Perioodi 2023–2027 põllumajandusliku tegevusega alustava noore ettevõtja soodustamise investeeringutoetus
Vastu võetud 15.07.2025 nr 63
Määrus kehtestatakse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 7 lõike 2 ja § 24 lõike 1 alusel.
1. peatükk Üldsätted
§ 1. Määruse reguleerimisala
Määrusega kehtestatakse „Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika Eesti strateegiakava aastateks 2023–2027” (edaspidi strateegiakava) sekkumise 7.2 „Põllumajandusliku tegevusega alustava noore ettevõtja soodustamine” raames antava põllumajandusliku tegevusega alustava noore ettevõtja soodustamise investeeringutoetuse (edaspidi toetus) andmise ja kasutamise tingimused ning kord.
§ 2. Toetuse andmise eesmärk
Toetuse andmise eesmärk on soodustada noorte ettevõtjate põllumajanduslikku tegevust, toetades neid põllumajandusliku ettevõtlusega alustamisel, aidates kaasa põlvkondade vahetusele põllumajanduses ja motiveerides rohkem noori ettevõtjaid maapiirkonda elama asuma.
2. peatükk Toetuse saamiseks esitatavad nõuded ning toetuse vorm ja suurus
§ 3. Toetatavad tegevused
(1) Toetust antakse nõuetekohase äriplaani esitamiseks ja selles kavandatud järgmiste tegevuste elluviimiseks, millega panustatakse §-s 2 sätestatud eesmärgi saavutamisse:
1) põllumajanduslike toodete tootmise alustamine;
2) põllumajanduslike toodete tootmise arendamine;
3) põllumajandusalal tegutseva äriühingu kogu osaluse või kogu tegutseva põllumajandusettevõtte omandamine.
(2) Toetust antakse, kui vähemalt 50 protsenti äriplaanis kavandatud tegevuste maksumusest kasutatakse järgmiseks (edaspidi koos investeering):
1) sellise materiaalse põhivara, sealhulgas bioloogilise vara ostmiseks või sellise hoone või rajatise püstitamiseks, rajamiseks, paigaldamiseks, laiendamiseks või rekonstrueerimiseks, mida saab kasutada põllumajanduslike toodete tootmiseks või arendamiseks otseselt ning korduvalt vähemalt kolm aastat arvates Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti (edaspidi PRIA) poolt viimase toetusosa maksmisest, või
2) põllumajandusalal tegutseva äriühingu või põllumajandusettevõtte omandamiseks.
(3) Toetust antakse kasutatud masina või seadme ostmise investeeringuks, kui see masin või seade on taotluse esitamise hetkel toodetud vähem kui viis aastat tagasi, selle ostmiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse masina või seadme hinnast madalam.
(4) Toetust antakse, kui taotleja kirjeldab äriplaanis toetussumma kasutamist lõikes 1 nimetatud tegevuste elluviimiseks ja esitab järgmised andmed:
1) investeeringu kirjeldus ja maksumus;
2) sellise põllumajandusliku toote tootmise alustamise või arendamise alase tegevuse maksumus, mis ei ole investeering;
3) kavandatava tegevuse kogumaksumus;
4) taotlemisele vahetult järgneva nelja majandusaasta olulisemate tegevuste lühikirjeldus, sealhulgas ostu- või müügilepingute sõlmimine, omandatud ettevõtte ümberkorraldamise või moderniseerimise kava ja töötajate palkamine;
5) ettevõtte arengu visioon ning kavandatava tegevuse eesmärk, sealhulgas vahe- ja lõppeesmärk;
6) olemasoleva vara kirjeldus ning vara prognoos taotluse esitamise aasta ja sellele vahetult järgneva nelja majandusaasta kohta;
7) finantstulemuste kavandamine, sealhulgas rahavoogude prognoos, kohustuste katmine, vajaduse korral laenuvahendite kaasamine ja omavahendite kasutamine;
8) toodangu ja teenuse nõudluse, turustamise võimaluste ja kavandatava turuosa analüüs ning konkurentsi ülevaade;
9) taotleja majandustegevusega seotud riskid ja tegevused nende maandamiseks ning ettevõtluskeskkonda mõjutavad tegurid;
