Eesti Panga presidendi 22. septembri 2022. aasta määruse nr 6 „TARGET-Eestis osalemise ühtsete tingimuste kinnitamine” muutmine
Vastu võetud 17.09.2025 nr 8
Määrus kehtestatakse Eesti Panga seaduse § 2 lõike 2 punkti 4, § 14 punkti 5 ja § 191 lõike 1 alusel.
§ 1. Eesti Panga presidendi 22. septembri 2022. aasta määruse nr 6 „TARGET-Eestis osalemise ühtsete tingimuste kinnitamine“ (RT I, 01.11.2024, 2, edaspidi: määrus) lisas 1 „TARGET-Eestis osalemise üldtingimused“ tehakse järgmised muudatused:
1) artikli 3 lõige 1 asendatakse järgmisega:
„(1) TARGETi õiguslikuks struktuuriks on maksesüsteemide kogum, mis koosneb kõigist TARGETi osasüsteemidest, mis on kõik eraldi määratletud süsteemidena vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi nr 98/26/EÜ arvelduse lõplikkuse kohta makse- ja väärtpaberiarveldussüsteemides (ELT L 166, 11.06.1998, lk 45–50) rakendavatele riigisisestele õigusaktidele. TARGET-Eesti on süsteem makse- ja arveldussüsteemide seaduse § 3 lõike 1 kohaselt.“;
2) artiklile 3 lisatakse lõige 2a järgmiselt:
„(2a) TARGET võimaldab saata vääringutevahelisi välkmakseid muudes vääringutes tegutsevatesse koostalitlusvõimelistesse kõlblikesse maksesüsteemidesse, mis tegutsevad keskpangarahas ja kasutavad TIPS platvormi, ning saada makseid nendest süsteemidest. Muudes vääringutes tegutsevad kõlblikud maksesüsteemid on need, mida omavad ja/või käitavad keskpangad, kes on sõlminud eurosüsteemi keskpankadega vääringu lisamise lepingu, mis võimaldab neil kasutada välkmaksete arveldamisel tehnilise alusena TIPS platvormi.“;
3) artikli 4 lõige 2 asendatakse järgmisega:
„(2) Eesti Pank võib omal äranägemisel võtta osalejateks ka järgmisi üksusi:
a) liikmesriikide kesk- või piirkondlike valitsuste rahandusasutused;
b) liikmesriikide avaliku sektori asutused, kes on volitatud hoidma klientide kontosid;
c) i) ELis või EMPs asuvad investeerimisühingud, k. a juhul, kui nad tegutsevad ELis või EMPs asuva filiaali kaudu; ja
ii) väljaspool EMPd asuvad investeerimisühingud, kui nad tegutsevad ELis või EMPs asuva filiaali kaudu;
d) kõrvalsüsteeme haldavad ja selles pädevuses tegutsevad üksused;
da) ELis või EMPs asuvad mittepangast makseteenuse pakkujad, k.a juhul, kui nad tegutsevad ELis või EMPs asutatud filiaali kaudu;
e) krediidiasutused või punktides a kuni da osutatud mis tahes liiki üksused, kui need krediidiasutused või üksused asuvad riigis, kellega EL on sõlminud valuutalepingu, mille kohaselt on neil üksustel juurdepääs ELi maksesüsteemidele valuutalepingus sätestatu kohaselt ning tingimusel, et nende asukohariigi õiguskord on võrdväärne vastavate ELi õigusaktidega kehtestatud korraga.“;
4) artikli 5 lõikele 1 lisatakse järgmine punkt h:
„h) kui taotleja on artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud üksus, siis i) vastavus Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi (EL) 2015/2366 makseteenuste kohta siseturul, direktiivide 2002/65/EÜ, 2009/110/EÜ ning 2013/36/EL ja määruse (EL) nr 1093/2010 muutmise ning direktiivi 2007/64/EÜ kehtetuks tunnistamise kohta (ELT L 337, 23.12.2015, lk 35) artikli 35a lõiget 1 rakendavatele asjakohasetele riigisisestele õigusnormidele; ning ii) direktiivi (EL) 2015/2366 artikli 35a lõiget 2 rakendavates asjakohastes riigisisestes õigusnormides ette nähtud menetluste järgimine.“;
5) artikli 5 lõikele 2 lisatakse järgmine punkt f:
„f) kui taotleja on artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud üksus, siis artikli 5 lõike 1 punkti h järgimiseks kas asjaomase riikliku pädeva asutuse väljastatud kinnitus või mittepangast makseteenuse pakkuja pädeva juhtorgani nõuetekohaselt allkirjastatud kinnitus, mis mõlemal juhul kinnitab, et kõnealune üksus: i) vastab määratud maksesüsteemides osalemise taotlemise tingimustele, mis on sätestatud direktiivi 2015/2366 artikli 35a lõiget 1 rakendavates asjakohastes riigisisestes õigusnormides; ning ii) järgib menetlusi, mis on sätestatud direktiivi (EL) 2015/2366 artikli 35a lõiget 2 rakendavates asjakohastes riigisisestes õigusnormides.“;
6) artiklile 10 lisatakse järgmine lõige 7:
„(7) Artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja esitab Eesti Pangale üks kord aastas pädeva juhtorgani heaks kiidetud kinnituse, et osaleja vastab jätkuvalt artikli 5 lõike 2 punktis f sätestatud nõuetele ning nõudele rakendada piisavaid turvameetmeid, et kaitsta oma süsteeme loata juurdepääsu ja kasutamise eest, nagu on sätestatud artikli 20 lõikes 1. Eesti Pangal on õigus kontrollida taolises kinnituses esitatud teavet ja nõuda täiendavaid dokumente, mida ta peab mõistlikult vajalikuks.“;
7) lisatakse järgmine artikkel 13a:
„Artikkel 13a
Artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osalejate kontode maksimaalsed hoiusummad ja sanktsioonid nende rikkumise eest
(1) Artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja kõigil Eesti Panga kontodel hoitavate vahendite saldo tööpäeva lõpus ei tohi ületada järgnevalt sätestatu kohaselt arvutatud maksimaalset hoiusummat. Käesolevas lõikes osutatud vahendid ei hõlma vahendeid, mida artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja hoiab RTGSi kõrvalsüsteemi arvelduskorra D või TIPS kõrvalsüsteemi arvelduskorra jaoks.
