Teksti suurus:

Perioodi 2023–2027 eriti ohtliku loomataudi ennetamise investeeringutoetus

Väljaandja:Regionaal- ja põllumajandusminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:06.10.2025
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT I, 03.10.2025, 14

Perioodi 2023–2027 eriti ohtliku loomataudi ennetamise investeeringutoetus

Vastu võetud 12.06.2025 nr 56
RT I, 17.06.2025, 9
jõustumine 20.06.2025

Muudetud järgmiste aktidega (näita)

VastuvõtmineAvaldamineJõustumine
29.09.2025RT I, 03.10.2025, 206.10.2025

Määrus kehtestatakse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 7 lõike 2, § 24 lõike 1 ja § 30 lõike 9 alusel.

1. peatükk Üldsätted 

§ 1.  Määruse reguleerimisala

  Määrusega kehtestatakse „Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika strateegiakava aastateks 2023–2027” (edaspidi strateegiakava) sekkumise 1.11 „Loodusõnnetuste, ebasoodsate ilmastikutingimuste või katastroofide tagajärjel kaotatud põllumajandusliku potentsiaali taastamise ja ennetustegevuste toetus” raames antava eriti ohtliku loomataudi ennetamise investeeringutoetuse (edaspidi toetus) andmise ja kasutamise tingimused ning kord.

§ 2.  Toetuse andmise eesmärk

  Toetuse andmise eesmärk on suurendada põllumajandusettevõtetes bioohutust, et ennetada ja takistada eriti ohtliku loomataudi levikut.

2. peatükk Toetuse saamiseks esitatavad nõuded ning toetuse vorm, määr ja suurus 

§ 3.  Toetatavad tegevused

  (1) Toetust antakse järgmiste tegevuste elluviimiseks, mis on vajalikud bioohutuse suurendamiseks ning millega panustatakse §-s 2 sätestatud eesmärgi saavutamisse:
  1) hoone või rajatise (edaspidi koos ehitis) ehitamine ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras (edaspidi ehitamine);
  2) masina, seadme või muu asja ostmine.

  (2) Toetust antakse toetatava tegevuse elluviimiseks toetuse taotleja loomapidamisettevõttes, mis on registreeritud põllumajandusloomade registris.

  (3) Toetatav tegevus ei ole toetusõiguslik, kui see on füüsiliselt lõpetatud või täielikult ellu viidud enne, kui taotlus on Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ametile (edaspidi PRIA) esitatud, olenemata sellest, kas kõik toetatava tegevusega seotud maksed on tehtud või mitte.

§ 4.  Toetuse vorm, määr ja suurus

  (1) Toetust antakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115, millega kehtestatakse liikmesriikide koostatavate Euroopa Põllumajanduse Tagatisfondist (EAGF) ja Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD) rahastatavate ühise põllumajanduspoliitika strateegiakavade (ÜPP strateegiakavad) toetamise reeglid ning tunnistatakse kehtetuks määrused (EL) nr 1305/2013 ja (EL) nr 1307/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 1–186), artikli 83 lõike 1 punkti a kohaselt tegelikult tekkinud abikõlblike kulude hüvitamisena.

  (2) Toetust antakse kuni 80 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest, kui toetuse taotleja omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal kuni 250 000 eurot.

  (3) Toetust antakse kuni 60 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest, kui toetuse taotleja omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal üle 250 000 euro.

  (4) Põllumajanduslikud tooted selle määruse tähenduses on omatoodetud Euroopa Liidu toimimise lepingu I lisas nimetatud tooted, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustooted ning jõulupuud, ning nende töötlemisel saadud I lisaga hõlmatud või I lisaga hõlmamata tooted.

  (5) Toetuse minimaalne määr on 15 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest.

  (6) Toetuse maksimaalne suurus kogu strateegiakava perioodi jooksul on 400 000 eurot ühe toetuse taotleja kohta.

  (7) Ühte kontserni kuuluvatele ettevõtjatele või konkurentsiseaduse § 2 lõike 4 tähenduses valitseva mõju kaudu üksteisega seotud ettevõtjatele ei anta kokku toetust rohkem kui lõikes 6 sätestatud suuruses strateegiakava perioodi jooksul.

