Välja kuulutanud
Vabariigi President
23.12.2024 otsus nr 510
Raamatupidamise seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seadus
Vastu võetud 17.12.2024
§ 1. Raamatupidamise seaduse muutmine
Raamatupidamise seaduses tehakse järgmised muudatused:
1) seaduses asendatakse sõna „bilansipäev” sõnaga „aruandekuupäev” vastavas käändes;
2) paragrahvi 2 lõige 6 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(6) Kui raamatupidamiskohustuslane lakkab täitmast käesoleva seaduse § 3 punktides 14–20 nimetatud kriteeriume, lõpeb tema majandusaasta aruande koostamist käsitlevate käesoleva seaduse erisätete kohaldamine üksnes juhul, kui ta ei täida nimetatud kriteeriume kahel järjestikusel aruandekuupäeval. Äriühingust raamatupidamiskohustuslane, kelle peamiseks tuluallikaks on kaupade ja teenuste müük, võib käesoleva seaduse § 3 punktides 14–17 sätestatud kriteeriumidele vastavuse hindamisel lähtuda aruandeaasta tulu asemel müügitulust.”;
3) paragrahvi 3 punktis 9 asendatakse tekstiosa „väikese ja keskmise suurusega ettevõtete” tekstiosaga „väikese ja keskmise suurusega ettevõtja (edaspidi VKE)”;
4) paragrahvi 3 täiendatakse punktidega 91–93 järgmises sõnastuses:
„91) Euroopa kestlikkusaruandluse standard – Euroopa Liidu kestlikkusaruandluse standardid (ESRS – ingl European Sustainability Reporting Standards), mis on kehtestatud Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2013/34/EL teatavat liiki ettevõtjate aruandeaasta finantsaruannete, konsolideeritud finantsaruannete ja nendega seotud aruannete kohta ja millega muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2006/43/EÜ ning tunnistatakse kehtetuks nõukogu direktiivid 78/660/EMÜ ja 83/349/EMÜ (ELT L 182, 29.06.2013, lk 19–76) artikli 29b lõike 1 alusel;
92) Euroopa VKE kestlikkusaruandluse standard – Euroopa Liidu kestlikkusaruandluse standardid VKE jaoks (ESRS for SME – ingl European Sustainability Reporting Standards for small and medium-sized undertakings), mis on kehtestatud Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2013/34/EL artikli 29c lõike 1 alusel;
93) üldtunnustatud kestlikkusaruandluse standardid – Rahvusvaheliste Kestlikkusstandardite Nõukogu (ISSB – ingl International Sustainability Standards Board) kinnitatud rahvusvahelised kestlikkusaruandluse standardid (IFRS S – ingl IFRS Sustainability Disclosure Standards), Globaalse Aruandlusalgatuse (GRI – ingl Global Reporting Initiative) kinnitatud kestlikkusaruandluse standardid ja muud analoogsed kestlikkusaruandluse standardid, arvestades Euroopa Liidu kestlikkusaruandluse standardite samaväärsust käsitleva rakendusakti nõudeid;”;
5) paragrahvi 3 punktid 14–17 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„14) mikroettevõtja – raamatupidamiskohustuslane, kelle aruandekuupäeva näitajatest kaks ei ületa järgmisi näitajaid: varad kokku 450 000 eurot, aruandeaasta tulu 900 000 eurot ja keskmine töötajate arv aruandeaasta jooksul 10 inimest;
15) väikeettevõtja – raamatupidamiskohustuslane, kes ei ole mikroettevõtja ja kelle aruandekuupäeva näitajatest kaks ei ületa järgmisi näitajaid: varad kokku 7 500 000 eurot, aruandeaasta tulu 15 000 000 eurot ja keskmine töötajate arv aruandeaasta jooksul 50 inimest;
16) keskmise suurusega ettevõtja – raamatupidamiskohustuslane, kes ei ole mikroettevõtja ega väikeettevõtja ja kelle aruandekuupäeva näitajatest kaks ei ületa järgmisi näitajaid: varad kokku 25 000 000 eurot, tulu 50 000 000 eurot ja keskmine töötajate arv aruandeaasta jooksul 250 inimest;
17) suurettevõtja – raamatupidamiskohustuslane, kes ei ole mikroettevõtja, väikeettevõtja ega keskmise suurusega ettevõtja;”;
6) paragrahvi 3 punkt 20 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„20) suur konsolideerimisgrupp – konsolideerimisgrupp, kes ei ole väike ega keskmise suurusega konsolideerimisgrupp.”;
7) paragrahvi 13 lõikest 2 jäetakse välja sõna „alguskuupäeva”;
8) paragrahvi 141 lõikest 3 jäetakse välja tekstiosa „ning käesoleva paragrahvi lõike 2 alusel kehtestatud aruandevormidest”;
9) paragrahvi 15 lõikest 5 jäetakse välja tekstiosa „eesti keeles ja”;
10) paragrahvi 18 lõige 31 tunnistatakse kehtetuks;
11) paragrahvi 18 lõikes 32 asendatakse tekstiosa „võib väikeettevõtja esitada käesoleva seaduse lisas 1 esitatud bilansiskeemi kirjete ja lisas 2 esitatud kasumiaruande skeemis toodud araabia numbritega tähistatud kirjete alaliigendused bilansi ja kasumiaruande” tekstiosaga „võivad mikro- ja väikeettevõtja esitada käesoleva seaduse lisas 1 esitatud bilansiskeemi kirjete alaliigendused bilansi”;
12) paragrahvi 21 lõikes 4 asendatakse tekstiosa „4, 6 ja 7 ning § 24 lõikes 5” tekstiosaga „4, 6, 7 ja 13 ning § 24 lõikes 10”;
13) paragrahvi 21 lõige 8 tunnistatakse kehtetuks;
14) paragrahvi 24 tekst muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(1) Tegevusaruandes antakse ülevaade raamatupidamiskohustuslase tegevusest ja asjaoludest, millel on määrav tähtsus raamatupidamiskohustuslase finantsseisundi ja majandustegevuse hindamisel, olulistest sündmustest majandusaastal ning eeldatavatest arengusuundadest.
(2) Suurettevõtja ja VKE, kes on audiitortegevuse seaduse § 13 lõike 1 punktis 1 nimetatud avaliku huvi üksus, on kohustatud esitama tegevusaruande eraldi alajaotisena kestlikkusaruande, mis annab ülevaate raamatupidamiskohustuslase tegevusega kaasnevatest keskkonna- ja sotsiaalsetest mõjudest ja ühingujuhtimisest ning raamatupidamiskohustuslase arengust, tulemustest ja seisundist. Kestlikkusaruande esitamise kohustust kohaldatakse äriühingust raamatupidamiskohustuslasele.
(3) Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud kestlikkusaruande esitaja koostab kestlikkusaruande Euroopa kestlikkusaruandluse standardi alusel. VKE võib kestlikkusaruande koostada ka Euroopa VKE kestlikkusaruandluse standardi alusel.
(4) Kestlikkusaruande koostamise kohustusest on vabastatud raamatupidamiskohustuslane, kes kuulub konsolideerimisgruppi, mille konsolideeriv üksus koostab ja avaldab konsolideerimisgrupi auditeeritud kestlikkusaruande vastavalt Euroopa kestlikkusaruandluse standardile, Euroopa VKE kestlikkusaruandluse standardile või üldtunnustatud kestlikkusaruandluse standarditele. Kestlikkusaruande koostamise kohustusest vabastust ei kohaldata suurettevõtjale, kes on audiitortegevuse seaduse § 13 lõike 1 punktis 1 nimetatud avaliku huvi üksus.
(5) Käesoleva paragrahvi lõikes 4 nimetatud kestlikkusaruande koostamisest vabastatud raamatupidamiskohustuslane avalikustab oma tegevusaruandes:
1) teabe selle kohta, et ta on vabastatud kestlikkusaruande koostamise kohustusest;
2) konsolideerimisgrupi kestlikkusaruande koostaja ärinime ja registrisse kantud asukoha;
3) konsolideerimisgrupi kestlikkusaruande veebilehe aadressi.
(6) Kestlikkusaruandes võib jätta avaldamata teabe raamatupidamiskohustuslase oodatava arengu või läbirääkimisjärgus küsimuste kohta juhul, kui avaldamata jätmine ei takista õiglase ja tasakaalustatud ülevaate saamist raamatupidamiskohustuslase arengust, tulemustest, seisundist ja tema tegevuse mõjust ning kui avaldamine kahjustaks tegevjuhtkonna põhjendatud arvamuse kohaselt oluliselt raamatupidamiskohustuslase äriseisundit.
(7) Kui see ei sisaldu käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud kestlikkusaruandes, antakse tegevusaruandes muu hulgas ülevaade raamatupidamiskohustuslase:
1) peamistest tegevusvaldkondadest ning toote- ja teenusegruppidest;
2) juhtimis- ja organisatsiooni struktuurist, sealhulgas välisriigis registreeritud filiaalidest;
3) aruandeaasta jooksul tehtud ja lähitulevikus planeeritavatest olulisematest investeeringutest;
4) olulisematest uurimis- ja arendustegevuse projektidest ning nendega seotud väljaminekutest aruandeaastal ja järgmistel aastatel;
5) majandusaasta aruande koostamise perioodil toimunud olulistest sündmustest, mis ei kajastu raamatupidamise aastaaruandes, kuid mis oluliselt mõjutavad või võivad mõjutada järgmiste majandusaastate tulemusi.
(8) Lisaks käesoleva paragrahvi lõikes 7 sätestatule, kui see ei sisaldu lõikes 2 nimetatud kestlikkusaruandes, kirjeldab raamatupidamiskohustuslane, kelle majandusaasta aruandeid auditeeritakse või seaduste järgi tuleb auditeerida, tegevusaruandes oma:
1) tegevuskeskkonna üldist (makromajanduslikku) arengut ja selle mõju tema finantstulemusele;
2) äritegevuse hooajalisust või majandustegevuse tsüklilisust;
3) tegevusega kaasnevaid olulisi keskkonna- ja sotsiaalseid mõjusid;
4) finantsinstrumentide finantsriskide maandamise eesmärke ja põhimõtteid ning majandusaastal ja aruande koostamise perioodil ilmnenud valuutakursside, intressimäärade ja börsikursside muutumisega seonduvaid riske;
5) peamisi finantssuhtarve majandusaasta ja sellele eelnenud majandusaasta kohta ning nende arvutamise metoodikat.
(9) Lisaks käesoleva paragrahvi lõigetes 7 ja 8 sätestatule, kui see ei sisaldu lõikes 2 nimetatud kestlikkusaruandes, kirjeldavad suurettevõtja ja VKE, kes on audiitortegevuse seaduse § 13 lõike 1 punktis 1 nimetatud avaliku huvi üksus, oma tegevusaruandes:
1) peamisi immateriaalseid ressursse, nende osalust väärtusloomes ja mõju ärimudelile;
2) tegev- ja kõrgema juhtkonna suhtes kohaldatava mitmekesisuspoliitika eesmärke, rakendamist ja tulemusi.
(10) Kui äriühingust raamatupidamiskohustuslase omakapital aruandekuupäeva seisuga ei vasta äriseadustikus kehtestatud nõuetele, kirjeldatakse tegevusaruandes omakapitali taastamiseks kavandatavaid tegevusi.
(11) Kui raamatupidamiskohustuslane on majandusaasta kestel omandanud või tagatiseks võtnud oma aktsiaid või osasid, esitatakse tegevusaruandes omandatud või tagatiseks võetud võõrandatud ja võõrandamata:
1) aktsiate või osade arv ja nende nimiväärtus, nimiväärtuse puudumise korral arvestuslik nimiväärtus ja osakaal aktsia- või osakapitalis;
2) aktsiate või osade eest makstud tasu suurus ja nende omandamise või tagatiseks võtmise põhjus.”;
15) paragrahv 25 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„§ 25. Majandusaasta aruande vorminõue ja heakskiitmine
(1) Majandusaasta aruanne koostatakse eesti keeles kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. Käesoleva seaduse § 24 lõigetes 2 ja 4 nimetatud kestlikkusaruande koostaja peab märgistama oma tegevusaruande, sealhulgas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2020/852, millega kehtestatakse kestlike investeeringute hõlbustamise raamistik ja muudetakse määrust (EL) 2019/2088 (ELT L 198, 22.06.2020, lk 13–43), artikli 8 kohaselt avalikustatava teabe, kooskõlas komisjoni delegeeritud määruses (EL) 2019/815, millega täiendatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2004/109/EÜ seoses regulatiivsete tehniliste standarditega, millega määratakse kindlaks ühtne elektrooniline aruandlusvorming (ELT L 143, 29.05.2019, lk 1–792), täpsustatud elektroonilise aruandlusvorminguga.
(2) Majandusaasta aruanne koos vandeaudiitori aruande ja muude asjakohaste dokumentidega kinnitatakse, allkirjastatakse ja esitatakse äriregistrile äriseadustikus ning selle alusel valdkonna eest vastutava ministri kehtestatud määruses sätestatud korras. Majandusaasta aruande esitamisega äriregistrile kinnitavad tegevjuhtkonna liikmed majandusaasta aruandes esitatud andmete õigsust ja täielikkust, sealhulgas seda, et raamatupidamise aastaaruanne on koostatud kooskõlas käesoleva seaduse §-des 17 ja 24 nimetatud asjakohaste aruandlusstandarditega ning et see kajastab asjakohast ja tõepäraselt esitatud informatsiooni raamatupidamiskohustuslase finantsseisundi ja -tulemuse ning rahavoo kohta ja annab käesolevas seaduses nõutud informatsiooni.
(3) Majandusaasta aruande koostamise lõpetamise kuupäevaks loetakse kuupäev, millal tegevjuhtkond kiitis majandusaasta aruande heaks. Majandusaasta aruande allkirjastab viivitamata pärast selle heakskiitmist vähemalt üks raamatupidamiskohustuslase tegevjuhtkonna liige, näidates ära majandusaasta aruande koostamise lõpetamise kuupäeva.
(4) Kui majandusaasta aruanne on koostatud, kinnitatud ja esitatud e-äriregistri kaudu ning aruande kinnitaja ja esitaja on turvalisel viisil tuvastatud, ei pea sellele lisama e-allkirja. Erandit ei kohaldata auditeeritava majandusaasta aruande puhul.”;
16) paragrahvi 31 lõikes 2 ja §-s 311 asendatakse tekstiosa „§ 24 lõigetes 1–4” tekstiosaga „§ 24 lõigetes 1 ja 7–9”;
17) paragrahvi 31 lõige 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(4) Suure konsolideerimisgrupi konsolideeriv üksus esitab tegevusaruande eraldi alajaotisena konsolideeritud kestlikkusaruande, mis annab ülevaate konsolideerimisgrupi tegevusega kaasnevatest mõjudest keskkonna-, sotsiaal- ja ühingujuhtimise valdkonnas. Konsolideeritud kestlikkusaruande esitamise kohustust kohaldatakse äriühingust konsolideerivale üksusele, arvestamata käesoleva seaduse §-s 29 sätestatut. Konsolideeritud kestlikkusaruanne koostatakse vastavalt Euroopa kestlikkusaruandluse standardile.”;
18) paragrahvi 31 lõiked 5 ja 6 tunnistatakse kehtetuks;
19) paragrahvi 31 täiendatakse lõigetega 7–10 järgmises sõnastuses:
„(7) Kolmandas riigis asutatud konsolideerimisgrupi tütarettevõtja ja filiaal avaldavad esmase emaettevõtja kestlikkusaruande, mis on koostatud vastavalt käesoleva seaduse § 3 punktides 91–93 nimetatud standarditele. Käesolevas lõikes sätestatud kohustust ei kohaldata mikroettevõtjale.
(8) Kui kolmandas riigis asutatud emaettevõtja ei esita tütarettevõtjale või filiaalile tema nõudmisel kestlikkusaruande koostamiseks vajalikku teavet, koostab ja avaldab tütarettevõtja või filiaal kestlikkusaruande, mis sisaldab kogu tema valduses olevat, saadud või omandatud teavet, ning teeb kestlikkusaruandes sellekohase märke. Kui kolmandas riigis asutatud emaettevõtja ei esita tütarettevõtjale või filiaalile kestlikkusaruande audiitorkontrolli arvamust, teeb tütarettevõtja või filiaal kestlikkusaruandes sellekohase märke.
(9) Käesoleva paragrahvi lõigetes 7 ja 8 nimetatud kohustus on äriühingust suurettevõtjal, avaliku huvi üksusel audiitortegevuse seaduse § 13 lõike 1 punkti 1 tähenduses ja filiaalil juhul, kui konsolideerimisgrupi müügitulu lepinguriikides kahel viimasel järjestikusel majandusaastal on olnud üle 150 000 000 euro.
(10) Käesoleva paragrahvi lõigetes 7 ja 8 nimetatud kohustust kohaldatakse filiaalile üksnes juhul, kui tema eelmise majandusaasta müügitulu oli üle 40 000 000 euro ja kui konsolideerimisgrupis ei ole muud tütarettevõtjat, kellele see kohustus kohaldub.”;
20) paragrahvi 44 lõikes 2 asendatakse tekstiosa „§-dest 1–12” tekstiosaga „§-dest 1–12 ja § 31 lõigetest 7–10”;
21) paragrahvi 452 lõikest 1 jäetakse välja tekstiosa „teatavat liiki ettevõtjate aruandeaasta finantsaruannete, konsolideeritud finantsaruannete ja nendega seotud aruannete kohta ja millega muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2006/43/EÜ ning tunnistatakse kehtetuks nõukogu direktiivid 78/660/EMÜ ja 83/349/EMÜ (ELT L 182, 29.06.2013, lk 19),”;
22) seadust täiendatakse §-ga 613 järgmises sõnastuses:
„§ 613. Kestlikkusaruande esitamise puhul konsolideerimisgrupile tehtavad erandid
(1) Kui konsolideerimisgrupi esmane emaettevõtja asub kolmandas riigis, võib üks konsolideerimisgrupi poolt liikmesriigis asutatud tütarettevõtja, kelle käive liikmesriikides oli vähemalt ühel viiest viimasest majandusaastast konsolideeritud alusel suurim, koostada konsolideeritud kestlikkusaruande liikmesriigis asutatud konsolideerimisgrupi ulatuses aruandeperioodide kohta, mis lõpevad hiljemalt 2030. aasta 6. jaanuaril.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud kestlikkusaruandes võib esitada Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2020/852 artiklis 8 sätestatud avalikustatava teabe vaid liikmeriigis asutatud tütarettevõtja kohta.
(3) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud kestlikkusaruanne koostatakse ja avaldatakse vastavalt Euroopa kestlikkusaruandluse standardile.
(4) Käesoleva seaduse § 29 lõikes 5 sätestatud erandi kohaldamisel käsitatakse konsolideeritud kestlikkusaruannet konsolideerimisgrupi aruandena. Käesoleva paragrahvi lõike 2 kohaselt koostatud kestlikkusaruanne loetakse vastavaks käesoleva seaduse § 3 punktis 93 nimetatud standarditele.”;
23) paragrahvi 62 täiendatakse lõigetega 17–24 järgmises sõnastuses:
„(17) Käesoleva seaduse § 3 punkte 14–17 kohaldatakse aruandeperioodidele, mis algavad 2024. aasta 1. jaanuaril või hiljem.
(18) Käesoleva seaduse § 24 lõiget 2 kohaldatakse sellise äriühingust suurettevõtja ja sellise suure konsolideerimisgrupi, kes on audiitortegevuse seaduse §-s 13 nimetatud avaliku huvi üksus ja kelle keskmine töötajate arv majandusaasta jooksul on suurem kui 500, aruandeperioodidele, mis algavad 2024. aasta 1. jaanuaril või hiljem.
(19) Käesoleva seaduse § 24 lõiget 2 kohaldatakse äriühingust suurettevõtja ja suure konsolideerimisgrupi aruandeperioodidele, mis algavad 2025. aasta 1. jaanuaril või hiljem.
(20) Käesoleva seaduse § 24 lõiget 2 kohaldatakse sellise VKE, kes on audiitortegevuse seaduse § 13 lõike 1 punktis 1 nimetatud avaliku huvi üksus, aruandeperioodidele, mis algavad 2026. aasta 1. jaanuaril või hiljem. Käesoleva seaduse § 24 lõiget 2 ei kohaldata käesolevas lõikes nimetatud VKE enne 2028. aasta 1. jaanuari algavatele aruandeperioodidele juhul, kui ta esitab tegevusaruandes kestlikkusaruande esitamata jätmise põhjenduse.
(21) Käesoleva seaduse §-des 24 ja 31 nimetatud kestlikkusaruande koostamise kohustust kohaldatakse järgmiste äriühingute aruandeperioodidele, mis algavad 2026. aasta 1. jaanuaril või hiljem:
1) kaptiivkindlustusandja ja kaptiivedasikindlustusandja kindlustustegevuse seaduse § 8 tähenduses, kes on suurettevõtja või audiitortegevuse seaduse § 13 lõike 1 punktis 1 nimetatud avaliku huvi üksusest VKE;
2) väike ja mittekeerukas finantsinstitutsioon Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 575/2013, mis käsitleb krediidiasutuste suhtes kohaldatavaid usaldatavusnõudeid ja millega muudetakse määrust (EL) nr 648/2012 (ELT L 176, 27.06.2013, lk 1–337), artikli 4 lõike 1 punkti 145 tähenduses, kes on suurettevõtja või audiitortegevuse seaduse § 13 lõike 1 punktis 1 nimetatud avaliku huvi üksusest VKE.
(22) Käesoleva paragrahvi lõikes 21 nimetatud raamatupidamiskohustuslased lähtuvad käesoleva seaduse § 24 lõikes 2 sätestatud kestlikkusaruande koostamisel § 3 punktides 91 ja 92 nimetatud kestlikkusaruandluse standarditest.
(23) Käesoleva seaduse § 25 lõiget 4 kohaldatakse majandusaasta aruannete suhtes aruandeperioodide kohta, mis algavad 2024. aasta 1. jaanuaril või hiljem.
(24) Käesoleva seaduse § 31 lõikeid 7–10 kohaldatakse aruandeperioodidele, mis algavad 2028. aasta 1. jaanuaril või hiljem.”;
24) seaduse normitehnilise märkuse tekstiosa „direktiiviga 2014/95/EL (ELT L 330, 15.11.2014, lk 1)” asendatakse tekstiosaga „direktiividega 2014/95/EL (ELT L 330, 15.11.2014, lk 1–9), (EL) 2022/2464 (ELT L 322, 16.12.2022, lk 15–80) ja (EL) 2023/2775 (ELT L 2023/2775, 21.12.2023)”.
§ 2. Audiitortegevuse seaduse muutmine
Audiitortegevuse seaduses tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 1 punktis 2 asendatakse tekstiosa „vandeaudiitorite ühingule” sõnaga „audiitorettevõtjale”;
2) paragrahvi 1 punktis 8 asendatakse tekstiosa „vandeaudiitorite ühingute” sõnaga „audiitorettevõtjate”;
3) paragrahvi 3 tekst muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(1) Vandeaudiitor on finantsvandeaudiitor ja kestlikkusvandeaudiitor.
(2) Finantsvandeaudiitor on vandeaudiitor, kellel on finantsvandeaudiitori kutse ja kes vastab käesolevas seaduses finantsvandeaudiitorile sätestatud nõuetele.
(3) Kestlikkusvandeaudiitor on vandeaudiitor, kellel on kestlikkusvandeaudiitori kutse ja kes vastab käesolevas seaduses kestlikkusvandeaudiitorile sätestatud nõuetele.”;
4) paragrahvi 4 tekst muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(1) Avaliku sektori vandeaudiitor on vandeaudiitor, kellel on avaliku sektori vandeaudiitori kutsetase ja kes vastab käesolevas seaduses avaliku sektori vandeaudiitorile sätestatud nõuetele.
(2) Vandeaudiitor, kellel on käesoleva seaduse § 3 lõigetes 2 ja 3 nimetatud kutse ning kes omab või taotleb avaliku sektori vandeaudiitori kutsetaset, antakse kutsetase mõlemale kutsele.”;
5) paragrahve 5 ja 6, § 36 lõiget 1 ning § 37 lõiget 1 ja lõike 2 sissejuhatavat lauseosa täiendatakse pärast tekstiosa „valdkonna eest vastutav minister” tekstiosaga „või tema volitatud ministeeriumi ametnik” vastavas käändes;
6) paragrahvi 11 tekst muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„Käesoleva seaduse tähenduses on kolmanda riigi vandeaudiitor füüsiline isik või mis tahes õigusliku vormiga juriidiline isik või üksus, kes teeb kolmandas riigis registreeritud äriühingu raamatupidamise aastaaruande või konsolideeritud raamatupidamise aastaaruande auditit või ülevaatust ja kes ei ole lepinguriigi vandeaudiitor ega audiitorühing ning keda ei ole sellisena tunnustatud.”;
7) paragrahvi 16 lõike 2 punktides 1 ja 2 asendatakse arv „300” arvuga „400”;
8) paragrahvi 16 lõiget 2 täiendatakse punktiga 11 järgmises sõnastuses:
„11) kestlikkusarvestuse eriosa korraldamise ja vastuvõtmise eest 400 eurot;”;
9) paragrahvi 19 lõiget 1 täiendatakse punktiga 11 järgmises sõnastuses:
„11) kestlikkusarvestuse eriosa;”;
10) paragrahvi 20 lõike 2 punkt 1 tunnistatakse kehtetuks;
11) paragrahvi 20 lõiget 2 täiendatakse punktidega 11 ja 12 järgmises sõnastuses:
„11) vähemalt kolm aastat raamatupidamise aastaaruande, konsolideeritud aastaaruande või muu sarnase aruande audiitorkontrolli tegemist mõnes lepinguriigis tunnustatud vandeaudiitori juhendamisel, kui ta taotleb finantsvandeaudiitori kutset;
12) vähemalt kaheksa kuud käesoleva lõike punktis 11 nimetatud perioodist kestlikkusaruande audiitorkontrolli tegemist või muude kestlikkusega seotud teenuste osutamist mõnes lepinguriigis tunnustatud vandeaudiitori juhendamisel, kui ta taotleb kestlikkusvandeaudiitori kutset;”;
12) paragrahvi 20 lõigetes 3 ja 4 asendatakse sõna „vandeaudiitori” sõnaga „finantsvandeaudiitori”;
13) paragrahvi 20 lõikes 4 asendatakse tekstiosa „lõike 2 punktis 1” tekstiosaga „lõike 2 punktis 11”;
14) paragrahvi 20 täiendatakse lõikega 31 järgmises sõnastuses:
„(31) Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 1 sätestatud nõue loetakse täidetuks isiku puhul, kes taotleb kestlikkusvandeaudiitori kutset ja tõendab lõike 7 alusel kehtestatud korras, et ta on vähemalt seitse aastat tegutsenud kutsealal, mis on võimaldanud tal omandada küllaldased teadmised keskkonna-, sotsiaal-, ühingu üldjuhtimise, õiguse ja arvestuse valdkonnas.”;
15) paragrahvi 20 täiendatakse lõikega 41 järgmises sõnastuses:
„(41) Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 1 ja lõike 2 punktis 12 sätestatud nõuded loetakse täidetuks isiku puhul, kes taotleb kestlikkusvandeaudiitori kutset ja tõendab lõike 7 alusel kehtestatud korras, et ta on vähemalt 15 aastat tegutsenud kutsealal, mis on võimaldanud tal omandada küllaldased teadmised keskkonna-, sotsiaal-, ühingu üldjuhtimise, õiguse ja arvestuse valdkonnas.”;
16) paragrahvi 21 lõike 3 punktis 1 asendatakse tekstiosa „punktide 1, 2” tekstiosaga „punktide 1–2”;
17) paragrahvi 22 lõike 1 punkti 1 täiendatakse pärast sõna „raamatupidamine” tekstiosaga „, kestlikkusarvestus”;
18) paragrahvi 22 lõike 2 punktis 3 asendatakse tekstiosa „hea raamatupidamistava” tekstiosaga „finantsaruandluse standard”;
19) paragrahvi 22 lõike 2 punktis 8 asendatakse sõnad „hea ühingujuhtimise” sõnadega „ühingu üldjuhtimise hea”;
20) paragrahvi 22 lõiget 2 täiendatakse punktidega 19–22 järgmises sõnastuses:
„19) Euroopa kestlikkusaruandluse standardid ja nende tõlgendused;
20) kestlikkusanalüüs;
21) keskkonnaõigus;
22) kestlikkusaspektidega seotud hoolsuskohustuse täitmise menetlused.”;
21) paragrahvi 24 lõige 1 tunnistatakse kehtetuks;
22) paragrahvi 24 täiendatakse lõigetega 11–14 järgmises sõnastuses:
„(11) Finantsvandeaudiitori kutse taotleja ja täiendavale kutseeksamile suunatud finantsvandeaudiitor peavad sooritama käesoleva seaduse § 19 lõike 1 punktides 1 ja 2 nimetatud kutseeksami eriosad.
