Perioodi 2023–2027 bioressursside väärindamise investeeringutoetus
Vastu võetud 09.08.2024 nr 52
Määrus kehtestatakse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 7 lõike 2, § 12 lõike 3 ja § 24 lõike 1 alusel.
1. peatükk Üldsätted
§ 1. Määruse reguleerimisala
Määrusega kehtestatakse „Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika Eesti strateegiakava aastateks 2023–2027” (edaspidi strateegiakava) sekkumise 8.3 „Investeeringud bioressursside väärindamisse” raames antava bioressursside väärindamise investeeringutoetuse (edaspidi toetus) andmise ja kasutamise tingimused ning kord.
§ 2. Toetuse andmise eesmärk
(1) Toetust antakse ringbiomajanduse edendamise eesmärgil kõrvalsaaduste väärindamiseks ja töötlemise võimekuse suurendamiseks.
(2) Kõrvalsaadusteks selle määruse tähenduses loetakse Euroopa Liidu toimimise lepingu I lisaga hõlmatud põllumajandustoodete, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustoodete tootmise ja töötlemise ning toiduainetööstuse ja metsamajandamise valdkonnas tekkivaid kõrval- ja kaassaadusi ning jääke.
§ 3. Riigiabi ja vähese tähtsusega abi
(1) Kui määruse alusel antakse toetust sellise tegevuse elluviimiseks, mis ei kuulu Euroopa Liidu toimimise lepingu artikli 42 kohaldamisalasse, on antav toetus vähese tähtsusega abi ning sellele kohaldatakse komisjoni määruses (EL) 2023/2831, milles käsitletakse Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamist vähese tähtsusega abi suhtes (ELT L 2023/2831, 15.12.2023), ja konkurentsiseaduse §-s 33 sätestatut.
(2) Kui lõikes 1 nimetatud vähese tähtsusega abi ülemmäär taotleja kohta on täitunud ja määruse alusel antav toetus on investeeringuteks ettenähtud regionaalabi komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 ELi aluslepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamise kohta, millega teatavat liiki abi tunnistatakse siseturuga kokkusobivaks (ELT L 187, 26.06.2014, lk 1–78), artikli 14 tähenduses, kohaldatakse toetuse andmisel nimetatud määruses ja konkurentsiseaduse §-s 342 sätestatut.
2. peatükk Toetuse saamiseks esitatavad nõuded ning toetuse määr ja suurus
§ 4. Toetatavad tegevused
(1) Toetust antakse kõrvalsaaduste ringlussevõttu suurendava või suurema lisandväärtusega toodeteks töötlemise võimekust suurendava masina või seadme soetamiseks.
(2) Koos lõikes 1 sätestatud masina või seadme soetamisega toetatakse ka masina või seadme:
1) kasutamiseks vajaliku tarkvara, infotehnoloogilise lahenduse või kasutatava patendi, litsentsi või kasuliku mudeli soetamist;
2) paigaldamiseks vajalike ehitustööde tegemist ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras, kui see ei moodusta taotleja kogu kavandatud tegevusest (edaspidi projekt) suuremat osa.
(3) Kui lõikes 1 sätestatud masin või seade paigaldatakse ehitisse või seda kasutatakse ehitises, peavad olema täidetud järgmised nõuded:
1) ehitis on taotleja valduses asjaõiguslikul või võlaõiguslikul alusel vähemalt kolm aastat arvates Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti (edaspidi PRIA) poolt viimase toetusosa maksmisest või liisingu puhul kuni viimase toetusosa maksmiseni;
2) taotlejal on kaasomaniku kirjalik nõusolek toetatava tegevuse elluviimiseks, kui masin või seade paigaldatakse kaasomandis olevasse ehitisse või kui ehitisealune maa on kaasomandis;
3) lõike 2 punktis 2 sätestatud ehitustööde korral on maa taotleja valduses asjaõiguslikul alusel vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest või liisingu puhul kuni viimase toetusosa maksmiseni.
(4) Kasutatud masina või seadme soetamine on lubatud, kui masin või seade ei ole taotluse esitamise ajal vanem kui kolm aastat, selle soetamiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse masina või seadme hinnast madalam.
