Kaitseressursside Ameti põhimäärus
Vastu võetud 22.06.2005 nr 12
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» § 42 lõike 1 alusel ja kooskõlas § 60 lõikega 2.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§1. Kaitseressursside Ameti staatus
Kaitseressursside Amet (edaspidi amet) on Kaitseministeeriumi valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, millel on juhtimisfunktsioon ja mis teostab riiklikku järelevalvet ning kohaldab riiklikku sundi seaduses ette nähtud alustel ja ulatuses riigikaitse valdkonnas. Ülesannete täitmisel esindab amet riiki.
§2. Ameti eelarve, pitsat ja sümboolika
(1) Ameti kulud kaetakse riigieelarvest. Ametil on oma eelarve, mille kinnitab, muudab ja mille täitmist kontrollib kaitseminister seaduses kehtestatud korras.
(2) Ametil on oma nimega dokumendiplangid, mille kasutamise kord määratakse kindlaks ameti asjaajamiskorras. Ameti struktuuriüksusel võib olla oma nimega dokumendiplank, kui see on ette nähtud struktuuriüksuse põhimääruses.
(3) Ametil on sõõrikujuline 35 mm läbimõõduga pitsat, mille keskel on väikese riigivapi kujutis ja millel on sõõri äärt mööda sõnad «Kaitseressursside Amet». Ameti struktuuriüksusel võib olla oma nimega lihtpitsat, kui see on ette nähtud struktuuriüksuse põhimääruses.
(4) Amet ja ameti struktuuriüksus võivad kasutada Vabariigi Valitsuse kehtestatud korras registreeritud sümboolikat.
§3. Aruandekohustus
Amet on aruandekohustuslik kaitseministri ees, kes suunab ja koordineerib ameti tegevust ning teostab tema üle teenistuslikku järelevalvet.
§4. Asukoht
Amet asub Tallinnas. Ameti postiaadress on Maneeži 3, 10117 Tallinn. Ameti mujal asuva struktuuriüksuse asukoht ja postiaadress tuuakse ära struktuuriüksuse põhimääruses.
§5. Ameti ingliskeelne nimetus
Ameti ingliskeelne nimetus on Defence Resources Agency.
2. peatükk
TEGEVUSVALDKOND JA ÜLESANDED
§6. Ameti tegevusvaldkond
Amet korraldab kaitseväeteenistuskohustuslike Eesti kodanike ja mobilisatsiooniks vajalike materiaalsete ressursside ning vastuvõtva riigi toetuse osutamiseks vajalike andmete arvestuse pidamist, kutsealuste aja- ja asendusteenistusse kutsumist, kaitseväekohustuslaste tegevteenistuskõlblikkuse hindamist ameti arstlike komisjonide kaudu ning kutsealuste kutsesobivuse määramist, samuti teostab muid seadusest tulenevaid mobilisatsiooniülesandeid ning sundkoormiste koondkavast tulenevaid ülesandeid.
§7. Ameti põhiülesanded
Ameti põhiülesanded on:
1) kaitseväeteenistuskohustuslike
Eesti kodanike arvestuse pidamine ja selleks andmete kogumine;
2)
kutsealuse kaitseväeteenistuskõlblikkuse otsustamine;
3)
ajapikenduse andmise otsustamine;
4) kaitseväeteenistusest keeldunud
kutsealuse kutsumine asendusteenistusse;
5) kutsealuste
ajateenistusse kutsumisest vabastamine;
6)
kaitseväeteenistuskohustusest vabastamine ja registrist kustutamine;
7)
ameti arstlike komisjonide töö korraldamine;
8)
kaitseväekohustuslaste arstlikku komisjoni suunamine
kaitseväeteenistuskõlblikkuse otsuse tegemiseks;
9)
kutsealuste kutsesobivuse määramine;
10) kutsealuste
toimetamine teenistuskohta;
11) ameti arstlikus komisjonis ja
täiendaval arstlikul läbivaatusel või uuringutel viibimisega seotud
sõidu- ja toitlustuskulude katteks makstava hüvitise ning aja- ja
asendusteenistusest vabastamisel makstava toetuse väljamaksmise
korraldamine;
12) järelevalve teostamine kaitseväekohustuse täitmise
üle, kõrvalehoidvate isikute vastutusele võtmine või vastutusele võtmise
algatamine seaduses sätestatud alustel ja korras;
13) aruande
esitamine kaitseväeteenistuse komisjonile kaitseväeteenistuskohustuse
täitmise kohta;
14) säilitamisele kuuluvate dokumentide
arhiveerimine, arhiivitõendite väljastamine;
15)
identifitseerimiskoodi moodustamine ja isikuplaatide väljastamine;
16)
vastuvõtva riigi toetuse osutamiseks vajalike andmete arvestuse pidamine;
17)
mobilisatsiooniplaanidest ja sundkoormiste koondkavast tulenevate
ülesannete täitmine;
18) ümberjaotamisele kuuluva riigivara
kontrollimine Kaitseministeeriumi poolt koostatud eelnimekirja alusel;
19)
muude õigusaktidega pandud riigikaitseliste ülesannete täitmine.