10) kui omandati äriühing või põllumajandusettevõte, siis omandatud äriühingu või põllumajandusettevõtte senine põllumajandusalane tegevusala ja hetkeolukorra kirjeldus;
11) tegevusala, kuhu investeering tehakse, ning omatoodetud põllumajandusliku toote ja selle tootmisprotsessi kirjeldus;
12) taotleja tegevused keskkonnasäästlikkuse ja ressursitõhususe tagamiseks;
13) kavandatavad koolitamis- ja nõustamistegevused, sealhulgas § 5 lõikes 4 nimetatud põllumajandusalase töökogemuse, hariduse või kutse puudumise korral selle omandamiseks vajalikud tegevused;
14) taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud kuni kolme majandusaasta omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu ning muu müügitulu müüdud toodete ja teenuste kaupa, märkides iga toote või teenuse kohta ka müüdud ühikute koguse § 5 lõike 8 kohase põllumajandusettevõtte kohta;
15) taotluse esitamise aasta ja sellele vahetult järgneva nelja majandusaasta omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu prognoos, märkides iga toote või teenuse kohta müüa kavandatavate ühikute koguse ja müügitulu summa;
16) kui taotleja põhitegevusala on puuvilja-, marja-, pähkli-, köögivilja-, viinamarja-, veise- või hobusekasvatus või mesindus, siis äriplaani andmete põhjal arvutatud taotluse esitamise aasta ja sellele vahetult järgneva nelja majandusaasta standardkogutoodangu väärtuse prognoos;
17) teave selle kohta, kui taotleja kasutas äriplaani koostamisel nõuandeteenuse osutaja abi strateegiakava sekkumise „Nõuandetoetus” raames;
18) teave selle kohta, et taotleja ei ole saanud äriplaanis sisalduva sama kulu kohta toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi;
19) teave selle kohta, et kui kavandatavate tegevuste elluviimiseks kasutatakse põllumajandusmaad, sealhulgas ehitist ja sellealust maad, on see maa taotleja valduses asjaõiguslikul või võlaõiguslikul alusel vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest.
(5) Äriplaanis kavandatud tegevus on toetusõiguslik, kui lõike 2 kohase investeeringu tegemisel hoidub toetuse saaja huvide konfliktist. Huvide konfliktina käsitatakse olukorda, kus toetuse saajal või tema nimel tegutseval isikul, sealhulgas töötajal, juhatuse liikmel või muul pädeval esindajal, on investeeringu tegemisel finantsalaseid, majanduslikke või muid isiklikke huvisid, mida võib käsitada tema erapooletust ja sõltumatust kahjustavatena.
(6) Äriplaanis kavandatud tegevus ei ole toetusõiguslik, kui see on füüsiliselt lõpetatud või täielikult ellu viidud enne, kui taotlus on PRIA-le esitatud, olenemata sellest, kas kõik kavandatava tegevusega seotud maksed on tehtud või mitte.
(7) Põllumajanduslikud tooted selle määruse tähenduses on omatoodetud Euroopa Liidu toimimise lepingu I lisas nimetatud tooted, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustooted ning jõulupuud, ning nende töötlemisel saadud I lisaga hõlmatud või I lisaga hõlmamata tooted.
(8) Äriplaanis kavandatud tegevuste elluviimiseks ja toetuse eesmärgi saavutamiseks vajalikud kulud peavad olema tehtud sihtotstarbeliselt, mõistlikult ja majanduslikult soodsaimal viisil ning kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115, millega kehtestatakse liikmesriikide koostatavate Euroopa Põllumajanduse Tagatisfondist (EAGF) ja Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD) rahastatavate ühise põllumajanduspoliitika strateegiakavade (ÜPP strateegiakavad) toetamise reeglid ning tunnistatakse kehtetuks määrused (EL) nr 1305/2013 ja (EL) nr 1307/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 1–186), artikliga 75.
