Teksti suurus:

Kohalike omavalitsuste võimestamine roheliste investeeringute tegemisel

Väljaandja:Regionaalminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:15.01.2024
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:25.08.2024
Avaldamismärge:RT I, 12.01.2024, 3

Kohalike omavalitsuste võimestamine roheliste investeeringute tegemisel

Vastu võetud 12.07.2023 nr 43
RT I, 13.07.2023, 88
jõustumine 16.07.2023

Muudetud järgmiste aktidega (näita)

VastuvõtmineAvaldamineJõustumine
09.01.2024RT I, 12.01.2024, 115.01.2024

Määrus kehtestatakse välissuhtlemisseaduse § 8 lõike 4 ja Vabariigi Valitsuse 29. novembri 2021. aasta määruse nr 108 „Taaste- ja vastupidavuskava elluviimise korraldus ja toetuse andmise üldtingimused § 4 lõike 2 punkti 3 ja § 8 lõike 1 alusel

1. peatükk Üldsätted 

§ 1.  Reguleerimisala

  (1) Määrus kehtestatakse Euroopa Liidu nõukogu 16. juuni 2023. a rakendusotsuse, millega kiidetakse heaks Eesti taaste- ja vastupidavuskavale antud hinnang, lisas toodud reformi 8.1 „Taastuvenergia kasutuselevõtu kiirendamine” tegevuse 2 „Kohalike omavalitsuste võimestamine roheliste investeeringute tegemisel” (edaspidi meede) eesmärkide elluviimiseks ja tulemuste saavutamiseks.

  (2) Määruse alusel antava toetusega panustatakse Riigikogu 12. mai 2021. a otsusega heaks kiidetud Eesti pikaajalise arengustrateegia „Eesti 2035” strateegilisse sihti „Majandus ja kliima”, mille eesmärk on muuta majandus kliimaneutraalseks ja minna üle kliimaneutraalsele energiatootmisele, tagades energiajulgeolek. Sihi saavutamist hinnatakse mõõdikuga „Taastuvenergia osatähtsus energia summaarses lõpptarbimises”.

  (3) Toetust antakse Euroopa Liidu Nõukogu 16. juuni 2023. aasta nõukogu rakendusotsuse, millega muudetakse nõukogu 29. oktoobri 2021. aasta rakendusotsust, millega kiidetakse heaks Eesti taaste- ja vastupidavuskavale antud hinnang, lisas toodud tingimustel Eesti taaste- ja vastupidavuskavas kirjeldatud peatüki „REPowerEU” alusel Eestile eraldatud REPowerEU toetusest.

  (4) Meetme sihtpiirkond on Eesti territoorium tuuleparkide kavandamiseks sobilike alade ulatuses. Tuulepargiks loetakse mitmest üle 30 meetri kõrgusest elektrituulikust ning elektrituulikuid omavahel ja neid liitumispunktiga ühendavatest seadmetest, ehitistest ning rajatistest koosnevat elektrijaama. Meetme sihtpiirkonna hulka ei kuulu Rõuge vald, Antsla vald, Võru vald, Võru linn, Setomaa vald, Kanepi vald, Põlva vald, Räpina vald, Nõo vald, Kambja vald, Kastre vald, Luunja vald, Tartu linn, Peipsiääre vald, Narva linn, Narva-Jõesuu linn, Sillamäe linn, Muhu vald, Tallinna linn, Keila linn, Viimsi vald, Loksa linn, Maardu linn, Rakvere linn, Tartu vald, Viljandi linn, Vormsi vald, Kihnu vald ja Ruhnu vald.

  (5) Määruse alusel antav toetus ei ole riigiabi Euroopa Liidu toimimise lepingu artikli 107 lõike 1 tähenduses.

§ 2.  Toetuse andmise eesmärk, tulemused ja näitajad

  (1) Toetuse andmise eesmärk on võimestada kohalikke omavalitsusi tuuleenergeetika ala või tuuleparki, sellele juurdepääsuteed, seda põhivõrguga ühendavat elektriliini või muud ehitist, mis on vajalik maismaa- või meretuulepargi toimimiseks, kavandavate planeeringute, projekteerimistingimuste, ehitus- ja kasutuslubade kvaliteetsemal koostamisel ja kiiremal menetlemisel.

  (2) Toetatava projektiga panustatakse järgmiste Eesti taaste- ja vastupidavuskavas kavandatud tulemuste saavutamisse:
  1) eesmärgini „Projektikonkursi korraldamine kohalike omavalitsuste toetamiseks” jõudmine hiljemalt 2023. aasta III kvartalis;
  2) sihi „Toetust saanud kohalike omavalitsuste arv” tasemeni 20 toetust saanud kohalikku omavalitsust jõudmine 2025. aasta I kvartali lõpuks.

