Perioodi 2021–2027 kalapüügi investeeringutoetus
Vastu võetud 21.02.2025 nr 15
Määrus kehtestatakse kalandusturu korraldamise seaduse § 42 lõike 1 ja § 52 lõike 3 alusel.
1. peatükk Üldsätted
§ 1. Määruse reguleerimisala
Määrusega kehtestatakse „Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi rakenduskava 2021–2027“ meetme „Perioodi 2021‧–2027 kalapüügi investeeringutoetus“ raames toetuse (edaspidi toetus) andmise ja kasutamise tingimused ning kord.
2. peatükk Toetuse saamiseks esitatavad nõuded ning toetuse määr ja suurus
§ 2. Toetuse andmise eesmärk ja toetatav tegevus
(1) Toetuse andmise eesmärk on vähendada kutselise kalapüügi ökoloogilist jalajälge, suurendada energia tõhusamat kasutamist kalalaeva pardal, arendada ranna- ja sisevete kalapüügil jääalust kalapüüki, parendada tööohutust ja -tingimusi kalalaeva pardal ja jääalusel kalapüügil ning tagada kalapüügitegevuse seire, tõhusam järelevalve ja kalapüügiga seotud elektrooniliste andmete edastamine.
(2) Toetust antakse järgmiste tegevuste elluviimiseks, mis panustavad lõikes 1 nimetatud eesmärkide saavutamisse:
1) investeeringud maaeluministri 28. novembri 2017. a määruse nr 79 „Kalalaevastiku segmendid ja nende tunnused, kalalaevastiku segmenti kantavale kalalaevale esitatavad nõuded ning kalalaevastiku segmenti lisamise võimalus“ (edaspidi määrus nr 79) § 2 lõikes 1 nimetatud segmenti 4S1, 4S2, 4S3 või 4S4 kantud kalalaeva pardal, mis vähendavad kutselise kalapüügi ökoloogilist jalajälge, suurendavad energia tõhusamat kasutamist ning parandavad tööohutust ja -tingimusi kalalaeva pardal;
2) investeeringud jääaluse kalapüügi arendamiseks ning tööohutuse ja -tingimuste parendamiseks jääalusel kalapüügil Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139, millega luuakse Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfond ja muudetakse määrust (EL) 2017/1004 (ELT L 247, 13.07.2021, lk 1–49), artikli 2 lõike 2 punkti 14 alapunkti b tähenduses;
3) investeeringud määruse nr 79 § 2 lõikes 1 nimetatud segmenti 4S1, 4S2 või 4S3 kantud kalalaeva pardal, mis tagavad kalapüügitegevuse seire, tõhusama järelevalve ja kalapüügiga seotud elektrooniliste andmete esitamise Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 22 lõike 2 tähenduses;
4) investeeringud seadmesse, mis on vajalik kaluri kalapüügiloa alusel merel toimuva kalapüügi andmete elektrooniliseks esitamiseks määruse nr 79 § 2 lõikes 1 nimetatud segmenti 4S2 kantud kalalaeva pardal kalapüügiseaduse § 61 lõike 9 alusel kehtestatud Vabariigi Valitsuse määruses nimetatud kliendirakenduse vahendusel.
(3) Lõikes 2 sätestatud ühe toetatava tegevuse alla kuuluvaid tegevusi ei toetata teise toetatava tegevuse alla kuuluvate tegevustena.
§ 3. Toetuse vorm, määr ja suurus
(1) Paragrahvi 2 lõikes 2 sätestatud tegevusi toetatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1060, millega kehtestatakse ühissätted Euroopa Regionaalarengu Fondi, Euroopa Sotsiaalfond+, Ühtekuuluvusfondi, Õiglase Ülemineku Fondi ja Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi kohta ning nende ja Varjupaiga-, Rände- ja Integratsioonifondi, Sisejulgeolekufondi ning piirihalduse ja viisapoliitika rahastu suhtes kohaldatavad finantsreeglid (ELT L 231, 30.06.2021, lk 159–706), artikli 53 lõike 1 punktis a sätestatud vormis, milleks on tegelikult tekkinud abikõlblike kulude hüvitamine.
