Teksti suurus:

Perioodi 2023–2027 metsataimlate arendamise investeeringutoetus

Väljaandja:Regionaal- ja põllumajandusminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:16.08.2024
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT I, 13.08.2024, 2

Perioodi 2023–2027 metsataimlate arendamise investeeringutoetus

Vastu võetud 09.08.2024 nr 53

Määrus kehtestatakse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 7 lõike 2, § 12 lõike 3 ja § 24 lõike 1 alusel.

1. peatükk Üldsätted 

§ 1.  Määruse reguleerimisala

  Määrusega kehtestatakse „Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika Eesti strateegiakava aastateks 2023–2027” sekkumise KK2.1 „Investeeringud metsa kliimamuutustega kohanemiseks – tootlikud investeeringud” tegevuse „Taimlamajanduse arendamine” raames antava metsataimlate arendamise investeeringutoetuse (edaspidi toetus) andmise ja kasutamise tingimused ning kord.

§ 2.  Toetuse andmise eesmärk

  Toetuse andmise eesmärk on arendada metsataimlaid, et aidata kaasa metsade kliimamuutuste leevendamisele ja nende mõjudega kohanemisele, toetades järgmisi tegevusi:
  1) kliimamuutustele vastupidavate ja eriliigiliste metsapuude taimede (edaspidi metsataimed) tootmise suurendamine;
  2) laialehiste metsataimede tootmise varustamise tagamine.

2. peatükk Toetuse saamiseks esitatavad nõuded ning toetuse vorm, määr ja suurus 

§ 3.  Toetatavad tegevused

  (1) Toetust antakse metsataimede tootmiseks vajalike järgmiste tegevuste elluviimiseks, millega panustatakse §-s 2 sätestatud eesmärkide saavutamisse:
  1) ehitise ehitamine ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras;
  2) tehnoloogia kasutuselevõtmine või seadme soetamine.

  (2) Lõikes 1 nimetatud toetatava tegevuse osaks võivad olla sellega otseselt seotud järgmised tööd ja teenused:
  1) projekteerimistöö ning projekteerimiseks vajaliku ehitusgeoloogilise ja -geodeetilise uurimistöö tellimine;
  2) ehitusseadustiku alusel omanikujärelevalve tegemine.

  (3) Maa, millel toetatavaid tegevusi ellu viiakse, sealhulgas ehitis ja sellealune maa, on taotleja või tema liikme valduses asjaõiguslikul või võlaõiguslikul alusel vähemalt kolm aastat arvates Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti (edaspidi PRIA) poolt viimase toetusosa maksmisest.

  (4) Toetatavaid tegevusi võib ellu viia maal, mis ei ole taotleja omandis, üksnes selle maa omaniku kirjalikul nõusolekul. Kui tehnoloogia või seade paigaldatakse kaasomandis olevasse ehitisse või kui ehitisealune maa on kaasomandis, on taotlejal kaasomaniku kirjalik nõusolek toetatava tegevuse elluviimiseks.

  (5) Taotleja kavandatav tegevus (edaspidi ka projekt) ei ole toetusõiguslik, kui see on füüsiliselt lõpetatud või täielikult ellu viidud enne, kui taotlus on PRIA-le esitatud, olenemata sellest, kas kõik projektiga seotud maksed on tehtud või mitte.

§ 4.  Toetuse vorm, määr ja suurus

  (1) Toetust antakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115, millega kehtestatakse liikmesriikide koostatavate Euroopa Põllumajanduse Tagatisfondist (EAGF) ja Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD) rahastatavate ühise põllumajanduspoliitika strateegiakavade (ÜPP strateegiakavad) toetamise reeglid ning tunnistatakse kehtetuks määrused (EL) nr 1305/2013 ja (EL) nr 1307/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 1–186), artikli 83 lõike 1 punkti a kohaselt tegelikult tekkinud abikõlblike kulude hüvitamisena.

  (2) Toetuse maksimaalne suurus ühe taotleja kohta on 100 000 eurot.

