Teksti suurus:

Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu arvutamise metoodika

Väljaandja:Teede- ja Sideminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:01.06.2002
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:30.09.2015
Avaldamismärge:RTL 2000, 79, 1187

Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu arvutamise metoodika

Vastu võetud 21.06.2000 nr 51

Määrus kehtestatakse «Ühistranspordiseaduse» (RT I 2000, 10, 58) paragrahvi 8 lõike 2 alusel.

1. peatükk
ÜLDSÄTTED

§ 1. Rakendusala

(1) Määrusega kehtestatakse ühistranspordi töö- ja teenuste mahu arvutamise metoodika (edaspidi metoodika) ühistransporti korraldavatele riigi- ja omavalitsusasutustele ning vedajatele.

(2) Määruse eesmärk on ühistranspordi töö- ja teenuste mahtude arvutamise ühtlustamine andmete võrreldavuse kindlustamiseks.

(3) Metoodikat kasutatakse ühistranspordi töö- ja teenuste mahtude, sealhulgas avalikule liiniveole riigi- või kohaliku omavalitsuse eelarvest toetuse vajaduse kavandamisel, ning ühistranspordi tegelike töö- ja teenuste mahtude kohta statistiliste andmete esitamisel.

2. peatükk
MAANTEETRANSPORT

§ 2. Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu näitajad

(1) Liinitöömahu näitajad on järgmised:
1) liiniläbisõit (km);
2) liiniaeg (t).

(3) Teenuste mahu näitajad on järgmised:
1) pakutav teenus (kohtkilomeeter);
2) kasutatud teenus: sõitjateveo maht (sõit) ja sõitjakäive (sõitjakilomeeter).

§ 3. Liinitöömahu arvutamise metoodika

(1) Liiniläbisõit (Ll) on sõiduki sõiduplaanijärgne läbisõit liinil (kilomeetrites). Liiniläbisõit võrdub liinide pikkuste (koos platsisõiduga) summaga. Liiniläbisõitu arvutatakse valemi järgi:

Ll = L + P, kus:
– liini pikkus (L) on vahemaa alg- ja lõpp-peatuse vahel;
– platsisõit (P) on läbisõidu osa lõpp- ja algpeatuse vahel ilma sõitjateta, mida sõidukil tuleb teha, et alustada uut ringi, ning mis arvestatakse liiniläbisõidu hulka.

(1) Liiniaeg (T l.a) on sõiduki sõiduplaani järgselt liinil viibitud aeg (tundides). Liiniaeg koosneb sõiduajast ja seisuajast, mis kuulub alg- ja lõpp-peatustes, vahepeatustes sõitjate pealetulekuks ja mahaminekuks ning liiklustakistustele. Liiniaeg arvutatakse valemi järgi:

T l.a = Ts + Ta.l + Tv.p + Tl.t, kus:
– Tl.a on liiniaeg;
– Ts on sõiduaeg;
– Ta.l on seisuaeg alg- ja lõpp-peatustes;
– Tv.p on aeg vahepeatustes;
– Tl.t on liiklustakistustele kuluv aeg.

§ 4. Teenuste maht

(1) Kohtkilomeeter (Kkm) saadakse liiniläbisõidu ja sõiduki mahutavuse korrutisena valemi järgi:

Kkm = Ll x Sm,

kus sõiduki mahutavus (Sm) on iste- ja seisukohtade arv sõidukis.

(2) Sõitjateveo maht (S) on sõitjate (sõitude) arv ajaperioodil (päev, kuu, aasta). Üks sõit võrdub ühe inimese sisenemisega sõidukisse.

(3) Sõitjakäive (sõitjakilomeeter, Skm) on sõitjateveo mahu ja keskmise sõidu pikkuse korrutis, kus keskmise sõidu pikkus (Sp) konkreetsel liinil saadakse iga kahe järjestikuse peatuste vahel sõidukis viibivate sõitjate arvu ja vastava vahekauguse korrutiste summa jagamisel sõitjate (sisenejate) koguarvuga valemi järgi:

Sp = (Skm1+Skm2+Skm3 …+Skmn ) : S.

§ 5. Teenuste mahu arvutamise metoodika

(1) Sõitude arv teatud perioodi jooksul arvutatakse lähtudes perioodi jooksul müüdud üksikpiletite ja sõidukaartide arvust, millele lisatakse tasuta sõiduõigust omavad ja piletita sõitjad.

