Tagatise kasutamise kord
Vastu võetud 07.05.2004 nr 127
Määrus kehtestatakse «Turismiseaduse» (RT I 2000, 95, 607; 2002, 63, 387; 2003, 88, 594; 2004, 18, 131) § 15 lõike 4 alusel.
§ 1. Reguleerimisala ja mõisted
(1) Määrusega kehtestatakse tagatise kasutamise kord pakettreisilepingust tulenevate kohustuste täitmiseks reisija ja tarbija ees reisiettevõtja maksejõuetuse korral.
(2) Määruses kasutatakse reisija mõistet «Võlaõigusseaduse» (RT I 2001, 81, 487; 2002, 60, 374; 2003, 78, 523; 2004, 13, 86), tarbija mõistet «Tarbijakaitseseaduse» (RT I 2004, 13, 86) ning reisiettevõtja maksejõuetuse mõistet «Turismiseaduse» § 15 lõike 2 tähenduses.
§ 2. Tagatis
Tagatiseks loetakse Eestis või Euroopa Majanduspiirkonna liikmesriigis
asuva kindlustusseltsi või krediidiasutuse (edaspidi tagatise
andja) poolt võetud kohustust tagada rahaliste vahendite olemasolu
reisiettevõtja maksejõuetuse korral:
1) reisija naasmiseks
reisi lähtepunkti, kui pakettreisileping sisaldab sõitjateveo teenust;
2)
reisija majutamiseks kuni reisi lähtepunkti naasmiseni, kui
pakettreisileping sisaldab majutusteenust;
3) reisitasu tagastamiseks
tarbijale pakettreisi ärajäämise korral või hüvitise tasumiseks
pakettreisi ärajäänud osa eest.
§ 3. Tagatise kasutaja
Tagatise kasutamise ja tagatisest väljamaksete tegemise üle otsustab Tarbijakaitseamet.
§ 4. Tagatise kasutamise kord
(1) Kui selgub, et reisiettevõtja ei suuda täita pakettreisilepingust tulenevaid kohustusi maksejõuetuse tõttu, kontrollib Tarbijakaitseamet, eelnevalt reisiettevõtjat sellest teavitades, kas on olemas reisijaid, kelle suhtes on vaja kohaldada § 2 punktides 1–2 sätestatut. Tarbijakaitseamet otsustab reisijate lähtepunkti naasmise viisi lähtuvalt otstarbekusest.
(2) Reisiettevõtja maksejõuetuse ilmnemisel teavitab Tarbijakaitseamet sellest massiteabevahendite kaudu avalikkust ning määrab tähtaja, mille jooksul võib esitada põhjendatud nõudeid. Tähtaeg ei või olla lühem kui 14 kalendripäeva. Tähtpäevaks esitamata nõuded ei kuulu hüvitamisele.
(3) Tarbijakaitseametile esitatakse avaldus koos koopiaga pakettreisi eest tasumist tõendavast dokumendist. Tarbijakaitseamet kontrollib temale esitatud dokumente ning otsustab selle alusel tagatise kasutamise üle.
(4) Reisiettevõtjate solidaarvastutuse korral ja olukorras, kus reisibüroo on pakettreisi korraldajale pakettreisi tasu ära maksnud, tehakse tagatisega seotud väljamaksed kõigepealt pakettreisi korraldaja tagatisest ning alles seejärel reisibüroo tagatisest.
§ 5. Hüvitamisele kuuluvad nõuded ja hüvitise suurus
(1) Tagatisest hüvitatakse tarbijale § 2 punktides 1–3 ning reisijale § 2 punktides 1–2 nimetatud kulud.
(2) Juhtudel, mil Tarbijakaitseamet peab otstarbekaks reisijate naasmist lähtepunkti reisijate tagasitoimetamist korraldamata, hüvitatakse tagatisest § 2 punktides 1 ja 2 nimetatud kulutused mõistlikus suuruses, võttes aluseks odavaima võimaliku hinna.
(3) Kui reisiettevõtja tagatis osutub kõigi nõuete rahuldamiseks
ebapiisavaks, siis:
1) rahuldatakse esimeses järjekorras § 2
punktides 1 ja 2 nimetatud kulutustega seotud nõuded, kusjuures juhul,
kui tagatisest ei jätku ka kõigi § 2 punktides 1 ja 2 nimetatud
kulutustega seotud nõuete rahuldamiseks, jagatakse hüvitis
proportsionaalselt kõigi § 2 punktides 1 ja 2 nimetatud kulutustega
seotud nõuete alusel hüvitise saamiseks õigustatud isikute vahel;
2)
paragrahvi 2 punkti 3 alusel esitatud nõuded rahuldatakse ainult juhul,
kui § 2 punktides 1 ja 2 nimetatud kulutustega seotud nõuded on
täielikult rahuldatud, kusjuures juhul, kui tagatisest ei piisa § 2
punktis 3 nimetatud kulutustega seotud nõuete rahuldamiseks, jagatakse
hüvitis proportsionaalselt § 2 punkti 3 alusel hüvitise saamiseks
õigustatud isikute vahel.
§ 6. Tagatisest väljamaksete tegemine
(1) Tarbijakaitseamet esitab tagatise andjale põhjendatud nõudmised seitsme kalendripäeva jooksul pärast § 4 lõike 2 kohaselt määratud tähtaja lõppu hüvitise saamiseks õigustatud isikutele hüvitise väljamaksmiseks ning vastavasisulise teatise vastavale reisiettevõtjale.
(2) Põhjendatud juhtudel võib Tarbijakaitseamet esitada tagatise andjale nõude tagatisest väljamaksete tegemiseks ka varem kui lõikes 1 nimetatud tähtaja jooksul. Sellise nõude esitamine on põhjendatud eelkõige § 2 punktides 1 ja 2 nimetatud kulutustega seotud nõuete olemasolul, kui nimetatud kulutustega seotud nõuete rahuldamine võimaldab nõudeid rahuldada väiksemate kuludega. Sellisel juhul võib Tarbijakaitseamet ka kõrvale kalduda § 5 lõikes 3 sätestatud nõuete rahuldamise järjekorrast ja ulatusest.
(3) Tarbijakaitseamet esitab tagatise andjale nõude, mis koosneb
järgmistest dokumentidest:
1) kaaskiri, milles teavitatakse
tagatise andjat reisiettevõtja maksejõuetusest ning vajadusest teha
nõuete rahuldamiseks reisiettevõtja tagatisest väljamaksed;
2)
väljamaksmisele kuuluvate nõuete nimekiri, mis sisaldab andmeid hüvitise
saamiseks õigustatud isikute, väljamaksmise aluse, väljamakstava summa
suuruse ning arveldusarvete kohta;
3) koopiad avaldustest ning
pakettreisi eest tasumist tõendavatest dokumentidest.
(4) Tagatise andja täidab tagatisest tuleneva kohustuse 14 kalendripäeva jooksul pärast Tarbijakaitseameti poolt vastavasisulise nõude saamist. Lõikes 2 nimetatud juhul võib Tarbijakaitseamet nõuda tagatise andjalt tagatisest väljamakse tegemist käesolevas lõikes sätestatust lühema aja jooksul.
Minister Meelis ATONEN |
Kantsler Marika PRISKE |