandus kirjastatakse märkega «Haridus- ja Teadusministeerium kinnitab: õpik/töövihik/tööraamat vastab põhikooli ja gümnaasiumi riiklikule õppekavale», «Haridus- ja Teadusministeerium kinnitab: õpik/töövihik/tööraamat vastab põhikooli lihtsustatud riiklikule õppekavale» või «Haridus- ja Teadusministeerium kinnitab: õpik/töövihik/tööraamat vastab toimetuleku riiklikule õppekavale» vastavalt sellele, millisele riiklikule õppekavale vastavuse kohta kirjastus õppekirjandusele kinnitust taotles.
§17. Muule õppekirjandusele hinnangu ja soovituse andmine
(1) Muule õppekirjandusele annab hinnangu ja soovituse vastav ainenõukogu.
(2) Muule õppekirjandusele ainenõukogu soovituse saamiseks esitab kirjastus REKKile avalduse, käsikirja või näidise kahes eksemplaris ning retsensiooni. Retsensent lähtub muu õppematerjali hindamisel võimaluse piires §-des 7–8 ja § 12 lõikes 3 sätestatud nõuetest.
(3) Ainenõukogu otsus tehakse kirjastusele teatavaks §-s 14 sätestatud korras.
(4) Ainenõukogu soovituse saanud muu õppekirjandus kirjastatakse märkega «Üleriigiline ............ ainenõukogu soovitab kasutada ............ õpetamisel lisamaterjalina/juhendmaterjalina.»
§18. Vaidlusküsimuste lahendamine
Kirjastus võib ainenõukogu otsuse peale esitada vaide 30 päeva jooksul alates REKKi teate saamisest vastavalt haldusmenetluse seaduses sätestatule.
§19. Rakendussäte
Määruse § 12 lõige 8 jõustub 30. juunil 2006. aastal.
§20. Määruse kehtetuks tunnistamine
Haridusministri 19. novembri 2001. a määrus nr 65 «Õpikute, töövihikute, tööraamatute ja muu õppekirjanduse riiklikule õppekavale vastavuse kinnitamise tingimused ja kord ning nõuded õpikutele, töövihikutele, tööraamatutele ja muule õppekirjandusele» (RTL 2001, 125, 1803) tunnistatakse kehtetuks.
Minister Mailis REPS |
Kantsler Jaan KALLAS |
Haridus- ja teadusministri 4. oktoobri 2005. a
määruse nr 36 «Õpikute, töövihikute ja tööraamatute riiklikule
õppekavale vastavuse kinnitamise tingimused ja kord ning nõuded
õpikutele, töövihikutele, tööraamatutele ja muule õppekirjandusele» lisa 1 |
Õpiku hindamise leht
Õpiku pealkiri:
Autor(id):
Kirjastus:
Kriteeriumid |
Hinnang |
||
Jah | Osaliselt | Ei | |
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud kooli õppe- ja kasvatuseesmärke | |||
Arvestab riikliku õppekava põhimõtteid, sh mitmekultuurilisuse põhimõtet | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud kooliastmete ja läbivate teemade pädevusi | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud ainekava eesmärke | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud ainekava õppesisu | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud ainekava õppetegevusi | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud ainekava õpitulemusi | |||
Arvestab õppeaine riiklikus õppekavas sätestatud kooliastme kohustuslike nädalatundide/kursuste arvu | |||
Õppesisu on optimaalne | |||
Õppetekst on otstarbekalt liigendatud | |||
Mõisted, seletused, faktid ja illustratsioonid on õiged, nende esitus on süsteemne ja arusaadav | |||
Ei ole liialdatud uue teabe ja abstraktse esituslaadiga | |||
Sisaldab allikmaterjale, tabeleid, jooniseid, fotosid, mille allkirjad, tähistused ja selgitused on mõistetavad ja tekstiga kooskõlas | |||
Tekstid ja illustratsioonid väldivad stereotüüpe, mis õhutavad soolisi, rahvuslikke, kultuurilisi või rassilisi eelarvamusi | |||
Tekstide, õppeülesannete ja illustratsioonide kaudu kujundatavad väärtushinnangud on eakohased ning vastavuses riikliku õppekava õppe- ja kasvatuseesmärkidega | |||
Sisaldab küsimusi ja õppeülesandeid, mis suunavad õpitavat informatsiooni mõistma, võrdlema, analüüsima, sünteesima, hindama ja kasutama, toetavad mõtlemise oskust | |||
Sisaldab rühmatöö- ja projektülesandeid | |||
Sisaldab uurimuslikke ja loovülesandeid | |||
Sisaldab õppeülesandeid õppesisu ja õppeprotsessi diferentseerimiseks | |||
Sisaldab õppeotstarbelisi viiteid IKT-vahendite kasutamiseks | |||
