Keskkonnaministri 19. mai 2005. a määruse nr 38 „Vedelkütustele esitatavad keskkonnanõuded“ muutmine
Vastu võetud 07.07.2006 nr 47
Määrus kehtestatakse «Välisõhu kaitse seaduse» § 58 lõike 2 alusel.
Keskkonnaministri 19. mai 2005. a määruses nr 38 «Vedelkütustele esitatavad keskkonnanõuded» (RTL 2005, 57, 803; 114, 1756) tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 1 lõiget 2 täiendatakse punktiga 7 järgmises sõnastuses:
« 7) laevakütused.»;
2) paragrahvi 2 lõiked 2, 3 ja 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
« (2) Diislikütus – kütus, välja arvatud laevakütused, mille KN alamrubriik on 2710 19 29 või 2710 19 41.
(3) Kerge kütteõli – kütus, välja arvatud laevakütused, mille KN alamrubriik on 2710 19 45, või muu toornaftast saadud vedelkütus, mis oma destillatsiooniulatuse tõttu kuulub kütusena kasutatavate keskmiste destillaatide kategooriasse ja mille mahust vähemalt 85% (kaod kaasa arvatud) destilleerub temperatuuril 350 °C ning ASTM D86 meetodi järgi destilleerub 85% ja rohkem.
(4) Raske kütteõli – kütus, välja arvatud laevakütused, mille KN alamrubriik on 2710 19 61, või muu toornaftast saadud vedelkütus, mis oma destillatsiooniulatuse tõttu kuulub kütusena kasutatavate raskeõlide kategooriasse, mille mahust temperatuuril 250 °C destilleerub ASTM D86 meetodi järgi üle 65% (kaasa arvatud kaod) ja kui kütteõli liiki ei saa ASTM D86 meetodi järgi kindlaks määrata, klassifitseeritakse naftasaadus raske kütteõlina.»;
3) paragrahvi 2 täiendatakse lõikega 7 järgmises sõnastuses:
« (7) Laevakütus – igasugune laeval kasutamiseks
määratud ja laeval kasutatav toornaftast, põlevkiviõlist või muust
toorainest saadud vedelkütus, kaasa arvatud kütus, mis vastab määruse
lisa 3 määratlusele järgmiselt:
1) laeva diislikütus
– igasugune laevakütus, mille viskoossus ja tihedus jääb määruse lisas 3
esitatud DMX ja DMA kvaliteediklassi viskoossuse ning tiheduse
raamidesse;
2) laeva kerge kütteõli – igasugune
laevakütus, mille viskoossus ja tihedus jääb määruse lisas 3 esitatud
DMB ja DMC kvaliteediklassi viskoossuse ning tiheduse raamidesse;
3) laeva
raske kütteõli – kütus, mille KN alamrubriigid on
2710 19 61, 2710 19 63 ja 2710 19 65 või muu toornaftast saadud
vedelkütus, mis oma destillatsiooniulatuse tõttu kuulub kütusena
kasutatavate raskeõlide kategooriasse, mille mahust temperatuuril 250 °C
destilleerub ASTM D86 meetodi järgi üle 65% (kaasa arvatud kaod) või kui
kütteõli liiki ei saa ASTM D86 meetodi järgi kindlaks määrata.»;
4) määrust täiendatakse paragrahviga 41 järgmises sõnastuses:
« § 41. Laevakütused
(1) Eesti Vabariigi territoriaalvetes, majandusvööndis ja väävliühendite heitkoguste kontrolli aladel, mis on määratud Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni (edaspidi IMO) poolt 1978. aasta protokolliga muudetud 1973. aasta rahvusvahelise konventsiooni laevade põhjustatud merereostuse vältimise kohta (edaspidi MARPOLi konventsioon) VI lisas, mis on lisatud MARPOLi konventsioonile 1997. aasta protokolliga, on alates 11. augustist 2006 lubatud kasutada laevakütuseid, mille väävlisisaldus ei ületa 15 000 mg/kg (1,5% massist). Nimetatud nõue kehtib kõikide lippude all sõitvate laevade suhtes, kaasa arvatud laevad, mis alustasid sõitu väljaspool Euroopa Ühendust.
