Väljaandja: Siseminister Akti liik: määrus Teksti liik: algtekst Jõustumise kp: 01.01.2023 Avaldamismärge: RT I, 09.12.2022, 1 Siseministri määruste muutmine seoses elamisloa- ja viisamenetlusega Vastu võetud 02.12.2022 nr 39 Määrus kehtestatakse välismaalaste seaduse § 101 lõike 1 punktide 1, 2, 4 ja 9, lõike 3 punkti 1 ning lõigete 5 ja 6, § 110 lõike 1, § 111 lõike 1, § 224 lõike 1 punktide 1 ja 2 ning § 250 lõike 2 punkti 5 alusel. § 1. Siseministri 4. detsembri 2015. aasta määruse nr 64 „Viisa andmisest keeldumise, viisa tühistamise, viisa kehtetuks tunnistamise, viibimisaja pikendamisest keeldumise ja viibimisaja ennetähtaegse lõpetamise otsuse vaidlustamise kord ning otsuse vaidlustamise avalduse vorm” muutmine Siseministri 4. detsembri 2015. aasta määruses nr 64 „Viisa andmisest keeldumise, viisa tühistamise, viisa kehtetuks tunnistamise, viibimisaja pikendamisest keeldumise ja viibimisaja ennetähtaegse lõpetamise otsuse vaidlustamise kord ning otsuse vaidlustamise avalduse vorm” tehakse järgmised muudatused: 1) paragrahvi 2 lõikes 3 asendatakse sõnad „isikut tõendavas dokumendis” sõnaga „reisidokumendis”; 2) määrust täiendatakse §-ga 21 järgmises sõnastuses: „§ 21. Avalduse esitamise nõuded (1) Avaldus esitatakse isiklikult, esindaja kaudu või posti või e-posti teel. (2) Kui avaldus esitatakse e-posti teel, peab vaidlustaja selle allkirjastama Eestis tunnustatud digiallkirjaga. Kui avaldus esitatakse e-posti teel seadusliku või volitatud esindaja kaudu, peab selle Eestis tunnustatud digiallkirjaga allkirjastama seaduslik või volitatud esindaja.”; 3) paragrahvi 3 täiendatakse lõikega 3 järgmises sõnastuses: „(3) Riigilõiv peab olema tasutud Eesti Vabariigi välisesinduse või Rahandusministeeriumi Eesti arvelduskontole välismaalaste seaduse § 10010 lõikes 1 sätestatud tähtaja jooksul. Kui riigilõiv ei ole välismaalaste seaduse § 10010 lõikes 1 sätestatud tähtaja jooksul tasutud, jäetakse avaldus läbi vaatamata.”; 4) paragrahvi 4 lõike 1 punktid 2–4 sõnastatakse järgmiselt: „2) dokumendid, mis tõendavad otsuse vaidlustamise põhjust; 3) vaidlustaja või tema seadusliku või volitatud esindaja reisidokumendi isikuandmete lehe koopia, kui avaldus esitatakse posti teel või seadusliku või volitatud esindaja kaudu; 4) vaidlustaja volitatud esindaja Eesti isikut tõendava dokumendi koopia, kui volitatud esindajal ei ole reisidokumenti.”; 5) paragrahvi 4 täiendatakse lõikega 11 järgmises sõnastuses: „(11) Kui avaldus esitatakse volitatud esindaja kaudu, kinnitatakse volitus avalduse vormil asjakohaste väljade täitmise ja allkirjastamisega või lisatakse avaldusele volitust tõendav dokument.”; 6) paragrahvi 4 lõige 2 sõnastatakse järgmiselt: „(2) Käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 2 nimetatud otsuse vaidlustamise põhjust tõendavad dokumendid on mistahes dokumendid, mis täiendavad algses viisataotluses esitatud ja keeldumise aluseks olnud asjaolusid ning on esitatud avalduses otsuse vaidlustamise põhjuse väljal. Avaldusele ei lisata dokumente, mis muudavad algse viisataotluse sisu ja faktilisi asjaolusid või tõendavad asjaolusid, mis on tekkinud pärast keelduvat otsust, ega dokumente, mille vaidlustaja oli kohustatud esitama algse viisataotlusega, kuid mida ta sellele ei lisanud.”; 7) paragrahvi 5 lõige 4 sõnastatakse järgmiselt: „(4) Vaidlustaja või tema seaduslik või volitatud esindaja kinnitab allkirjaga, et Eesti