Õhusõiduki sundmaandamise kord
Vastu võetud 25.02.2000 nr 71
Määrus kehtestatakse «Lennundusseaduse» (RT I 1999, 26, 376) § 52 lõike 2 alusel õhusõiduki sundmaandamise korra rakendamiseks.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Käesolev kord sätestab tsiviilõhusõiduki (edaspidi õhusõiduk) sundmaandamise korra kooskõlas Rahvusvahelise Tsiviillennunduse Organisatsiooni (RTO) 1944. a Chicago rahvusvahelise tsiviillennunduse konventsiooni artikliga 5 ja lisaga (Annex) 2 ning sisaldab RTO dokumendi 9433 põhimõtteid.
§ 2. Õhusõiduki sundmaandamist käsitatakse õhusõiduki lendu sekkumisena ning see on äärmine abinõu lennuohutuse ning julgeoleku ja avaliku korra tagamiseks.
2. peatükk
SUNDMAANDAMISE KORRALDAMINE
§ 3. Sundmaandamist võib nõuda õhusõiduki kaptenilt lennujuht, kes on saanud vastava korralduse lennuliikluse juhtimise teenistuse vanemlennujuhilt ja/või teenistuse ülemalt, ning kelle vastutusalas õhusõiduk asub, kasutades selleks raadiosidet ja vajadusel raadiosagedust 121,5 MHz. Ettepaneku õhusõiduki sundmaandamiseks võivad lennuliikluse juhtimise teenistusele teha Kaitseministeeriumi ja Siseministeeriumi vastavad ametkonnad.
§ 4. Kui lennujuht saab korralduse õhusõiduki maandamiseks,
peab ta kohe võtma tarvitusele kõik meetmed, et:
1)
informeerida kõnesoleva õhusõiduki kaptenit nõudest maanduda selleks
määratud lennuväljal;
2) tagada sellele õhusõidukile
kogu informatsioon, mis on nõutav määratud lennuväljale lennuks ja seal
maandumiseks;
3) edastada õhusõiduki kaptenile kõik vajalikud
korraldused ning navigeerimisjuhendid kuni õhusõiduki maandumiseni
määratud lennuväljal koordineeritult riiklike ametkondade ja asjasse
puutuvate lennuliiklusteenistustega, kelle vastutusalaks olevas
õhuruumis toimuvat lennutegevust võib nimetatud juhtum mõjutada.
§ 5. Kui lennujuhil endal pole võimalik edastada õhusõiduki kaptenile sundmaandumise korraldust ja sellega kaasnevaid juhiseid, tuleb selleks kasutada teisi lennuliiklusteenistuse üksusi ja nähtavaid valgus- või muid signaale. Õhusõiduki sundmaandamisega seotud teadete edasiandmiseks võib kasutada ka teisi õhusõidukeid, kui selgub, et neid teateid ei õnnestu edastada raadiosidet kasutades.
§ 6. Õhusõiduki kaptenile antavad korraldused peavad olema
üheselt arusaadavad ja nende järgimine peab tagama lennuohutuse
säilimise igal lennuetapil. Selleks tuleb arvesse võtta, et:
1)
maandumiseks määratud lennuväli oleks sobiv seda tüüpi õhusõiduki
ohutuks maandumiseks, kusjuures tsiviilõhusõiduki puhul peab sellise
lennuraja pikkus olema vähemalt 2500 m;
2) ümbritsev maastik
võimaldaks sooritada ringlendu, järgida lähenemise ja katkestatud
lähenemise protseduure;
3) maandatav õhusõiduk suunataks
lennuväljale, millele lendamiseks tal on piisav kogus kütust;
4)
võimaluse korral määrataks sundmaandumiseks lennuväli, mille andmed
sisalduvad Eesti aeronavigatsioonilise teabe kogumikus (AIP);
5)
õhusõidukit ei juhitaks tingimustesse, kus nähtavus väheneb allapoole
visuaallennuks vajalikku miinimumi, kui on vajalik lennu jätkamine
visuaaltingimustes;
6) õhusõiduki maandumiseks vajalikud ja nõutavad
manöövrid ei mõjutaks lennuohutust juhul, kui väheneb oluliselt
õhusõiduki lennukõlblikkus.
§ 7. Kui õhusõiduk kavatsetakse sundmaandada õhusõiduki kaptenile tundmatul lennuväljal, peab talle jätma piisavalt aega maandumise ettevalmistamiseks. Otsuse maandumise ohutuse kohta teeb õhusõiduki kapten.
§ 8. Õhusõiduki kapten, kes on saanud korralduse
maandumiseks, peab:
1) maanduma lennujuhi või teiste õhusõidukite
kaptenite poolt antud juhiste ja lennureeglites sätestatud nõuete
kohaselt;
2) valima sekundaarradari transponderil koodi A 7700, kui
lennujuht ei ole andnud teistsugust korraldust.
§ 9. Õhusõiduki kaptenit ei tohi sundida õhusõidukit maandama, kui on kindlalt teada, et see on ohuolukorras või tema tehniline seisund ei võimalda õhusõiduki kapteni arvates ohutult järgida maandumiseks saadud korraldusi.
§ 10. Õhusõiduki sundmaandamises osalenud lennuliiklusteenistused esitavad kolme tööpäeva jooksul Lennuametile täieliku aruande õhusõiduki sundmaandamisest. Välisriigi õhusõiduki sundmaandamisest teatab Lennuamet õhusõiduki registreerinud riigi lennundusametkonnale.
Peaminister Mart LAAR |
Teede- ja sideminister Toivo JÜRGENSON |
Riigisekretär Aino LEPIK von WIRÉN |