Nõuded krediidiasutuste ja finantseerimisasutuste poolt kehtestatavale tegevusjuhendile, selle täitmise kontrollimise sisekontrolli eeskirjale ning nimetatud dokumentide rakendamisele
Vastu võetud 05.09.2005 nr 61
Määrus kehtestatakse «Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse» § 13 lõike 6 alusel.
1. peatükk
TEGEVUSJUHEND
1. jagu
Üldsätted
§ 1. Tegevusjuhendis sätestatav teave
(1) Tegevusjuhend võib koosneda ühest või mitmest krediidi- ja finantseerimisasutuse juhi poolt kehtestatud dokumendist.
(2) Tegevusjuhend peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
1)
isikusamasuse tuvastamise alused, sealhulgas nõuded isikusamasuse
tuvastamise aluseks olevatele andmetele ja dokumentidele;
2)
isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud andmete ja dokumentide
kontrollimise, säilitamise ja andmete kaasajastamise kord;
3)
kliendisuhete jälgimise alused;
4) krediidi- ja
finantseerimisasutuse töötaja (edaspidi töötaja)
poolt kasutatavad meetmed rahapesu või terrorismi rahastamise kahtluse
korral.
2. jagu
Isikusamasuse tuvastamise alused
§ 2. Isikusamasuse tuvastamine
(1) Tegevusjuhendis peab olema sätestatud kohustus kliendisuhte loomisel tuvastada isikusamasus kõigil isikutel ning nende esindajatel.
(2) Tegevusjuhendis sätestatakse isikusamasuse tuvastamise erinõuded
järgmisteks juhtudeks:
1) isikusamasuse tuvastamine esmakordsel
konto avamisel;
2) isikusamasuse tuvastamine sellise krediidi- või
finantseerimisasutuse poolt pakutava teenuse osutamisel, mille puhul
konto omamine ei ole nõutav;
3) alaealise isiku isikusamasuse
tuvastamine;
4) juriidilise isiku esindaja isikusamasuse tuvastamine;
5)
füüsilise isiku esindaja (sealhulgas eestkostja) isikusamasuse
tuvastamine;
6) mitteresidendist juriidilise ja füüsilise isiku
isikusamasuse tuvastamine.
(3) Tegevusjuhendis peab sisalduma kohustus küsida täiendavaid andmeid, kui isiku kõiki isikuandmeid ei ole esitatud dokumentide alusel võimalik tuvastada.
(4) Tegevusjuhendis nähakse ette kord ning määratletakse erijuhud, mille
puhul on lubatud isikusamasuse tuvastamine:
1) «Rahapesu ja
terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse» (edaspidi seadus)
§ 9 lõikes 4 nimetatud dokumentide ja andmete abil, järgides samas
lõikes sätestatut;
2) vahetu kontaktita, järgides seaduse
§-s 7 sätestatut.
(5) Käesoleva paragrahvi lõike 4 punktis 1 nimetatud erijuhul peab tegevusjuhend sisaldama kohustust vajadusel kontrollida esimesel mõistlikul võimalusel andmeid ja dokumente algallikatest.
§ 3. Isikusamasuse tuvastamise alused füüsilistel isikutel
(1) Tegevusjuhendis kehtestatakse nõuded isikusamasuse tuvastamiseks
kasutatavatele dokumentidele, mille alusel peab olema võimalik välja
selgitada:
1) füüsilise isiku nimi;
2) isikukood või
selle puudumisel sünniaeg;
3) isiku poolt esitatava dokumendi
kohasus isikusamasuse tuvastamisel;
4) esindaja puhul tema volituse
alus, ulatus ja kehtivusaeg.
(2) Tegevusjuhendis kehtestatakse kohustus hinnata esitatud dokumendi
kohasust isikusamasuse tuvastamisel, lähtudes muuhulgas järgmistest
asjaoludest:
1) dokumendi kehtivus ja selle vastavus «Isikut
tõendavate dokumentide seadusele»;
2) isiku väline sarnasus
ja ealine sobivus dokumendil kujutatud isiku välimusega ning dokumendis
sisalduvate andmetega.