  (3) Meetme näitajad on järgmised:
  1) nende kohalike omavalitsuste arv, kes on toetuse abil teinud tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu vastuvõtmise, kehtestamise või kehtestamata jätmise otsuse;
  2) nende kohalike omavalitsuste arv, kes on toetuse abil teinud tuulepargi projekteerimistingimuste, ehitusloa või kasutusloa andmise või andmisest keeldumise otsuse;
  3) tuuleparkide eeldatav pindala ja eeldatav võimsus toetust saanud kohalike omavalitsuste vastu võetud ja kehtestatud tuuleenergeetikat kavandavates planeeringutes, projekteerimistingimustes ning ehitus- ja kasutuslubades (kokku, riigimaal, eramaal).

§ 3.  Vahendusasutus ja ministeerium

  (1) Vabariigi Valitsuse 29. novembri 2021. a määruse nr 108 „Taaste- ja vastupidavuskava elluviimise korraldus ja toetuse andmise üldtingimused” (edaspidi taaste- ja vastupidavuskava määrus) § 3 punktis 4 nimetatud vahendusasutus on Riigi Tugiteenuste Keskus (edaspidi vahendusasutus).

  (2) Taaste- ja vastupidavuskava määruse § 4 lõikes 2 nimetatud ministeerium on Regionaal- ja Põllumajandusministeerium.

2. peatükk Toetatavad tegevused, kulude hüvitamine ja toetuse määr 

§ 4.  Toetatavad tegevused

  (1) Toetust antakse projektile, mille tegevustega panustatakse §-s 2 nimetatud eesmärgi ja sihi saavutamisse ning mille raames palgatakse spetsialist või ostetakse sisse teenus tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu, projekteerimistingimuste või ehitus- või kasutusloa kvaliteetsemaks koostamiseks ja kiiremaks menetlemiseks, sealhulgas selleks vajalike järgmiste ülesannete täitmiseks:
  1) tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu, keskkonnamõju strateegilise hinnangu või keskkonnamõju hinnangu koostamise korraldamise juhtimine, sealhulgas sisuline protsessi juhtimine, sisuküsimustes tõhusam kaasarääkimine, avalikkuse efektiivsem kaasamine või menetluse hoogustamine;
  2) tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu, keskkonnamõju strateegilise hinnangu või keskkonnamõju hinnangu, projekteerimistingimuste, ehitusloa ja kasutusloa koostamise ja menetlemisega seotud juriidiliste küsimuste lahendamine, sealhulgas dokumentide õigusaktidele vastavuse tagamine, lahenduse ja mõjude hindamise koostamisel kohtupraktikaga arvestamine, vaiete ja kohtuvaidluste lahendamine, menetluse korrektsuse tagamine või riigihangete korraldamine;
  3) tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu, projekteerimistingimuste, ehitusloa ja kasutusloa koostamisel ning menetlemisel läbimõeldud ja õigeaegse avalikkuse kaasamise ning kommunikatsiooni korraldamine, sealhulgas muukeelse elanikkonna kaasamise ja kommunikatsiooni korraldamine ning seeläbi avalikkuse vähesest informeeritusest tuleneva vastuseisu vähendamine;
  4) nende spetsiifiliste teadmistega konsultantide või ekspertide kaasamine, kes saavad nõustada vajaduspõhiselt, et saavutada parim tuuleenergeetika ruumilahendus, sealhulgas oluliste negatiivsete mõjude leevendamine teadmispõhiselt ja seeläbi konfliktide vähendamine;
  5) muud tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu, projekteerimistingimuste, ehitusloa ja kasutusloa koostamiseks ja menetlemiseks vajalikud tegevused.

  (2) Meretuuleparkide puhul toetatakse ainult vastava kohaliku omavalitsuse territooriumil asuva tuulepargiga seotud ehitiste planeerimist, projekteerimist ning ehitus- ja kasutuslubade menetlemist.

  (3) Toetatavad tegevused ei tohi tekitada Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2020/852, millega kehtestatakse kestlike investeeringute hõlbustamise raamistik ja muudetakse määrust (EL) 2019/2088 (ELT L 198, 22.06.2020, lk 13–43), artiklis 17 nimetatud olulist kahju ühelegi artiklis 9 sätestatud keskkonnaeesmärgile, võttes arvesse taastekava REPower meetmete „ei kahjusta oluliselt” analüüsi tulemusi.

