Transpordi infrastruktuuri arendamise meetme tingimused ja investeeringute kava koostamise kord
Vastu võetud 29.05.2007 nr 39
RTL 2007, 46, 806
jõustumine 09.06.2007
Muudetud järgmiste aktidega (näita)
| Vastuvõtmine | Avaldamine | Jõustumine |
|---|---|---|
| 25.06.2008 | RTL 2008, 56, 775 | 07.07.2008 (rakendatakse alates 1.01.2007) |
| 02.04.2009 | RTL 2009, 33, 424 | 10.04.2009 (rakendatakse alates 1.01.2009) |
| 11.06.2009 | RTL 2009, 48, 688 | 25.06.2009 , osaliselt alates Majanduskeskkonna arendamise rakenduskava muudatustaotluse esitamisest Euroopa Komisjonile 6.08.2009 |
| 16.10.2009 | RTL 2009, 80, 1165 | 26.10.2009 |
| 26.05.2010 | RTL 2010, 26, 454 | 31.05.2010 (osaliselt rakendatakse alates 1.01.2010) |
| 22.12.2010 | RT I, 29.12.2010, 13 | 01.01.2011 |
| 14.07.2011 | RT I, 21.07.2011, 1 | 24.07.2011 |
Määrus kehtestatakse «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 12 lõike 4 ja § 19 lõike 4 alusel.
1. peatükk ÜLDSÄTTED
§ 1. Reguleerimisala
Määrus kehtestab «Majanduskeskkonna arendamise rakenduskava» (edaspidi rakenduskava) prioriteetsete suundade «Strateegilise tähtsusega transpordiinvesteeringud (ÜF)» (edaspidi ÜF-suund) ja «Regionaalse tähtsusega transpordi infrastruktuuri arendamine (ERF)» (edaspidi ERF-suund) elluviimiseks toetuse andmise ja kasutamise tingimused ja korra ning investeeringute kava koostamise korra transpordi infrastruktuuri arendamise meetme (edaspidi meede) raames.
§ 2. Meetme eesmärk
Meetme eesmärgiks on ÜF- ja ERF-suundade elluviimine ja eesmärkide saavutamine vastavalt rakenduskavale.
§ 3. Mõisted
Käesoleva määruse mõistes:
1) potentsiaalne toetuse taotleja on riigi transpordiinfrastruktuuri omav riigi äriühing ja riigiasutus ning Tallinna ja Tartu linn ning avalikuks kasutamiseks määratud raudteeinfrastruktuuri ettevõtja;
[RTL 2009, 48, 688 - jõust. 06.08.2009]
2) projekt on kindla eesmärgi saavutamisele suunatud ajas ja ruumis piiritletud ühekordne tegevus või tegevuste kogum, mille elluviimiseks toetust taotletakse või kasutatakse;
3) suurprojekt on EL Nõukogu määruse (EÜ) nr 1083/2006, millega nähakse ette üldsätted Euroopa Regionaalarengu Fondi, Euroopa Sotsiaalfondi ja Ühtekuuluvusfondi kohta ning tunnistatakse kehtetuks määrus (EÜ) nr 1260/1999 (ELT L 210, 31.07.2006, lk 25–78), artikli 39 mõistes kogumaksumusega üle 25 miljoni euro ÜFist rahastatav transpordi infrastruktuuri arendamise projekt, mis jääb üleeuroopalistest transpordivõrkudest (edaspidi TEN-T) väljapoole ning ÜF- või ERF-suuna transpordi infrastruktuuri arendamise projekt (sealhulgas ka TEN-T võrgustiku osad) kogumaksumusega üle 50 miljoni euro.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
4) [Kehtetu – RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008]
§ 4. Meetme rakendusasutus- ja üksus
(1) Meetme rakendusasutus (edaspidi rakendusasutus) on vastavalt Vabariigi Valitsuse 19. aprilli 2007. a määrusele nr 111 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse andmist korraldavate asutuste määramine» (edaspidi struktuuritoetuse andmist korraldavate asutuste määrus) Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium.
(2) Toetuse taotluste menetlemise osas täidab Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium rakendusüksuse ülesandeid.
(3) Meetme rakendusüksused (edaspidi rakendusüksus) on loetletud struktuuritoetuse andmist korraldavate asutuste määruses.
§ 5. Toetatavad tegevused
(1) Meetme raames toetatakse «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» (edaspidi Struktuuritoetuse seadus) § 19 lõike 2 alusel kinnitatud investeeringute kavas sisalduvaid projekte, millega viiakse ellu käesoleva paragrahvi lõikes 2 loetletud tegevusi ning mille kohta on tehtud toetuse taotluse rahuldamise otsus.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
(2) Tulenevalt rakenduskavas loetletud eesmärkidest ja tegevuste fookustest on käesoleva meetme raames toetatavad tegevused alljärgnevad:
1) TEN-T võrgustikku kuuluvate ning TEN-T võrgustikke ühendavate maanteede arendamine;
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
2) transpordikoridoride ühendamine omavahel ning sadamate ja lennujaamadega;
3) raudtee ja maantee piiripunktide infrastruktuuri väljaarendamine;
4) keskkonnaprobleemide leevendamine raudteede ja riigimaanteede mõju piirkonnas;
5) reisirongiliiklusega seotud raudteelõikude, jaamade, perroonide ja muu infrastruktuuri rekonstrueerimine, kaasajastamine ja ehitus ning veeremi soetamine;
6) raudteede tehnilise taseme tõstmine reisirongiühenduse tagamiseks ja liiklusohutuse parandamiseks;
7) sadamate infrastruktuuri ning veeteede rekonstrueerimine ja arendamine;
8) sadamates ja veeteedel ohutu liiklemise tagamiseks hoolduslaevastiku soetamine;
9) navigatsioonisüsteemide kaasajastamine ohutu navigatsiooni tagamiseks;
10) lennujaamade infrastruktuuri arendamine;
11) ohutu lennunduse tagamiseks keskkonnakaitse, lennuohutuse ja turvameetmete parendamine;
12) ühistranspordi toimivust tagava infrastruktuuri arendamine, sh vajaliku ühissõiduki soetamine vastavalt «Ühistranspordiseaduse» § 2 punktile 3.