(2) Alates 11. augustist 2006. a peab sadamatesse sissesõitvatel laevadel olema nõuetekohane logiraamat, mis sisaldab andmeid kütuse vahetuse kohta.
(3) Laevade kerge kütteõli ja laevade diislikütuse müük ja kasutamine on
lubatud:
1) kuni 31. detsembrini 2009, kui selle väävlisisaldus on
kuni 2000 mg/kg (0,2% massist).
2) alates 1. jaanuarist 2010,
kui selle väävlisisaldus on kuni 1000 mg/kg (0,1% massist).
(4) Alates 1. jaanuarist 2010 ei või kasutada laevakütuseid
väävlisisaldusega üle 1000 mg/kg (0,1% massist):
1)
siseveelaevad;
2) Eesti Vabariigi sadamakaide ääres seisvad laevad,
kusjuures meeskonnad hiljemalt kahe tunni jooksul pärast kai äärde
saabumist ja hiljemalt kahe tunni jooksul enne ärasõitu teostavad
nõutava kütuse vahetuse.
(5) Lõiget 4 ei kohaldata:
1) laevade suhtes, mis seisavad
sõiduplaani kohaselt sadamakai ääres eeldatavalt vähem kui kaks tundi;
2)
siseveelaevade suhtes, millel on tunnistus, mis tõendab nende vastavust
1974. aasta rahvusvahelisele konventsioonile inimelude ohutusest merel
selle kehtivas redaktsioonis, nii kaua, kuni need viibivad merel;
3)
laevade suhtes, mis lülitavad välja kõik mootorid ja kasutavad sadamate
kai ääres olles maapealset elektrienergiat.
(6) Lõigete 1, 3 ja 4 nõuetele vastava madala väävlisisaldusega
laevakütuste kasutamise alternatiivina võib Veeteede Amet lubada
laevadel kasutada rahvusvaheliselt tunnustatud heitkoguste vähendamise
tehnoloogiat, eeldusel et need laevad:
1) saavutavad heitkoguste
vähendamise, mis oleks vähemalt võrdväärne heitkoguste vähendamisega,
mis oleks saavutatud käesoleva määrusega kehtestatud kütuste
väävlisisalduse piirmäärade kohaselt;
2) omavad
heitmete pideva jälgimise seadmeid ja dokumenteerivad põhjalikult, et
kõiki heitkoguste vähendamise tehnoloogilistes seadmetes tekkivaid
jäätmeid käideldakse vastavalt «Sadamaseaduse» § 12 lõike 3 alusel
kehtestatud korrale.
(7) Lõigetes 1, 3 ja 4 kehtestatud laevakütuste väävlisisalduse piirmäärasid ei kohaldata kütuste suhtes, mida kasutatakse sõjalaevadel või muudeks sõjalisteks eesmärkideks kasutatavatel laevadel.»;
5) määrust täiendatakse paragrahviga 42 järgmises sõnastuses:
« § 42. Laevakütuste proovide võtmine, analüüs ja kontrolli teostamine
Keskkonnainspektsioon, kaasates vajaduse korral akrediteeritud kütuse
labori:
1) võtab vastavalt IMO suunistele laeva pardal põletamiseks
määratud laevakütuse tarnimise ajal kütuseproovi kütuse
keskkonnanõuetele vastavuse määramiseks;
2) võtab
proovi laeva pardal põletamiseks määratud laevakütuse kütusetankidest
ning, niivõrd kui see on teostatav, laeva pardal asuvatest suletud
mahutitest kütuse keskkonnanõuetele vastavuse määramiseks;
3)
kontrollib logiraamatut ja kütuse saatelehti.»;
6) paragrahvi 6 täiendatakse lõikega 3 järgmises sõnastuses:
« (3) Laevade kütuse kohta koostatavad aruanded peavad sisaldama andmeid laevade pardal tehtud kontrollimiste arvu ning Eesti Vabariigi territooriumil registreeritud alates 11. augustist 2006 käesoleva määruse reguleerimisalasse mittekuuluvate laevakütuste keskmise väävlisisalduse kohta.»;
7) määruse lõpus esitatud normtehnilisele märkusele nr 1 lisatakse täiendus järgmises sõnastuses:
«Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2005/33/EÜ, millega muudetakse direktiivi 1999/32/EÜ laevakütuste väävlisisalduse kohta (Euroopa Liidu Teataja L 191, 22.07.2005, lk 59–69).»;
8) määrust täiendatakse lisaga 3 «Laevakütusena kasutamiseks
müüdavatele kütustele esitatavad kvaliteedinõuded».