(2) Paragrahvi 4 lõikes 2 sätestatud ettevalmistava töö kulu hüvitatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1060 artikli 53 lõike 1 punktis b sätestatud ühikuhinna alusel, mis on 256 eurot ühe taotluse kohta. Ühikuhind on kindlaks määratud sama artikli lõike 3 punkti a alapunktis ii sätestatud viisil.
(3) Paragrahvi 2 lõike 2 punktis 1 sätestatud tegevuse elluviimise korral on toetuse maksimaalne määr:
1) 50 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest, kui toetuse saaja on ettevõtja, kes tegeleb kutselise kalapüügiga;
2) 60 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest, kui toetuse saaja on ettevõtja, kes tegeleb kutselise kalapüügiga Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 2 lõike 2 punkti 14 alapunkti a tähenduses.
(4) Paragrahvi 2 lõike 2 punktis 2 sätestatud tegevuse elluviimise korral on toetuse maksimaalne määr 60 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest.
(5) Paragrahvi 2 lõike 2 punktis 3 või 4 sätestatud tegevuse elluviimise korral on toetuse maksimaalne määr 85 protsenti toetatava tegevuse abikõlblikest kuludest.
(6) Paragrahvi 2 lõike 2 punktis 4 sätestatud seadme ostmise korral on toetuse maksimaalne suurus ühe seadme kohta 300 eurot.
(7) Toetuse saaja võib programmiperioodi jooksul saada toetust § 2 lõike 2 punktis 1 sätestatud tegevuse elluviimiseks kokku kuni 400 000 eurot ning § 2 lõike 2 punktis 2 sätestatud tegevuse elluviimiseks kokku kuni 20 000 eurot. Konkurentsiseaduse § 2 tähenduses üksteisega valitseva mõju kaudu seotud isikud, kes tegutsevad samas valdkonnas, ning äriseadustiku § 6 tähenduses kontserni moodustavad isikud loetakse üheks toetuse saajaks.
§ 4. Abikõlblikud kulud
(1) Abikõlblikud on toetatava tegevuse elluviimiseks vajalikud kulud, mis tehakse sihtotstarbeliselt, mõistlikult ja majanduslikult soodsaimal viisil ning kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1060 artikliga 63 ning mis on vajalikud toetuse eesmärgi saavutamiseks, sealhulgas regionaalministri 19. juuli 2023. a määruses nr 45 „Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi rakenduskava 2021–2027 toetuse objekti tähistamise ning Euroopa Liidu osalusele viitamise tingimused ja kord“ sätestatud toetuse objekti tähistamise ja Euroopa Liidu osalusele viitamise kulu.
(2) Paragrahvi 2 lõike 2 punktides 1 ja 2 sätestatud tegevuste osaks võib olla taotluse ja selles esitatud andmeid tõendavate dokumentide koostamiseks tellitud töö ja teenus.
(3) Paragrahvi 2 lõike 2 punktis 4 nimetatud seadmete maksimaalne arv ühe taotleja kohta on üks seade iga talle kuuluva määruse nr 79 § 2 lõikes 1 nimetatud segmenti 4S2 kantud kalalaeva kohta, millest on maha arvatud seadmed, mille kohta on saadud toetust regionaalministri 25. septembri 2023. a määruse nr 63 „Kalapüügi andmete elektrooniliseks esitamiseks seadme ostmise toetus“ alusel.
(4) Paragrahvi 2 lõike 2 punktis 4 nimetatud seade peab vastama järgmistele tehnilistele tingimustele:
1) seadmel on operatsioonisüsteemi tüüp Android 11 või Apple iOS 15.3 või uuem versioon;
2) seade on varustatud vähemalt 4G-võrgu toega;
3) seadmel on GPS-rakendus;
4) seadme töömälumaht on vähemalt kuus gigabaiti.
(5) Määruse nr 79 § 2 lõikes 1 nimetatud segmenti 4S2 või 4S4 kantud kalalaeva pardal elluviidava § 2 lõike 2 punktis 1 sätestatud tegevuse, mis on väikelaeva konstruktsiooniline ümberehitus meresõiduohutuse seaduse § 2 punkti 35 tähenduses, viib ellu ettevõtja, kellel on väikelaeva ehitamiseks meresõiduohutuse seaduse § 7 punkti 9 kohaselt kehtiv tegevusluba.
(6) Paragrahvi 2 lõike 2 punktis 3 nimetatud seireks, järelevalveks ja elektrooniliste andmete esitamiseks vajalike seadmete tehnilised tingimused kehtestatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2023/2842, millega muudetakse nõukogu määrust (EÜ) nr 1224/2009, nõukogu määruseid (EÜ) nr 1967/2006 ja (EÜ) nr 1005/2008 ning Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruseid (EL) 2016/1139, (EL) 2017/2403 ja (EL) 2019/473 kalanduskontrolli osas ( ELT L, 2023/2842, 20.12.2023), artikli 9 lõikes 8 nimetatud rakendusaktidega.
§ 5. Mitteabikõlblikud kulud
Abikõlblikud ei ole järgmised kulud:
1) Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 13 punktides a, b, k, l ja m nimetatud kulud;
2) kulu, mis on tehtud enne Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ametile (edaspidi PRIA) taotluse esitamise päeva, välja arvatud § 4 lõikes 2 sätestatud ettevalmistava töö kulu;
3) selliste § 2 lõike 2 punktides 1, 3 ja 4 sätestatud tegevuste kulud, mis viiakse ellu sellise kalalaeva pardal, millega on taotluse esitamise aastale vahetult eelnenud kahel kalendriaastal püütud kala vähem kui 60 kalendripäeva;
4) kalalaeva pea- või abimootori asendamise või moderniseerimise, sealhulgas pea- või abimootoriga seotud seadme ostmise kulu;
5) kasutatud asja ostmise kulu;
6) liisingukulu;
7) sularahamakse, lepingu sõlmimisega või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenusega seotud muu kulu;
8) riigilõiv, tollimaks, trahv, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulud;
9) paragrahvi 2 lõike 2 punktis 4 nimetatud seadme ostmise kulu, kui viiakse ellu § 2 lõike 2 punktis 1, 2 või 3 sätestatud tegevust;
10) paragrahvi 4 lõikes 2 sätestatud ettevalmistava töö kulu, millega ei kaasne investeeringut sama tegevuse raames;
11) püügivahendi soetamise kulu;
12) toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu.
§ 6. Ostumenetlus
(1) Toetuse taotleja peab toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara mõistliku maksumuse väljaselgitamiseks korraldama ostumenetluse.
(2) Kui toetatava tegevuse raames kavandatava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus ületab 5000 eurot, küsitakse üksteisest sõltumatute pakkujate käest vähemalt kolm võrreldavat hinnapakkumust.
(3) Toetuse taotleja võib küsida alla kolme hinnapakkumuse, kui kolme hinnapakkumuse küsimine ei ole objektiivselt võimalik, eelkõige kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara pakkujate paljusus.
(4) Hinnapakkumus peab sisaldama toetuse taotleja nime, hinnapakkuja nime ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust.
(5) Toetuse taotleja ei või küsida hinnapakkumust endaga seotud isikutelt tulumaksuseaduse § 8 tähenduses.
(6) Toetuse taotleja ei või lõikes 2 sätestatud nõude eiramiseks jaotada osadeks toetatava tegevuse raames tellitavat tööd või teenust või ostetavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks. Toetuse taotleja võib jaotada toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud.
(7) Väljavalitud hinnapakkumus ei tohi olla põhjendamatult kõrge võrreldes tavaliselt sarnase töö, teenuse või vara eest tasutava hinnaga. Toetuse taotleja ei pea valima odavaimat hinnapakkumust, kui see on objektiivselt põhjendatud.
§ 7. Ostumenetlus riigihangete registris
(1) Kui toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara eeldatav käibemaksuta maksumus on 60 000 eurot või sellest suurem, peab toetuse taotleja korraldama ostumenetluse riigihangete registris.
(2) Kui toetuse taotleja korraldab ostumenetluse pärast taotluse esitamist, koostab ta toetatava tegevuse eeldatava maksumuse väljaselgitamiseks prognoosi. Prognoosis esitatakse andmed toetatava tegevuse kogumaksumuse ja abikõlblike kulude kohta, mis peavad olema põhjendatud ja üksikasjalikult kirjeldatud, tuginema tegelikele asjaoludele ning olema vajaduse korral tõendatavad.
(3) Ostumenetluse korraldamine riigihangete registris peab vastama järgmistele nõuetele:
1) ostumenetluse väljakuulutamisel avaldatakse riigihangete registris ostuteade, millest nähtub tellitava töö või teenuse või ostetava vara kirjeldus, tehnilised andmed, majanduslikult soodsaima hinnapakkumuse väljaselgitamiseks hinnapakkumuste hindamise kriteeriumid ja hinnapakkumuste esitamise tähtpäev;
2) hinnapakkumuste esitamise tähtaeg on vähemalt 15 kalendripäeva;
3) teade ostumenetluse kohta on avalik;
4) ostumenetlusega seotud teabevahetus ostumenetluse korraldaja ja pakkuja vahel, sealhulgas ostuteatele ja sellega seotud dokumentidele juurdepääsu võimaldamine ning hinnapakkumuste ja selgituste esitamine, toimub riigihangete registris;
5) hinnapakkumused võetakse vastu ja avatakse riigihangete registris;
6) punktis 1 sätestatud tingimusi ei tohi muuta pärast hinnapakkumuste esitamise tähtaega ja parima hinnapakkumuse valimisel ei tohi neist kõrvale kalduda;
7) PRIA esindajale lisatakse Vabariigi Valitsuse 31. augusti 2017. a määruse nr 137 „Riigihangete registri põhimäärus“ § 21 lõike 1 punkti 19 kohane vaatleja roll.
(4) Hinnapakkumus peab sisaldama toetuse taotleja nime, hinnapakkuja nime ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva ning töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust.
(5) Toetuse taotleja ei või lõikes 1 sätestatud nõude eiramiseks jaotada osadeks toetatava tegevuse raames tellitavat tööd või teenust või ostetavat vara, mis on funktsionaalselt koos toimiv või vajalik sama eesmärgi saavutamiseks. Toetuse taotleja võib jaotada toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara osadeks, kui see on objektiivsetel põhjustel õigustatud.
(6) Toetuse taotleja võib loobuda ostumenetluse korraldamisest riigihangete registris, kui see on objektiivselt põhjendatud, eelkõige kui turul puudub asjaomase töö, teenuse või vara pakkujate paljusus.
§ 8. Nõuded toetuse taotlejale
(1) Paragrahvi 2 lõike 2 punktis 1, 3 või 4 sätestatud tegevuse elluviimiseks antakse toetust äriregistris registreeritud ettevõtjale, kes on selle kalalaeva omanik, mille pardal tegevuse elluviimiseks toetust taotletakse, ning kellele on kalapüügiseaduse alusel ja korras antud kehtiv kaluri või kalalaeva kalapüügiluba.
(2) Paragrahvi 2 lõike 2 punktis 2 sätestatud tegevuse elluviimiseks antakse toetust äriregistris registreeritud ettevõtjale, kellele on kalapüügiseaduse alusel ja korras antud kehtiv kaluri kalapüügiluba ja kes tegeleb väikesemahulise rannapüügiga Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 2 lõike 2 punkti 14 tähenduses.