(3) Tegevusjuhendiga kehtestatakse mitteresidendist füüsilisele isikule isikusamasuse tuvastamisel konto avamiseks vähemalt samaväärsed nõudmised, võrreldes residendist füüsilisele isikule esitatavate nõudmistega.
§ 4. Isikusamasuse tuvastamise alused juriidilistel isikutel
(1) Juriidilise isiku isikusamasuse tuvastamiseks sätestatakse
tegevusjuhendis toimingud, et selgitada välja juriidilise isiku kohta
vähemalt järgmised andmed:
1) õiguslik vorm, tegevuse
eesmärgid ja tegevusprofiil;
2) juhtorganite liikmed ja
esindajad;
3) õigusvõime;
4) käesoleva lõike punktis 2
nimetatud esindaja puhul tema volituse alus, ulatus ja kehtivusaeg.
(2) Tegevusjuhendiga kehtestatakse vähemalt samaväärsed nõuded mitteresidendist juriidilise isiku isikusamasuse tuvastamiseks, võrreldes residendist juriidilisele isikule esitatavate nõudmistega.
(3) Tegevusjuhendis sätestatakse erisused isikusamasuse tuvastamiseks juhul, kui juriidiline isik on asutatud riigis, kus ei rakendata piisavaid rahapesu tõkestamise meetmeid (sealhulgas madalamad nõuded isikusamasuse tuvastamisel, dokumentide registreerimisel või säilitamisel) või see riik ei tee rahvusvahelist koostööd rahapesu tõkestamise alal.
(4) Juriidilise isiku nimel või arvel tegutsevate füüsiliste isikute, kellel on õigus juriidilise isiku vahendeid käsutada, isikusamasuse tuvastamisele ja väljaselgitamisele kohaldatakse füüsilise isiku isikusamasuse tuvastamise nõudeid.
§ 5. Isikusamasuse tuvastamise alused seltsingutel
(1) Tegevusjuhendis sätestatakse nõuded seltsingule konto avamisel ja seltsingu liikmeks oleva füüsilise või juriidilise isiku nimel avatud seltsingu konto eristamiseks seltsingu liikme isiklikust kontost.
(2) Seltsingu liikmete või nende esindajate isikusamasuse tuvastamisele kohaldatakse füüsilise isiku isikusamasuse tuvastamise nõudeid.
§ 6. Isikusamasuse tuvastamise alused esindajatel
(1) Tegevusjuhendis kehtestatakse nõuded kliendi esindaja, sealhulgas advokaadi, notari, audiitori, raamatupidaja, maksunõustaja, kinnisvaraagendi isikusamasuse tuvastamiseks eraldi subjektina.
(2) Tegevusjuhendis sätestatakse protseduur, mille alusel selgitatakse, kas isik tegutseb enda või teise isiku nimel või arvel või teise isiku nimel ja arvel.
3. jagu
Andmete kontrollimine, säilitamine ja kaasajastamine
§ 7. Isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud dokumentide ja andmete kontrollimine
(1) Tegevusjuhendis kehtestatakse, järgides seaduse §-s 9 sätestatut, missugused dokumendid ja missugustest allikatest (eelkõige riigi- ja järelevalveasutuste ning riigi andmekogudest) saadavad andmed on aktsepteeritavad ning usaldusväärsed isikusamasuse tuvastamiseks, ning sätestatakse vajalikud kontrollimehhanismid klientide poolt esitatud dokumentide ja andmete õigsuse kontrollimiseks.
(2) Tegevusjuhendis sätestatakse loetelu kolmandate isikute andmebaasidest, mida võib kasutada isikute andmete kontrollimiseks, samuti juhend andmete õigsuse kontrollimiseks selliste kolmandate isikute kaudu.
(3) Tegevusjuhendis sätestatakse kliendi tegevusprofiili tuvastamise meetmed juhuks, kui kliendi kohta ei ole võimalik saada asjakohast ja piisavat informatsiooni algallikast ega kolmandate isikute abil.