  (3) Toetuse minimaalne suurus ühe taotluse kohta on 5000 eurot.

  (4) Toetust antakse kuni 65 protsenti projekti abikõlbliku kulu maksumusest.

  (5) Ühte kontserni kuuluvad ettevõtjad või konkurentsiseaduse § 2 lõike 4 tähenduses valitseva mõju kaudu üksteisega seotud ettevõtjad ei saa kokku taotleda toetust rohkem kui lõikes 2 sätestatud maksimaalse suuruse ulatuses.

§ 5.  Abikõlblikud ja mitteabikõlblikud kulud

  (1) Abikõlblikud on projekti elluviimiseks vajalikud kulud, mis on tehtud sihtotstarbeliselt, mõistlikult ja majanduslikult soodsaimal viisil ning kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikliga 73 ning mis on vajalikud toetuse eesmärgi saavutamiseks. Seejuures on abikõlblikud Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondi (EAFRD) toetuse abil elluviidava tegevuse komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129, millega kehtestatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 kohaseid õliseemnete, puuvilla ja veinivalmistamise kõrvalsaadustega seotud sekkumisviise ning liidu toetuse ja ÜPP strateegiakavadega seotud teavitamis-, avalikustamis- ja nähtavusnõudeid käsitlevad normid (ELT L 20, 31.01.2022, lk 197–205), sätestatud nõuete kohaseks tähistamiseks kasutatava sümboli ja teavitustegevuse kulud.

  (2) Abikõlblikud ei ole järgmised kulud:
  1) Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikli 73 lõikes 3 sätestatud kulu;
  2) käibemaks, kui see on käibemaksuseaduse alusel tagasi saadav;
  3) tavapärane tegevus- ja üldkulu;
  4) sularahamakse, lepingu sõlmimisega või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenustega seotud muu kulu, samuti liisingulepinguga seotud kulu, nagu liisinguandja kasumimäär, intressi refinantseerimise kulu, üldkulu ja kindlustusmakse;
  5) uuringu kulu, sealhulgas keskkonnamõju hindamisega või detailplaneeringu koostamisega kaasnev kulu, välja arvatud § 3 lõike 2 punktis 1 sätestatud toetatava tegevuse kulu;
  6) riigilõiv, trahv, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulu;
  7) maa ja olemasoleva ehitise soetamise kulu;
  8) kasutatud vara, sealhulgas tehnoloogia, seadme või masina soetamise kulu;
  9) riigile, kohaliku omavalitsuse üksusele või riigi osalusega eraõiguslikule juriidilisele isikule kuuluvas metsataimlas elluviidud tegevuse kulu;
  10) elektripaigaldise kaitsevööndis elluviidud tegevuse kulu;
  11) tasu taotleja enda või tema töötaja tehtud töö eest;
  12) niisutus- ja kastmissüsteemi soetamise või ehitamise kulu;
  13) enne PRIA-le taotluse esitamist tehtud kulu, välja arvatud § 3 lõikes 2 sätestatud toetatava tegevuse kulu, mis ei või olla tehtud enne 1. jaanuari 2023;
  14) projekti elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu.

§ 6.  Kulude mõistlikkuse tõendamise viisid

  (1) Kui projekti eeldatav käibemaksuta maksumus on 30 000 eurot või sellest suurem, koostab taotleja prognoosi ja korraldab enne projekti elluviimisega alustamist ostumenetluse §-s 15 sätestatud viisil. Prognoosis esitatakse andmed projekti kogumaksumuse ja abikõlblike kulude kohta, mis peavad olema põhjendatud, üksikasjalikult kirjeldatud, tuginema tegelikele asjaoludele ning olema vajaduse korral tõendatavad.

  (2) Kui projekti eeldatav käibemaksuta maksumus on alla 30 000 euro, selgitab taotleja kulude mõistlikkuse välja selles paragrahvis sätestatud viisil.

  (3) Kui projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara käibemaksuta maksumus on alla 30 000 euro, kuid ületab 5000 eurot, küsib taotleja üksteisest sõltumatute asjakohaste hinnapakkujate käest vähemalt kolm võrreldavat hinnapakkumust.