(5) Projektiga ei või alustada, sealhulgas sellega seotud siduvaid kohustusi ei tohi olla võetud, ja toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid ei tohi olla väljastatud varem kui taotluse esitamise päevale järgneval päeval.
§ 5. Toetuse määr, suurus ja vorm
(1) Toetust antakse:
1) Kirde-Eestis elluviidava projekti korral kuni 45 protsenti toetatava tegevuse abikõlbliku kulu maksumusest;
2) Lõuna-Eestis elluviidava projekti korral kuni 40 protsenti toetatava tegevuse abikõlbliku kulu maksumusest;
3) Põhja-Eestis, Lääne-Eestis ja Kesk-Eestis elluviidava projekti korral kuni 35 protsenti toetatava tegevuse abikõlbliku kulu maksumusest.
(2) Toetuse minimaalne määr on 15 protsenti toetatava tegevuse abikõlbliku kulu maksumusest.
(3) Toetuse maksimaalne suurus kogu strateegiakava perioodi jooksul on 200 000 eurot ühe taotleja kohta.
(4) Ühte kontserni kuuluvad ettevõtjad või konkurentsiseaduse § 2 lõike 4 tähenduses valitseva mõju kaudu üksteisega seotud ettevõtjad ei saa kokku taotleda toetust rohkem kui 200 000 eurot strateegiakava perioodi jooksul.
(5) Vähese tähtsusega abi puhul ei tohi ühele ettevõtjale toetuse andmisele vahetult eelnenud kolme aasta pikkuse perioodi jooksul antud vähese tähtsusega abi koos taotletava toetusega ületada vähese tähtsusega abi ülemmäära 300 000 eurot.
(6) Vähese tähtsusega abi suuruse arvestamisel loetakse üheks ettevõtjaks sellised ettevõtjad, kes on omavahel seotud komisjoni määruse (EL) 2023/2831 artikli 2 lõike 2 kohaselt.
(7) Toetuse andmisel võetakse arvesse komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 artiklis 8 sätestatud riigiabi kumuleerimisreegleid ja komisjoni määruse (EL) 2023/2831 artiklis 5 sätestatud vähese tähtsusega abi kumuleerimisreegleid.
(8) Toetust antakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115, millega kehtestatakse liikmesriikide koostatavate Euroopa Põllumajanduse Tagatisfondist (EAGF) ja Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD) rahastatavate ühise põllumajanduspoliitika strateegiakavade (ÜPP strateegiakavad) toetamise reeglid ning tunnistatakse kehtetuks määrused (EL) nr 1305/2013 ja (EL) nr 1307/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 1–186), artikli 83 lõike 1 punkti a kohaselt tegelikult tekkinud abikõlblike kulude hüvitamisena.
§ 6. Abikõlblikud kulud
(1) Abikõlblikud on järgmised projekti elluviimiseks vajalikud kulud, mis tehakse sihtotstarbeliselt, mõistlikult ja majanduslikult soodsaimal viisil ning kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikliga 73 ning mis on vajalikud toetuse eesmärgi saavutamiseks:
1) masina või seadme ning selle paigaldamise ja seadistamise maksumus;
2) masina või seadme kasutamiseks vajaliku tarkvara, infotehnoloogilise lahenduse, patendi, litsentsi ja kasuliku mudeli maksumus;
3) masina, seadme, tarkvara või infotehnoloogilise lahenduse müüja poolt selle kasutamise väljaõppe maksumus;
4) masina või seadme paigaldamiseks vajaliku ehitustöö maksumus;
5) Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondi (EAFRD) toetuse abil elluviidava tegevuse komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129, millega kehtestatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 kohaseid õliseemnete, puuvilla ja veinivalmistamise kõrvalsaadustega seotud sekkumisviise ning liidu toetuse ja ÜPP strateegiakavadega seotud teavitamis-, avalikustamis- ja nähtavusnõudeid käsitlevad normid (ELT L 20, 31.01.2022, lk 197–205), sätestatud nõuete kohaseks tähistamiseks kasutatava sümboli ja teavitustegevuse maksumus.