§ 5.  Abikõlblikud kulud

  (1) Abikõlblikud kulud peavad olema tehtud sihtotstarbeliselt, mõistlikult ja majanduslikult soodsaimal viisil ning kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikliga 73 ning olema vajalikud toetuse eesmärgi saavutamiseks.

  (2) Ehitise ehitamise korral on abikõlblikud järgmised kulud:
  1) ehitise püstitamise, rajamise või paigaldamise kulu;
  2) ehitise laiendamise kulu;
  3) ehitise rekonstrueerimise kulu;
  4) ehitise omanikujärelevalve tegemise kulu.

  (3) Masina, seadme või muu asja ostmise korral on abikõlblikud järgmised kulud:
  1) masina, seadme või muu asja ostmise ja paigaldamise, seadistamise, kohaletoimetamise või kasutamise väljaõppe kulu;
  2) ostetava masina, seadme või muu asja kasutamiseks vajaliku tarkvara või infotehnoloogilise seadme ostmise ja paigaldamise või seadistamise kulu.

  (4) Kasutatud masina, seadme või muu asja ostmise kulu on abikõlblik, kui see masin, seade või muu asi on taotluse esitamise hetkel toodetud vähem kui viis aastat tagasi, selle ostmiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse masina, seadme või muu asja hinnast madalam.

  (5) Abikõlblik on ka Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD) antava toetuse abil elluviidava tegevuse komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129, millega kehtestatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 kohaseid õliseemnete, puuvilla ja veinivalmistamise kõrvalsaadustega seotud sekkumisviise ning liidu toetuse ja ÜPP strateegiakavadega seotud teavitamis-, avalikustamis- ja nähtavusnõudeid käsitlevad normid (ELT L 20, 31.01.2022, lk 197–205), sätestatud nõuete kohaseks tähistamiseks kasutatava sümboli ja teavitustegevuse kulu.

  (6) Abikõlblikud ei ole järgmised kulud:
  1) Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikli 73 lõikes 3 sätestatud kulu;
  2) käibemaks, kui see on käibemaksuseaduse alusel tagasi saadav;
  3) enne taotluse esitamist tekkinud kulu;
  4) ettevalmistava töö kulu, sealhulgas teostatavusuuringu või keskkonnamõju hindamisega või detailplaneeringu koostamisega kaasnev kulu;
  5) tavapärane tegevus- ja üldkulu;
  6) sularahamakse, lepingu sõlmimisega või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenustega seotud muu kulu;
  7) riigilõiv, trahv, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulud;
  8) maa ja olemasoleva ehitise ostmise, üürimise ja rentimise kulu;
  9) veo- või sõidukulu, mis ei ole seotud ostetava masina, seadme või muu asja paigaldamise, seadistamise või kohaletoimetamisega;
  10) kasutatud masina, seadme või muu asja ostmise kulu, välja arvatud lõikes 4 sätestatud juhul;
  11) liisingumakse;
  12) veovahendi ja selle haagise ostmise kulu;
  13) tasu toetuse taotleja enda või tema töötaja tehtud töö eest;
  14) vee või desinfitseerimisvahendi ostmise kulu;
  15) karjaaia ostmise kulu;
  16) ehitise lammutamise kulu;
  17) ehitise juurde kuuluva teevalgustusrajatise ostmise ja paigaldamise kulu, juurdepääsutee või parkla rajamise kulu ning veevarustus-, kanalisatsiooni- või reoveepuhastussüsteemi ehitamise kulu, kui nimetatud tegevus ei moodusta osa ehitusprojektis ettenähtud ehitustöödest;
  18) kulu, mille kohta on toetuse taotleja saanud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest või muud tagastamatut riigiabi;
  19) toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu.

§ 6.  Kulude mõistlikkuse tõendamine

  (1) Toetuse taotleja peab toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara mõistliku maksumuse väljaselgitamiseks korraldama ostumenetluse.

  (2) Kui toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus ületab 20 000 eurot, küsib toetuse taotleja üksteisest sõltumatute hinnapakkujate käest vähemalt kaks võrreldavat hinnapakkumust.