§ 8. Isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud andmete säilitamine
(1) Tegevusjuhendis sätestatakse seaduse § 6 lõigetes 1–3 ja §-s 8
nimetatud juhtudel kliendi isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud andmete
ja dokumentide ning muu asjakohase teabe säilitamise nõuded, mis peavad
võimaldama andmete hilisemal kirjalikul taasesitamisel tuvastada
vähemalt järgmise teabe:
1) seaduse § 11 lõikes 1 nimetatud
isikuandmed;
2) koopia isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud fotoga
dokumendist, millest peab nähtuma ka dokumendi kehtivuse aeg;
3)
andmete ja dokumentide esitamise aeg ja koht;
4) isikusamasuse
tuvastamise asjaolud (näiteks konto avamine, teenuse kasutamine,
kliendiandmete uuendamine);
5) töötaja, kes isikusamasust tuvastas.
(2) Tegevusjuhendis sätestatakse kliendi isikusamasuse tuvastamiseks
kasutatud andmete kontrollimise tulemuste ja muudetud isikuandmete
säilitamise nõuded, mis peavad andmete hilisemal kirjalikul
taasesitamisel võimaldama vähemalt järgmise täiendava teabe tuvastamise:
1)
isikuandmete muutmise aluseks olev isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud
dokument;
2) isikuandmete muutmise aeg ja koht;
3) töötaja, kes
kliendi andmeid muutis või esitatud andmeid või dokumente kontrollis.
§ 9. Erinõuded andmete säilitamisele tehingu kohta
Tegevusjuhendis kehtestatakse seaduses sätestatu kohaselt tehingu kohta
andmete registreerimise ja säilitamise nõuded, mis peavad hiljem
võimaldama vähemalt järgmise teabe tuvastamise:
1)
andmed tehingu kohta (sularaha väljamakse, teenuste eest tasumine, makse
sooritamine või muu kliendi poolt märgitud selgitus);
2)
tehingu objektiks olevate vahendite laekumise viis (kontolt, sularahas,
tšekiga või muul viisil).
§ 10. Erinõuded andmete säilitamisele investeerimisteenuse osutamise kohta
Tegevusjuhendis kehtestatakse seaduses ja «Väärtpaberituru seaduses»
sätestatu kohaselt investeerimisteenuste osutamise kohta andmete
registreerimise ja säilitamise nõuded, mis peavad hiljem võimaldama
vähemalt järgmise teabe tuvastamise:
1) kliendi arvel
tehtud ostu- ja müügikorralduste ning muude tehingute korraldused,
tehingute maksejuhised ja -kinnitused;
2) teenuste osutamisel kliendi
poolt esitatud dokumendid ja andmed;
3) andmed teenuste osutamise
lepingu kohta selle olemasolul;
4) vahendite laekumise viis
(sularahas, tšekiga või muul viisil);
5) vahendite päritolu
(eeldusel, et see tuvastati tehingu tegemisel);
6) andmed
investeeringu kohta (eeldusel, et see tuvastati tehingu tegemisel).
§ 11. Erinõuded andmete säilitamisele kindlustusteenuse osutamise kohta
Tegevusjuhendis kehtestatakse seaduses sätestatu kohaselt
kindlustusteenuste osutamise kohta andmete registreerimise ja
säilitamise nõuded, mis peavad hiljem võimaldama vähemalt järgmise teabe
tuvastamise:
1) kliendiga sõlmitud leping (lepingud);
2)
kindlustusteenuse eest tasumise meetod ja hüvitised;
3) teenuse
müügijärgsed dokumendid, mis on seotud lepinguga kuni lepingu lõpuni;
4)
lepingu lõpetamisega seotud asjaolud ja nõuete rahuldamine;
5)
andmed väljamakse saaja (saajate) kohta.
§ 12. Isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud andmete ja dokumentide kaasajastamine
(1) Tegevusjuhendis kehtestatakse meetodid isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud andmete kaasajastamiseks, sealhulgas võimalused kasutada selleks kolmandate isikute või erinevate riigi- või järelevalveasutuste kinnitusi või andmebaase.