(2) Abikõlblikud ei ole järgmised kulud:
1) Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikli 73 lõikes 3 sätestatud kulu;
2) käibemaks;
3) tavapärane tegevus- ja üldkulu;
4) sularahamakse, lepingu sõlmimisega või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenustega seotud muu kulu;
5) riigilõiv, trahv, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulud;
6) maa ja olemasoleva ehitise ostmise, üürimise ja rentimise kulu;
7) veo- või sõidukulu, mis ei ole seotud soetatava masina või seadme paigaldamise, seadistamise või kohaletoimetamisega;
8) tasu taotleja enda või tema töötaja tehtud töö eest;
9) toetuse taotlemiseks ettevalmistava töö kulu;
10) liisingumakse, kui asja omandiõigus ei lähe toetuse saajale üle PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseks, kuid hiljemalt 30. juunil 2029;
11) kulu, mille kohta on taotleja saanud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest või muud tagastamatut riigiabi;
12) toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu.
(3) Projekti maksumuse väljaselgitamiseks koostab taotleja prognoosi. Prognoosis esitatakse andmed projekti kogumaksumuse ja abikõlblike kulude kohta, mis peavad olema põhjendatud ja üksikasjalikult kirjeldatud, tuginema tegelikele asjaoludele ning olema vajaduse korral tõendatavad.
§ 7. Taotleja
(1) Toetust antakse ettevõtjale äriseadustiku tähenduses, kes vastab komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 I lisa artikli 2 lõikes 2 sätestatud väikese ettevõtja või lõikes 3 sätestatud mikroettevõtja nõuetele (edaspidi koos taotleja).
(2) Taotleja põhitegevusala oli äriregistri andmetel taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal justiitsministri 28. detsembri 2005. a määruse nr 59 „Kohtule dokumentide esitamise kord” lisa 16 „Eesti majanduse tegevusalade klassifikaatori (EMTAK)” kohaselt taime- ja loomakasvatus, jahindus ja neid teenindavad tegevusalad (EMTAK-i jao A alajagu 01), metsamajandus ja metsavarumine (EMTAK-i jao A alajagu 02), toiduainete tootmine (EMTAK-i jao C alajagu 10), välja arvatud kala, vähilaadsete ja limuste töötlemine ja säilitamine (EMTAK-i jao C alajagu 102), või joogitootmine (EMTAK-i jao C alajagu 11).
(3) Taotleja riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud. Maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas.
(4) Taotleja suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust.
(5) Taotleja on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas, sealhulgas komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 artikli 1 lõike 4 punktis a sätestatud juhul.
(6) Taotlejal ei ole kehtivat karistust karistusseadustiku §-s 491, 209, 2091, 210, 296, 298, 2981, 372, 373 või 384 sätestatud süüteo toimepanemise eest.
(7) Kui taotleja on riigiabi saaja, ei tohi ta olla raskustes olev ettevõtja komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 artikli 2 punkti 18 tähenduses.
(8) Lisaks lõigetes 1–7 nimetatud nõuetele vastab taotleja järgmistele nõuetele:
1) ta on enne taotluse esitamist tegutsenud vähemalt kaks majandusaastat;
2) tema müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud mõlemal kahel majandusaastal vähemalt võrdne taotletava toetuse summaga.
3. peatükk Toetuse taotlemine
§ 8. Taotluse esitamine ja taotluse esitamise tähtaeg
(1) Toetuse saamiseks esitab taotleja selleks ettenähtud tähtajal PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu taotluse.
(2) PRIA teatab taotluse esitamise tähtaja ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel.