Vabariigi või teise Schengeni konventsiooni liikmesriigi välisesindusele või Politsei- ja Piirivalveametile ei ole esitatud uut samaliigilist viisataotlust. Kui vaidlustaja on otsuse vaidlustanud ja esitab Eesti Vabariigi välisesindusele või Politsei- ja Piirivalveametile uue samaliigilise viisataotluse, jäetakse tema hilisem viisataotlus läbi vaatamata kuni algse viisataotluse kohta lõpliku otsuse tegemiseni.”; 8) määruse lisa kehtestatakse uues sõnastuses (lisatud). § 2. Siseministri 4. detsembri 2015. aasta määruse nr 67 „Välismaalase lühiajalise Eestis töötamise registreerimise kord” muutmine Siseministri 4. detsembri 2015. aasta määruse nr 67 „Välismaalase lühiajalise Eestis töötamise registreerimise kord” § 6 täiendatakse lõikega 13 järgmises sõnastuses: „(13) Lühiajalise Eestis töötamise registreerimise taotlemisel välismaalaste seaduse § 106^3 alusel töötamiseks kasvuettevõttes võib Politsei- ja Piirivalveamet nõuda äriühingult kirjalikku selgitust selle kohta, kuidas äriühing vastab sama paragrahvi lõikes 1 sätestatud määratlusele.”. § 3. Siseministri 18. detsembri 2015. aasta määruse nr 82 „Pikaajalise viisa andmise, viibimisaja vormistamise ja viibimisaja pikendamise kord ja tähtajad ning piisavate rahaliste vahendite määr” muutmine Siseministri 18. detsembri 2015. aasta määruses nr 82 „Pikaajalise viisa andmise, viibimisaja vormistamise ja viibimisaja pikendamise kord ja tähtajad ning piisavate rahaliste vahendite määr” tehakse järgmised muudatused: 1) paragrahvi 1 punktist 3 jäetakse välja sõnad „ja tervisekindlustuslepingu kindlustussumma määr”; 2) paragrahvi 2 täiendatakse lõikega 12 järgmises sõnastuses: „(12) Kui taotlus esitatakse elektrooniliselt, võib käesolevas määruses sätestatud dokumendi asemel esitada selle koopia.”; 3) paragrahvi 2 lõige 61 sõnastatakse järgmiselt: „(61) Elektrooniline taotlus allkirjastatakse Eestis tunnustatud digiallkirjaga.”; 4) paragrahvi 5 lõike 1 punkt 5 sõnastatakse järgmiselt: „5) reisi eesmärki, põhjust ja pikaajalise viibimise kavatsust tõendavad dokumendid;”; 5) paragrahvi 5 lõiget 1 täiendatakse punktiga 8 järgmises sõnastuses: „8) Eestis viibimise ajal piisavate rahaliste vahendite olemasolu tõendavad dokumendid.”; 6) paragrahvi 5 lõike 2 punktid 5, 6 ja 10 tunnistatakse kehtetuks; 7) paragrahvi 5 lõike 2 punkt 7 sõnastatakse järgmiselt: „7) kauba- või reisijatevedu tõendavad dokumendid;”; 8) paragrahvi 5 lõiget 2 täiendatakse punktidega 101 ja 102 järgmises sõnastuses: „101) taotleja kirjalik selgitus pikaajalise viibimise kavatsuse kohta; 102) raviteenuse kasutamist tõendavad dokumendid;”; 9) paragrahvi 5 lõike 3 sissejuhatavas lauseosas asendatakse tekstiosa „punktides 4 ja 5” tekstiosaga „punktides 4, 5 ja 8”; 10) paragrahvi 5 lõike 3 punktist 2 jäetakse välja tekstiosa „abikaasa,”; 11) paragrahvi 5 täiendatakse lõigetega 4 ja 5 järgmises sõnastuses: „(4) Kui taotlus esitatakse elektrooniliselt, esitatakse käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 3 sätestatud reisidokumendi asemel selle kõikide lehekülgede koopiad ja reisidokument esitatakse isiklikult viisaotsuse kättesaamisel. (5) Kui viisaotsuse kättesaamisel selgub, et reisidokument ei vasta elektrooniliselt esitatud reisidokumendi koopiale ja käesoleva määruse § 3 lõigetes 2–4 sätestatud nõuetele, tühistatakse viisaotsus ja keeldutakse viisakleebise väljaandmisest.”; 12) paragrahvi 6 lõiget 11 