(2) Oma ülesannete täitmiseks amet:
1) täidab
kaitseväeteenistuskohustuslike Eesti kodanike riikliku registri
volitatud töötleja ülesandeid;
2) täidab
mobilisatsiooni riikliku keskregistri volitatud töötleja ülesandeid;
3)
täidab vastuvõtva riigi toetuse registri volitatud töötleja ülesandeid;
4)
nõuab oma ülesannete täitmisega seotud andmeid ja tõendeid asjaomastelt
riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutustelt ning andmekogudest;
5)
kohaldab riiklikku sundi mõjuva põhjuseta ameti kutsel ilmumata jätnud
või andmed esitamata jätnud kaitseväekohustuslasele seaduses sätestatud
alustel ja korras;
6) korraldab kõrgharidust omandama asunud
kutsealustelt sooviavalduste vastuvõtmist ajateenistuskohustuse
täitmisele asumiseks neile sobival ajal;
7) korraldab
kutsealustelt ajapikenduse taotluste vastuvõtmist ja menetlemist;
8)
väljastab dokumente kaitseväeteenistuskohustuse täitmise kohta;
9)
analüüsib kaitseväeteenistuskohustuse täitmist;
10)
annab arvamusi ameti tegevusvaldkonda puudutavate õigusaktide eelnõude
kohta;
11) koostab ameti eelarve projekti ning eelmise aasta eelarve
täitmise aruande;
12) valdab, kasutab ja käsutab ameti valduses
olevat riigivara;
13) täidab muid talle seadusega või seaduse alusel
antud õigusaktidega pandud ülesandeid.
3. peatükk
STRUKTUUR
§8. Ameti struktuuri ja teenistujate koosseisu kinnitamine
Ameti struktuuri ja teenistujate koosseisu kinnitab kaitseminister.
§9. Ameti struktuuriüksused
(1) Ameti struktuuriüksused on:
1) registrite osakond;
2)
kaitseväekohustuslaste arvestuse Tallinna osakond;
3)
kaitseväekohustuslaste arvestuse Tartu osakond;
4)
mobilisatsiooniressursside osakond;
5) tugistruktuuride osakond;
6)
õigusosakond;
7) personaliosakond;
8) arstlike komisjonide ja
kutsesobivuse hindamise osakond.
(2) Ameti struktuuriüksuste ülesanded ja pädevus täpsustatakse ameti peadirektori (edaspidi peadirektor) poolt kinnitatavates struktuuriüksuste põhimäärustes.
(3) Ameti struktuuriüksustel võivad olla allüksustena bürood, kui need on peadirektori poolt kinnitatud ameti struktuuriüksuse põhimääruses ette nähtud.
§10. Registrite osakond
Registrite osakonna põhiülesanded on:
1)
kaitseväeteenistuskohustuslike Eesti kodanike riikliku registri,
vastuvõtva riigi toetuse registri ja mobilisatsiooni riikliku
keskregistri pidamine, andmete väljastamine registritest
andmevahetuslepingute alusel ja registriandmete töötlemine;
2)
valmidusreservis olevate reservväelaste andmete haldamine;
3)
e-teenuste haldamine;
4) e-teenindusprotsesside ja
teenindusstandardite kirjelduste väljatöötamine ning sellekohane
nõustamine;
5) riist- ja tarkvara soetamine, haldamine ja
hooldamine ning selleks riigihangete korraldamine;
6) infosüsteemi
andmeturbe korraldamine ja tagamine;
7) infosüsteemi
arendusprojektide juhtimine;
8) ametisisese statistika korraldamine.