(3) Kui § 2 lõike 2 punktis 1 või 2 sätestatud tegevuse elluviimiseks antavat toetust taotleb ettevõtja, kellel on kaluri kalapüügiluba, peab ettevõtja tegelema piisaval määral majandustegevusega kalapüügi tegevusalal. Piisavaks majandustegevuseks loetakse kaluri kalapüügiloa alusel tegutseva ettevõtja taotluse esitamisele vahetult eelnenud kalendriaasta lossitud kalapüügi esmamüügi väärtust, mis vastab Statistikaameti avaldatud sama kalendriaasta vähemalt ühe kuu 12-kordsele arvestuslikule elatusmiinimumile.
(4) Lõigetes 1 ja 2 nimetatud isikud (edaspidi koos taotleja) vastavad järgmistele nõuetele:
1) taotleja on riigieelarvelisest, Euroopa Liidu või välisabi vahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas;
2) taotleja ei ole saanud taotluses sisalduva sama kulu kohta toetust riigieelarvelisest või muudest Euroopa Liidu või välisabi vahenditest ega muud tagastamatut riigiabi;
3) taotleja suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust;
4) residendist taotleja tegevuskoht või mitteresidendist taotleja püsiv tegevuskoht maksukorralduse seaduse tähenduses on või hakkab pärast tegevuse elluviimist olema Eestis;
5) taotleja ja tema üle valitsevat mõju omav isik, kes tegeleb kalapüügiga merel või siseveekogul või kalapüügi- ja vesiviljelustoodete tootmise, töötlemise, turustamise või hulgi- ja jaemüügiga, ei ole toime pannud karistusseadustiku §-s 209, 2091, 210, 3891, 391 või 393 sätestatud süütegu, mis on seotud Euroopa Merendus- ja Kalandusfondi või Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi toetusega seotud rikkumisega;
6) taotleja ja tema üle valitsevat mõju omav isik, kes tegeleb kalapüügiga merel või siseveekogul või kalapüügi- ja vesiviljelustoodete tootmise, töötlemise, turustamise või hulgi- ja jaemüügiga, ei ole taotluse esitamise kuule vahetult eelnenud 36 kuu jooksul või Euroopa Liidu õigusaktides sätestatud tähtaja jooksul toime pannud kalapüügiseaduse § 75 lõikes 2 või 3, §-s 76, 77, 78 või 781, § 79 lõikes 2 või 3, §-s 81, 85, 87 või 88 või karistusseadustiku §‑s 279, 344, 345 või 361 sätestatud süütegu, mida käsitatakse kalapüüginõude tõsise rikkumisena kalapüügiseaduse § 71 lõike 1 punkti 1 tähenduses;
7) taotleja riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaks määratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud;
8) taotlejale kuuluva § 2 lõike 2 punktis 1, 3 või 4 nimetatud kalalaevaga on taotluse esitamise aastale vahetult eelnenud kahel kalendriaastal püütud kala vähemalt 60 kalendripäeva.
3. peatükk Toetuse taotlemine
§ 9. Taotluse esitamine ja nõuded taotlusele
(1) Taotluste vastuvõtu alustamisest teatab PRIA ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel arvestusega, et teate avaldamise ja taotluse esitamise tähtaja alguse vahele jääks vähemalt 14 kalendripäeva. PRIA teatab iga § 2 lõikes 2 sätestatud toetatava tegevuse kohta toetuse taotlemiseks eraldi tähtaja.
(2) Toetuse saamiseks esitab taotleja selleks ettenähtud tähtajal PRIA-le elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu avalduse ning selles esitatud andmeid ja nõuetele vastavust tõendavad dokumendid (edaspidi koos taotlus).
(3) Paragrahvi 2 lõike 2 punktides 1, 3 ja 4 sätestatud tegevuste puhul võib ühe taotlusega taotleda toetust investeeringuteks ühe kalalaeva pardal.
(4) PRIA peatab § 2 lõike 2 punktis 3 või 4 sätestatud tegevuse kohta taotluste vastuvõtmise, kui selle tegevuse toetuseks ettenähtud eelarve on ammendunud. Taotluste vastuvõtmise peatamisest ja taasavamisest teatab PRIA väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel.
(5) Taotleja esitab taotluses järgmised asjakohased andmed ja dokumendid:
1) taotleja nimi ja registrikood ning taotleja esindaja nimi ja kontaktandmed;
2) teave ettevõtte suuruse kohta komisjoni soovituse 2003/361/EÜ, mis käsitleb mikroettevõtete, väikeste ja keskmise suurusega ettevõtete määratlemist (ELT L 124, 20.05.2003, lk 36–41), kohaselt;
3) toetatava tegevuse nimetus, eesmärk, kirjeldus ning elluviimise aeg, sealhulgas algus- ja lõppkuupäev;
4) toetatava tegevuse kogumaksumus ja abikõlblike kulude suurus;
5) paragrahvi 2 lõike 2 punktis 1, 3 või 4 sätestatud tegevuse elluviimise korral selle kalalaeva nimi ja sisenumber, mille pardal elluviidavaks tegevuseks toetust taotletakse;
6) paragrahvi 6 lõikes 2 nimetatud pakkumiskutsed koos tehnilise kirjeldusega ja saadud hinnapakkumused ning asjakohane põhjendus, kui esitatakse alla kolme hinnapakkumuse;
7) kinnitus, et taotleja järgib Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 11 lõikes 1 nimetatud nõudeid ega ole pannud toime sama artikli lõikes 3 nimetatud pettust;
8) Euroopa Liidu tulemusnäitajad ja riigisisene seirenäitaja.
(6) Lõike 5 punktis 8 nimetatud tulemusnäitajad ja seirenäitaja on järgmised:
1) paragrahvi 2 lõike 2 punktis 1 või 2 sätestatud tegevuse elluviimisel tootmise või töötlemise ressursitõhusust parandanud isikute arv;
2) paragrahvi 2 lõike 2 punktis 1 või 2 sätestatud tegevust ellu viinud noorte kalandusettevõtjate arv;
3) paragrahvi 2 lõike 2 punktis 3 või 4 sätestatud tegevuse elluviimisel paigaldatud seadmete arv.
4. peatükk Taotluse menetlemine
§ 10. Taotluse hindamise tingimused ja kord
(1) PRIA hindab nõuetekohaseid taotlusi § 2 lõike 2 punktides 1 ja 2 sätestatud tegevuste kaupa järgmiste hindamiskriteeriumite alusel:
1) kas tegevus suurendab energiatõhusust;
2) kas tegevus parandab tööohutust ja -tingimusi;
3) kas tegevusega edendatakse uute tehnoloogiate või tegevusmeetodite kasutuselevõttu;
4) kas tegevus aitab kaasa kala kvaliteedi paranemisele;
5) kas taotleja on taotluse esitamise kuupäeval noor kalandusettevõtja;
6) kas tegevus viiakse ellu määruse nr 79 § 2 lõikes 1 nimetatud segmenti 4S2 või 4S4 kantud kalalaeva pardal;
7) kas taotleja omafinantseering ületab omafinantseeringu minimaalset määra.
(2) Lõike 1 punktides 1–6 sätestatud iga hindamiskriteeriumi puhul antakse üks hindepunkt hindamiskriteeriumile vastavuse eest ja null hindepunkti hindamiskriteeriumile mittevastavuse eest.
(3) Lõike 1 punktis 7 sätestatud hindamiskriteeriumi eest antakse üks hindepunkt iga viie protsendi omafinantseeringu eest, mis ületab omafinantseeringu minimaalset määra. Kui omafinantseering ei ületa minimaalset määra, antakse null hindepunkti.
(4) Taotlus vastab hindamiskriteeriumite miinimumnõetele, kui see on saanud lõike 1 punktides 1–4 sätestatud hindamiskriteeriumite alusel kokku vähemalt ühe hindepunkti.
(5) PRIA hindab nõuetekohaseid taotlusi ja koostab igas taotlusvoorus taotluste paremusjärjestuse, lugedes igas taotlusvoorus paremaks sellise taotluse, mis on saanud hindamiskriteeriumite alusel suurima koondhinde. Võrdse hindepunktidega taotluste puhul eelistatakse taotlusi, mis on saanud enam hindepunkte lõike 1 punktides 1–4 sätestatud hindamiskriteeriumite alusel. Kui taotlused on saanud lõike 1 punktides 1–4 sätestatud hindamiskriteeriumite eest võrdse arvu hindepunkte, eelistatakse ajaliselt varem esitatud taotlust.
(6) Noor kalandusettevõtja lõike 1 punkti 5 tähenduses on taotleja, kes on taotluse esitamise kuupäeval kuni 40-aastane isik, või äriühingust taotleja, kelle kõik tegelikud kasusaajad rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise seaduse § 9 tähenduses on taotluse esitamise kuupäeval kuni 40-aastased isikud.
(7) Taotlust ei hinnata, kui taotleja viib ellu § 2 lõike 2 punktis 3 või 4 sätestatud tegevust.
§ 11. Taotluse rahuldamine ja rahuldamata jätmine
(1) PRIA kontrollib taotluses esitatud andmete õigsust ning taotleja, taotluse ja toetatava tegevuse vastavust toetuse saamise nõuetele, lähtudes kalandusturu korraldamise seaduse §‑st 43 ning Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) 2021/1139 artikli 11 lõikest 6.
(2) PRIA teeb nõuetekohase taotluse rahuldamise otsuse § 2 lõike 2 punktides 1 ja 2 sätestatud tegevuste puhul kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõike 2 punkti 2 alusel.
(3) PRIA teeb nõuetekohase taotluse rahuldamise otsuse § 2 lõike 2 punktides 3 ja 4 sätestatud tegevuste puhul kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõike 3 punkti 2 alusel.
(4) PRIA teeb taotluse rahuldamata jätmise otsuse kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõikes 6 sätestatud alustel.
(5) PRIA teeb taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse § 2 lõike 2 punktides 1 ja 2 sätestatud tegevuste puhul 30 tööpäeva jooksul arvates taotluse esitamise tähtpäevast ning § 2 lõike 2 punktides 3 ja 4 sätestatud tegevuste puhul 20 tööpäeva jooksul arvates nõuetekohase taotluse esitamisest.
5. peatükk Nõuded toetuse saajale ning toetuse maksmise tingimused ja kord
§ 12. Toetuse saaja kohustused
(1) Toetuse saaja tagab toetatava tegevuse sihtotstarbelise kestuse, sealhulgas säilitab ja kasutab toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihtotstarbeliselt, vähemalt viis aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest (edaspidi koos sihipärase kasutamise periood).
(2) Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmiseid kohustusi:
1) täidab § 8 lõike 4 punktides 1 ja 3–6 sätestatud taotlejale esitatavaid nõudeid;
2) eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;
3) võimaldab teha auditit, teostada järelevalvet või teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja vara kohapeal;
4) esitab auditi tegemiseks, järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
5) näitab, et tegemist on Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi toetuse abil elluviidava tegevusega, kasutades selleks regionaalministri 24. juuli 2023. a määruses nr 45 „Euroopa Merendus-, Kalandus- ja Vesiviljelusfondi rakenduskava 2021–2027 toetuse objekti tähistamise ning Euroopa Liidu osalusele viitamise tingimused ja kord“ ettenähtud sümboleid ja teavitustegevusi;
6) teavitab PRIA-t taotluses esitatud või toetatava tegevusega seotud andmete muutumisest või tegevuse elluviimist takistavast asjaolust, sealhulgas vara üleandmisest teisele isikule.