täiendatakse punktiga 5 järgmises sõnastuses: „5) dokumendid, mis tõendavad, et taotlejal või äriühingul, milles taotlejal on osalus, ei ole taotleja elukohariigis või äriühingu asukohariigis maksuvõlga.”; 13) määrust täiendatakse §-dega 61 ja 62 järgmises sõnastuses: „§ 61. Erisused pikaajalise viisa elektroonilisel taotlemisel (1) Taotluse võib esitada elektrooniliselt, kui taotleja on viisamenetluses daktüloskopeeritud ja sõrmejälgede võtmisest ei ole taotluse esitamise päevaks möödunud rohkem kui 59 kuud. Taotlus võetakse menetlusse hiljemalt selle haldusorganini jõudmise päevale järgneval tööpäeval. (2) Taotlusele lisatakse taotleja reisidokumendi kõikide lehekülgede koopiad. (3) Taotlusele lisatakse käesoleva määruse § 5 lõike 2 punktides 4–11, §-s 6 ja käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud dokumentide koopiad, allkirjastades need Eestis tunnustatud digiallkirjaga. (4) Käesoleva paragrahvi lõigetes 2 ja 3 nimetatud dokumentide koopiad peavad olema värvilised, terviklikud ja selgelt loetavad. (5) Taotleja foto peab olema digitaalne, värviline, töötlemata ning vähemalt 1300 pikslit lai ja 1600 pikslit kõrge. Fail peab olema JPG- või JPEG-vormingus ja suurusega 1 kuni 5 megabaiti. (6) Taotlus, taotleja foto ja taotlusele lisatud dokumentide elektroonilised koopiad peavad olema lisatud digiallkirjastatud konteinerisse. (7) Taotleja peab haldusorgani nõudmisel esitama haldusorgani määratud tähtajaks käesoleva paragrahvi lõigetes 2 ja 3 nimetatud dokumentide originaalid. Kui taotleja esitab dokumentide originaalid posti teel, peab ta lähtuma käesoleva määruse §-st 62. (8) Kui taotleja viibib taotluse esitamise ajal ajutiselt Eestis, võib ta esitada käesoleva paragrahvi lõigetes 2 ja 3 nimetatud dokumentide originaalid isiklikult Politsei- ja Piirivalveametile. Dokumentide originaalid tagastatakse taotlejale isiklikult Politsei- ja Piirivalveameti asukohas. (9) Politsei- ja Piirivalveamet võtab taotluse menetlusse, kui see on esitatud käesoleva määruse § 102 lõikes 1 või § 103 lõikes 1 nimetatud tähtaja jooksul ning välismaalane on esitanud § 5 lõike 1 punktides 1–3 ja 5 ning §-s 6 nimetatud dokumendid ja § 9 lõike 1 punktis 19 või 26 nimetatud andmed ning tasunud §-s 4 sätestatud tingimuste kohaselt riigilõivu. § 62. Erisused pikaajalise viisa posti teel taotlemisel (1) Taotluse võib esitada posti teel, kui taotleja on viisamenetluses daktüloskopeeritud ja sõrmejälgede võtmisest ei ole taotluse esitamise päevaks möödunud rohkem kui 59 kuud. Taotlus võetakse menetlusse hiljemalt selle haldusorganini jõudmise päevale järgneval tööpäeval. (2) Taotlusele lisatakse käesoleva määruse §-des 5 ja 6 nimetatud dokumentide originaalid. Kui soovitakse esitada ka elektrooniline dokument, lisatakse taotlusele nii digiallkirjastatud dokumendi kui ka digiallkirja kinnituse väljatrükk. Samuti lisatakse taotlusele teave selle kohta, kes, millal ja millisel aadressil on digiallkirjastatud dokumendi haldusorganile elektrooniliselt saatnud. (3) Taotlusele peab taotleja lisama enda valitud posti- või kullerteenust pakkuva ettevõtja ettemakstud ja taotlejale adresseeritud ümbriku, millega saadetakse taotlejale taotluse kohta tehtud otsus ja reisidokument või tagastatakse taotlus. Ümbriku ja ettemakstud teenust tõendava dokumendi lisamisega kinnitab taotleja, et on teadlik reisidokumendi posti- või kullerteenusega saatmise riskidest, sealhulgas