  (4) Tulenevalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/241, millega luuakse taaste- ja vastupidavusrahastu (ELT L 57, 18.02.2021, lk 17–75), preambuli punktist 32 peavad toetatavad tegevused olema täielikus kooskõlas Euroopa Liidu ja Eesti kliima- ja keskkonnaalaste standardite ja prioriteetidega.

§ 5.  Abikõlblikud kulud

  (1) Abikõlblikuks kuluks loetakse lõppsaaja ja projekti elluviimisesse kaasatud partneri detailselt kirjeldatud planeeritavad kulud, mis on otseselt vajalikud §-s 2 nimetatud toetuse andmise eesmärgi saavutamiseks ja §-s 4 nimetatud tegevusteks, arvestades käesolevas määruses sätestatud piiranguid.

  (2) Abikõlblikud on kaudsed kulud ühtse määra alusel 15 protsenti projekti otsestest personalikuludest. Kui projektis personalikulusid ei ole, siis kaudseid kulusid ei hüvitata. Projekti kaudseteks kuludeks loetakse järgmisi kulusid:
  1) töö- või ametiülesande täitmise ja lähetusega seotud kulu;
  2) koolituskulu;
  3) kontoritarvete ja -mööbli ostmise, rentimise, hooldamise ja remondi kulud;
  4) sidekulud, sealhulgas interneti-, telefoni- ja postikulu;
  5) infotehnoloogia kulud, sealhulgas tark- ja riistvara ning kontoritehnika ostmise ja rentimise ning serverite, võrkude ja kontoritehnika hooldamise ja remondi kulud;
  6) kütte-, vee- ja elektrikulud ning ruumide koristamise kulud;
  7) ruumide rendikulud.

  (3) Töölepingu ja teenistusse võtmise käskkirja alusel tekkivate personalikulude puhul on abikõlblikud järgmised kulud:
  1) palk proportsionaalselt projekti heaks töötatud ajaga;
  2) puhkusetasu vastavalt seaduses sätestatule;
  3) teenistusest või töölt vabastamise, töölepingu või teenistussuhte lõpetamise ja muud seadusest tulenevad hüvitised proportsionaalselt punkti 1 kohase palgaga;
  4) seadusest tulenevad maksud ja maksed punktides 1–3 nimetatud kuludelt;
  5) töötaja ja ametniku tervisekontrolli kulu proportsionaalselt projekti heaks töötatud ajaga.

  (4) Füüsilise isikuga sõlmitud töövõtu- või käsunduslepingu alusel tekkiva kuluna loetakse abikõlblikuks proportsionaalselt projekti heaks kulunud ajaga teenuse või töö eest makstav tasu, mida maksustatakse kui palka, ning sellelt tasult makstav sotsiaalmaks ja töötuskindlustusmakse, kui erinevate teenuste eest makstavad tasud on eristatud.

  (5) Abikõlblikud kulud määratakse kindlaks taotleja esitatud ja tõendatud eelarveprojekti alusel. Makse suuruse määrab vahendusasutus taotluse rahuldamise otsuses, kokkulepitud tingimuste täitmise alusel.

  (6) Toetusest ei hüvitata järgmisi kulusid:
  1) käibemaks;
  2) personalikulud, mis on seotud senise ametijuhendi- või töölepingujärgsete ülesannete täitmisega ja mis ei ole projektiga lisanduvast tööst eristatavad;
  3) kulud, mida rahastatakse muudest Euroopa Liidu või riigieelarvelistest vahenditest.

§ 6.  Projekti abikõlblikkuse periood

  (1) Projekti abikõlblikkuse periood on periood, mille kestel tehakse toetatavad tegevused ja tekivad kulud ning mis jääb ajavahemikku 2023. aasta 1. maist 2025. aasta 31. detsembrini.

  (2) Projekti abikõlblikkuse periood algab üldjuhul taotluse vahendusasutusele esitamisest või taotluses märgitud ja taotluse rahuldamise otsuses määratud hilisemast või varasemast kuupäevast. Enne taotluse registreerimise kuupäeva tekkinud kulude katmiseks võib taotluse rahuldamise otsuses ette näha taotluse registreerimise kuupäevast varasema abikõlblikkuse perioodi alguskuupäeva, kuid mitte varasema kui lõikes 1 nimetatud abikõlblikkuse perioodi alguskuupäev.

