Sõjaajaloolise pärandi ning sõjahaudade kaitse valdkonna toetamise tingimused ja kord
Vastu võetud 20.01.2022 nr 2
Määrus kehtestatakse riigieelarve seaduse § 531 lõike 1 alusel.
1. peatükk Üldsätted
§ 1. Reguleerimisala
(1) Määrusega kehtestatakse Kaitseministeeriumi valitsemisala eelarvest sõjaajaloolise pärandi ja sõjahaudade kaitsesse panustavatele vabaühendustele tegevus- ja projektitoetuse (tegevus- ja projektitoetus edaspidi koos nimetatud toetus) taotlemise, taotluse menetlemise, toetuse maksmise ja tagasinõudmise tingimused ja kord.
(2) Määruses reguleerimata küsimustes kohaldatakse haldusmenetluse seadust.
(3) Määrust ei kohaldata Euroopa Komisjoni määruse (EL) nr 1407/2013, milles käsitletakse Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamist vähese tähtsusega abi suhtes (ELT L 352, 24.12.2013, lk 1) (edaspidi VTA määrus), artikli 1 lõikes 1 sätestatud juhtudel.
§ 2. Mõisted
(1) Tegevustoetus käesoleva määruse tähenduses on rahastamisliik, millega toetuse andja toetab sõjaajaloolise pärandi ja sõjahaudade kaitsesse panustava vabaühenduse tegevust ja arengut tervikuna.
(2) Projektitoetus käesoleva määruse tähenduses on rahastamisliik, millega toetuse andja toetab kindla eesmärgi saavutamisele suunatud ajas ja ruumis piiritletud, vabaühenduse peamiselt ühekordselt elluviidavat tegevust või tegevuste kogumit.
(3) Vabaühendus käesoleva määruse tähenduses on mittetulundusühing, sihtasutus või seltsing, samuti nendest moodustatud võrgustik.
§ 3. Toetuse andja
Toetuse andja on Eesti Sõjamuuseum – kindral Laidoneri muuseum (edaspidi muuseum).
§ 4. Toetuse andmise eesmärk ja tulemus
(1) Toetuse andmise eesmärk on arendada sõjaajaloolise pärandi kaitset ning tagada sõjahaudade hooldamine ja korrasolek.
(2) Toetuse andmise tulemusel on sõjaajalooline pärand kaitstud ja sõjahauad hooldatud.
§ 5. Vähese tähtsusega abi
(1) Toetuse andmine võib kvalifitseeruda vähese tähtsusega abiks VTA määruse artikli 3 ning konkurentsiseaduse § 33 lõike 1 tähenduses.
(2) Kui toetus loetakse VTA määruse tähenduses vähese tähtsusega abiks, kontrollib muuseum riigiabi ja vähese tähtsusega abi registrist, et taotletava toetuse andmisel ei ületaks taotlejale kolme järjestikuse majandusaasta jooksul eraldatud vähese tähtsusega abi koos taotlusvoorust eraldatava toetusega 200 000 eurot.
(3) Kui vähese tähtsusega abina kvalifitseeruvat toetust taotletakse suuremas summas, kui taotleja on vähese tähtsusega abina õigustatud saama, vähendab muuseum taotleja nõusolekul toetuse summat vähese tähtsusega abi ülemmäära ületava summa võrra.
(4) Vähese tähtsusega abi suuruse arvestamisel loetakse üheks ettevõtjaks isikuid, kes on omavahel seotud VTA määruse artikli 2 lõike 2 kohaselt. Lisaks võetakse vähese tähtsusega abi andmisel arvesse VTA määruse artiklis 5 sätestatud erinevateks eesmärkideks antava vähese tähtsusega abi kumuleerimisreegleid.
2. peatükk Nõuded toetuse taotlejale ja taotlusele
§ 6. Nõuded toetuse taotlejale
(1) Taotlejaks võib olla Eestis registreeritud juriidiline isik.
(2) Taotleja tegevus peab panustama käesoleva määruse §-s 4 nimetatud eesmärgi ja tulemuse saavutamisse.
(3) Taotleja peab vastama järgmistele nõuetele:
1) taotlejal ei ole maksuvõlga või maksuvõla tasumine on ajatatud ning maksed on tasutud kokkulepitud ajakava järgi;
2) taotleja suhtes ei ole algatatud pankroti- või likvideerimismenetlust;
3) kui taotleja on varem saanud toetust riigieelarvelistest või Euroopa Liidu või muudest välisvahenditest, mis on kuulunud tagasimaksmisele, on tagasimaksed tehtud tähtaegselt ja nõutud summas;
4) taotlejal ei ole majandusaasta aruande esitamise võlga;
5) taotlejal ei ole kulu- ja tegevusaruannete (edaspidi aruanne), sealhulgas vahearuande esitamise võlga ega muid täitmata kohustusi muuseumi ees;
6) taotleja esindajaks ei ole isik, keda on karistatud majandusalase, ametialase, varavastase või avaliku usalduse vastase süüteo eest ning tema karistusandmed ei ole karistusregistrist kustutatud.