(2) Sõidukaartide ja üksikpiletitega tehtavate sõitude arvu arvutamisel ühistranspordi- ja piletiliikide lõikes, samuti tasuta sõiduõigust omavate sõitjate arvu ja piletita sõitjate sõitude arvu määramisel lähtutakse riigi või asjaomase omavalitsusasutuse poolt tehtud uuringutest, vaatlustest või küsitlustest, võttes arvesse omavalitsusüksuses rakendatud piletisüsteemi ja tasuta sõiduõigust omavaid sõitjaid.

(3) Tasuta sõiduõigust omavate ja piletita sõitjate (sõitude) arv määratakse arvestuslikult kindlaks piletikontrolli tulemuste, vaatluste või küsitluste keskmiste tulemuste põhjal väljaviidud protsendi alusel.

3. peatükk
RAUDTEETRANSPORT

§ 6. Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu näitajad

(1) Liinitöömahu näitajad on järgmised:
1) liiniläbisõit (km);
2) liiniaeg (t).

(3) Teenuste mahu näitajad on järgmised:
1) pakutav teenus (kohtkilomeeter);
2) kasutatud teenus: sõitjateveo maht (sõit) ja sõitjakäive (sõitjakilomeeter).

§ 7. Liinitöömahu arvutamise metoodika

(1) Liiniläbisõit (Ll) on rongide sõiduplaanijärgne läbisõit liinil (kilomeetrites). Liiniläbisõit võrdub liinide pikkuste summaga, kus liini pikkus on vahemaa lähtejaama ja sihtjaama vahel.

(2) Liiniaeg on rongide sõiduplaani järgselt liinil viibitud aeg (tundides), mis kulub rongil lähtejaamast sihtjaama jõudmiseks.

§ 8. Teenuste maht

(1) Kohtkilomeeter (Kkm) saadakse liiniläbisõidu ja reisirongi mahutavuse korrutisena:

Kkm = Ll x Rm,

kus reisirongi mahutavus (Rm) on raudteereisiveo-ettevõtja poolt määratletud reisirongis vastavalt tähistatud kohtade arv.

(2) Sõitjateveo maht (S) on sõitjate (sõitude) arv ajaperioodil (päev, kuu, aasta). Üks sõit võrdub ühe sõitja sisenemisega reisirongi.

(3) Sõitjakäive (sõitjakilomeeter, Skm) on sõitjateveo mahu ja keskmise sõidu pikkuse korrutis, kus keskmise sõidu pikkus (Sp) konkreetsel liinil saadakse iga kahe järjestikuse peatuste vahel sõidukis viibivate sõitjate arvu ja vastava vahekauguse korrutiste summa jagamisel sõitjate (sisenejate) koguarvuga valemi järgi:

Sp = (Skm1+Skm2+Skm3 …+Skmn ) : S.

§ 9. Teenuste mahu arvutamise metoodika

(1) Sõitude arv teatud perioodi jooksul arvutatakse lähtudes perioodi jooksul müüdud üksikpiletite ja sõidukaartide arvust, millele lisatakse tasuta sõiduõigust omavad ja piletita sõitjad.

(2) Sõidukaartide ja üksikpiletitega tehtavate sõitude arvu arvutamisel ühistranspordi- ja piletiliikide lõikes, samuti tasuta sõiduõigust omavate sõitjate arvu ja piletita sõitjate sõitude arvu määramisel lähtutakse riigi, asjaomase omavalitsusasutuse või raudtee-reisiveoettevõtja poolt tehtud uuringutest, vaatlustest või küsitlustest, võttes arvesse omavalitsusüksuses rakendatud piletisüsteemi ja tasuta sõiduõigust omavaid sõitjaid.

(3) Tasuta sõiduõigust omavate ja piletita sõitjate (sõitude) arv määratakse arvestuslikult kindlaks piletikontrolli tulemuste, vaatluste või küsitluste keskmiste tulemuste põhjal väljaviidud protsendi alusel.

4. peatükk
MERETRANSPORT

§ 10. Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu näitajad

(1) Liinitöömahu näitajad on järgmised:
1) liiniläbisõit (km);
2) liiniaeg (t).

(2) Teenuste mahu näitajad on järgmised:
1) pakutav teenus (sõitja-kohtkilomeeter ja sõidukiliini-kilomeeter);
2) kasutatud teenus:
– sõitjateveo maht (sõit) ja sõitjakäive (sõitjakilomeeter);
– üleveetud sõidukite arv;
– üleveetud sõidukitel paiknevate veoste maht (tonn) ja veosekäive (tkm).