riskidest, mis seonduvad reisidokumendi üle riigipiiri saatmisega, ning vastutab nende riskide eest ise. (4) Kui taotleja ei lisa taotlusele käesoleva paragrahvi lõikes 3 nimetatud ümbrikku ega ettemakstud teenust tõendavat dokumenti, tagastatakse talle tema reisidokument koos taotluse kohta tehtud otsusega või taotluse tagastamise korral kogu taotlus isiklikult haldusorgani asukohas. (5) Kui taotleja viibib taotluse esitamise ajal ajutiselt Eestis, võib ta esitada käesoleva määruse §-des 5 ja 6 nimetatud dokumentide originaalid isiklikult Politsei- ja Piirivalveametile. Dokumentide originaalid tagastatakse taotlejale isiklikult haldusorgani asukohas. (6) Politsei- ja Piirivalveamet võtab taotluse menetlusse, kui see on esitatud käesoleva määruse § 102 lõikes 1 või § 103 lõikes 1 nimetatud tähtaja jooksul ning välismaalane on esitanud § 5 lõike 1 punktides 1–3 ja 5 ning §-s 6 nimetatud dokumendid ja § 9 lõike 1 punktis 19 või 26 nimetatud andmed ning tasunud §-s 4 sätestatud tingimuste kohaselt riigilõivu.”; 14) paragrahvi 7 täiendatakse lõikega 3 järgmises sõnastuses: „(3) Kui viibimisaja pikendamist taotletakse elektrooniliselt, esitatakse käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 3 sätestatud reisidokumendi asemel selle kõikide lehekülgede koopiad.”; 15) paragrahvi 9 lõike 1 punkt 4 sõnastatakse järgmiselt: „4) isanimi, kui see on kantud taotleja reisidokumenti;”; 16) paragrahvi 9 lõike 1 punkt 13 sõnastatakse järgmiselt: „13) andmed taotleja elukohariigis või asukohariigis asuva viimase tööandja või õppeasutuse kohta, sealhulgas nimi, telefoninumber, aadress ja ametikoht;”; 17) paragrahvi 9 lõike 1 punkt 16 sõnastatakse järgmiselt: „16) soovitav viisa algus- ja lõppkuupäev;”; 18) paragrahvi 9 lõike 1 punkt 18 sõnastatakse järgmiselt: „18) andmed viimase viie aasta jooksul välja antud teise Euroopa Liidu või Schengeni konventsiooni liikmesriigi viisa või elamisloa kohta ning teise Euroopa Liidu või Schengeni konventsiooni liikmesriigi kehtiva viisa või elamisloa omamise kohta, sealhulgas viisa või elamisloa liik ja kehtivusaeg ning väljaandja riik;”; 19) paragrahvi 102 lõiked 1 ja 2 sõnastatakse järgmiselt: „(1) Kui pikaajalist viisat taotletakse välismaalaste seaduse §-s 911 sätestatud korras, peab taotluse esitama Politsei- ja Piirivalveametile hiljemalt kümme tööpäeva, kuid kõige varem kaks kuud enne viibimisaja lõppemist. (2) Välismaalane võib erandina esitada taotluse käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud tähtajast hiljem, kuid hiljemalt seadusliku viibimisaja viimasel päeval, kui ta tõendab, et tema terviseseisund või mõjuv isiklik põhjus ei võimaldanud tal taotlust tähtajal esitada.”; 20) määrust täiendatakse §-ga 104 järgmises sõnastuses: „§ 104. Pikaajalise viisa taotluse esitamine konsulaarametnikule ja taotluse esitamise tähtaeg (1) Taotlus esitatakse Eesti välisesinduse konsulaarametnikule, kelle konsulaarpiirkonnas asub taotleja elukoht. (2) Konsulaarametnik võib põhjendatud juhul, sealhulgas juhul, kui välismaalase elukohariigis ei ole Eesti välisesindust, mis menetleb taotlust, või taotlust ei ole võimalik esitada välise teenuseosutaja kaudu, võtta vastu konsulaarpiirkonnas seaduslikult viibiva, kuid seal mitteelava välismaalase taotluse. (3) Taotluse võib esitada Eesti välisesinduse konsulaarametnikule kõige varem kuus kuud enne soovitava viisa alguskuupäeva.”; 