Teksti suurus:

Rahandusministri 10. novembri 2006. a määruse nr 53 „Seotud isikute vahel tehtud tehingute väärtuse määramise meetodid” muutmine

Väljaandja:Rahandusminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst
Jõustumise kp:01.01.2022
Avaldamismärge:RT I, 23.12.2021, 4

Rahandusministri 10. novembri 2006. a määruse nr 53 „Seotud isikute vahel tehtud tehingute väärtuse määramise meetodid” muutmine

Vastu võetud 26.11.2021 nr 34

Määrus kehtestatakse tulumaksuseaduse § 14 lõike 8 alusel.

§ 1.  Määruse muutmine

Rahandusministri 10. novembri 2006. a määruses nr 53 „Seotud isikute vahel tehtud tehingute väärtuse määramise meetodid” tehakse järgmised muudatused:

1) paragrahvi 2 punkt 6 sõnastatakse järgmiselt:

„6) hinnavahemik – tulemuste jada alumisest kvartiilist ülemise kvartiilini, mis on saadud sama siirdehinna määramise meetodi kasutamisel erinevate võrreldavate andmete puhul või erinevate siirdehinna määramise meetodite kasutamisel;”;

2) paragrahvi 2 täiendatakse punktiga 9 järgmises sõnastuses:

„9) väikese lisandväärtusega kontsernisisesed teenused – toetavat laadi teenused, mis ei kuulu hargmaiste ettevõtjate kontserni põhitegevuse hulka, ei eelda ainulaadsete või väärtuslike mittemateriaalsete varade kasutamist, ei too kaasa ainulaadsete või väärtuslike mittemateriaalsete varade teket ega põhjusta teenusepakkujale olulist riski ning mida osutab üks või mitu hargmaiste ettevõtjate kontserni liiget vaid teistele kontserniliikmetele.”;

3) paragrahvi 3 lõike 2 punkti 2 täiendatakse pärast tekstiosa „ülesandeid,” tekstiosaga „kasutatud vara ja võetud riske,”;

4) paragrahvi 3 lõike 4 teine lause tunnistatakse kehtetuks;

5) paragrahvi 3 täiendatakse lõikega 8 järgmises sõnastuses:

„(8) Finantstehingute võrdlemisel võetakse arvesse muu hulgas kindlaksmääratud tagasimakse tähtaja olemasolu, intressi maksmise kohustust, põhisumma ja intresside maksmise nõude õigust, laenuandja võimekust võrreldes mitteseotud isikutest võlausaldajatega anda laenu, laenulepingu ja tagatise olemasolu, intressimaksete allikat, laenusaaja võimet saada mitteseotud krediidiasutustelt laenu ning laenu võtmise eesmärki.”;

6) paragrahvi 5 lõiget 2 täiendatakse punktidega 9–12 järgmises sõnastuses:

„9) varast oodatav võimalik kasum;
10) vara arenguetapp ja kasutusiga;
11) varaga kaasnevad täiustamis- ja uuendusõigused;
12) vara ainulaadsus ja väärtuslikkus.”;

7) paragrahvi 6 lõiget 3 täiendatakse kolmanda lausega järgmises sõnastuses:

„Väikese lisandväärtusega kontsernisisestele teenustele lisatava viie protsendi suuruse hinnalisandi vastavust turuväärtusele ei ole vaja võrdlusandmetega tõendada.”;

8) paragrahvi 6 lõikes 6 asendatakse arv „6” arvuga „5”;

9) paragrahvi 17 lõiget 4 täiendatakse pärast sõna „saab” sõnadega „või riske kontrollib”;

10) paragrahvi 17 lõike 7 punktis 6 asendatakse tekstiosa „ja kohustuste” tekstiosaga „, kohustuste ja riskide”;

11) paragrahvi 18 lõike 1 punktis 2 asendatakse tekstiosa „madala maksumääraga territooriumil” tekstiosaga „maksualast koostööd mittetegevas jurisdiktsioonis”;

