Teksti suurus:

Liiklusseaduse ja autoveoseaduse muutmise seadus

Lingimärkmikku lisamiseks pead olema MinuRT keskkonda sisse loginud

Väljaandja:Riigikogu
Akti liik:seadus
Teksti liik:algtekst
Jõustumise kp:01.01.2024
Avaldamismärge:RT I, 22.12.2023, 1

Välja kuulutanud
Vabariigi President
14.12.2023 otsus nr 344

Liiklusseaduse ja autoveoseaduse muutmise seadus

Vastu võetud 04.12.2023

§ 1.  Liiklusseaduse muutmine

Liiklusseaduses tehakse järgmised muudatused:

1) paragrahvi 104 lõige 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„(3) Erandkorras võib anda vähemalt 18-aastasele isikule, kellel on vähemalt B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus ja kes on läbinud autoveoseadusega kehtestatud ametikoolituse 280-tunnise kursuse või kes juba omab autojuhi pädevust mõnes juhtimisõiguse kategoorias ja on täiendava kategooria pädevuse omandamisel läbinud ametikoolituse 70-tunnise kursuse:
1) C-kategooria mootorsõiduki ja CE-kategooria autorongi juhtimisõiguse;
2) D1-alamkategooria mootorsõiduki ja D1E-alamkategooria autorongi juhtimisõiguse;
3) ühistranspordiseaduse tähenduses liinivedu teostava D-kategooria mootorsõiduki ja DE-kategooria autorongi juhtimisõiguse alla 50 kilomeetri pikkuste liinide teenindamiseks.”;

2) paragrahvi 104 täiendatakse lõigetega 31–33 järgmises sõnastuses:

„(31) Erandkorras võib D-kategooria mootorsõiduki ja DE-kategooria autorongi juhtimisõiguse anda vähemalt 21-aastasele isikule, kes:
1) omab vähemalt B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust ja on läbinud autoveoseadusega kehtestatud ametikoolituse 280-tunnise kursuse või
2) omab autoveoseaduse kohast autojuhi pädevust mõnes juhtimisõiguse kategoorias ja on D-kategooria või DE-kategooria autojuhi pädevuse omandamisel läbinud ametikoolituse 70-tunnise kursuse.

(32) Erandkorras võib D1-alamkategooria mootorsõiduki ja D1E-alamkategooria autorongi juhtimisõiguse ning ühistranspordiseaduse tähenduses liinivedu teostava D-kategooria mootorsõiduki ja DE-kategooria autorongi juhtimisõiguse alla 50 kilomeetri pikkuste liinide teenindamiseks anda vähemalt 21-aastasele isikule, kes:
1) omab vähemalt B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust ja on läbinud autoveoseadusega kehtestatud ametikoolituse 140-tunnise kursuse või
2) omab autoveoseaduse kohast autojuhi pädevust mõnes juhtimisõiguse kategoorias ja on D-kategooria või DE-kategooria autojuhi pädevuse omandamisel läbinud ametikoolituse 35-tunnise kursuse.

(33) Erandkorras võib D-kategooria mootorsõiduki ja DE-kategooria autorongi juhtimisõiguse anda vähemalt 23-aastasele isikule, kes:
1) omab vähemalt B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust ja on läbinud autoveoseadusega kehtestatud ametikoolituse 140-tunnise kursuse või
2) omab autoveoseaduse kohast autojuhi pädevust mõnes juhtimisõiguse kategoorias ja on D-kategooria või DE-kategooria autojuhi pädevuse omandamisel läbinud ametikoolituse 35-tunnise kursuse.”;

3) paragrahvi 1903 täiendatakse lõikega 11 järgmises sõnastuses:

„(11) Heitgaasiklassi EURO 0, EURO I, EURO II, EURO III, EURO IV, EURO V, EEV või EURO VI kuuluv veoauto on üle 3500-kilogrammise täismassiga veoauto, mille heitgaasiklass vastab Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 1999/62/EÜ sõidukite maksustamise kohta maanteetaristute kasutamise eest (EÜT L 187, 20.07.1999, lk 42–50) lisas 0 sätestatud heitgaasiklassile.”;

4) paragrahvi 1903 lõike 3 punktid 1‒5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„1) 24 tunni määr on 13 eurot;
2) 7 päeva määr on 34 eurot;
3) 30 päeva määr on 68 eurot;
4) 90 päeva määr on 170 eurot;
5) 365 päeva määr on 680 eurot.”;

5) paragrahvi 1903 täiendatakse lõikega 31 järgmises sõnastuses:

„(31) Kui üle 3500-kilogrammise täismassiga Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2019/1242, millega kehtestatakse uute raskeveokite CO2-heite normid ning muudetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusi (EÜ) nr 595/2009 ja (EL) 2018/956 ning nõukogu direktiivi 96/53/EÜ (ELT L 198, 25.07.2019, lk 202–240), artikli 3 punktis 11 nimetatud heiteta raskeveoki (edaspidi heiteta veoauto) ja selle haagise täismasside summa ei ületa 12 000 kilogrammi, on teekasutustasu määrad olenemata telgede arvust järgmised:
1) 24 tunni määr on 4 eurot;
2) 7 päeva määr on 10 eurot;
3) 30 päeva määr on 20 eurot;
4) 90 päeva määr on 50 eurot;
5) 365 päeva määr on 200 eurot.”;

6) paragrahvi 1903 lõike 4 punktid 1‒5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„1) 24 tunni määr on 24 eurot;
2) 7 päeva määr on 60 eurot;
3) 30 päeva määr on 120 eurot;
4) 90 päeva määr on 300 eurot;
5) 365 päeva määr on 1200 eurot.”;

7) paragrahvi 1903 lõike 5 punktid 1‒5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„1) 24 tunni määr on 40 eurot;
2) 7 päeva määr on 100 eurot;
3) 30 päeva määr on 200 eurot;
4) 90 päeva määr on 500 eurot;
5) 365 päeva määr on 2000 eurot.”;

8) paragrahvi 1903 lõike 6 punktid 1‒5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„1) 24 tunni määr on 18 eurot;
2) 7 päeva määr on 45 eurot;
3) 30 päeva määr on 90 eurot;
4) 90 päeva määr on 225 eurot;
5) 365 päeva määr on 900 eurot.”;

9) paragrahvi 1903 lõike 7 punktid 1‒5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„1) 24 tunni määr on 30 eurot;
2) 7 päeva määr on 75 eurot;
3) 30 päeva määr on 150 eurot;
4) 90 päeva määr on 375 eurot;
5) 365 päeva määr on 1500 eurot.”;

10) paragrahvi 1903 lõiked 8 ja 9 muudetakse ning sõnastatakse järgmiselt:

„(8) Kui veoautol ja selle haagisel on kokku kuni kolm telge, veoauto ja selle haagise täismasside summa on üle 12 000 kilogrammi ning veoauto kuulub heitgaasiklassi EURO IV, EURO V või EEV, on teekasutustasu määrad järgmised:
1) 24 tunni määr on 16 eurot;
2) 7 päeva määr on 40 eurot;
3) 30 päeva määr on 80 eurot;
4) 90 päeva määr on 200 eurot;
5) 365 päeva määr on 800 eurot.

(9) Kui veoautol ja selle haagisel on kokku vähemalt neli telge, veoauto ja selle haagise täismasside summa on üle 12 000 kilogrammi ning veoauto kuulub heitgaasiklassi EURO IV, EURO V või EEV, on teekasutustasu määrad järgmised:
1) 24 tunni määr on 26 eurot;
2) 7 päeva määr on 65 eurot;
3) 30 päeva määr on 130 eurot;
4) 90 päeva määr on 325 eurot;
5) 365 päeva määr on 1300 eurot.”;

11) paragrahvi 1903 lõike 10 punktid 1‒5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„1) 24 tunni määr on 14 eurot;
2) 7 päeva määr on 35 eurot;
3) 30 päeva määr on 70 eurot;
4) 90 päeva määr on 175 eurot;
5) 365 päeva määr on 700 eurot.”;