  (4) Taotleja võib küsida alla kolme hinnapakkumuse, kui kolme hinnapakkumust küsida ei ole objektiivselt võimalik, eelkõige kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara pakkujate paljusus.

  (5) Hinnapakkumus peab sisaldama taotleja nime, hinnapakkuja nime, registrikoodi ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva, töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust ning vajaduse korral tehniliste tingimuste loetelu, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile.

  (6) Ehitustööde puhul sisaldab hinnapakkumus lisaks lõikes 5 nimetatud andmetele järgmisi andmeid ehitise kohta:
  1) ehitise nimetus;
  2) ehitise ehitisregistri kood;
  3) selle katastriüksuse katastritunnus, millel ehitis paikneb või millele kavandatakse ehitis ehitada;
  4) ehitise üldkulud ja vastava kululiigi olemasolu korral ehitise kulud, välisrajatise kulu, aluse- ja vundamendikulu, kandetarindite kulu, fassaadielementide kulu, katusekulu, ruumitarindite kulu, pinnakatte kulu, tehnosüsteemi kulu, ehitusplatsi korralduskulu ja ehitusplatsi üldkulu.

  (7) PRIA koostab ehitustööde hinnapakkumuse vormi ja avaldab selle oma veebilehel.

  (8) Lõikes 3 sätestatud juhul ei või taotleja küsida hinnapakkumust endaga seotud isikutelt tulumaksuseaduse § 8 lõike 1 tähenduses.

  (9) Taotleja ei või lõikes 3 sätestatud nõude eiramiseks jaotada osadeks projekti raames tellitavat tööd või teenust või soetatavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks. Taotleja võib jaotada projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud.

§ 7.  Taotleja

  Toetust antakse järgmistele isikutele:
  1) äriseadustiku tähenduses füüsilisest isikust ettevõtja (edaspidi FIE) või äriühing, kes vastab komisjoni määruse (EL) 2022/2472, millega tunnistatakse teatavat liiki abi põllumajandus- ja metsandussektoris ja maapiirkondades Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamisel siseturuga kokkusobivaks (ELT L 327, 21.12.2022, lk 1–81), I lisa artiklis 2 sätestatud mikro-, väikese või keskmise suurusega ettevõtja määratlusele (edaspidi kõik koos ettevõtja);
  2) metsaühistu.

§ 8.  Nõuded taotlejale

  (1) Taotleja vastab järgmistele nõuetele:
  1) tema riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaksmääratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud ja maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tasumise tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas;
  2) tema suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust;
  3) tal ei ole kehtivat karistust karistusseadustiku §-s 491, 209, 2091, 210, 296, 298, 2981, 367, 368, 372, 373 või 384 sätestatud süüteo toimepanemise eest;
  4) ta ei saa sama kulu hüvitamiseks toetust riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi;
  5) ta on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas.

  (2) Taotleja on enne taotluse esitamist tegelenud vähemalt kaks majandusaastat metsataimede kultiveerimismaterjali tootmisega ja ta on nimetatud tegevusalal kantud taimetervise registrisse.

3. peatükk Toetuse taotlemine 

§ 9.  Taotluse esitamine ja taotluse esitamise tähtaeg

  (1) Toetuse saamiseks esitab taotleja selleks ettenähtud tähtajal PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu taotluse.

  (2) PRIA teatab taotluse esitamise tähtaja ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel.

  (3) Taotleja võib ettenähtud tähtajal esitada sama projekti kohta ühe taotluse.