§ 7. Nõuded projektitoetuse taotlusele
(1) Taotluses kirjeldatud projektil peab olema turutõrge ning see peab panustama käesoleva määruse §-s 4 nimetatud eesmärgi ja tulemuse saavutamisse.
(2) Taotlus peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
1) taotleja nimi, registrikood ja kontaktandmed;
2) taotletav summa;
3) taotleja põhikirjalised eesmärgid;
4) projekti lühikirjeldus tegevussuundade ja vajadusel ka allprojektide kaupa;
5) projekti taotletav eesmärk, oodatav tulemus ja mõõtmiskriteeriumid;
6) projekti ajakava;
7) projekti abikõlblikkuse periood;
8) kaasfinantseerijad;
9) eelarve.
(3) Taotlusele lisatakse volikiri, kui taotleja esindusõiguslik isik tegutseb volituse alusel.
(4) Kui taotleja taotleb samal ajal või on varasemalt taotlenud sama projekti jaoks toetust mitmest meetmest või muudest riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisabi vahenditest, tuleb taotluses esitada vastav teave.
§ 8. Nõuded tegevustoetuse taotlusele
(1) Taotlus peab sisaldama vähemalt järgmisi andmeid:
1) taotleja nimi, registrikood ja kontaktandmed;
2) taotletav summa;
3) taotleja põhikirjalised tegevused;
4) toetusest rahastatava tegevuse lühikirjeldus;
5) tegevuse taotletav eesmärk, oodatav tulemus ja mõõtmiskriteeriumid;
6) kaasfinantseerijad;
7) eelarve.
(2) Taotlusele lisatakse volikiri, kui taotleja esindusõiguslik isik tegutseb volituse alusel.
(3) Kui taotleja taotleb samal ajal või on varasemalt taotlenud sama tegevuse jaoks toetust mitmest meetmest või muudest riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisabi vahenditest, tuleb taotluses esitada vastav teave.
3. peatükk Toetuse taotlemine
§ 9. Taotlusvooru tähtaeg
Järgmise kalendriaasta taotlusvooru eelarvest toetuse taotlemise tähtaeg on jooksva kalendriaasta 1. detsember.
§ 10. Taotlusvooru avamine
(1) Taotlusvooru avamisest teavitab muuseum, avaldades taotlusvooru avamise teate oma veebilehel vähemalt 30 kalendripäeva enne taotlemise tähtaega.
(2) Taotlusvooru avamise teates esitatakse vähemalt järgmine teave:
1) toetuse taotlemiseks nõutavad dokumendid;
2) taotlusvooru eelarve;
3) taotluse esitamise tähtaeg ja aadress.
(3) Koos taotlusvooru avamise teatega avaldab muuseum taotluse vormi.
§ 11. Täiendav taotlusvoor
Muuseum võib kuulutada ühes kalendriaastas välja mitu taotlusvooru, kui eelarvejääk seda võimaldab.
§ 12. Taotluse esitamine
(1) Allkirjastatud taotlus tuleb esitada e-posti teel käesoleva määruse § 10 lõike 2 kohaselt teavitatud tähtajaks muuseumi poolt avaldatud vormil.
(2) Muuseum saadab taotlejale kinnituse taotluse kättesaamise kohta e-posti teel.
4. peatükk Projektitoetuse kulu abikõlblikkus
§ 13. Kulu abikõlblikkus
(1) Kulu on abikõlblik, kui see on projekti tegevuste elluviimiseks vajalik, põhjendatud, tekib projekti abikõlblikkuse perioodil tehtavate toetatavate tegevuste käigus, tasutakse toetuse saaja poolt ning on kooskõlas õigusaktidega, sealhulgas on:
1) tasutud toetuse saaja arvelduskontolt;
2) tõendatud algdokumendiga;
3) tehtud riigihangete seaduse põhimõtteid järgides;
4) selgelt eristatavalt kirjeldatud raamatupidamises ja vastab Eesti finantsaruandluse standardile.
(2) Kulu loetakse põhjendatuks, kui kulu on sobiv, vajalik ja tõhus käesoleva määruse §-s 4 nimetatud eesmärgi ja tulemuse saavutamiseks ning see tekib toetatavate tegevuste käigus.
(3) Mitteabikõlblik kulu on:
1) organisatsiooni liikmemaks;
2) sularahas tasutud kulu;
3) kinnisvara soetamise ja rekonstrueerimise kulu, välja arvatud mälestusmärgi või ausamba rekonstrueerimise kulu;
4) trahv, kohtukulu, viivis;
5) käibemaks, välja arvatud juhul, kui käibemaks ei ole käibemaksuseaduse alusel tagasisaadav;
6) kulu, mis on toetuse saajale hüvitatud või hüvitatakse teistest meetmetest, riigieelarve, muu avaliku sektori või välisabi vahenditest.