12) paragrahvi 1903 lõike 11 punktid 1‒5 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„1) 24 tunni määr on 22 eurot;
2) 7 päeva määr on 55 eurot;
3) 30 päeva määr on 110 eurot;
4) 90 päeva määr on 275 eurot;
5) 365 päeva määr on 1100 eurot.”;

13) paragrahvi 1903 täiendatakse lõigetega 12 ja 13 järgmises sõnastuses:

„(12) Kui heiteta veoautol ja selle haagisel on kokku vähemalt kolm telge ning heiteta veoauto ja selle haagise täismasside summa on üle 12 000 kilogrammi, on teekasutustasu määrad järgmised:
1) 24 tunni määr on 6 eurot;
2) 7 päeva määr on 15 eurot;
3) 30 päeva määr on 30 eurot;
4) 90 päeva määr on 75 eurot;
5) 365 päeva määr on 300 eurot.

(13) Kui heiteta veoautol ja selle haagisel on kokku vähemalt neli telge ning heiteta veoauto ja selle haagise täismasside summa on üle 12 000 kilogrammi, on teekasutustasu määrad järgmised:
1) 24 tunni määr on 10 eurot;
2) 7 päeva määr on 25 eurot;
3) 30 päeva määr on 50 eurot;
4) 90 päeva määr on 125 eurot;
5) 365 päeva määr on 500 eurot.”;

14) paragrahvi 1906 lõike 2 punkt 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:

„1) veoauto on liiklusregistrist või teise riigi asjakohasest registrist kustutatud või ajutiselt kustutatud;”;

15) paragrahvi 1909 täiendatakse lõikega 41 järgmises sõnastuses:

„(41) Andmekogu vastutav töötleja teeb oma veebilehel iga aasta 25. märtsiks kättesaadavaks Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 1999/62/EÜ artikli 11 lõikes 2 nimetatud teabe teekasutustasu kohta.”;

16) paragrahvi 2616 lõikes 1 asendatakse arv „50” arvuga „200”;

17) paragrahvi 2616 lõikes 2 asendatakse arv „1800” arvuga „5000”;

18) paragrahvi 2617 lõikes 1 asendatakse arv „30” arvuga „150”;

19) paragrahvi 2617 lõikes 2 asendatakse arv „1200” arvuga „2500”;

20) paragrahvis 2618 asendatakse arv „40” arvuga „125”;

21) paragrahvis 2619 asendatakse arv „20” arvuga „100”;

22) seaduse normitehnilises märkuses asendatakse tekstiosa „ja 2013/22/EL (ELT L 158, 10.06.2013, lk 356–361)” tekstiosaga „, 2013/22/EL (ELT L 158, 10.06.2013, lk 356–361) ja (EL) 2022/362 (ELT L 69, 04.03.2022, lk 1–39)”.

§ 2.  Autoveoseaduse muutmine

Autoveoseaduses tehakse järgmised muudatused:

1) paragrahvi 29 lõike 2 sissejuhatavat lauseosa täiendatakse pärast sõna „kaasas” sõnadega „kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis”;

2) seaduse normitehnilist märkust täiendatakse pärast tekstiosa „(ELT L 33, 04.02.2006, lk 82–85)” tekstiosaga „, muudetud direktiiviga (EL) 2022/738 (ELT L 137, 16.05.2022, lk 1–6)”.

§ 3.  Seaduse jõustumine

(1) Käesoleva seaduse § 1 punktid 3, 4, 6–12, 14 ja 16–22 jõustuvad 2024. aasta 1. jaanuaril.

(2) Käesoleva seaduse § 1 punktid 5 ja 13 jõustuvad 2026. aasta 1. jaanuaril.

(3) Käesoleva seaduse § 1 punkt 15 jõustub 2025. aasta 1. jaanuaril.

Lauri Hussar
Riigikogu esimees

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json