§11. Kaitseväekohustuslaste arvestuse Tallinna osakond
Kaitseväekohustuslaste arvestuse osakonna põhiülesanded on:
1)
kaitseväekohustuslaste arvelevõtmine;
2)
kaitseväekohustuslaste teavitamine kaitseväeteenistuskohustuslasena
arvelevõtmisest;
3) otsuste ettevalmistamine ajateenistusse
kutsumisest vabastamise osas;
4) kutsealuste ja reservväelaste
arstlikku komisjoni kutsumine;
5) otsuste ettevalmistamine
ajateenistusse kutsumise osas;
6) otsuste ettevalmistamine
ajapikenduse andmise osas;
7) kaitseväeteenistusest keeldunud
kutsealuse kutsumine asendusteenistusse;
8) kutsealuste toimetamine
teenistuskohta;
9) identifitseerimiskoodi moodustamine ja
isikuplaatide väljastamine;
10) aruande koostamine
kaitseväeteenistuskohustuse täitmise kohta;
11) isikute
reservi arvamine ajapikenduse lõppemisel;
12) ajateenistusest
vabastamisel toetuste väljamaksmise korraldamine;
13) ameti
arstlikus komisjonis ja täiendaval arstlikul läbivaatusel või uuringutel
viibimisega seotud sõidu- ja toitlustuskulude katteks makstava hüvitise
ning aja- ja asendusteenistusest vabastamisel makstava toetuse
väljamaksmise korraldamine.
§12. Kaitseväekohustuslaste arvestuse Tartu osakond
Kaitseväekohustuslaste arvestuse Tartu osakonna põhiülesanded on:
1)
kaitseväekohustuslaste arvelevõtmine;
2)
kaitseväekohustuslaste teavitamine kaitseväeteenistuskohustuslasena
arvelevõtmisest;
3) otsuste ettevalmistamine ajateenistusse
kutsumisest vabastamise osas;
4) kutsealuste ja reservväelaste
arstlikku komisjoni kutsumine;
5) otsuste ettevalmistamine
ajateenistusse kutsumise osas;
6) otsuste ettevalmistamine
ajapikenduse andmise osas;
7) kaitseväeteenistusest keeldunud
kutsealuse kutsumine asendusteenistusse;
8) kutsealuste toimetamine
teenistuskohta;
9) kaitseväeteenistusest kõrvalehoidvate isikute
vastutusele võtmine;
10) identifitseerimiskoodi moodustamine ja
isikuplaatide väljastamine;
11) isikute reservi arvamine
ajapikenduse lõppemisel;
12) ajateenistusest vabastamisel
toetuste väljamaksmise korraldamine;
13) ameti arstlikus
komisjonis ja täiendaval arstlikul läbivaatusel või uuringutel
viibimisega seotud sõidu- ja toitlustuskulude katteks makstava hüvitise
ning aja- ja asendusteenistusest vabastamisel makstava toetuse
väljamaksmise korraldamine.
§13. Mobilisatsiooni ressursside osakond
Mobilisatsiooni ressursside osakonna põhiülesanded on:
1)
mobilisatsiooni materiaalse ja eelarvelise ressursi arvestus,
kavandamine ja ümberjaotamine;
2) ümberjaotamisele kuuluva
riigivara kontrollimine Kaitseministeeriumi poolt koostatud eelnimekirja
alusel;
3) ametile esitatud andmete mobilisatsiooni riiklikusse
keskregistrisse kandmine ning riigivara valitseja, volitatud isiku või
isiku, kellele riigivara on tasuta kasutusse antud, teavitamine;
4)
isikutelt vara sundvõõrandamise otsustamine;
5)
sundkoormiste määramine ja sissenõudmine;
6)
sundkoormiste koondkavast tulenevate ülesannete täitmine.
§14. Tugistruktuuride osakond
Tugistruktuuride osakonna põhiülesanded on:
1) ameti
eelarve eelnõu koostamise koordineerimine;
2) ameti
eelarvevahendite kasutamise analüüsimine ja hindamine;
3)
ameti raamatupidamise teostamine;
4) ameti majandustegevuse
aastaaruande koostamine;
5) ameti asjaajamise korraldamine;
6)
säilitamisele kuuluvate dokumentide arhiveerimine;
7) ameti
valduses oleva riigivara valdamine ja kasutamise korraldamine;
8)
riigihangete läbiviimine;
9) ameti poolt haldusmenetluse
läbiviimise käigus tehtud otsuste adressaadile kättetoimetamise
korraldamine.
§15. Õigusosakond
Õigusosakonna põhiülesanded on:
1) vaiete menetlemine
ja kaebuste lahendamine;
2) kaitseväeteenistusest kõrvalehoidvate
isikute vastutusele võtmine;
3) ameti esindamine kohtumenetluses;
4)
õigusaktide eelnõudele arvamuste andmine, osalemine lepingute
koostamisel;
5) ameti teiste struktuuriüksuste juriidiline
nõustamine, väärtegude kohtuväline menetlemine, ettekirjutuste
koostamine kaitseväeteenistuskohustuse täitmata jätmise korral ja
sunniraha rakendamine.
