Teksti suurus:

Statistiliste andmete esitamine erinevate makseviisidega seotud pettuste kohta

Väljaandja:Rahandusminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:06.09.2019
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:02.07.2020
Avaldamismärge:RT I, 03.09.2019, 5

Statistiliste andmete esitamine erinevate makseviisidega seotud pettuste kohta

Vastu võetud 30.08.2019 nr 41

Määrus kehtestatakse makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse § 636 lõike 4 alusel.

§ 1.  Määruse reguleerimisala

  Määrusega kehtestatakse erinevate makseviisidega seotud pettuste kohta esitatavate andmete koosseis ja nende Finantsinspektsioonile esitamise vorm, sagedus ja tähtajad.

§ 2.  Määruse kohaldamisala

  (1) Määrusega kehtestatud aruandeid on kohustatud esitama kõik makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse § 3 lõike 6 punktides 1–4 nimetatud makseteenuse pakkujad ja välisriigi makseteenuse pakkujate Eestis tegutsevad filiaalid.

  (2) Määrust ei kohaldata makseasutusele, kes osutab üksnes makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse § 3 lõike 1 punktis 8 nimetatud makseteenust.

  (3) Määrust ei kohaldata Eestis tegutsevale krediidiasutusele ja välisriigi krediidiasutuse filiaalile, kellel puudub tegevusluba makseteenuste ning e-raha teenuste osutamiseks.

  (4) Topeltarvestuse vältimiseks esitab maksja makseteenuse pakkuja andmeid väljastajana või algatajana. Kaardimaksete andmeid esitavad nii maksja makseteenuse pakkuja kui ka saaja makseteenuse pakkuja, kes maksetehingu vastu võtab. Kui maksetehingu on vastu võtnud mitu makseteenuse pakkujat, esitab andmed see, kellel on saajaga lepinguline suhe. Saaja algatatud otsekorralduse tehinguandmeid esitab ainult saaja makseteenuse pakkuja.

  (5) Makseteenuse pakkuja, kes ei halda oma teenuse kasutaja kontot, vaid väljastab ja täidab kaardipõhiseid makseid (kaardipõhise makseinstrumendi väljastaja), esitab tehingute andmed vastavalt määruse lisas 4 „Kaardipõhiste maksetehingute aruanne, mille andmed esitab vastuvõtja makseteenuse pakkuja” või lisas 6 „Kaardiga sularaha väljavõtmiste aruanne, mille andmed esitab vastuvõtja makseteenuse pakkuja” toodud andmekoosseisule. Kontot haldav makseteenuse pakkuja peab selliste andmete esitamisel tagama, et tehingute andmeid ei esitataks topelt.

  (6) Topeltarvestuse vältimiseks tehingute ja pettuslike tehingute koguarvu arvutamisel kõigi makseinstrumentide lõikes peab käesoleva määruse lisas 2 „Kreeditkorralduste aruanne” toodud andmekoosseisu järgi andmeid esitav makseteenuse pakkuja, kes täidab makse algatamise teenuse pakkuja algatatud kreeditülekandeid, eraldi välja tooma kõik tehingud ja pettuslikud tehingud, mis algatati makse algatamise teenuse pakkuja kaudu.

§ 3.  Mõisted

  Kui §-dest 4 ja 5 ei tulene teisiti, siis kasutatakse määruses ja selle lisades mõisteid, mis on määratletud või mida on kasutatud järgmistes Euroopa Liidu õigusaktides:
  1) Euroopa Parlamendi ja nõukogu 29. aprilli 2015. aasta määrus (EL) 2015/751 kaardipõhiste maksetehingute vahendustasude kohta (ELT L 123, 19.5.2015, lk 1–15);
  2) Euroopa Parlamendi ja nõukogu 14. märtsi 2012. aasta määrus (EL) nr 260/2012, millega kehtestatakse eurodes tehtavatele kreedit- ja otsekorraldustele tehnilised ja ärilised nõuded ning muudetakse määrust (EÜ) nr 924/2009 (ELT L 94, 30.3.2012, lk 22–37);
  3) Euroopa Parlamendi ja nõukogu 25. novembri 2015. aasta direktiiv (EL) 2015/2366, mis käsitleb makseteenuseid siseturul, direktiivide 2002/65/EÜ, 2009/110/EÜ ning 2013/36/EL ja määruse (EL) nr 1093/2010 muutmise ning direktiivi 2007/64/EÜ kehtetuks tunnistamise kohta (ELT L 337, 23.12.2015, lk 35–127);
  4) Euroopa Parlamendi ja nõukogu 16. septembri 2009. aasta direktiiv 2009/110/EÜ, mis käsitleb e-raha asutuste asutamist ja tegevust ning usaldatavusnormatiivide täitmise järelevalvet ning millega muudetakse direktiive 2005/60/EÜ ja 2006/48/EÜ ning tunnistatakse kehtetuks direktiiv 2000/46/EÜ (ELT L 267, 10.10.2009, lk 7–17).