  (3) Toetuse taotleja võib küsida alla kahe hinnapakkumuse, kui kahte hinnapakkumust küsida ei ole objektiivselt võimalik, eelkõige kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara hinnapakkujate paljusus.

  (4) Hinnapakkumus peab sisaldama toetuse taotleja nime, hinnapakkuja nime, registrikoodi ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust ning vajaduse korral tehniliste tingimuste loetelu, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile.

  (5) Paragrahvi 3 lõike 1 punktis 1 sätestatud tegevuse puhul peab toetuse taotleja küsima üksteisest sõltumatute hinnapakkujate käest vähemalt kaks võrreldavat hinnapakkumust iga ehitise kohta eraldi ning hinnapakkumus peab sisaldama lisaks lõikes 4 sätestatud andmetele järgmisi andmeid:
  1) ehitise nimetus;
  2) ehitise ehitisregistri kood;
  3) selle katastriüksuse katastritunnus, millel ehitis paikneb või millele kavandatakse ehitis ehitada;
  4) ehitise üldkulud ja vastava kululiigi olemasolu korral ehitise välisrajatise kulu, aluse- ja vundamendikulu, kandetarindite kulu, fassaadielementide kulu, katusekulu, ruumitarindite kulu, pinnakatte kulu, tehnosüsteemi kulu, ehitusplatsi korralduskulu ja ehitusplatsi üldkulu.

  (6) PRIA koostab lõikes 5 nimetatud hinnapakkumuse vormi ehitustööde kohta ja avaldab selle oma veebilehel.

  (7) Kui toetust taotletakse kasutatud masina, seadme või muu asja ostmiseks, peab toetuse taotleja olema küsinud vähemalt ühe hinnapakkumuse kasutatud masina, seadme või muu asja kohta ja vähemalt ühe hinnapakkumuse uue samaväärse masina, seadme või muu asja kohta.

  (8) Hinnapakkumuse küsimisel hoidub toetuse taotleja huvide konfliktist. Huvide konfliktina käsitatakse olukorda, kus toetuse saajal või tema nimel tegutseval isikul, sealhulgas töötajal, juhatuse liikmel või muul pädeval esindajal, kes on kaasatud ostumenetluse ettevalmistamisse või korraldamisse või kes võib muul moel mõjutada selle ostumenetluse tulemust, on finantsalaseid, majanduslikke või muid isiklikke huvisid, mida võib käsitada tema erapooletust ja sõltumatust kahjustavatena.

  (9) Toetuse taotleja ei või lõikes 2 sätestatud nõude eiramiseks jaotada osadeks toetatava tegevuse raames tellitavat tööd või teenust või ostetavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks. Toetuse taotleja võib jaotada toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud.

§ 7.  Toetuse taotleja

  (1) Toetust antakse äriseadustiku tähenduses ettevõtjale, kes pidas taotluse esitamisele vahetult eelnenud kuu viimase päeva seisuga vähemalt ühele loomühikule vastaval hulgal põllumajandusloomi või vähemalt üht mesilasperet.

  (11) Kui Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 11 lõike 3 alusel on vahendid ette nähtud üksnes teatud taudi ennetamiseks, antakse toetust vaid sellisele lõikes 1 sätestatud ettevõtjale, kes pidas asjaomaseid põllumajandusloomi või asjaomast mesilasperet.
[RT I, 03.10.2025, 2 - jõust. 06.10.2025]

  (2) Põllumajandusloomade loomühikuteks ümberarvutamisel kasutatakse maaeluministri 30. septembri 2022. a määruse nr 53 „Põllumajanduses kasutatava eriotstarbelise diislikütuse ostuõiguse andmine” § 2 lõikes 2 sätestatud koefitsiente.

§ 8.  Nõuded toetuse taotlejale

  (1) Toetuse taotleja riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud. Maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas.

  (2) Toetuse taotleja suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust.

  (3) Toetuse taotleja on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas.

  (4) Toetuse taotlejal ei ole kehtivat karistust loomakaitseseaduse §-s 6610, veterinaarseaduse §-s 104, 105 või 106 ega karistusseadustiku §-s 491, 522, § 551 punktis 2, §-s 192, 193 või 372 sätestatud süüteo toimepanemise eest.