§ 10.  Nõuded taotlusele

  (1) Taotleja esitab taotluses järgmised andmed:
  1) taotleja nimi ja registrikood ning taotleja esindaja nimi ja kontaktandmed;
  2) projekti nimetus, kirjeldus ja selgelt sõnastatud sisu;
  3) teave toetuse saamise nõuetele vastavuse kohta;
  4) projekti raames taotletava toetuse suurus, mis ei ületa § 4 lõikes 4 sätestatud toetuse määra, ja projekti kogumaksumus;
  5) projekti eesmärgi ja oodatava tulemuse kirjeldus;
  6) teave selle kohta, kas taotleja on autonoomne, partner- või seotud ettevõtja, ning teave kontserni liikmete ja tema üle lepingu või muul alusel valitsevat mõju omava ettevõtja kohta;
  7) teave selle kohta, kuidas kavatsetakse rahastada omafinantseeringu osa projektist;
  8) teave hinnapakkumuse valikukriteeriumite kohta;
  9) projekti eeldatav algusaeg ja lõpptähtpäev.

  (2) Koos taotlusega esitab taotleja järgmised dokumendid:
  1) paragrahvi 6 lõikes 3 sätestatud juhul kulude mõistlikkust tõendavad hinnapakkumused või kui projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara käibemaksuta maksumus on alla 5000 euro, siis sellise kulu kirjeldus;
  2) taotleja viimase majandusaasta bilanss ja kasumiaruanne, kui need ei ole äriregistrist kättesaadavad;
  3) äriplaani lühikirjeldus selle kohta, millised on projekti eesmärgid ja nende saavutamiseks vajalikud tegevused, sealhulgas § 12 lõikes 3 sätestatud tegevused, kuidas panustatakse projekti elluviimise tulemusena toetuse eesmärkide täitmisesse ja kuidas paraneb taotleja kasvuvõime taotluse esitamisele järgneva nelja majandusaasta jooksul, ning finantsprognoos viieks aastaks arvates taotluse esitamise aastast;
  4) projekti elluviimisega seotud juhtide ja spetsialistide erialaste teadmiste ja töökogemuste kirjeldus, sealhulgas teave juhtide varasema juhtimiskogemuse ja metsataimede tootmise kogemuse kohta, mida on vaja taotleja § 12 lõike 5 punktis 1 sätestatud kolmanda hindamiskriteeriumi alamkriteeriumile vastavuse kindlakstegemiseks;
  5) ehitise ehitamise korral selle katastriüksuse katastritunnus, millel ehitis paikneb või millele kavandatakse ehitis ehitada;
  6) ehitise ehitamise korral ehitusprojekt või ehitusteatis, kui see on nõutav ehitusseadustiku kohaselt;
  7) maa valdamise ja sellel projekti elluviimise õigust tõendav dokument, kui projekt viiakse ellu maal, mis ei ole taotleja omandis;
  8) soetatava tehnoloogia või seadme paigaldamisel ehitisse, mis on taotleja valduses võlaõiguslikul alusel, seda tõendav kirjalik leping;
  9) kaasomaniku kirjalik nõusolek, kui soetatav tehnoloogia või seade paigaldatakse kaasomandis olevasse ehitisse või kui ehitisealune maa on kaasomandis.

4. peatükk Taotluse menetlemine 

§ 11.  Taotleja ja taotluse kontrollimine

  Taotluses esitatud andmete õigsust ning taotleja, taotluse ja projekti toetuse saamise nõuetele vastavust kontrollib PRIA.

§ 12.  Taotluse hindamine

  (1) PRIA moodustab taotluste hindamiseks ja hindamiskriteeriumite miinimumnõudele vastavuse kohta ettepaneku saamiseks hindamiskomisjoni, kuhu kuuluvad muu hulgas valdkondlikud eksperdid.

  (2) Hindamiskomisjon hindab taotlusi lõigetes 3–5 sätestatud hindamiskriteeriumite alusel, andes iga hindamiskriteeriumi eest hinde vahemikus 0,00–4,00, kus kõrgeim hinne on neli ja madalaim null. Hinded antakse täpsusega kaks kohta pärast koma.