1
Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2005/33/EÜ, millega muudetakse
direktiivi 1999/32/EÜ laevakütuste väävlisisalduse kohta (Euroopa Liidu
Teataja L 191, 22.07.2005, lk 59–69).
Minister Villu REILJAN |
Asekantsler kantsleri ülesannetes Allan GROMOV |
Keskkonnaministri 19. mai 2005. a määruse nr 38
«Vedelkütustele esitatavad keskkonnanõuded» lisa 3 (keskkonnaministri 7. juuli 2006. a määruse nr 47 sõnastuses) |
LAEVAKÜTUSENA KASUTAMISEKS MÜÜDAVATELE KÜTUSTELE ESITATAVAD KESKKONNANÕUDED
Naftasaadused – kütused (klass F) – laevakütuste spetsifikatsioonid |
Laeva kergele kütteõlile (DMX, DMA) ja laeva diislikütusele (DMB, DMC) esitatavad nõuded |
Näitaja | Katsemeetod | Nõue | DMX | DMA | DMB | DMC |
Välimus | Visuaalne | Visuaalne | – | – | ||
Tihedus temperatuuril 15 °C, kg/m3 (1) |
ISO 3675 või ISO 12185 |
min | – | 890 | 900 | 920 |
Viskoossus temperatuuril 40 °C, mm2/s (2) |
ISO 3104 |
min | 1,4 | 1,5 | – | – |
maks | 5,5 | 6 | 11 | 14 | ||
Leekpunkt, °C | ISO 2719 | min | 43 | 60 | 60 | 60 |
Hangumispunkt (ülemine), °C (3) | ISO 3016 | maks | – | -6 | 0 | 0 |
Talvised nõuded | maks | – | 0 | 6 | 6 | |
Suvised nõuded | ||||||
Hägustumispunkt, °C | ISO 3015 | maks | -16 (4) | – | – | – |
Väävlisisaldus, %1 (m/m) | ISO 8754 | maks | 1 | 1,5 | 2 | 2 |
Tsetaaniarv | ISO 5165 | min | 45 | 40 | 35 | – |
10% destillatsioonijäägi koksiarv (mikro), % (m/m) | ISO 10370 | maks | 0,3 | 0,3 | – | – |
Destillatsioonijäägi koksiarv (mikro), % (m/m) | ISO 10370 | maks | – | – | 0,3 | 2,5 |
Tuhasisaldus, % (m/m) | ISO 6245 | maks | 0,01 | 0,01 | 0,01 | 0,05 |
Sete, % (m/m) | ISO 3735 | maks | – | – | 0,07 | – |
Summaarne sete, % (m/m) | ISO 10307-1 | maks | – | – | – | 0,1 |
Veesisaldus, % (V/V) | ISO 3733 | maks | – | – | 0,3 | 0,3 |
Vanaadiumisisaldus, mg/kg | ISO 14597 | maks | – | – | – | 100 |
Alumiinium koos räniga, mg/kg | ISO 10478 | maks | – | – | – | 25 |
1 Väävlisisaldus peab vastama määruse § 41 lõigetes 1, 3 ja 4 esitatud nõuetele.