Riigikoguseadusalgtekst-terviktekstSöSohutusnõuetekohasuspõllumajandussöötavaldamineavaldatud2007-01-11+02:00Vabariigi President2007-01-18+02:0083RT I2007-01-252007632http://www.riigiteataja.ee/akt/127807352007-02-01+02:002009-10-22+03:00tyviseadus_1_10.02.2010.xsd1278073532024-01-19Maret Mauer309829Söödaseadus11ÜLDSÄTTED1Seaduse reguleerimisala1Käesolev seadus sätestab nõuded sööda, sööda käitlemise ja kasutamise kohta ning nõuded sööda ohutus- ja muudele nõuetele vastavuse üle riikliku järelevalve korraldamise kohta, et tagada sööda ohutus inimese ja looma tervisele ning keskkonnale ja soodne mõju loomale ja loomakasvatussaadusele.2Euroopa Liidu õigusaktides ja käesolevas seaduses ettenähtud haldusmenetlusele kohaldatakse haldusmenetluse seaduse sätteid, arvestades Euroopa Liidu õigusaktide ja käesoleva seaduse erisusi.3 võib oma pädevuse piires kehtestada söödaalaste meetmete kohaldamiseks õigusakte küsimustes, mille otsustamise õigus on vastavalt Euroopa Liidu õigusaktidele liikmesriigil.2Sööt1Sööt käesoleva seaduse tähenduses on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 178/2002, millega sätestatakse toidualaste õigusnormide üldised põhimõtted ja nõuded, asutatakse Euroopa Toiduohutusamet ja kehtestatakse toidu ohutusega seotud menetlused (EÜT L 31, 01.02.2002, lk 1–24), artikli 3 lõikes 4 sätestatud aine või toode.2Söödamaterjal käesoleva seaduse tähenduses on värske või konserveeritud, taimse või loomse päritoluga, töötlemata või töödeldud toode või orgaaniline või anorgaaniline aine, mida söödetakse loomale lisanditega või lisanditeta, töötlemata või töödeldud kujul või segasööda koostises või kasutatakse eelsegu koostises.3Söödalisand käesoleva seaduse tähenduses on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1831/2003 loomasöötades kasutatavate söödalisandite kohta (ELT L 268, 18.10.2003, lk 29–43) artikli 2 lõike 2 punktis a sätestatud söödalisand.4Eelsegu käesoleva seaduse tähenduses on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1831/2003 artikli 2 lõike 2 punktis e sätestatud eelsegu.5Segasööt käesoleva seaduse tähenduses on looma söötmiseks ettenähtud söödalisanditega või söödalisanditeta erinevate söödamaterjalide segu, mida söödetakse loomale täis- või täiendsöödana.6Täissööt käesoleva seaduse tähenduses on segasööt, mis on oma koostiselt küllaldane looma päevase söödavajaduse rahuldamiseks. Looma päevane söödavajadus käesoleva seaduse tähenduses on sööda keskmine üldkogus, mis 12-protsendilise niiskusesisalduse juures rahuldab kindlat liiki, kindlas eas või kindla tootlikkusega looma vajadused.7Täiendsööt käesoleva seaduse tähenduses on söötade segu, milles on suur kindlate ainete sisaldus ja mis oma koostiselt sobib looma päevase söödavajaduse rahuldamiseks, kui seda kasutatakse koos muu söödaga.8Erisööt käesoleva seaduse tähenduses on segasööt, mis oma koostise, kasutusotstarbe või tootmistehnoloogia poolest erineb muust segasöödast või ravimsöödast ning mida antakse loomale kindla söödavajaduse rahuldamiseks.9Erisöödamaterjal käesoleva seaduse tähenduses on tehistoode, mis viiakse turule eraldi söödana või sööda koostises looma proteiinivajaduse otseseks või kaudseks rahuldamiseks.10Ravimsööt käesoleva seaduse tähenduses on sööt, mis sisaldab veterinaarravimit ning mida kasutatakse looma söötmiseks raviomaduste või haigust ärahoidvate omaduste tõttu.3Heade tavade juhendi hindamine1Ettevõtjate ühenduse väljatöötatud heade tavade juhendi vastavust Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005, millega kehtestatakse söödahügieeni nõuded (ELT L 35, 08.02.2005, lk 1–22), artikli 21 lõikes 2 sätestatud nõuetele hindab Veterinaar- ja Toiduamet.2Veterinaar- ja Toiduamet keeldub heade tavade juhendi heakskiitmisest, kui juhend ei vasta Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 21 lõikes 2 sätestatud nõuetele.3Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 21 lõikes 2 sätestatud nõuetele vastavaks hinnatud juhendi esitab Veterinaar- ja Toiduamet Põllumajandusministeeriumile, kes edastab selle Euroopa Komisjonile.2SÖÖDA KOHTA ESITATAVAD NÕUDED4Sööda nõuetekohasus ja ohutus1Sööt peab vastama asjakohastes Euroopa Liidu õigusaktides, käesolevas seaduses ning selle alusel kehtestatud õigusaktides sätestatud nõuetele.2
Sööt peab olema ohutu inimese ja looma tervisele ning keskkonnale (edaspidi
ohutu
) ning vastama kasutusotstarbele.
3Sööt ei tohi sisaldada keelatud koostisosa. Keelatud koostisosa käesoleva seaduse tähenduses on komisjoni otsuses 2004/217/EÜ, millega võetakse vastu materjalide nimekiri, mille ringlus või kasutamine loomasöödaks on keelatud (ELT L 67, 05.03.2004, lk 31–33), nimetatud aine või toode.4Sööt ei tohi sisaldada soovimatut ainet lubatust suuremal määral. Soovimatu aine käesoleva seaduse tähenduses on söödas sisalduv kahjulik aine või toode, mis on sinna lisandunud, tekkinud või sattunud sööda tootmisel või keskkonna saastumise tõttu ning mille lubatust suurem sisaldus söödas on ohtlik inimese või looma tervisele või keskkonnale või halvendab loomakasvatussaaduse omadusi. Soovimatu ainena ei käsitata haigusetekitajat.5Sööta, mis sisaldab soovimatut ainet lubatust suuremal määral, ei tohi soovimatu aine sisalduse vähendamiseks segada sama või muu söödaga.6Soovimatute ainete loetelu ja nende ainete sisalduse lubatud piirmäärad söödas .7
Põhjendatud kahtlusest, et sööt võib olla ohtlik inimese või looma tervisele või keskkonnale või sisaldab keelatud koostisosa (edaspidi
ohtlik
), teatab sellise sööda avastanud isik viivitamata Veterinaar- ja Toiduametile. Teatada tuleb ka võimalikult täpsed järelevalvetoimingute alustamist võimaldavad andmed, eelkõige ohukahtlusega sööda asukoht ja päritolu ning sööda käitleja nimi.