  (3) Projekti rakendamise käigus juhtunud erakorraliste olukordade tõttu või töömahu olulise suurenemise korral võib vahendusasutus projekti abikõlblikkuse perioodi kuni kuue kuu võrra pikendada, seda tingimusel, et projekti abikõlblikkuse periood ei ületa lõikes 1 sätestatud abikõlblikkuse perioodi ajavahemikku.

§ 7.  Toetuse piirsumma ja osakaal

  (1) Taotletava toetuse maksimaalne summa on 200 000 eurot ühe kohaliku omavalitsuse kohta. Taotletava toetuse minimaalne summa on 5000 eurot projekti kohta.

  (2) Toetuse määr on kuni 100 protsenti projekti toetatavate tegevuste kuludest.

  (3) Juhul kui projekti raames taotletakse toetust tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu kehtestamisele eelnevateks tegevusteks ja projekti abikõlblikkuse perioodi jooksul jõutakse selle planeeringu kehtestamiseni, eraldatakse kohalikule omavalitsusele 50 000 eurot lisatoetust.
[RT I, 12.01.2024, 1 - jõust. 15.01.2024]

  (4) Lõikes 3 nimetatud lisatoetust on ühel kohalikul omavalitsusel õigus saada kõige rohkem üks kord ja see lisandub lõikes 1 nimetatud maksimaalsele toetuse summale.
[RT I, 12.01.2024, 1 - jõust. 15.01.2024]

3. peatükk Nõuded taotlejale, partnerile ja taotlusele 

§ 8.  Nõuded taotlejale ja partnerile

  (1) Meetme raames saab taotlejaks olla meetme sihtpiirkonna kohalik omavalitsus. Kohalikud omavalitsused võivad esitada ühistaotluse, milles üks kohalik omavalitsus on taotleja ja teised partnerid.

  (2) Taotleja ja partner peavad vastama taaste- ja vastupidavuskava määruse §-s 5 sätestatud nõuetele.

§ 9.  Nõuded taotlusele

  (1) Taotleja võib ühes taotlusvoorus esitada mitu taotlust, arvestades § 7 lõikes 1 sätestatud maksimaalset toetuse summat ühe kohaliku omavalitsuse kohta.

  (2) Taotlus peab sisaldama vähemalt järgmisi andmeid ja dokumente:
  1) taotleja ja projekti nimi;
  2) projekti eesmärk;
  3) projekti ajakava;
  4) kohaliku omavalitsuse volikogu otsus või kohaliku omavalitsuse korraldus tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu algatamise või kehtestamise kohta;
  5) informatsioon selle kohta, millise tuuleenergeetikat kavandava planeeringu, projekteerimistingimuste, ehitus- või kasutusloa koostamise ja menetlemise jaoks toetust taotletakse, sealhulgas kirjeldus, mis menetlemise etapis ollakse ja menetlemise eeldatav ajakava kuni planeeringu kehtestamiseni või projekteerimistingimuste, ehitus- või kasutusloa andmiseni ning hinnang selle kohta, kui palju toetus võimaldab koostamist ja menetlemist kiirendada ja kvaliteetsemaks muuta;
  6) planeeritava tuulepargi eeldatav võimsus;
  7) spetsialisti palkamise puhul tööülesannete kirjeldus, kavandatav töökoormus toetatavas projektis, planeeritav tööjõukulu, projekti heaks töötamise periood ja andmed selle kohta, et otsus töökoha loomiseks on tehtud või kavandatav töökoht on asutuse struktuuris olemas;
  8) sisseostetava teenuse puhul teenuse lähteülesanne ja selle alusel koostatud hinnakalkulatsioon või võrreldavad hinnapakkumised või riigihanke alusdokumendid; kui teenusena ostetakse sisse spetsialisti töö, siis lisaks tema tööülesannete kirjeldus, kavandatav töökoormus toetatavas projektis ja projekti heaks töötamise periood;
  9) projekti eelarve kulude lõikes, sealhulgas koos partneriga ellu viidava projekti puhul eelarve iga kohaliku omavalitsuse lõikes;
  10) muud vahendusasutuse nõutavad lisadokumendid.

  (3) Kui projekti viiakse ellu koos partneriga, peab taotlus sisaldama partneri seadusliku esindaja kinnitust projektis osalemise kohta.

4. peatükk Toetuse taotlemine ja taotluste menetlemine 

§ 10.  Toetuse taotlemine

  (1) Toetust taotletakse voorupõhiselt või jooksvalt.

  (2) Valdkonna eest vastutav minister kinnitab käskkirjaga taotlusvooru avamise ja lõpetamise tähtaja ja toetuse eelarve ning edastab vastava teabe vahendusasutusele.

  (3) Ministeerium võib korraldada mitu taotlusvooru.

  (4) Voorupõhise taotlemise korral teavitab vahendusasutus kohalikke omavalitsusi taotlusvooru avamise ja lõpetamise tähtajast ja taotlusvooru eelarvest ning avaldab vastava info oma veebilehel vähemalt 20 kalendripäeva enne taotlusvooru algust.

  (5) Jooksva taotlemise korral teavitab vahendusasutus kohalikke omavalitsusi taotluste vastuvõtmise alguse ja lõpu kuupäevast, toetuse eelarvest ja eelarveahendite lõppemisest ning avaldab vastava info oma veebilehel.

  (6) Taotleja seaduslik esindaja esitab taotluse Riigi Tugiteenuste Keskuse elektroonilise taotluste ja dokumentide esitamise keskkonna (edaspidi e-toetus) kaudu digitaalselt allkirjastatuna.

  (7) Taotlus jäetakse läbi vaatamata, kui see esitatakse pärast vahendusasutuse määratud tähtaega. Vahendusasutus esitab taotlejale taotluse läbi vaatamata jätmise otsuse e-toetuse kaudu.

§ 11.  Taotleja ja taotluse nõuetele vastavuse kontroll

  (1) Vahendusasutus kontrollib taotluse ja taotleja vastavust §-des 2 ja 4–9 sätestatudnõuetele.

  (2) Taotluse menetlemise tähtaeg on kuni 20 tööpäeva taotluse esitamise tähtpäevast alates. Kui taotluses avastatakse puudusi, teavitab vahendusasutus sellest viivitamata taotlejat ja annab puuduste kõrvaldamiseks aega üldjuhul kuni kümme tööpäeva, mille võrra pikeneb taotluse menetlemise tähtaeg.

  (3) Vahendusasutus võib taotluse menetlemise käigus nõuda taotlejalt selgitusi ja lisadokumente taotluses esitatud andmete kohta, samuti taotluse täiendamist või muutmist ning küsida menetlusvälise eksperdi arvamust, kui ta leiab, et taotlus ei ole piisavalt selge või selles esinevad puudused.

§ 12.  Taotluse rahuldamine ja rahuldamata jätmine

  (1) Taotluse rahuldamise, osalise rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse teeb vahendusasutus.

  (2) Vahendusasutus teeb § 11 lõike 1 alusel vastavaks tunnistatud taotluste osas taotluse rahuldamise otsuse, arvestades lõigetes 3 ja 4 toodud põhimõtteid.

  (3) Kui voorulise taotlemise korral ületab vastavaks tunnistatud taotluste toetuse summa taotlusvooru eelarvet, eelistatakse taotluse rahuldamisel ühistaotlusi ja seejärel neid taotlusi, mille tuuleparkide eeldatav võimsus on suurem.

  (4) Jooksva taotlemise korral kuuluvad nõuetele vastavaks tunnistatud taotlused rahuldamisele vastavalt nende esitamise järjekorrale kuni toetuse eelarvevahendite lõppemiseni.

  (5) Taotluse rahuldamata jätmise otsus tehakse taotluste puhul, mida vahendusasutus ei tunnista nõuetele vastavaks ja mida taotleja ei ole § 11 lõikes 2 nimetatud tähtaja jooksul viinud nõuetega vastavusse või mille rahastamiseks ei jätku taotlusvooru läbiviimiseks ette nähtud eelarvevahendeid.

  (6) Taotluse rahuldamise ja osalise rahuldamise otsuses esitatakse järgmised andmed:
  1) otsuse tegemise kuupäev;
  2) lõppsaaja nimi ja aadress;
  3) projekti nimetus ja number;
  4) toetuse summa, koos partneriga ellu viidava projekti puhul toetuse summa iga kohaliku omavalitsuse lõikes;
  5) projekti eesmärk, toetatavad tegevused ja nende tegemise eeldatav ajakava;
  6) projekti abikõlblikkuse periood;
  7) lõppsaaja kohustused;
  8) toetuse maksmise aluseks olevate dokumentide, teabe ja aruannete esitamise kord;
  9) finantskorrektsiooni alused ja taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamise alused;
  10) viide otsuse vaidlustamise koha, tähtaja ja korra kohta;
  11) otsuse tegija andmed;
  12) toetuse maksmise tingimused;
  13) muu vajalik teave.