21) paragrahvi 11 lõige 1 tunnistatakse kehtetuks; 22) paragrahvi 15 lõiked 1 ja 2 sõnastatakse järgmiselt: „(1) Välismaalaste seaduse 2. peatükis nimetatud piisavate rahaliste vahendite määr iga Eestis viibida lubatud päeva kohta on 70 eurot. (2) Kui välismaalane taotleb või omab viisat iduettevõtlusega tegelemiseks välismaalaste seaduse tähenduses, on piisavate rahaliste vahendite määr neljakordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir iga Eestis viibitava kuu kohta. Iduettevõtlusega tegelemiseks viisat taotleva või omava välismaalase abikaasale viisa taotlemisel on piisavate rahaliste vahendite määr 80 protsenti viisat taotleva või omava välismaalase piisavate rahaliste vahendite määrast. Iduettevõtlusega tegelemiseks viisat taotleva või omava välismaalase alaealisele lapsele ja täisealisele lapsele, kes ei ole terviseseisundi või puude tõttu suuteline tulema iseseisvalt toime, viisa taotlemisel piisavate rahaliste vahendite määra ei kohaldata.”; 23) paragrahvi 15 lõige 3 tunnistatakse kehtetuks; 24) paragrahvi 15 täiendatakse lõigetega 4–7 järgmises sõnastuses: „(4) Kui välismaalane taotleb viisat lühiajaliseks Eestis töötamiseks, on piisavate rahaliste vahendite määr kuuekordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir. Lühiajaliseks Eestis töötamiseks viisat taotleva välismaalase abikaasale, alaealisele lapsele ja täisealisele lapsele, kes ei ole terviseseisundi või puude tõttu suuteline tulema iseseisvalt toime, viisa taotlemisel piisavate rahaliste vahendite määra ei kohaldata. (5) Kui välismaalane taotleb viisat lühiajaliseks Eestis töötamiseks iduettevõttes või hooajatöötajana, on piisavate rahaliste vahendite määr neljakordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir. Lühiajaliseks Eestis töötamiseks iduettevõttes või hooajatöötajana viisat taotleva välismaalase abikaasale viisa taotlemisel on piisavate rahaliste vahendite määr 80 protsenti viisat taotleva välismaalase piisavate rahaliste vahendite määrast. Lühiajaliseks Eestis töötamiseks iduettevõttes või hooajatöötajana viisat taotleva välismaalase alaealisele lapsele ja täisealisele lapsele, kes ei ole terviseseisundi või puude tõttu suuteline tulema iseseisvalt toime, viisa taotlemisel piisavate rahaliste vahendite määra ei kohaldata. (6) Kui välismaalane taotleb või omab viisat õppimiseks, on piisavate rahaliste vahendite määr neljakordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir iga Eestis viibitava kuu kohta. Õppimiseks viisat taotleva või omava välismaalase abikaasale, kes taotleb viisat välismaalaste seaduse § 622 lõike 4 alusel, on piisavate rahaliste vahendite määr 80 protsenti viisat taotleva või omava välismaalase piisavate rahaliste vahendite määrast. Õppimiseks viisat taotleva või omava välismaalase alaealisele lapsele viisa taotlemisel piisavate rahaliste vahendite määra ei kohaldata. (7) Kui välismaalane taotleb või omab viisat kaugtöö tegemiseks asukohast sõltumatu töötajana, on piisavate rahaliste vahendite määr 0,75-kordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir iga Eestis viibitava päeva kohta. Kaugtöö tegemiseks asukohast sõltumatu töötajana viisat taotleva või omava välismaalase abikaasale, alaealisele lapsele ja täisealisele lapsele, kes ei ole terviseseisundi või puude tõttu suuteline tulema iseseisvalt toime, viisa taotlemisel piisavate rahaliste vahendite määra ei kohaldata.”