§ 9. Nõuded taotlusele
(1) Taotleja esitab taotluses järgmised andmed:
1) taotleja ärinimi ja äriregistri kood ning taotleja esindaja nimi ja kontaktandmed;
2) projekti eesmärk, sisu ja asukoht;
3) ringlussevõetavate või töödeldavate kõrvalsaaduste päritolu ja kogus ning projekti tulemusel kavandatava toodangu või toote kogus;
4) projekti kogumaksumus, abikõlblikud kulud ja taotletava toetuse summa;
5) teave komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 artikli 2 punkti 49 tähenduses alginvesteeringu nõude täitmise kohta ning selle kohta, kas toetust taotletakse vähese tähtsusega abina komisjoni määruse (EL) 2023/2831 tähenduses või regionaalabina komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 artikli 14 tähenduses;
6) teave selle kohta, kas toetuse abil soetatakse vara liisingulepingu alusel;
7) kui toetust taotletakse regionaalabina komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 artikli 14 tähenduses, siis teave selle kohta, et kahe aasta jooksul enne taotluse esitamist ei ole toimunud sama või sarnase tegevuse või selle osa ümberpaigutamist komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 artikli 2 punkti 61a tähenduses ettevõttesse, kuhu tehakse investeering taotletava toetuse abil;
8) teave selle kohta, kas taotleja on autonoomne ettevõtja, partnerettevõtja või seotud ettevõtja;
9) teave taotleja kontserni liikmete ja taotleja üle lepingu või muul alusel valitsevat mõju omava ettevõtja kohta;
10) projekti elluviimisega seotud juhtide ja spetsialistide erialaste teadmiste ja töökogemuste kirjeldus, mida on vaja taotluse hindamiseks;
11) teave selle kohta, kuidas kavatsetakse rahastada omafinantseeringu osa projektist.
(2) Taotleja esitab taotluse hindamiseks asjakohased bilansid ja kasumiaruanded, kui need ei ole kättesaadavad äriregistrist.
(3) Kui taotleja kuulub kontserni, esitab ta taotluse esitamisele vahetult eelnenud kahe majandusaasta kinnitatud majandusaasta konsolideeritud aruande ärakirjad, kui need ei ole kättesaadavad äriregistrist.
(4) Taotleja esitab järgmised projekti nõuetekohasust tõendavad dokumendid:
1) kasutatud masina või seadme soetamise korral müüja dokumendid, mis tõendavad, et soetatav masin või seade ei ole taotluse esitamise hetkeks vanem kui kolm aastat, selle soetamiseks ei ole saadud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse masina või seadme hinnast madalam;
2) projekti maksumuse prognoos;
3) kaasomaniku kirjalik nõusolek, kui masin või seade paigaldatakse kaasomandis olevasse ehitisse või kui ehitisealune maa on kaasomandis;
4) seadme või masina paigaldamisel ehitisse, mis on taotleja valduses võlaõiguslikul alusel, seda tõendav kirjalik võlaõiguslik leping või kui ehitis on taotleja valduses asjaõiguslikul alusel, seda tõendav asjaõigusleping, kui see asjaõigus ei nähtu kinnistusraamatust.
(5) Paragrahvi 4 lõike 2 punktis 2 sätestatud ehitustööde korral esitab taotleja järgmised projekti nõuetekohasust tõendavad dokumendid:
1) väljavõte põhiprojekti joonistest koos põhiprojekti seletuskirjaga, kui ehitusprojekt on nõutav ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras;
2) hoonestusõiguse seadmise leping, mis tõendab, et taotleja kasuks on seatud hoonestusõigus vähemalt kolmeks aastaks arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja kasutab ehitisealust maad hoonestusõiguse alusel ja see ei nähtu kinnistusraamatust.
4. peatükk Taotluse menetlemine
§ 10. Taotleja ja taotluse nõuetekohasuse kontrollimine
Taotluses esitatud andmete õigsust ning taotleja, taotluse ja toetatava tegevuse toetuse saamise nõuetele vastavust kontrollib PRIA.
§ 11. Taotluse hindamine
(1) PRIA hindab taotlusi lisas „Taotluse hindamise kriteeriumid” sätestatud hindamiskriteeriumite alusel ja moodustab hindamistulemuste põhjal taotluste paremusjärjestuse, milles loetakse paremaks suurema hindepunktide summa saanud taotlus.
(2) Võrdsete hindepunktide summadega taotluste puhul eelistatakse taotlust, milles esitatud toetatava tegevuse omafinantseering on suurem. Võrdse omafinantseeringu korral eelistatakse taotlust, mis sai rohkem hindepunkte lisas sätestatud hindamiskriteeriumi 3 alusel.
(3) Taotluste hindamiseks ja paremusjärjestuse moodustamise ettepaneku tegemiseks moodustab PRIA hindamiskomisjoni, mis koosneb vähemalt viiest liikmest.