5Sööda ja söödapartii märgistamine1Sööt peab olema nõuetekohaselt märgistatud ning vastama sööda kohta avaldatud teabele. Sööda muutmist ilma sööda kohta avaldatud teavet muutmata käsitatakse sööda võltsimisena.2Märgistamisel sööda kohta avaldatav teave peab olema selgesti nähtav, loetav ja kustumatu ning kirjeldama üheselt mõistetavalt sööta ja selle koostist ning sööda kasutustingimusi ja -otstarvet. Sööda kohta avaldatav teave ei tohi olla eksitav ega omistada söödale omadusi, mida sellel ei ole.3Märgistamisel sööda kohta avaldatav teave kinnitatakse pakendile püsikindlalt, pakendamata sööda puhul avaldatakse teave söödaga kaasasoleval eraldi dokumendil.4Tarbijale pakutav või müüdav sööt märgistatakse eesti keeles, muul juhul võib sööt olla eestikeelse märgistuseta, kui selle sööda kohta on koostatud eraldi eestikeelne dokument, millele on kantud sööda märgistamisel avaldatav teave.5Geneetiliselt muundatud organisme sisaldav, neist koosnev või neist toodetud sööt märgistatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1829/2003 geneetiliselt muundatud toidu ja sööda kohta (ELT L 268, 18.10.2003, lk 1–23) artiklis 25 ning Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1830/2003, milles käsitletakse geneetiliselt muundatud organismide jälgitavust ja märgistamist ning geneetiliselt muundatud organismidest valmistatud toiduainete ja sööda jälgitavust (ELT L 268, 18.10.2003, lk 24–28), artiklites 4 ja 5 sätestatud nõuete kohaselt.6Söödapartii märgistatakse viisil, mis võimaldab seda teistest söödapartiidest eristada ja tagada sööda jälgitavuse. Söödapartii käesoleva seaduse tähenduses on sama nimetuse ja omadustega ning samadel tingimustel toodetud sööda kogus.3SÖÖDA KÄITLEMISE JA KASUTAMISE NÕUDED6Sööda käitlemine ja kasutamine1Sööda käitlemisel ja kasutamisel järgitakse asjakohastes Euroopa Liidu õigusaktides, käesolevas seaduses ning selle alusel kehtestatud õigusaktides sätestatud nõudeid.2Sööda käitlemine käesoleva seaduse tähenduses on söödaga seotud tegevus Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 178/2002 artikli 3 lõikes 16 sätestatud käitlemise etappides.3Sööda käitleja käesoleva seaduse tähenduses on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 3 punktis b nimetatud isik.4Eelsegu, erisöödamaterjali ja söödalisandit on lubatud võõrandada või muul eesmärgil üle anda üksnes sööda käitlejale, kelle ettevõte on selleks tunnustatud või registreeritud.5Sööda kasutamise korral turustamisotstarbelise loomse toidu saamiseks peetava looma söötmiseks täidetakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 III lisa nõudeid.6Loomset proteiini sisaldavat sööta käideldakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 999/2001, millega sätestatakse teatavate transmissiivsete spongioossete entsefalopaatiate vältimise, kontrolli ja likvideerimise eeskirjad (EÜT L 147, 31.05.2001, lk 1–40), ja Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 1774/2002, milles sätestatakse muuks otstarbeks kui inimtoiduks ettenähtud loomsete kõrvalsaaduste sanitaareeskirjad (EÜT L 273, 10.10.2002, lk 1–95), sätestatud nõuete kohaselt.7Loomne proteiin käesoleva seaduse tähenduses on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 999/2001 IV lisa II osa punktis A nimetatud valk ja sellisest valgust saadud sööt.8Kalajahu, dikaltsiumfosfaati, trikaltsiumfosfaati, veretooteid või verejahu sisaldava sööda tootmisega ja söötmisega võib tegelda Veterinaar- ja Toiduameti loal. Veterinaar- ja Toiduamet keeldub loa andmisest, kui ettevõttes ei suudeta tagada Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 999/2001 sätestatud nõuete täitmist.9Käesoleva paragrahvi lõikes 8 nimetatud loa taotluse sisu- ja vorminõuded ning taotluse menetlemise korra .10Sööda esmatoodangu väikesed kogused ning nende turuleviimise nõuded .7Enesekontroll1
Sööda käitleja, kelle ettevõttes tegeldakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 5 lõikes 2 nimetatud tegevusega, kontrollib sööda ja selle käitlemise nõuetekohasust (edaspidi
enesekontroll
) ning rakendab abinõud sööda nõuetekohasuse tagamiseks.
2Enesekontrolliks koostatakse ettevõttes enesekontrolliplaan, mis on kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 6 lõikes 2, artiklis 7 ning määruse II lisas sätestatud nõuetega.3Enesekontrolliplaan ning sööda ja selle käitlemise nõuetekohasuse tagamiseks rakendatavad abinõud moodustavad enesekontrollisüsteemi. Enesekontrollisüsteemi andmed dokumenteeritakse ja neid säilitatakse vähemalt 18 kuud.8Söödamaterjali turuleviimineSöödamaterjali turuleviimise nõuded .9Söödalisandi käitlemine ja kasutamineSöödalisandit ja seda sisaldavat eelsegu võib käidelda või loomade söötmiseks kasutada kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 1831/2003 sätestatud nõuetega.10Segasööda käitlemineSegasööda käitlemise ja märgistamise nõuded .11Erisööda käitlemineErisööda kasutusotstarvete ja nende saavutamiseks vajalike kasutusviiside loetelu ning nõuded erisööda märgistamisel avaldatava teabe kohta .12Erisöödamaterjali käitlemine ja kasutamine1Käidelda ja loomade söötmiseks kasutada lubatud erisöödamaterjalide loetelu ning erisöödamaterjalide kasutamise ja märgistamise nõuded .2Erisöödamaterjalide loetelus nimetamata erisöödamaterjali käitlemise alustamise taotlemiseks esitatakse asjakohane taotlus Euroopa Komisjonile Veterinaar- ja Toiduameti kaudu.3Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud taotluse sisu- ja vorminõuded ning taotluse menetlemise korra .13Ravimsööda käitlemine ja kasutamine1Ravimsööta võib toota üksnes Ravimiametis veterinaarravimina registreeritud ravimsööda eelsegust ning veterinaararsti väljastatud ravimsööda retsepti alusel.2Ravimsööda eelsegu käesoleva seaduse tähenduses on ravimiseaduse § 6 lõikes 2 sätestatud ravimsööda eelsegu.3Ravimsööt peab vastama retseptile ning seda antakse loomale üksnes veterinaararsti juhiste kohaselt ja lisatöötlemiseta.4Ravimsööda käitlemise nõuded .14Geneetiliselt muundatud sööda käitlemine ja kasutamine1Geneetiliselt muundatud sööta ja söödaks kasutatavat geneetiliselt muundatud organismi võib turule viia kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 1829/2003 sätestatud nõuetega.2Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1829/2003 artiklites 17 ja 27 nimetatud taotlus edastatakse Euroopa Toiduohutusametile Veterinaar- ja Toiduameti kaudu.15Sööda kasutamine teadustegevuseks1Teadus- ja arendusasutus võib Veterinaar- ja Toiduameti kirjalikul nõusolekul Eestisse toimetada ning Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1831/2003 artikli 3 lõikes 2 sätestatud nõudeid arvestades kasutada teadustegevuseks, sealhulgas katsete tegemiseks:1söödalisandit, mida ei ole kantud Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1831/2003 artiklis 17 nimetatud ühenduse söödalisandite registrisse;2käesoleva seaduse § 12 lõike 1 alusel kehtestatud loetelus nimetamata erisöödamaterjali ning seda sisaldavat sööta.2Veterinaar- ja Toiduamet keeldub käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud nõusoleku andmisest, kui teadus- ja arendusasutus ei suuda tagada Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1831/2003 artikli 3 lõikes 2 sätestatud nõuete täitmist või sööda ohutust.3Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud sööda Eestisse toimetamise ja teadustegevuseks kasutamise kirjaliku nõusoleku saamiseks esitatava taotluse sisu- ja vorminõuded ning taotluse menetlemise korra .16Sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamine1
Väljaspool Euroopa Liidu tolliterritooriumi asuvast riigist või territooriumilt (edaspidi
ühenduseväline riik
) sööda Eestisse toimetamine käesoleva seaduse tähenduses on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 ametlike kontrollide kohta, mida tehakse sööda- ja toidualaste õigusnormide ning loomatervishoidu ja loomade heaolu käsitlevate eeskirjade täitmise kontrollimise tagamiseks (ELT L 165, 30.04.2004, lk 1–141), artikli 2 punktis 16 sätestatud tegevus.