(2) Lõikes 1 osutatud maksimaalne hoiusumma arvutatakse järgmiselt:
a) Kui artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja on tegutsenud vähemalt 12 kuud enne TARGETis konto avamise taotluse esitamist, on maksimaalne hoiusumma kaks korda suurem kui artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja arveldatud väljaminevate raha ülekandmise korralduste (sealhulgas asjakohastel juhtudel kõrvalsüsteemi ülekandekorraldused, välja arvatud likviidsuse ülekanded) maksimaalne koguväärtus mis tahes tööpäeval eelmise 12 kalendrikuu jooksul. Artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja lisab sellise maksimaalse hoiusumma üksikasjaliku arvutuse oma taotlusele, mille ta esitab Eesti Pangale TARGETis osalemiseks.
b) Kui artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja on tegutsenud vähem kui 12 kuud enne TARGETis konto avamise taotluse esitamist, on maksimaalne hoiusumma kaks korda suurem kui sellise osaleja eeldatav väljaminevate raha ülekandmise korralduste (sealhulgas asjakohastel juhtudel kõrvalsüsteemi ülekandekorraldused, välja arvatud likviidsuse ülekanded) maksimaalne koguväärtus. Artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja lisab ettepandud maksimaalse hoiusumma üksikasjaliku arvutuse oma taotlusele, mille ta esitab Eesti Pangale TARGETis osalemiseks.
c) 12 kuu jooksul pärast esimese aktiivse konto avamist TARGETis teeb Eesti Pank iga artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja maksimaalse hoiusumma ümberarvutuse, kasutades arveldatavate väljaminevate raha ülekandmise korralduste (sealhulgas asjakohastel juhtudel kõrvalsüsteemi ülekandekorraldused, välja arvatud likviidsuse ülekanded) tegelikku maksimaalset koguväärtust alates konto avamisest. Esimeses kvartalis tehakse ümberarvutus kord kuus ja seejärel kord kvartalis. Sellist ümberarvutatud maksimaalset hoiusummat kohaldatakse alates järgmisest tööpäevast pärast seda, kui Eesti Pank on sellisele osalejale ümberarvutusest teatanud, kuni järgmise ümberarvutuseni.
d) Pärast esimest 12kuulist perioodi, mis järgneb esimese aktiivse konto avamisele TARGETis, teeb Eesti Pank maksimaalse hoiusumma ümberarvutuse kord aastas. Ümberarvutus põhineb artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja väljaminevate raha ülekandmise korralduste (sealhulgas asjakohastel juhtudel kõrvalsüsteemi ülekandekorraldused, välja arvatud likviidsuse ülekanded) tegelikul maksimaalsel koguväärtusel eelneva 12kuulise perioodi jooksul TARGETis ning Eesti Pangale punktide a ja b kohaselt esitatud teabel.
e) Erandjuhtudel võib Eesti Pank omal äranägemisel maksimaalse hoiusumma üksikjuhtumipõhiselt ümber arvutada, kui artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja arvelduste mahus on ette näha olulist muutust või kui on see juba aset leidnud ning võib põhjustada asjaomase maksimaalse hoiusumma nõudele mittevastavuse. Iga selline ümberarvutus tehakse kooskõlas punktiga b.
(3) Kui artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja kontode saldo ületab kohaldatavat maksimaalset hoiusummat, peab selline osaleja võtma viivitamata meetmeid, et vähendada kõnealust saldot maksimaalse hoiusummani või alla selle. Kui saldo vähendamine ei ole võimalik makse tõttu, mis laekub vahetult enne tööpäeva lõppu, peab vähendamise läbi viima põhjendamatu viivituseta järgmise tööpäeva alguses.
(4) Kui artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja on otseosaleja maksesüsteemis, mis on TARGETi kõrvalsüsteem, ja tugineb RTGSi kõrvalsüsteemi arvelduskorrale D või TIPS kõrvalsüsteemi arvelduskorrale, peab selline osaleja esitama Eesti Pangale igal kuul aruande vastava TARGETi kõrvalsüsteemi tehnilistel kontodel hoitava maksimaalse ja päeva keskmise üleööhoiuse summa kohta. Samuti peab selline osaleja esitama igal kuul aruande vastavas kõrvalsüsteemis töödeldud maksimaalse ja päeva keskmise arvelduskohustuste summa kohta.
(5) Kui artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja ei järgi lõigetes 1 kuni 3 sätestatud nõudeid, määrab Eesti Pank talle trahvi, mille suurus on 0,03% maksimaalset hoiusummat ületavast saldost sellise osaleja kõikidel kontodel tööpäeva lõpus, ning täiendava trahvi, mille suurus on 1000 eurot iga päeva kohta, mil mittevastavust ei ole kõrvaldatud.