§ 14. Abikõlblikkuse periood
(1) Projekti abikõlblikkuse periood on ajavahemik, millal toetatavad tegevused algavad ja lõpevad ning tegevuste teostamiseks vajalik kulu tekib.
(2) Projekti abikõlblikkuse periood võib alata taotlusvooru toimumise kalendriaasta 1. jaanuarist, kuid ei või reeglina kesta kauem kui taotlusvooru toimumise kalendriaasta 31. detsembrini, k.a. Pikem abikõlblikkuse periood on põhjendatud, kui taotluse esitamisel on taotlejale teada, et projekti eesmärgi saavutamiseks on vaja abikõlblikke tegevusi teha ka pärast taotlusvooru toimumise kalendriaasta lõppu.
§ 15. Abikõlblikkuse perioodi pikendamine
(1) Projekti abikõlblikkuse perioodi võib pikendada, kui:
1) tegevuste elluviimisel on ilmnenud toetuse saajast sõltumatud erakordsed ja ettenägematud asjaolud;
2) projektitoetuse saaja on esitanud taotluse projekti abikõlblikkuse perioodi pikendamiseks enne projekti abikõlblikkuse perioodi lõppu.
(2) Projekti abikõlblikkuse perioodi pikendamiseks esitab projektitoetuse saaja taotluse e-posti teel.
(3) Projekti abikõlblikkuse perioodi pikendamise taotluse rahuldamisest või rahuldamata jätmisest teavitab muuseum projektitoetuse saajat e-posti teel 14 kalendripäeva jooksul taotluse esitamisest arvates.
(4) Kui projekti abikõlblikkuse perioodi pikendamise taotlus rahuldatakse, fikseeritakse uus abikõlblikkuse periood toetuse kasutamise lepingu muudatusega.
5. peatükk Taotluse menetlemine
§ 16. Taotluse menetlemise tähtaeg
(1) Taotluse menetlemise tähtaeg on kuni 90 kalendripäeva pärast taotluse esitamise tähtaja lõppu.
(2) Tähtajast hiljem esitatud taotlus jäetakse läbi vaatamata. Sellest teavitatakse taotlejat e-posti teel.
(3) Käesoleva määruse § 5 lõikes 4 toodud asjaolu ilmnemisel jäetakse taotlus läbi vaatamata. Sellest teavitatakse taotlejat e-posti teel.
§ 17. Taotluse läbivaatamine
(1) Taotluse läbivaatamisel kontrollitakse, kas:
1) taotleja vastab käesolevas määruses sätestatud nõuetele;
2) taotlus vastab taotlusvooru avamise teates, käesolevas määruses ja haldusmenetluse seaduses sätestatud nõuetele;
3) taotluses esitatud andmed on täielikud ja õiged.
(2) Taotluse läbivaatamise käigus võib muuseum küsida taotlejalt selgitusi, lisainfot, taotluse täiendamist või muutmist, kui ta leiab, et taotlus ei ole piisavalt selge, selles esinevad puudused või taotluses esitatud teabe alusel ei ole võimalik taotlust hinnata.
(3) Kui taotluses esineb puudusi, teavitab muuseum taotlejat sellest e-posti teel, määrates tähtaja puuduste kõrvaldamiseks. Tähtaeg peab olema vähemalt 14 kalendripäeva. Puuduste kõrvaldamise ajaks peatub taotluse menetlemise tähtaeg.
(4) Kui taotleja ei kõrvalda puudusi tähtajaks, jäetakse esitatud taotlus läbi vaatamata ja sisuliselt hindamata. Taotluse läbi vaatamata jätmisest teavitatakse taotlejat e-posti teel.
§ 18. Taotluse hindamine
(1) Taotlust hindab muuseumi direktori moodustatud vähemalt kolmeliikmeline komisjon.
(2) Projektitoetuse taotlusi hinnatakse järgmiste kriteeriumide alusel:
1) projekti vastavus taotlusvooru eesmärkidele, projekti vajalikkus ja põhjendatus – 20% maksimaalsest koondhindest;
2) projekti tegevusi kajastavate teavitustegevuste olemasolu ja läbimõeldus – 20% maksimaalsest koondhindest;
3) planeeritud kulutuste põhjendatus, kulu efektiivsus, selgitus ja vastavus taotlusvooru eesmärkidele – 20% maksimaalsest koondhindest;
4) projekti tegevuste elluviimisega saavutatav mõju – 20% maksimaalsest koondhindest;
5) projekti valdkondlik mõju – 20% maksimaalsest koondhindest.