2
Loomade ja loomsete saadustega kauplemise ning nende impordi ja ekspordi veterinaarjärelevalve seaduse § 8 lõikes 1 nimetatud sööta (edaspidi
loomne sööt
) võib ühendusevälisest riigist Eestisse toimetada sellessamas seaduses sätestatud alustel ja korras.
3
Loomade ja loomsete saadustega kauplemise ning nende impordi ja ekspordi veterinaarjärelevalve seaduse § 8 lõikes 1 nimetamata sööta (edaspidi
mitteloomne sööt
) on lubatud ühendusevälisest riigist Eestisse toimetada taimekaitseseaduse § 37 lõike 5 alusel kehtestatud loetelus nimetatud piiripunktide kaudu.
4Kui Euroopa Liidu õigusaktiga määratakse kindlaks piiripunkt, mille kaudu on lubatud ühendusevälisest riigist Eestisse toimetada teatud mitteloomset sööta, on sellise mitteloomse sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamine lubatud üksnes Euroopa Liidu õigusaktis sätestatud piiripunkti kaudu.5Kui Euroopa Liidu õigusaktist tulenevalt peab teatud mitteloomse sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamise korral kontrollima sellise sööda nõuetekohasust piiripunktis, tuleb sellise sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamisest teavitada Veterinaar- ja Toiduametit vähemalt 24 tundi enne mitteloomse sööda kavandatavat piiripunkti jõudmist.6Käesoleva paragrahvi lõikes 5 sätestamata juhul tuleb mitteloomse sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamise korral teavitada Veterinaar- ja Toiduametit vähemalt 24 tundi enne:1mitteloomse sööda vabasse ringlusse lubamise tolliprotseduuri rakendamist, kui mitteloomne sööt lubatakse vabasse ringlusse Eestis;2mitteloomse sööda kavandatavat piiripunkti jõudmist, kui mitteloomne sööt toimetatakse Eesti kaudu Euroopa Liidu teise liikmesriiki ning seda ei ladustata vahepeal Eestis;3mitteloomse sööda Eestist Euroopa Liidu teise liikmesriiki lähetamist, kui lähetatakse Eestis tollijärelevalve all olevat ja ladustatud mitteloomset sööta.7Käesoleva paragrahvi lõike 6 punktides 2 ja 3 sätestatud juhul ei pea teavitama Veterinaar- ja Toiduametit, kui Maksu- ja Tolliametile esitatud dokumentide kohaselt on mitteloomse sööda lõplik sihtkoht ühenduseväline riik.8Mitteloomse sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamisest teavitamise korra, teavitamise avalduse sisu- ja vorminõuded ning avaldusele lisatavate dokumentide loetelu .9Mitteloomse sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamise korral on selle vabasse ringlusse lubamine, Eesti kaudu Euroopa Liidu teise liikmesriiki toimetamine või tollikontrolli all töötlemine lubatud Veterinaar- ja Toiduameti nõusolekul.10Seestöötlemise ja tollikontrolli all töötlemise tolliprotseduuri on lubatud kohaldada üksnes juhul, kui sööta töödeldakse käesoleva seaduse alusel tunnustatud või registreeritud ettevõttes.17Sööda eksportSööta võib eksportida kooskõlas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 178/2002 artiklis 12 sätestatud nõuetega.4REGISTREERIMINE JA TUNNUSTAMINE18Registreerimine ja tunnustamine1
Sööda käitleja ettevõte või selle osa (edaspidi
ettevõte
) peab olema registreeritud, kui seal tegeldakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 9 lõike 2 punktis a nimetatud tegevusega.
2Ettevõte peab olema tunnustatud, kui seal tegeldakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 10 punktis 1 nimetatud tegevusega või ravimsööda tootmisega.3Ettevõtte registreerimise ning tunnustamise taotluse sisu- ja vorminõuded, tunnustamise taotlusele lisatavate dokumentide loetelu ning taotluse menetlemise korra .4Sööda käitleja tasub iga ettevõtte kohta, kus tegeldakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 5 lõikes 2 nimetatud tegevusega, riigilõivu järelevalvetoimingute tegemise eest riigilõivuseaduses sätestatud määra järgi. Riigilõivu ei pea tasuma sellise ettevõtte kohta, kus tegeldakse üksnes pakendatud sööda müügiga jaekaubanduse korras.5Sööda käitleja esitab iga kvartali esimese kuu kümnendaks kuupäevaks Veterinaar- ja Toiduametile andmed eelmise kvartali jooksul tema ettevõttes, kus tegeldakse sööda sellise tootmise, valmistamise, töötlemise või pakendamisega, mille puhul peab järgima Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 5 lõikes 2 sätestatud nõudeid:1toodetud ja turustatud sööda koguse kohta;2toodetud ja turustamisotstarbelise loomakasvatussaaduse tootmiseks kasutatud sööda koguse kohta.19Ettevõtte registreerimineEttevõtte registreerimiseks esitatakse asjakohane taotlus Veterinaar- ja Toiduametile. Veterinaar- ja Toiduamet registreerib andmed ettevõtte kohta riigi söödaregistris kolme tööpäeva jooksul taotluse saamisest arvates.20Ettevõtte tunnustamine1Ettevõtte tunnustamise, sealhulgas Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 13 lõikes 2 nimetatud tingimusliku tunnustamise otsuse tegemiseks hindab Veterinaar- ja Toiduamet ettevõtte nõuetekohasust nii taotleja esitatud andmete alusel kui ka ettevõttes kohapeal.2Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 17 lõikes 1 nimetatud ettevõtte tunnustamise otsuse võib Veterinaar- ja Toiduamet teha taotleja esitatud andmete alusel.3Veterinaar- ja Toiduamet teeb ettevõtte tunnustamisest keeldumise otsuse, kui ettevõte ei ole hindamistulemuste põhjal nõuetekohane.4Ettevõtte tunnustamise või sellest keeldumise otsuse teeb Veterinaar- ja Toiduamet kolme kuu jooksul taotluse ja kõigi otsuse tegemiseks vajalike dokumentide saamisest arvates. Otsus tehakse taotlejale teatavaks kirjalikult või elektrooniliselt viie tööpäeva jooksul otsuse tegemise päevast arvates.5Veterinaar- ja Toiduamet edastab tunnustatud ettevõtete nimekirja ja andmed tunnustamisotsuste muutmise kohta Euroopa Komisjonile.21Tunnustamisotsuse ja registreeringu kehtivuse peatamine1Veterinaar- ja Toiduamet peatab ettevõtte tunnustamise otsuse või