(12) Kestlikkusvandeaudiitori kutse taotleja ja täiendavale kutseeksamile suunatud kestlikkusvandeaudiitor peavad sooritama käesoleva seaduse § 19 lõike 1 punktides 11 ja 2 nimetatud kutseeksami eriosad.
(13) Avaliku sektori vandeaudiitori kutsetaseme taotleja peab sooritama käesoleva seaduse § 19 lõike 1 punktis 3 nimetatud kutseeksami eriosa.
(14) Kutseeksami vandeaudiitori eriosa sooritamist finantsvandeaudiitori kutset taotledes arvestatakse ka kestlikkusvandeaudiitori kutse taotlemisel ning vastupidi.”;
23) paragrahvi 24 lõikes 3 asendatakse tekstiosa „samaväärseks tunnistamist” tekstiosaga „samaväärsuse tunnustamist”;
24) paragrahv 26 tunnistatakse kehtetuks;
25) paragrahvi 30 lõikes 1 asendatakse sõna „samaväärseks” sõnaga „samaväärsuse”;
26) paragrahvi 301 lõike 1 punkti 1 täiendatakse pärast sõna „aastaaruande” tekstiosaga „, kestlikkusaruande”;
27) paragrahvi 301 täiendatakse lõikega 11 järgmises sõnastuses:
„(11) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud registreerimiskohustuse täitmata jätmise korral on kolmanda riigi vandeaudiitori või audiitorettevõtja koostatud audiitorkontrolli aruanne tühine.”;
28) paragrahvi 32 täiendatakse lõikega 41 järgmises sõnastuses:
„(41) Järelevalvenõukogu otsustab finantsvandeaudiitori ja kestlikkusvandeaudiitori kutse äravõtmise teineteisest eraldi.”;
29) paragrahvi 32 lõige 10 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(10) Kui finantsvandeaudiitori kutse äravõtmisel jääb vandeaudiitorile alles käesoleva seaduse § 3 lõikes 2 nimetatud kutse, säilib tal avaliku sektori vandeaudiitori kutsetase koos alles jäänud kutsega.”;
30) paragrahvi 42 lõike 3 teine lause tunnistatakse kehtetuks;
31) paragrahvi 42 lõiget 3 täiendatakse teise ja kolmanda lausega järgmises sõnastuses:
„Vandeaudiitor on finantsvandeaudiitori ja kestlikkusvandeaudiitori kutse samaaegsel omamisel kohustatud lisaks käesoleva lõike esimeses lauses sätestatud täiendusõppele osalema täiendusõppes valdkondades, mis on sätestatud käesoleva seaduse §-s 22, 40 tunni ulatuses kolmeaastase arvestusperioodi jooksul. Täiendusõppe mahust vähemalt 40 protsenti peab olema Audiitorkogu korraldatav täiendusõpe.”;
32) paragrahvi 46 lõike 1 punktist 1 jäetakse välja tekstiosa „üle võetud ja”;
33) paragrahvi 46 lõiget 3 täiendatakse punktiga 31 järgmises sõnastuses:
„31) rahvusvahelised kestlikkuskindluse standardid;”;
34) paragrahvi 46 lõike 3 punkt 5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„5) rahvusvahelised kvaliteedikontrolli standardid;”;
35) paragrahvi 48 lõiget 3 täiendatakse punktiga 61 järgmises sõnastuses:
„61) kliendi sama majandusaasta aruande osaks oleva eraldi aruande audiitorkontrolli tegevale vandeaudiitorile;”;
36) seadust täiendatakse §-ga 511 järgmises sõnastuses:
„§ 511. Kestlikkusaruande audiitorkontroll
(1) Kestlikkusaruande audiitorkontroll on kindlustandev audiitorteenus, mida osutatakse kooskõlas käesoleva seaduse § 46 lõike 3 punktis 31 sätestatud rahvusvaheliste kestlikkuskindluse standarditega.
(2) Kestlikkusaruande audiitorkontrolli objekt on kliendi vastutava organi poolt sobivate kriteeriumide alusel koostatud raamatupidamise seaduse § 24 lõikes 2 ja § 31 lõikes 4 sätestatud kestlikkusaruanne.