  (3) Esimene hindamiskriteerium on projekti mõju toetuse eesmärkide saavutamisele, mis moodustab 40 protsenti taotluse koondhindest ning kujuneb järgmiste alamkriteeriumite kaalutud keskmise hinde põhjal:
  1) kliimamuutustele vastupidavate ja eriliigiliste metsataimede tootmine, mille puhul hinnatakse, kui suur on musta kuuse või keskkonnaministri 1. juuli 2016. a määruse nr 20 „Metsa uuendamisel kasutada lubatud kultiveerimismaterjali algmaterjali päritolu, kultiveerimismaterjali tarnimise ja turustamise nõuded” lisas 1 „Eestis sertifitseerimisele kuuluvate puuliikide ja hübriidide loetelu” nimetatud liikide, välja arvatud hariliku kuuse, hariliku männi või arukase metsataimede tootmise kogus ning kui suure osakaalu see moodustab hariliku kuuse, hariliku männi või arukase (edaspidi koos põhipuuliigid) metsataimede tootmise kogusest – 50 protsenti esimese hindamiskriteeriumi hindest;
  2) laialehiste puuliikide metsataimede tootmise varustamise tagamine, mille puhul hinnatakse, kui suur on selliste laialehiste puuliikide nagu hariliku pärna, hariliku saare, hariliku tamme, hariliku vahtra, künnapuu või hariliku jalaka metsataimede tootmise kogus ning kui suure osakaalu see moodustab põhipuuliikide metsataimede tootmise kogusest – 50 protsenti esimese hindamiskriteeriumi hindest.

  (4) Teine hindamiskriteerium on projekti põhjendatus ja realistlikkus, mis moodustab 35 protsenti taotluse koondhindest ning kujuneb järgmiste alamkriteeriumite kaalutud keskmise hinde põhjal:
  1) äriplaani ja finantsprognoosi realistlikkus, mille puhul hinnatakse, kuivõrd on kulud ja tulud äriplaanis ja finantsprognoosis põhjendatud – 50 protsenti teise hindamiskriteeriumi hindest;
  2) projekti teostatavus, mille puhul hinnatakse, kuivõrd asjakohaselt on tegevused kavandatud ja kuivõrd realistlik on projekti tähtaegne elluviimine ajakava järgi – 50 protsenti teise hindamiskriteeriumi hindest.

  (5) Kolmas hindamiskriteerium on taotleja suutlikkus projekt tulemuslikult ellu viia, mis moodustab 25 protsenti taotluse koondhindest ning kujuneb järgmiste alamkriteeriumite kaalutud keskmise hinde põhjal:
  1) taotleja personali võimekus, mille puhul hinnatakse, kuivõrd aitavad juhtide ja spetsialistide erialased teadmised ja töökogemused ning juhi varasem juhtimiskogemus kaasa projekti elluviimisele ja oodatavate tulemuste saavutamisele ning milline on juhi varasem kogemus metsataimede tootmisel – 70 protsenti kolmanda hindamiskriteeriumi hindest;
  2) projekti omafinantseeringu määr, mille puhul hinnatakse, kui suur on minimaalsele omafinantseeringu määrale lisanduv täiendav omafinantseeringu määr ja kui suure osakaalu see moodustab projekti abikõlblike kulude maksumusest – 30 protsenti kolmanda hindamiskriteeriumi hindest.

  (6) Taotluse koondhinne on lõigetes 3–5 sätestatud kolme hindamiskriteeriumi kaalutud keskmine hinne. Kaalutud keskmise hinde saamiseks korrutatakse iga hindamiskriteeriumi hinne vastava hindamiskriteeriumi osakaaluga ja saadud korrutised liidetakse. Taotluse koondhinne arvutatakse täpsusega kaks kohta pärast koma ilma ümardamata.

  (7) Hindamiskriteeriumite miinimumnõue on, et taotlus on saanud lõigetes 3–5 sätestatud iga hindamiskriteeriumi eest hindeks vähemalt 2,00.

  (8) Hindamistulemuste põhjal moodustab PRIA taotluste paremusjärjestuse, mille koostamisel loetakse paremaks suurema koondhinde saanud taotlus.

  (9) Võrdse koondhindega taotluste puhul eelistatakse taotlust, milles esitatud projekti omafinantseering on suurem.