§ 4.  Andmekoosseis

  (1) Aruannetes esitatakse andmed kõigi maksetehingute ja pettuse teel toimunud maksetehingute kohta, mis on algatatud ja täidetud, sealhulgas nende tehingute kohta, mis on vastu võetud kui asjakohased. Aruannetes ei esitata andmeid maksetehingute kohta, mis ei ole täidetud ja seetõttu pole nende tulemusel toimunud rahaliste vahendite ülekannet Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi (EL) 2015/2366 tähenduses. Samuti ei esitata andmeid tehingute kohta, mida on püütud teha pettuse teel, kuid mis on selle kahtluse tõttu enne täitmist peatatud.

  (2) Pettuse teel toimunud maksetehingute kohta esitatakse järgmised andmed:
  1) toimunud autoriseerimata maksetehingud, sealhulgas sellised, mis toimusid tundlike makseandmete või makseinstrumendi kaotamise, varguse või väärkasutamise tõttu, olenemata sellest, kas maksja oli sellest enne makse tegemist teadlik või mitte ja kas selline makse tehti maksja hooletuse tõttu või ilma tema nõusolekuta (edaspidi määruse lisades autoriseerimata maksetehingud);
  2) maksetehingud, mis toimusid seetõttu, et pettur manipuleeris maksjat väljastama maksekäsundi või andis makseteenuse pakkujale juhise teha heas usus makse maksekontole, mis maksja arvates kuulus legitiimsele saajale (edaspidi määruse lisades maksja manipuleerimine).

  (3) Pettuse teel toimunud maksetehingute andmed esitatakse aruandeperioodil, mil pettus avastati, olenemata sellest, kas pettuse teel toimunud maksetehingu asjaolude uurimine on andmete esitamise ajaks lõpetatud või mitte.

  (4) Pettuslike maksetehingute koguarv hõlmab kõiki lõikes 2 nimetatud tehinguid, olenemata sellest, kas pettuse teel toimunud maksetehingu summa on tagasi saadud või mitte.

  (5) Pettuse tõttu tekkinud kahjum vastutuse kandja kohta hõlmab andmeid esitava makseteenuse pakkuja, tema teenuste kasutaja või teiste isikute kahjumit, mis väljendab pettuse tegelikku mõju rahavoogudes. Kuna rahalise kahju dokumenteerimine võib olla tegelikest pettuslikest tehingutest ajaliselt lahutatud ja et vältida esitatud andmete korrigeerimist ainult sellise paratamatu viivituse arvesse võtmiseks, esitatakse lõplikud andmed pettuse tõttu tekkinud kahjumi kohta perioodil, mil makseteenuse pakkuja need oma raamatupidamises kajastab. Lõplikud andmed pettuse tõttu tekkinud kahjumi kohta ei hõlma kindlustusseltsidelt saadud hüvitisi, kuna need ei ole seotud pettuste ennetamisega Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi (EL) 2015/2366 tähenduses.

  (6) Maksekäsundi petturipoolne muutmine on lõike 2 punktis 1 nimetatud autoriseerimata tehingu liik, mis kirjeldab olukorda, kus pettur püüab kinni õiguspärase maksekäsundi ja muudab seda maksja seadme ja makseteenuse pakkuja vahelise e-suhtluse ajal, näiteks pahavara või rünnete abil, mis võimaldavad kahe legitiimselt suhtleva vahendaja suhtlust pealt kuulata (vahendajaründed) või muudab seda makseteenuse pakkuja süsteemis enne maksekäsundi töötlemist ja arveldamist.

  (7) Maksekäsundi petturipoolne väljastamine on lõike 2 punktis 1 nimetatud autoriseerimata tehingu liik, mis kirjeldab olukorda, kus pettur väljastab maksjalt või saajalt pettuse teel omandatud tundlike andmete põhjal võltsitud maksekäsundi.