(6) Lõikes 1 osutatud kontod vaadatakse läbi 12 kuu jooksul alates 6. oktoobrist 2025 ja seejärel vähemalt kord kolme aasta jooksul. Lõikes 2 kirjeldatud maksimaalse hoiusumma arvutamise meetodid vaadatakse läbi 12 kuu jooksul 6. oktoobrist 2025 ja seejärel vähemalt kord kolme aasta jooksul.“;
8) artikli 18 lõike 1 punkt b asendatakse järgmisega:
„b) välkmaksejuhised ja TIPS OLO kreeditkorraldused loetakse TARGET-Eestisse sisestatuks ja tagasivõtmatuks hetkel, mil reserveeritakse vastavad vahendid asjaomase osaleja TIPS eriotstarbelisel rahakontol või tema TIPS kõrvalsüsteemi tehnilisel rahakontol;“;
9) artikkel 21 asendatakse järgmisega:
„Artikkel 21
Hüvitusskeem
Kui TARGETi talitlushäire tõttu ei saa raha ülekandmise korraldust arveldada samal tööpäeval, mil see vastu võeti, või kui seda ei saanud nimetatud põhjusel esitada, pakub Eesti Pank asjaomasele osalejale hüvitist II liites sätestatud erikorra kohaselt.“;
10) artiklile 25 lisatakse järgmised lõiked 6 ja 7:
„(6) Kui artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja ei ole kõrvaldanud olulist mittevastavust artikli 13a nõuetele, võib Eesti Pank lõpetada tema osalemise TARGETis lõike 2 punktis b ja/või punktis c kirjeldatud tingimustel. Erandina lõikest 2 võib Eesti Pank lõpetada tema osalemise TARGETis ühekuulise etteteatamisega ja määrata 1000 euro suuruse täiendava ühekordse trahvi iga suletud konto kohta. Käesoleva lõike kohaldamisel käsitatakse olulise rikkumisena muu hulgas järgmisi asjaolusid:
a) asjaomase maksimaalse hoiusumma limiidi süstemaatiline või korduv rikkumine, sealhulgas, kuid mitte ainult, asjaomase maksimaalse hoiusumma limiidi oluline ületamine;
b) asjaomaste kontode saldo vähendamata jätmine maksimaalse hoiusumma tasemele või sellest allapoole vahendite laekumise tööpäevale järgneva tööpäeva lõpuks;
c) ei ole täidetud kohustust esitada igal kuul aruanne vastava TARGETi kõrvalsüsteemi tehnilistel kontodel hoitava maksimaalse ja päeva keskmise üleööhoiuse summa kohta ning vastavas kõrvalsüsteemis töödeldud maksimaalse ja päeva keskmise arvelduskohustuste summa kohta.
(7) Kui artikli 4 lõike 2 punktis da osutatud osaleja ei täida artikli 10 lõikes 7 sätestatud nõudeid, võib Eesti Pank lõpetada selle osaleja osalemise TARGETis lõike 2 punktis b ja/või punktis c kirjeldatud tingimustel. Erandina lõikest 2 teavitatakse osalejat sellisest lõpetamisest üks kuu ette.“;
11) I liite 4. jakku („TARGETis töödeldavad sõnumiliigid“) lisatakse punkt e:
„e) TIPS OLO kreeditkorralduste puhul kasutatakse järgmisi täiendavaid sõnumite alaliike:
Sõnumiliik |
Kirjeldus |
pacs.002.001.03 |
FIToFIPayment Status Report |
pacs.008.001.08 |
FIToFICustomerCreditTransfer |
pacs.028.001.03 |
FIToFIPaymentStatusRequest |
TIPS OLO kreeditkorraldusega seotud sõnumid tuvastatakse sõnumivahetusprotokollis järelliitega XCY.“;
12) I liite punkt 6 asendatakse järgmisega:
„6. Valideerimiseeskirjad ja veakoodid
Sõnumeid valideeritakse vastavalt laiendatud kõrge väärtusega maksete (High Value Payments Plus, HVPS+) suunistele sõnumite valideerimise kohta, mis on määratletud ISO 20022 standardis, ja vastavalt TARGETis ette nähtud valideerimistele. Üksikasjalikud valideerimiseeskirjad ja veakoodid on kirjeldatud UDFSi vastavates osades järgmiselt:
a) peamiste rahakontode puhul CLMi UDFSi peatükis 14;
b) RTGSi eriotstarbeliste rahakontode puhul RTGSi UDFSi peatükis 13;
c) T2Si eriotstarbeliste rahakontode puhul T2Si UDFSi peatükis 4.1.