(3) Tegevustoetuse taotlusi hinnatakse järgmiste kriteeriumite alusel:
1) vabaühenduse tegevuse vastavus taotlusvooru eesmärkidele – 40% maksimaalsest koondhindest;
2) vabaühenduse tegevusi kajastavate teavitustegevuste olemasolu ja läbimõeldus – 20% maksimaalsest koondhindest;
3) planeeritud kulutuste põhjendatus, kulu efektiivsus, selgitus ja vastavus taotlusvooru eesmärkidele – 20% maksimaalsest koondhindest;
4) vabaühenduse tegevusega saavutatav mõju – 20% maksimaalsest koondhindest.
(4) Hindamine protokollitakse.
§ 19. Taotluse rahuldamise tingimused ja kord
(1) Taotluse rahuldamise, osalise rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse teeb hindamisprotokolli alusel muuseumi direktor.
(2) Taotluse rahuldamise otsus tehakse juhul, kui taotleja ja taotlus vastavad kõigile käesolevas määruses nimetatud nõuetele ja taotlus kuulub hindamistulemuste põhjal rahuldamisele.
(3) Taotluse võib taotleja nõusolekul rahuldada osaliselt, kui:
1) taotluse täies ulatuses rahuldamine ei ole võimalik taotlusvooru eelarve mahu tõttu;
2) taotluse täies ulatuses rahuldamine ei ole põhjendatud, arvestades taotletud toetuse summat ja taotluses esitatud tegevusi;
3) taotletav summa ületab vähese tähtsusega abina saadava summa ülempiiri.
(4) Taotluse võib vajadusel rahuldada kõrvaltingimusega.
(5) Taotluse rahuldamise või osalise rahuldamise otsuses märgitakse vähemalt järgmine teave:
1) otsuse kuupäev;
2) otsuse tegija andmed;
3) toetuse saaja nimi, aadress ja registrikood;
4) toetuse summa;
5) toetuse andmise eesmärk;
6) viide otsuse vaidlustamise korra kohta.
(6) Taotlejale edastatakse taotluse rahuldamise otsus e-posti teel.
§ 20. Taotluse rahuldamata jätmise tingimused ja kord
(1) Taotlust ei rahuldata, kui:
1) taotleja või taotlus ei vasta taotlusvooru avamise teates ja käesolevas määruses nimetatud nõuetele;
2) taotleja on esitanud ebaõiget või mittetäielikku teavet;
3) taotleja mõjutab pettuse või ähvardusega või muul õigusvastasel viisil taotluse läbivaatamist;
4) taotleja ei võimalda taotluse nõuetele vastavust kontrollida;
5) komisjoni hindamistulemuste põhjal ei kuulu taotlus rahuldamisele;
6) taotlusvooru eelarve mahu tõttu ei ole võimalik toetust anda;
7) taotleja ei ole nõus käesoleva määruse § 19 lõikes 3 nimetatud taotluse osalise rahuldamise ettepanekuga toetuse vähendamise või projektis kavandatud tegevuste muutmise kohta.
(2) Muuseumi direktor võib jätta taotluse rahuldamata, kui taotluses esitatud ja taotluse läbivaatamisel kogutud teabe põhjal ilmneb, et projekti eesmärgid on saavutatavad ilma toetuseta.
(3) Taotluse rahuldamata jätmise otsuses märgitakse vähemalt järgmine teave:
1) otsuse tegemise kuupäev;
2) otsuse tegija andmed;
3) taotleja nimi, aadress ja registrikood;
4) otsuse põhjendus;
5) viide otsuse vaidlustamise korra kohta.
(4) Taotlejale edastatakse taotluse rahuldamata jätmise otsus e-posti teel.
§ 21. Taotleja ja toetuse saaja ärakuulamine
(1) Taotlejale antakse võimalus esitada oma seisukohad enne:
1) taotluse osalist rahuldamist;
2) taotluse rahuldamata jätmist, välja arvatud juhul, kui otsus põhineb taotluses esitatud andmetel ning puuduste kõrvaldamiseks esitatud teabel ja selgitustel.
(2) Toetuse saajale antakse võimalus esitada oma seisukohad enne:
1) taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamist või muutmist, välja arvatud juhul, kui toetuse saaja taotlus rahuldatakse täielikult;
2) toetuse tagasinõudmise otsuse tegemist.
6. peatükk Toetuse kasutamise leping ning taotluse rahuldamise otsuse muutmine ja kehtetuks tunnistamine
§ 22. Toetuse kasutamise lepingu sõlmimine ja muutmine
(1) Leping sõlmitakse taotluse rahuldamise või osalise rahuldamise otsuse alusel 30 kalendripäeva jooksul pärast otsuse tegemist.