§ 13.  Taotluse rahuldamine ja rahuldamata jätmine

  (1) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ei ületa toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA kõik nõuetekohased taotlused, mis vastavad hindamiskriteeriumite miinimumnõudele, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 1 punkti 3 alusel.

  (2) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ületab toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA hindamistulemuste alusel koostatud taotluste paremusjärjestusse seatud parimad taotlused Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 1 punkti 2 alusel.

  (3) Taotlus vastab hindamiskriteeriumite miinimumnõudele, kui on täidetud § 12 lõikes 7 sätestatud nõue.

  (4) Kui taotlejal ei ole ehitusseadustiku kohaselt nõutavat ehitusluba või ehitusteatist, rahuldab PRIA tema taotluse tingimusel, et taotleja esitab ehitusloa või ehitusteatise taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tähtaja jooksul, milles on arvestatud nimetatud dokumentide saamisele kuluvat aega.

  (5) Kui taotluse täies ulatuses rahuldamine ei ole põhjendatud taotluses sisalduvate mitteabikõlblike kulude tõttu, võib PRIA teha taotluse osalise rahuldamise otsuse, vähendades toetuse summat Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 5 alusel mitteabikõlblike kulude võrra.

  (6) Kui hindamistulemuste alusel väljavalitud ja paremusjärjestusse seatud nõuetekohast taotlust ei ole võimalik täies ulatuses rahuldada, sest taotletava toetuse suurus ületab toetuseks ettenähtud vahendite jäägi, võib PRIA teha taotluse osalise rahuldamise otsuse tingimusel, et taotluses kavandatud projekt viiakse ellu ja toetuse andmise eesmärgid saavutatakse. Kui taotleja ei ole taotluse osalise rahuldamise otsusega nõus, teeb PRIA taotluse rahuldamata jätmise otsuse.

  (7) Kui taotleja ja taotluse nõuetekohasuse kontrollimise käigus tehakse kindlaks, et taotleja, taotlus või projekt ei vasta toetuse saamiseks esitatud nõuetele, teeb PRIA taotluse rahuldamata jätmise otsuse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud alustel.

  (8) PRIA teeb taotluse osalise, täieliku või kõrvaltingimusega rahuldamise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse 80 tööpäeva jooksul arvates taotluste esitamise tähtpäevast.

5. peatükk Nõuded toetuse saajale ja toetuse maksmine 

§ 14.  Projekti elluviimise ja kestuse nõuded

  (1) Toetuse saaja viib projekti ellu, sealhulgas esitab kõik projekti elluviimist tõendavad dokumendid ning täidab projekti eesmärgi ja saavutab projekti tulemuse, ning võtab toetuse abil soetatud või ehitatud vara sihipäraselt kasutusse kahe aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029.

  (2) Toetuse saaja tagab projekti sihtotstarbelise kestuse, sealhulgas säilitab ja kasutab toetuse abil soetatud või ehitatud vara sihtotstarbeliselt, vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest (edaspidi sihipärase kasutamise periood).

  (3) Lisaks lõigetes 1 ja 2 sätestatud nõuetele peab toetuse saaja projekti elluviimisel tagama, et ta toodab vähemalt nende § 12 lõikes 3 sätestatud liikide metsataimi, mille eest on tema taotlus saanud esimese hindamiskriteeriumi eest hinde.

§ 15.  Ostumenetlus

  (1) Toetuse saaja peab enne toetatava tegevuse elluviimisega alustamist korraldama projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara mõistliku maksumuse väljaselgitamiseks riigihangete registris ostumenetluse, kui projekti eeldatav käibemaksuta maksumus on 30 000 eurot või sellest suurem.

