Teksti suurus:

Ettevõtja teadus- ja arendustöötaja toetus

Väljaandja:Majandus- ja infotehnoloogiaminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:01.03.2024
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT I, 27.02.2024, 6

Ettevõtja teadus- ja arendustöötaja toetus

Vastu võetud 16.02.2024 nr 7

Määrus kehtestatakse riigieelarve seaduse § 531 lõike 1 alusel.

1. peatükk Üldsätted 

§ 1.  Reguleerimissala

  (1) Määrusega kehtestatakse ettevõtja teadus- ja arendustöötaja (edaspidi TA-töötaja) toetuse taotlemise, taotluste menetlemise, toetuse kasutamise ja tagasinõudmise tingimused ning kord.

  (2) Määruse alusel antav toetus on vähese tähtsusega abi Euroopa Komisjoni määruse (EL) nr 2023/2831, milles käsitletakse Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamist vähese tähtsusega abi suhtes (ELT L, 2023/2831, 15.12.2023, lk 1–12, edaspidi VTA määrus) kohaselt ning sellele kohaldatakse nimetatud määruses ja konkurentsiseaduse §-s 33 sätestatut.

  (3) Määruse alusel ei anta toetust VTA määruse artikli 1 lõikes 1 sätestatud juhtudel.

  (4) Määruse alusel toetuse taotlemise, määramise ja kasutamisega seotud teave ja dokumendid esitatakse perioodi 2021–2027 Euroopa Liidu ühtekuuluvus- ja siseturvalisuspoliitika fondide rakendamise seaduse § 21 lõikes 3 nimetatud e-toetuse keskkonna kaudu. Kui nimetatud keskkonnas ei ole vastava dokumendiliigi esitamist ette nähtud, esitatakse digitaalselt allkirjastatud dokument elektrooniliselt.

§ 2.  Toetuse eesmärk

  Toetuse eesmärk on aidata kaasa erasektori teadus- ja arendustegevuse (edaspidi TA) mahu kasvule ning TA-töötajate töökohtade säilimisele ja uute loomisele.

§ 3.  Terminid

  Määruses kasutatakse termineid järgmises tähenduses:
  1) TA on uudne, loominguline, ettemääramatu tulemusega, süstemaatiline ning ülekantav ja korratav uurimis- ja arendustöö, mille eesmärk on saada uusi teadmisi ja leida teadmistele uusi rakendusalasid ning mis jaguneb alusuuringuteks, rakendusuuringuteks ja eksperimentaalarenduseks;
  2) TA-töötaja on teadlane, insener või tehnik;
  3) teadlane ja insener on teaduskraadi või kõrgharidusega isik, kes tegeleb elukutselisena alus- ja rakendusuuringutega või teeb katse- ja arendustöid uute teadmiste, toodete, protsesside, meetodite ja süsteemide loomiseks;
  4) tehnik on TA-ga seotud isik, kellel on kutsetunnistus valdkonnas, milles ta töötab teadlaste või inseneride juhtimisel;
  5) toetatav periood on Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (edaspidi EIS) veebilehel avaldatud ajavahemik, mille vältel TA-töötaja kohta Maksu-ja Tolliametile deklareeritud töötasult arvutatud tulumaksule saab taotleda toetust.

§ 4.  Toetuse rakendamine

  Toetuse taotluseid menetleb, taotluse rahuldamise, rahuldamata jätmise ja toetuse tagasinõudmise otsuseid ning toetuse makseid teeb ja järelevalvet teostab EIS.

§ 5.  Vaide esitamine ja menetlemine

  (1) EIS-i otsuse või toimingu peale esitatakse enne halduskohtusse kaebuse esitamist vaie EIS-ile 30 päeva jooksul arvates päevast, millal isik vaidlustatavast otsusest või toimingust teada sai või oleks pidanud teada saama.

  (2) EIS lahendab vaide haldusmenetluse seaduses sätestatud korras.

2. peatükk Toetatav tegevus ja toetuse suurus 

§ 6.  Toetatav tegevus

  (1) Toetatakse ettevõtja TA kulusid, mis on seotud TA-töötaja töötasuga.

  (2) Toetust antakse ettevõtjale, kelle tegevus panustab §-s 2 nimetatud eesmärgi saavutamisse.

§ 7.  Toetuse suurus

  (1) Toetuse suurus toetuse saaja ühe TA-töötaja kohta on maksimaalselt 25 protsenti toetataval perioodil TA-töötaja eest Maksu- ja Tolliametile deklareeritud töötasult arvutatud tulumaksust.