. § 4. Siseministri 12. jaanuari 2017. aasta määruse nr 7 „Tähtajalise elamisloa ja selle pikendamise ning pikaajalise elaniku elamisloa ja selle taastamise taotlemise kord ning legaalse sissetuleku määrad” muutmine Siseministri 12. jaanuari 2017. aasta määruses nr 7 „Tähtajalise elamisloa ja selle pikendamise ning pikaajalise elaniku elamisloa ja selle taastamise taotlemise kord ning legaalse sissetuleku määrad” tehakse järgmised muudatused: 1) paragrahvi 9 lõiget 3 täiendatakse teise lausega järgmises sõnastuses: „Samuti kinnitab abikaasa käesoleva paragrahvi lõike 1 punktis 5 nimetatud kutse allkirjastamisega, et tema ja taotleja vahel on olemas tihe majanduslik side, perekond on püsiv ning abielu ei ole fiktiivne.”; 2) paragrahvi 14 täiendatakse lõigetega 21 ja 22 järgmises sõnastuses: „(21) Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud Eesti Töötukassa luba ei pea esitama, kui välismaalane taotleb tähtajalist elamisluba lühiajaliseks töötamiseks välismaalaste seaduse § 1762 alusel. (22) Kui välismaalane taotleb elamisluba lühiajaliseks töötamiseks välismaalaste seaduse § 1762 alusel, esitab ta Politsei- ja Piirivalveametile töölepingu.”; 3) paragrahvi 14 täiendatakse lõikega 101 järgmises sõnastuses: „(101) Politsei- ja Piirivalveamet võib nõuda äriühingult, kes soovib võtta tööle välismaalaste seaduse § 181 lõike 2 punkti 6 alusel tähtajalist elamisluba töötamiseks kasvuettevõttes taotleva välismaalase, kirjalikku selgitust selle kohta, kuidas äriühing vastab sama seaduse § 1063 lõikes 1 sätestatud määratlusele.”; 4) paragrahvi 49 lõike 1 punkt 22 sõnastatakse järgmiselt: „22) andmed selle kohta, kas taotleja teenib või on teeninud välisriigi kohustuslikus ajateenistuses, relvajõududes, kaadrisõjaväelasena või luure- või julgeolekuteenistuses, osaleb või on osalenud sõjaväelises operatsioonis väljaspool Eestit või töötab või on töötanud riiklikus või mitteriiklikus relvastatud organisatsioonis või üksuses;”; 5) paragrahvi 49 lõiget 1 täiendatakse punktiga 221 järgmises sõnastuses: „221) andmed selle kohta, kas taotleja kuulub või on kuulunud kuritegelikku ühendusse, terroristlikku ühendusse või äärmusrühmitusse, viibib või on viibinud konfliktipiirkonnas või äärmusrühmituse kontrolli all oleval alal, puutub või on puutunud kokku tulirelva või lõhkematerjaliga või on pannud toime inimsusevastase kuriteo või sõjakuriteo veendumuste alusel;”; 6) paragrahvi 50 lõike 1 punkt 14 sõnastatakse järgmiselt: „14) andmed selle kohta, kas taotleja teenib või on teeninud välisriigi kohustuslikus ajateenistuses, relvajõududes, kaadrisõjaväelasena või luure- või julgeolekuteenistuses, osaleb või on osalenud sõjaväelises operatsioonis väljaspool Eestit või töötab või on töötanud riiklikus või mitteriiklikus relvastatud organisatsioonis või üksuses;”; 7) paragrahvi 50 lõiget 1 täiendatakse punktiga 141 järgmises sõnastuses: „141) andmed selle kohta, kas taotleja kuulub või on kuulunud kuritegelikku ühendusse, terroristlikku ühendusse või äärmusrühmitusse, viibib või on viibinud konfliktipiirkonnas või äärmusrühmituse kontrolli all oleval alal, puutub või on puutunud kokku tulirelva või lõhkematerjaliga või on pannud toime inimsusevastase kuriteo või sõjakuriteo veendumuste alusel;”; 8) paragrahvi 51 lõike 1 punkt 16 sõnastatakse järgmiselt: „16) andmed selle kohta, kas taotleja teenib või on teeninud välisriigi kohustuslikus