[RTL 2010, 26, 454 – jõust. 31.05.2010] – rakendatakse alates 1.01.2010
§ 6. Abikõlblikud ja mitteabikõlblikud kulud
(1) Meetme raames on võimalik taotleda toetust projekti tegevuste elluviimiseks ja eesmärkide saavutamiseks kooskõlas §-s 8 toodud piirmääradega:
1) projektiga otseselt seotud vajalike ja mõistlike kulude katmiseks;
2) liiklusvahendite soetamiseks Vabariigi Valitsuse 31. jaanuari 2007. a määruse nr 26 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse kulude abikõlblikkuse ja mitteabikõlblikkuse määramise tingimused ja kord» (edaspidi abikõlblike kulude määrus) § 7 lõike 1 mõistes, juhul kui need on otseselt vajalikud projekti tegevuste elluviimiseks, projekti eesmärkide saavutamiseks või tagavad projekti jätkusuutlikkuse;
3) kinnisasja ostuks või võõrandamiseks, mille hind ei ületa 10% projekti abikõlblikest kuludest, kui on täidetud abikõlblike kulude määruse §-s 9 toodud tingimused;
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
4) ERF-suuna puhul kasutatud seadmete soetamiseks.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
5) kuludele, mis on tekkinud projekti abikõlblikkuse perioodil ja sellele järgneva abikõlblike kulude määruse § 2 lõikes 2 sätestatud tähtaja jooksul.
[RTL 2009, 48, 688 - jõust. 25.06.2009]
(2) Lisaks abikõlblike kulude määruse §-s 15 loetletud kuludele, on meetme raames mitteabikõlblikud järgmised kulud:
1) amortisatsiooni kulud;
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
2) projekti haldamiseks vajaliku mööbli ja kontoritehnika soetamise kulud;
3) kasutatud masinate ja seadmete soetamise kulud ÜF-suuna puhul;
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
4) projektijuhtimis-, personali- ja üldkulud;
5) kindlustusmaksed, litsentside ja pangagarantiide vormistamise tasud;
6) rendi- ja üürikulud;
7) esinduskulud ja kingitused;
8) mitterahaline sissemakse omafinantseeringuna;
9) projekti ettevalmistustööde ja -tegevustega seonduvad kulud, sealhulgas uuringute, ekspertiiside, analüüside, detail- ja teemaplaneeringute läbiviimine, eelprojekti koostamine.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
§ 7. Projekti abikõlblikkuse periood
Projekti abikõlblikkuse periood on toetuse taotluse rahuldamise otsuses sätestatud ajavahemik, millal projekti tegevused algavad ja lõppevad ning projekti teostamiseks vajalikud kulud tekivad. Abikõlblikkuse lõppkuupäevaks on Struktuuritoetuse seaduse § 15 lõike 1 punktis 4 sätestatud tähtaeg.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
§ 8. Toetuse piirmäärad
(1) Toetuse määr on protsent abikõlblikest kuludest. Toetuse maksimaalne määr projekti kohta võib ERF-suuna puhul olla kuni 100% abikõlblikest kuludest. ÜF-suuna puhul võib toetuse maksimaalne määr olla kuni 85% abikõlblikest kuludest ja omafinantseeringu määr vähemalt 15%. ÜF üksiku projekti toetuse määr võib olla kuni 100%, kui prioriteetse suuna lõikes kokku on tagatud vajalik kaasfinantseerimine vastavalt rakenduskavas sätestatule.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
(2) Projekti toetuse määra kehtestamisel lähtub meetme juhtkomisjon projekti tasuvusanalüüsist.
(3) Projekti toetuse määr kehtestatakse toetuse taotluse rahuldamise otsuses.
[RTL 2009, 48, 688 - jõust. 25.06.2009]
(4) Juhul kui projekti maksumus läbiviidud hangete tulemusena suureneb, katab projekti kallinemise osa toetuse saaja.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010 – rakendatakse alates 1.01.2010]
(5) Põhjendatud juhtudel, sh käesoleva paragrahvi lõikes 4 toodud juhtudel, võib investeeringute kavaga kinnitatud projektile antava toetuse summat suurendada. Nimetatud muudatuse kinnitab Vabariigi Valitsus.
[RT I, 21.07.2011, 1 - jõust. 24.07.2011]
2. peatükk INVESTEERINGUTE KAVA
§ 9. Investeeringute kava koostamine
(1) Toetuse andmiseks koostab rakendusasutus investeeringute kava. Investeeringute kavasse pääsemine annab toetuse saajale õiguse esitada taotlus.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
(2) Programmperioodi 2007–2013 meetme eelarve on sätestatud rakenduskavas.