Õppemetoodika ja -ülesanded on otstarbekad, õpilasel on võimalik iseseisvalt õppida | |||
Õppeülesannete tööjuhendid on selged, ülesanded on lahendatavad | |||
On kirjutatud ladusas ja eakohases keeles | |||
Sisaldab mõistete seletusi või sõnastikku | |||
Sisaldab sisukorda |
Allkiri:
Nimi:
Kuupäev:
Haridus- ja teadusministri 4. oktoobri 2005. a
määruse nr 36 «Õpikute, töövihikute ja tööraamatute riiklikule
õppekavale vastavuse kinnitamise tingimused ja kord ning nõuded
õpikutele, töövihikutele, tööraamatutele ja muule õppekirjandusele» lisa 2 |
Töövihiku hindamise leht
Töövihiku pealkiri:
Autor(id):
Kirjastus:
Kriteeriumid |
Hinnang |
||
Jah | Osaliselt | Ei | |
Õppesisu on optimaalne, kooskõlas õpikuga | |||
Tekstide, õppeülesannete ja illustratsioonide kaudu kujundatavad väärtushinnangud on eakohased ning vastavuses riikliku õppekava õppe- ja kasvatuseesmärkidega | |||
Sisaldab õppeülesandeid, mis suunavad õpitavat informatsiooni mõistma, võrdlema, analüüsima, sünteesima, hindama ja kasutama | |||
Sisaldab õppeülesandeid, mis võimaldavad teadmisi kinnistada ja kontrollida | |||
Sisaldab rühmatöö- ja projektülesandeid | |||
Sisaldab uurimuslikke ja loovülesandeid | |||
Suunab õpilast kasutama IKT võimalusi | |||
Sisaldab õppeülesandeid õppesisu ja õppeprotsessi diferentseerimiseks | |||
Õppeülesannete tööjuhendid on otstarbekad ja arusaadavad | |||
Õppeülesanded on lahendatavad |
Allkiri:
Nimi:
Kuupäev:
Haridus- ja teadusministri 4. oktoobri 2005. a
määruse nr 36 «Õpikute, töövihikute ja tööraamatute riiklikule
õppekavale vastavuse kinnitamise tingimused ja kord ning nõuded
õpikutele, töövihikutele, tööraamatutele ja muule õppekirjandusele» lisa 3 |
Tööraamatu hindamise leht
Tööraamatu pealkiri:
Autor(id):
Kirjastus:
Kriteeriumid |
Hinnang |
||
Jah | Osaliselt | Ei | |
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud kooli õppe- ja kasvatuseesmärke | |||
Arvestab riikliku õppekava põhimõtteid, sh mitmekultuurilisuse põhimõtet | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud kooliastmete ja läbivate teemade pädevusi | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud ainekava eesmärke | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud ainekava õppesisu | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud ainekava õppetegevusi | |||
Arvestab riiklikus õppekavas sätestatud ainekava õpitulemusi | |||
Arvestab õppeaine riiklikus õppekavas sätestatud kooliastme kohustuslike nädalatundide arvu | |||
Õppesisu on optimaalne, pole liialdatud uue teabega | |||
Sisaldab otstarbekalt liigendatud õppeteksti | |||
Mõisted, seletused, faktid ja illustratsioonid on õiged, nende esitus on süsteemne ja arusaadav | |||
Sisaldab allikmaterjale, tabeleid, jooniseid, fotosid, mille allkirjad, tähistused ja selgitused on mõistetavad ja tekstiga kooskõlas | |||
Tekstid ja illustratsioonid väldivad stereotüüpe, mis õhutavad soolisi, rahvuslikke, kultuurilisi või rassilisi eelarvamusi | |||
Tekstide, õppeülesannete ja illustratsioonide kaudu kujundatavad väärtushinnangud on eakohased ning vastavuses riikliku õppekava õppe- ja kasvatuseesmärkidega | |||
Sisaldab küsimusi ja õppeülesandeid, mis suunavad õpitavat informatsiooni mõistma, võrdlema, analüüsima, sünteesima, hindama ja kasutama, toetavad mõtlemise arengut | |||
Sisaldab ülesandeid, mis võimaldavad teadmisi kinnistada ja kontrollida | |||
Sisaldab rühmatöö- ja projektülesandeid | |||
Sisaldab loovülesandeid | |||
Sisaldab õppeülesandeid õppesisu ja õppeprotsessi diferentseerimiseks | |||
Sisaldab õppeotstarbelisi viiteid IKT-vahendite kasutamiseks | |||
Õppemetoodika ja -ülesanded on otstarbekad, õpilasel on võimalik iseseisvalt õppida | |||
Ülesannete tööjuhendid on selged, ülesanded on lahendatavad | |||
On kirjutatud ladusas ja eakohases keeles | |||
Sisaldab mõistete seletusi | |||
Sisaldab sisukorda |
Allkiri:
Nimi:
Kuupäev: