Teksti suurus:

Perioodi 2023–2027 lühikeste tarneahelate ning kohalike turgude kaudu põllumajandustoodete ja toidu turustamise võimaluste arendamise toetus

Väljaandja:Regionaal- ja põllumajandusminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:25.08.2025
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT I, 22.08.2025, 4

Perioodi 2023–2027 lühikeste tarneahelate ning kohalike turgude kaudu põllumajandustoodete ja toidu turustamise võimaluste arendamise toetus

Vastu võetud 19.08.2025 nr 73

Määrus kehtestatakse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 7 lõike 2, § 12 lõike 3, § 24 lõike 1 ja § 30 lõike 9 alusel.

1. peatükk Üldsätted 

§ 1.  Määruse reguleerimisala

  Määrusega kehtestatakse „Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika Eesti strateegiakava aastateks 2023–2027” (edaspidi strateegiakava) sekkumise liigi „Koostöö” sekkumise 3.4 „Lühikeste tarneahelate ja kohaliku turu arendamine” raames antava lühikeste tarneahelate või kohalike turgude kaudu Euroopa Liidu toimimise lepingu I lisaga hõlmatud põllumajandustoodete, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustooted, või nende töötlemisel saadud I lisaga hõlmatud toodete (edaspidi koos põllumajandustooted) või I lisaga hõlmamata toodete (edaspidi toit) turustamise võimaluste arendamise toetuse (edaspidi toetus) andmise ja kasutamise tingimused ning kord.

§ 2.  Toetuse andmise eesmärk

  (1) Toetuse eesmärk on arendada koostööd tarneahelas ning soodustada lühikeste tarneahelate või kohalike turgude kaudu põllumajandustoodetele ja toidule uute turustusvõimaluste loomist ning seeläbi parandada põllumajandustootjate positsiooni tarneahelas.

  (2) Põllumajandustoodete ja toidu lühikeste tarneahelate või kohalike turgude kaudu turustamiseks loetakse toodete turustamist viisil, kus põllumajandustootja ja lõpptarbija vahel ei ole üle ühe vahendaja või toote tootmine, töötlemine ja lõpptarbijale müük toimub 300 kilomeetri raadiuses.

§ 3.  Vähese tähtsusega abi

  (1) Euroopa Liidu toimimise lepingu artikli 42 kohaldamisalasse mittekuuluva tegevuse toetamiseks antav toetus on vähese tähtsusega abi komisjoni määruse (EL) 2023/2831, milles käsitletakse Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamist vähese tähtsusega abi suhtes (ELT L, 2023/2831, 15.12.2023), tähenduses ning sellele kohaldatakse nimetatud määruses ja konkurentsiseaduse §-s 33 sätestatut.

  (2) Vähese tähtsusega abi ei anta komisjoni määruse (EL) 2023/2831 artikli 1 lõikes 1 sätestatud juhtudel.

2. peatükk Toetuse saamiseks esitatavad nõuded ning toetuse määr ja suurus 

§ 4.  Toetatavad tegevused

  (1) Toetust antakse kuni kolme aasta pikkuse projekti elluviimiseks, milles kavandatakse tegevused lühikese tarneahela või kohaliku turu kaudu põllumajandustoodete ja toidu turustamiseks vajalike tingimuste loomiseks ning teavitus- ja müügiedendustegevused, millega panustatakse §-s 2 sätestatud eesmärgi saavutamisse.

  (2) Teavitus- ja müügiedendustegevuste puhul toetatakse järgmiseid tegevusi:
  1) sellise toidumessi, -festivali või -laada korraldamine või sellel osalemine, mille eesmärk on otsemüük tarbijale või uue turustuskanali loomine;
  2) sellise teabe levitamine, sealhulgas sellise reklaami ja muu teabematerjali tellimine, mille eesmärk on suurendada üldsuse teadlikkust projekti raames loodud uuest turustuskanalist;
  3) sellise turundus- või kontaktürituse korraldamine, mille eesmärk on luua uus turustuskanal või suurendada üldsuse teadlikkust lühikese tarneahela või kohaliku turu kaudu turustatavatest toodetest.

  (3) Teavitus- ja müügiedendustegevuste elluviimisel ei ole kaubamärgi rõhutamine lubatud ning kõikidele projektiga hõlmatud ettevõtjatele tuleb tagada võrdne kaasatus.

  (4) Projekt tuleb ellu viia, kasutades uut koostöövormi, mis võib seisneda varem koostööd teinud sõltumatute poolte (edaspidi partner) vahel uut laadi tegevuse elluviimises või tegevuse elluviimises uute partnerite vahel.

  (5) Projekt ei ole toetusõiguslik, kui see on füüsiliselt lõpetatud või täielikult ellu viidud enne, kui taotlus on Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ametile (edaspidi PRIA) esitatud, olenemata sellest, kas kõik projektiga seotud maksed on tehtud või mitte.