  (7) Taotluse rahuldamata jätmise otsuses esitatakse järgmised andmed:
  1) otsuse tegemise kuupäev;
  2) taotleja nimi, aadress ja registrikood;
  3) projekti nimetus;
  4) otsuse põhjendus;
  5) selgitus otsuse vaidlustamise koha, tähtaja ja korra kohta;
  6) otsuse tegija andmed;
  7) muu vajalik teave.

  (8) Vahendusasutus teeb taotluse osalise rahuldamise otsuse nende vastavaks tunnistatud taotluste kohta, mille taotluse täielik rahuldamine ei ole võimalik taotlusvooru läbiviimiseks ette nähtud eelarvevahendite lõppemise tõttu.

  (9) Enne taotluse osalist rahuldamist või rahuldamata jätmist antakse taotlejale võimalus esitada oma seisukohad. Kui taotleja ei ole nõus taotluse osalise rahuldamise ettepanekuga, tehakse taotluse rahuldamata jätmise otsus.

  (10) Taotluse rahuldamise, osalise rahuldamise või rahuldamata jätmise otsus tehakse taotlejale teatavaks e-toetuse kaudu.

5. peatükk Taotluse rahuldamise otsuse muutmine ja kehtetuks tunnistamine 

§ 13.  Taotluse rahuldamise otsuse muutmine

  (1) Lõppsaaja taotleb vahendusasutuselt taotluse rahuldamise otsuse muutmist e-toetuse kaudu juhul, kui muudetakse vähemalt ühte järgmist näitajat või asjaolu:
  1) toetatav tegevus või selle ulatus;
  2) toetuse summa;
  3) projekti abikõlblikkuse periood;
  4) taotluse rahuldamise otsuses nimetatud muu asjaolu.

  (2) Toetuse summat võib suurendada kuni 20 protsenti juhul, kui projekti abikõlblike kulude eelarve suureneb riigihanke kallinemise, töömahu olulise suurenemise või muu ettenägematu asjaolu tõttu ja kui projektide rahastamise eelarve jääk seda võimaldab. Toetuse summa suurendamise korral arvestatakse § 7 lõikes 1 nimetatud maksimaalse toetuse summaga ühe kohaliku omavalitsuse kohta.

  (21) Paragrahvi 7 lõikes 3 sätestatud juhul esitab lõppsaaja projekti abikõlblikkuse perioodi jooksul vahendusasutusele e-toetuse kaudu tõendid tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu kehtestamise kohta ja taotluse toetuse summa suurendamiseks 50 000 euro võrra.
[RT I, 12.01.2024, 1 - jõust. 15.01.2024]

  (22) Toetuse summat võib vähendada kuni § 7 lõikes 1 toodud toetuse minimaalse summani, kui projekti käigus selgub, et projektis kavandatud tegevusi ei ole võimalik täies mahus teha.
[RT I, 12.01.2024, 1 - jõust. 15.01.2024]

  (3) Vahendusasutus jätab lõppsaaja poolt taotluse rahuldamise otsuse muutmiseks esitatud taotluse rahuldamata, kui:
  1) muudatused ei ole kooskõlas määruses esitatud nõuetega või kui need on vastuolus mõne muu õigusaktiga;
  2) otsuse muutmise korral ei oleks projekti elluviimist võimalik lõpetada 2025. aasta 31. detsembriks;
  3) muudatused ei ole põhjendatud.

  (4) Vahendusasutus otsustab kaalutlusõiguse alusel taotluse rahuldamise otsuse muutmise üldjuhul 20 tööpäeva jooksul pärast sellekohase avalduse saamist.

§ 14.  Taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamine

  (1) Taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamisel lähtutakse taaste- ja vastupidavuskava määruse § 11 lõigetes 1–5 sätestatust.

  (2) Taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamise otsus tehakse taotlejale teatavaks e-toetuse kaudu.

6. peatükk Lõppsaaja, partneri ja vahendusasutuse õigused ning kohustused 

§ 15.  Lõppsaaja ja partneri õigused ning kohustused

  (1) Lõppsaajal ja partneril on õigus saada vahendusasutuselt informatsiooni ja selgitusi, mis on seotud määruses sätestatud nõuete ja lõppsaaja kohustustega.