  (2) Ostumenetluse korraldamine riigihangete registris peab vastama järgmistele nõuetele:
  1) ostumenetluse väljakuulutamisel avaldatakse riigihangete registris ostuteade, millest nähtub tehtava töö, osutatava teenuse või soetatava vara kirjeldus, tehnilised andmed, majanduslikult soodsaima hinnapakkumuse väljaselgitamiseks hinnapakkumuste valikukriteeriumid ja hinnapakkumuste esitamise tähtpäev;
  2) hinnapakkumuste esitamise tähtaeg on vähemalt 15 tööpäeva;
  3) teade ostumenetluse kohta on avalik;
  4) ostumenetlusega seotud teabevahetus ostumenetluse korraldaja ja hinnapakkuja vahel, sealhulgas ostuteatele ja sellega seotud dokumentidele juurdepääsu võimaldamine ning hinnapakkumuste ja selgituste esitamine, toimub riigihangete registris;
  5) hinnapakkumused võetakse vastu ja avatakse riigihangete registris;
  6) punktis 1 sätestatud tingimusi ei tohi muuta pärast hinnapakkumuste avaldamist ja parima hinnapakkumuse valimisel ei tohi neist kõrvale kalduda;
  7) PRIA esindajale antakse Vabariigi Valitsuse 31. augusti 2017. a määruse nr 137 „Riigihangete registri põhimäärus” § 21 lõike 1 punkti 19 kohane vaatleja roll.

  (3) Hinnapakkumus peab sisaldama toetuse saaja nime, hinnapakkuja nime, registrikoodi ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust ning tehniliste tingimuste loetelu, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile.

  (4) Ehitustööde puhul sisaldab hinnapakkumus lisaks lõikes 3 nimetatud andmetele järgmisi andmeid ehitise kohta:
  1) ehitise nimetus;
  2) ehitise ehitisregistri kood;
  3) selle katastriüksuse katastritunnus, millel ehitis paikneb või millele kavandatakse ehitis ehitada;
  4) ehitise üldkulud ja vastava kululiigi olemasolu korral ehitise kulud, välisrajatise kulu, aluse- ja vundamendikulu, kandetarindite kulu, fassaadielementide kulu, katusekulu, ruumitarindite kulu, pinnakatte kulu, tehnosüsteemi kulu, ehitusplatsi korralduskulu ja ehitusplatsi üldkulu.

  (5) PRIA koostab ehitustööde hinnapakkumuse vormi ja avaldab selle oma veebilehel.

  (6) Toetuse saaja võib loobuda ostumenetluse korraldamisest riigihangete registris, kui see on objektiivselt põhjendatud, eelkõige kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara pakkujate paljusus.

  (7) Toetuse saaja ei või lõikes 1 sätestatud nõude eiramiseks jaotada osadeks projekti raames tellitavat tööd või teenust või soetatavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks. Toetuse saaja võib jaotada projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud.

§ 16.  Toetuse saaja kohustused

  (1) Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmisi kohustusi:
  1) võimaldab teha auditit, teostada järelevalvet ja teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja vara kohapeal;
  2) esitab auditi tegemiseks, järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
  3) eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;
  4) teavitab viivitamata PRIA-t taotluses esitatud või projektiga seotud andmete muutumisest või projekti elluviimist takistavast asjaolust, sealhulgas projektiga seotud vara üleandmisest teisele isikule;
  5) tagab PRIA-le riigihangete registris juurdepääsu hankele või ostumenetlusele;
  6) näitab avalikkusele, et tegemist on Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondi (EAFRD) toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129 sätestatud nõuete kohaselt.

  (2) Toetuse saaja esitab seiret või hindamist tegeva isiku või asutuse nõudmisel toetuse kasutamisega seotud seireks ja hindamiseks vajalikud andmed, milleks on toodetud metsataimede liigiline koosseis ja arv ning müüdud metsataimede kogus ja müügitulu, ning võimaldab neil teha kohapealset vaatlust.

  (3) Toetuse saaja vastab § 8 lõike 1 punktides 1, 3 ja 4 sätestatud nõuetele kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni.

  (4) Toetuse saaja täidab toetuskõlblikkuse tingimusi, kui ta vastab § 8 lõike 1 punktis 2 sätestatud nõuetele sihipärase kasutamise perioodi lõpuni.

  (5) Lisaks lõigetes 1–4 sätestatud kohustustele peavad toetuse saajal olema täidetud toetuse abil soetatud või ehitatud vara sihipäraseks kasutamiseks vajalikud eeldused, sealhulgas peab hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks olema ehitise kasutusluba või kasutusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt.