§ 5.  Abikõlblikud kulud

  (1) Abikõlblikud kulud peavad olema tehtud sihtotstarbeliselt, mõistlikult ja majanduslikult soodsaimal viisil ning kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115, millega kehtestatakse liikmesriikide koostatavate Euroopa Põllumajanduse Tagatisfondist (EAGF) ja Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD) rahastatavate ühise põllumajanduspoliitika strateegiakavade (ÜPP strateegiakavad) toetamise reeglid ning tunnistatakse kehtetuks määrused (EL) nr 1305/2013 ja (EL) nr 1307/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 1–186), artikliga 77 ning olema vajalikud toetuse eesmärgi saavutamiseks.

  (2) Põllumajandustoodete ja toidu turustamise korral on abikõlblikud järgmised toodete turustamiseks vajalikud kulud:
  1) seadme ning sisseseade soetamise ja paigaldamise kulu;
  2) lao- või müügipinna üürimise või rentimise kulu;
  3) teisaldatava müügipinna üürimise või rentimise või soetamise kulu;
  4) lao- või müügipinna parendamise kulu;
  5) liiklusseaduse § 2 punktis 9 nimetatud haagise soetamise, üürimise või rentimise kulu;
  6) tarkvaralahenduse ja selle litsentsi või kasutusõiguse soetamise kulu;
  7) auto kasutamise kulu tingimusel, et sõiduki kasutamise üle peetakse arvestust, või transporditeenuse ostmise kulu.

  (3) Kasutatud seadme või haagise soetamine on abikõlblik, kui see seade või haagis ei ole taotluse esitamise ajal vanem kui viis aastat, selle soetamiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse seadme või haagise hinnast madalam.

  (4) Teavitus- ja müügiedendustegevuste elluviimise korral on abikõlblikud järgmised kulud:
  1) auto kasutamise kulu tingimusel, et sõiduki kasutamise üle peetakse arvestust, või transporditeenuse ostmise kulu;
  2) toidumessi, -festivali või -laada korraldamise korral ruumi, inventari ja tehnika rendikulu, tehnika veokulu ning montaaži ja demontaaži kulu, üritust tutvustava teabematerjali tõlkimise, tootmise ja levitamise kulu, samuti toetuse taotleja ühe esindaja sõidu- ja majutuskulu;
  3) toidumessil, -festivalil või -laadal osalemise korral osalemistasu, stendi või müügiala rendikulu ning montaaži ja demontaaži kulu, samuti stendi või müügiala sisustuse rendikulu, stendil või müügialal kasutatava teenuse kulu, tootenäidiste veokulu ning toetuse taotleja ühe esindaja ja iga projektis osaleva ettevõtja ühe esindaja sõidu- ja majutuskulu;
  4) teabe levitamise korral reklaami ja teabematerjali koostamise ja tootmise kulu ning meediakanalis teabe avaldamise kulu;
  5) turundus- või kontaktürituse korraldamise korral ruumi, inventari ja tehnika rendikulu ning tootenäidiste veokulu.

  (5) Toidumessi, -festivali, -laada või turundusürituse korraldamiseks või nendel osalemise korraldamiseks vajalike väikevahendite soetamise kulu on abikõlblik viie protsendi ulatuses toetuse kogusummast.

  (6) Lisaks on koos toetatava tegevusega abikõlblikud järgmised kulud:
  1) Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondi (EAFRD) toetuse abil elluviidava tegevuse komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129, millega kehtestatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 kohaseid õliseemnete, puuvilla ja veinivalmistamise kõrvalsaadustega seotud sekkumisviise ning liidu toetuse ja ÜPP strateegiakavadega seotud teavitamis-, avalikustamis- ja nähtavusnõudeid käsitlevad normid (ELT L 20, 31.01.2022, lk 197–205), sätestatud nõuete kohaseks tähistamiseks kasutatava sümboli ja teavitustegevuse kulu;
  2) projekti elluviimisega seotud haldamise ja projektijuhtimise kulud.

  (7) Abikõlblikud ei ole järgmised kulud:
  1) Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikli 73 lõikes 3 sätestatud kulu;
  2) käibemaks, kui see on käibemaksuseaduse alusel tagasi saadav;
  3) sularahamakse, lepingu sõlmimise või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenustega seotud muu kulu;
  4) riigilõiv, trahv, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulud;
  5) liisingumakse, kui liisinguandja ei ole krediidiasutuste seaduse alusel ja korras tegutsev krediidi- või finantseerimisasutus;
  6) kulu, mis on seotud Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 1144/2014 siseturul ja kolmandates riikides võetavate toodete teavitus- ja müügiedendusmeetmete kohta, millega tunnistatakse kehtetuks nõukogu määrus (EÜ) nr 3/2008 (ELT L 317, 04.11.2014, lk 56–70), alusel tegevuse elluviimisega;
  7) maa ja olemasoleva ehitise soetamise kulu;
  8) kulu, mille kohta on toetuse taotleja saanud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest või muud tagastamatut riigiabi;
  9) enne taotluse esitamist tekkinud kulu;
  10) toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu.

  (8) Kui toetuse taotleja korraldab § 14 kohase ostumenetluse pärast taotluse esitamist, koostab ta projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara maksumuse väljaselgitamiseks prognoosi. Nimetatud prognoosis esitatakse andmed projekti kogumaksumuse ja abikõlblike kulude kohta, mis peavad olema põhjendatud ja üksikasjalikult kirjeldatud, tuginema tegelikele asjaoludele ning olema vajaduse korral tõendatavad.

  (9) Parendatav lao- või müügipind peab olema toetuse taotleja valduses olev ehitis asjaõiguslikul või võlaõiguslikul alusel vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest.

§ 6.  Toetuse määr, suurus ja vorm

  (1) Toetust antakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2115 artikli 83 lõike 1 punkti a kohaselt tegelikult tekkinud abikõlblike kulude hüvitamisena ning punkti d kohaselt projekti elluviimisega seotud haldamise ja projektijuhtimise kulude hüvitamiseks ühtse määra alusel.

  (2) Toetust antakse kuni 50 protsenti § 5 lõike 2 punktides 1–6 ja lõike 6 punktis 1 sätestatud abikõlblikest kuludest.

  (3) Toetust antakse kuni 70 protsenti teavitus- ja müügiedendustegevuste abikõlblikest kuludest ning § 5 lõike 2 punktis 7 sätestatud abikõlblikest kuludest.

  (4) Auto kasutamise korral on kütusekulu hüvitamiseks antava toetuse maksimaalne suurus 550 eurot ühes kalendrikuus projekti kohta.

  (5) Projekti elluviimisega seotud projektijuhtimise kulud võivad moodustada kokku 20 protsenti § 4 lõikes 1 nimetatud toetatavate tegevuste abikõlblikest kuludest.

  (6) Projekti elluviimisega seotud haldamise kulud võivad moodustada 15 protsenti projektijuhtimise kuludest.

  (7) Ühe projekti kohta on toetuse minimaalne suurus 5000 eurot ja maksimaalne suurus 150 000 eurot.

  (8) Vähese tähtsusega abi puhul ei tohi ühele ettevõtjale toetuse andmisele vahetult eelnenud kolme aasta jooksul antud vähese tähtsusega abi koos taotletava toetusega ületada vähese tähtsusega abi ülemmäära 300 000 eurot.

  (9) Vähese tähtsusega abi andmisel võetakse arvesse komisjoni määruse (EL) 2023/2831 artiklis 5 sätestatud erinevateks eesmärkideks antava vähese tähtsusega abi kumuleerimise reegleid.

  (10) Vähese tähtsusega abi suuruse arvestamisel loetakse üheks ettevõtjaks sellised ettevõtjad, kes on omavahel seotud komisjoni määruse (EL) 2023/2831 artikli 2 lõike 2 kohaselt.

§ 7.  Nõuded toetuse taotlejale

  (1) Toetust antakse järgmistele isikutele (edaspidi koos toetuse taotleja):
  1) äriseadustiku tähenduses ettevõtja, välja arvatud tulundusühistu, kes on põllumajandusliku majandustegevusega tegelenud vähemalt kaks taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastat ning kelle omatoodetud või nende töötlemisel saadud põllumajandustoodete ja toidu müügitulu kas koos või eraldi ületas mõlemal majandusaastal 4000 eurot;
  2) mittetulundusühing või tulundusühistu, kes on vähemalt kaks taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastat tegutsenud toiduainetööstuse, põllumajandustoodete või toidu tootmise või turustamise valdkonnas ja kelle põhikirjaline eesmärk on nimetatud valdkonna edendamine;
  3) mittetulundusühing, kes on vähemalt kaks taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastat tegutsenud maaturismi või toidukultuuri edendamise valdkonnas ja kelle põhikirjaline eesmärk on nimetatud valdkonna edendamine;
  4) Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse alusel ja korras tunnustatud tootjaorganisatsioon.

  (2) Kui toetuse taotleja on lõike 1 punktis 1 nimetatud ettevõtja, peab ta projekti kaasama veel vähemalt ühe endast sõltumatu partneri, kes on arendatava lühikese tarneahela või kohaliku turu projektis osalev ettevõtja.

  (3) Kui toetuse taotleja on mittetulundusühing või tulundusühistu, peab ta projekti partnerina kaasama vähemalt kaks lõike 1 punktis 1 sätestatud nõuetele vastavat ettevõtjat. Kui mittetulundusühingul või tulundusühistul on vähemalt kaks lõike 1 punktis 1 sätestatud nõuetele vastavat liiget, kes projektis partnerina osalevad, on sellega kaasamise kohustus täidetud.

  (4) Toetuse taotleja sõlmib projekti elluviimiseks kõikide projekti kaasatud partneritega § 9 lõikes 3 sätestatud andmeid sisaldava lepingu, välja arvatud juhul, kui toetuse taotleja on mittetulundusühing või tulundusühistu ning tema kõik liikmed on põllumajandusliku majandustegevusega tegelevad ettevõtjad ja osalevad projektis.

  (5) Toetuse taotleja ja projekti kaasatud partneri riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud. Maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tasumise tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas.

  (6) Toetuse taotleja ja projekti kaasatud partner on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas.

  (7) Toetuse taotleja ja projekti kaasatud partneri suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ning tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust.

  (8) Toetuse taotleja ja projekti kaasatud partner ei ole saanud ega taotle taotluses sisalduva sama kulu kohta toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi.

  (9) Toetuse taotlejal ei ole kehtivat karistust karistusseadustiku §-s 491, 209, 2091, 210, 296, 298, 2981, 364, 365, 372, 373 või 384 sätestatud süüteo toimepanemise eest.

3. peatükk Toetuse taotlemine 

§ 8.  Taotluse esitamine ja taotluste esitamise tähtaeg

  (1) Toetuse saamiseks esitab toetuse taotleja selleks ettenähtud tähtajal PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu taotluse ja § 4 lõikes 1 sätestatud projekti.

  (2) PRIA teatab taotluste esitamise tähtaja ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel.

§ 9.  Nõuded taotlusele

  (1) Toetuse taotleja esitab taotluses järgmised andmed:
  1) toetuse taotleja nimi ja registrikood ning taotleja esindaja nimi ja kontaktandmed;
  2) toetatava tegevuse eesmärk ja kirjeldus;
  3) taotletava toetuse suurus ja projekti kogumaksumus;
  4) kui toetuse taotleja või projekti kaasatud partner on varem ellu viinud põllumajandustoodete või toidu turustamise võimaluste loomisele suunatud projekte, siis nende nimekiri ja kirjeldus;
  5) nende ettevõtjate nimekiri, kelle põllumajandustoodetele ja toidule projekti raames turustusvõimalusi luuakse, ning nende toodete nimekiri Eesti tollitariifistiku kaubakoodide alusel;
  6) teave selle kohta, kas projekti raames luuakse turustusvõimalusi Euroopa Liidu või riiklikult tunnustatud kvaliteedikavade raames toodetud toodetele;
  7) teave selle kohta, kuidas on projekt toetuse taotleja jaoks uus koostöövorm või uus tegevus;
  8) paragrahvi 7 lõike 1 punktis 1 sätestatud nõuetele vastavate ettevõtjate kahe taotluse esitamisele eelnenud majandusaasta omatoodetud või nende töötlemisel saadud põllumajandustoodete ja toidu müügitulu;
  9) paragrahvi 7 lõike 1 punktis 3 nimetatud toidukultuuri edendamise valdkonnas tegutsemise tõendamiseks elluviidud toidukultuuri arendamise projektide nimekiri ja kirjeldus, kui toetuse taotleja on § 7 lõike 1 punktis 3 nimetatud mittetulundusühing;
  10) toetuse taotleja liikmete nimekiri, kui toetuse taotleja täidab kaasamise kohustuse § 7 lõike 4 kohaselt kõigi oma liikmetega;
  11) kui toetust taotleb füüsilisest isikust ettevõtja (edaspidi FIE), siis teave selle kohta, kas toetuse taotleja raamatupidamise arvestus toimub tekke- või kassapõhiselt;
  12) teave selle kohta, kui toetuse abil soetatakse vara liisingulepingu alusel.

  (2) Projektis esitatakse järgmised andmed:
  1) projekti eesmärk ja elluviimise kestus;
  2) teave selle kohta, kas projekt edendab põllumajandustoodetele ja toidule uute turustusvõimaluste loomist lühikese tarneahela või kohaliku turu kaudu;
  3) projekti raames elluviidavate tegevuste kirjeldus koos tegevuste eelarve või § 5 lõikes 8 sätestatud prognoosiga;
  4) paragrahvi 5 lõikes 9 sätestatud juhul rendi- või üürileping;
  5) kasutatud seadme või haagise soetamise korral müüja dokument, mis tõendab, et soetatav seade või haagis on taotluse esitamise hetkel toodetud vähem kui viis aastat tagasi, selle soetamiseks ei ole kasutatud toetust riigieelarvelistest või muudest Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse seadme või haagise hinnast madalam;
  6) projekti lõpuks saavutatavate tulemuste kirjeldus.

  (3) Toetuse taotleja esitab koos taotlusega § 7 lõikes 4 sätestatud lepingu ärakirja, mis sisaldab järgmisi andmeid:
  1) nende partnerite andmed, kes hakkavad projekti ellu viima;
  2) lepingu eesmärk, milles kirjeldatakse projekti elluviimisel saavutatavaid tulemusi;
  3) lepingupoolte roll ja kohustused projektis.

  (4) Kui äriühingust toetuse taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta aruanne ei ole äriregistrile esitatud ja nimetatud aruande äriregistrile esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks need taotluse esitamisele eelnenud majandusaasta aruanded, mille äriregistrile esitamise tähtajad on möödunud.

  (5) Kui FIE-st toetuse taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud tuludeklaratsiooni vorm E ei ole Maksu- ja Tolliametile (edaspidi MTA) esitatud ning nimetatud vormi MTA-le esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks need taotluse esitamisele eelnenud vormid, mille MTA-le esitamise tähtajad on möödunud.

4. peatükk Taotluse menetlemine 

§ 10.  Taotluse kontrollimine

  (1) Taotluses esitatud andmete õigsust ning toetuse taotleja, taotluse ja toetatava tegevuse vastavust toetuse saamise nõuetele kontrollib PRIA.

  (2) Pärast taotluse esitamise tähtpäeva esitab PRIA MTA-le toetust taotlenud FIE-de nimekirja nende tuludeklaratsiooni vormi E andmete saamiseks.

§ 11.  Taotluse hindamine

  (1) PRIA hindab taotlusi lisas „Taotluse hindamise kriteeriumid” sätestatud hindamiskriteeriumite alusel.

  (2) Taotluste hindamiseks ja taotluste paremusjärjestuse moodustamise ettepaneku tegemiseks moodustab PRIA hindamiskomisjoni.

  (3) PRIA moodustab hindamistulemuste põhjal taotluste paremusjärjestuse, mille koostamisel loetakse paremaks suurema hindepunktide summa saanud taotlus.

  (4) Võrdse hindepunktide summaga taotluste puhul eelistatakse taotlust, milles taotletav toetuse summa on väiksem.

§ 12.  Taotluse rahuldamine ja rahuldamata jätmine

  (1) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ei ületa toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA kõik nõuetekohased taotlused, mis vastavad hindamiskriteeriumite miinimumnõuetele, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 1 punkti 3 alusel.

  (2) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ületab toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA hindamistulemuste alusel koostatud taotluste paremusjärjestusse seatud parimad taotlused, mis vastavad hindamiskriteeriumite miinimumnõuetele, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 1 punkti 2 alusel.

  (3) Taotlus vastab hindamiskriteeriumite miinimumnõuetele, kui see on hindamisel saanud vähemalt 30 protsenti maksimaalsest hindepunktide summast tingimusel, et esimese kolme hindamiskriteeriumi puhul peab hindamiskomisjoni liikmete antud keskmine hinne olema vähemalt üks hindepunkt ja ükski hindamiskomisjoni liige ei ole nende hindamiskriteeriumite eest andnud hindeks null hindepunkti.

  (4) Kui hindamistulemuste alusel väljavalitud ja paremusjärjestusse seatud nõuetekohast taotlust ei ole võimalik täies ulatuses rahuldada, sest taotletava toetuse suurus ületab toetuseks ettenähtud vahendite jäägi, võib PRIA teha taotluse osalise rahuldamise otsuse tingimusel, et taotluses kavandatud tegevus viiakse ellu ja toetuse andmise eesmärgid saavutatakse. Kui toetuse taotleja ei ole taotluse osalise rahuldamise otsusega nõus, teeb PRIA taotluse rahuldamata jätmise otsuse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 3 punktis 3 sätestatud alusel.

  (5) Kui taotluse täies ulatuses rahuldamine ei ole põhjendatud taotluses sisalduvate mitteabikõlblike kulude tõttu, võib PRIA teha taotluse osalise rahuldamise otsuse, vähendades toetuse summat Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõike 5 tingimustel mitteabikõlblike kulude võrra.

  (6) Taotluse rahuldamata jätmise otsuse teeb PRIA Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud alustel.

  (7) PRIA teeb taotluse osalise või täieliku rahuldamise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse 60 tööpäeva jooksul arvates taotluse esitamise tähtpäevast.

5. peatükk Toetuse saaja kohustused ja toetuse maksmine 

§ 13.  Projekti elluviimise nõuded ja toetuse saaja kohustused

  (1) Toetuse saaja viib projekti ellu, sealhulgas esitab kõik projekti elluviimist tõendavad dokumendid, ning võtab toetuse abil parendatud või soetatud vara sihipäraselt kasutusse kolme aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest, kuid hiljemalt 30. juunil 2029.