(2) Tegevusjuhendis sätestatakse protseduur juhuks, kui kliendi isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud andmeid ei ole hoolimata krediidi- või finantseerimisasutuse sellekohastest pingutustest olnud võimalik kontrollida mõistliku aja jooksul või on tekkinud põhjendatud kahtlus, et isiku tegevus on lõppenud.
(3) Tegevusjuhendis sätestatakse kord, missugusel viisil ja missuguse aja jooksul peavad klientide isikusamasuse tuvastamiseks kasutatud andmed ning võimalik vajadus nende kaasajastamiseks (sealhulgas vahetu kontakti abil) olema tehtud kättesaadavaks kõigile krediidi- või finantseerimisasutuse koosseisu kuuluvatele erinevaid teenuseid pakkuvatele struktuuriüksustele.
4. jagu
Kliendisuhete jälgimine
§ 13. Kliendisuhte jälgimise alused
(1) Tegevusjuhendis kehtestatakse meetmed:
1) kliendi tegevusprofiili
väljaselgitamiseks;
2) klienditehingute analüüsi tagamiseks;
3)
kliendi tehingute ja toimingute hindamiseks, et vajadusel selgitada
välja tehingute või kasutatavate vahendite võimalikku seotust rahapesu
või terrorismi rahastamisega.
(2) Tegevusjuhendis sätestatakse seaduse § 7 lõikes 3 sätestatud korrespondentsuhte loomiseks või hoidmiseks välisriigi krediidiasutuse usaldusväärsuse hindamise regulaarsus, nõuded hindamise tulemuste dokumenteerimisele, säilitamisele ja kaasajastamisele.
§ 14. Juriidilisest isikust kliendi tegevusprofiil
(1) Tegevusjuhendis kehtestatakse meetodid, mille alusel kliendisuhte loomisel selgitatakse välja juriidilisest isikust kliendi tegevusprofiil, et vajadusel eristada klientide käitumises rahapesule või terrorismi rahastamisele viitavaid asjaolusid.
(2) Tegevusprofiili määramise meetodid peavad tegutseva juriidilisest isikust kliendi puhul sisaldama kohustust võimalusel välja selgitada tema olulisemad äripartnerid ja maksetavad.
§ 15. Juriidilisest isikust kliendi riskiprofiil
(1) Juriidiliste isikute puhul määratletakse tegevusjuhendis andmete kontrollimise eesmärk selliselt, et oleks võimalik iga kliendi suhtes tagada temale kohase riskiprofiili määramine.
(2) Riskiprofiili määramisel arvestatakse järgmisi andmeid:
1)
residentsus või riik, kus juriidiline isik on registreeritud;
2)
juriidilise isiku õiguslik vorm;
3) tegevuspiirkond ja
tegevusvaldkond;
4) juhtimisorganite ja äriühingust juriidilise isiku
korral omanike struktuuri läbipaistvus;
5) osutatavad teenused,
nende käive;
6) muu informatsioon, sealhulgas esindajate või
vahendajate kasutamine.
(3) Sõltuvalt kliendi riskiprofiilist võib tema tegevuse suhtes tegevusjuhendis ette näha erineva tasemega hoolsusnõuete rakendamise.
5. jagu
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamiseks
rakendatavad meetmed
§ 16. Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamiseks rakendatavates meetmetes sätestatav teave
Tegevusjuhendis kehtestatud meetmed rahapesu ja terrorismi rahastamise
tõkestamiseks peavad sisaldama vähemalt järgmist teavet:
1)
viide seaduse § 15 lõikes 6 nimetatud juhendile rahapesu kahtlusega
tehingute tunnuste kohta;
2) viited kliendisuhte peatamise või
tehingute teostamisest keeldumise alustele ja konto kasutamise piiramise
alustele;
3) kahtlastest ja ebaharilikest tehingutest seaduse § 13
lõikes 1 nimetatud rahapesu andmebüroo kontaktisiku (edaspidi kontaktisik)
teavitamise kord;
4) kahtlastest ja ebaharilikest tehingutest
rahapesu andmebüroo teavitamise kord;
5) nõuded tegevusele
rahapesu andmebüroo ettekirjutuse täitmisel;
6)
kontaktisiku tegevuse alused, sealhulgas tema pädevus, kohustused,
vastutus, tegevus teadete ja informatsiooni menetlemisel;
7) rahapesu
või terrorismi rahastamise tunnustega kahtlaste ja ebaharilike tehingute
või toimingutega seotud andmete ja dokumentide hoidmise ning kasutamise
kord;
8) rahvusvahelistelt organisatsioonidelt terroriaktides
osalevate isikute, rühmituste ja üksuste kohta teabe saamise alused ja
kord.