§ 17.  Maksetaotluse esitamine ja nõuded maksetaotlusele

  (1) Toetuse maksmiseks esitab toetuse saaja pärast projekti täielikku või osadena elluviimist PRIA-le kahe aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029 elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu maksetaotluse, kui olenevalt toetatavast tegevusest on täidetud järgmised tingimused:
  1) töö on tehtud või teenus on osutatud ja vastu võetud;
  2) vara on soetatud ja oma valdusesse või omandisse saadud;
  3) töö, teenuse või vara eest on tasutud.

  (2) Toetuse saaja võib ühe projekti kohta esitada kuni neli maksetaotlust.

  (3) Toetuse saaja esitab maksetaotluses järgmised andmed:
  1) toetuse saaja nimi ja registrikood ning selle taotluse viitenumber, mille kohta maksetaotlus esitatakse;
  2) toetuse summa, mille maksmist taotletakse;
  3) teave elluviidud projekti maksumuse kohta, sealhulgas andmed projekti kogumaksumuse muutumise kohta, ja selle osalise või täieliku tasumise kohta;
  4) teave projekti elluviimist tõendavate dokumentide kohta ning taotluse rahuldamise otsuses sätestatud eesmärgi täitmise ja tulemuse saavutamise ning seda tõendavate dokumentide kohta.

  (4) Toetuse saaja esitab koos maksetaotlusega järgmised projekti elluviimist tõendavad dokumendid:
  1) selle isiku väljastatud arve-saateleht või arve, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö või soetas vara;
  2) punktis 1 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendav maksekorraldus või väljatrükk või arvelduskonto väljavõte;
  3) selle isiku väljastatud osutatud teenuse või tehtud töö üleandmist-vastuvõtmist tõendav dokument, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö;
  4) liisingu puhul liisinguleping, millest selgub liisingulepingu lõppemise kuupäev ja liisingueseme üleandmist tõendav dokument.

§ 18.  Maksetaotluse kontrollimine

  PRIA kontrollib vastuvõetud maksetaotluses ja §-s 17 sätestatud dokumentides esitatud andmete õigsust ning elluviidud projekti vastavust taotluse rahuldamise otsuses sätestatule, Euroopa Liidu asjakohastele õigusaktidele ning Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seadusele ja selle alusel kehtestatud õigusaktidele.

§ 19.  Toetuse maksmine

  (1) Toetus makstakse üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud projekti elluviimisel kõiki nõudeid.

  (2) PRIA teeb toetuse saaja esitatud maksetaotluse alusel toetuse maksmise otsuse sellise aja jooksul, et toetusraha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kolme kuu jooksul arvates §-s 17 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.

  (3) Kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks, et toetuse saaja rikub projekti elluviimise nõudeid või ei täida muid toetuse saaja kohustusi, võib PRIA rikkumise raskust, ulatust, püsivust ja korduvust arvestades vähendada makstavat toetust või keelduda toetuse maksmisest Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 13 lõike 3 alusel.

  (4) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 13 lõike 4 alusel, kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks sama seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud taotluse rahuldamata jätmise alused.

  (5) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse 25 tööpäeva jooksul arvates toetuse maksmisest keeldumise aluseks olevast asjaolust teadasaamisest.

§ 20.  Dokumentide säilitamine

  Määruse alusel esitatud dokumente säilitab PRIA kuni 31. detsembrini 2039.

§ 21.  Toetuse saaja andmete avalikustamine

  PRIA teavitab toetuse saajat tema andmete avalikustamisest ning töötlemisest Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2116, mis käsitleb ühise põllumajanduspoliitika rahastamist, haldamist ja seiret ning millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EL) nr 1306/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 187–261), artiklites 98 ja 99 sätestatud alustel ja korras.

Piret Hartman
Regionaal- ja põllumajandusminister

Alo Aasma
Maa- ja ruumiloome asekantsler kantsleri ülesannetes

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json