(3) Investeeringute kava sisaldab vähemalt projektide nimekirja, mis koosneb põhi- ja lisanimekirjast, toetuse maksimaalset määra ja maksimaalset summat, rahastamisallikat (ERF või ÜF) ning projekti eeldatavat rakendamise aega.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
(4) Investeeringute kava põhinimekiri koostatakse potentsiaalsete toetuse taotlejate poolt esitatud investeeringu ettepanekutes (edaspidi ettepanek) sisalduvate projektide hindamise tulemusena meetme eelarve mahu ulatuses või väiksemas mahus. Lisanimekirjas olevat projekti võib rahastada juhul, kui põhinimekirjast vabaneb rahalisi vahendeid.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
(5) Investeeringute kava esitatakse Vabariigi Valitsusele kinnitamiseks. Juhul kui Vabariigi Valitsus ei kinnita investeeringute kava või esitab omapoolsed ettepanekud põhi- või lisanimekirja osas, lähtutakse kava täiendamisel:
1) Vabariigi Valitsuse ettepanekutest, millised peavad järgima sealjuures vastavust projektide valikukriteeriumidele lähtudes käesoleva määruse §-st 11, kooskõla rakenduskava ning riigi eelarvestrateegiaga või
2) korraldatakse uus investeeringu ettepanekute esitamise voor lähtudes käesoleva määruse §-dest 10 ja 11.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
(6) Kinnitatud investeeringute kavas sisalduvatele projektidele teostab rakendusasutus riskianalüüsi, mille põhjal nimetab toetuse taotluse rahuldamise otsuses projekti hangete eel- või järelkontrolli teostaja.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
§ 10. Ettepaneku esitamine
(1) Rakendusasutuse juht teavitab nimeliselt potentsiaalseid toetuse taotlejaid investeeringute kava koostamisest ja ettepaneku esitamise tähtajast kirjalikult, arvestades riigi transpordipoliitikat, rakenduskava eesmärke, riigieelarve strateegiat, meetme juhtkomisjoni ja kaasatud ekspertide arvamust, Vabariigi Valitsuse ja majandus- ja kommunikatsiooniministri ettepanekuid.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
(2) Potentsiaalne toetuse taotleja esitab rakendusasutusele ettepaneku, mis sisaldab projekti kirjeldust käesoleva määruse lisas 1 toodud vormil.
(3) Ettepaneku saab esitada projekti kohta, mille minimaalne kogumaksumus on 1 910 000 eurot.
[RT I, 29.12.2010, 13 - jõust. 01.01.2011]
(4) Tähtajaks mittelaekunud ettepanekuid ei hinnata.
§ 11. Ettepanekute hindamine
(1) Ettepanekutes kirjeldatud projektide hindamiseks moodustab rakendusasutuse juht meetme juhtkomisjoni ja kinnitab hindamise korra. Vajadusel kaasatakse hindamisse eksperte.
(2) Projektide valikukriteeriumid on järgnevad:
1) olulisus ja sidusus prioriteetse suuna eesmärkidega;
2) sotsiaal-majanduslik mõju ja kasulikkus;
3) projekti esialgse tulu-kulu analüüsi tulemused;
4) projekti ettevalmistatuse aste ja rakendamise suutlikkus.
(3) Hindamise tulemusena moodustub projektide eelistusnimekiri. Selle alusel koostab meetme juhtkomisjon investeeringute kava eelnõu ja teeb ettepaneku rakendusasutuse juhile selle esitamiseks Vabariigi Valitsusele kinnitamiseks.
(4) Põhjendatud juhtudel võib meetme juhtkomisjon jagada projekti osadeks ning teha ettepaneku projekti osa lülitamiseks investeeringute kavasse ja/või selle osaliseks rahastamiseks.
(5) Projektide valikukriteeriumide kõrval arvestab meetme juhtkomisjon projektide nimekirja koostamisel, läbivaatamisel või muutmisel majandus- ja kommunikatsiooniministri ning Vabariigi Valitsuse ettepanekuid, millised on vastavuses projektide valikukriteeriumitega, on kooskõlas rakenduskava ning riigi eelarvestrateegiaga.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
§ 12. Investeeringute kava muutmine
(1) Projekti investeeringute kavast välja arvamisel, projekti rakendamata jätmisel, katkestamisel või vabade vahendite tekkimisel valib meetme juhtkomisjon investeeringute kava lisanimekirjast või laekunud ja hinnatud ettepanekute hulgast järgneva sobiva projekti või teeb ettepaneku rakendusasutuse juhile teavitada kirjalikult potentsiaalseid toetuse taotlejaid investeeringute kava muutmisest ja täiendava ettepaneku esitamise tähtajast.
[RTL 2009, 48, 688 - jõust. 25.06.2009]
(11) Investeeringute kavaga kinnitatud projekti eeldatava rakendamise alustamise viibimisel või muude projekti elluviimist takistavate asjaolude ilmnemisel võib projekti investeeringute kavast välja arvata.
[RTL 2009, 48, 688 - jõust. 25.06.2009]
(12) Investeeringute kava vaadatakse üle ja muudetakse vastavalt vajadusele projektide osas, mille kohta ei ole esitatud määruse § 13 lõikes 1 nimetatud taotlust või tehtud määruse § 19 kohast taotluse rahuldamise otsust, ning muudetakse vastavalt hindamise tulemustele. Rakendusasutusel on kava üle vaatamisel õigus küsida uusi täiendavaid ettepanekuid. Juhtkomisjon koostab uue eelistusnimekirja ettepanekute hindamise ja kava ümberhindamise tulemusena.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
(2) Täiendava ettepaneku esitamisele kohaldatakse §-s 10 ja hindamisele või investeeringute kava ümberhindamisele §-s 11 sätestatut.
[RTL 2009, 48, 688 - jõust. 25.06.2009]
(3) Investeeringute kava muudatuse kinnitab Vabariigi Valitsus.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
3. peatükk TAOTLUSE ESITAMINE
§ 13. Taotluse esitamine
(1) Toetuse taotleja esitab taotluse rakendusasutusele hiljemalt kolm kuud enne investeeringute kavas märgitud eeldatavat projekti rakendamise algusaega. Suurprojektide puhul esitatakse taotlus kuus kuud enne investeeringute kavas märgitud eeldatavat projekti rakendamise algusaega. Põhjendatud juhtudel ja rakendusasutuse nõusolekul on võimalik taotluse hilisem esitamine.