(3) Kestlikkusaruande audiitorkontrolli puhul on audiitorteenuse osutaja eesmärk võimaldada kogutud tõendusmaterjali põhjal vandeaudiitori aruandes avaldada ettenähtud kasutajale kokkuvõtet või arvamust.”;
37) paragrahvi 54 lõiget 1 täiendatakse pärast sõnu „ülevaatuse kokkuvõtte” tekstiosaga „, kestlikkusaruande audiitorkontrolli kokkuvõtte või arvamuse”;
38) paragrahvi 54 lõikes 2 asendatakse tekstiosa „auditi ja ülevaatuse” tekstiosaga „auditi, ülevaatuse ja kestlikkusaruande audiitorkontrolli”;
39) paragrahvi 54 lõigetes 3 ja 4 asendatakse tekstiosa „auditi arvamuse või ülevaatuse kokkuvõtte” tekstiosaga „auditi arvamuse, ülevaatuse kokkuvõtte või kestlikkusaruande audiitorkontrolli kokkuvõtte või arvamuse”;
40) paragrahvi 55 täiendatakse lõikega 14 järgmises sõnastuses:
„(14) Raamatupidamise aastaaruande ja kestlikkusaruande audiitorkontrolli tegemiseks võib kliendilepingu sõlmida erinevate audiitorühingutega.”;
41) paragrahvi 55 lõike 2 punktis 4 asendatakse tekstiosa „raamatupidamise aastaaruande audiitorkontrolli kohustusega konsolideeritava üksuse vandeaudiitori aruande allkirjastajas” tekstiosaga „audiitorkontrolli kohustusega konsolideeritava üksuse olemasolul konsolideeritava üksuse vandeaudiitori aruande allkirjastajas”;
42) paragrahvi 55 lõige 5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(5) Konsolideerimisgrupi raamatupidamise aastaaruannet kontrollib konsolideerimisgrupi raamatupidamise aastaaruande audiitorettevõtja. Konsolideerimisgrupi kestlikkusaruannet kontrollib konsolideerimisgrupi kestlikkusaruande audiitorettevõtja.”;
43) paragrahvi 56 täiendatakse lõikega 22 järgmises sõnastuses:
„(22) Konsolideerimisgrupi audiitorettevõtja rakendab meetmeid, et vajaduse korral tagada pädevale asutusele juurdepääs kolmanda riigi konsolideeritava üksuse aruande audiitorkontrolli täiendavatele dokumentidele. Sellisteks meetmeteks võivad olla kutsetegevuse standardites ettenähtud võimalused või kokkulepe kolmanda riigi audiitorettevõtjaga ligipääsu saamiseks nimetatud dokumentidele taotluse korral või muud asjakohased meetmed. Kui konsolideerimisgrupi audiitorettevõtjal ei ole võimalik kolmandas riigis aruande audiitorkontrolli puudutavatele dokumentidele juurdepääsu saada, peab ta säilitama tõendusmaterjali selle kohta, et ta on teinud kõik endast oleneva nimetatud dokumentidele juurdepääsu saamiseks, ning muude kui vastava kolmanda riigi õigusaktidest tulenevate õiguslike takistuste korral tõendid selliste takistuste esinemise kohta.”;
44) paragrahvi 57 lõiget 2 täiendatakse pärast sõna „raamatupidamise” tekstiosaga „, kestlikkusarvestuse”;
45) paragrahvi 59 pealkirjas asendatakse tekstiosa „kohustusliku auditi” sõnaga „audiitorkontrolli”;
46) paragrahvi 59 senine tekst loetakse lõikeks 1 ja paragrahvi täiendatakse lõikega 2 järgmises sõnastuses:
„(2) Kui ettevõtja on käesoleva seaduse § 13 lõike 1 punktis 1 nimetatud avaliku huvi üksus, on tema osanikul või aktsionäril, kellele kuulub vähemalt viis protsenti ettevõtja osa- või aktsiakapitalist, või osanikel või aktsionäridel, kellele ühiselt kuulub vähemalt viis protsenti ettevõtja osa- või aktsiakapitalist, õigus audiitorettevõtjaga sõlmitud kliendilepingu ülesütlemine kohtus vaidlustada, kui selleks on mõjuv põhjus.”;
47) paragrahvi 591 senine tekst loetakse lõikeks 1 ja paragrahvi täiendatakse lõikega 2 järgmises sõnastuses:
„(2) Avaliku huvi üksuse kestlikkusaruande audiitorkontrolli tegev audiitorettevõtja ning vandeaudiitorite selle võrgustiku liige, millesse audiitorettevõtja kuulub, ei või osutada kestlikkusaruande audiitorkontrolli kohustusega avaliku huvi üksusele, tema emaettevõtjale ega tema kontrollitavale ettevõtjale liikmesriigis otseselt ega kaudselt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 537/2014 artikli 5 lõike 1 teise lõigu punktides b ja c ning punktides e–k nimetatud teenuseid järgmistel perioodidel:
1) alates kestlikkusaruande audiitorkontrolli perioodi algusest kestlikkusaruande audiitorkontrolli aruande esitamiseni;
2) käesoleva lõike punktis 1 nimetatud perioodile vahetult eelneval majandusaastal seoses Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 537/2014 artikli 5 lõike 1 teise lõigu punktis e nimetatud teenustega.”;
48) seadust täiendatakse §-ga 592 järgmises sõnastuses:
„§ 592. Avaliku huvi üksuse audiitorkontrolli erinõuded
Avaliku huvi üksuse audiitorkontrolli tegemise käigus raamatupidamise aastaaruannet ja kestlikkusaruannet reguleeriva õigusnormi võimaliku rikkumise avastamisel on vandeaudiitor või audiitorettevõtja kohustatud lähtuma Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 537/2014 artiklist 7.”;
49) paragrahvi 91 lõike 1 punktis 1 asendatakse arv „4 000 000” arvuga „5 000 000”;
50) paragrahvi 91 lõike 1 punktis 2 asendatakse arv „2 000 000” arvuga „2 500 000”;
51) paragrahvi 91 lõike 2 punktis 1 asendatakse arv „12 000 000” arvuga „15 000 000”;
52) paragrahvi 91 lõike 2 punktis 2 asendatakse arv „6 000 000” arvuga „7 500 000”;
53) paragrahvi 91 lõiget 3 täiendatakse pärast tekstiosa „millel on” tekstiosaga „majandusaasta jooksul”;
54) paragrahvi 91 lõige 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(4) Raamatupidamise aastaaruande audit on kohustuslik sihtasutusele, mille tulu või varad aruandekuupäeva seisuga on vähemalt 1 000 000 eurot ning mille asutajaks on riik, avalik-õiguslik juriidiline isik, kohalik omavalitsus, erakond või äriühing, milles riigil on vähemalt otsustusõigus riigivaraseaduse tähenduses.”;
55) paragrahvi 92 lõike 1 punktis 1 asendatakse arv „1 600 000” arvuga „2 000 000”;
56) paragrahvi 92 lõike 1 punktis 2 asendatakse arv „800 000” arvuga „1 000 000”;
57) paragrahvi 92 lõike 2 punktis 1 asendatakse arv „4 800 000” arvuga „6 000 000”;
58) paragrahvi 92 lõike 2 punktis 2 asendatakse arv „2 400 000” arvuga „3 000 000”;
59) paragrahvi 92 lõikes 21 asendatakse läbivalt arv „15 000” arvuga „1 000 000”;
60) paragrahvi 92 täiendatakse lõikega 22 järgmises sõnastuses:
„(22) Raamatupidamise aastaaruande ülevaatus on kohustuslik käesoleva seaduse § 91 lõikes 4 nimetatud sihtasutusele, mille tulu või varad aruandekuupäeva seisuga on alla 1 000 000 euro.”;
61) seadust täiendatakse §-ga 921 järgmises sõnastuses:
„§ 921. Audiitorkontrolli kohustuse tekkimise tingimuste analüüs