§16. Personaliosakond
Personaliosakonna põhiülesanded on:
1) ameti
personalipoliitika väljatöötamine ja elluviimine;
2)
personaliandmete haldamine;
3) ameti teenistujate tööalase koolituse
korraldamine.
§17. Arstlike komisjonide ja kutsesobivuse hindamise osakond
Arstlike komisjonide ja kutsesobivuse hindamise osakonna põhiülesanded
on:
1) ameti arstlike komisjonide töö tagamine;
2)
kutsealuste füüsilise ja psühholoogilise sobivuse hindamiseks vajalike
testide tegemise koordineerimine ja kutsealuste kutsesobivuse määramine
ajateenistuseks;
3) kaitseväekohustuslaste kaitseväeteenistuseks
kõlblikkuse otsustamiseks materjalide ettevalmistamine;
4)
kaitseväekohustuslaste terviseandmete haldamine.
4. peatükk
JUHTIMISE KORRALDUS
§18. Ameti juhtimine
Ametit juhib peadirektor, kelle nimetab ametisse ja vabastab ametist kaitseminister kantsleri ettepanekul.
§19. Peadirektor
(1) Peadirektor:
1) juhib ameti tööd ja korraldab peadirektori
asetäitja, ameti struktuuriüksuste juhtide ning nõunike kaudu ameti
pädevusse kuuluvate ülesannete täitmist;
2)
koordineerib, suunab ja kontrollib mobilisatsiooniressursside osakonna,
tugistruktuuride osakonna, arstlike komisjonide ja kutsesobivuse
hindamise osakonna, õigusosakonna, personaliosakonna ja peadirektori
asetäitja tööd;
3) sõlmib ameti nimel lepinguid ning
esindab ametit ning annab üld- ja erivolitusi ameti esindamiseks;
4)
vastutab ameti tegevust korraldavate õigusaktide täpse ja otstarbeka
täitmise eest ning annab kaitseministrile aru ameti tegevusest;
5)
teostab teenistuslikku järelevalvet või annab selleks ülesande vastavalt
käesoleva määruse 5. peatükile;
6) nimetab
ametisse ja vabastab ametist ameti ametnikud ning sõlmib, muudab ja
lõpetab ameti abiteenistujatega töölepinguid;
7) pärib
aru ameti teenistujatelt ning kohaldab neile ergutusi ja määrab
distsplinaarkaristusi;
8) kinnitab ameti sisekorraeeskirja,
asjaajamiskorra, raamatupidamise sise-eeskirja ja muud sisemist
töökorraldust reguleerivad juhendid ning korrad, struktuuriüksuste
põhimäärused, teenistujate ametijuhendid ja ameti palgajuhendi
vastavuses kehtivate õigusaktidega;
9) esitab kaitseministrile
ettepanekuid ameti tulude ja kulude eelarve kohta ning valvab eelarve
täpse ja otstarbeka täitmise üle;
10) esitab
kaitseministrile ettepanekuid ameti tegevusvaldkonna korraldamiseks;
11)
moodustab ameti tegevusvaldkonnas üleskerkinud küsimuste lahendamiseks
nõuandva õigusega alalisi või ajutisi komisjone, nõukogusid ja töörühmi
ning määrab nende ülesanded ja töökorra;
12)
riikliku järelevalve teostamisel annab õigusaktides sätestatud
haldusakte;
13) korraldab ameti sisekontrolli süsteemi rakendamist ja
siseauditialast tööd;
14) korraldab ameti valdusesse antud
riigivara heaperemehelikku kasutamist kooskõlas riigivaraseadusega;
15)
korraldab riigisaladuse kaitset ametis;
16) kinnitab ameti nimel
väärteomenetluses osalevate ametnike ametikohtade loetelu;
17)
täidab muid ülesandeid, mis on talle pandud seaduse, Riigikogu otsuse,
Vabariigi Presidendi seadluse, Vabariigi Valitsuse määruse või
korralduse ning kaitseministri määruse või käskkirjaga, samuti
kaitseministri või Kaitseministeeriumi kantsleri või asekantsleri antud
ülesandeid.
(2) Peadirektoril on õigus anda vastavalt õigusaktidele teenistusalastes küsimustes käskkirju.
§20. Peadirektori asetäitja
(1) Peadirektoril on asetäitja, kes allub vahetult peadirektorile.
(2) Peadirektori asetäitja äraolekul võib peadirektor panna tema ülesanded mõnele ameti osakonnajuhatajale.