12) paragrahvi 18 lõike 1 punktis 3 asendatakse tekstiosa „konsolideeritud bilansimaht” tekstiosaga „bilansimaht koos seotud isikutega”;

13) paragrahvi 18 lõige 2 sõnastatakse järgmiselt:

„(2) Kontrollitud tehingut dokumenteerides esitab maksumaksja ajakohase teabe, mis on talle tehingu toimumise ajal kättesaadav. Dokumentides tuleb esitada ka hilisem teave, kui see avab siirdehinna turuväärtuse määramise jaoks olulisi asjaolusid.”;

14) paragrahvi 18 lõige 3 sõnastatakse järgmiselt:

„(3) Koostatud dokumendid peavad võimaldama maksuhalduril veenduda, et maksumaksjal oli põhjust uskuda, et siirdehind vastab turuväärtusele. Maksuhaldurile esitatavad dokumendid jagunevad järgmiselt:
1) kontserni puudutav teave, mis moodustab põhitoimiku;
2) Eesti residendist juriidilise isiku või Eestis püsiva tegevuskoha kaudu tegutseva mitteresidendi ja tema tehtud tehingute kohta käiv teave, mis moodustab maksumaksja toimiku;
3) riikidepõhine aruanne vastavalt maksualase teabevahetuse seaduse 22. peatükis sätestatule, kui ettevõtja ja temaga seotud isikute tehingueelse majandusaasta tulu oli 750 miljonit eurot või rohkem.”;

15) paragrahvi 18 lõiked 5 ja 6 sõnastatakse järgmiselt:

„(5) Põhitoimiku võib koostada kontserni iga tegevusharu kohta eraldi ja selles peab sisalduma järgmine teave:
1) kontserni õiguslike ja omandisuhete struktuuri kaardistus ning tegevusüksuste geograafiline asukoht;
2) kontserni üldstrateegia ning ärikasumi olulised mõjurid;
3) käibe alusel kontserni viie suurima toote või teenusepakkumise tarneahela kirjeldus ning toodete ja teenuste loetelu, mille käive moodustab rohkem kui viis protsenti kontserni kogukäibest;
4) kontserniliikmete vaheliste oluliste teenuste, välja arvatud uurimis- ja arendustegevusega seotud teenused, osutamise kokkulepete loetelu ja kirjeldus, sealhulgas peamiste tegevuskohtade poolt oluliste teenuste pakkumise suutlikkuse kirjeldus, ning teenustega seotud kulude jaotumise ja kontsernisiseste teenuste hindade määramise siirdehinnapoliitika kirjeldus;
5) punktis 3 nimetatud toodete ja teenuste peamiste välisturgude kirjeldus;
6) väärtuse loomiseks panustanud kontserniliikmete tegevusanalüüsi kirjeldus;
7) majandusaasta jooksul kontserni struktuuris toimunud ümberkorralduste, omandamiste ja võõrandamiste kirjeldus;
8) mittemateriaalsete varade arendamise, omamise ja rakendamise strateegia, sealhulgas peamiste uurimis- ja arendustegevuse vahendite ning uurimis- ja arendustegevuse juhtimise asukoha kirjeldus;
9) loetelu kontserni mittemateriaalsetest varadest või mittemateriaalsete varade gruppidest, mis on olulised siirdehinna määramisega seotud eesmärkidel, ja üksustest, kelle omandis need varad on või kellel on õigus nendest tulu saada;
10) loetelu olulisematest kontserniliikmetevahelistest mittemateriaalsete varadega seotud kokkulepetest, sealhulgas kulude jagamise kokkulepped ja litsentsilepingud;
11) kontserni uurimis- ja arendustegevuse ning mittemateriaalsete varade siirdehinnapoliitika kirjeldus;
12) majandusaasta jooksul mittemateriaalsete varadega seonduva olulise huvi üleandmise kirjeldus seotud ettevõtjate vahel;
13) kontserni rahastamise kirjeldus, sealhulgas olulisemad rahastamiskokkulepped mitteseotud isikutest laenuandjatega;
14) andmed kontserni liikme kohta, kes pakub kontsernile keskset rahastamist, sealhulgas jurisdiktsioon, mille alusel üksus tegutseb, ning sellise üksuse juhatuse tegelik asukoht;
15) kontserni siirdehinnapoliitika kirjeldus seotud isikute vahelistes rahastamiskokkulepetes;
16) kontserni majandusaasta aruanne;
17) kontserni olemasolevate kulude jagamise kokkulepete, mida ei ole nimetatud punktis 10, maksuhalduriga sõlmitud siirdehinna eelkokkulepete ja muude riikidevahelist tulude jagamist puudutavate maksualaste kokkulepete loetelu ja kirjeldus.

(6) Maksumaksja toimik täiendab põhitoimikut ja peab sisaldama järgmist teavet:
1) maksumaksja juhtimisstruktuuri kirjeldus, kontserni struktuuri kaardistus, andmed füüsiliste isikute kohta, kellele kohalik juhatus aru annab, ning riigid, kus on selliste isikute peamine tegevuskoht;
2) maksumaksja äritegevuse ja äristrateegia üksikasjalik kirjeldus, sealhulgas teave selle kohta, kas maksumaksja on olnud osaline seotud isikute vahelise äritegevuse ümberkorraldamises või mittemateriaalsete varade ülekandmises või on olnud sellest mõjutatud käesoleval või vahetult eelneval majandusaastal, ning selgitus selliste maksumaksjat mõjutavate asjaolude kohta;
3) peamised konkurendid;
4) oluliste kontrollitud tehingute (sealhulgas kaupade ja teenustega seotud tehingud, finantstehingud ja tehingud mittemateriaalsete varadega) kirjeldused ning kontekst;
5) punktis 4 loetletud tehingutega seotud kontsernisiseste arvelduste summa tehingupoolte kaupa iga tehingukategooria kohta;
6) iga punktis 5 loetletud tehingupoole määratlus;
7) kõikide maksumaksja poolt sõlmitud oluliste kontrollitud tehingute lepingute koopiad;
8) maksumaksja ja asjaomaste seotud ettevõtjate üksikasjalik võrreldavus- ja tegevusanalüüs seoses kontrollitud tehingute iga kategooriaga, sealhulgas muudatuste kohta võrreldes eelmise majandusaastaga;
9) viide kõige asjakohasemale siirdehinna meetodile seoses iga tehingukategooriaga ja vastava meetodi valiku põhjendus;
10) viide sellele, millise tehingupoole tasemel on võrreldavuse analüüs läbi viidud;
11) siirdehinna määramise meetodi kohaldamisega seonduvalt tehtud olulisemate eelduste kokkuvõte;
12) mitut aastat hõlmava analüüsi teostamise põhjuste selgitus;
13) võrreldavate mitteseotud isikute vaheliste tehingute loetelu ja kirjeldus ning teave mitteseotud isikute asjakohaste finantsandmete kohta, millele siirdehinna määramise analüüs tugines, sealhulgas võrreldavuse otsingu metoodika ja teabe allikad;
14) võrreldavuse analüüsi käigus tehtud korrigeerimiste metoodika;
15) valitud siirdehinna määramise meetodile tuginev põhjendus, miks otsustati, et asjakohased tehingud vastavad turuväärtusele;
16) siirdehinna määramise metoodika kohaldamisel kasutatud finantsandmete kokkuvõte;
17) välisriigi maksuhalduriga sõlmitud siirdehinna eelkokkulepped ja muud maksualased eelotsused, mis on seotud punktis 4 nimetatud oluliste tehingutega;
18) maksumaksja majandusaasta aruanne;
19) teave, kuidas siirdehinna määramise meetodi rakendamiseks kasutatud finantsandmed on seotud majandusaasta aruandega;
20) võrreldavuse analüüsi jaoks kasutatud asjakohaste finantsandmete kokkuvõtlik tabel ja allikad.”.

§ 2.  Määruse jõustumine

Määrus jõustub 2022. aasta 1. jaanuaril.

Keit Pentus-Rosimannus
Rahandusminister

Merike Saks
Kantsler

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json