Numbri liikuvuse tehnilised nõuded telefoniteenuse ja mobiiltelefoniteenuse osutaja vahetamisel
Vastu võetud 18.01.2005 nr 5
Määrus kehtestatakse « Elektroonilise side seaduse» (RT I 2004, 87, 593) § 89 lõike 6 alusel.
§1. Määruse reguleerimisala
Määrusega kehtestatakse telefoni- ja mobiiltelefoniteenuse osutajale numbri liikumise tagamiseks vajalikud tehnilised nõuded, kui klient soovib säilitada temale telefoni- või mobiiltelefoniteenuse osutaja poolt kasutada antud Eesti numeratsiooniplaani kuuluvat numbrit pärast nimetatud telefoni- või mobiiltelefoniteenuse osutajaga liitumislepingu lõpetamist.
§2. Mõisted
Määruses kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses:
1) doonoroperaator (Donor operator) – telefoni- või
mobiiltelefoniteenuse osutaja, kellega klient lõpetab liitumislepingu,
soovides säilitada talle kasutada antud numbrit;
2)
vastuvõtjaoperaator (Recipient operator) – telefoni- või
mobiiltelefoniteenuse osutaja, kes osutab kliendile teisaldatud numbrit
kasutades sideteenust;
3) DDI-numbrid (Direct Dialling In numbers
) – numbrid, mis on eraldatud (määratud) telefoniteenuse osutaja poolt
vahendusjaama ühendusliinide kimbule numeratsioonivahemikuna;
4)
marsruutimise ühtne andmebaas (edaspidi andmebaas) –
mobiiltelefoninumbri ja telefoninumbri liikuvuse tagamiseks loodud
andmebaas;
5) numbri liikuvus ehk teisaldatavus (Service Provider
Portability) – kliendi võimalus säilitada liitumislepingu alusel
tema kasutusse antud number, kui ta vahetab sideteenuse osutajat või
sideteenuse kasutamise ühenduspunkti geograafilist asukohta;
6)
number – on Rahvusvahelise Telekommunikatsiooni Liidu (
International Telecommunication Union – ITU) soovituse E.164
kohane kümnendnumber, mida kasutatakse üldkasutatava elektroonilise side
teenuse osutamiseks;
7) marsruutimisnumber – kõnede marsruutimist
võimaldav number, mis koosneb sidevõrku või selle osa määratlevast
koodist ja vastuvõtjaoperaatori poolt antud riigisisesest tähenduslikust
numbrist;
8) marsruutimisnumbri prefiks (Routing prefix) –
numbrimärkide kombinatsioon, mis on marsruutimisnumbri eesliiteks;
9) numbri transleerimine (Number translation) – valitud telefoninumbri
ja mobiiltelefoninumbri asendamine kõne loomise käigus
marsruutimisnumbriga.
§3. Üldised menetlustoimingud numbri liikuvuse puhul
(1) Vastuvõtjaoperaator on kohustatud pärast kliendilt temale numbri säilitamise avalduse saamist kolme tööpäeva jooksul esitama doonoroperaatorile numbri teisaldamise taotluse.
(2) Doonoroperaator on kohustatud ühe tööpäeva jooksul käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud taotluse saamisest kinnitama numbri teisaldatavuse võimalikkust, edastades sellekohase teate vastuvõtjaoperaatorile.
(3) Vastuvõtjaoperaator on kohustatud ühe tööpäeva jooksul doonoroperaatorilt lõikes 2 nimetatud kinnituse saamisest teatama doonoroperaatorile mobiiltelefoniteenuse osutamiseks eraldatud numbri teisaldamise tähtaja, mis ei tohi olla lühem kui viis tööpäeva. Vastuvõtjaoperaator peab määrama ka marsruutimisnumbri.
(4) Vastuvõtjaoperaator on kohustatud 30 päeva jooksul doonoroperaatorilt lõikes 2 nimetatud kinnituse saamisest teatama doonoroperaatorile telefoniteenuse osutamiseks eraldatud numbri teisaldamise tähtaja. Vastuvõtjaoperaator peab määrama ka marsruutimisnumbri.
(5) Doonoroperaator on kohustatud kolme tööpäeva jooksul vastuvõtjaoperaatorilt lõigetes 3 ja 4 nimetatud andmete saamisest kinnitama numbri teisaldamise kuupäeva, edastades sellekohase teate vastuvõtjaoperaatorile.