  (8) Kui tegemist on rahasiirdeteenustega, kus rahalised vahendid kantakse maksja makseteenuse pakkujalt üle maksja rahasiirdeteenuse pakkujale rahasiirdetehingu raames, esitab maksja makseteenuse pakkuja poolt rahasiirdeteenuse pakkujale tehtud maksetehingute andmed maksja makseteenuse pakkuja, mitte rahasiirdeteenuse pakkuja. Rahasiirde saaja makseteenuse pakkuja ei pea esitama andmeid selliste tehingute kohta.

  (9) Andmed tehingute ja pettuslike tehingute kohta, kus rahasiirdeteenuse pakkuja on oma kontolt rahalisi vahendeid üle kandnud saaja kontole, sealhulgas korraga mitme tehingu väärtuse tasaarvestamise korras, esitab rahasiirdeteenuse pakkuja vastavalt lisale 8 „Rahasiirdetehingute aruanne”.

  (10) Andmed tehingute ja pettuslike tehingute kohta, kus e-raha pakkuja on saaja kontole e-raha üle kandnud, sealhulgas juhul, kui maksjal ja saajal on sama makseteenuse pakkuja, esitab e-raha pakkuja vastavalt lisale 7 „E-raha maksetehingute aruanne”. Kui maksjal ja saajal on erinevad makseteenuse pakkujad, esitab andmed topeltarvestuse vältimiseks ainult maksja makseteenuse pakkuja.

  (11) Kreeditkorraldustega üle kantud summade andmed hõlmavad muu hulgas kreeditkorralduse funktsiooniga pangaautomaadis tehtud kreeditkorraldusi, sealhulgas kreeditkorraldusi, mida kasutatakse krediit- või edasilükatud deebetfunktsiooniga kaartidega tehtud tehingute tasaarveldamiseks.

  (12) Otsekorraldustega üle kantud summade andmed hõlmavad muu hulgas krediit- või edasilükatud deebetfunktsiooniga kaartidega tehtud tehingute tasaarveldamiseks kasutatud otsekorraldusi.

  (13) Kaardimaksetega üle kantud summade andmed hõlmavad muu hulgas andmeid kõigi maksetehingute kohta, mis on tehtud maksekaartidega. Ainult e-raha funktsiooniga kaartide (ettemaksekaartide) andmed tuleb esitada vaid e-raha andmetena.

§ 5.  Geograafiliste piirkondade eristamine

  (1) Geograafilise piirkonna jaotuses esitatakse andmed riigisiseste, Euroopa Majanduspiirkonna (edaspidi määruses ja selle lisades EMP) siseste piiriüleste ja EMP-väliste piiriüleste tehingute kohta.

  (2) Muude kui kaardipõhiste maksetehingute ja kaardipõhiste kaugmaksetehingute puhul tähendavad riigisisesed maksetehingud maksja poolt või saaja poolt või vahendusel algatatud maksetehinguid, kus maksja makseteenuse pakkuja ja saaja makseteenuse pakkuja asuvad samas liikmesriigis.

  (3) Muude kui kaardipõhiste kaugmaksetehingute puhul tähendavad riigisisesed maksetehingud selliseid maksetehinguid, kus maksja makseteenuse pakkuja (väljastaja), saaja makseteenuse pakkuja (vastuvõtja) ja tehingu tegemiseks kasutatud müügikoht või pangaautomaat asuvad samas liikmesriigis.

  (4) Eestis asutatud filiaalide puhul tähendavad riigisisesed maksetehingud selliseid maksetehinguid, kus nii maksja kui ka saaja makseteenuse pakkuja asuvad Eestis.

  (5) Muude kui kaardipõhiste maksetehingute ja kaardipõhiste kaugmaksetehingute puhul tähendavad EMP-sisesed piiriülesed maksetehingud maksja poolt või saaja poolt või vahendusel algatatud maksetehinguid, kus maksja makseteenuse pakkuja ja saaja makseteenuse pakkuja asuvad eri liikmesriikides.

  (6) Muude kui kaardipõhiste kaugmaksetehingute puhul tähendavad EMP-sisesed piiriülesed maksetehingud selliseid maksetehinguid, kus maksja makseteenuse pakkuja (väljastaja) ja saaja makseteenuse pakkuja (vastuvõtja) asuvad eri liikmesriikides või maksja makseteenuse pakkuja (väljastaja) ning müügikoht või pangaautomaat asuvad eri liikmesriikides.

