Teksti suurus:

Vaimse tervise teenuse toetus kohalikule omavalitsusele aastal 2022

Väljaandja:Sotsiaalkaitseminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:12.07.2022
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:31.12.2022
Avaldamismärge:RT I, 09.07.2022, 5

Vaimse tervise teenuse toetus kohalikule omavalitsusele aastal 2022

Vastu võetud 23.02.2022 nr 23
RT I, 26.02.2022, 3
jõustumine 01.03.2022

Muudetud järgmiste aktidega (näita)

VastuvõtmineAvaldamineJõustumine
08.07.2022RT I, 09.07.2022, 312.07.2022

Määrus kehtestatakse riigieelarve seaduse § 531 lõike 1 alusel.

§ 1.   Kohaldamisala

  Määrusega kehtestatakse kohalikule omavalitsusele vaimse tervise teenuse toetuse andmise tingimused ja kord.

§ 2.   Terminid

  Käesolevas määruses kasutatakse termineid järgmises tähenduses:
  1) vaimse tervise teenus – kohaliku omavalitsuse elanikele pakutav psühholoogiline ja psühhosotsiaalne abi;
  2) psühholoogiline abi – psühholoogi rakendatav inimesele või inimrühmale suunatud professionaalne tegevus eesmärgiga leevendada düstressi ning parandada vaimset tervist ja heaolu;
  3) psühholoog – psühholoogias magistrikraadi või vähemalt samaväärset kvalifikatsiooni omav isik, kes osutab inimestele psühholoogilist abi;
  4) psühhosotsiaalne abi – inimeste psühhosotsiaalset heaolu parandavad tegevused, mida pakuvad oma pädevuse piires selleks asjakohase ettevalmistuse saanud isikud;
  5) toetuse andja – Sotsiaalministeerium;
  6) toetuse saaja – toetust saav kohalik omavalitsus või selle ametiasutus, mis ei ole linnaosavalitsus.

§ 3.   Toetuse eesmärk

  Toetust antakse eesmärgiga parandada kohalikul tasandil vaimse tervise teenuste pakkumist, et seeläbi toetada Eesti elanike psühhosotsiaalset heaolu ja vaimset tervist.

§ 4.   Toetatavad tegevused

  (1) Toetust antakse vaimse tervise teenuste (edaspidi ka teenus) rahastamiseks.

  (2) Toetatavaid teenuseid osutatakse üldjuhul vahetul kohtumisel. Kui vahetu nõustamine ei ole võimalik või mõistlik, võib abi osutada kaugteenusena.

§ 5.   Nõuded taotlejale

  (1) Taotleja saab olla kohalik omavalitsus või selle asutus, mis ei ole linnaosavalitsus.

  (2) Taotlejal või tema hallataval asutusel on perioodil, mille eest toetust taotletakse, leping või muus vormis kokkulepe vaimse tervise teenuse osutamiseks kohaliku omavalitsuse elanikele.

  (3) Taotlejal ei tohi taotluse esitamise ajal olla riiklike maksude maksuvõlgasid või need peavad olema ajatatud. Taotleja peab olema täitnud taotluse esitamise ajaks maksudeklaratsioonide esitamise kohustuse.

  (4) Taotlejal ei tohi taotluse esitamisel olla täitmata kohustusi toetuse andja ees.

§ 6.   Toetatavad kulud ja toetuse suurus

  (1) Toetust antakse teenusekulude katteks järgmistel tingimustel:
  1) vastavalt teenuse tegelikele kuludele, kuid iga kohalikus omavalitsuses elava 7000 elaniku kohta mitte rohkem kui 2077,91 eurot kalendrikuus, arvestamata käibemaksu;
  2) kohaliku omavalitsuse elanike arvu alus on rahvastikuregistri andmed seisuga 01.01.2022;
  3) toetuse summa ühe taotleja kohta ei ületa punktis 1 nimetatud summa viiekordset määra;
  4) põhjendatud juhul võib toetuse andja rakendada punktis 1 nimetatud elanike arvust väiksemat arvu ning punktis 3 nimetatud määrast suuremat määra.