(9) Toetatav on ka Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondi (EAFRD) toetuse abil elluviidava tegevuse komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129, millega kehtestatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 kohaseid õliseemnete, puuvilla ja veinivalmistamise kõrvalsaadustega seotud sekkumisviise ning liidu toetuse ja ÜPP strateegiakavadega seotud teavitamis-, avalikustamis- ja nähtavusnõudeid käsitlevad normid (ELT L 20, 31.01.2022, lk 197–205), sätestatud nõuete kohaseks tähistamiseks kasutatava sümboli ja teavitustegevuse kulu.
§ 4. Toetuse vorm ja suurus
(1) Toetust antakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikli 75 lõike 4 ja artikli 83 lõike 1 punkti c kohaselt kindlasummalise maksena.
(2) Toetuse suurus ühe taotleja kohta on 100 000 eurot strateegiakava perioodil, sealhulgas äriplaani esitamise eest kuni 75 000 eurot ja äriplaanis kavandatud tegevuste elluviimise eest kuni 25 000 eurot.
§ 5. Taotleja
(1) Toetust antakse äriseadustiku tähenduses ettevõtjale, kes juhib põllumajanduslikku majapidamist ja kes on (edaspidi koos ka taotleja):
1) taotluse esitamise ajal kuni 40-aastane füüsilisest isikust ettevõtja (edaspidi FIE) või
2) äriühing, välja arvatud tulundusühistu, kelle kõik osanikud või aktsionärid ja juhatuse liikmed on taotluse esitamise ajal kuni 40-aastased füüsilised isikud.
(2) Lõikes 1 nimetatud füüsiline isik (edaspidi koos ka noor põllumajandustootja) loetakse põllumajandusliku majapidamise juhiks, kui noor põllumajandustootja on FIE-st taotleja või omab üksinda või koos teise noore põllumajandustootjaga äriühingu üle kontrolli järgmiselt:
1) noor põllumajandustootja omab täis- või usaldusühingus 100 protsenti osalusest, iga noor põllumajandustootja on täis- või usaldusosanik ja kõik osanikud on õigustatud täis- või usaldusühingut juhtima;
2) noor põllumajandustootja omab osaühingus või aktsiaseltsis 100 protsenti osa- või aktsiakapitalist ja iga noor põllumajandustootja on osaühingu või aktsiaseltsi juhatuse liige.
(3) Lõike 2 punktis 2 nimetatud äriühingu juhatuse liikmeks võib olla üksnes noor põllumajandustootja.
(4) FIE-l või äriühingu kõigil osanikel või aktsionäridel ja juhatuse liikmetel on:
1) vähemalt üheaastane töökogemus põllumajanduse valdkonnas, milleks on põllumajandustoodete kasvatamine või tootmine, põllumajandusmaa hoidmine karjatamiseks või harimiseks sobilikus seisukorras või minimaalne tegevus põllumajandusmaal, mis on looduslikult karjatamiseks või harimiseks sobilikus seisukorras, ja
2) põllumajandusalane keskeri- või kõrgharidus, kutseseaduse § 4 lõikes 4 nimetatud kvalifikatsiooniraamistiku kutsekvalifikatsiooni 4. tase põllumajandustootmise valdkonnas või Eesti hariduse infosüsteemis enne 1. septembrit 2013 registreeritud õppekavale vastav põllumajandusalane kutsekeskharidus.
(5) Kui FIE-l või äriühingu kõigil osanikel või aktsionäridel või juhatuse liikmetel ei ole lõikes 4 sätestatud põllumajandusalast töökogemust, haridust või kutset, siis loetakse, et taotlejal on määruses nimetatud nõuetekohane põllumajandusalane töökogemus, haridus või kutse, kui ta omandab lõikes 4 sätestatud põllumajandusalase töökogemuse, hariduse või kutse 36 kuu jooksul arvates taotluse rahuldamise otsuse tegemisest. Kui FIE või äriühingu kõik osanikud või aktsionärid ja juhatuse liikmed ei omanda eelmises lauses sätestatud tähtaja jooksul lõikes 4 sätestatud põllumajandusalast töökogemust, haridust või kutset, siis loetakse, et taotlejal ei ole määruses nimetatud nõuetekohast põllumajandusalast töökogemust ja haridust kunagi olnud.
(6) FIE või äriühingu osanik või aktsionär ja juhatuse liige loetakse põllumajandusliku tegevusega alustanuks, kui on täidetud järgmised tingimused:
1) ta ei ole taotluse esitamise tähtpäeva seisuga tegelenud põllumajandusliku majandustegevusega FIE-na kauem kui 24 kuud;
2) ta ei ole taotluse esitamise tähtpäeva seisuga omanud osalust põllumajandusliku majandustegevusega tegelenud äriühingus kauem kui 24 kuud;
3) äriühingu puhul on selle asutajaks vähemalt üks taotluse esitamise ajal osalust omav osanik või aktsionär, välja arvatud lõikes 8 sätestatud juhul.
(7) FIE või äriühingu osanik või aktsionär ja juhatuse liige võib olla taotluse esitamise tähtpäeva seisuga tegutsenud põllumajandusliku majapidamise juhina kauem kui 24 kuud, kui on täidetud järgmised tingimused:
1) FIE omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu on olnud igal majandusaastal alla 10 000 euro;
2) FIE või äriühingu osanik või aktsionär ja juhatuse liige omas äriühingus osalust ajal, mil äriühingu omatoodetud põllumajanduslike toodete aastane müügitulu oli alla 10 000 euro, sealjuures ei arvestata FIE või äriühingu osaniku või aktsionäri ja juhatuse liikme sellist äriühingus osalemist, millega ta ei saanud otseselt ega kaudselt oluliselt mõjutada selle äriühingu tegevust.
(8) Kui taotleja või tema osanik või aktsionär ja juhatuse liige soovib alustada põllumajanduslikku majandustegevust omandatud äriühingu või põllumajandusettevõtte kaudu, võib taotleja taotleda toetust, kui taotleja või tema osanik või aktsionär ja juhatuse liige on 24 kuu jooksul enne taotluse esitamise tähtpäeva omandanud äriühingu kogu osaluse või FIE-le kuulunud kogu põllumajandusettevõtte ning kui omandatud äriühing või põllumajandusettevõte vastab kõigile järgmistele tingimustele:
1) see on vahetult enne omandamist tegutsenud vähemalt ühe 12 kuu pikkuse majandusaasta;
2) selle omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu moodustas omandamisele vahetult eelnenud majandusaastal üle 50,00 protsendi kogu müügitulust;
3) selle omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli omandamisele vahetult eelnenud majandusaastal üle 10 000 euro.
§ 6. Nõuded taotlejale
(1) Taotleja vastab järgmistele nõuetele:
1) tema riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud ja maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas;
2) ta on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas;
3) tema suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust.
(2) Lisaks lõikes 1 nimetatud nõuetele vastab taotleja järgmistele nõuetele:
1) taotleja kohta või tema osaniku või aktsionäriga ja juhatuse liikmega seotud ettevõtja kohta ei ole selle määruse alusel või „Eesti maaelu arengukava 2007–2013” meetme 1.2 „Noorte põllumajandustootjate tegevuse alustamine” või „Eesti maaelu arengukava 2014–2020” meetme 6 tegevuse liigi 6.1 „Noorte põllumajandustootjate tegevuse alustamine” raames tehtud taotluse rahuldamise otsust;
2) taotleja kohta ei ole varem „Eesti maaelu arengukava 2014–2020” meetme 6 tegevuse liigi 6.3 „Väikeste põllumajandusettevõtete arendamine” raames tehtud taotluse rahuldamise otsust, välja arvatud § 5 lõikes 8 nimetatud taotleja puhul;
3) FIE või äriühingu puhul on vähemalt üks juhatuse liige enne taotluse esitamist samal aastal osalenud vähemalt kuus akadeemilist tundi kestnud ettevõtlusalasel infopäeval, mis sisaldas äriplaani koostamise tutvustust ning mis on korraldatud strateegiakava sekkumise „Teadmussiirde- ja innovatsioonisüsteemi (AKIS) arendamise toetus” raames (edaspidi infopäev).
(3) Infopäeval ei pea osalema, kui FIE või äriühingu puhul vähemalt üks juhatuse liige on enne taotluse esitamist samal aastal või taotluse esitamisele vahetult eelnenud kahe aasta jooksul osalenud vähemalt kaheksa akadeemilist tundi kestnud ettevõtlusalasel täienduskoolitusel, mis sisaldas äriplaani koostamise õpet, või omandanud kutseseaduse § 4 lõikes 4 nimetatud kvalifikatsiooniraamistiku kutsekvalifikatsiooni 5. taseme või kõrghariduse, mille õppekava sisaldas äriplaani koostamise õpet.
3. peatükk Toetuse taotlemine
§ 7. Taotluse esitamine ja taotluste esitamise tähtaeg
(1) Toetuse saamiseks esitab taotleja selleks ettenähtud tähtajal PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu taotluse.
(2) PRIA teatab taotluste esitamise tähtaja ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel.
§ 8. Nõuded taotlusele
(1) Taotleja esitab taotluses järgmised andmed:
1) taotleja ärinimi ja äriregistri kood ning taotleja esindaja nimi ja kontaktandmed;
2) toetatava tegevuse nimetus ja kirjeldus ning tegevuse eesmärgi ja oodatava tulemuse kirjeldus;
3) toetatava tegevuse elluviimise asukoht;
4) taotletava toetuse suurus;
5) teave selle kohta, kas taotleja on omandanud § 5 lõike 8 kohase äriühingu kogu osaluse või kogu tegutseva põllumajandusettevõtte;
6) teave selle kohta, kas taotleja on omandanud oma vanemale või vanavanemale kuulunud § 5 lõike 8 kohase äriühingu kogu osaluse või kogu tegutseva põllumajandusettevõtte;
7) põllumajandusalase töökogemuse, hariduse või kutse puudumise korral selle omandamise tähtaeg § 5 lõike 5 kohaselt;
8) teave selle kohta, kas on läbitud infopäev või täienduskoolitus;
9) seireks ja hindamiseks vajalik teave loodavate uute töökohtade arvu kohta.
(2) Koos taotlusega esitab taotleja järgmised dokumendid:
1) paragrahvi 3 lõikes 4 sätestatud nõuetele vastav äriplaan;
2) paragrahvi 6 lõikes 3 sätestatud juhul FIE või äriühingu puhul vähemalt ühe juhatuse liikme täienduskoolitusel osalemist tõendav dokument;
3) kui kasutatakse põllumajandusmaad või kui materiaalne vara paigaldatakse ehitisse, mis on taotleja valduses võlaõiguslikul alusel, siis seda tõendav võlaõiguslik leping, või kui ehitis on taotleja valduses asjaõiguslikul alusel, siis seda tõendav asjaõigusleping, kui see asjaõigus ei nähtu kinnistusraamatust;
4) kaasomaniku nõusolek, kui materiaalne vara paigaldatakse kaasomandis olevasse ehitisse või kui ehitisealune maa on kaasomandis;
5) kasutatud masina või seadme ostmise korral müüja dokument, mis tõendab, et ostetav masin või seade on taotluse esitamise hetkel toodetud vähem kui viis aastat tagasi;
6) toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara kulude mõistlikkust tõendavad asjakohased dokumendid;
7) lisas „Taotluse hindamise kriteeriumid” sätestatud hindamiskriteeriumi 1.1, 1.2 või 2.1 täitmise tõendamiseks haridust või kutsetaset tõendav dokument ning hindamiskriteeriumi 1.3 või 2.2 täitmise tõendamiseks töösuhet tõendav dokument.