(6) Kui numbri teisaldamise kuupäev on doonoroperaatori poolt
kinnitatud, edastab andmebaas kohe kõikidele mobiiltelefoniteenuse
osutajatele, telefoniteenuse osutajatele ja muudele andmebaasiga
liitunud teenuse osutajatele teisaldatava numbri kohta teate, kus
märgitakse vähemalt järgmised andmed:
1) teisaldatav
number;
2) marsruutimisnumber;
3) teisaldamise kuupäev ja kellaaeg;
4) vastuvõtjaoperaatori ärinimi;
5) doonoroperaatori ärinimi.
(7) DDI-numbrite üleandmine doonoroperaatorilt vastuvõtjaoperaatorile toimub vahendusjaama ühendusliini(de) kimbule eraldatud (määratud) tervikliku numeratsioonivahemikuna.
(8) Doonoroperaatoril on õigus jätta numbri teisaldamise kuupäev kinnitamata, kui klient või tema esindaja ei lõpeta temaga liitumislepingut käesoleva paragrahvi lõikes 5 nimetatud tähtaja jooksul.
(9) Kui doonoroperaator ei kinnita numbri teisaldamise kuupäeva, tühistatakse lõikes 5 nimetatud tähtaja möödudes andmebaasi poolt numbri teisaldamise taotlus.
(10) Doonoroperaatoril ja vastuvõtjaoperaatoril on õigus kliendi soovil hiljemalt üks tööpäev enne lõike 6 punktis 3 nimetatud numbri teisaldamise kuupäeva tühistada numbri teisaldamise taotlus.
(11) Kui numbri teisaldamise taotlus on doonoroperaatori või vastuvõtjaoperaatori poolt tühistatud pärast lõikes 6 nimetatud teate edastamist, edastab andmebaas kohe kõikidele mobiiltelefoniteenuse osutajatele, telefoniteenuse osutajatele ja muudele andmebaasiga liitunud teenuse osutajatele teisaldamise tühistamise teate.
(12) Tagamaks numbri liikuvuse menetluse õiguskindlus, tähtaegsus ning tegevuste kontrollitavus, on vastuvõtja- ja doonoroperaator kohustatud kõik käesolevas määruses nimetatud taotlused, kinnitused ja teated edastama teisele osapoolele läbi andmebaasi.
§4. Numbri teisaldamise taotluse tagasilükkamine
(1) Vastuvõtjaoperaator ja doonoroperaator ei rahulda kliendi numbri
teisaldamise avaldust, kui selgub, et:
1) kliendil puudub leping
telefoni- või mobiiltelefoniteenuse tarbimiseks taotluses esitatud
numbri kaudu,
2) klient on esitanud puuduliku või vale informatsiooni,
3) tegemist on numbriga, mille kohta on õigusaktis sätestatud, et sellele
numbri teisaldatavuse nõue ei kehti,
4) mobiiltelefoniteenust
osutatakse maksekaardi vahendusel ja klienti ei ole võimalik tuvastada,
5) klient on esitanud taotluse numbri teisaldamiseks teisele
vastuvõtjaoperaatorile ja selle taotluse menetlus ei ole lõppenud või
6) number kuulub DDI-numbrite vahemikku.
(2) Doonoroperaator on kohustatud saatma vastuvõtjaoperaatorile ühe tööpäeva jooksul § 3 lõikes 1 nimetatud taotluse saamisest selle tagasilükkamise põhjenduse, kui ta ei kinnita nimetatud numbri teisaldatavuse võimalikkust.
(3) Vastuvõtjaoperaator on kohustatud ühe tööpäeva jooksul doonoroperaatori poolt käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud taotluse tagasilükkamise põhjenduse kättesaamisest esitama doonoroperaatorile kinnituse taotluse tagasilükkamise põhjenduse aktsepteerimise või mitteaktsepteerimise kohta.
(4) Vastuvõtjaoperaator on kohustatud ühe tööpäeva jooksul lõigetes 1 ja 2 nimetatud kliendi numbri teisaldamise avalduse tagasilükkamisest edastama kliendile sellekohase teate.