§ 17. Ebahariliku või rahapesu kahtlusega tehingu, toimingu või asjaolu tuvastamine
(1) Tegevusjuhendis kehtestatakse kord juhtumiks, kui kliendiandmete kontrollimisel või suhetes kliendiga ilmneb asjaolu, mis kliendi senist käitumist arvestades on ebaharilik või oluliselt erinev. Tegevusjuhendis sätestatud kriteeriumide alusel tuvastatakse, kas tegu on kliendi senist käitumist arvestades erineva, kuid seletatava asjaolu, muutuse või rahapesu kahtlusega tehinguga.
(2) Tegevusjuhendis sätestatakse ebahariliku toimingu või asjaolu või
rahapesu kahtlusega tehingu, uurimisel vähemalt järgmine:
1)
töötaja kohustus analüüsida ja võrrelda tehingute kohta ilmnenud
asjaolusid rahapesu kahtlusega tehingute tunnustega;
2) töötaja
kohustus kontrollida vara legaalset päritolu enne tehingu sooritamist
vähemalt juhul, kui tehing on senist kliendisuhet arvestades ebaharilik
või rahapesu kahtlusega;
3) kontaktisiku kohustus eelnevalt
uurida laekunud informatsiooni sisu seoses kliendi seniste maksetavade
ja muu teadaoleva informatsiooniga;
4) meetmed kirjalikku
taasesitamist võimaldavas vormis täiendava informatsiooni saamiseks
tehtud päringute ja neile saadud vastuste säilitamise kohta.
§ 18. Tegevus ebahariliku või rahapesu kahtlusega tehingu, toimingu või asjaolu korral
(1) Töötajatele kehtestatakse tegevusjuhised toimimiseks olukorras, kui tuvastatakse kliendi ebaharilik tehing, toiming või muu asjaolu, mis viitab rahapesule või terrorismi rahastamisele.
(2) Tegevusjuhendis nähakse ette kohustus teavitada kontaktisikut kõigist rahapesu kahtlusega või ebaharilikest tehingutest ning muude isikute loetelu, kellele veel võib nimetatud teavet avaldada.
(3) Tegevusjuhendiga nähakse ette rahapesu andmebüroo informeerimise kohustus ja täpsem kord juhul, kui ilmneb tehing, toiming või muu asjaolu, mis viitab rahapesule või terrorismi rahastamisele.
(4) Kahtlaste või ebaharilike tehingute kohta kehtestatakse
tegevusjuhendis:
1) säilitatavate andmete koosseis, milles sisalduvad
vähemalt andmed kahtlase või ebahariliku tehingu üksikasjade kohta,
andmete esitaja, kuupäev ja koht;
2) koostatud teadete
säilitamise kord, mis võimaldab vastavate teadete kirjalikku
taasesitamist.
§ 19. Kontaktisik
(1) Tegevusjuhendis sätestatakse kontaktisiku pädevust reguleerivas osas:
1)
kontaktisiku seisund organisatsioonis;
2) krediidi- ja
finantseerimisasutuse gruppi kuuluvate kontaktisikute omavaheline
koostöö ja infovahetus;
3) kontaktisiku kohustused,
sealhulgas vastavalt vajadusele krediidi- ja finantseerimisasutuse
erinevate struktuuriüksuste ja töötajate ning rahapesu andmebüroo
informeerimise kohustus ja kord;
4) kontaktisiku õigused, sealhulgas
kahtlaste või ebaharilike tehingute, toimingute või asjaolude kohta
täiendava informatsiooni saamise kord ja ametikohtade loetelu, kellele
kontaktisikul on õigus teavet avaldada;
5) kontaktisiku tegevus
juhul, kui on tuvastatud rahapesu kahtlusega või ebaharilik tehing,
toiming või asjaolu.