  (2) Kui vara soetatakse liisingulepingu alusel, võtab toetuse saaja toetuse abil soetatud vara sihipäraselt kasutusse kahe aasta jooksul arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest ja see vara peab enne PRIA poolt viimase toetusosa maksmist olema läinud üle toetuse saaja omandisse. Liisinguleping peab lõppema hiljemalt 30. juunil 2029.

  (3) Toetuse saaja korraldab enne projekti elluviimisega alustamist §-s 14 sätestatud nõuete kohase ostumenetluse, kui ta ei ole seda korraldanud enne taotluse esitamist.

  (4) Toetuse saaja tagab toetatava tegevuse kestuse, sealhulgas säilitab toetuse abil parendatud või soetatud vara ning kasutab seda sihtotstarbeliselt, järgmise perioodi jooksul (edaspidi koos sihipärase kasutamise periood):
  1) parendamise korral või müügilepingu alusel vara soetamise korral vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest;
  2) liisingulepingu alusel vara soetamise korral vähemalt kolm aastat arvates liisingulepingu sõlmimisest või liisinguperioodi lõpuni olenevalt sellest, kumb tähtpäev saabub hiljem;
  3) kui toetatav tegevus viiakse ellu nii punktis 1 kui ka punktis 2 sätestatud viisil, siis vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest parendamise korral või müügilepingu alusel vara soetamise korral või vähemalt kolm aastat arvates liisingulepingu sõlmimisest või liisinguperioodi lõpuni olenevalt sellest, milline tähtpäev saabub kõige hiljem.

  (5) Toetuse saaja täidab PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni või lõikes 4 sätestatud juhul sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmisi kohustusi:
  1) võimaldab teha auditit, teostada järelevalvet ja teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja vara kohapeal;
  2) esitab auditi tegemiseks, järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
  3) eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;
  4) tagab PRIA-le riigihangete registris juurdepääsu ostumenetlusele;
  5) teavitab viivitamata PRIA-t taotluses esitatud või toetatava tegevusega seotud andmete muutumisest või toetatava tegevuse elluviimist takistavast asjaolust, sealhulgas toetatava tegevusega seotud vara üleandmisest teisele isikule;
  6) näitab avalikkusele, et tegemist on Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondi (EAFRD) toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi komisjoni rakendusmääruses (EL) 2022/129 sätestatud nõuete kohaselt.

  (6) Toetuse saaja peab kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni vastama § 7 lõigetes 5 ja 7–9 sätestatud nõuetele.

  (7) Toetuse saaja esitab seiret või hindamist tegeva isiku või asutuse nõudmisel toetuse kasutamisega seotud hindamiseks vajalikud andmed, milleks on nende ettevõtjate müügitulu, kelle põllumajandustoodetele ja toidule projekti raames turustusvõimalusi luuakse.

§ 14.  Ostumenetlus

  (1) Toetuse saaja peab projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara mõistliku maksumuse väljaselgitamiseks korraldama ostumenetluse.

  (2) Kui projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara eeldatav käibemaksuta maksumus ületab 20 000 eurot, küsib toetuse saaja üksteisest sõltumatute hinnapakkujate käest vähemalt kolm võrreldavat hinnapakkumust.

  (3) Hinnapakkumuse küsimisel hoidub toetuse saaja huvide konfliktist. Huvide konfliktina käsitatakse olukorda, kus toetuse saajal või tema nimel tegutseval isikul, sealhulgas töötajal, juhatuse liikmel või muul pädeval esindajal, kes on kaasatud ostumenetluse ettevalmistamisse või korraldamisse või kes võib muul moel mõjutada selle ostumenetluse tulemust, on finantsalaseid, majanduslikke või muid isiklikke huvisid, mida võib käsitada tema erapooletust ja sõltumatust kahjustavatena.

  (4) Kui projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara eeldatav käibemaksuta maksumus on 100 000 eurot või sellest suurem, peab toetuse saaja korraldama riigihangete registris ostumenetluse, mis vastab järgmistele nõuetele:
  1) ostumenetluse väljakuulutamisel avaldatakse riigihangete registris ostuteade, millest nähtuvad tellitava töö või teenuse või soetatava vara kirjeldus ja tehnilised andmed ning majanduslikult soodsaima hinnapakkumuse väljaselgitamiseks hinnapakkumuste hindamise kriteeriumid ja hinnapakkumuste esitamise tähtpäev;
  2) hinnapakkumuste esitamise tähtaeg on vähemalt 15 tööpäeva;
  3) teade ostumenetluse kohta on avalik;
  4) ostumenetlusega seotud teabevahetus ostumenetluse korraldaja ja hinnapakkuja vahel, sealhulgas ostuteatele ja sellega seotud dokumentidele juurdepääsu võimaldamine ning hinnapakkumuste ja selgituste esitamine, toimub riigihangete registris;
  5) hinnapakkumused võetakse vastu ja avatakse riigihangete registris;
  6) punktis 1 sätestatud tingimusi ei tohi muuta ja parima hinnapakkumuse valimisel ei tohi neist kõrvale kalduda;
  7) PRIA esindajale antakse Vabariigi Valitsuse 31. augusti 2017. a määruse nr 137 „Riigihangete registri põhimäärus” § 21 lõike 1 punkti 19 kohane vaatleja roll.