(3) Taotlejale esitatud nõuete täitmise ja hindamiskriteeriumitele vastavuse kontrollimiseks peavad asjakohased majandusaasta aruanded olema taotluse esitamise ajaks äriregistrile esitatud, kui majandusaasta aruande äriregistrile esitamine on äriseadustiku alusel nõutav.
(4) Kui äriühingust taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta või § 5 lõike 8 kohaselt omandatud äriühingu omandamisele vahetult eelnenud majandusaasta lõppes taotluse esitamise aastal ja selle kohta ei ole majandusaasta aruanne äriregistrile esitatud ning nimetatud aruande äriregistrile esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks möödunud, võetakse aluseks taotluse esitamisele vahetult eelnenud see majandusaasta aruanne, mille äriregistrile esitamise tähtaeg on möödunud.
(5) Koos taotlusega esitab taotleja toetuse esimese osa maksmiseks PRIA-le maksetaotluse, milles esitab toetuse summa, mille maksmist ta taotleb, arvestades, et toetuse esimese osa suurus ei või ületada 75 protsenti taotletava toetuse suurusest.
4. peatükk Taotluse menetlemine
§ 9. Taotluse kontrollimine
(1) Taotluses esitatud andmete õigsust ning taotleja, taotluse ja toetatava tegevuse toetuse saamise nõuetele vastavust kontrollib PRIA.
(2) Pärast taotluse esitamise tähtpäeva esitab PRIA toetust taotlenud FIE-de või § 5 lõikes 8 sätestatud juhul põllumajandusettevõtte üle andnud FIE-de nimekirja Maksu- ja Tolliametile nende FIE-de tuludeklaratsiooni vormi E andmete saamiseks.
§ 10. Taotluse hindamine
(1) PRIA hindab taotlusi lisas sätestatud hindamiskriteeriumite alusel.
(2) Lisa B-osas sätestatud hindamiskriteeriumitele vastavuse hindamiseks ja taotluste paremusjärjestuse koostamise kohta ettepaneku saamiseks moodustab PRIA hindamiskomisjoni.
(3) PRIA moodustab hindamistulemuste põhjal taotluste paremusjärjestuse, mille koostamisel loetakse paremaks suurema hindepunktide summa saanud taotlus.
(4) Võrdse hindepunktide summaga taotluste puhul eelistatakse taotlust, mille on esitanud FIE-st või ühe osaniku või aktsionäriga äriühingust taotleja, kes ise või kelle osanik või aktsionär on noorem. Rohkem kui ühe osaniku või aktsionäriga äriühingust taotleja puhul võetakse aluseks äriühingu osanike või aktsionäride vanuse aritmeetiline keskmine.
§ 11. Taotluse rahuldamine ja rahuldamata jätmine
(1) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ei ületa toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA kõik nõuetekohased taotlused, mis vastavad hindamiskriteeriumite miinimumnõuetele, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 1 punkti 3 alusel.
(2) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ületab toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA hindamistulemuste alusel koostatud taotluste paremusjärjestusse seatud parimad taotlused, mis vastavad hindamiskriteeriumite miinimumnõuetele, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 1 punkti 2 alusel.
(3) Taotlus vastab hindamiskriteeriumite miinimumnõuetele, kui see on hindamisel saanud vähemalt 50 protsenti lisas sätestatud hindamiskriteeriumi 3 maksimaalsest hindepunktide summast.
(4) Kui taotleja ja taotluse nõuetekohasuse kontrollimise käigus tehakse kindlaks, et taotleja, taotlus või toetatav tegevus ei vasta toetuse saamiseks esitatud nõuetele, teeb PRIA taotluse rahuldamata jätmise otsuse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud alustel.
(5) PRIA teeb taotluse rahuldamise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse 80 tööpäeva jooksul arvates taotluste esitamise tähtpäevast.