  (2) Toetust antakse otseselt teenuseosutamisega tekkivate kulude katmiseks.

  (3) Toetust ei anta teenuseosutamisega seotud kaudsete kulude katteks ega juhul, kui abi osutatakse üldhariduskoolis, kutseõppeasutuses või koolieelses lasteasutuses tugispetsialisti tegevusena.

  (4) Toetust antakse nende kulude katteks, mis tekivad perioodil 01.01.2022–31.12.2022 (edaspidi toetusperiood).

  (5) Toetatava psühhosotsiaalse abi liikide loetelu on esitatud määruse lisas 1. Toetuse andja võib põhjendatud juhul määrata toetuse ka juhul, kui osutatav psühhosotsiaalne abi ei ole lisas 1 nimetatud.

§ 7.   Toetuse taotlemine

  (1) Toetuse taotlemine toimub jooksvalt alates taotlusvooru avamisest. Taotluse esitamise hiliseim kuupäev on 15. detsember 2022.

  (2) Toetuse andja avaldab taotlusvooru info enda kodulehel ja teavitab taotlusvoorust üleriigilisi kohaliku omavalitsuse üksuste liitusid hiljemalt järgmisel tööpäeval arvates määruse jõustumisest.

  (3) Toetuseks eraldatud eelarve ammendumise korral on toetuse andjal õigus taotlusvoor ennetähtaegselt sulgeda. Sellisel juhul avaldab toetuse andja vastava info enda kodulehel ja teavitab üleriigilisi kohaliku omavalitsuse üksuste liitusid hiljemalt järgmisel tööpäeval arvates otsuse tegemisest.

  (4) Kui samal kalendrikuul esitatakse ühest kohalikust omavalitsusest mitu taotlust, liidetakse taotlused ja neid käsitatakse ühe taotlusena.

§ 8.   Taotlusele esitatavad nõuded

  (1) Taotlus tuleb esitada määruses sätestatud nõuete ja tingimuste kohaselt.

  (2) Taotlus peab vastama järgmistele nõuetele:
  1) taotlus on esitatud määruses sätestatud ajaks;
  2) taotlus lähtub lisas 2 sätestatud vorminõuetest ning sellele on lisatud nõutud dokumendid;
  3) taotlus sisaldab määruses nõutud teavet, mis on asjakohane, ammendav ja õige;
  4) taotluse on digitaalselt allkirjastanud esindusõigust omav isik;
  5) toetust taotletakse määruses sätestatud eesmärkidel ja toetatavatele tegevustele.

  (3) Taotleja esitab koos taotlusega teenust vahetult osutava isiku CV, mis kajastab tema kutsealast ja hariduslikku ettevalmistust ning töökogemust.

  (4) Kui teenust ei osuta kohaliku omavalitsuse hallatav asutus, esitab taotleja koos taotlusega teenust osutava juriidilise isiku esindaja, füüsilisest isikust ettevõtja või füüsilise isiku allkirjastatud kinnituse või muu tõendi, mis näitab tema valmisolekut osutada toetusperioodil kohaliku omavalitsuse elanikele vaimse tervise teenust.

§ 9.   Taotluse menetlus

  (1) Taotluse menetlus koosneb taotluse registreerimisest, taotluse ja taotleja nõuetele vastavuse kontrollimisest, taotluse hindamisest ning taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse tegemisest koos toetuse määramisega taotluse rahuldamise korral.

  (2) Kalendrikuu jooksul laekunud taotluste rahuldamine otsustatakse hiljemalt järgneva kalendrikuu 20. kuupäevaks. Toetuse andja teavitab taotlejaid tehtud otsusest taotlusvormil märgitud e-posti aadressil hiljemalt otsuse langetamisele järgneval tööpäeval.

  (3) Pärast taotluse esitamise hiliseimat kuupäeva või taotlusvooru ennetähtaegset sulgemist saadetud taotlusi menetlusse ei võeta ja sellest informeeritakse taotlejat kolme tööpäeva jooksul arvates taotluse esitamisest.