(2) Taotluse kõrvaltingimusega rahuldamise otsuse tegemise korral sõlmitakse toetuse kasutamise leping 30 kalendripäeva jooksul pärast kõrvaltingimuse saabumist või nõuetekohast täitmist.
(3) Lepingu mittetähtaegne sõlmimine võib olla aluseks taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamisele.
(4) Tegevustoetuse kasutamise leping sõlmitakse üheks kalendriaastaks. Projektitoetuse kasutamise leping sõlmitakse projekti abikõlblikkuse perioodiks.
(5) Tegevustoetuse kasutamise lepingus sätestatakse vähemalt:
1) toetuse saaja ja muuseumi andmed;
2) toetuse andmise eesmärk ja oodatav tulemus;
3) toetuse summa;
4) toetatavad tegevused ja nende elluviimise eeldatav ajakava;
5) toetatavate tegevuste tulemusnäitaja koos sihttasemega;
6) teave vähese tähtsusega abi andmise kohta, kui tegemist on sellise abi andmisega;
7) toetuse kasutamata jäägi tagastamise tähtaeg;
8) toetuse saaja õigused ja kohustused;
9) muuseumi õigused ja kohustused;
10) toetuse maksmise aluseks olevate dokumentide, teabe ja aruannete, sealhulgas vahearuannete esitamise kord;
11) toetuse maksmise peatamise ja taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamise alused;
12) lepingu ülesütlemise alused.
(6) Projektitoetuse kasutamise lepingus sätestatakse vähemalt:
1) toetuse saaja ja muuseumi andmed;
2) toetuse andmise eesmärk;
3) toetuse summa;
4) projekti kogumaksumus;
5) toetatavad tegevused ja nende elluviimise eeldatav ajakava;
6) toetatavate tegevuste tulemusnäitaja koos sihttasemega;
7) teave vähese tähtsusega abi andmise kohta, kui tegemist on sellise abi andmisega;
8) projekti abikõlblikkuse periood;
9) toetuse kasutamata jäägi tagastamise tähtaeg;
10) toetuse saaja õigused ja kohustused;
11) muuseumi õigused ja kohustused;
12) toetuse maksmise aluseks olevate dokumentide, teabe ja aruannete, sealhulgas vahearuannete esitamise kord;
13) toetuse maksmise peatamise ja taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamise alused;
14) lepingu ülesütlemise alused.
(7) Lepingule lisatakse aruande vorm.
(8) Juhul kui muuseum on otsustanud taotluse rahuldamise otsust muuta või kehtetuks tunnistada, tuleb toetuse kasutamise lepingu muutmine või lõpetamine allkirjastada 30 kalendripäeva jooksul otsuse tegemisest arvates.
§ 23. Toetuse taotluse rahuldamise otsuse muutmine
(1) Taotluse rahuldamise otsust muudetakse muuseumi algatusel või toetuse saaja vastava kirjaliku avalduse alusel.
(2) Projektitoetuse taotluse rahuldamise otsust võib muuta kuni abikõlblikkuse perioodi lõpuni, kuid mitte pärast toetatavate tegevuste lõppemist.
(3) Taotluse rahuldamise otsust võib muuta tagasiulatuvalt alates taotluse rahuldamise otsuse muutmise avalduse esitamise kuupäevast, kui see aitab kaasa oodatavate tulemuste saavutamisele ja muudatus on põhjendatud.
(4) Muuseumil on õigus keelduda taotluse rahuldamise otsuse muutmisest, kui soovitav muudatus seab kahtluse alla oodatavate tulemuste saavutamise või projekti tegevuste lõpetamise abikõlblikkuse perioodil.
(5) Taotluse rahuldamise otsuse muutmise otsustab muuseum 14 kalendripäeva jooksul pärast vastava avalduse saamist või võimalikku muutmist tinginud asjaolu teada saamist ja teavitab sellest toetuse saajat e-posti teel.
§ 24. Taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamine
(1) Taotluse rahuldamise otsus tunnistatakse täielikult või osaliselt kehtetuks juhul, kui:
1) ilmneb asjaolu, mille korral taotlust ei oleks rahuldatud või taotlus oleks rahuldatud osaliselt;
2) taotlemisel või tegevuste elluviimisel on teadlikult esitatud ebaõiget või mittetäielikku teavet või teave on jäetud teadlikult esitamata;
3) kõrvaltingimusega taotluse rahuldamise otsuse korral kõrvaltingimust ei täideta või kõrvaltingimus ei saabu;
4) toetuse saaja esitab avalduse toetuse kasutamisest loobumiseks.
(2) Taotluse rahuldamise otsuse võib tunnistada kehtetuks, kui lepingut ei sõlmita tähtaegselt.
(3) Toetuse saajal tuleb saadud toetus taotluse rahuldamise otsuse osaliselt või täielikult kehtetuks tunnistamise korral tagasi maksta 60 kalendripäeva jooksul otsuse kättesaamisest arvates.