  (2) Lõppsaaja ja partner kohustuvad:
  1) tagama enda vastavuse taaste- ja vastupidavuskava määruse § 5 lõike 1 punktides 7 ja 8 ning lõikes 2 sätestatud nõuetele;
  2) kasutama toetust vastavuses toetuse rahuldamise otsusega ja tagama selles sätestatud tingimuste täitmise;
  3) esitama vahendusasutuse ette nähtud vormil, viisil ja tähtaja jooksul nõutud informatsiooni ja aruanded;
  4) taotlema vahendusasutuselt nõusolekut taotluses sisalduva projekti elluviimise tähtaja pikendamiseks, toetuse summa suurendamiseks või taotluse rahuldamise otsuses sätestatud teiste tingimuste muutmiseks;
  5) võimaldama teostada kohapealset kontrolli ja auditit ning pidama järelevalvet projekti tegevuste ja tulemuste saavutamise üle ning ühtlasi tagama samasuguse võimaluse viia samasugune kontroll läbi partneri juures;
  6) andma audiitori ja Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/241 artikli 22 lõike 2 punktis e nimetatud järelevalvet teostava isiku kasutusse kõik toetuse eesmärgipärase kasutamise kontrollimiseks vajalikud andmed ja dokumendid viie tööpäeva jooksul vastava teate saamisest arvates;
  7) osutama kontrolli, auditi ja järelevalve teostamiseks igakülgset abi;
  8) tagastama toetuse, kui vahendusasutus nõuab lõppsaajalt toetuse osaliselt või täielikult tagasi vastavalt taaste- ja vastupidavuskava määruse §-s 11 sätestatule;
  9) seadma riigihanke alusdokumentides tingimuseks, et edukas pakkuja esitab hankelepingu täitmisel enda omanike ja iga oma alltöövõtja nime ja registri- või isikukoodid ning alltöövõtulepingu nimetuse, kuupäeva, numbri ja summa;
  10) teavitama avalikkust ja tegevustes osalejaid toetuse päritolust selle saamisest arvates, viidates kõnes või tekstis, et projekti on rahastanud Euroopa Liit Next Generation EU vahenditest, ning kasutades objektile ja avalikkusele suunatud esemete ja dokumentide märgistamisel Euroopa Liidu embleemi koos märkega „Rahastanud Euroopa Liit – NextGenerationEU” vastavalt taaste- ja vastupidavuskava määruse §-s 12 sätestatule;
  11) säilitama vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL, Euratom) 2018/1046, mis käsitleb liidu üldeelarve suhtes kohaldatavaid finantsreegleid ja millega muudetakse määrusi (EL) nr 1296/2013, (EL) nr 1301/2013, (EL) nr 1303/2013, (EL) nr 1304/2013, (EL) nr 1309/2013, (EL) nr 1316/2013, (EL) nr 223/2014 ja (EL) nr 283/2014 ja otsust nr 541/2014/EL ning tunnistatakse kehtetuks määrus (EL, Euratom) nr 966/2012 (ELT L 193, 30.07.2018, lk 1), artiklile 132 vahendite saamisega seotud andmeid ja tõendavaid dokumente, sealhulgas statistilisi ja muid rahastamisega seotud andmeid, sealhulgas elektroonilisi andmeid ja dokumente, viis aastat pärast lõppmakse või, selle makse puudumise korral, tehingu tegemist või kolm aastat, kui toetust saadi 60 000 eurot või vähem;
  12) viivitamata kirjalikult informeerima vahendusasutust kõigist esitatud andmetes toimunud muudatustest või asjaoludest, mis mõjutavad või võivad mõjutada lõppsaaja kohustuste täitmist, sealhulgas aadressi või volitatud esindajate muutumisest, seda ka siis, kui eelnimetatud muudatused on registreeritud avalikus registris või avalikustatud massiteabevahendite kaudu;
  13) viivitamata kirjalikult informeerima vahendusasutust projekti teostamise käigus ilmnenud projekti negatiivse tulemuse suurest tõenäosusest või vältimatusest ja projekti edasise jätkamise kaheldavast otstarbekusest;
  14) tagama projekti elluviimisesse kaasatud partneritega sõlmitud koostöökokkuleppe või muude asjakohaste korraldustega projekti elluviimisega seotud kohustuste täitmise partneri poolt.

§ 16.  Vahendusasutuse õigused ja kohustused

  (1) Vahendusasutusel on õigus:
  1) teostada järelevalvetoiminguid projekti tulemuste saavutamise ja toetuse eesmärgipärase kasutamise osas;
  2) nõuda projekti tegevuste ja tulemuste kohta täiendavate asjakohaste andmete ja dokumentide esitamist;
  3) nõuda toetus tagasi, kui projekti teostamise ajal on lõppsaaja andnud valeandmeid või varjanud andmeid;
  4) nõuda toetus tagasi kooskõlas taaste- ja vastupidavuskava määruse §-s 11 sätestatuga;
  5) peatada toetuse maksmine või ettemakse tegemine või toetuse maksmisest keelduda kooskõlas taaste- ja vastupidavuskava määruse § 9 lõikes 7 sätestatuga.