Kui välkmaksejuhis, TIPS OLO kreeditkorraldus või tagasivõtmise nõustumus lükatakse mingil põhjusel tagasi, saab TIPS eriotstarbelise rahakonto omanik makse olekusõnumi (pacs.002), nagu on kirjeldatud TIPS UDFSi peatükis 4.2. Kui likviidsuse ülekandmise korraldus lükatakse mis tahes põhjusel tagasi, saab TIPS eriotstarbelise rahakonto omanik makse tagasilükkamise teate [camt.025], nagu on kirjeldatud TIPS UDFSi peatükis 1.6“;
13) IV liite punkti 2.3. („Töötlemine eriolukorras“) lisatakse punkti c alapunkt iii:
„iii) maksed, mida teevad liikmesriikide keskvalitsuste või piirkondlike valitsuste rahandusasutused või mida tehakse neile, et vältida päevasiseste laenude ülekandumist üleöölaenudeks.“;
14) VI liite 6. jagu asendatakse järgmisega:
„6. TIPS ERIOTSTARBELISE RAHAKONTO OMANIKE TASUD
TIPS eriotstarbeliste rahakontode käitamise eest võetakse tasu järgmiselt:
a) Iga TIPS eriotstarbelise rahakonto eest võetakse TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikult igakuist fikseeritud tasu 800 eurot. See fikseeritud tasu hõlmab ühte BICi, mis on TIPS kaudu juurdepääsetav osapool ning määratud TIPS eriotstarbelise rahakonto omaniku kasutusse;
b) Iga TIPS eriotstarbelise rahakonto omaniku määratud täiendava juurdepääsetava osapoole eest kuni maksimaalselt 50 juurdepääsetava osapooleni võetakse TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikult igakuist fikseeritud tasu 20 eurot. Viiekümne esimese ega ühegi järgneva juurdepääsetava osapoole eest tasu ei võeta;
c) Iga välkmaksejuhise, TIPS OLO kreeditkorralduse või tagasikutsumise nõustumuse eest, mille Eesti Pank on aktsepteerinud vastavalt lisa 1 artiklile 17, võetakse nii debiteeritava TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikult kui ka krediteeritava TIPS eriotstarbelise rahakonto või TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikult tasu 0,001 eurot, olenemata sellest, kas välkmaksejuhis, TIPS OLO kreeditkorraldus või tagasikutsumise nõustumus arveldatakse või mitte;
d) TIPS eriotstarbelistelt rahakontodelt peamistele rahakontodele, RTGSi eriotstarbelistele rahakontodele, allkontodele, üleööhoiuste kontodele, TIPS kõrvalsüsteemi tehnilistele kontodele või T2Si eriotstarbelistele rahakontodele tehtavate likviidsuse ülekandmise korralduste eest tasu ei võeta.“;
15) VI liite 7. jaos asendatakse punkt c järgmisega:
„c) Iga välkmaksejuhise, TIPS OLO kreeditkorralduse või tagasikutsumise nõustumuse eest, mille Eesti Pank on aktsepteerinud vastavalt lisa 1 artiklile 17, võetakse nii debiteeritava TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikult kui ka krediteeritava TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikult või TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikult tasu 0,001 eurot, olenemata sellest, kas välkmaksejuhis, TIPS OLO kreeditkorraldus või tagasikutsumise nõustumus arveldatakse või mitte;“;
16) VIII liite punkt 11 asendatakse järgmisega:
„11) „filiaal“ (branch) – välja arvatud käesoleva suunise artikli 9 lõikes 8 osutatud juhul:
a) filiaal Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EL) nr 575/2013, mis käsitleb krediidiasutuste suhtes kohaldatavaid usaldatavusnõudeid ja millega muudetakse määrust (EL) nr 648/2012 (ELT L 176 27.6.2013, lk 1) artikli 4 lõike 1 punkti 17 või Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi 2014/65/EL finantsinstrumentide turgude kohta ning millega muudetakse direktiive 2002/92/EÜ ja 2011/61/EL (ELT L 173 12.6.2014, lk 349) artikli 4 lõike 1 punktis 30 või direktiivi (EL) 2015/2366 artikli 4 punktis 39 määratletud tähenduses; või
b) Euroopa Keskpanga otsuse (EL) 2025/222 (EKP/2025/2) mittepangast makseteenuse pakkujate juurdepääsu kohta eurosüsteemi keskpanga käitatavatele maksesüsteemidele ja keskpangakontodele (EKP/2025/2) (ELT L, 2025/222, 6.2.2025) artikli 1 lõike 3 punktis b osutatud e-raha asutuse puhul tegevuskoht, mis on sellise e-raha asutuse juriidiliselt sõltuv osa ja mis teeb vahetult kõiki või osasid selle asutuse tegevusele omaseid tehinguid; kõiki tegevuskohti, mille on samas liikmesriigis asutanud e-raha asutus, mille peakontor asub teises liikmesriigis, käsitatakse ühe filiaalina;“;
17) VIII liite punkt 16 asendatakse järgmisega:
„16) „raha ülekandmise korraldus“ (cash transfer order) – osaleja või tema nimel tegutseva osapoole korraldus anda saaja käsutusse teatav rahasumma ühelt kontolt teisele kontole tehtava raamatupidamiskandega ning mis on kõrvalsüsteemi ülekandekorraldus, likviidsuse ülekandmise korraldus, välkmaksejuhis, TIPS OLO kreeditkorraldus, tagasikutsumise nõustumus või maksejuhis;“;
18) VIII liitele lisatakse järgmine punkt 18a:
„18a) „keskse vastaspoole laenuvõimalus“ (central counterparty credit facility, CCP credit facility) – laenuvõimalus, mis on loodud kõlblikele kesksetele vastaspooltele üleöölaenu andmiseks juhtudel, kui kesksel vastaspoolel on äärmuslikes turutingimustes likviidsuspuudujääk, järgides käesoleva määruse lisa 2 artikli 10 lõikes 5 ja artiklis 12a sätestatud tingimusi;“;
19) VIII liitele lisatakse järgmine punkt 26a:
„26a) „nõuetele vastav keskne vastaspool“ (eligible CCP) – euroalal asutatud keskne vastaspool, kes vastab käesolevas määruses sätestatud keskse vastaspoole laenuvõimalusele juurdepääsuks kohaldatavatele nõuetele;“;
20) VIII liite punkt 34 asendatakse järgmisega:
„34) „korraldusi andev osapool“ (instructing party) – üksus, kelle on selleks määranud TIPS eriotstarbelise rahakonto omanik või TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanik ning kellel on lubatud saata välkmaksejuhiseid, likviidsuse ülekandmise korraldusi või TIPS OLO kreeditkorraldusi ja/või võtta vastu välkmaksejuhiseid, likviidsuse ülekandmise korraldusi või TIPS OLO kreeditkorraldusi selle konto omaniku või tema juurdepääsetava osapoole nimel;“;
21) VIII liitele lisatakse järgmine punkt 43a:
„43a) „mittepangast makseteenuse pakkuja“ (non-bank payment service provider) – mittepangast makseteenuse pakkuja Euroopa Keskpanga otsuse (EL) 2025/222 (EKP/2025/2) artikli 1 punktis 3 määratletud tähenduses;“;
22) VIII liite punkt 48 asendatakse järgmisega:
„48) „maksejuhis“ (payment order) – osaleja või tema nimel tegutseva osapoole korraldus anda saaja käsutusse teatav rahasumma ühelt kontolt teisele kontole tehtava raamatupidamiskandega ning mis ei ole kõrvalsüsteemi ülekandekorraldus, likviidsuse ülekandmise korraldus, välkmaksejuhis, TIPS OLO kreeditkorraldus ega tagasikutsumise nõustumus;“;
23) VIII liitele lisatakse järgmine punkt 63a:
„63a) „TARGETi välkmaksete arvelduse (TIPS) one-leg out-kreeditkorraldus, TIPS OLO kreeditkorraldus“ (TARGET Instant Payment Settlement (TIPS) one-leg out credit transfer order, TIPS OLO credit transfer order) – kreeditkorraldus, mis koosneb kahest või enamast osast, millest ainult üks arveldatakse TIPSis ja on hõlmatud käesoleva määrusega ning mille ülejäänud osa arveldatakse teises süsteemis või muus vääringus;“.
§ 2. Määruse lisas 2 „Peamiste rahakontode eritingimused“ tehakse järgmised muudatused:
1) artikkel 1 asendatakse järgmisega:
„Artikkel 1
Peamise rahakonto avamine ja haldamine
(1) Eesti Pank avab ja käitab iga osaleja kohta vähemalt üht peamist rahakontot, välja arvatud juhul, kui osaleja on kõrvalsüsteem, mis ei ole kõlblik keskne vastaspool ning mis kasutab ainult RTGSi või TIPS kõrvalsüsteemi arvelduskorda – sellisel juhul on peamise rahakonto kasutamine kõrvalsüsteemi otsustada.
(2) Euroopa Keskpanga suunises (EL) 2015/510 eurosüsteemi rahapoliitika raamistiku rakendamise kohta (EKP/2014/60) (ELT L 091, 2.4.2015, lk 3) sätestatud rahapoliitika operatsioonide ning nende operatsioonide ja muude Eesti Pangaga tehtavate operatsioonide intresside arveldamiseks määrab osaleja Eesti Pangas hoitava esmase peamise rahakonto.
(3) Lõike 2 kohaselt määratud esmast peamist rahakontot kasutatakse ka järgmistel eesmärkidel:
a) lisa 1 artikli 12 kohasel tasustamisel, välja arvatud juhul, kui osaleja on selleks määranud teise osaleja TARGET-Eestis;
b) asjakohastel juhtudel päevasisese laenu andmiseks;
c) asjakohastel juhtudel üleöölaenude andmiseks nõuetele vastavatele kesksetele vastaspooltele keskse vastaspoole laenuvõimaluse kaudu.
(4) Esmase peamise rahakonto negatiivne jääk ei tohi olla väiksem kui krediidiliin, juhul kui krediidiliin on antud. Peamisel rahakontol, mis ei ole esmane peamine rahakonto, ei tohi olla negatiivset jääki.“;
2) artikli 10 lõige 5 asendatakse järgmisega:
„(5) Eesti Pank võib anda nõuetele vastavatele kesksetele vastaspooltele juurdepääsu keskse vastaspoole laenuvõimalusele Euroopa Liidu toimimise lepingu artikli 139 lõike 2 punkti c kohaldamisalas koostoimes EKPSi põhikirja artiklitega 18 ja 42 ning suunise (EL) 2015/510 (EKP/2014/60) artikli 1 lõikega 1. Nõuetele vastavad kesksed vastaspooled peavad mis tahes ajal:
a) olema saanud kesksete vastaspooltena tegevusloa kooskõlas kohaldatavate ELi või riigisiseste õigusaktidega;
b) olema nõuetele vastavad üksused lõike 2 punkti d tähenduses;
c) asuma euroalal;
d) omama juurdepääsu päevasisesele laenule;
e) vastama kooskõlas Euroopa Keskpanga otsuse (EL) 2025/1734 kaitsemeetmete kohta seoses kesksete vastaspoolte juurdepääsuga eurosüsteemi üleöölaenudele TARGETis (EKP/2025/29) (ELT L 13.8.2025) artikliga 2 rahalise usaldusväärsuse kaitsemeetmetega seotud nõuetele;
f) vastama kooskõlas Euroopa Keskpanga otsuse (EL) 2025/1734 (EKP/2025/29) artikliga 3 usaldusväärse likviidsusriski juhtimise kaitsemeetmetega seotud nõuetele.“;
3) artikli 10 lõiked 6 ja 7 jäetakse välja;
4) artikkel 11 asendatakse järgmisega:
„Artikkel 11
Laenu kõlblik tagatis
Päevasisene laen ja juurdepääs keskse vastaspoole laenuvõimalusele peab rajanema kõlblikul tagatisel. Kõlblik tagatis peab hõlmama sama vara, mis on kõlblik eurosüsteemi rahapoliitika operatsioonide jaoks, ning selle suhtes tuleb kohaldada samu hindamis- ja riskiohjamisreegleid, mis on sätestatud suunise (EL) 2015/510 (EKP/2014/60) neljandas osas.“;
5) lisatakse järgmine artikkel 12a:
„Artikkel 12a
Keskse vastaspoole laenuvõimaluse pikendamise menetlus
(1) Keskse vastaspoole laenuvõimaluse suhtes kohaldatav intressimäär on laenamise püsivõimaluse intressimäär.
(2) Kui nõuetele vastav keskne vastaspool, kes ei ole eurosüsteemi rahapoliitika operatsioonide jaoks kõlblik vastaspool ja kellel ei ole juurdepääsu laenamise püsivõimalusele, ei tagasta päevasisest laenu päeva lõpul, loetakse seda automaatselt asjaomase nõuetele vastava keskse vastaspoole taotluseks kasutada keskse vastaspoole laenuvõimalust. Kui sellel nõuetele vastaval kesksel vastaspoolel on rohkem kui üks peamine rahakonto või üks või mitu eriotstarbelist rahakontot, võetakse nende kontode päevalõpu jääki arvesse tema kasutatava keskse vastaspoole laenuvõimaluse summa arvutamisel. See ei ole alus, et tasumata päevasisese laenu eest tagatisena eelhoiustatud vara samaväärses summas vabastada.
(3) Kui lõikes 2 osutatud nõuetele vastav keskne vastaspool mis tahes põhjusel üleöölaenu ei tagasta, kohaldatakse kõnealuse keskse vastaspoole suhtes järgmisi sanktsioone:
a) kui see nõuetele vastav keskne vastaspool ei tagasta üleöölaenu esimest korda 12 kuu jooksul, kohaldatakse trahvi, mille määr on viis protsendipunkti kõrgem, kui oleks laenamise püsivõimaluse intressimäär sellise negatiivse jäägi korral;
b) kui see nõuetele vastav keskne vastaspool ei tagasta üleöölaenu vähemalt teist korda 12 kuu jooksul, suureneb punktis a sätestatud trahvimäär 2,5 protsendipunkti võrra täiendavalt iga negatiivse jäägi juhtumi kohta 12 kuu pikkuse ajavahemiku jooksul.
(4) EKP nõukogu võib lõike 3 kohaselt määratud trahvi kohaldamisest loobuda või seda vähendada, kui asjaomase nõuetele vastava keskse vastaspoole üleöölaenu tasumata jätmine on põhjendatav vääramatu jõuga ja/või lisa 1 VIII liites määratletud TARGETi talitlushäirega.
(5) Eesti Pank võib avaldada EKP-le ja riiklikele pädevatele asutustele nõuetele vastavale kesksele vastaspoolele antud päevasisese ja üleöölaenu summa.“;
6) artikkel 13 asendatakse järgmisega:
„Artikkel 13
Päevasisese laenu andmise piiramine, peatamine, või lõpetamine
(1) Eesti Pank peatab või lõpetab juurdepääsu päevasisesele laenule, kui toimub kas või üks järgmistest probleemsündmustest:
a) osaleja esmane peamine rahakonto Eesti Pangas blokeeritakse või suletakse;
b) osaleja ei vasta enam ühele või mitmele artiklis 10 sätestatud päevasisese laenu andmise nõudele;
c) Finantsinspektsioon või muu pädev asutus on võtnud vastu otsuse osaleja lõpetamise menetluse algatamise, osalejale likvideerija või samaväärse ametiisiku määramise või muu sarnase menetluse algatamise kohta;
d) Euroopa Liit on külmutanud osaleja vahendid ja/või kohaldanud muid meetmeid, mis piiravad osaleja võimalust oma vahendeid kasutada.
(2) Eesti Pank piirab, peatab või lõpetab juurdepääsu päevasisesele laenule, kui toimub kas või üks järgmistest probleemsündmustest:
a) osaleja õigust toimida eurosüsteemi rahapoliitika operatsioonide tehingupoolena on piiratud, see on peatatud või lõpetatud;
b) nõuetele vastava keskse vastaspoole juurdepääsu keskse vastaspoole laenuvõimalusele on piiratud, see on peatatud või lõpetatud.
(3) Eesti Pank võib peatada või lõpetada juurdepääsu päevasisesele laenule, kui RKP peatab või lõpetab osaleja osalemise TARGETis mõnel lisa 1 artikli 25 lõikes 2 nimetatud alusel.
(4) Eesti Pank võib otsustada osaleja juurdepääsu päevasisesele laenule piirata, peatada või lõpetada, kui ta leiab, et osaleja selline juurdepääs toob kaasa riske ettevaatuspõhimõtete järgimisele.“.
§ 3. Määruse lisa 4 „TARGET2-Securities (T2S) eriotstarbeliste rahakontode eritingimused“ artikli 9 lõige 1 asendatakse järgmisega:
„(1) Automaatse tagatise seadmisena laenu andmine peab rajanema nõuetekohasel tagatisel vastavalt loetelule, mille Eesti Pank avaldab kooskõlas Euroopa Keskpanga suunise (EL) 2024/3129 eurosüsteemi krediidioperatsioonide tagatiste haldamise kohta (EKP/2024/22) (ELT L, 2024/3129, 20.12.2024) artikli 8 lõikega 4.“.
§ 4. Määruse lisas 5 „TARGETi välkmaksete arvelduse (TIPS) eriotstarbeliste rahakontode eritingimused“ tehakse järgmised muudatused:
1) artiklile 1 lisatakse järgmine lõige 3:
„(3) Kui TIPS eriotstarbelise rahakonto omanik kasutab oma võimalust võtta vastu TIPS OLO kreeditkorraldusi, teavitab ta sellest Eesti Panka.“;
2) artikli 3 lõige 1 asendatakse järgmisega:
„(1) TIPS eriotstarbelise rahakonto omanik võib määrata ühe või mitu juurdepääsetavat osapoolt ja teavitab Eesti Panka, kui mõni neist juurdepääsetavatest osapooltest võtab vastu TIPS OLO kreeditkorraldusi. Juurdepääsetavad osapooled peavad olema kohustunud järgima SCT Inst skeemi, olles allkirjastanud SEPA välkkreeditkorralduste järgimise kokkuleppe.“;
3) artikli 4 lõikes 1 lisatakse järgmine punkt aa:
„aa) TIPS OLO kreeditkorraldused;“;
4) artikli 6 lõige 3 asendatakse järgmisega:
„(3) Pärast välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorralduse aktsepteerimist vastavalt lisa 1 artiklile 17 kontrollib TARGET-Eesti, kas maksja TIPS eriotstarbelisel rahakontol on arvelduseks piisavalt vahendeid, ning kohalduvad järgmised reeglid:
a) kui vahendeid ei ole piisavalt, lükatakse välkmaksejuhis või TIPS OLO kreeditkorraldus tagasi;
b) kui vahendeid on piisavalt, reserveeritakse asjaomane summa kuni makse saaja vastuse saamiseni. Kui makse saaja nõustub välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorraldusega, arveldatakse see ja reserveerimine tühistatakse samal ajal. Kui makse saaja lükkab välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorralduse tagasi või esimese puhul SCT Inst skeemi tähenduses ja teise puhul TIPS kasutaja üksikasjaliku funktsionaalse kirjelduse (UDFS) tähenduses õigeaegset vastust ei saada, siis lükatakse välkmaksejuhis või TIPS OLO kreeditkorraldus tagasi ja reserveerimine tühistatakse samal ajal.“;
5) artikli 6 lõige 5 asendatakse järgmisega:
„(5) Ilma et see piiraks lõike 3 punkti b kohaldamist, lükkab Eesti Pank välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorralduse tagasi, kui välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorralduse summa ületab kohaldatavat TIPS finantslimiiti (CMB).“;
6) artikli 8 lõige 1 asendatakse järgmisega:
„(1) TIPS kataloog on BICide loetelu, mida kasutatakse teabe suunamiseks, ja see hõlmab järgmisi BICe:
a) TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikud;
b) juurdepääsetavad osapooled.
TIPS kataloog sisaldab iga BICi kohta teavet selle kohta, kas TIPS eriotstarbelise rahakonto omanik või juurdepääsetav osapool võtab vastu TIPS OLO kreeditkorraldusi.“;
7) artikli 10 lõige 4 asendatakse järgmisega:
„(4) Eesti Pank töötleb selle TIPS eriotstarbelise rahakonto omaniku välkmaksejuhised ja TIPS OLO kreeditkorraldusi, kelle osalemine TARGET-Eestis on peatatud või lõpetatud lisa 1 artikli 25 lõigete 1 või 2 alusel ning kellega seoses on Eesti Pank vastavalt artikli 6 lõike 3 punktile b reserveerinud TIPS eriotstarbelisel rahakontol vahendid enne osalemise peatamist või lõpetamist.“;
8) lisatakse järgmine artikkel 11:
„Artikkel 11
Levisõnumid
(1) TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikud võivad kasutada TIPS pakutavat levisõnumi funktsiooni, mis võimaldab TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikul või TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikul saata sõnumi kõigile teistele TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikele ja TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikele, et saata levisõnumeid järgmistes kategooriates:
a) „Seisaku kohene algus“;
b) „Seisaku kohene lõpp“;
c) „Kavandatud seisak“.
(2) TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikud ei tohi saata „vabas vormis sõnumeid“ ega „maksejõuetuse sõnumeid“. Levisõnumite võimalust kasutav TIPS eriotstarbelise rahakonto omanik vastutab ainuisikuliselt mis tahes sõnumi sisu eest.“.
§ 5. Määruse lisas 7 „TARGETi välkmaksete arvelduse (TIPS) kõrvalsüsteemi arvelduskorda kasutavate kõrvalsüsteemide eritingimused“ tehakse järgmised muudatused:
1) artikkel 1 asendatakse järgmisega:
„Artikkel 1
TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto avamine ja haldamine
(1) SCT Inst skeemi kohaselt oma raamatupidamises välkmakseid, TIPS OLO kreeditkorraldusi või välkmaksele lähenevaid makseid arveldava kõrvalsüsteemi taotlusel võib Eesti Pank avada ja käitada ühte või mitut TIPS kõrvalsüsteemi tehnilist kontot. Kui TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanik kasutab võimalust võtta vastu TIPSi OLO kreeditkorraldusi, teavitab ta sellest Eesti Panka.