(11) Projekti rakendamise algusajaks loetakse projekti mõistes abikõlblike tegevuste algusaega. Projekti abikõlblikkuse periood sätestatakse toetuse taotluse rahuldamise otsuses. Projekti tegevustega alustamisel enne taotluse esitamist kannab toetuse taotleja kulud omal riisikol.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
(2) Taotlus esitatakse ühes originaaleksemplaris paberkandjal allkirjastatuna ja koopia elektroonilisel andmekandjal digitaalselt allkirjastatuna (CD, DVD, mälupulk või muu andmekandja).
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
(3) Suurprojektide taotlus esitatakse ühes originaaleksemplaris paberkandjal ja koopia kahel elektroonilisel andmekandjal digitaalselt allkirjastatuna (CD, DVD, mälupulk või muu andmekandja).
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
§ 14. Nõuded taotlusele
(1) Taotlus koosneb määruse lisas 2 toodud täidetud taotlusvormist ja lisadest.
(2) Taotluse lisad on:
1) tasuvusanalüüs;
2) keskkonnamõjude hinnang;
3) toetuse taotleja kinnitus omafinantseeringu garanteerimise kohta;
4) vajadusel esindusõigust tõendav dokument.
(3) Taotlus peab vastama järgmistele nõuetele:
1) taotluses sisalduva projektiga teostatakse investeeringute kavas nimetatud investeeringut;
2) taotlus on esitatud käesolevas määruses ettenähtud korras ja vormis;
3) toetust taotletakse §-s 5 nimetatud toetatavatele tegevustele;
4) [Kehtetu – RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
5) taotluses sisalduva projekti tegevused planeeritakse lõpetada hiljemalt Struktuuritoetuse seaduse § 15 lõike 1 punktis 4 toodud tähtajaks;
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
6) taotluses sisalduva projekti eelarve sisaldab nõutavat omafinantseeringut;
7) taotluses sisalduva projekti eelarves ja rahastamiskavas on selgesti eristatud abikõlblikud ja mitteabikõlblikud kulud;
8) taotluses näidatud taotletava toetuse maht ja määr ei tohi ületada investeeringute kavas kinnitatud maksimaalset toetuse summat;
9) taotluses esitatud andmed on täielikud ja õiged;
10) taotluse on allkirjastanud taotleja või tema esindusõiguslik isik.
(4) Suurprojekti taotlus koosneb Euroopa Komisjoni poolt kinnitatud täidetud taotlusvormist ja lisadest (EK määrus (EÜ) nr 1828/2006). Suurprojekti taotlus ja lisad esitatakse inglise keeles ning taotluses toodud summad eurodes.
§ 15. Toetuse taotleja kohustused
Toetuse taotleja on kohustatud:
1) vastama toetuse taotleja ja taotluse kohta esitatud küsimustele;
2) võimaldama kontrollida taotluse nõuetele vastavust ning esitatud andmete vastavust tegelikkusele, sh teostada paikvaatlust;
3) esitama ettenähtud vormil, viisil ja tähtajaks nõutud informatsiooni;
4) teavitama viivitamatult kirjalikult kõigis esitatud andmetes toimunud muudatustest või asjaoludest, mis mõjutavad või võivad mõjutada rakendusasutuse või -üksuse või toetuse taotleja poolt oma kohustuste täitmist;
5) täitma teisi õigusaktides sätestatud kohustusi ja esitama rakendusasutusele informatsiooni, mis võib mõjutada taotluse kohta otsuse tegemist.
4. peatükk TAOTLUSE MENETLEMINE
§ 16. Taotluse menetlemine
(1) Taotluse menetlemise tähtaeg on kuni 45 tööpäeva taotluse registreerimisest rakendusasutuses.
(2) Taotluse menetlemine koosneb selle registreerimisest, struktuuritoetuse riiklikku registrisse kandmisest, taotluse nõuetele vastavuse kontrollist ning taotluse rahuldamisest või rahuldamata jätmise otsuse tegemisest.
§ 17. Taotluse registreerimine, struktuuritoetuse riiklikku registrisse kandmine ja läbivaatamine
(1) Rakendusasutus registreerib taotluse oma dokumendihaldussüsteemis ja edastab toetuse taotleja poolt elektroonilisel andmekandjal esitatud taotluse koopia rakendusüksusele selle sisestamiseks struktuuritoetuse riiklikku registrisse. Rakendusüksus teavitab elektronposti teel rakendusasutust ja toetuse taotlejat taotluse struktuuritoetuse riiklikus registris registreerimise kuupäevast ning numbrist.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
(2) Taotluse läbivaatamisel kontrollib rakendusasutus, kas taotlus on laekunud koos kõigi lisadega. Kui taotluse läbivaatamisel avastatakse selles puudusi, teavitatakse sellest viivitamata toetuse taotlejat ja määratakse tähtaeg puuduste kõrvaldamiseks, välja arvatud juhul, mil taotluse kohta tehakse § 19 lõikes 41 sätestatud otsus. Taotluse menetlemise tähtaeg pikeneb taotluses esinevate puuduste kõrvaldamiseks ettenähtud aja võrra. Kui puudust ei kõrvaldata tähtaegselt ja taotleja ei ole esitanud tähtaja jooksul põhjendatud selgitust, teeb rakendusasutus taotluse rahuldamata jätmise otsuse taotlust sisuliselt hindamata.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
§ 18. Taotluse nõuetele vastavuse kontroll
(1) Rakendusasutus kontrollib taotluse vastavust §-s 14 esitatud nõuetele.
(2) Lisaks lõikes 1 sätestatule annab ekspert või meetme juhtkomisjon hinnangu tasuvusanalüüsile ning teeb rakendusasutuse juhile ettepaneku lõpliku toetuse määra ning toetuse summa määramiseks.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
(3) Vajadusel kaasatakse nõuetele vastavuse kontrollimisele eksperte.