registreeringu kehtivuse osaliselt või täielikult Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artiklis 14 sätestatud juhtudel.2Ettevõtte tunnustamise otsuse või registreeringu kehtivuse peatamise otsus tehakse sööda käitlejale teatavaks viie tööpäeva jooksul otsuse tegemise päevast arvates.3Ettevõtte tunnustamise otsuse või registreeringu kehtivuse peatamise otsuse teatavakstegemisest alates peatab sööda käitleja sööda käitlemise nimetatud otsuses määratud ulatuses.22Tunnustamisotsuse ja registreeringu kehtetuks tunnistamine1Veterinaar- ja Toiduamet tunnistab ettevõtte tunnustamise otsuse või registreeringu osaliselt või täielikult kehtetuks Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artiklis 15 sätestatud juhtudel.2Ettevõtte tunnustamise otsuse või registreeringu kehtetuks tunnistamise otsus tehakse sööda käitlejale teatavaks viie tööpäeva jooksul otsuse tegemise päevast arvates.3Ettevõtte tunnustamise otsuse või registreeringu kehtetuks tunnistamise otsuse teatavakstegemisest alates lõpetab sööda käitleja sööda käitlemise nimetatud otsuses määratud ulatuses.5RIIGI SÖÖDAREGISTER23Riigi söödaregister1
Riigi söödaregister (edaspidi
register
) on
, kus töödeldakse andmeid sööda käitlejate kohta, kelle ettevõtted on tunnustatud või registreeritud, ning ettevõtete ja nende tegevusvaldkondade kohta eesmärgiga pidada nende üle arvestust ning tagada tõhus järelevalve.2Registri vastutav töötleja on Põllumajandusministeerium ning volitatud töötleja Veterinaar- ja Toiduamet.3Registrisse kantud andmete õigsuse eest vastutab nende esitaja. Registrisse kantud andmete muutumise korral esitatakse viivitamata avaldus andmete muutmiseks.4Registrisse kantud andmed on avalikud, välja arvatud andmed, mille puhul on kehtestatud juurdepääsupiirang. Registriandmetest ametlikult kinnitatud väljavõtte tegemise eest tasutakse riigilõivu riigilõivuseaduses sätestatud määra järgi.6JÄRELEVALVE24JärelevalveasutusRiiklikku järelevalvet asjakohastes Euroopa Liidu õigusaktides, käesolevas seaduses ja selle alusel kehtestatud õigusaktides sööda käitlemise kohta kehtestatud nõuete täitmise üle teostab Veterinaar- ja Toiduamet.25Volitatud veterinaararst1
Veterinaarkorralduse seaduse § 13 lõike 4 alusel sõlmitud halduslepinguga võib Veterinaar- ja Toiduameti kohalik asutus volitada veterinaararsti või juriidilise isiku (edaspidi
volitatud veterinaararst
) teostama järelevalvet Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 5 lõikes 1 nimetatud tegevuste ja loomade söötmise nõuetekohasuse üle.
2Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud haldusülesande täitmise üle teostatakse järelevalvet veterinaarkorralduse seaduses sätestatud korras. Halduslepingu ühepoolse lõpetamise ning muu asjaolu ilmnemise korral, mis takistab volitatud veterinaararstil haldusülesande täitmise jätkamist, korraldatakse haldusülesande edasist täitmist veterinaarkorralduse seaduses sätestatud korras.3Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 5 lõikes 1 nimetatud tegevuste ja loomade söötmise nõuetekohasuse üle järelevalve teostamise korral on volitatud veterinaararstil õigus saada tasu veterinaarkorralduse seaduse § 19 lõike 5 alusel kehtestatud korras.4Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 5 lõikes 1 nimetatud tegevuste ja loomade söötmise nõuetekohasuse üle järelevalve teostamise volituse raames osutatavate teenuste tasu määrad .26Järelevalveametniku ning volitatud veterinaararsti õigused ja kohustused1
Veterinaar- ja Toiduameti järelevalveametnikul (edaspidi
järelevalveametnik
) ning volitatud veterinaararstil on õigus:
1sööda käitleja või tema esindaja juuresolekul takistamatult kontrollida ettevõttes asjakohaste Euroopa Liidu õigusaktide, käesoleva seaduse ja selle alusel kehtestatud õigusaktide nõuete järgimist;2nõuda sööda käitlejalt vajalikku teavet, asjakohaste dokumentide ärakirju ja väljavõtteid ning jäädvustada kontrollimise ajal valitsev olukord, kasutades selleks tehnilisi vahendeid;3võtta tasuta proove, tellida ekspertiisi ning teha muid vajalikke toiminguid.2Järelevalveametnik ja volitatud veterinaararst hoiavad neile järelevalve teostamisel teatavaks saanud ärisaladust. Ärisaladuse võib avalikustada, kui selle hoidmine ohustab inimese või looma tervist või keskkonda. Ärisaladusena ei käsitata:1sööda nimetust ja koostist;2sööda füsikokeemilisi ja bioloogilisi omadusi;3sööda farmakoloogilisi ja toksikoloogilisi omadusi ning nende mõju keskkonnale;4analüüsimeetodeid.3Käesoleva seaduse alusel järelevalveametniku või volitatud veterinaararsti tehtud järelevalvetoimingute ajal sööda käitlejale tekitatud kulusid ei hüvitata, välja arvatud õigusvastase tegevusega tekitatud kahju, mille hüvitamise korral kohaldatakse riigivastutuse seaduses sätestatut.27Ettekirjutus1Õigusrikkumise avastamise korral teeb järelevalveametnik või volitatud veterinaararst ettekirjutuse, milles:1juhib tähelepanu õigusrikkumisele;2esitab õigusrikkumise lõpetamise nõude;3kohustab tegema õigusrikkumise lõpetamiseks ja edasiste õigusrikkumiste ärahoidmiseks vajalikke toiminguid, sealhulgas nõuab sööda kõrvaldamist ringlusest;4määrab ettekirjutuse täitmise tähtaja.2Ettekirjutus tehakse sööda käitlejale teatavaks allkirja vastu kohapeal või toimetatakse sööda käitlejale kätte posti teel või elektrooniliselt kolme tööpäeva jooksul ettekirjutuse tegemisest arvates.3Ettekirjutuse vaidlustamine ei vabasta isikut selle täitmisest.4Ettekirjutuse täitmise tagamiseks võib järelevalveasutus rakendada sunnivahendit asendustäitmise ja sunniraha seaduse kohaselt. Sunniraha ülemmäär on 10 000 krooni.28Järelevalve korraldamine1Sööda käitlemise üle teostatavat riiklikku järelevalvet korraldatakse, lähtudes Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 artikli 41 