§ 12. Taotluse rahuldamine ja rahuldamata jätmine
(1) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ei ületa toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA kõik nõuetekohased taotlused, mis vastavad hindamiskriteeriumite miinimumnõudele, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 1 punkti 3 alusel.
(2) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ületab toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA hindamistulemuste alusel koostatud taotluste paremusjärjestusse seatud parimad taotlused, mis vastavad hindamiskriteeriumite miinimumnõudele, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 1 punkti 2 alusel.
(3) Taotlus vastab hindamiskriteeriumite miinimumnõudele, kui see on hindamisel saanud vähemalt 7,60 hindepunkti.
(4) Kui taotluse täies ulatuses rahuldamine ei ole põhjendatud taotluses sisalduvate mitteabikõlblike kulude tõttu, võib PRIA teha taotluse osalise rahuldamise otsuse, vähendades toetuse summat Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 5 alusel mitteabikõlblike kulude võrra.
(5) Taotluse rahuldamata jätmise otsuse teeb PRIA Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud alustel.
(6) Kui hindamistulemuste alusel väljavalitud ja paremusjärjestusse seatud nõuetekohast taotlust ei ole võimalik täies ulatuses rahuldada, sest taotletava toetuse suurus ületab toetuseks ettenähtud vahendite jäägi, võib PRIA teha taotluse osalise rahuldamise otsuse tingimusel, et taotluses kavandatud projekt viiakse ellu ja saavutatakse toetuse andmise eesmärk. Kui taotleja ei ole taotluse osalise rahuldamise otsusega nõus, teeb PRIA taotluse rahuldamata jätmise otsuse.
(7) PRIA teeb taotluse osalise või täieliku rahuldamise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse 80 tööpäeva jooksul arvates taotluse esitamise tähtpäevast.
5. peatükk Nõuded toetuse saajale ja toetuse maksmine
§ 13. Toetatava tegevuse elluviimise ja kestuse nõuded
(1) Toetuse saaja viib projekti ellu, sealhulgas esitab kõik tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid, ning võtab toetuse abil soetatud ja ehitatud vara sihipäraselt kasutusse kahe aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029.
(2) Toetuse saaja võtab toetuse abil soetatud vara sihipäraselt kasutusse kahe aasta jooksul ja viib tegevuse ellu viie aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029, kui vara soetatakse liisingulepingu alusel.
(3) Toetuse saaja tagab toetatava tegevuse kestuse, sealhulgas säilitab toetuse abil soetatud ja ehitatud vara ning kasutab seda sihtotstarbeliselt, vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest või liisingu puhul kuni viimase toetusosa maksmiseni (edaspidi koos sihipärase kasutamise periood), kuid hiljemalt 30. juunil 2029.
(4) Liisinguleping võib olla sõlmitud kestusega kuni viis aastat.
(5) Kui § 4 lõike 2 punktis 2 sätestatud tegevuse kohta on ehitusseadustiku kohaselt nõutud ehitusluba või ehitusteatis, peab see olema hiljemalt esimese maksetaotluse esitamise ajaks kättesaadav ehitisregistrist.
§ 14. Ostumenetlus
(1) Toetuse saaja peab projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara mõistliku maksumuse väljaselgitamiseks korraldama ostumenetluse.
(2) Kui projekti eeldatav käibemaksuta maksumus on alla 30 000 euro, kuid projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara eeldatav käibemaksuta maksumus ületab 5000 eurot, küsitakse üksteisest sõltumatute pakkujate käest vähemalt kolm võrreldavat hinnapakkumust.
(3) Kui projekti eeldatav käibemaksuta maksumus on 30 000 eurot või sellest suurem, peab toetuse saaja korraldama ostumenetluse riigihangete registris.
(4) Kui toetuse saaja taotleb toetust kasutatud masina või seadme soetamiseks, peab ta olema saanud vähemalt ühe hinnapakkumuse kasutatud masina või seadme kohta ja kaks hinnapakkumust uue samaväärse masina või seadme kohta.