§ 19. Taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsus ja sellest teavitamine
(1) Nõuetele vastava taotluse kohta teeb rakendusasutuse juht taotluse rahuldamise otsuse.
(2) Taotlus kuulub rahuldamisele osaliselt, täielikult või kõrvaltingimusega.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
(3) Taotluse osaline rahuldamine on lubatud tingimusel, et taotluses sisalduva projekti eesmärk on saavutatav. Taotluse osalisel rahuldamisel võib taotleja nõusolekul vähendada toetuse summat ning muuta toetatavaid tegevusi.
(4) Taotluse rahuldamata jätmise otsus tehakse juhul, kui taotlus ei vasta nõuetele või kui esineb vähemalt üks alljärgnevatest asjaoludest:
1) taotluses on esitatud valeandmeid või taotleja mõjutab pettuse või muul viisil õigusvastaselt otsuse tegemist;
2) taotleja ei võimalda teostada taotluse nõuetele vastavuse kontrolli.
(41) Rakendusasutuse juhil on õigus teha taotluse rahuldamise otsus kõrvaltingimusega, kui on täidetud vähemalt määruse § 14 lõike 2 punktides 3 ja 4 ning lõike 3 punktides 1, 3, 5–8 ja 10 taotlusele sätestatud nõuded. Otsuses kohustatakse toetuse saajat esitama puuduvad ja puudulikult koostatud dokumendid otsuses märgitud tähtajaks, kuid mitte hiljem kui kuue kuu jooksul otsuse tegemise kuupäevast arvates. Otsuses märgitakse rakendusasutuse õigus tunnistada otsus kehtetuks, kui toetuse saaja ei täida otsusest tulenevat dokumentide esitamise nõuet või esitatavad dokumendid ei ole nõuetekohased, ning toetuse saaja kohustus tagastada väljamakstud toetus vastava nõude esitamisel. Sellisel juhul loetakse tehtud rahalised kulutused tehtuks toetuse saaja omal vastutusel.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
(5) Taotlus tagastatakse, kui taotleja on esitanud enne taotluse rahuldamise otsuse tegemist avalduse taotluse menetlemise lõpetamiseks.
(6) Taotluse rahuldamise otsuses täpsustatakse toetuse saaja õigusi, kohustusi ning kehtestatakse kõrvaltingimusi. Muuhulgas sätestatakse otsuses:
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
1) otsuse tegemise kuupäev;
2) otsuse tegemise põhjendus ja alus;
3) toetuse saaja;
4) toetatava projekti nimi;
5) toetuse maksimaalne suurus summana eurodes ja osakaaluna projekti abikõlblikest kuludest;
[RT I, 29.12.2010, 13 - jõust. 01.01.2011]
6) kulude ja tegevuste abikõlblikkuse periood;
7) [Kehtetu – RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
8) rahastamiskava ja eelarve;
9) hangete eel- ja järelkontrolli teostaja;
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
10) toetuse tagasinõudmise alused.
(7) Taotluse rahuldamata jätmise otsuses märgitakse:
1) otsuse tegija;
2) otsuse tegemise kuupäev;
3) otsuse tegemise põhjendus ja alus.
(8) Taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsus toimetatakse toetuse taotlejani viivitamata. Taotluse kohta tehtud otsusest teavitatakse vastavat rakendusüksust.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
(9) Toetuse saaja on kohustatud 10 tööpäeva jooksul taotluse rahuldamise otsuse saamisest esitama rakendusasutusele kinnituskirja, millega ta kinnitab, et talle on otsuses sätestatud õigused ja kohustused arusaadavad ning ta on valmis toetuse kasutamiseks vastavalt otsuses sätestatud tingimustele.
§ 20. Toetuse taotluse rahuldamise otsuse muutmine
(1) Toetuse saaja on kohustatud taotlema rakendusasutuselt toetuse taotluse rahuldamise otsuse muutmist, kui toetuse saaja soovib muuta projekti:
1) sisu, tegevusi või alaeesmärke;
2) tegevuste ja kulude abikõlblikkuse lõppkuupäeva;
3) rahastamiskava või eelarvet.
(2) Rakendusasutus teeb 45 tööpäeva jooksul lõikes 1 nimetatud taotluse saamisest taotluse rahuldamise otsuse muutmise otsuse või keeldub vastava otsuse tegemisest, teavitades sellest toetuse saajat kirjalikult ja põhjendades keeldumist. Juhul kui toetuse saaja ei ole nõus projekti muudetud või muutmata jäetud tingimustel ellu viima, on toetuse saaja kohustatud sellest rakendusasutust viivitamatult teavitama. Toetuse saajal on õigus teha ettepanek toetuse taotluse rahuldamise otsuse muutmiseks viisil, mis võimaldab projekti saavutatud või saavutatavate vahetulemuste järgselt projekti katkestada.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
(3) Taotluse rahuldamise otsuse muutmise otsus toimetatakse toetuse saajani ning rakendusüksusele viivitamatult.
§ 21. Toetuse taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamine
(1) Taotluse rahuldamise otsuse võib kehtetuks tunnistada, kui esineb vähemalt üks alljärgnevatest asjaoludest:
1) ilmneb asjaolu, mille korral taotlust ei oleks rahuldatud;
2) toetuse saaja ei ole tagastanud allkirjastatud kinnituskirja käesoleva määruse § 19 lõikes 9 sätestatud tähtaja jooksul;
3) toetuse saaja ei ole taotluse rahuldamise otsuses määratud abikõlblikkuse algusajast alates kuue kuu jooksul hanget välja kuulutanud või alustanud toetuse kasutamist;
[RTL 2009, 48, 688 - jõust. 25.06.2009]
4) toetuse saaja ei täida taotluse rahuldamise otsuses sätestatut või ei kasuta toetust ettenähtud tingimustel või õigusaktides sätestatud korras;
5) projekti tegevusi ei ole võimalik lõpetada 31. augustiks 2015. a;
6) toetuse saaja taotluse rahuldamise otsuse muutmise taotlust ei rahuldata ja toetuse saajal ei ole võimalik jätkata toetuse kasutamist ettenähtud tingimustel;
7) toetuse saaja esitab põhjendatud avalduse tunnistada toetuse taotluse rahuldamise otsus kehtetuks.