  (7) EMP-välised piiriülesed maksetehingud tähendavad selliseid maksetehinguid, mis on algatatud maksja poolt või saaja poolt või vahendusel ja kus kas maksja või saaja makseteenuse pakkuja asub väljaspool EMPd, teise oma aga EMPs.

  (8) Makse algatamise teenuse pakkumisel esitatakse andmed enda algatatud maksetehingute ja oma pettuslike maksetehingute kohta kooskõlas alljärgnevaga:
  1) riigisisesed maksetehingud tähendavad selliseid maksetehinguid, kus makse algatamise teenuse pakkuja ja kontot haldav makseteenuse pakkuja asuvad samas liikmesriigis;
  2) EMP-sisesed piiriülesed maksetehingud tähendavad selliseid maksetehinguid, kus makse algatamise teenuse pakkuja ja kontot haldav makseteenuse pakkuja asuvad eri liikmesriikides;
  3) EMP-välised piiriülesed maksetehingud tähendavad selliseid maksetehinguid, kus makse algatamise teenuse pakkuja asub EMPs ja kontot haldav makseteenuse pakkuja väljaspool EMPd.

§ 6.  Andmed ja aruandlus erinevate makseviisidega seotud pettuste kohta

  Makseteenuse pakkuja esitab andmed erinevate makseviisidega seotud pettuste kohta Finantsinspektsioonile. Andmed esitatakse erinevate makseviiside kaupa järgmistel aruandevormidel:
  1) „Makseteenuse pakkuja koondaruanne” vastavalt lisale 1, aruandekoodiga 180 (lisatud);
  2) „Kreeditkorralduste aruanne” vastavalt lisale 2, aruandekoodiga 181 (lisatud);
  3) „Otsekorralduste aruanne” vastavalt lisale 3, aruandekoodiga 182 (lisatud);
  4) „Kaardipõhiste maksetehingute aruanne, mille andmed esitab väljastaja makseteenuse pakkuja” vastavalt lisale 4, aruandekoodiga 183 (lisatud);
  5) „Kaardipõhiste maksetehingute aruanne, mille andmed esitab vastuvõtja makseteenuse pakkuja” vastavalt lisale 5, aruandekoodiga 184 (lisatud);
  6) „Kaardiga sularaha väljavõtmiste aruanne, mille andmed esitab kaardi väljastaja makseteenuse pakkuja” vastavalt lisale 6, aruandekoodiga 185 (lisatud);
  7) „E-raha maksetehingute aruanne” vastavalt lisale 7, aruandekoodiga 186 (lisatud);
  8) „Rahasiirdetehingute aruanne” vastavalt lisale 8, aruandekoodiga 187 (lisatud);
  9) „Makse algatamise teenuse pakkuja tehingute aruanne” vastavalt lisale 9, aruandekoodiga 188 (lisatud);
  10) „Pettuse tõttu tekkinud kahjum vastutuse kandja kohta” vastavalt lisale 10, aruandekoodiga 189 (lisatud).

§ 7.  Aruandeperiood ja aruannete esitamise tähtajad

  (1) Paragrahvis 6 nimetatud aruannete aruandeperioodiks on poolaasta. I poolaasta on aruandeperiood 1. jaanuarist 30. juunini ja II poolaasta on aruandeperiood 1. juulist 31. detsembrini.

  (2) Paragrahvis 6 nimetatud aruanded esitatakse kolme kalendrikuu jooksul pärast aruandeperioodi lõppu.

  (3) Makseteenuse pakkuja, kelle suhtes kohaldatakse makseasutuste ja e-raha asutuste seaduse §-s 11 sätestatud erandit, esitab andmed üks kord kalendriaastas pärast kalendriaasta lõppu, jaotades andmed kaheks kuuekuuliseks perioodiks. Andmed esitatakse kolme kuu jooksul pärast kalendriaasta lõppu.

§ 8.  Aruannete esitamine

  (1) Andmed esitatakse Finantsinspektsioonile elektrooniliselt XML-formaadis või Finantsinspektsiooni veebilehel asuva andmekogumisportaali vahendusel andmeid käsitsi aruandevormi sisestades.

  (2) Makseteenuse pakkuja on aruannete esitamisel kohustatud järgima tehnilisi nõudeid, mis on avaldatud Finantsinspektsiooni veebilehel.