3. peatükk Toetuse taotlemine 

§ 9.  Taotluse esitamine ja taotluse esitamise tähtaeg

  (1) Toetuse saamiseks esitab toetuse taotleja PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu taotluse.

  (2) PRIA teatab taotluste vastuvõtu alustamisest ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel.

  (3) PRIA peatab taotluste vastuvõtmise, kui toetuse andmiseks ettenähtud eelarve on ammendunud. Taotluste vastuvõtmise peatamisest ning taasavamisest teatab PRIA väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel.

§ 10.  Nõuded taotlusele

  (1) Toetuse taotleja esitab taotluses järgmised andmed:
  1) taotleja ärinimi ja äriregistri kood ning taotleja esindaja nimi ja kontaktandmed;
  2) teave selle kohta, millises tegevusvaldkonnas taotleja tegutseb;
  3) toetatava tegevuse eesmärk ja kirjeldus ning elluviimise algus- ja lõppkuupäev;
  4) toetatava tegevuse elluviimise asukoht ja loomapidamisettevõtte põllumajandusloomade registri registrinumber;
  5) taotletava toetuse suurus;
  6) toetatava tegevuse kogumaksumus ja abikõlblike kulude suurus;
  7) taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu;
  8) teave selle kohta, kas taotleja on autonoomne ettevõtja, partnerettevõtja või seotud ettevõtja;
  9) teave taotleja kontserni liikmete ja tema üle lepingu või muul alusel valitsevat mõju omava ettevõtja kohta.

  (2) Ehitise ehitamise korral esitab toetuse taotleja koos taotlusega järgmised dokumendid:
  1) väljavõte vähemalt eelprojekti joonistest koos eelprojekti seletuskirjaga, kui ehitusprojekt on nõutav ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras;
  2) kulude mõistlikkust tõendavad §-s 6 nimetatud dokumendid või kui toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus on kuni 20 000 eurot, siis sellise kulu kirjeldus.

  (3) Masina, seadme või muu asja ostmise korral esitab toetuse taotleja koos taotlusega järgmised dokumendid:
  1) kasutatud masina, seadme või muu asja ostmise korral müüja dokument, mis tõendab, et ostetav masin, seade või muu asi on taotluse esitamise hetkel toodetud vähem kui viis aastat tagasi, selle ostmiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse masina, seadme või muu asja hinnast madalam;
  2) kulude mõistlikkust tõendavad §-s 6 nimetatud dokumendid või kui toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus on kuni 20 000 eurot, siis sellise kulu kirjeldus.

  (4) Kui äriühingust toetuse taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta aruanne ei ole äriregistrile esitatud ja nimetatud aruande äriregistrile esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks taotluse esitamisele vahetult eelnenud see majandusaasta aruanne, mille äriregistrile esitamise tähtaeg on möödunud.

  (5) Kui füüsilisest isikust ettevõtjast toetuse taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud tuludeklaratsiooni vorm E ei ole Maksu- ja Tolliametile (edaspidi MTA) esitatud ja nimetatud vormi MTA-le esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks taotluse esitamisele vahetult eelnenud see vorm, mille MTA-le esitamise tähtaeg on möödunud.

4. peatükk Taotluse menetlemine 

§ 11.  Taotluse kontrollimine

  (1) Taotluses esitatud andmete õigsust ning toetuse taotleja, taotluse ja toetatava tegevuse vastavust toetuse saamise nõuetele kontrollib PRIA.

  (2) Pärast taotluse esitamist esitab PRIA MTA-le päringu toetust taotlenud füüsilisest isikust ettevõtja tuludeklaratsiooni vormi E andmete saamiseks.

§ 12.  Taotluse hindamine

  (1) PRIA hindab taotlust nende põllumajandusloomade või mesilasperede arvu alusel, keda toetuse taotleja pidas põllumajandusloomade registri andmetel taotluse esitamisele vahetult eelnenud kuu viimase päeva seisuga.

  (2) Taotlus vastab hindamiskriteeriumite miinimumnõuetele, kui toetuse taotleja pidas ühele loomühikule vastaval hulgal põllumajandusloomi või üht mesilasperet.