(2) Otsus taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamise kohta toimetatakse toetuse saajani ning rakendusüksusele viivitamatult.
§ 22. Suurprojektide Euroopa Komisjonile esitamise kord
(1) Nõuetele vastava suurprojekti taotluse esitab rakendusasutus läbi korraldusasutuse Euroopa Komisjonile rahastamisotsuse tegemiseks.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
(2) Pärast Euroopa Komisjonilt rahastamisotsuse saamist teeb rakendusasutuse juht otsuse taotluse rahuldamise kohta vastavalt §-le 19. Põhjendatud juhtudel võib rakendusasutuse juht teha kõrvaltingimusega taotluse rahuldamise otsuse enne Euroopa Komisjonilt rahastamisotsuse saamist, märkides otsuses rakendusasutuse õiguse tunnistada otsus kehtetuks, kui Euroopa Komisjon ei tee rahastamisotsust, ning toetuse saaja kohustuse tagastada väljamakstud toetus vastava nõude esitamisel. Rahaliste kulutuste tegemine toetuse saaja poolt kuni Euroopa Komisjoni rahastamisotsuse väljastamiseni toimub toetuse saaja omal vastutusel.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
(3) Euroopa Komisjonilt rahastamisotsust mitte saanud suurprojekti kohta teeb rakendusasutuse juht toetuse taotluse rahuldamata jätmise otsuse vastavalt §-le 19.
(4) Taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsusest teavitatakse toetuse taotlejat ja korraldusasutust viivitamatult.
5. peatükk TOETUSE KASUTAMINE
§ 23. Toetuse saaja kohustused
Toetuse saaja tagab projekti juhtimise ja tagab selle eduka elluviimise toetuse taotluse rahuldamise otsuses fikseeritud tähtaegade ja tingimuste kohaselt, sealhulgas:
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
1) kasutab toetust vastavuses esitatud taotluse ja taotluse rahuldamise otsusega;
2) tagab ehituse omanikujärelevalve kooskõlas «Ehitusseadusega»;
3) järgib projektiga seotud hangete läbiviimisel «Riigihangete seaduses» kehtestatud nõudeid;
4) tagab projekti elluviimiseks vajalike õigusaktides ette nähtud load ja kooskõlastused;
5) tagab õigusaktides sätestatud korras toetuse kasutamisel tekkiva vara arvelevõtmise ja toetuse saaja omandisse registreerimise ning kõigi omandi tekkimisega seotud avalik-õiguslike koormatiste tasumise ja muude õigusaktidest tulenevate kohustuste täitmise;
6) tagab meeste ja naiste võrdõiguslikkuse, keskkonnakaitsenõuete ja konkurentsireeglite järgimise;
7) tagab projekti eesmärgi täitmiseks vajaliku vara säilimise ja sihtotstarbelise kasutamise ettenähtud tingimustel ja kooskõlas nõukogu määruse (EÜ) nr 1083/2006 artiklis 57 sätestatuga vähemalt viie aasta jooksul, arvates projekti abikõlblikkuse perioodi lõppemisest;
8) näitab toetuse kasutamisel, et tegemist on struktuurivahenditega, kasutades selleks nõutud sümboolikat;
9) lubab makseasutuse, auditeeriva asutuse, korraldusasutuse, rakendusasutuse ja -üksuse esindajatel viibida toetusest rahastatavate objektide territooriumil ning tutvuda projektiga seotud dokumentatsiooniga, sh teostada paikvaatlust;
10) võimaldama auditit ja järelevalvet teostavale isikule ning korraldus- ja makseasutuse ametnikule juurdepääsu toetuse kasutamisega seotud ja finantsaruannete aluseks olevatele dokumentidele ning projektiga seotud ruumidesse ja territooriumile, mida toetuse saaja omab, rendib või muul moel kasutab;
11) andma audiitori ja järelevalvet teostava isiku kasutusse kõik soovitud andmed ja dokumendid;
12) osutama auditi ja järelevalve, sh paikvaatluse läbiviimiseks igakülgset abi;
13) esitab rakendusüksusele tähtaegselt nõutud informatsiooni ja aruandeid;
14) informeerib rakendusüksust ja -asutust projekti elluviimist takistavatest asjaoludest ning kõikidest kavandatavatest projektiga seotud muudatustest;
15) on kohustatud säilitama projekti dokumentatsiooni kuni 31. detsembrini 2025. a;
16) informeerib kirjalikult rakendusasutust muudatustest toetuse saaja omandisuhetes;
17) maksab rakendusasutuse poolt tagasinõutava toetuse tagasinõudmise otsuses märgitud summas ja tähtajaks tagasi. Tagastatava summa jäägilt arvestatakse intresse ja viiviseid vastavalt Struktuuritoetuse seaduse §-le 28;
18) täidab teisi Struktuuritoetuse seaduses ja selle alusel antud õigusaktides, toetuse taotluse rahuldamise otsuses ning käesolevas määruses sätestatud kohustusi;
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
19) rakendab hangete tegemisel «Riigihangete seaduse» 5. peatükis sätestatud menetluskorda, kui toetuse saaja on hankija «Riigihangete seaduse» §-des 83–89 nimetatud valdkondades ning kui hanke eeldatav maksumus on väiksem kui rahvusvaheline piirmäär ja suurem kui riigihangete piirmäär;
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
20) rakendab hangete tegemisel, mille eeldatav maksumus on väiksem kui riigihangete piirmäär, toetuse saaja asutuses kehtestatud hankemenetluse korda ja lähtub «Riigihangete seaduse» §-s 3 sätestatud riigihangete korraldamise üldpõhimõtetest.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