7. peatükk Toetuse maksmise tähtaeg ja aruandlus
§ 25. Toetuse maksmise tähtaeg
(1) Kui toetuse kasutamise lepingus ei sätestata vahearuande esitamise kohustust ja lepingus ei ole kokku lepitud teisiti, makstakse toetus toetuse saajale välja 20 kalendripäeva jooksul pärast lepingu sõlmimist.
(2) Kui toetuse kasutamise lepingus sätestatakse vahearuande esitamise kohustus ja lepingus ei ole kokku lepitud teisiti, makstakse toetus toetuse saajale välja kahes võrdses osas järgmiselt:
1) esimene osa 20 kalendripäeva jooksul pärast lepingu sõlmimist;
2) teine osa 20 kalendripäeva jooksul pärast vahearuande kinnitamist.
§ 26. Toetuse kasutamisega seotud aruannete esitamine
(1) Toetuse saaja esitab muuseumile allkirjastatud projektitoetuse kasutamise aruande pärast abikõlblikkuse perioodi lõppu 30 kalendripäeva jooksul aruande vormil.
(2) Toetuse saaja esitab muuseumile allkirjastatud tegevustoetuse kasutamise aruande toetuse väljamaksmisele järgneva kalendriaasta 20. jaanuariks.
(3) Aruande vormi kehtestab muuseumi direktor.
(4) Projektitoetuse aruanne peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
1) projektiga taotletud eesmärk;
2) saavutatud tulemused ja mõõtmiskriteeriumite täitmine;
3) projekti planeeritud ja tegelik ajakava;
4) projekti tegelik eelarve, andmed omaosaluse ja kaasfinantseeringute kohta;
5) ülevaade meediakajastustest ja projekti kohta ilmunud materjalidest nende olemasolul.
(5) Tegevustoetuse aruanne peab sisaldama vähemalt järgmist teavet:
1) tegevused ja nende tegelik ajakava;
2) tegevuste tegelik eelarve, andmed omaosaluse ja kaasfinantseeringute kohta;
3) tegevuste tulemus ja mõõtmiskriteeriumite täitmine.
(6) Aruandele lisatakse kuludokumentide nimekirja.
§ 27. Aruande läbivaatamine
(1) Muuseum vaatab aruande läbi 30 kalendripäeva jooksul aruande esitamisest arvates.
(2) Kui aruandes on puudusi, teavitab muuseum sellest toetuse saajat e-posti teel ning annab talle puuduste kõrvaldamiseks aega kuni 20 kalendripäeva. Puuduste kõrvaldamise ajal peatub aruande läbivaatamise tähtaeg.
(3) Aruande läbivaatamisel kontrollitakse, kas:
1) aruanne on õigesti täidetud;
2) tehtud tegevus ja kulu vastavad taotlusele ning toetuse kasutamise lepingule;
3) esitatud andmed on täielikud ja õiged.
(4) Muuseum kinnitab aruande, kui muuseum ei ole tuvastanud toetuse kasutamisega seotud rikkumist, toetuse saaja on tagastanud muuseumile toetuse kasutamata jäägi lepingus sätestatud tähtajaks ning aruandes ei esine puudusi või toetuse saaja on puudused käesoleva paragrahvi lõike 2 alusel antud tähtaja jooksul kõrvaldanud.
(5) Aruande võib jätta kinnitamata juhul, kui:
1) käesoleva paragrahvi lõike 2 kohase tähtaja jooksul ei ole puudusi kõrvaldatud;
2) esitatud on valeandmeid;
3) tehtud tegevused ja kulud ei vasta taotlusele ega toetuse kasutamise lepingule;
4) tegevuste elluviimine ei ole tõendatud.
(6) Aruande kinnitamisest või kinnitamata jätmisest teavitatakse toetuse saajat e-posti teel.
8. peatükk Toetuse tagasinõudmine ja -maksmine
§ 28. Toetuse tagasinõudmine
(1) Makstud toetuse võib osaliselt või täielikult tagasi nõuda, kui:
1) toetust on kasutatud mitteabikõlbliku kulu hüvitamiseks;
2) käesoleva määruse §-s 4 sätestatud eesmärki ja tulemust ei saavutatud või ei viidud ellu taotluses ettenähtud tegevusi;
3) abikõlblike kulude maksumus kujunes planeeritust väiksemaks;
4) kuludokumente on kasutatud muu toetuse kuludokumendina;
5) toetuse saaja on jätnud osaliselt või täielikult täitmata kohustuse või nõude ja see on mõjutanud kulu abikõlblikkust;
6) toetuse saaja on esitanud valeandmeid või andmeid varjanud;
7) aruannet ei ole tähtaegselt esitatud või esitatud aruanne on jäetud kinnitamata;
8) ilmneb asjaolu, mille korral ei oleks taotlust rahuldatud;
9) ilmneb asjaolu, mille korral aruanne oleks jäetud kinnitamata;
10) toetuse saaja suhtes on algatatud pankroti- või likvideerimismenetlus;
(2) Toetuse tagasinõudmise otsust ei tehta, kui:
1) puudus kõrvaldatakse või kohustus ja nõue täidetakse;
2) toetuse saaja avastas ja teatas muuseumile esimesel võimalusel, et talle on hüvitatud mitteabikõlblik kulu ning tagastas toetuse.