Rahandusministeerium on kohustatud analüüsima üks kord kahe aasta jooksul käesoleva seaduse § 91 lõigetes 1 ja 2 ning § 92 lõigetes 1 ja 2 nimetatud audiitorkontrolli kohustuse tekkimise tingimusi ning vajaduse korral algatama nende ajakohastamise.”;
62) seadust täiendatakse §-ga 941 järgmises sõnastuses:
„§ 941. Kestlikkusaruande audiitorkontrolli kohustus
Raamatupidamise seaduse § 24 lõikes 2 ja § 31 lõikes 4 nimetatud isikute kestlikkusaruande ja konsolideeritud kestlikkusaruande audiitorkontroll on kohustuslik.”;
63) paragrahvi 95 lõike 2 sissejuhatav lauseosa muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„Audiitorettevõtja on kohustatud avaliku huvi üksuse ning sellise äriühingu, kes on raamatupidamise seaduse tähenduses keskmise suurusega ettevõtja, suurettevõtja, keskmise suurusega konsolideerimisgrupp või suur konsolideerimisgrupp, auditi tegemisel:”;
64) paragrahvi 95 lõikes 3 asendatakse tekstiosa „raamatupidamise seaduse § 24 lõigete 6–8 ja § 31 lõigete 4–6 alusel” tekstiosaga „raamatupidamise seaduse § 24 lõigete 2–3 ja 6 ning § 31 lõigete 4 ja 7–10 alusel”;
65) paragrahvi 952 senine tekst loetakse lõikeks 1 ja lõiget täiendatakse pärast sõna „ülevaatust” tekstiosaga „või kestlikkusaruande audiitorkontrolli”;
66) paragrahvi 952 täiendatakse lõikega 2 järgmises sõnastuses:
„(2) Raamatupidamise seaduse tähenduses kestlikkusaruande audiitorkontrolli kohustusega suurettevõtja aktsionäril või osanikul, kellele kuulub rohkem kui viis protsenti hääleõigustest või suurettevõtte kapitalist, või aktsionäridel või osanikel, kellele ühiselt kuulub rohkem kui viis protsenti hääleõigustest või suurettevõtte kapitalist, on õigus teha üldkoosolekule ettepanek, et kestlikkusaruande audiitorkontrolli teeb ja vandeaudiitori aruande esitab üldkoosolekule kestlikkusvandeaudiitor, kes ei kuulu auditit või ülevaatust tegeva audiitorettevõtjaga samasse audiitorettevõtjasse või võrgustikku. Käesoleva lõike esimeses lauses sätestatud õigust ei ole käesoleva seaduse § 13 lõike 1 punktis 1 nimetatud avaliku huvi üksuse aktsionäril ega osanikul.”;
67) paragrahvi 98 lõike 1 punktid 1–3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„1) rahandus- ja kestlikkusinformatsiooni töötlemist ja terviklikkust;
2) raamatupidamise aastaaruande ja kestlikkusaruandega seotud riskijuhtimise ja sisekontrolli tõhusust;
3) raamatupidamise aastaaruande, kestlikkusaruande või nende konsolideeritud aruannete audiitorkontrolli protsessi ja tulemusi;”;
68) paragrahvi 98 lõike 2 sissejuhatavas lauseosas asendatakse tekstiosa „kohustusliku auditi tulemustest” tekstiosaga „audiitorkontrolli tulemustest, selle panusest raamatupidamise aastaaruande ja kestlikkusaruande terviklikkusesse”;
69) paragrahvi 98 lõiget 2 täiendatakse punktiga 5 järgmises sõnastuses:
„5) raamatupidamise aastaaruande ja kestlikkusaruande teabe terviklikkus.”;
70) paragrahvi 98 täiendatakse lõikega 32 järgmises sõnastuses:
„(32) Avaliku huvi üksuse auditikomitee esitab järelevalvenõukogule andmed oma tegevuse tulemuslikkuse hindamiseks.”;
71) paragrahvi 106 lõikes 4 asendatakse arv „100” arvuga „200”;
72) paragrahvi 113 lõikes 5 ja § 118 lõikes 4 asendatakse tekstiosa „kolmeks aastaks” tekstiosaga „kuni 42 kuuks”;
73) paragrahvi 122 lõiget 1 täiendatakse pärast tekstiosa „Audiitorkogu liikmelt” tekstiosaga „, kolmanda riigi pädevalt asutuselt”;
74) paragrahvi 124 lõike 1 punkti 21 täiendatakse pärast tekstiosa „asutuste,” tekstiosaga „Euroopa audiitorite järelevalveasutuste komitee,”;
75) paragrahvi 124 lõiget 1 täiendatakse punktidega 32 ja 33 järgmises sõnastuses:
„32) avaliku huvi üksusega sõlmitud kliendilepingu ülesütlemise vaidlustamine kohtus, kui selleks on mõjuv põhjus;
33) turul valitseva kvaliteedi ja konkurentsi seiramine vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 537/2014 artiklile 27.”;
76) paragrahvi 137 lõiget 6 täiendatakse punktiga 31 järgmises sõnastuses:
„31) kohustusliku audiitorkontrolli tasu suurust;”;
77) paragrahvi 138 lõige 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(3) Töörühma liige peab olema läbinud järelevalvenõukogu korraldatud erikoolituse kvaliteedikontrolli alal ning omama asjakohast kutseharidust ja -kogemust audiitorkontrolli ja finantsaruandluse valdkonnas. Kestlikkusaruande audiitorkontrolli kvaliteedikontrolli tegemisel peab töörühma liige olema läbinud kvaliteedikontrollialase erikoolituse ning omama asjakohast kutseharidust ja -kogemust audiitorkontrolli ja kestlikkusaruandluse või muude kestlikkusega seotud teenuste valdkonnas.”;
78) paragrahvi 153 lõige 2 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(2) Registrit peetakse elektrooniliselt.”;
79) paragrahvi 158 lõikes 1 asendatakse tekstiosa „Audiitorkogu majandusaastal” sõnaga „majandusaastal”;
80) paragrahvi 158 lõikes 1 asendatakse tekstiosa „hiljemalt 31. oktoobril” tekstiosaga „nelja kuu jooksul pärast majandusaasta lõppu”;
81) paragrahvi 158 lõikes 2 asendatakse tekstiosa „läbipaistvusaruande perioodil – 1. juulist 30. juunini” sõnaga „majandusaastal”;
82) paragrahvi 171 lõike 3 kolmandat lauset täiendatakse tekstiosaga „, lähtudes käesoleva seaduse 5. peatükis audiitorühingule tegevusloa taotlemise nõuetest”;
83) seadust täiendatakse §-ga 1853 järgmises sõnastuses:
„§ 1853. Auditi ja ülevaatuse kohustuse ning kutsetegevuse standardi kohaldamise ja kestlikkusaruande audiitorkontrolli kutsepädevuse omandamise ja kvaliteedikontrolli töörühma liikme erandid
(1) Käesoleva seaduse §-des 91 ja 92 nimetatud auditi ja ülevaatuse määrad kohalduvad tagasiulatuvalt 2024. aasta 1. jaanuarist alanud aruandeperioodidele ja nende kohta koostatud aruannetele.
(2) Kuni rahvusvahelise kestlikkuskindluse standardi kehtestamiseni rakendatakse kestlikkusaruande audiitorkontrolli tegemisel käesoleva seaduse § 46 lõike 3 punktis 3 nimetatud standardeid.
(3) Kuni Euroopa Komisjoni määrusega kestlikkusaruande audiitorkontrolli standardi kehtestamiseni rakendatakse audiitorkontrolli tegemisel kehtivaid sama valdkonda hõlmavaid kindlustandvaid standardeid, menetlusi ja nõudeid. Järelevalvenõukogu esitab Euroopa Komisjonile teabe kuni kestlikkusaruande audiitorkontrolli standardi kehtestamiseni rakendatavate kindlustandvate standardite, menetluste ja nõuete kohta vähemalt kolm kuud enne nende jõustumist.
(4) Kestlikkusaruandele ja konsolideeritud kestlikkusaruandele tehakse piiratud kindlustandvat audiitorkontrolli kuni käesoleva paragrahvi lõikes 3 nimetatud audiitorkontrolli standardi kehtestamiseni.