(5) Ostumenetluse korraldamine riigihangete registris peab vastama järgmistele nõuetele:
1) ostumenetluse väljakuulutamisel avaldatakse riigihangete registris ostuteade, millest nähtub tellitava töö või teenuse või soetatava vara kirjeldus, tehnilised andmed, majanduslikult soodsaima hinnapakkumuse väljaselgitamiseks hinnapakkumuste hindamise kriteeriumid ja hinnapakkumuste esitamise tähtpäev;
2) hinnapakkumuste esitamise tähtaeg on vähemalt 15 tööpäeva;
3) teade ostumenetluse kohta on avalik;
4) ostumenetlusega seotud teabevahetus ostumenetluse korraldaja ja pakkuja vahel, sealhulgas ostuteatele ja sellega seotud dokumentidele juurdepääsu võimaldamine ning hinnapakkumuste ja selgituste esitamine, toimub riigihangete registris;
5) hinnapakkumused võetakse vastu ja avatakse riigihangete registris;
6) punktis 1 sätestatud tingimusi ei tohi muuta pärast hinnapakkumuste esitamise tähtaega ja parima hinnapakkumuse valimisel ei tohi neist kõrvale kalduda;
7) PRIA esindajale antakse Vabariigi Valitsuse 31. augusti 2017. a määruse nr 137 „Riigihangete registri põhimäärus” § 21 lõike 1 punkti 19 kohane vaatleja roll.
(6) Hinnapakkumus peab sisaldama toetuse saaja nime, hinnapakkuja nime ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust ning tehniliste tingimuste loetelu, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile.
(7) Paragrahvi 4 lõike 2 punktis 2 sätestatud ehitustööde korral peab hinnapakkumus sisaldama lisaks lõikes 6 sätestatud andmetele järgmisi andmeid:
1) ehitise nimetus;
2) ehitise ehitisregistri kood;
3) selle katastriüksuse katastritunnus, millel ehitis paikneb või millele kavandatakse ehitis ehitada;
4) ehitise üldkulud ja vastava kululiigi olemasolu korral ehitise kulud, välisrajatiste kulud, aluse- ja vundamendikulud, kandetarindite kulud, fassaadielementide kulud, katusekulud, ruumitarindite kulud, pinnakatete kulud, tehnosüsteemide kulud, ehitusplatsi korralduskulud ja ehitusplatsi üldkulud.
(8) Toetuse saaja ei või küsida hinnapakkumust endaga seotud isikutelt tulumaksuseaduse § 8 tähenduses.
(9) Toetuse saaja võib loobuda konkureerivate hinnapakkumuste küsimisest või ostumenetluse korraldamisest riigihangete registris, kui see on objektiivselt põhjendatud, eelkõige kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara pakkujate paljusus.
(10) Toetuse saaja ei või lõikes 2 sätestatud nõude eiramiseks jaotada osadeks projekti raames tellitavat tööd või teenust või soetatavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks. Toetuse saaja võib jaotada projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud.
§ 15. Toetuse saaja muud kohustused
(1) Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni või liisingu puhul kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni järgmisi kohustusi:
1) võimaldab teha auditit, teostada järelevalvet ja teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja vara kohapeal;
2) esitab auditi tegemiseks, järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks ning seireks ja hindamiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
3) eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;
4) esitab seiret või hindamist tegeva isiku või asutuse nõudmisel toetuse kasutamisega seotud seireks vajalikku teavet;
5) teavitab viivitamata PRIA-t taotluses esitatud või projektiga seotud andmete muutumisest või toetatava tegevuse elluviimist ja kohustuste täitmist takistavast asjaolust, sealhulgas tegevusega seotud vara üleandmisest teisele isikule;
6) näitab avalikkusele, et tegemist on Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondi (EAFRD) toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129 sätestatud nõuete kohaselt.
(2) Toetuse saaja vastab § 7 lõigetes 3, 6 ja 7 sätestatud nõuetele kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni.
(3) Toetuse saaja vastab § 7 lõikes 4 sätestatud nõuetele kuni sihipärase kasutamise perioodi lõpuni.
(4) Toetuse saajal peavad hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks olema täidetud toetuse abil soetatud ja ehitatud vara sihipäraseks kasutamiseks vajalikud eeldused, sealhulgas hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks on ehitise kasutusluba või kasutusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt.