(3) Kui ilmneb, et toetuse saaja on eiranud oma kohustusi või talle kehtestatud nõudeid ning rikkumine tõi kaasa rahalise mõju, kuid muuseumil ei ole võimalik rahalise mõju suurust hinnata, vähendatakse toetust protsentuaalselt olenevalt rikkumise raskusest ja mõjust kulu abikõlblikkusele.
(4) Muuseumi direktor otsustab toetuse osalise või täieliku tagasinõudmise.
(5) Toetuse tagasinõudmise otsuse võib teha kolme aasta jooksul toetuse saaja viimase kohustuse täitmise lõppemisest arvates.
(6) Kui toetust on eraldatud vähese tähtsusega abina, võib toetuse tagasinõudmise otsuse teha 10 aasta jooksul pärast toetuse saajale toetuse eraldamist.
§ 29. Toetuse tagasimaksmise tähtaeg
Toetuse saaja peab tagasimaksmisele kuuluva toetuse tagasi maksma 60 kalendripäeva jooksul toetuse tagasinõudmise otsuse kättesaamisest arvates.
§ 30. Toetuse tagasimaksmise ajatamine
(1) Tagasimaksmisele kuuluva toetuse võib ajatada toetuse saaja põhjendatud ajatamistaotluse alusel, kui ühes osas maksmine seab toetuse saaja olulisel määral makseraskustesse.
(2) Toetuse tagasimaksmise ajatamiseks peab toetuse saaja esitama muuseumile hiljemalt 20 kalendripäeva jooksul toetuse tagasinõudmise otsuse kättesaamisest arvates ajatamistaotluse, milles on esitatud ajatamise vajaduse põhjendus ja soovitud ajatamiskava. Ajatamistaotlusele peab toetuse saaja lisama finantsseisu kajastavad dokumendid.
(3) Ajatamistaotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise kohta teeb muuseumi direktor otsuse 10 kalendripäeva jooksul ajatamistaotluse kättesaamisest arvates. Põhjendatud juhul võib otsuse tegemise tähtaega pikendada mõistliku aja võrra, teavitades sellest toetuse saajat.
(4) Toetuse tagasimaksmise ajatamise perioodi määrab muuseum, võimalusel arvestades toetuse saaja esitatud soovitud ajatamiskavaga. Juhul kui toetuse saaja esitatud tagasimaksmise ajatamise kava ei ole võimalik arvestada, peab muuseum ajatamise perioodi määramist põhjendama.
(5) Ajatamistaotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsus toimetatakse toetuse saajale kätte e-posti teel.
(6) Kui toetuse saaja ei maksa toetust tagasi ajatamiskava järgi, võib ajatamise otsuse kehtetuks tunnistada. Ajatamise otsuse kehtetuks tunnistamise korral peab toetuse saaja maksma toetuse tagasi 30 kalendripäeva jooksul ajatamise otsuse kehtetuks tunnistamise otsuse kättesaamisest arvates.
(7) Kui tagasimaksmisele kuuluvat toetust tähtaja jooksul tagasi ei maksta, nõuab muuseum tagasimaksmisele kuuluva toetuse tagasi võlaõigusseaduse alusetu rikastumise sätete kohaselt.