(2) Tegevusjuhendis sätestatakse kontaktisikule töötajate
instrueerimiseks vähemalt järgmised ülesanded:
1)
töötajate juhendamine ja väljaõpe, mille käigus antakse ülevaade
rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise alastest õigusaktidest
Eestis ja vajadusel välisriikides ning vastavatest rahvusvahelistest
regulatsioonidest ja selgitatakse nende eesmärke;
2) töötajate
hulgas ühtsete arusaamade kujundamine seadusest, selle alusel
kehtestatud õigusaktidest ja muudest asjakohastest dokumentidest
tulenevate eesmärkide mõistmiseks ning protseduuride väljakujundamine
seaduses sätestatud ülesannete efektiivseks täitmiseks;
3)
töötajate teavitamine rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamiseks
seaduse ja selle alusel kehtestatud nõuete mittetäitmisel
rakendatavatest sanktsioonidest.
2. peatükk
TEGEVUSJUHENDI TÄITMISE KONTROLLIMISE SISEKONTROLLI
EESKIRI
§ 20. Sisekontrolli eeskiri
(1) Krediidi- ja finantseerimisasutus koostab tegevusjuhendi täitmise kontrollimise sisekontrolli eeskirja (edaspidi sisekontrolli eeskiri).
(2) Sisekontrolli eeskiri võib koosneda ühest või mitmest krediidi- ja finantseerimisasutuse juhi poolt kehtestatud dokumendist.
(3) Sisekontrolli eeskirjas sätestatakse vähemalt:
1)
tegevusjuhendi täitmise kontrollimise eest vastutav allüksus või isik;
2)
käesoleva lõike punktis 1 nimetatud allüksuse või isiku õigused ja
kohustused;
3) juhendi täitmiseks vajalike tehniliste vahendite
(analüüsiprogrammid, kaamerad ja muud turvaseadmed) korrashoiu eest
vastutav allüksus või isik;
4) käitumisjuhised käesoleva
lõike punktis 1 nimetatud kontrolli teostavatele isikutele olukorraks,
kui ilmneb, et tegevusjuhend või tegevusjuhendi täitmine ei ole piisavad
rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamiseks;
5) nõuded
sisekontrolli teostamisele, sealhulgas kontrolliaruandele, selle
koostamisele ja koostamise sagedusele.
(4) Käesoleva paragrahvi lõike 3 punktis 1 nimetatud isikule
sätestatakse sisekontrolli eeskirjas õigused ja kohustused vähemalt
järgmiste ülesannete täitmiseks:
1) töötajate töö
jälgimine, selleks lubatud tehnilised vahendid ja nende kasutamine;
2)
töötaja suhtes rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise alaste
nõuete täitmise kontrolli läbiviimine;
3) töötajatelt
käesoleva lõike punktis 2 nimetatud nõuete täitmise nõudmine;
4)
kontrollimise tulemuste kohta analüüsi koostamine;
5)
töötajate koolitusvajaduse hindamine;
6) ettepanekute
tegemine kontrollimise käigus ilmnenud puuduste kõrvaldamiseks.
§ 21. Kontrolliaruande koostamise nõuded
(1) Käesoleva määruse § 20 lõike 3 punktis 5 nimetatud nõuded peavad
kehtestama, et kontrolliaruanne sisaldab vähemalt järgmist teavet:
1)
kontrolli eesmärk;
2) kontrolli teostamise aeg;
3) kontrolli
teostaja nimi ja ametinimetus;
4) läbiviidud kontrolli kirjeldus;
5)
kontrollimise põhjal tehtud järeldused.
(2) Kui kontrollimisel ilmneb puudujääke tegevusjuhendis või selle rakendamisel, lisatakse kontrolliaruandesse puuduste kirjeldused koos riskianalüüsiga.
(3) Puudujääkide korral määratakse puudujääkide kõrvaldamiseks kasutatavad meetmed, ajagraafik ning järelkontrolli teostamise aeg.