kohaselt koostatud kontrollikavast.2Andmed riikliku järelevalve tulemuste kohta, välja arvatud ärisaladust sisaldavad või muud avaldamisele mittekuuluvad andmed, avalikustatakse Veterinaar- ja Toiduameti veebilehel.3Sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamise üle järelevalve teostamise täpsema korra .4Nende söötade tariifse klassifikatsiooni, mille vabasse ringlusse suunamisel tasutakse järelevalvetoimingute eest riigilõivu riigilõivuseaduse § 210 lõikes 3 sätestatud määrade järgi, .5Veterinaar- ja Toiduamet on järelevalvekoostöö kontaktasutus Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 artikli 35 tähenduses.29Meetmed mittenõuetekohase sööda avastamise korral1Mittenõuetekohase sööda avastamise korral kohaldab Veterinaar- ja Toiduamet Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 artiklis 54 sätestatud meetmeid.2Mittenõuetekohase sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamise korral kohaldab Veterinaar- ja Toiduamet Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 artiklis 19 sätestatud meetmeid.3Hävitamiseks ettenähtud sööta käideldakse kooskõlas jäätmeseaduses sätestatud nõuetega.4Käesoleva paragrahvi lõigetes 1 ja 2 nimetatud meetmeid kohaldatakse sööda käitleja kulul ning inimese ja looma tervisele ja keskkonnale ohutul viisil.5Toiduohutuse seisukohalt ohtlikust söödast teavitab Veterinaar- ja Toiduamet Euroopa Komisjoni Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 178/2002 artiklis 50 nimetatud kiirhoiatussüsteemi kaudu.30Söödast proovide võtmine1Järelevalve käigus söödast proovide võtmise korra .2Söödapartiid, millest on järelevalve käigus võetud proov, on lubatud kasutada või üle anda pärast järelevalveametnikult sellekohase loa saamist.31Proovide analüüsimine1Järelevalve käigus võetud proove analüüsitakse sööda nõuetekohasuse kontrollimiseks Euroopa Liidu ametlike analüüsimeetodite või nende puudumise korral rahvusvaheliste standardmeetodite kohaselt.2Sööda nõuetekohasuse kontrollimiseks kasutatavate analüüsimeetodite loetelu .3Järelevalve käigus võetud proove analüüsib Veterinaar- ja Toiduamet asjakohaste analüüside tegemiseks akrediteeritud laboratooriumis, mis on sõltumatu sööda käitlejast ning mis vastab Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 artiklis 12 sätestatud nõuetele.4Andmed laboratooriumi kohta, kus analüüsitakse järelevalve käigus võetud proove, avaldatakse Veterinaar- ja Toiduameti veebilehel.5Kui sööda käitleja ei nõustu analüüsitulemustega, võib ta lasta samadel tingimustel võetud proovi omal kulul analüüsida teises, käesoleva paragrahvi lõikes 3 sätestatud nõuetele vastavas laboratooriumis.6Analüüsitulemuste vaidlustamisest sõltumata rakendab Veterinaar- ja Toiduamet vajaduse korral Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 artiklis 19 või 54 sätestatud meetmeid.7Järelevalve käigus võetud proovide analüüsimise kulud kaetakse riigieelarvest.8Kui analüüsitulemuste põhjal ei ole sööt nõuetekohane, kannab analüüsimise kulud sööda käitleja, välja arvatud käitleja, kes tasub järelevalvetoimingute eest riigilõivu.32Referentlaboratoorium1
Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 VII lisas nimetatud iga ühenduse söödaalase referentlaboratooriumi kohta volitatakse riiklik referentlaboratoorium (edaspidi
referentlaboratoorium
). Referentlaboratooriumiks võib volitada laboratooriumi, mis vastab käesoleva seaduse § 31 lõikes 3 sätestatud nõuetele.
2Referentlaboratooriumi volitus antakse laboratooriumile põllumajandusministri käskkirjaga, milles kirjeldatakse volituse ulatust.3Referentlaboratooriumi volituse taotlemise ja andmise korra ning volitamise kriteeriumid .4Kui referentlaboratoorium ei täida oma ülesandeid nõuetekohaselt või ei vasta käesoleva seaduse § 31 lõikes 3 sätestatud nõuetele, määrab põllumajandusminister puuduste kõrvaldamiseks tähtaja ning võib käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud käskkirja kehtivuse osaliselt või täielikult peatada.5Kui määratud tähtaja jooksul puudusi ei kõrvaldata, tunnistab põllumajandusminister käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud käskkirja osaliselt või täielikult kehtetuks.7VASTUTUS33Sööda kohta esitatavate nõuete rikkumine1
Sööda kohta esitatavate nõuete rikkumise eest viisil, mis ohustab inimese või looma tervist või keskkonda, –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut.
2
Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 50 000 krooni.
34Sööda märgistamise nõuete rikkumine1
Sööda märgistamise nõuete rikkumise või sööda võltsimise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut.
2
Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 50 000 krooni.
35Sööda käitlemise ja söötmise nõuete rikkumine1
Sööda käitlemise või söötmise nõuete rikkumise, sealhulgas arvestuskohustuse täitmata jätmise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 300 trahviühikut.
2
Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 50 000 krooni.
36Sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamisest teatamata jätmine1
Sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamisest Veterinaar- ja Toiduametile teatamata jätmise eest, kui teavitamine on käesoleva seaduse alusel nõutav, –
karistatakse rahatrahviga kuni 150 trahviühikut.
2
Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 10 000 krooni.
37Sööda kogusest teatamata jätmine1
Eelnenud kvartali jooksul ettevõttes toodetud ja turustatud või toodetud ja turustamisotstarbelise loomakasvatussaaduse tootmiseks kasutatud sööda koguse kohta Veterinaar- ja Toiduametile andmete esitamata jätmise eest, kui teavitamine on käesoleva seaduse alusel nõutav, –
karistatakse rahatrahviga kuni 150 trahviühikut.
2
Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 10 000 krooni.