  (2) Kui TA-töötaja täidab lisaks TA-le muid ülesandeid, lähtutakse toetuse arvutamisel vaid TA-ga seotud ülesannete osakaalust.

  (3) Taotlejale VTA määruse kohaselt antud vähese tähtsusega abi koos käesoleva määruse raames taotletava toetusega ja käesolevas lõikes nimetamata Euroopa Komisjoni määruste kohaselt antud vähese tähtsusega abiga ei tohi mis tahes kolme aasta pikkuse ajavahemiku jooksul ületada 300 000 eurot.

  (4) Kui taotleja on saanud vähese tähtsusega abi Euroopa Komisjoni määruse (EL) nr 2023/2832 Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamise kohta üldist majandushuvi pakkuvaid teenuseid osutavatele ettevõtjatele antava vähese tähtsusega abi suhtes (ELT L, 2023/2832, 15.12.2023, lk 1–12) kohaselt, ei tohi talle mistahes kolme aasta pikkuse ajavahemiku jooksul nimetatud määruse ja VTA määruse alusel antud vähese tähtsusega abi koos käesoleva määruse alusel taotletava vähese tähtsusega abiga ületada 750 000 eurot.

  (5) Vähese tähtsusega abi suuruse arvestamisel loetakse üheks ettevõtjaks VTA määruse artikli 2 lõikes 2 nimetatud ettevõtjad.

  (6) Vähese tähtsusega abi andmisel lähtutakse VTA määruse artikli 5 lõikes 1 sätestatud kumuleerimisreeglitest.

3. peatükk Toetuse taotlemine ja taotluste menetlemine 

§ 8.  Nõuded taotlejale

  (1) Toetust võib taotleda Eesti äriregistrisse kantud äriühing, kus töötab vähemalt üks TA-töötaja, kelle töötasult makstavad ja kinnipeetavad maksud on vastavalt Eesti seadusandlusele deklareeritud Maksu- ja Tolliametile.

  (2) Taotleja peab vastama järgmistele tingimustele:
  1) taotleja maksuvõlg koos intressiga ei tohi olla suurem kui 100 eurot või peab selle tasumine olema ajatatud ja maksed tähtaegselt tasutud;
  2) on taotluse rahuldamise otsuse tegemise hetkeks nõuetekohaselt täitnud maksukorralduse seaduses sätestatud maksudeklaratsioonide esitamise kohustuse ja esitanud äriregistrile majandusaasta aruanded, mille esitamise tähtaeg on saabunud;
  3) taotlejal või taotleja seaduslikul esindajal ei ole karistusseadustiku §-de 209, 2091, 210, 2601, 372, 373, 379 või 384 alusel määratud kehtivat karistust;
  4) kui taotleja on varem saanud toetust, mis on kuulunud tagasimaksmisele, peavad tagasimaksed olema tehtud;
  5) taotleja või tema üle valitsevat mõju omava isiku suhtes ei tohi olla algatatud likvideerimis-, sundlõpetamis- või pankrotimenetlust ega välja kuulutatud pankrotti;
  6) on taotluse esitamisele vähemalt kolmel vahetult eelnenud kuul deklareerinud Maksu- ja Tolliametile TA-töötajale tehtud väljamaksetelt sotsiaalmaksu ja tulumaksu;
  7) on esitanud taotlemisele vahetult eelnenud aastal või on kohustatud esitama taotluse esitamise aastal Statistikaametile andmed TA kulude kohta.

  (3) Tööleping taotleja ja töötaja vahel on sõlmitud tähtajatult või kehtib vähemalt 12 kuud lepingu sõlmimisest.

§ 9.  Nõuded taotlusele

  Taotlus peab sisaldama järgmisi andmeid ja kinnitusi:
  1) taotleja ärinimi ja registrikood;
  2) projekti nimetus;
  3) TA-töötaja nimi ja isikukood, isikukoodi puudumisel sünnikuupäev;
  4) TA-töötaja ametinimetus ja TA-tegevusega seotud tööaja osakaal toetataval perioodil;
  5) volikiri, kui taotleja esindusõiguslik isik tegutseb volituse alusel;
  6) kinnitus, et esitatud andmed on õiged ja taotleja vastab esitatud nõuetele;
  7) kinnitus, et taotleja on teavitatud oma TA-töötajaid andmete esitamisest EIS-ile;
  8) kinnitus, et Statistikaametile esitatakse taotluses nimetatud TA-töötaja kulud.

§ 10.  Toetuse taotlemine

  (1) Toetust taotletakse voorupõhiselt.

  (2) Taotlusvooru taotluste vastuvõtmise alustamisest, kestusest, eelarvest ja toetatavast perioodist teavitab EIS oma veebilehel, kooskõlastades need enne Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga.

§ 11.  Taotluste menetlemine

  (1) Taotluse menetlemise tähtaeg on 35 tööpäeva pärast taotlusvooru lõppemist.

  (2) Taotluse läbivaatamise käigus kontrollib EIS taotleja ja taotluse vastavust määruses sätestatud nõuetele.

  (3) Taotlust ei tunnistata nõuetele vastavaks, kui esineb vähemalt üks järgmine asjaolu:
  1) taotlus või taotleja ei vasta vähemalt ühele määruses sätestatud nõudele ja puudust ei ole võimalik lõikes 4 sätestatud tähtaja jooksul kõrvaldada;
  2) taotluses on esitatud ebaõigeid või mittetäielikke andmeid või taotleja mõjutab õigusvastaselt otsuse tegemist;
  3) taotleja ei võimalda kontrollida taotleja või taotluse vastavust nõuetele.

  (4) Kui EIS avastab taotluse läbivaatamisel puudusi, teavitab ta sellest viivitamata taotlejat ja annab puuduste kõrvaldamiseks tähtaja kuni kümme tööpäeva. Taotluse menetlemise tähtaeg pikeneb puuduste kõrvaldamiseks antud aja võrra.

  (5) EIS võib taotluse menetlemise käigus nõuda taotlejalt selgitusi ja lisateavet taotluses esitatud andmete kohta ning taotluse täiendamist või muutmist. Taotluse menetlemise tähtaeg pikeneb selgituste ja lisateabe esitamiseks antud aja võrra, kuid mitte rohkem kui kümme tööpäeva.

§ 12.  Taotluse rahuldamine, osaline rahuldamine ja rahuldamata jätmine

  (1) Nõuetele vastava taotleja ja taotluse kohta teeb EIS taotluse rahuldamise otsuse.

  (2) Taotluse rahuldamise otsuses märgitakse vähemalt:
  1) otsuse tegemise kuupäev ja tegija;
  2) toetuse saaja ärinimi, aadress ja registrikood;
  3) projekti nimetus ja number;
  4) toetuse summa;
  5) toetatav perioodi;
  6) toetuse maksmise tingimused ja kord;
  7) toetuse saaja kohustused;
  8) teave vähese tähtsusega abi andmise kohta;
  9) vaidlustamisviide.

  (3) Taotluse võib rahuldada osaliselt, kui taotluse täielik rahuldamine ei ole võimalik taotluste rahastamiseks ette nähtud eelarve mahu tõttu ning taotleja on taotluse osalise rahuldamisega nõus. Kui taotleja ei nõustu taotluse osalise rahuldamisega, teeb EIS taotluse rahuldamata jätmise otsuse.

  (4) Kui toetuse rahastamise eelarvest ei piisa kõigi nõuetele vastavate taotluste rahuldamiseks täies ulatuses, jaotatakse eelarve rahuldamisele kuuluvate taotluste vahel proportsionaalselt sellega, kuidas vastava toetuse rahastamise eelarve suhtub nõuetele vastavate taotluste kogusummasse.

  (5) Kui toetust taotletakse suuremas summas kui taotleja on vähese tähtsusega abina õigustatud saama, vähendatakse taotleja nõusolekul toetuse summat vähese tähtsusega abi lubatud ülemmäärani. Kui taotleja vähendamisega ei nõustu, teeb EIS taotluse rahuldamata jätmise otsuse. Taotluse osalisel rahuldamisel nimetatud alusel lähtutakse lõikest 4.

  (6) Nõuetele mittevastava taotleja või taotluse osas teeb EIS taotluse rahuldamata jätmise otsuse.

4. peatükk Toetuse maksmine, aruandlus ning toetuse saaja ja EIS-i õigused ja kohustused 

§ 13.  Toetuse maksmine ja aruandlus

  (1) Toetus makstakse toetuse saajale kümne tööpäeva jooksul taotluse rahuldamise otsuse tegemisest.

  (2) Toetust makstakse taotluse rahuldamise otsuses märgitud toetatava perioodi eest ja juhul, kui toetuse saaja on maksnud nimetatud ajavahemikul TA-töötaja töötasult maksmisele ja kinnipidamisele kuuluvad maksud ja maksed.

  (3) Toetuse saaja esitab järelaruande EIS-i nõudmisel kuni kolme aasta jooksul toetuse saamisest, mis sisaldab infot toetuse kasutamise ja mõju kohta, sealhulgas ettevõtja TA mahu ja TA-töötajate arvu ning tehtud TA osas.

§ 14.  Toetuse saaja õigused ja kohustused

  (1) Toetuse saajal on õigus saada EIS-ilt teavet ja selgitusi toetuse kasutamise ja toetuse saaja kohustuste kohta.

  (2) Toetuse saaja kohustub:
  1) esitama EIS-ile nõutud teabe ettenähtud vormil, viisil ja tähtajal;
  2) võimaldama EIS-il teha kohapealset kontrolli ja järelevalvet toetusega seotud dokumentide üle;
  3) säilitama taotluse, toetuse ja projekti elluviimisega seonduvad dokumendid ja materjalid kümme aastat taotluse rahuldamise otsuse tegemisest;
  4) kajastama saadud toetust oma raamatupidamisarvestuses;
  5) viivitamata kirjalikult informeerima EIS-i kõigist esitatud andmetes toimunud muudatustest või asjaoludest, mis mõjutavad või võivad mõjutada toetuse saamist;
  6) maksma EIS-i nõudel toetuse tähtaegselt tagasi;
  7) esitama Statistikaametile TA kulud, mille osas toetust taotletakse.

§ 15.  EIS-i õigused ja kohustused

  (1) EIS-il on õigus:
  1) kontrollida esitatud teavet ja dokumente;
  2) nõuda toetus osaliselt või täielikult tagasi, kui selgub, et toetuse saaja on toetuse saamiseks esitanud ebaõigeid andmeid või kasutab toetust vastuolus määruses sätestatud tingimustega;
  3) pärast toetuse andmist teostada järelkontrolli vähese tähtsusega abi reeglite nõuetele vastavuse üle;
  4) saada Maksu- ja Tolliametilt toetuse saamise nõuetekohasuse ja toetuse sihipärase kasutamise kontrollimiseks maksusaladust sisaldavat teavet vastavalt maksukorralduse seaduse § 29 punktile 46.

  (2) EIS kohustub:
  1) nõustama taotlejat ja toetuse saajat projektiga seotud küsimustes;
  2) tegema taotlusvormi ja asjakohased juhendmaterjalid kättesaadavaks oma veebilehel;
  3) hoidma konfidentsiaalsena teabe, mis on teatavaks saanud taotluse menetlemise käigus, välja arvatud punktis 5 nimetatud teabe, ja õigusaktides sätestatud juhul;
  4) säilitama toetuse andmisega seotud dokumente kümme aastat viimasest abi andmise otsusest arvates;
  5) pärast taotluse rahuldamise otsust tegema oma veebilehel kättesaadavaks toetuse saaja nime, toetusmeetme nime ning toetuse summa.

§ 16.  Toetuse tagasinõudmine ja tagasimaksmine

  (1) EIS teeb toetuse osalise või täieliku tagasinõudmise otsuse kaalutlusõiguse kohaselt järgmistel juhtudel:
  1) toetust on makstud vastuolus määruses sätestatud tingimusega;
  2) toetuse saaja on jätnud osaliselt või täielikult täitmata määruses või toetuse rahuldamise otsuses nimetatud kohustuse;
  3) toetuse saaja suhtes on algatatud sundlõpetamis-, likvideerimis- või pankrotimenetlus;
  4) toetuse saaja on esitanud toetuse taotlemisel ebaõiget teavet või jätnud nõutud teabe esitamata;
  5) ilmneb asjaolu, mille korral taotlust ei oleks rahuldatud või see oleks rahuldatud osaliselt.

  (2) Toetuse saaja peab tagasinõutud toetuse maksma tagasi 60 kalendripäeva jooksul otsuse kehtima hakkamise päevast.

  (3) Kui riigiabi on antud ebaseaduslikult või seda on väärkasutatud, juhindutakse riigiabi tagasinõudmise korral konkurentsiseaduse §-s 42 sätestatust.

Tiit Riisalo
Majandus- ja infotehnoloogiaminister

Ahti Kuningas
Kantsler

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json