(4) Järelkontrolli teostamisel lisatakse kontrolliaruandesse järelkontrolli tulemused, järeldused ning järelkontrolli teostamisel ilmnenud puudujääkide kõrvaldamise meetmete loetelu koos ajagraafikuga.
3. peatükk
TEGEVUSJUHENDI JA SISEKONTROLLI EESKIRJA RAKENDAMINE
§ 22. Kontaktisiku määramine
Kontaktisiku määramisel arvestatakse vähemalt järgmiste asjaoludega:
1)
isiku sobivus ametikohale;
2) isiku teadmised organisatsioonist ja
selle toimeprotsessidest;
3) isiku eelnev ametialane tegevus;
4)
vajalike kogemuste ja teadmiste olemasolu, sealhulgas teadmised
asjakohastest Eesti ja Euroopa Liidu õigusaktidest, valdkonda
reguleerivast rahvusvahelisest õigusest ja tavast ning vajadusel
välisriikide õigusaktidest.
§ 23. Nõuded tegevusjuhendi ja sisekontrolli eeskirja rakendamisel
(1) Krediidi- ja finantseerimisasutusel peavad olema vajalikud struktuuriüksused ning kehtestatud protseduurireeglid, et rakendada tegevusjuhendit ja sisekontrolli eeskirja.
(2) Krediidi- ja finantseerimisasutused peavad rakendama vastavalt tegevusjuhendis ja sisekontrolli eeskirjas sätestatule piisavat ja tõhusat sisekontrolli ka oma konsolideerimisgruppi kuuluvates äriühingutes.
(3) Krediidi- ja finantseerimisasutused peavad määrama tegevusjuhendi täitmise eest vastutavad isikud tegevusjuhendi täitmiseks isikusamasuse tuvastamisel, kahtlaste tehingute väljaselgitamisel, rahapesu andmebüroo informeerimisel ja järelevalveasutuste ettekirjutuste täitmisel.
§ 24. Töötajate õigused
Töötajatele peab oma ülesannete täitmiseks olema tagatud vähemalt
järgmiste õiguste teostamine:
1) kontaktisikule
informatsiooni edastamine;
2) töötajale teatavaks saanud rahapesu ja
terrorismi rahastamise tõkestamise alaste nõuete mittetäitmisest
käesoleva määruse § 20 lõike 3 punktis 1 nimetatud allüksuse või isiku
teavitamine;
3) rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamisega
seonduvate ülesannete täitmiseks vajaliku koolituse saamine.
§ 25. Töötajate teavitamine
Töötajaid teavitatakse tegevusjuhendis sätestatud nõuetest tööle
asumisel ning edaspidi vastavalt vajadusele, kuid mitte harvem kui kord
aastas, lähtudes järgmistest asjaoludest:
1) töötaja
ametikohast tulenev võimalus puutuda kokku kahtlaste või ebaharilike
tehingutega, mis võivad olla seotud rahapesu või terrorismi rahastamise
juhtumitega;
2) töötaja tegevusvaldkonnas esineda võivate kahtlaste
ja ebaharilike tehingute tüüpilised juhtumid ja rakendatavad
ennetusmehhanismid;
3) sanktsioonide rakendamine töötajate suhtes,
kes ei täida seadusest või selle alusel kehtestatud õigusaktidest
tulenevaid nõudeid rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamiseks.
§ 26. Tegevusjuhendi ja sisekontrolli eeskirja täiendamise kohustus
(1) Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamiseks käesoleva määruse alusel kehtestatud tegevusjuhend ja sisekontrolli eeskiri vaadatakse üle üks kord aastas ning vajadusel täiendatakse, et tagada piisavate meetmete olemasolu rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamiseks.
(2) Krediidi- ja finantseerimisasutus peab määrama tegevusjuhendi ja sisekontrolli eeskirja koostamise ja täiendamise eest vastutava allüksuse või isiku.
§ 27. Määruse rakendamine
Krediidi- ja finantseerimisasutus peab oma tegevuse ja dokumendid viima käesolevas määruses sätestatuga vastavusse hiljemalt 1. jaanuariks 2006.
Minister Aivar SÕERD |
Kantsler Aare JÄRVAN |