5. peatükk Toetuse saaja kohustused ja toetuse maksmine
§ 12. Toetatava tegevuse elluviimise ja kestuse nõuded
(1) Toetuse saaja viib äriplaanis kavandatud § 3 lõikes 1 sätestatud toetatava tegevuse ellu, sealhulgas täidab toetatava tegevuse eesmärgi ja saavutab tulemuse, ning võtab toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihipäraselt kasutusse kahe aasta jooksul arvates taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029, kusjuures:
1) toetatava tegevuse elluviimine algab kuue kuu jooksul arvates taotluse rahuldamise otsuse tegemisest ja
2) äriplaanis kavandatud toetatavast tegevusest vähemalt 75 protsenti, sealhulgas § 3 lõike 2 kohane investeering, on ellu viidud ühe aasta jooksul arvates taotluse rahuldamise otsuse tegemisest.
(2) Toetuse saaja tagab toetatava tegevuse kestuse, sealhulgas säilitab ja kasutab toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihtotstarbeliselt, vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest (edaspidi sihipärase kasutamise periood).
§ 13. Toetuse saaja kohustused
(1) Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmisi kohustusi:
1) võimaldab teha auditit, teostada järelevalvet ja teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja vara kohapeal;
2) esitab auditi tegemiseks, järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
3) säilitab toetusega seotud dokumente kuni sihipärase kasutamise perioodi lõpuni;
4) teavitab viivitamata PRIA-t taotluses esitatud või toetatava tegevusega seotud andmete muutumisest või toetatava tegevuse elluviimist takistavast asjaolust, sealhulgas toetatava tegevusega seotud vara üleandmisest teisele isikule;
5) näitab avalikkusele, et tegemist on Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondi (EAFRD) toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129 sätestatud nõuete kohaselt.
(2) Toetuse saaja esitab seiret või hindamist tegeva isiku või asutuse nõudmisel toetuse kasutamisega seotud seireks ja hindamiseks vajalikud andmed, milleks on loodud uute töökohtade arv, ning võimaldab tal teha kohapealset vaatlust.
(3) Lisaks vastab toetuse saaja maaeluministri 21. detsembri 2022. a määruse nr 71 „Otsetoetuste saamise üldised nõuded, põhisissetuleku toetus, ümberjaotav toetus ja noore põllumajandustootja toetus” §-s 2 sätestatud aktiivse põllumajandustootja määratlusele hiljemalt 24 kuu möödumisel taotluse rahuldamise otsuse tegemisest ning on aktiivne põllumajandustootja vähemalt sihipärase kasutamise perioodi lõpuni.
(4) Toetuse saaja vastab järgmistele toetuskõlblikkuse nõuetele:
1) omandab põllumajandusalase töökogemuse, hariduse või kutse, kui tal on § 5 lõikes 5 sätestatud kohustus, ning esitab ühe kuu jooksul arvates samas lõikes märgitud tähtaja lõppemisest PRIA-le omandatud põllumajandusalast töökogemust, haridust või kutset tõendava dokumendi;
2) tagab, et sihipärase kasutamise perioodi jooksul äriühingu osaniku või aktsionäri või juhatuse liikme vahetumise korral ei ole uus osanik või aktsionär või juhatuse liige temast vanem, kui toetuse saaja on vanem kui 40-aastane.
(5) Toetuse saaja vastab § 6 lõikes 1 sätestatud nõuetele kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni.
(6) Lisaks lõigetes 1–5 sätestatud kohustustele on toetuse saajal täidetud toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihipäraseks kasutamiseks vajalikud eeldused, sealhulgas hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks on ehitise kasutusluba või kasutusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt.
§ 14. Maksetaotluse esitamine ja nõuded maksetaotlusele
(1) Toetuse saaja esitab PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu pärast äriplaanis kavandatud tegevuse elluviimist, kuid hiljemalt ühe kuu jooksul arvates § 12 lõikes 1 sätestatud tähtpäevast elluviidud tegevuste aruande, mis sisaldab järgmist:
1) toetuse saaja ärinimi, äriregistri kood ja taotluse viitenumber;
2) äriplaanis kavandatud tegevuse elluviimise, sealhulgas eraldi tehtud investeeringu ulatus;
3) tegevuse elluviimise, sealhulgas eraldi tehtud investeeringu maksumus;
4) dokument, mis tõendab § 3 lõikes 2 sätestatud investeeringu tegemist.