38Menetlus1Käesoleva seaduse §-des 33–37 sätestatud väärtegudele kohaldatakse karistusseadustiku üldosa ja väärteomenetluse seadustiku sätteid.2Käesoleva seaduse §-des 33–37 sätestatud väärtegude kohtuväline menetleja on Veterinaar- ja Toiduamet.3Kohus või käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud väärteo kohtuväline menetleja võib kohaldada käesoleva seaduse §-s 33 sätestatud väärteo toimepanemise vahetuks objektiks olnud aine või toote konfiskeerimist karistusseadustiku § 83 kohaselt.8RAKENDUSSÄTTED39Söödaseaduse kehtetuks tunnistamineSöödaseadus (RT I 2002, 18, 97; 2006, 21, 162) tunnistatakse kehtetuks.40Riikliku järelevalve ümberkorraldamine1Riiklikku järelevalvet asjakohastes Euroopa Liidu õigusaktides, käesolevas seaduses ja selle alusel kehtestatud õigusaktides sööda käitlemise kohta kehtestatud nõuete täitmise üle teostab kuni 2007. aasta 1. juulini Taimetoodangu Inspektsioon.2Kuni 2007. aasta 1. juulini teostavad käesoleva seaduse §-des 13 ja 15 sätestatud nõuete täitmise üle riiklikku järelevalvet nii Taimetoodangu Inspektsioon kui ka Veterinaar- ja Toiduamet.3Kuni 2007. aasta 1. juulini täidavad käesolevas seaduses sätestatud järelevalveametniku ülesandeid Taimetoodangu Inspektsiooni järelevalveametnikud ning seejuures on neil käesolevas seaduses sätestatud järelevalveametniku õigused ja kohustused.4Käesoleva seaduse §-des 13 ja 15 sätestatud nõuete täitmise üle riikliku järelevalve teostamisel täidavad Veterinaar- ja Toiduameti järelevalveametnikud käesolevas seaduses sätestatud järelevalveametniku ülesandeid ning neil on kõik järelevalveametniku õigused alates käesoleva seaduse jõustumisest.5Kuni 2007. aasta 1. juulini edastab Veterinaar- ja Toiduamet andmed käesoleva seaduse § 25 lõikes 1 nimetatud haldusülesande täitmiseks volitatud veterinaararsti ning volitatud veterinaararsti tehtud ettekirjutuse kohta viivitamata Taimetoodangu Inspektsioonile.6Käesoleva seaduse §-des 33–37 sätestatud väärtegude kohtuväline menetleja on kuni 2007. aasta 1. juulini Taimetoodangu Inspektsioon.7Taimetoodangu Inspektsioon võib kohaldada käesoleva seaduse §-s 33 sätestatud väärteo toimepanemise vahetuks objektiks olnud aine või toote konfiskeerimist kuni 2007. aasta 1. juulini.41Haldusülesannete täitmise ümberkorraldamine1Kuni 2007. aasta 1. juulini hindab Taimetoodangu Inspektsioon käesoleva seaduse § 3 lõikes 1 nimetatud heade tavade juhendit ning edastab selle Põllumajandusministeeriumile.2Kuni 2007. aasta 1. juulini esitatakse käesoleva seaduse § 12 lõikes 2 nimetatud taotlus Euroopa Komisjonile Taimetoodangu Inspektsiooni kaudu.3Kuni 2007. aasta 1. juulini esitatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1829/2003 artiklis 17 nimetatud taotlus Euroopa Toiduohutusametile Taimetoodangu Inspektsiooni kaudu.4Kuni 2007. aasta 1. juulini võib käesoleva seaduse § 15 lõike 1 punktides 1 ja 2 nimetatud sööta teadustegevuseks kasutamise eesmärgil Eestisse toimetada, kui selleks on andnud nõusoleku nii Veterinaar- ja Toiduamet kui ka Taimetoodangu Inspektsioon.5Kuni 2007. aasta 1. juulini teavitatakse mitteloomse sööda ühendusevälisest riigist Eestisse toimetamisest Taimetoodangu Inspektsiooni käesoleva seaduse § 16 lõike 5 ja 6 kohaselt.6Kuni 2007. aasta 1. juulini annab käesoleva seaduse § 16 lõikes 9 sätestatud nõusoleku Taimetoodangu Inspektsioon.7Kuni 2007. aasta 1. juulini esitatakse käesoleva seaduse § 18 lõikes 5 nimetatud andmed Taimetoodangu Inspektsioonile.8Kuni 2007. aasta 1. juulini esitatakse käesoleva seaduse §-s 19 sätestatud ettevõtte registreerimise taotlus Taimetoodangu Inspektsioonile, kes registreerib andmed ettevõtte kohta riigi söödaregistris.9Kuni 2007. aasta 1. juulini teeb käesoleva seaduse § 20 lõikes 4 sätestatud ettevõtte tunnustamise või tunnustamisest keeldumise otsuse ning edastab tunnustatud ettevõtete nimekirja ja andmed tunnustamisotsuste muutmise kohta Euroopa Komisjonile Taimetoodangu Inspektsioon.10Kuni 2007. aasta 1. juulini teeb otsuse käesoleva seaduse alusel tunnustatud või registreeritud ettevõtte tunnustamise otsuse või registreeringu kehtivuse peatamise kohta ning ettevõtte tunnustamise otsuse või registreeringu kehtetuks tunnistamise kohta Taimetoodangu Inspektsioon.11Kuni 2007. aasta 1. juulini täidab riigi söödaregistri volitatud töötleja ülesandeid Taimetoodangu Inspektsioon.12Kuni 2007. aasta 1. juulini avaldatakse käesoleva seaduse § 28 lõikes 2 ja § 31 lõikes 4 nimetatud andmed Taimetoodangu Inspektsiooni veebilehel.42Muud üleminekusätted1Senikehtinud söödaseaduse § 23 lõike 4 alusel tunnustatud või registreeritud ettevõttes võib tegevust jätkata kuni senikehtinud söödaseaduse alusel tehtud tunnustamis- või registreerimisotsuse kehtetuks tunnistamise või muutmiseni.2Ettevõttes, kus tegeldakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 5 lõikes 2 nimetatud tegevustega, mille puhul ei olnud ettevõtte tunnustamine või registreerimine senikehtinud söödaseaduse alusel nõutav, peab rakendama ohuanalüüsi ja kriitiliste kontrollpunktide süsteemi (HACCP) hiljemalt 2007. aasta 31. detsembril.3Käesoleva seaduse §-s 23 nimetatud riigi söödaregistrina käsitatakse senikehtinud söödaseaduse § 28 alusel asutatud riigi söödaregistrit.4Ettevõtte andmed, mis on enne käesoleva seaduse jõustumist esitatud Taimetoodangu Inspektsioonile senikehtinud söödaseaduse § 19 lõike 5 alusel kehtestatud avaldusega, kantakse riigi söödaregistrisse.5 kehtivad kuni nende kehtetuks tunnistamiseni, kuid mitte kauem kui 2008. aasta 1. jaanuarini.43Geneetiliselt muundatud organismide keskkonda viimise seaduse muutmineGeneetiliselt muundatud organismide keskkonda viimise seaduse (RT I 2004, 30, 209) § 31:1lõikes 2 asendatakse sõnad «seemne ja taimse paljundusmaterjali seaduses (RT I 1998, 52/53, 771; 1999, 95, 843; 2000, 29, 169; 2002, 61, 375; 63, 387; 2003, 88, 591)» sõnadega «taimede paljundamise ja sordikaitse seaduses»;2lõikest 6 jäetakse välja avaldamismärge «(RT I 2002, 18, 97; 63, 387; 2003, 48, 340; 88, 591)».44Mahepõllumajanduse seaduse muutmineMahepõllumajanduse seaduses (RT I 2006, 43, 327) tehakse järgmised muudatused:1paragrahvi 6 lõiked 1 ja 2 muudetakse ning sõnastatakse järgmiselt:
« (1) Nõukogu määruse (EMÜ) nr 2092/91 artikli 1 lõike 1 punktis a nimetatud saaduste ja toodete tootmisega tegeleda sooviv isik esitab ettevõtte tunnustamise taotluse (edaspidi
taotlus
) Taimetoodangu Inspektsioonile ja tasub riigilõivu.