ajateenistuses, relvajõududes, kaadrisõjaväelasena või luure- või julgeolekuteenistuses, osaleb või on osalenud sõjaväelises operatsioonis väljaspool Eestit või töötab või on töötanud riiklikus või mitteriiklikus relvastatud organisatsioonis või üksuses;”; 9) paragrahvi 51 lõiget 1 täiendatakse punktiga 161 järgmises sõnastuses: „161) andmed selle kohta, kas taotleja kuulub või on kuulunud kuritegelikku ühendusse, terroristlikku ühendusse või äärmusrühmitusse, viibib või on viibinud konfliktipiirkonnas või äärmusrühmituse kontrolli all oleval alal, puutub või on puutunud kokku tulirelva või lõhkematerjaliga või on pannud toime inimsusevastase kuriteo või sõjakuriteo veendumuste alusel;”; 10) paragrahvi 53 tekst sõnastatakse järgmiselt: „(1) Välismaalaste seaduse §-s 139 nimetatud legaalse sissetuleku määr on kahekordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir iga Eestis viibitava kuu kohta olenevalt perekonna suurusest. (2) Välismaalaste seaduse § 150 lõike 1 punktide 3 ja 4 alusel tähtajalise elamisloa andmiseks on legaalse sissetuleku määr kahekordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir iga Eestis viibitava kuu kohta. (3) Välismaalaste seaduse § 162 lõike 1 punktide 1–4 ja 6 ning § 183 lõike 1 punkti 1 alusel tähtajalise elamisloa andmiseks on legaalse sissetuleku määr neljakordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir iga Eestis viibitava kuu kohta. (4) Välismaalaste seaduse §-de 191, 1972 ja 198 alusel tähtajalise elamisloa andmiseks on legaalse sissetuleku määr kuuekordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir iga Eestis viibitava kuu kohta. (5) Välismaalaste seaduse § 191 alusel iduettevõtluseks tähtajalise elamisloa andmiseks on legaalse sissetuleku määr neljakordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir iga Eestis viibitava kuu kohta. Iduettevõtluseks tähtajalist elamisluba omava välismaalase abikaasale tähtajalise elamisloa andmiseks on legaalse sissetuleku määr 80 protsenti elamisluba omava välismaalase legaalse sissetuleku määrast. Iduettevõtluseks tähtajalist elamisluba omava välismaalase alaealisele lapsele ja täisealisele lapsele, kes ei ole terviseseisundi või puude tõttu suuteline tulema iseseisvalt toime, tähtajalise elamisloa andmisel legaalse sissetuleku määra ei kohaldata. (6) Välismaalaste seaduse §-de 2001 ja 201 alusel tähtajalise elamisloa andmiseks on legaalse sissetuleku määr pool sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiiri iga Eestis viibitava kuu kohta. (7) Välismaalaste seaduse § 2101 alusel tähtajalise elamisloa või § 232 lõike 1 punkti 3 alusel pikaajalise elaniku elamisloa andmiseks ja § 238 lõike 1 punkti 3 alusel pikaajalise elaniku elamisloa taastamiseks on legaalse sissetuleku määr ühekordne sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiir iga Eestis viibitava kuu kohta. (8) Välismaalaste seaduse § 232 lõikes 5 nimetatud välismaalasele pikaajalise elaniku elamisloa andmiseks on legaalse sissetuleku määr pool sotsiaalhoolekande seaduse § 131 lõike 3 alusel kehtestatud toimetulekupiiri iga Eestis viibitava kuu kohta.”. § 5. Määruse jõustumine Määrus jõustub 1. jaanuaril 2023. aastal. Lauri Läänemets Siseminister Tarmo Miilits Kantsler Lisa Viisa andmisest keeldumise, viisa tühistamise, viisa kehtetuks tunnistamise, viibimisaja pikendamisest keeldumise ja viibimisaja ennetähtaegse lõpetamise otsuse vaidlustamise avaldus