§ 13.  Taotluse rahuldamine ja rahuldamata jätmine

  (1) PRIA rahuldab kõik nõuetekohased ja hindamiskriteeriumite miinimumnõuetele vastavad taotlused toetuseks ettenähtud vahendite piires, eelistades ajaliselt varem esitatud taotlusi, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 1 punkti 4 alusel.

  (2) Taotluse rahuldamata jätmise otsuse teeb PRIA Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud alustel.

  (3) Kui taotluse rahuldamine täies ulatuses ei ole põhjendatud taotluses sisalduvate mitteabikõlblike kulude tõttu, võib PRIA teha taotluse osalise rahuldamise otsuse, vähendades toetuse summat Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 5 alusel mitteabikõlblike kulude võrra.

  (4) PRIA teeb taotluse osalise või täieliku rahuldamise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse 60 päeva jooksul arvates taotluse esitamisest.

5. peatükk Toetuse saaja kohustused ja toetuse maksmine 

§ 14.  Toetatava tegevuse elluviimise ja kestuse nõuded

  (1) Toetuse saaja viib toetatava tegevuse ellu, sealhulgas esitab kõik tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid, ning võtab toetuse abil ehitatud või ostetud vara sihipäraselt kasutusse ühe aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029.

  (2) Toetuse saaja tagab toetatava tegevuse kestuse, sealhulgas säilitab toetuse abil ehitatud ja ostetud vara ning kasutab seda sihtotstarbeliselt, vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest (edaspidi sihipärase kasutamise periood).

  (3) Toetuse saaja peab võtma toetatava tegevusega seotud siduvaid kohustusi kuue kuu jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest.

§ 15.  Toetuse saaja kohustused

  (1) Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmisi kohustusi:
  1) võimaldab teha auditit, teostada järelevalvet ja teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja vara kohapeal;
  2) esitab auditi tegemiseks, järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
  3) eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;
  4) teavitab viivitamata PRIA-t taotluses esitatud või toetatava tegevusega seotud andmete muutumisest või toetatava tegevuse elluviimist takistavast asjaolust, sealhulgas toetatava tegevusega seotud vara üleandmisest teisele isikule;
  5) näitab avalikkusele, et tegemist on Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD) antava toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129 sätestatud nõuete kohaselt.

  (2) Toetuse saaja peab kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni vastama § 8 lõigetes 1, 2 ja 4 sätestatud nõuetele.

  (3) Lisaks lõigetes 1 ja 2 sätestatud kohustustele peab:
  1) toetuse saaja esitama toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid kuni kaheksas osas ühe taotluse kohta ühe aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029;
  2) toetuse saajal hiljemalt esimese maksetaotluse esitamise ajaks olema ehitise kohta ehitusluba või ehitusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt;
  3) toetuse saaja hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks olema täitnud toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihipäraseks kasutamiseks vajalikud eeldused, sealhulgas on ehitise kohta kasutusluba või kasutusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt.

§ 16.  Maksetaotluse esitamine ja nõuded maksetaotlusele

  (1) Toetuse maksmiseks esitab toetuse saaja pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena elluviimist elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu PRIA-le maksetaotluse, kui olenevalt toetatavast tegevusest on täidetud järgmised tingimused:
  1) töö on tehtud või teenus on osutatud ja vastu võetud;
  2) vara on ostetud ja oma valdusesse või omandisse saadud ning
  3) töö, teenuse või vara eest on tasutud.

  (2) Toetuse saaja esitab maksetaotluses järgmised andmed:
  1) toetuse saaja ärinimi ja äriregistri kood ning selle taotluse viitenumber, mille kohta maksetaotlus esitatakse;
  2) toetuse summa, mille maksmist taotletakse;
  3) teave toetatava tegevuse maksumuse ja selle osalise või täieliku tasumise kohta;
  4) teave toetatava tegevuse elluviimist tõendavate dokumentide kohta;
  5) andmed toetatava tegevuse kogumaksumuse muutumise kohta;
  6) teave selle kohta, kui toetatava tegevuse elluviimist on § 19 alusel rahastatud enne töö või teenuse tellimise või vara ostmise eest tasumist.