§ 24. Rakendusasutuse ja -üksuse õigused ning rakendusüksuse kohustused
(1) Rakendusasutusel ja -üksusel on õigus:
1) kontrollida projekti teostamist toetuse saaja territooriumidel, ruumides või mis tahes muul moel, samuti toetuse saaja raamatupidamist ning toetuse kasutamise tingimuste täitmist, sealhulgas teostada projekti järelevalvet, paikvaatlust ja auditeid;
2) keelduda toetuse väljamaksmisest, kui toetuse saaja majanduslik olukord on selliselt halvenenud, et toetuse kasutamine või projekti teostamine on ohustatud või kui toetuse saaja rikub Struktuuritoetuse seaduses või selle alusel antud õigusaktides sätestatud tingimusi;
3) nõuda kooskõlastamiseks riigihanke läbiviimiseks vajalikke dokumente ja andmeid ning koosolekute protokolle;
4) osaleda vaatlejana hankekomisjoni töös ja töövõtulepingu sõlmimisele eelnevatel läbirääkimistel, mis on vajalikud riigihanke läbiviimiseks ja lepingu sõlmimiseks;
5) osaleda vaatlejana tööde teostamise käigus toimuvatel nõupidamistel ja koosolekutel;
6) tutvuda projekti ettevalmistamise ning tööde teostamise käigus koostatavate dokumentidega;
7) vajadusel algatada toetuse rahuldamise otsuse muutmist, teavitades toetuse saajat sellest eelnevalt kirjalikult;
8) teostada muid Struktuuritoetuse seaduses ja selle alusel antud õigusaktides ning käesolevas määruses sätestatud toiminguid.
(2) Rakendusasutusel on vastavalt Vabariigi Valitsuse 22. detsembri 2006. a määruse nr 278 «Toetuse tagasinõudmise ja tagasimaksmise ning toetuse andmisel ja kasutamisel toimunud rikkumisest teabe edastamise tingimused ja kord» §-le 10 õigus nõuda toetuse saajalt toetuse osalist või täielikku tagastamist, kui toetuse saaja rikub Struktuuritoetuse seaduses või selle alusel antud õigusaktides sätestatud tingimusi või kaldub kõrvale taotluses või toetuse taotluse rahuldamise otsuses sätestatust.
29.05.2013 11:25
Veaparandus - Parandatud täheviga sõnas "Valitsuse". Alus: Riigi Teataja seaduse § 10 lõige 4.
(3) Rakendusüksuse kohustus on:
1) toetuse taotluse, projektide seire, järelevalve ja muude andmete sisestamine struktuuritoetuse riiklikku registrisse;
2) toetuse kasutamise seire ja järelevalve ning aruandlus;
3) meetme seirearuande ja lõpparuande koostamine ning aruandes sisalduvate andmete õigsuse kinnitamine rakendusüksuse juhi poolt ning edastamine rakendusasutusele;
4) toetuse saaja poolt koostatud projekti lõpparuande läbivaatamine, täiendamine ja kooskõlastamine ning edastamine rakendusasutusele teadmiseks;
5) toetuse saajale toetuse andmist ja kasutamist puudutavates küsimustes selgituste andmine;
6) hankedokumentide eelkontroll juhul, kui seda ei teosta rakendusasutus;
7) toetuse andmise ja kasutamise aruandluse jaoks vajalike andmete esitamine;
8) toetuse andmise ja kasutamise kohta ülevaadete koostamine ja avalikustamine;
9) struktuuritoetuse järelevalve, sh ettekirjutuse tegemine ning ettekirjutuse täitmise jälgimine;
10) rakendusasutuse teavitamine rikkumistest;
11) väljamaksete menetlemine, sh kulude abikõlblikkuse kontroll;
12) toetuse andmise ja kasutamisega seotud dokumentide säilitamine vähemalt 2025. aasta 31. detsembrini;
13) muud Struktuuritoetuse seaduses ja selle alusel antud õigusaktides ning käesolevas määruses sätestatud toimingud;
14) projektidele järelkontrolli teostamine hiljemalt viie aasta jooksul pärast projekti abikõlblikkuse tähtaja lõppu veendumaks, et projekti elluviimise tulemusena soetatud vara ning rajatud või rekonstrueeritud infrastruktuuriobjekti säilitatakse ja kasutatakse sihtotstarbeliselt ning toetuse saaja ei ole puhastulu teeninud.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
§ 25. Projekti hangete eel- ja järelkontroll
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
(1) Toetust saava projekti hangete pakkumismenetluse läbiviimise korraldab toetuse saaja vastavalt «Riigihangete seadusele».
(2) Kontrolli teostatakse kõikide projektide hangetele.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
(21) Toetuse taotleja võib omal vastutusel alustada hangete ettevalmistamist ja läbiviimist enne toetuse taotluse rahuldamise otsuse tegemist.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
(22) Rakendamisel olevatele projektidele, mis on lisatud investeeringute kavasse, teostatakse pärast toetuse taotluse rahuldamise otsuse tegemist hangete järelkontrolli nende tegevuste osas, mis toimusid enne projekti kavasse lisamist. Järelkontrolli teostajaks on rakendusüksus või rakendusasutus vastavalt määruse § 9 lõikes 6 nimetatud riskianalüüsi tulemustele.
[RTL 2009, 33, 424 - jõust. 10.04.2009 – rakendatakse alates 1.01.2009]
(3) Kui vastavalt riskianalüüsile on hankedokumentide eelkontrolli teostajaks rakendusasutus, kooskõlastab toetuse saaja lõikes 4 nimetatud dokumendid rakendusasutusega, muul juhul rakendusüksusega.