§ 10.   Taotluse registreerimine ning taotleja ja taotluse vastavuse hindamine

  (1) Toetuse andja registreerib esitatud taotlused ning kontrollib taotleja ja taotluse vastavust määruses sätestatud nõuetele.

  (2) Kui taotluses esineb puudusi, teeb toetuse andja ettepaneku puudused kõrvaldada. Puuduste kõrvaldamiseks antakse kolm tööpäeva, mille võrra võib pikeneda toetuse taotluse menetlemise tähtaeg.

§ 11.   Taotluste hindamine, valikukriteeriumid ja valiku kord

  (1) Taotluste hindamiseks kehtestatakse valdkonna eest vastutava ministri käskkirjaga taotluste hindamise kord ja moodustatakse vähemalt kolmeliikmeline hindamiskomisjon.

  (2) Taotlusi hinnatakse järgmiste hindamiskriteeriumite järgi:
  1) teenuste koosluse vastavus määruse eesmärgile;
  2) teenust vahetult osutava isiku haridusliku ja kutsealase ettevalmistuse piisavus osutada teenust;
  3) teenust vahetult osutava isiku töökogemuse piisavus osutada teenust.

  (3) Taotluse koondhinne on hindamiskriteeriumite järgi antud punktide summa, mis moodustub määruse lisa 3 kohaselt antud hindepunktide alusel. Taotluse maksimaalne koondhinne on 21 punkti.

  (4) Komisjonil on õigus küsida taotlejalt lisainfot, kui esitatud info on ebatäielik või ebaselge. Taotleja on kohustatud kirjalikult vastama kolme tööpäeva jooksul arvates vastavasisulise selgitustaotluse saamisest. Kui taotleja selgitustaotlusele nõutud tähtaja jooksul ei vasta, võib komisjon jätta taotluse hindamata.

  (5) Kui taotlus sisaldab mitut teenust või teenuseosutajat, hinnatakse lõike 2 punktides 2 ja 3 nimetatud kriteeriumite järgi iga teenuseosutajat ja teenust ning taotluse vastava kriteeriumi hinne arvutatakse teenuseosutajate ja teenuste punktisummade aritmeetilise keskmisena.

  (6) Komisjoni aruteludes määratakse komisjoni liikmete hinnangute alusel iga kriteeriumi punktisumma. Eriarvamuste korral saab otsustavaks komisjoni esimehe hinnang.

  (7) Komisjon koostab taotluste keskmiste koondhinnete alusel taotluste paremusjärjestuse, milles esimesel kohal on kõrgeima hinde saanud taotlus. Paremusjärjestusse ei arvata taotlusi, mille keskmine hinne on alla 11 punkti või kui taotleja on saanud mõne lõikes 2 nimetatud hindamiskriteeriumi puhul null punkti.

  (8) Võrdsete koondhinnetega taotluste korral asetatakse paremusjärjestuses kõrgemale kohale taotlus, mis on saanud lõike 2 punktis 1 nimetatud kriteeriumi puhul kõrgema hinde.

  (9) Komisjon annab oma hinnangu eelmisel kalendrikuul laekunud taotluste kohta hiljemalt järgneva kalendrikuu viiendaks tööpäevaks.

§ 12.   Toetuse määramine ja maksmine

  (1) Taotlusi rahuldatakse paremusjärjestuse alusel kuni taotlusvooru eelarvevahendite lõppemiseni. Kui taotleja vastab määruses sätestatud tingimustele ning koht paremusjärjestuses võimaldab taotlejale toetust maksta, määrab toetuse andja toetuse, lähtudes §-s 6 sätestatust ja taotluses esitatud andmetest. Kui taotleja määruses sätestatud tingimustele või nõuetele ei vasta, jäetakse taotlus rahuldamata.

  (2) Kui teenuseosutajat on hinnatud § 11 lõike 2 punktis 2 või 3 nimetatud kriteeriumi järgi null punktiga, ei määrata selle teenuseosutaja tegevuse eest toetust ning taotlejale määratavat toetusesummat vähendatakse vastavalt.