  (5) Hinnapakkumus peab sisaldama toetuse saaja nime, hinnapakkuja nime ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust. Hinnapakkumusel peab iga teenuse, töö või vara hind või rendi- ja üüri hind olema eraldi välja toodud.

  (6) Kui kasutatud seadme või haagise käibemaksuta maksumus ületab 20 000 eurot, peab toetuse saaja olema saanud ühe hinnapakkumuse kasutatud seadme või haagise kohta ning kaks hinnapakkumust uue samaväärse seadme või haagise kohta.

  (7) Toetuse saaja võib loobuda konkureerivate hinnapakkumuste küsimisest või ostumenetluse korraldamisest riigihangete registris, kui see on objektiivselt põhjendatud, eelkõige kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara pakkujate paljusus.

  (8) Toetuse saaja ei või lõikes 2 või 4 sätestatud nõude eiramiseks jaotada osadeks projekti raames tellitavat tööd või teenust või soetatavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks. Toetuse saaja võib jaotada projekti raames tellitava töö või teenuse või soetatava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud.

§ 15.  Maksetaotluse esitamine ja nõuded maksetaotlusele

  (1) Toetuse maksmiseks esitab toetuse saaja pärast projekti täielikku või osadena elluviimist PRIA e-teenuse keskkonna kaudu PRIA-le elektrooniliselt maksetaotluse, kui olenevalt toetatavast tegevusest on täidetud järgmised tingimused:
  1) töö on tehtud ning teenus on osutatud ja vastu võetud;
  2) vara on soetatud ja oma valdusse või omandisse saadud ning
  3) töö, teenuse või vara eest on tasutud.

  (2) Toetuse saaja võib ühe projekti kohta esitada kuni neli maksetaotlust aastas.

  (3) Toetuse saaja esitab maksetaotluses järgmised andmed:
  1) toetuse saaja nimi ja registrikood;
  2) teave elluviidud tegevuse ja sellesse kaasatud partneri kohta;
  3) vajaduse korral teave ettevõtjate kohta, kelle põllumajandustoodetele ja toidule projekti raames turustusvõimalusi loodi, ning nende toodete nimekiri Eesti tollitariifistiku kaubakoodide alusel;
  4) teave elluviidud tegevuse maksumuse ja selle osalise või täieliku tasumise kohta;
  5) vajaduse korral andmed tegevuse kogumaksumuse muutumise kohta;
  6) teave selle kohta, kui tegevuse elluviimist on § 18 alusel rahastatud enne töö või teenuse tellimise või vara soetamise eest tasumist.

  (4) Toetuse saaja esitab koos maksetaotlusega järgmised toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid ja tõendid:
  1) selle isiku väljastatud arve-saateleht või arve, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö või soetas vara;
  2) punktis 1 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendav maksekorraldus või väljatrükk või arvelduskonto väljavõte;
  3) lao- või müügipinna parendamise korral selle isiku väljastatud osutatud teenuse või tehtud töö üleandmist-vastuvõtmist tõendav dokument, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö;
  4) lao- või müügipinna üürimise või rentimise korral maksetaotluse esmakordsel esitamisel üüri- või rendilepingu ärakiri;
  5) auto kasutamise korral kütuse eest tasumist tõendav dokument ning auto sõidupäevik või muu tõendav dokument, mis sisaldab autot kasutava isiku ees- ja perekonnanime, auto riikliku registreerimismärgi andmeid, läbisõidumõõdiku alg- ja lõppnäitu, sõidu kuupäeva ja eesmärki ning auto keskmist kütusekulu;
  6) paragrahvi 14 lõikes 2 nimetatud juhul vähemalt kolme hinnapakkuja hinnapakkumuste ärakirjad või lõikes 7 sätestatud juhul vähemalt ühe hinnapakkuja hinnapakkumuse ärakiri koos selgitusega, miks ei olnud võimalik saada omavahel võrreldavaid hinnapakkumusi;
  7) paragrahvi 4 lõike 2 punktis 1 sätestatud toetatava tegevuse puhul fotod toidumessilt, -festivalilt või -laadalt ja selle korraldamist või sellel osalemist tõendavad dokumendid;
  8) paragrahvi 4 lõike 2 punktis 2 sätestatud toetatava tegevuse puhul valminud materjalid ja kujundused;
  9) paragrahvi 4 lõike 2 punktis 3 sätestatud toetatava tegevuse puhul fotod turundus- või kontaktürituselt ja kontaktüritusel osalejate nimekirja ärakiri.