(3) Peadirektori asetäitja:
1) koordineerib, suunab ja
kontrollib registrite osakonna, kaitseväekohustuslaste arvestuse
Tallinna osakonna ja kaitseväekohustuslaste arvestuse Tartu osakonna
tööd;
2) koordineerib, suunab ja kontrollib rakenduslike
õigusaktide väljatöötamist oma valdkonnas;
3)
annab oma pädevuse piires ameti struktuuriüksustele suulisi ja
kirjalikke korraldusi;
4) pärib temale alluvatelt
osakonnajuhatajatelt aru nende tegevuse kohta;
5) esindab ametit oma
pädevuse ja peadirektorilt saadud volituste piires;
6) kirjutab
oma pädevuse piires alla ameti dokumentidele;
7) asendab
vajadusel peadirektorit tema äraolekul;
8) teeb peadirektorile
ettepanekuid teenistujate edutamiseks, ergutuste kohaldamiseks ja
distsiplinaarkaristuste määramiseks;
9) arendab koostööd
teiste täidesaatva riigivõimu asutustega;
10) täidab muid
õigusaktis sätestatud või peadirektori poolt antud ülesandeid.
§21. Ameti struktuuriüksuste ja nende allüksuste juhtimine
(1) Ameti struktuuriüksuseid ja nende allüksuseid juhivad järgmised
ametiisikud:
1) ameti osakonda juhib osakonnajuhataja, kes allub
tulenevalt käesoleva määruse §-st 19 vahetult peadirektorile või
tulenevalt käesoleva määruse §-st 20 peadirektori asetäitjale;
2)
osakonna koosseisu kuuluvat bürood juhib büroojuhataja, kes allub
vahetult osakonnajuhatajale.
(2) Iga üksuse juht peab tagama tema poolt juhitava üksuse põhimäärusega
kinnitatud ülesannete täitmise ning üksusele eraldatud ressursside
sihipärase ja efektiivse kasutamise. Selleks üksuse juht:
1)
vastutab tema poolt juhitavale üksusele pandud ülesannete õiguspärase,
õigeaegse ja asjatundliku täitmise eest ning kontrollib temale alluvate
teenistujate teenistuskohustuste täitmist;
2) osaleb
arengustrateegiate ja aastaplaanide väljatöötamisel ning aruannete
koostamisel;
3) annab alluvatele teenistujatele juhiseid ja
korraldusi üksuse ülesannete täitmiseks;
4) täidab
temale kõrgemalseisva juhi poolt antud korraldused või teatab nende
täitmise takistustest ning annab kõrgemalseisvale juhile aru üksuse
tegevusest;
5) annab üksuse nimel arvamusi ja kooskõlastusi
juhtkonnale ja teistele üksustele;
6) teeb kõrgemalseisvale
juhile ettepanekuid üksuse struktuuri, koosseisu ja töökorralduse
muutmiseks, üksuse teenistujate edutamiseks ning üksuse teenistujatele
palga, toetuste või distsiplinaarkaristuste määramiseks või ergutuste
kohaldamiseks;
7) taotleb üksuse ülesannete täitmiseks vajalikke
vahendeid ning korraldab nende nõuetekohase hoidmise, hooldamise ja
kasutamise;
8) taotleb üksuse töötajatele täienduskoolitust
teenistusülesannete tulemuslikumaks täitmiseks;
9)
allkirjastab üksuses koostatud kirjad ja dokumendid, millega ei võeta
rahalisi ega muid varalisi kohustusi ning ei anta õigusi ega panda
kohustusi ametivälistele isikutele, kui õigusaktid ei sätesta teisiti.
§22. Nõunikud
Ameti koosseisu võivad kuuluda nõunikud vastavalt kaitseministri poolt kinnitatud ameti teenistujate koosseisule. Nõunike tegevusvaldkonna, ülesanded ja alluvuse määrab kindlaks peadirektor.
5. peatükk
TEENISTUSLIK JÄRELEVALVE
§23. Teenistuslik järelevalve
(1) Peadirektor teostab seadusega ette nähtud korras teenistuslikku järelevalvet ameti struktuuriüksuste ja ameti teenistujate tegevuse üle.
(2) Peadirektor võib teenistusliku järelevalve vahetu teostamise teha ülesandeks peadirektori asetäitjale või ameti struktuuriüksuse juhile.
6. peatükk
ÜMBERKORRALDAMINE JA LÕPETAMINE
§24. Ameti ümberkorraldamine ja lõpetamine
Amet korraldatakse ümber või lõpetatakse seaduse alusel.
§25. Registritoimingud
Amet registreeritakse seaduses sätestatud korras.
7. peatükk
LÕPPSÄTTED
§26. Määruse jõustumine
Käesolev määrus jõustub 2005. aasta 1. augustil.
Minister Jaak JÕERÜÜT |
Kantsler Lauri ALMANN |