§5. Tehnilised nõuded kõne marsruutimisel ja marsruutimisnumbri moodustamise kord
(1) Marsruutimise ühtsele andmebaasile esitatavad tehnilised nõuded sätestatakse riigi ja andmebaasi toimimist korraldava isiku vahelise lepinguga.
(2) Marsruutimisnumber telefonivõrgus ja mobiiltelefonivõrgus koosneb
kahest osast:
1) riigisisese signalisatsioonipunkti koodist NSPC, mis
määrab üheselt teisaldatud numbri vahendusel teenuse osutaja. Selleks
valitakse väikseim sidevõrgu operaatorile omistatud NSCP kood.
Sidevõrgule juurdepääsu omavate erinevate sideteenuste osutajate
eristamise vajaduse korral omistab sidevõrgu operaator neile erinevad
NSPC-d temale omistatud NSPC-de hulgast;
2) vastuvõtjaoperaatori
poolt vastavale numbrile kõnede marsruutimiseks omistatud
7–10-kohalisest riigisisesest tähenduslikust numbrist NSN.
(3) Telefoni- või mobiiltelefoniteenuse osutaja võib tema võrgus algatatud või väljastpoolt tema võrku teisaldatud numbrile suunatud kõned edastada vastuvõtjaoperaatorile marsruutimisnumbri abil või marsruutimisnumbrit kasutamata.
(4) Telefoni- või mobiiltelefoniteenuse osutaja tagab numbri teisaldamisega seotud nõuete täitmise kas oma sidevõrgu või kokkuleppe alusel teise sidevõrgu baasil.
§6. Nõuded teisaldatud numbri vahendusel teenuse osutamisele
(1) Ebakorrektse marsruutimisnumbriga või valesti suunatud kõnede puhul antakse telefonijaamast võimaluse korral kõne lõpu signaal.
(2) Mobiiltelefoninumbri teisaldamine toimub kell 03.00.
(3) Aeg, millal klient ei saa numbri teisaldamise toimingute tõttu telefoniteenust või mobiiltelefoniteenust kasutada, ei tohi ületada 15 minutit.
(4) Pärast numbri teisaldamist peab telefonivõrgust ja mobiiltelefonivõrgust algatatud ja teisaldatud numbrile adresseeritud liiklus (kõned, sõnumid) suunduma sellesse sidevõrku, kuhu vastav number on teisaldatud, sarnaselt teistele sama sidevõrgu kasutajale edastatava liiklusega.
§7. Tarbija teavitus ja andmete kättesaadavus
(1) Mobiiltelefoniteenuse ja telefoniteenuse osutaja on kohustatud tagama tarbija teavitamise teisaldatud mobiiltelefoninumbritest infotelefoni ja oma veebilehe vahendusel.
(2) Avalikkusele peavad olema kättesaadavad lõikes 1 nimetatud veebilehe
vahendusel järgmised andmed:
1) teisaldatud number;
2)
doonoroperaatori ja vastuvõtjaoperaatori ärinimi.
(3) Andmete kogumisel operaatorite tarbeks peavad andmebaasi haldaja, sideteenuse osutaja ja Sideamet arvestama «Andmekogude seaduses» (RT I 1997, 28, 423; 1998, 36/37, 552; 1999, 10, 155; 2000, 50, 317; 57, 373; 92, 597; 2001, 7, 17; 17, 77; 2002, 61, 375; 63, 387; 2003, 18, 107; 26, 158; 2004, 30, 204), «Riigisaladuse seaduses» (RT I 1999, 16, 271; 82, 752; 2001, 7, 17; 93, 565; 100, 643; 2002, 53, 336; 57, 354; 63, 387; 2003, 13, 67; 23, 147; 2004, 2, 7; 43, 300; 46, 329; 54, 387) ning teistes andmete kogumist käsitlevates seadustes ja nende alusel kehtestatud õigusaktides sätestatud piiranguid.
§8. Rakendussäte
Majandus- ja kommunikatsiooniministri 31. augusti 2004. a määrus nr 177 «Numbri säilitamise tehnilised nõuded üldkasutatava telefoniteenuse ja mobiiltelefoniteenuse osutaja vahetamisel» (RTL 2004, 118, 1839) tunnistatakse kehtetuks.
Minister Andrus ANSIP |
Kantsler Marika PRISKE |