Teksti suurus:

Siseministri määruste muutmine seoses hädaabiteadete menetlemise andmekogus andmete töötlemise täpsustamisega kriisiinfo teenuse osutamiseks

Väljaandja:Siseminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst
Jõustumise kp:04.07.2022
Avaldamismärge:RT I, 01.07.2022, 3

Siseministri määruste muutmine seoses hädaabiteadete menetlemise andmekogus andmete töötlemise täpsustamisega kriisiinfo teenuse osutamiseks

Vastu võetud 21.06.2022 nr 19

Määrus kehtestatakse päästeseaduse § 5 lõike 4 ja § 91 lõike 3 ning politsei ja piirivalve seaduse § 3 lõike 7 alusel.

§ 1.  Siseministri 21. detsembri 2016. aasta määruse nr 36 „Hädaabiteadete menetlemise andmekogu asutamine ja andmekogu pidamise põhimäärus” muutmine

Siseministri 21. detsembri 2016. aasta määruses nr 36 „Hädaabiteadete menetlemise andmekogu asutamine ja andmekogu pidamise põhimäärus” tehakse järgmised muudatused:

1) paragrahv 2 sõnastatakse järgmiselt:

§ 2. Andmekogu vastutav töötleja ja volitatud töötlejad

(1) Andmekogu vastutav töötleja on Häirekeskus (edaspidi ka vastutav töötleja).

(2) Andmekogu volitatud töötlejad on Politsei- ja Piirivalveamet, Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus ning Riigi Infokommunikatsiooni Sihtasutus (edaspidi ka volitatud töötlejad).”;

2) paragrahvi 5 lõike 1 punktis 5, lõike 2 punktis 4 ja lõike 6 sissejuhatavas lauseosas ning § 6 lõike 2 punktides 1 ja 6 asendatakse sõnad „hädaabiteate menetlemise” sõnaga „lühisõnumi”;

3) paragrahvi 5 lõike 1 punkt 9 sõnastatakse järgmiselt:

„9) kriisiinfo teenuse andmed;”;

4) paragrahvi 5 lõike 1 punkt 91 tunnistatakse kehtetuks;

5) paragrahvi 5 lõike 5 punktist 2 jäetakse välja sõnad „aadress või”;

6) paragrahvi 5 lõige 8 sõnastatakse järgmiselt:

„(8) Andmekogusse kantakse andmed kõigi Häirekeskuse menetletud teadete kohta.”;

7) paragrahvi 5 lõike 11 punktid 1–3 loetakse § 5 lõike 10 punktideks 6–8 ning lõiget 10 täiendatakse punktidega 9 ja 10 järgmises sõnastuses:

„9) teenuse tellija andmed, mis on vajalikud teenuse osutamiseks;
10) kriisiinfo teenuse, sealhulgas kriisiinfo telefoni või muu kanali (edaspidi KRIT) kaudu osutatava teenuse ja ohualapõhise kiire ohuteavituse teenuse andmed.”;

8) paragrahvi 5 lõige 11 tunnistatakse kehtetuks;

9) paragrahvi 5 lõige 111 sõnastatakse järgmiselt:

„(111) KRIT-i teenuse andmed on:
1) KRIT-i teenuse kaudu lähedase kohta päringu teinud isiku isikukood või sünniaeg ja tema seos päringualuse isikuga;
2) päringualuse isiku ees- ja perekonnanimi, isikukood või sünniaeg, teave, et isik on evakueeritu või KRIT-i teenuse osutamise tinginud erakorralises sündmuses arvatav kannatanu ning kas, kus ja millal on talle seoses selle sündmusega osutatud tervishoiuteenust, kui andmeid on lubatud välja anda;
3) põhjendus, miks päringualune isik on KRIT-i teenuse osutamise tinginud erakorralises sündmuses arvatav kannatanu;
4) kinnitus, et päring tehakse enda lähedase kohta ja isiklikel põhjustel;
5) KRIT-i teenuse osutamise tinginud erakorralist sündmust puudutav teave, mis edastatakse teenuse tellijale või erakorralise sündmuse lahendamisse kaasatud asutusele;
6) KRIT-i teenuse osutamisel päringu teinud isiku kohta saadud muud andmed, sealhulgas terviseandmed, kui need on vältimatult seotud KRIT-i teenuse osutamise tinginud erakorralise sündmuse olemusega.”;

10) paragrahvi 5 täiendatakse lõikega 112 järgmises sõnastuses:

„(112) Ohualapõhise kiire ohuteavituse teenuse andmed on:
1) ohualapõhise kiire ohuteavituse saatmise tellinud valitsusasutuse, eriolukorra juhi, eriolukorra tööde juhi ning kõrgendatud kaitsevalmiduse, erakorralise seisukorra ja sõjaseisukorra ajal lisaks eelnimetatutele peaministri nimi, ohuala asukoht ning ohualapõhise kiire ohuteavituse sisu, saatmise põhjus ja tellimise aeg;
2) ohualapõhise kiire ohuteavituse andmekogusse sisestamise ja mobiiltelefoniteenust osutavale sideettevõtjale väljasaatmiseks edastamise aeg;
3) mobiiltelefoniteenust osutava sideettevõtja esitatud tehniline raport ohualas olevate mobiiltelefonide arvu kohta mobiiltelefoniteenust osutava sideettevõtja klientide ja rahvusvahelise rändlusteenuse kasutajate kaupa ning ohualapõhise kiire ohuteavituse kohale jõudmise kohta.”;

11) paragrahvi 6 lõige 1 sõnastatakse järgmiselt:

„(1) Andmekogusse esitavad andmeid Häirekeskus ning Politsei- ja Piirivalveamet.”;

12) paragrahvi 6 lõike 2 punktides 4 ja 6 asendatakse sõna „kriisiinfo” tekstiosaga „KRIT-i”;

13) paragrahvi 6 lõike 2 punkt 8 sõnastatakse järgmiselt:

„8) sideettevõtja esitab andmekogusse hädaabiteate menetlemiseks kõne metaandmed ja helistaja asukoha andmed;”;

14) paragrahvi 6 lõiget 2 täiendatakse punktiga 81 järgmises sõnastuses:

„81) mobiiltelefoniteenust osutav sideettevõtja esitab ohualapõhise kiire ohuteavituse teenuse osutamiseks ohualapõhise kiire ohuteavituse süsteemi (edaspidi AKOS) infotehnoloogilise platvormi kaudu tehnilise raporti ohualas olevate mobiiltelefonide arvu kohta mobiiltelefoniteenust osutava sideettevõtja klientide ja rahvusvahelise rändlusteenuse kasutajate kaupa ning ohualapõhise kiire ohuteavituse kohale jõudmise kohta;”;

15) paragrahvi 6 lõike 2 punkt 10 sõnastatakse järgmiselt:

„10) tervise infosüsteemi vastutav või volitatud töötleja edastab andmekogusse KRIT-i teenuse osutamise tinginud erakorralises sündmuses arvatava kannatanu andmed, kui nende töötlemine ei ole keelatud, ning kiirabiressursi andmed;”;

16) paragrahvi 6 lõiget 2 täiendatakse punktiga 11 järgmises sõnastuses:

„11) abi- ja infotelefoni teenuse osutamiseks Häirekeskusega koostöölepingu sõlminud riigiasutus esitab andmekogusse käesoleva määruse § 5 lõike 112 punktis 1 nimetatud andmed.”;

17) paragrahvi 7 lõige 1 sõnastatakse järgmiselt:

„(1) Andmeid kannavad andmekogusse Häirekeskus ning Politsei- ja Piirivalveamet.”;

18) paragrahvi 7 lõige 3 sõnastatakse järgmiselt:

„(3) Andmekogusse andmete kandja vastutab nende õigsuse eest.”;

19) paragrahvi 7 lõiget 4 täiendatakse teise lausega järgmiselt:

„Andmete parandamisel lisatakse paranduse juurde teave selle sisu ning kande tegija ja aja kohta.”;

20) paragrahvi 9 lõige 4 sõnastatakse järgmiselt:

„(4) Juurdepääs andmekogu andmetele on:
1) Häirekeskuse ning Politsei- ja Piirivalveameti teenistujatel ulatuses, mille on vastutav töötleja neile teenistus- või töökohustuste täitmiseks määranud;
2) Riigi Infokommunikatsiooni Sihtasutuse töötajatel neile tööülesannete täitmiseks määratud ulatuses ohualapõhise kiire ohuteavituse andmestiku piires.”;

21) paragrahvi 9 lõige 8 sõnastatakse järgmiselt:

„(8) Andmekogust saavad andmeid, sealhulgas statistilisi andmeid:
1) Päästeamet – päästesündmuse ennetamiseks, ohu väljaselgitamiseks ja tõrjumiseks, tulekahjusündmuse menetlemiseks ning riski- ja kriisikommunikatsiooni korraldamiseks ja koordineerimiseks;
2) Politsei- ja Piirivalveamet – politseiliste ülesannete täitmiseks;
3) Siseministeerium – hädaabiteadete menetlemise üle järelevalve teostamiseks ja hädaolukordi põhjustada võivate sündmuste seiramiseks;
4) Sotsiaalministeerium ja Terviseamet – kiirabi osutamise korraldamiseks;
5) Transpordiamet – isikustamata andmeid liiklusohutuse korraldamiseks;
6) Keskkonnaamet – ebaseadusliku keskkonnakasutuse, kalapüügi eelteate ja eripüügiteate menetlemiseks;
7) Kaitsepolitseiamet – julgeolekuasutuste seadusest tulenevate ülesannete täitmiseks;
8) Sotsiaalkindlustusamet – ohvriabi- ja lastekaitseteenuse osutamiseks;
9) abi- ja infotelefoni teenuse osutamiseks Häirekeskusega koostöölepingu sõlminud riigiasutus ja kohaliku omavalitsuse üksus – riigiasutuse ja kohaliku omavalitsuse üksuse ülesannete täitmise korraldamiseks;
10) kohaliku omavalitsuse üksus – sotsiaalteenuste osutamiseks.”;