  (3) Aruande esitaja või Finantsinspektsiooni poolt aruannetes esitatud andmetes vigade tuvastamisel esitatakse Finantsinspektsioonile viivitamata uued korrigeeritud aruanded.

  (4) Esitada tuleb kõik aruanded, mille aruande valdkond katab tegevusloaga võimaldatud makseteenuste osutamist.

  (5) Aruande valdkonda kuuluvate andmete puudumisel tuleb esitada tühi aruanne.

  (6) Paragrahvis 6 nimetatud aruandeid, mille andmekoosseisu sisust tulenevate makseteenuste osutamiseks puudub makseteenuse pakkujal vastav tegevusluba, ei esitata.

§ 9.  Aruannete koostamise alused

  (1) Paragrahvis 6 nimetatud aruannete koostamisel lähtutakse määruse lisades 11–18 toodud aruannete skeemidest ja kontrollseostest.

  (2) Aruanded koostatakse eurodes. Välisvaluutas fikseeritud summad arvutatakse ümber eurodesse tehingu tegemise kuupäeval kehtinud Euroopa Keskpanga kursi alusel või asjaomase aruandeperioodi Euroopa Keskpanga keskmise viitekursi alusel.

  (3) Aruannetes kajastatavad tehingute arvandmed esitatakse täisühikutes ning kogusummad näidatakse kahe komakoha täpsusega.

§ 10.  Määruse rakendamine

  (1) Aruandeperioodi 1. jaanuar 2019 kuni 30. juuni 2019 kohta esitatakse andmed hiljemalt 2019. aasta 31. oktoobril.

  (2) Tugeva kliendi autentimise nõude eranditega seotud andmete esitamisel, nagu on sätestatud komisjoni delegeeritud määruses (EL) 2018/389, millega täiendatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi (EL) 2015/2366 regulatiivsete tehniliste standarditega, kohaldatakse määrust alates 2020. aasta 1. jaanuarist. Eranditega seotud andmed kajastuvad määruse lisa 2 ridadel 1.3.1.2.4–1.3.1.2.9 ja 1.3.2.2.4–1.3.2.2.8, lisa 4 ridadel 3.2.1.3.4–3.2.1.3.8 ja 3.2.2.3.4–3.2.2.3.7, lisa 5 ridadel 4.2.1.3.4–4.2.1.3.6 ja 4.2.2.3.4–4.2.2.3.6 ja lisa 7 ridadel 6.1.2.4–6.1.2.9 ja 6.2.2.4–6.2.2.7.

Martin Helme
Rahandusminister

Veiko Tali
Kantsler

Lisa 1 Makseteenuse pakkuja koondaruanne

Lisa 2 Krediitkorralduste aruanne

Lisa 3 Otsekorralduste aruanne

Lisa 4 Kaardipõhiste maksetehingute aruanne, mille andmed esitab väljastaja makseteenuse pakkuja

Lisa 5 Kaardipõhiste maksetehingute aruanne, mille andmed esitab vastuvõtja makseteenuse pakkuja

Lisa 6 Kaardiga sularaha väljavõtmiste aruanne, mille andmed esitab kaardi väljastaja makseteenuse pakkuja

Lisa 7 E-raha maksetehingute aruanne

Lisa 8 Rahasiirdetehingute aruanne

Lisa 9 Makse algatamise teenuse pakkuja tehingute aruanne

Lisa 10 Pettuse tõttu tekkinud kahjum vastutuse kandja kohta

Lisa 11 Krediitkorralduste aruande skeem ja kontrollseosed

Lisa 12 Otsekorralduste aruande skeem ja kontrollseosed

Lisa 13 Kaardipõhiste maksetehingute aruande (esitab väljastaja makseteenuse pakkuja) skeem ja kontrollseosed

Lisa 14 Kaardipõhiste maksetehingute aruande (esitab vastuvõtja makseteenuse pakkuja) skeem ja kontrollseosed

Lisa 15 Kaardiga sularaha väljavõtmiste aruande skeem ja kontrollseosed

Lisa 16 E-raha maksetehingute aruande skeem ja kontrollseosed

Lisa 17 Rahasiirdetehingute aruande skeem ja kontrollseosed

Lisa 18 Makse algatamise teenuse pakkuja tehingute aruande skeem ja kontrollseosed

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json