§ 11. Liinitöömahu arvutamise metoodika

(1) Liiniläbisõit (Ll) on laevade sõiduplaanijärgne läbisõit liinil (kilomeetrites). Liiniläbisõit võrdub liinide pikkuste summaga, kus liini pikkus on vahemaa (kilomeetrites) lähtesadama ja sihtsadama vahel.

(2) Liiniaeg on laevade sõiduplaani järgselt liinil viibitud aeg (tundides), mis kulub laeval lähtesadamast sihtsadamasse jõudmiseks ehk ülesõiduks, sõitjate peale- ja mahaminekuks ning sõidukite peale- ja mahasõiduks:

Ll = Üa + Pma, kus:
–Üa on ülesõidu aeg;
– Pma on sõitjate laevale peale- ja mahaminekuks ning sõidukite peale- ja mahasõiduks vajaminev aeg.

§ 12. Teenuste mahu arvutamise metoodika

(1) Sõitja-kohtkilomeeter (SKkm) saadakse liiniläbisõidu ja laeva mahutavuse korrutisena

SKkm = Ll x Lm,

kus laeva mahutavus (Lm) on laeva sertifikaadis ettenähtud lubatud reisijate arv.

(2) Sõidukiliini-kilomeeter (SLkm) on üksteise järel laevale paigutatud sõidukite rivi pikkus (kilomeetrites), mis laeva sertifikaadi järgi on lubatud paigutada laevale mitmes rivis ja eri tasanditel.

(3) Sõitjateveo maht (S) on teatud ajaperioodil (päev, kuu, aasta) laevasõidu sooritatud sõitjate (sõitude) arv, kaasa arvatud tasuta sõiduõigust omavad sõitjad.

(4) Sõitjakäive (sõitjakilomeeter, Skm) on sõitjateveo mahu ja liini pikkuse korrutis.

(5) Üleveetud sõidukite arv (Sa) on teatud ajaperioodil (päev, kuu, aasta) laevaliinil veetud sõidukite arv kokku ja sõidukitüüpide lõikes (sõiduauto, buss, veoauto, autorong).

(6) Sõidukite veosekäive (tonnkilomeetrid, Svk) on laevaga üleveetud sõidukites paiknevate veoste kaalu (tonnides) ja liini pikkuse korrutis.

5. peatükk
ÕHUTRANSPORT

§ 13. Ühistranspordi töö- ja teenuste mahu näitajad

(1) Liinitöömahu näitajad on järgmised:
1) liiniläbisõit (lennukilomeeter);
2) lennuaeg (t).

(3) Teenuste mahu näitajad on järgmised:
1) pakutav teenus (kohtkilomeeter);
2) kasutatud teenus: sõitjaveo maht (sõit) ja sõitjakäive (sõitjakilomeeter).

§ 14. Liinitöömahu arvutamise metoodika

(1) Liiniläbisõit (Ll) on lendude arvu ja liini pikkuse korrutis, mida mõõdetakse lennukilomeetrites ja arvestatakse valemi järgi:

Ll = L x Lp, kus
– lend (L) on õhusõiduki lennuoperatsioon õhkutõusmisest maandumiseni;
– liini pikkus (Lp) on vahemaa lennu lähte- ja sihtpunkti vahel mõõdetuna mööda kindlaksmääratud marsruuti.

(2) Lennuaeg on ajavahemik hetkest, kui õhusõiduk alustab liikumist perroonilt eesmärgiga sooritada lend, kuni õhusõiduki peatumiseni perroonil pärast maandumist.

§ 15. Teenuste mahu arvutamise metoodika

(1) Kohtkilomeeter (Kkm) on lennuki istekohtade ja liiniläbisõidu korrutis.

Kkm = Li x Ll, kus Li on lennuki istekohtade arv.

(2) Sõitjateveo maht (S) on sõitjate (sõitude) arv ajaperioodil (päev, kuu, aasta), sõit võrdub sõitja sisenemisega lennukisse. Sõitjateveo mahu juures võetakse arvesse ka tasuta sõiduõigust omavad sõitjad.

(3) Sõitjakäive (sõitjakilomeeter, Skm) on igal lennul veetud sõitjate (sõitude) arvu, kaasa arvatud tasuta sõiduõigust omavad sõitjad, ja liiniläbisõidu korrutis:

Skm = S x Ll.

§ 16. Määruse jõustumine

Käesolev määrus jõustub 1. oktoobril 2000. a.

Minister Toivo JÜRGENSON

Kantsler Margus LEIVO

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json