(3) Lisaks lõikes 2 sätestatule peab toetuse saaja:
1) viima ellu § 2 lõike 2 punktis 1 või 3 sätestatud toetatava tegevuse, sealhulgas esitama kõik selle tegevusega seotud kuludokumendid, taotluse rahuldamise otsuses nimetatud tähtpäevaks, kuid hiljemalt kahe aasta pärast arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest;
2) viima ellu § 2 lõike 2 punktis 2 sätestatud toetatava tegevuse, sealhulgas esitama kõik selle tegevusega seotud kuludokumendid, taotluse rahuldamise otsuses nimetatud tähtpäevaks, kuid hiljemalt kuue kuu pärast arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest;
3) viima ellu § 2 lõike 2 punktis 4 sätestatud toetatava tegevuse, sealhulgas esitama kõik selle tegevusega seotud kuludokumendid, taotluse rahuldamise otsuses nimetatud tähtpäevaks, kuid hiljemalt kahe kuu pärast arvates PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemisest;
4) tagama PRIA-le riigihangete registris juurdepääsu ostumenetlusele;
5) täitma § 8 lõike 4 punktides 2 ja 7 sätestatud taotlejale esitatavaid nõudeid kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni.
§ 13. Toetuse maksmise tingimused ja kord
(1) Toetuse maksmiseks esitab toetuse saaja pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena elluviimist ja selle eest täielikult või osaliselt tasumist elektrooniliselt PRIA e-teenuse keskkonna kaudu PRIA-le maksetaotluse, mis sisaldab järgmiseid andmeid ja dokumente:
1) toetuse saaja ärinimi ja registrikood ning selle taotluse viitenumber, mille kohta maksetaotlus esitatakse;
2) toetuse summa, mille maksmist taotletakse;
3) teave elluviidud toetatava tegevuse maksumuse ja selle osalise või täieliku tasumise kohta;
4) selle isiku väljastatud arve-saateleht või arve, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö või ostis vara;
5) punktis 4 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendav maksekorraldus või väljatrükk või arvelduskonto väljavõte;
6) selle isiku väljastatud osutatud teenuse või tehtud töö üleandmist-vastuvõtmist tõendav dokument, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö.
(2) Kui toetatavaks tegevuseks on § 2 lõike 2 punktis 1 nimetatud investeeringud, mis on kalalaeva ümberehitus, sealhulgas väikelaeva konstruktsiooniline ümberehitus meresõiduohutuse seaduse § 2 punkti 35 tähenduses, esitatakse koos viimase maksetaotlusega sama seaduse § 13 lõike 4 punktis 6 sätestatud kalalaeva tehnilist ülevaatust tõendav dokument.
(3) PRIA kontrollib maksetaotluses ja kulusid tõendavates dokumentides esitatud andmete õigsust ning elluviidud toetatava tegevuse vastavust taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tingimustele, Euroopa Liidu asjakohastele õigusaktidele ning kalandusturu korraldamise seadusele ja selle alusel kehtestatud õigusaktidele.
(4) Toetus makstakse välja üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud toetatava tegevuse elluviimisel kõiki nõudeid.
(5) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse, kui enne toetuse maksmist tehakse kindlaks kalandusturu korraldamise seaduse § 45 lõikes 6 sätestatud taotluse rahuldamata jätmise alused või kui toetuse saaja ei ole täitnud toetuse saaja kohustusi.
(6) PRIA teeb toetuse maksmise või toetuse maksmisest keeldumise otsuse kalandusturu korraldamise seaduse § 53 lõike 2 alusel 30 tööpäeva jooksul arvates lõikes 1 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.
Piret Hartman
Regionaal- ja põllumajandusminister
Marko Gorban
Kantsler