(2) TIPS kõrvalsüsteemi tehnilisel kontol ei tohi olla negatiivset jääki.
(3) Kõrvalsüsteem peab kasutama TIPS kõrvalsüsteemi tehnilist kontot, et koguda oma arveldavate liikmete eraldatud vajalikku likviidsust oma positsioonide rahastamiseks.
(4) Kõrvalsüsteem võib vastava soovi avaldamisel saada teateid oma TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto krediteerimise ja debiteerimise kohta. Kui kõrvalsüsteem valib selle teenuse, esitatakse teade kohe pärast TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto debiteerimist või krediteerimist.
(5) Kõrvalsüsteem võib saata välkmaksejuhiseid ja tagasikutsumise nõustumusi mis tahes TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikule või TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikule ning TIPS OLO kreeditkorraldusi igale TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikule või TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikule, kes on otsustanud neid vastu võtta.
(6) Kõrvalsüsteem võtab vastu ja töötleb igalt TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikult või TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikult pärinevaid välkmaksejuhiseid, tagasikutsumise nõudeid ja tagasikutsumise nõustumusi. Kui ta on teavitanud Eesti Panka, et kasutab oma võimalust vastavalt lõikele 1, võtab ta vastu TIPSi OLO kreeditkorraldusi igalt TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikult või TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikult, kes on otsustanud neid saata.“;
2) artikli 4 lõige 3 asendatakse järgmisega:
„(3) Pärast välkmaksejuhise või TIPSi OLO kreeditkorralduse aktsepteerimist vastavalt lisa 1 artikli 17 lõikele 1 kontrollib Eesti Pank, kas maksja TIPSi kõrvalsüsteemi tehnilisel kontol on arveldamiseks piisavalt vahendeid, ning kohaldatakse järgmist:
a) kui vahendeid ei ole piisavalt, lükatakse välkmaksejuhis või TIPSi OLO kreeditkorraldus tagasi;
b) kui vahendeid on piisavalt, siis asjaomane summa reserveeritakse, oodates makse saaja vastust. Kui makse saaja nõustub välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorraldusega, arveldatakse see ja reserveerimine tühistatakse samal ajal. Kui makse saaja lükkab välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorralduse tagasi või esimese puhul SCT Inst skeemi tähenduses ja teise puhul TIPS UDFSi tähenduses õigeaegset vastust ei saada, siis lükatakse välkmaksejuhis või TIPS OLO kreeditkorraldus tagasi ja reserveerimine tühistatakse samal ajal.“;
3) artikli 4 lõige 5 asendatakse järgmisega:
„(5) Ilma et see piiraks lõike 3 punkti b kohaldamist, lükkab Eesti Pank välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorralduse tagasi, kui välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorralduse summa ületab kohaldatavat TIPS finantslimiiti (CMB).“;
4) artikli 5 lõige 2 asendatakse järgmisega:
„(2) Tagasikutsumise nõue edastatakse arveldatud välkmaksejuhise või TIPS OLO kreeditkorralduse saajale, kes võib vastata jaatavalt (nõustub tagasikutsumisega) või eitavalt (keeldub tagasikutsumisest).“;
5) artikli 8 lõikele 1 lisatakse järgmine punkt d:
„d) TIPSi OLO kreeditkorraldused.“;
6) artikli 9 lõige 1 asendatakse järgmisega:
„(1) TIPS kataloog on BICide loetelu, mida kasutatakse teabe suunamiseks, ja see hõlmab järgmiste üksuste BICe:
a) TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikud;
b) juurdepääsetavad osapooled.
TIPS kataloog sisaldab iga BICi puhul teavet selle kohta, kas TIPS eriotstarbelise rahakonto omanik või juurdepääsetav osapool võtab vastu TIPS OLO kreeditkorraldusi.“;
7) artikli 11 lõige 4 asendatakse järgmisega:
„(4) Eesti Pank töötleb selle TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omaniku välkmaksejuhised või TIPS OLO kreeditkorraldused, kelle osalemine TARGET-Eestis on peatatud või lõpetatud lisa 1 artikli 25 lõigete 1 või 2 alusel ning kellega seoses on Eesti Pank vastavalt artikli 4 lõike 3 punktile b reserveerinud TIPS eriotstarbelisel rahakontol vahendid enne osalemise peatamist või lõpetamist.“;
8) lisatakse järgmine artikkel 12:
„Artikkel 12
Levisõnumid
(1) TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikud võivad kasutada TIPS pakutavat levisõnumi funktsiooni, mis võimaldab TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikul või TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikul saata sõnumi kõigile teistele TIPS eriotstarbelise rahakonto omanikele ja TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikele, et saata levisõnumeid järgmistes kategooriates:
a) „Seisaku kohene algus“;
b) „Seisaku kohene lõpp“;
c) „Kavandatud seisak“.
(2) TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanikud ei tohi saata „vabas vormis sõnumeid“ ega „maksejõuetuse sõnumeid“. Levisõnumite võimalust kasutav TIPS kõrvalsüsteemi tehnilise konto omanik vastutab ainuisikuliselt mis tahes sõnumi sisu eest.“.
§ 6. Määrus jõustub 6. oktoobril 2025. aastal.
Madis Müller
President
Facebook
X.com