9. peatükk Poolte õigused ja kohustused
§ 31. Toetuse saaja kohustused
Toetuse saaja tagab käesolevas määruses sätestatud kohustuste täitmise ning projekti eduka elluviimise taotluse rahuldamise otsuses fikseeritud tähtaegade ja tingimuste kohaselt, sealhulgas:
1) kasutab toetust taotluses, taotluse rahuldamise otsuses ja käesolevas määruses sätestatu järgi;
2) esitab muuseumile tähtajaks nõutud teabe ja aruande;
3) järgib vähese tähtsusega abi andmist reguleerivatest õigusaktidest tulenevaid kohustusi ja nõudeid, kui need on asjakohased;
4) säilitab toetusega seotud kulu abikõlblikkust tõendavad dokumendid ja muud tõendid raamatupidamisseaduses sätestatud tähtaegade järgi;
5) säilitab toetusega seotud kulu abikõlblikkust tõendavad dokumendid ja muud tõendid kümme aastat toetuse saamisest, kui toetust anti vähese tähtsusega abina;
6) annab muuseumile projekti elluviimise, sealhulgas toetuse kasutamise kohta suulisi ja kirjalikke selgitusi ning andmeid, sealhulgas väljavõtteid raamatupidamisprogrammist ja pangakontost viie kalendripäeva jooksul alates vastava nõude esitamisest, ning võimaldab tal teha dokumentidest koopiaid ja väljavõtteid;
7) peab projekti abikõlblike kulude, mitteabikõlblike kulude ja tulude kohta eraldi raamatupidamisarvestust;
8) võimaldab muuseumil kohapeal toetuse kasutust kontrollida ning osutab selleks igakülgset abi;
9) teavitab muuseumi viivitamatult kirjalikult või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis taotluses esitatud või projektiga seotud andmete muutumisest või projekti elluviimist takistavast asjaolust, sealhulgas pankrotimenetlusest, likvideerimismenetlusest ning projektiga seotud vara üleandmisest teisele isikule või asutusele;
10) järgib tegevuste elluviimisega seotud teenuste ostmisel riigihangete seaduse §-s 3 toodud põhimõtteid ning võtab vähemalt kaks võrreldavat hinnapakkumist üksteisest sõltumatult pakkujalt kõikide kulutuste kohta, mille korral toetuse saaja teeb tegevuste elluviimiseks üheliigiliste teenuste, materiaalsete või immateriaalsete varade ostutehingu, mille maksumus on ilma käibemaksuta võrdne või suurem kui 3000 eurot. Juhul kui kahte sõltumatut hinnapakkumist ei ole võimalik esitada või kui odavaimat pakkumist ei valita, tuleb esitada vastav põhjendus;
11) tagastab toetuse kasutamata jäägi tähtaegselt;
12) tagastab toetuse, kui muuseum esitab toetuse tagasinõudmise otsuse;
13) eksponeerib muuseumi ja Kaitseministeeriumi logo kõigil toetuse abil korraldatud sündmustel, sealhulgas nende reklaamil ja trükisel, ning koos aruandega esitab toetuse eest välja antud trükise ühe eksemplari.
§ 32. Toetuse saaja õigused
Toetuse saajal on õigus:
1) saada muuseumilt teavet ja nõuandeid, mis on seotud õigusaktides või taotluse rahuldamise otsuses sätestatud nõuete ja toetuse saaja kohustuste täitmisega;
2) toetusest loobuda või toetus tagastada igal ajal täies ulatuses;
3) muuta muuseumit teavitamata taotluses toodud projekti eelarve kuluridasid kumulatiivselt kuni 30% ulatuses;
4) taotleda tingimustel, et toetuse kogusumma ei muutu, taotluses toodud projekti eelarve kuluridade muutmist, kui muudatus on käesoleva paragrahvi punktis 3 sätestatust suurema mahuga.
§ 33. Muuseumi kohustused
Muuseum on kohustatud:
1) teavitama toetuse saajat viivitamatult käesolevas määruses ja muudes toetuse kasutamist reguleerivates õigusaktides tehtud muudatustest;
2) tagama vähese tähtsusega abi andmise korral andmete kandmise vähese tähtsusega abi registrisse ja muude konkurentsiseaduse 6. peatükis toodud kohustuste täitmise;
3) säilitama vähese tähtsusega abi andmise korral toetuse taotlemise, andmise, kulu abikõlblikkust tõendavate ja muude dokumentide ning teabega seotud tõendeid 10 aastat taotluse rahuldamise otsuse tegemisest;
4) tegema muid käesolevas määruses, kohalduvates õigusaktides või taotluse rahuldamise otsuses sätestatud toiminguid.
§ 34. Muuseumi õigused
Muuseumil on õigus:
1) kontrollida toetuse saaja juures projektiga seotud kuludokumente ja projekti elluviimist, sealhulgas toetuse kasutamise vastavust toetuse kasutamise lepingule, käesolevale määrusele ja teistele õigusaktidele;
2) kontrollida projektitoetuse taotluse menetlemisel taotleja mitteabikõlblike kulude tasumise suutlikkust ning keelduda toetuse maksmisest, kui toetuse saajal on tekkinud maksu- või maksevõlg riigi ees ja see on ajatamata.
10. peatükk Rakendussätted
§ 35. Määruse rakendamine
Enne käesoleva määruse jõustumist sõlmitud toetuse kasutamise lepingule, toetuse kasutamisega seotud aruandlusele, toetuse tagasinõudmisele ja -maksmisele ning täiendava taotlusvooru väljakuulutamisele kohaldatakse enne käesoleva määruse jõustumist kehtinud tingimusi ja korda.
§ 36. Määruse jõustumine
Määrus jõustub üldises korras.
Kalle Laanet
Minister
Kusti Salm
Kantsler