2Nõukogu määruse (EMÜ) nr 2092/91 artikli 1 lõike 1 punktides b ja c nimetatud toodete valmistamisega või artiklis 1 nimetatud toodete üksnes turustamisega, sealhulgas importimisega, tegeleda sooviv isik esitab taotluse Veterinaar- ja Toiduametile ning tasub riigilõivu.»;2paragrahvi 17 lõiked 1 ja 2 muudetakse ning sõnastatakse järgmiselt:
« (1) Riiklikku järelevalvet (edaspidi
järelevalve
) isiku üle, kes tegeleb nõukogu määruse (EMÜ) nr 2092/91 artikli 1 lõike 1 punktis a nimetatud saaduste ja toodete tootmisega, teostab Taimetoodangu Inspektsioon.
2Järelevalvet isiku üle, kes tegeleb nõukogu määruse (EMÜ) nr 2092/91 artikli 1 lõike 1 punktides b ja c nimetatud toodete valmistamisega või artikli 1 lõikes 1 nimetatud toodete turustamisega, sealhulgas importimisega, teostab Veterinaar- ja Toiduamet.»45Riigilõivuseaduse muutmineRiigilõivuseaduses (RT I 2006, 58, 439) tehakse järgmised muudatused:1paragrahvi 203 lõike 2 punkt 1 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:« 1) teraviljakultuuri liikide, õlikultuuri liikide, liblikõieliste heintaimede liikide, köögiviljakultuuri liikide, kaunviljade ja lillede puhul 500 krooni;»;2paragrahv 210 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
«
§ 210. Järelevalvetoimingud1Sööda käitleja, kelle ettevõttes sööda tootmisele, valmistamisele, töötlemisele või pakendamisele kohaldatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005, millega kehtestatakse söödahügieeni nõuded (ELT L 35, 08.02.2005, lk 1–22), artikli 5 lõikes 2 sätestatud nõudeid, tasub iga kvartali esimese kuu kümnendaks päevaks riigilõivu järelevalvetoimingute tegemise eest, lähtudes tema ettevõttes eelmises kvartalis toodetud ja turustatud sööda kogusest, järgmiselt:1söödalisandi puhul – 0,01 krooni kilogrammi kohta;2eelsegu puhul – 0,01 krooni kilogrammi kohta;3täiendsööda puhul – 0,01 krooni kilogrammi kohta;4segasööda puhul – 0,005 krooni kilogrammi kohta;5töödeldud söödamaterjali puhul – 0,0025 krooni kilogrammi kohta;6erisöödamaterjali puhul – 0,01 krooni kilogrammi kohta.2Sööda käitleja, kelle ettevõttes turustamisotstarbelise loomakasvatussaaduse tootmise eesmärgil segasööda tootmisele, valmistamisele või töötlemisele kohaldatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 5 lõikes 2 sätestatud nõudeid, tasub iga kvartali esimese kuu kümnendaks päevaks riigilõivu järelevalvetoimingute tegemise eest 0,005 krooni tema ettevõttes eelmises kvartalis toodetud ja turustamisotstarbelise loomakasvatussaaduse tootmiseks kasutatud iga segasööda kilogrammi kohta.3Sööda käitleja, kes impordib mitteloomset päritolu sööta Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 ametlike kontrollide kohta, mida tehakse sööda- ja toidualaste õigusnormide ning loomatervishoidu ja loomade heaolu käsitlevate eeskirjade täitmise kontrollimise tagamiseks (ELT L 165, 30.04.2004, lk 1–141), artikli 2 punkti 15 tähenduses, tasub iga kvartali esimese kuu kümnendaks päevaks riigilõivu järelevalvetoimingute tegemise eest, lähtudes tema poolt eelmises kvartalis vabasse ringlusse suunatud mitteloomset päritolu sööda kogusest ühe kaubanimetuse kohta ühel tollideklaratsioonil, järgmiselt:1söödamaterjali puhul – 0,01 krooni kilogrammi kohta;2söödalisandi puhul – 0,07 krooni kilogrammi kohta;3eelsegu puhul – 0,05 krooni kilogrammi kohta;4täiendsööda puhul – 0,03 krooni kilogrammi kohta;5segasööda puhul – 0,02 krooni kilogrammi kohta;6erisöödamaterjali puhul – 0,07 krooni kilogrammi kohta.4Sööda käitleja, kes impordib loomset päritolu sööta Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 882/2004 artikli 2 punkti 15 tähenduses, tasub riigilõivu järelevalvetoimingute tegemise eest käesoleva seaduse §-s 212 sätestatud määras.5Sööda käitleja, kelle ettevõttes sööda müügiks pakkumisele, müümisele või muul viisil võõrandamisele kohaldatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 183/2005 artikli 5 lõikes 2 sätestatud nõudeid, välja arvatud käesoleva paragrahvi lõigetes 1–4 nimetatud või ainult pakendatud sööta jaekaubanduse korras müüv käitleja, tasub järelevalvetoimingute tegemise eest iga aasta 20. jaanuariks riigilõivu ettevõtte liigist lähtudes järgmiselt:1tunnustatud ettevõtte eest – 4000 krooni;2registreeritud ettevõtte eest – 1000 krooni.6Söödamaterjali, mida võib kasutada ka muuks otstarbeks kui söödaks ja millel kasutusotstarbest olenemata on sama tariifne klassifikatsioon, vabasse ringlusse suunamisel tasutakse riigilõivu käesolevas paragrahvis või käesoleva seaduse §-s 212 sätestatud määras.»;3paragrahvi 358 lõige 1 tunnistatakse kehtetuks.46Taimede paljundamise ja sordikaitse seaduse muutmineTaimede paljundamise ja sordikaitse seaduses (RT I 2005, 70, 540; 2006, 28, 211) tehakse järgmised muudatused:1paragrahvi 33 lõiget 2 täiendatakse pärast sõnu «sordi omanik» sõnadega «, esindaja või säilitaja»;2paragrahvi 41 täiendatakse lõikega 3 järgmises sõnastuses:« (3) Ajutise kaitse all olemise ajal on sordi omanikul käesolevas seaduses sätestatud kaitsealuse sordi omaniku õigused.»47Seaduse jõustumine1Käesolev seadus jõustub 2007. aasta 1. veebruaril.2Käesoleva seaduse § 44 jõustub 2007. aasta 1. juulil.