  (3) Valdkonna eest vastutav minister kinnitab käskkirjaga toetuse saajad ja neile määratava toetuse suuruse ning toetuse taotlejad, kelle taotlust ei rahuldata. Taotlejat informeeritakse otsusest hiljemalt järgmisel tööpäeval pärast käskkirja allkirjastamist.

  (4) Taotlejale, kelle taotlus rahuldatakse, teeb toetuse andja ettepaneku sõlmida toetuse kasutamise leping.

  (5) Toetuse andja edastab lepingu taotleja e-posti aadressile allkirjastamiseks 30 kalendripäeva jooksul arvates käskkirja koostamisest.

  (6) Kui taotleja lepingut kümne tööpäeva jooksul ei allkirjasta, loetakse, et taotleja on toetusest loobunud.

  (7) Kui edukaks osutunud taotleja loobub toetusest, tehakse ettepanek anda toetussumma pingerea esimesele taotlejale, kelle taotlus jäeti rahuldamata eelarvevahendite lõppemise tõttu.

  (8) Toetuse andja maksab toetuse saajale toetuse välja lepingus märgitud pangakontole kümne tööpäeva jooksul arvates lepingu allkirjastamisest.

  (9) Kui kohalikust omavalitsusest esitatakse pärast toetuse määramist uus taotlus, lähtub toetuse andja taotluse rahuldamise korral uue toetuse määramisel §-s 6 sätestatust, taotluses esitatud andmetest ja kohalikule omavalitsusele juba määratud toetusest.

§ 13.   Toetuse saaja kohustused

  (1) Toetuse saaja on teenuseosutamise alustamisel kohustatud teavitama kohaliku omavalitsuse elanikke teenustest ja nende osutamise korraldusest.

  (2) Toetuse saaja peab toetuse kasutamise kohta arvestust vastavalt raamatupidamise seadusest tulenevatele nõuetele, pidades eraldi kuluarvestust toetuse maksmise aluseks olevate tegevuste kohta, ning eristab maksmise aluseks olevate tegevuste dokumendid muudest dokumentidest. Elektroonsel kujul säilitatavaid kuludokumente peab olema võimalik kirjalikult taasesitada.

  (3) Toetuse saaja võimaldab toetuse andjal või tema volitatud isikul kontrollida toetuse kasutamise aruandluse õigsust, toetuse saamise tingimuseks olevate asjaolude paikapidavust, toetuse kasutamise sihipärasust ja mõjusust ning muude lepingutingimuste täitmist, samuti annab toetuse andja nõudmisel infot teavitustegevuste kohta.

  (4) Toetuse saaja on kohustatud esitama 20 päeva jooksul arvates toetusperioodi lõppemisest toetatud teenuste aruande, lähtudes lisas 4 sätestatud vorminõuetest.

  (5) Kui tegelikud kulud, mille eest toetust taotleti, on välja makstud toetusest väiksemad, on toetuse saaja kohustatud toetuse summa ja tegeliku kulu vahe toetuse andjale tagasi maksma.

  (6) Toetuse saaja täpsemad kohustused lepitakse kokku toetuse kasutamise lepingus.

§ 14.   Toetuse saamist välistavad tegurid

  (1) Toetust ei maksta või see nõutakse tagasi, kui teenust, mille toetamiseks raha taotletakse, rahastatakse riigieelarvest.

  (2) Taotluse rahuldamise otsus tunnistatakse kehtetuks või toetus nõutakse tagasi järgmistel juhtudel:
  1) ilmnevad asjaolud, mille kohaselt taotlust ei oleks rahuldatud;
  2) toetuse saaja või teenuseosutaja on rikkunud teenuseosutamisel isikuandmete kaitse nõudeid;
  3) teenust osutatakse ebaprofessionaalselt või kutse-eetika nõudeid rikkudes;
  4) teenuseosutamise korraldus ei vasta lepingus kokkulepitule.

Lisa 1 Toetatav psühhosotsiaalne abi

Lisa 2 Taotlusvorm
[RT I, 09.07.2022, 3 - jõust. 12.07.2022]

Lisa 3 Hindamise alused

Lisa 4 Aruandevorm

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json