(4) Toetuse saaja on kohustatud ametlikult kooskõlastama rakendusasutuse või -üksusega muu hulgas järgmiste dokumentide eelnõud enne nende kinnitamist:
1) hankedokumendid;
2) pakkumiste hindamiskomisjoni koosseisu määramise otsuse;
3) taotlejate ja pakkujate kvalifitseerimise otsuse;
4) pakkumiste vastavaks tunnistamise otsuse;
5) pakkumiste hindamise ja edukaks tunnistamise otsuse;
6) hankelepingu;
7) hankelepingu muudatused, mis suurendavad hankelepingu maksumust, mis muudavad hankelepingu kestvust või hankelepingus kokku lepitud põhieesmärki.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
(5) Rakendusasutus või -üksus nõustab toetuse saajat riigihangete läbiviimisel. Rakendusasutus või -üksus kontrollib lõikes 4 nimetatud dokumentide vastavust toetuse taotluse rahuldamise otsusele ja «Riigihangete seadusele» ning hindab hankedokumentide tehnilist kvaliteeti.
§ 26. Projekti muutmine
(1) Toetuse saaja teavitab rakendusasutust ja -üksust viivitamata kirjalikult muudatustest või asjaoludest, mis ohustavad või võivad ohustada projekti elluviimist.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
(2) Toetuse saaja on kohustatud kooskõlastama kõik projekti hankelepingu muudatused vastavalt § 25 lõike 4 punktis 7 toodule rakendusasutuse või -üksusega.
(3) Rakendusasutus või -üksus kiidab kavandatud muudatused heaks või keeldub muudatuste heakskiitmisest vastavalt kavandatavate muudatuse olulisusele ja iseloomule.
6. peatükk TOETUSE KASUTAMISEGA SEOTUD ARUANNETE ESITAMINE NING VÄLJAMAKSETE TEGEMINE
§ 27. Toetuse kasutamisega seotud aruannete esitamine
(1) Toetuse kasutamise ja väljamaksmisega seotud aruanded esitatakse vastavalt Struktuuritoetuse seaduse § 23 lõike 7 alusel kehtestatud korrale.
(2) Toetuse saaja esitab rakendusüksusele projekti aruande vähemalt kaks korda aastas, rakendusüksuse nõudmisel tihedamini. Projekti aruande vormid ja aruannete esitamise tähtajad toetuse saajale kehtestab rakendusüksus. Aruandes esitatud andmete õigsust kinnitab toetuse saaja. Rakendusüksus võib vajadusel nõuda aruande täiendamist. Kinnitatud aruande esitab rakendusüksus rakendusasutusele, suurprojektide ja ÜF-projektide aruanded ka korraldusasutusele teadmiseks.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
(3) Projekti aruandes peab olema kajastatud vähemalt järgmine informatsioon:
1) toetuse taotluse rahuldamise otsuses sätestatud andmed projekti kohta (nt projekti nimi, projekti number, toetuse saaja nimi jne);
2) projekti aruandlusperiood (kumulatiivne);
3) andmed projekti progressi kohta (teostatud tööd ja tegevused, hanked jmt);
4) andmed projektile tehtud väljamaksete kohta (võrdlus rahastamiskavaga);
5) toetuse saaja hinnang projekti tulemuslikkusele ja elluviimisele;
6) toetuse saaja kinnitus andmete õigsuse kohta, allkiri ja aruande esitamise kuupäev.
(4) Rikkumistega seotud teabe esitamine toimub vastavalt Struktuuritoetuse seaduse § 32 lõike 2 alusel kehtestatud korrale.
(5) Toetuse kasutamise seire ja hindamise kord ning nõuded seire aastaaruannetes ja meetme lõpparuandes esitatavale infole kehtestab rakendusasutus eraldi seire eeskirjas vastavalt Struktuuritoetuse seaduse §-le 24.
§ 28. Toetuse väljamaksmine
(1) Toetuse väljamaksed tehakse vastavalt Struktuuritoetuse seaduse § 23 lõike 4 alusel kehtestatud korrale.
(2) Toetuse saaja esitab rakendusüksusele toetuse väljamaksmiseks vastavasisulise taotluse koos toetuse saaja ja töövõtja vahel sõlmitud nõuetekohase lepingu ning tasumata või osaliselt tasutud kuludokumentide koopiatega või rakendusüksuse nõudel mitteabikõlblike kulude tasumist tõendavate dokumentide koopiatega. Vajadusel peab toetuse saaja täiendavalt esitama kulude osalist tasumist tõendavad dokumendid.
[RTL 2008, 56, 775 - jõust. 07.07.2008 – rakendatakse alates 1.01.2007]
(21) Põhjendatud juhtudel võib «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 23 lõike 4 alusel kehtestatud korras ja tingimustel teha toetuse saajale ettemakseid ja väljamakseid osaliselt tasutud kuludokumentide alusel kas toetuse saajale või otse töövõtjale. Ettemakseid teostatakse toetuse saajale vastavalt 1. märtsi 2007. a määruse nr 15 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse väljamaksmise tingimused ja kord» §-s 91 sätestatud korrale.
[RTL 2009, 80, 1165 - jõust. 26.10.2009]
(3) Toetuse väljamakse tegemise eelduseks on toetuse taotluse rahuldamise otsus vastavalt §-le 19 ja kulude abikõlblikkus, sh kulude aluseks olevate tegevuste abikõlblikkus. Väljamaksed tehakse reeglina töövõtjale. Erandjuhtudel on lubatud väljamaksete tegemine toetuse saajale.
[RTL 2010, 26, 454 - jõust. 31.05.2010]
Facebook
X.com