Riigikogu esimees Toomas VAREK
]]>1
Komisjoni direktiiv 71/250/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid söötade ametlikuks kontrollimiseks (EÜT L 155, 12.07.1971, lk 13–37), viimati muudetud direktiiviga 2005/6/EÜ (ELT L 24, 27.01.2005, lk 33–34);
komisjoni direktiiv 71/393/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid sööda ametlikuks kontrollimiseks (EÜT L 279, 20.12.1971, lk 7–18), viimati muudetud direktiiviga 98/64/EÜ (EÜT L 257, 19.09.1998, lk 14–28);
komisjoni direktiiv 72/199/EMÜ, millega kehtestatakse loomasööda ametlikuks kontrolliks vajalikud ühenduse analüüsimeetodid (EÜT L 123, 29.05.1972, lk 6–34), viimati muudetud direktiiviga 1999/79/EÜ (EÜT L 209, 07.08.1999, lk 23–27);
komisjoni direktiiv 73/46/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid söötade ametlikuks kontrollimiseks (EÜT L 83, 30.03.1973, lk 21–34), viimati muudetud direktiiviga 1999/27/EÜ (EÜT L 118, 06.05.1999, lk 36–52);
komisjoni direktiiv 76/371/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse proovivõtumeetodid söötade ametlikuks kontrollimiseks (EÜT L 102, 15.04.1976, lk 1–7);
komisjoni direktiiv 76/372/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid söötade ametlikuks kontrollimiseks (EÜT L 102, 15.04.1976, lk 8–18), viimati muudetud direktiiviga 94/14/EÜ (EÜT L 94, 13.04.1994, lk 30–31);
komisjoni direktiiv 78/633/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid söötade ametlikuks kontrollimiseks (EÜT L 206, 29.07.1978, lk 43–55), viimati muudetud direktiiviga 84/4/EMÜ (EÜT L 15, 18.01.1984, lk 28–38);
nõukogu direktiiv 79/373/EMÜ segasööda turustamise kohta (EÜT L 86, 06.04.1979, lk 30–37), viimati muudetud määrusega (EÜ) nr 807/2003 (ELT L 122, 16.05.2003, lk 36–62);
komisjoni direktiiv 80/511/EMÜ, millega lubatakse teatavatel juhtudel turustada segasööta pitseerimata pakendites või mahutites (EÜT L 126, 21.05.1980, lk 14), viimati muudetud direktiiviga 98/67/EÜ (EÜT L 261, 24.09.1998, lk 10–31);
komisjoni direktiiv 81/715/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid sööda ametlikuks kontrollimiseks (EÜT L 257, 10.09.1981, lk 38–46);
nõukogu direktiiv 82/471/EMÜ teatavate loomasöötadena kasutatavate toodete kohta (EÜT L 213, 21.07.1982, lk 8–14), viimati muudetud direktiiviga 2004/116/EÜ (ELT L 379, 24.12.2004, lk 81–82);
komisjoni direktiiv 82/475/EMÜ, millega sätestatakse koostisosade kategooriad, mida lubatakse kasutada lemmikloomade segatoidu märgistamisel (EÜT L 213, 21.07.1982, lk 27–28), viimati muudetud direktiiviga 98/67/EÜ (EÜT L 261, 24.09.1998, lk 10–31);
nõukogu direktiiv 83/228/EMÜ teatavate loomasöötades kasutatavate toodete hindamissuuniste kinnitamise kohta (EÜT L 126, 13.05.1983, lk 23–27);
komisjoni direktiiv 84/425/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid loomasööda ametlikuks kontrolliks (EÜT L 238, 06.09.1984, lk 34–38);
nõukogu direktiiv 90/167/EMÜ, millega kehtestatakse ravimsöötade ühenduses valmistamise, turuleviimise ja kasutamise tingimused (EÜT L 92, 07.04.1990, lk 42–48);
komisjoni direktiiv 93/70/EMÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid sööda ametlikuks kontrollimiseks (EÜT L 234, 17.09.1993, lk 17–21);
nõukogu direktiiv 93/74/EMÜ eritoitmiseks mõeldud söötade kohta (EÜT L 237, 22.09.1993, lk 23–27), viimati muudetud määrusega (EÜ) nr 806/2003 (ELT L 122, 16.05.2003, lk 1–35);
nõukogu direktiiv 93/113/EÜ, mis käsitleb ensüümide, mikroorganismide ja neid sisaldavate valmististe loomasöötades kasutamist ja turustamist (EÜT L 334, 31.12.1993, lk 17–23), viimati muudetud direktiiviga 97/40/EÜ (EÜT L 180, 09.07.1997, lk 21);
komisjoni direktiiv 93/117/EÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid söötade ametlikuks kontrollimiseks (EÜT L 329, 30.12.1993, lk 54–62);
komisjoni direktiiv 94/39/EÜ, milles koostatakse eritoitmiseks mõeldud söötade sihtkasutuse nimekiri (EÜT L 207, 10.08.1994, lk 20–29), viimati muudetud direktiiviga 2002/1/EÜ (EÜT L 5, 09.01.2002, lk 8–9);
nõukogu direktiiv 96/25/EÜ, mis käsitleb söödatoorainete ringlust ning millega muudetakse direktiive 70/524/EMÜ, 74/63/EMÜ, 82/471/EMÜ ja 93/74/EMÜ ning tunnistatakse kehtetuks direktiiv 77/101/EMÜ (EÜT L 125, 23.05.1996, lk 35–58), viimati muudetud määrusega (EÜ) nr 806/2003 (ELT L 122, 16.05.2003, lk 1–35);
komisjoni direktiiv 98/64/EÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid aminohapete, toorõli ja -rasva ja olakvindoksi määramiseks söödas ning muudetakse direktiivi 71/393/EMÜ (EÜT L 257, 19.09.1998, lk 14–28);
komisjoni direktiiv 98/68/EÜ, millega kehtestatakse nõukogu direktiivi 95/53/EÜ artikli 9 lõikes 1 ettenähtud dokumendivorm ja teatavad söötade kolmandatest riikidest ühendusse toomise kontrolli nõuded (EÜT L 261, 24.09.1998, lk 32–38);
komisjoni direktiiv 1999/27/EÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid amprooliumi, diklasuriili ja karbadoksi määramiseks söötades ning muudetakse direktiive 71/250/EMÜ ja 73/46/EMÜ ja tunnistatakse kehtetuks direktiiv 74/203/EMÜ (EÜT L 118, 06.05.1999, lk 36–52);
komisjoni direktiiv 1999/76/EÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetod naatriumlasalotsiidi määramiseks söötades (EÜT L 207, 06.08.1999, lk 13–17);
komisjoni direktiiv 2000/45/EÜ, millega kehtestatakse ühenduse analüüsimeetodid A-vitamiini, E-vitamiini ja trüptofaani sisalduse määramiseks loomasöödas (EÜT L 174, 13.07.2000, lk 32–50);
Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiiv 2002/32/EÜ loomatoidus leiduvate soovimatute ainete kohta (EÜT L 140, 30.05.2002, lk 10–22), viimati muudetud direktiiviga 2006/77/EÜ (ELT L 271, 30.09.2006, lk 53–55);
komisjoni direktiiv 2002/70/EÜ, millega kehtestatakse nõuded dioksiinide ja dioksiinitaoliste PCBde taseme määramiseks söödas (EÜT L 209, 06.08.2002, lk 15–21), viimati muudetud direktiiviga 2005/7/EÜ (ELT L 27, 29.01.2005, lk 41–43);
komisjoni direktiiv 2003/7/EÜ, millega muudetakse söötades kantaksantiini lubamise tingimusi kooskõlas nõukogu direktiiviga 70/524/EMÜ (EÜT L 22, 25.01.2003, lk 28–30);
komisjoni direktiiv 2003/126/EÜ loomse päritoluga osiste määramise analüüsimeetodi kohta söötade ametlikul kontrollimisel (ELT L 339, 24.12.2003, lk 78–84).