  (2) Vahendusasutus kohustub:
  1) avama õigel ajal taotluse ja aruannete esitamise võimaluse e-toetuses ja tegema asjakohased juhendmaterjalid õigel ajal kättesaadavaks oma veebilehel;
  2) teavitama lõppsaajat viivitamata toetuse kasutamist reguleerivates õigusaktides tehtud muudatustest;
  3) läbi vaatama §-s 13 nimetatud taotlused 20 tööpäeva jooksul nende esitamisest arvates;
  4) heaks kiitma või tagasi lükkama § 18 lõigetes 5 ja 6 nimetatud maksetaotluse;
  5) pärast taotluse rahastamise otsuse tegemist avalikustama oma veebilehel lõppsaaja nime, projekti nimetuse, toetuse ja projekti kogumahu ning projekti kestuse.

7. peatükk Aruandlus 

§ 17.  Toetuse kasutamisega seotud aruannete esitamine

  (1) Toetuse kasutamisega seotud aruannete esitamisel ja korraldamisel lähtutakse taaste- ja vastupidavuskava määruse § 14 lõigetes 6 ja 7 sätestatust.

  (2) Lõppsaaja esitab lõpparuande vahendusasutusele e-toetuse kaudu vastavalt taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tingimustele ja tähtaegadele.

  (3) Vahendusasutus kehtestab aruande vormid ning teeb need kättesaadavaks oma veebilehel ja e-toetuses.

  (4) Vahendusasutuse nõudmise korral täiendab lõppsaaja aruannet.

8. peatükk Toetuse maksmise tingimused 

§ 18.  Toetuse maksmine

  (1) Toetuse maksmisel lähtutakse taaste- ja vastupidavuskava määruse §-s 9 nimetatud ja taotluse rahuldamise otsuses sätestatud täpsustavatest tingimustest ja korrast.

  (2) Toetus makstakse välja taaste- ja vastupidavuskava määruse § 9 lõike 3 punktides 2 ja 3 toodud viisil.

  (3) Ettemakse suurus on 40 protsenti toetusest, välja arvatud § 7 lõikes 3 nimetatud lisatoetusest, ja see makstakse välja lõppsaajale üldjuhul kümne tööpäeva jooksul pärast taotluse rahuldamise otsuse tegemist.
[RT I, 12.01.2024, 1 - jõust. 15.01.2024]

  (4) Lõppmakse suurus on vähemalt 20 protsenti toetusest, välja arvatud § 7 lõikes 3 nimetatud lisatoetusest, ja see makstakse välja lõppsaajale pärast kokkulepitud tingimuste täitmist ja lõpparuande vahendusasutuse poolt kinnitamist.
[RT I, 12.01.2024, 1 - jõust. 15.01.2024]

  (41) Paragrahvi 7 lõikes 3 nimetatud lisatoetus makstakse lõppsaajale välja üldjuhul kümne tööpäeva jooksul pärast tuuleenergeetika kasutusele võtmist kavandava planeeringu kehtestamist ja pärast selle kohta vahendusasutusele tõendite esitamist.
[RT I, 12.01.2024, 1 - jõust. 15.01.2024]

  (5) Vahendusasutus maksab toetuse lõppsaajale välja lõppsaaja esindusõigusliku isiku e-toetuse kaudu esitatud maksetaotluse ja kokkulepitud tingimuste täitmise alusel vastavalt taotluse rahuldamise otsuses toodule.

  (6) Vahendusasutus teeb toetuse väljamaksed üldjuhul 20 tööpäeva jooksul pärast lõppsaajalt maksetaotluse saamist. Kui maksetaotluse menetlemisel avastatakse ebatäpsusi, teavitatakse sellest viivitamata lõppsaajat ja puuduste kõrvaldamiseks määratakse kuni kümne päevane tähtaeg.

9. peatükk Toetuse tagasinõudmine ja vaided 

§ 19.  Toetuse tagasinõudmine ja tagasimaksmine

  Toetuse tagasinõudmine ja tagasimaksmine toimub vastavalt taaste- ja vastupidavuskava määruse §-s 11 toodule või juhul, kui esineb muu meetmes sätestatud taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamise alus.

§ 20.  Vaide esitamine

  Vahendusasutuse toimingu või otsuse peale võib esitada vaide haldusmenetluse seaduses sätestatud korras. Vaide lahendab vahendusasutus.

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json