(5) Vandeaudiitorile, kellele on antud Eestis vandeaudiitori kutse käesoleva seaduse §-s 28 sätestatud korras enne 2024. aasta 1. jaanuari või kelle vandeaudiitori kutset on tunnustatud §-s 30 sätestatud korras enne 2024. aasta 1. jaanuari, ei kohaldata § 511 lõikes 1 sätestatud kestlikkusaruande audiitorkontrolli korral § 20 lõike 2 punkti 12, § 24 lõikes 12 sätestatud kutseeksami kestlikkusarvestuse eriosa sooritamise kohustust ega § 24 lõiget 3.
(6) Isikule, kes on 2024. aasta 1. jaanuari seisuga esitanud käesoleva seaduse § 23 lõikes 1 nimetatud dokumendid vandeaudiitori kutseeksami tegemiseks ja kes omandab vandeaudiitori kutse enne 2026. aasta 1. jaanuari, ei kohaldata § 20 lõike 2 punkti 12, § 24 lõikes 12 sätestatud kutseeksami kestlikkusarvestuse eriosa sooritamise kohustust ega § 24 lõiget 3.
(7) Vandeaudiitor, kellele on antud vandeaudiitori kutse enne 2026. aasta 1. jaanuari ja kes on täiendanud oma teadmisi ja oskusi kestlikkusaruande audiitorkontrolli tegemiseks Audiitorkogu korraldatud kestlikkusaruande ja selle audiitorkontrolli koolitusel enne 2026. aasta 1. jaanuari, kantakse kestlikkusvandeaudiitorite nimekirja. Kestlikkusvandeaudiitorite nimekirja ei kanta vandeaudiitorit, kes ei läbi nimetatud koolitust enne 2029. aasta 1. jaanuari.
(8) Kvaliteedikontrolli töörühma liikmele ei kohaldata kuni 2025. aasta 31. detsembrini käesoleva seaduse § 138 lõikes 3 sätestatud nõuet omada asjakohast kogemust kestlikkusaruandluse ja kestlikkusaruande audiitorkontrolli või muude kestlikkusega seotud teenuste valdkonnas.”;
84) seaduse normitehnilises märkuses asendatakse tekstiosa „muudetud Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiviga 2008/30/EÜ (ELT L 81, 20.03.2008, lk 53), Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiviga 2013/34/EL (ELT L 182, 29.06.2013, lk 19) ning Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiviga 2014/56/EL (ELT L 158, 27.05.2014, lk 196)” tekstiosaga „muudetud direktiividega 2008/30/EÜ (ELT L 81, 20.03.2008, lk 53–56), 2013/34/EL (ELT L 182, 29.06.2013, lk 19–76), 2014/56/EL (ELT L 158, 27.05.2014, lk 196–226), (EL) 2022/2464 (ELT L 322, 16.12.2022, lk 15–80) ja (EL) 2023/2775 (ELT L 2023/2775, 21.12.2023)”.
§ 3. Töötajate usaldusisiku seaduse muutmine
Töötajate usaldusisiku seaduses tehakse järgmised muudatused:
1) seadust täiendatakse §-ga 151 järgmises sõnastuses:
„§ 151. Tööandja õigused ja kohustused kestlikkusteabe andmisel
Tööandja, kes on raamatupidamise seaduse § 24 lõikes 2 nimetatud kestlikkusaruande koostaja, teavitab usaldusisikut või töötajate esindajat, kes ei ole usaldusisik, kestlikkusaruande sisust ning selle koostamise protsessist ja kontrollimise vahenditest käesoleva seaduse §-s 19, § 20 lõikes 2 ja §-s 21 sätestatud viisil ning vajaduse korral esitab töötajate arvamuse kestlikkusaruande kohta raamatupidamise seaduse § 3 punktis 12 nimetatud kõrgemale juhtorganile.”;
2) seadust täiendatakse normitehnilise märkusega järgmises sõnastuses:
„Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2013/34/EL teatavat liiki ettevõtjate aruandeaasta finantsaruannete, konsolideeritud finantsaruannete ja nendega seotud aruannete kohta ja millega muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2006/43/EÜ ning tunnistatakse kehtetuks nõukogu direktiivid 78/660/EMÜ ja 83/349/EMÜ (ELT L 182, 29.06.2013, lk 19–76), muudetud direktiividega 2014/95/EL (ELT L 330, 15.11.2014, lk 1–9), (EL) 2022/2464 (ELT L 322, 16.12.2022, lk 15–80) ja (EL) 2023/2775 (ELT L 2023/2775, 21.12.2023).”.
§ 4. Väärtpaberituru seaduse muutmine
Väärtpaberituru seaduses tehakse järgmised muudatused:
1) paragrahvi 18410 lõikes 4 asendatakse tekstiosa „olev raamatupidamise aastaaruanne peab olema auditeeritud” tekstiosaga „olevale raamatupidamise aastaaruandele tuleb teha audit ja tegevusaruande osaks olevale kestlikkusaruandele kestlikkusaruande audiitorkontroll”;
2) paragrahvi 18410 lõige 5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
„(5) Tegevusaruanne koostatakse vastavalt raamatupidamise seaduse §-dele 24, 241 ja 242 ning Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2020/852, millega kehtestatakse kestlike investeeringute hõlbustamise raamistik ja muudetakse määrust (EL) 2019/2088 (ELT L 198, 22.06.2020, lk 13–43), artikli 8 lõikes 4 nimetatud komisjoni delegeeritud õigusaktile. Kui emitent on kohustatud koostama konsolideeritud aruandeid, koostatakse tegevusaruanne vastavalt raamatupidamise seaduse §-dele 31, 311 ja 312 ning Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2020/852 artikli 8 lõikes 4 nimetatud komisjoni delegeeritud õigusaktile.”;
3) paragrahvi 18410 lõiget 6 täiendatakse pärast tekstiosa „kirjeldust” tekstiosaga „ning et kestlikkusaruanne on koostatud vastavalt raamatupidamise seaduse § 24 lõikele 3 ja see on kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2020/852 artikli 8 lõikes 4 nimetatud komisjoni delegeeritud õigusaktiga”;
4) paragrahvi 230 lõike 1 punktist 13 jäetakse välja tekstiosa „, millega kehtestatakse kestlike investeeringute hõlbustamise raamistik ja muudetakse määrust (EL) 2019/2088 (ELT L 198, 22.06.2020, lk 13–43)”;
5) seaduse normitehnilise märkuse tekstiosa „(ELT L 390, 31.12.2004, lk 38–57), viimati muudetud direktiiviga 2013/50/EL (ELT L 294, 06.11.2013, lk 13–27)” asendatakse tekstiosaga „(ELT L 390, 31.12.2004, lk 38–57), muudetud direktiividega 2013/50/EL (ELT L 294, 06.11.2013, lk 13–27), (EL) 2022/2646 (ELT L 322, 16.12.2022, lk 15–80) ja (EL) 2023/2775 (ELT L 2023/2775, 21.12.2023)”.
Lauri Hussar
Riigikogu esimees