§ 16. Maksetaotluse esitamine ja nõuded maksetaotlusele
(1) Toetuse maksmiseks esitab toetuse saaja pärast projekti täielikku või osadena elluviimist elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu PRIA-le maksetaotluse, kui olenevalt toetatavast tegevusest on täidetud järgmised tingimused:
1) töö on tehtud või teenus on osutatud ja vastu võetud;
2) vara on soetatud ja oma valdusesse või omandisse saadud;
3) töö, teenuse või vara eest on tasutud.
(2) Toetuse saaja esitab maksetaotluses järgmised andmed:
1) toetuse saaja ärinimi ja äriregistri kood;
2) selle taotluse viitenumber, mille kohta maksetaotlus esitatakse;
3) toetuse summa, mille maksmist taotletakse;
4) teave elluviidud toetatava tegevuse maksumuse ja selle osalise või täieliku tasumise kohta;
5) teave toetatava tegevuse elluviimist tõendavate dokumentide kohta;
6) andmed projekti kogumaksumuse muutumise kohta;
7) kulude mõistlikkust tõendavad §-s 14 nimetatud dokumendid.
(3) Koos maksetaotlusega esitatakse järgmised tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid:
1) selle isiku väljastatud arve-saateleht või arve, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö või soetas vara;
2) punktis 1 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendav maksekorraldus või selle väljatrükk või arvelduskonto väljavõte;
3) selle isiku väljastatud osutatud teenuse või tehtud töö üleandmist-vastuvõtmist tõendav dokument, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö.
(4) Liisingulepingu alusel soetatud vara puhul esitab toetuse saaja maksetaotluse koos järgmiste dokumentidega:
1) maksetaotluse esmakordse esitamise korral ja liisingulepingu või maksegraafiku muutumise korral liisinguandja ning toetuse saaja vahel sõlmitud liisinguleping, maksegraafik ja liisingueseme üleandmise akt ning selle isiku väljastatud arve-saateleht või arve, kellelt liisinguandja soetas liisingueseme;
2) maksetaotluse igakordse esitamise korral liisinguandja poolt toetuse saajale väljastatud arve-saateleht või arve;
3) punktis 2 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendav maksekorraldus või selle väljatrükk või arvelduskonto väljavõte.
§ 17. Maksetaotluse kontrollimine
PRIA kontrollib vastuvõetud maksetaotluses ja tegevuse elluviimist tõendavates dokumentides esitatud andmete õigsust ning elluviidud projekti vastavust taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tingimustele, Euroopa Liidu asjakohastele õigusaktidele ning Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seadusele ja selle alusel kehtestatud õigusaktidele.
§ 18. Toetuse maksmine
(1) Toetus makstakse üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud projekti elluviimisel kõiki nõudeid.
(2) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse, kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud taotluse rahuldamata jätmise alused.
(3) Kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks, et taotleja on rikkunud toetatava tegevuse elluviimise nõudeid või ei täitnud muid toetuse saaja kohustusi, võib PRIA rikkumise raskust, ulatust, püsivust ja korduvust arvestades vähendada makstavat toetust või keelduda toetuse maksmisest Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 13 lõike 3 alusel.
(4) PRIA teeb toetuse saaja esitatud maksetaotluse alusel toetuse maksmise otsuse sellise aja jooksul, et toetusraha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kolme kuu jooksul arvates §-s 16 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.
(5) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse 25 tööpäeva jooksul arvates toetuse maksmisest keeldumise aluseks olevast asjaolust teadasaamisest.
§ 19. Dokumentide säilitamine
Määruse alusel esitatud dokumente säilitab PRIA kuni 31. detsembrini 2039.
§ 20. Toetuse saaja andmete avalikustamine
PRIA teavitab toetuse saajat tema andmete avalikustamisest ning töötlemisest Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2116, mis käsitleb ühise põllumajanduspoliitika rahastamist, haldamist ja seiret ning millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EL) nr 1306/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 187–261), artiklites 98 ja 99 sätestatud alustel ja korras.
Piret Hartman
Regionaal- ja põllumajandusminister
Alo Aasma
Maa- ja ruumiloome asekantsler kantsleri ülesannetes
Lisa Taotluse hindamise kriteeriumid