22) määruse 5. peatüki pealkiri sõnastatakse järgmiselt:

5. peatükk
Vastutava töötleja ja volitatud töötlejate ülesanded
”;

23) paragrahv 15 sõnastatakse järgmiselt:

§ 15. Volitatud töötlejate ülesanded

(1) Politsei- ja Piirivalveamet:
1) sisestab andmekogusse oma ülesannetega seotud vahetult saabunud hädaabiteate esmase teabe või oma pädevuses hädaabiteate edasise menetlemise andmed;
2) tagab andmekogu pidamise õigusaktides sätestatud nõuete kohaselt;
3) vastutab andmekogusse sisestatud andmete õigsuse eest;
4) vastutab isikuandmete nõuetekohase töötlemise eest;
5) tagab andmete sisestamise andmekogusse käesoleva määruse § 7 lõikes 2 sätestatud tähtaja jooksul;
6) määrab asutuses isikud, kellel on õigus andmekogusse andmeid sisestada;
7) rakendab järjepidevalt andmete turvalisuse, sealhulgas käideldavuse, tervikluse ja konfidentsiaalsuse tagamiseks andmekogu turvanõuetele vastavaid organisatsioonilisi, füüsilisi ja turvameetmeid;
8) väljastab andmeid käesoleva lõike punktis 1 nimetatud hädaabiteate kohta kooskõlas käesoleva määruse §-ga 11.

(2) Siseministeeriumi infotehnoloogia- ja arenduskeskus:
1) tagab teenusleppes kokkulepitud ulatuses ja korras andmekogu majutamiseks vajaliku infotehnoloogilise taristu ja selle tehnilise valmisoleku;
2) rakendab koos vastutava töötlejaga andmekogu turvanõuetele vastavaid organisatsioonilisi, füüsilisi ja infotehnoloogilisi andmeturbemeetmeid;
3) teeb andmekogu vastutavale töötlejale ettepanekuid andmekogu arendamiseks.

(3) Riigi Infokommunikatsiooni Sihtasutus:
1) tagab teenusleppes kokkulepitud ulatuses ja korras AKOS-e infotehnoloogilise platvormi kasutuselevõtu ja tehnilise valmisoleku;
2) rakendab koos vastutava töötlejaga andmekogu turvanõuetele vastavaid organisatsioonilisi, füüsilisi ja infotehnoloogilisi andmeturbemeetmeid;
3) teeb andmekogu vastutavale töötlejale ettepanekuid andmekogu arendamiseks.”;

24) paragrahv 16 tunnistatakse kehtetuks;

25) paragrahvi 17 tekstis asendatakse sõna „teeb” sõnadega „teostavad vastutav töötleja,”;

26) määrust täiendatakse §-ga 181 järgmises sõnastuses:

§ 181. Rahastamine

AKOS-e infotehnoloogilise platvormi toimimiseks vajaliku riist- ja tarkvara hoolduse ning selle kulude katmise korraldab Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium.”;

27) paragrahvi 21 täiendatakse lõikega 6 järgmises sõnastuses:

„(6) Häirekeskus tagab käesoleva määruse § 5 lõikes 112 sätestatud andmete töötlemise valmisoleku ajaks, mil valmib AKOS-e infotehnoloogiline platvorm.”.

§ 2.  Siseministri 13. juuni 2017. aasta määruse nr 26 „Hädaabiteadete menetlemise kord ja hädaabiteadete menetlemise toimimisele esitatavad nõuded” muutmine

Siseministri 13. juuni 2017. aasta määruses nr 26 „Hädaabiteadete menetlemise kord ja hädaabiteadete menetlemise toimimisele esitatavad nõuded” tehakse järgmised muudatused:

1) paragrahvi 2 punkt 2 sõnastatakse järgmiselt:

„2) lühisõnum – hädaabinumbrile 112 saadetud tasuta hädaabisõnum pääste-, politsei- või kiirabialase abi kutsumiseks;”;

2) paragrahvi 4 lõige 1 sõnastatakse järgmiselt:

„(1) Häirekeskus võtab teatena vastu hädaabinumbrile 112 saabunud kõne või muul viisil saabunud teabe, sealhulgas lühisõnumi, koostalitlusvõimelise automaatse hädaabikõne (eCall-kõne) liiklusõnnetusse sattunud sõidukist ja automaatse tulekahjuteadete edastamise süsteemi kaudu saabunud tulekahjuteate, ning menetleb seda käesolevas määruses sätestatud korras.”.

Kalle Laanet
Kaitseminister siseministri ülesannetes

Tarmo Miilits
Kantsler

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json