  (5) Kui vara soetatakse liisingulepingu alusel, esitab toetuse saaja lisaks lõike 4 punktides 1 ja 2 nimetatud dokumentidele koos maksetaotlusega maksetaotluse esmakordse esitamise korral ja liisingulepingu või maksegraafiku muutumise korral liisinguandja ning toetuse saaja vahel sõlmitud liisingulepingu, maksegraafiku ja liisingueseme üleandmise akti.

  (6) Viimase maksetaotlusega esitatakse projekti tulemuste kokkuvõte.

§ 16.  Maksetaotluse kontrollimine

  PRIA kontrollib vastuvõetud maksetaotluses ja toetatava tegevuse elluviimist tõendavates dokumentides esitatud andmete õigsust ning elluviidud toetatava tegevuse vastavust taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tingimustele, Euroopa Liidu asjakohastele õigusaktidele ning Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seadusele ja selle alusel kehtestatud õigusaktidele.

§ 17.  Toetuse maksmine

  (1) Toetust makstakse üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud toetatava tegevuse elluviimisel kõiki nõudeid.

  (2) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse, kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 28 lõikes 3 sätestatud taotluse rahuldamata jätmise alused.

  (3) PRIA teeb toetuse saaja esitatud maksetaotluse alusel toetuse maksmise otsuse sellise aja jooksul, et toetusraha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kolme kuu jooksul arvates §-s 15 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.

  (4) Kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks, et toetuse saaja rikub toetatava tegevuse elluviimise nõudeid või ei täida muid toetuse saaja kohustusi, võib PRIA rikkumise ulatust, püsivust ja korduvust arvestades vähendada makstavat toetust või keelduda toetuse maksmisest Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 13 lõike 3 alusel.

  (5) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse 25 tööpäeva jooksul arvates toetuse maksmisest keeldumise aluseks olevast asjaolust teadasaamisest.

§ 18.  Toetuse maksmine enne kulutuste tegemist

  (1) Toetatava tegevuse elluviimist võib Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 30 lõike 1 ja lõike 3 punkti 1 kohaselt rahastada toetuse saaja taotluse alusel riigieelarvelistest vahenditest pärast taotluse rahuldamise otsuse tegemist enne töö või teenuse tellimise või vara soetamise eest tasumist tagatist nõudmata, kui töö või teenus on lõpetatud või vara on üle antud ning toetuse saaja on selle vastu võtnud ja selle eest tasunud vähemalt omafinantseeringuga võrdse rahasumma ning kui toetuse saaja on piisavalt usaldusväärne.

  (2) Lõike 1 kohaselt tegevuse elluviimise rahastamiseks esitab toetuse saaja pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena elluviimist PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu asjakohase taotluse koos § 15 lõikes 3 nimetatud dokumentidega hiljemalt 31. märtsil 2029.

  (3) PRIA teeb toetatava tegevuse elluviimise rahastamise otsuse sellise aja jooksul, et nimetatud otsuse alusel makstav raha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kolme kuu jooksul arvates lõikes 2 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.

  (4) Paragrahvi 15 lõike 4 punktis 1 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud toetatava tegevuse abikõlblike kulude eest peab olema tasutud ja § 15 lõike 3 kohane maksetaotlus koos lõike 4 punktis 2 nimetatud dokumendiga peab olema esitatud PRIA-le seitsme tööpäeva jooksul arvates toetatava tegevuse elluviimise rahastamise otsuse alusel saadud raha laekumisest.

  (5) Lõikes 1 sätestatud rahastamisviisi ei kohaldata liisingulepingu alusel soetatava vara puhul.

§ 19.  Dokumentide säilitamine

  Määruse alusel esitatud dokumente säilitab PRIA kuni 31. detsembrini 2039.

§ 20.  Toetuse saaja andmete avalikustamine

  PRIA teavitab toetuse saajat tema andmete avalikustamisest ning töötlemisest Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/2116, mis käsitleb ühise põllumajanduspoliitika rahastamist, haldamist ja seiret ning millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EL) nr 1306/2013 (ELT L 435, 06.12.2021, lk 187–261), artiklites 98 ja 99 sätestatud alustel ja korras.

Hendrik Johannes Terras
Regionaal- ja põllumajandusminister

Marko Gorban
Kantsler

Lisa Taotluse hindamise kriteeriumid

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json