(2) Toetuse saaja esitab pärast äriplaanis ettenähtud kõigi kavandatavate tegevuste elluviimist toetuse teise osa maksmiseks PRIA-le maksetaotluse, kui olenevalt tegevusest on täidetud järgmised tingimused:
1) töö on tehtud või teenus on osutatud ja vastu võetud;
2) vara on ostetud ja oma valdusesse või omandisse saadud ning
3) toetatava tegevuse eesmärk on täidetud ja tulemus on saavutatud.
(3) Toetuse saaja esitab toetuse teise osa maksmiseks lõikes 2 nimetatud maksetaotluses vähemalt järgmised andmed:
1) toetuse saaja ärinimi ja äriregistri kood;
2) selle taotluse viitenumber, mille kohta maksetaotlus esitatakse;
3) toetuse summa, mille maksmist taotletakse;
4) teave taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tegevuse eesmärgi täitmise ja tulemuse saavutamise ning seda tõendavate dokumentide kohta.
(4) Maksetaotlus võib olla elluviidud tegevuste aruande osaks. Toetuse saaja esitab PRIA-le kuni kaks elluviidud tegevuste aruannet.
§ 15. Maksetaotluse kontrollimine
PRIA kontrollib vastuvõetud maksetaotluses ja §-s 14 nimetatud dokumentides esitatud andmete õigsust ning elluviidud toetatava tegevuse vastavust taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tingimustele, Euroopa Liidu asjakohastele õigusaktidele ning Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seadusele ja selle alusel kehtestatud õigusaktidele.
§ 16. Toetuse maksmine
(1) Toetus makstakse kahes osas, millest esimene osa moodustab 75 protsenti ja teine osa 25 protsenti taotluse rahuldamise otsuses määratud toetuse suurusest.
(2) PRIA teeb toetuse esimese osa maksmise otsuse ja kannab toetusraha esimese osa toetuse saaja arvelduskontole 30 tööpäeva jooksul arvates taotluse rahuldamise otsuse tegemisest eeldusel, et PRIA-le on esitatud § 3 lõikes 4 sätestatud nõuetekohane äriplaan.
(3) PRIA teeb toetuse teise osa maksmise otsuse ja kannab toetusraha teise osa toetuse saaja arvelduskontole kolme kuu jooksul arvates äriplaanis kavandatud kõigi § 3 lõikes 1 sätestatud toetatavate tegevuste elluviimisest, sealhulgas § 3 lõikes 2 sätestatud investeeringu tegemisest ning §-s 14 sätestatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.
(4) Kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks, et taotleja rikub toetatava tegevuse elluviimise nõudeid või ei täida muid toetuse saaja kohustusi, võib PRIA rikkumise raskust, ulatust, püsivust ja korduvust arvestades vähendada makstavat toetust või keelduda toetuse maksmisest Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 13 lõike 3 alusel.
(5) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 13 lõike 4 alusel, kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks sama seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud taotluse rahuldamata jätmise alused.
(6) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse 25 tööpäeva jooksul arvates toetuse maksmisest keeldumise aluseks olevast asjaolust teadasaamisest.
§ 17. Dokumentide säilitamine
Määruse alusel esitatud dokumente säilitab PRIA kuni 31. detsembrini 2039.
§ 18. Toetuse saaja andmete avalikustamine
PRIA teavitab toetuse saajat tema andmete avalikustamisest ning töötlemisest Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2116, mis käsitleb ühise põllumajanduspoliitika rahastamist, haldamist ja seiret ning millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EL) nr 1306/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 187–261), artiklites 98 ja 99 sätestatud alustel ja korras.
Hendrik Johannes Terras
Regionaal- ja põllumajandusminister
Sigrid Soomlais
Regionaalarengu asekantsler kantsleri ülesannetes
Lisa Taotluse hindamise kriteeriumid
Facebook
X.com