  (3) Toetuse saaja esitab koos maksetaotlusega järgmised toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid:
  1) selle isiku väljastatud arve-saateleht või arve, kellelt toetuse saaja tellis töö või teenuse või ostis vara;
  2) punktis 1 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendav maksekorraldus või väljatrükk või arvelduskonto väljavõte;
  3) selle isiku väljastatud tehtud töö või osutatud teenuse üleandmist-vastuvõtmist tõendav dokument, kellelt toetuse saaja tellis töö või teenuse, kui toetatavaks tegevuseks on ehitamine;
  4) ehitustegevuse kuluaruanne iga ehitise kohta, kui toetatavaks tegevuseks on ehitamine.

§ 17.  Maksetaotluse kontrollimine

  PRIA kontrollib vastuvõetud maksetaotluses ja toetatava tegevuse elluviimist tõendavates dokumentides esitatud andmete õigsust ning elluviidud toetatava tegevuse vastavust taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tingimustele, Euroopa Liidu asjakohastele õigusaktidele ning Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seadusele ja selle alusel kehtestatud õigusaktidele.

§ 18.  Toetuse maksmine

  (1) Toetus makstakse üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud toetatava tegevuse elluviimisel kõiki nõudeid.

  (2) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse, kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud taotluse rahuldamata jätmise alused.

  (3) Kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks, et toetuse saaja rikub toetatava tegevuse elluviimise nõudeid või ei täida muid toetuse saaja kohustusi, võib PRIA rikkumise raskust, ulatust, püsivust ja korduvust arvestades vähendada makstavat toetust või keelduda toetuse maksmisest Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 13 lõike 3 alusel.

  (4) PRIA teeb toetuse saaja esitatud maksetaotluse alusel toetuse maksmise otsuse sellise aja jooksul, et toetusraha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kahe kuu jooksul arvates §-s 16 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.

  (5) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse 25 tööpäeva jooksul arvates toetuse maksmisest keeldumise aluseks olevast asjaolust teadasaamisest.

§ 19.  Toetatava tegevuse rahastamine enne kulutuste tegemist

  (1) Toetatava tegevuse elluviimist võib Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 30 lõike 1 ja lõike 3 punkti 1 kohaselt rahastada toetuse saaja taotluse alusel riigieelarvelistest vahenditest pärast taotluse rahuldamise otsuse tegemist enne töö või teenuse tellimise või vara soetamise eest tasumist tagatist nõudmata, kui töö või teenus on lõpetatud või vara on üle antud ning toetuse saaja on selle vastu võtnud ja selle eest tasunud vähemalt omafinantseeringuga võrdse rahasumma ning kui toetuse saaja on piisavalt usaldusväärne.

  (2) Lõike 1 kohaselt toetatava tegevuse elluviimise rahastamiseks esitab toetuse saaja pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena elluviimist PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu asjakohase taotluse koos § 16 lõikes 3 nimetatud dokumentidega.

  (3) PRIA teeb toetatava tegevuse elluviimise rahastamise otsuse sellise aja jooksul, et nimetatud otsuse alusel makstav raha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kahe kuu jooksul arvates lõikes 2 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.

  (4) Paragrahvi 16 lõike 3 punktis 1 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud toetatava tegevuse abikõlblike kulude eest peab olema tasutud ja § 16 lõike 2 kohane maksetaotlus koos sama paragrahvi lõike 3 punktis 2 nimetatud dokumentidega peab olema PRIA-le esitatud seitsme tööpäeva jooksul arvates toetatava tegevuse elluviimise rahastamise otsuse alusel saadud raha laekumisest.

§ 20.  Dokumentide säilitamine

  Määruse alusel esitatud dokumente säilitab PRIA kuni 31. detsembrini 2039.

§ 21.  Toetuse saaja andmete avalikustamine

  PRIA teavitab toetuse saajat tema andmete avalikustamisest ning töötlemisest Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2116, mis käsitleb ühise põllumajanduspoliitika rahastamist, haldamist ja seiret ning millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EL) nr 1306/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 187–261), artiklites 98 ja 99 sätestatud alustel ja korras.

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json