Väljaandja: Sotsiaalminister Akti liik: määrus Teksti liik: algtekst Jõustumise kp: 31.03.2014 Avaldamismärge: RT I, 28.03.2014, 2 Sotsiaalministri määruste muutmine tulenevalt sotsiaalhoolekande seaduse, tööturuteenuste ja -toetuste seaduse ning puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse muutmisest Vastu võetud 21.03.2014 nr 19 Määrus kehtestatakse puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse § 2^2 lõike 1, rahvatervise seaduse § 8 lõike 2 punkti 9, sotsiaalhoolekande seaduse § 11^5 lõike 2, § 11^6 lõigete 1 ja 5, § 11^12 lõike 8, § 15^7 lõigete 2 ja 4 ning § 15^8 lõike 6 ja Vabariigi Valitsuse seaduse § 43 lõike 5 alusel. § 1. Sotsiaalministri 28. veebruari 2005. a määruse nr 35 muutmine Sotsiaalministri 28. veebruari 2005. a määruses nr 35 „Rehabilitatsiooniteenuse taotluse vorm ja nõutavate dokumentide loetelu, rehabilitatsiooniteenusele suunamiskirja vorm ning rehabilitatsiooniteenuse kulude hüvitamise arve vorm ning arve alusel kulude hüvitamise kord ja tingimused” tehakse järgmised muudatused: 1) määruse pealkiri sõnastatakse järgmiselt: „Rehabilitatsiooniteenuse taotluse vorm ja nõutavate dokumentide loetelu, rehabilitatsiooniteenusele suunamiskirja vorm, rehabilitatsiooniteenuse kulude hüvitamise arve andmete loetelu ja kulude hüvitamise kord ning rehabilitatsiooniplaanis sisalduvate andmete loetelu”; 2) määruse preambul sõnastatakse järgmiselt: „Määrus kehtestatakse sotsiaalhoolekande seaduse § 115 lõike 2, § 116 lõigete 1 ja 5 ning § 1112 lõike 8 alusel.”; 3) paragrahvi 1 punkt 3 tunnistatakse kehtetuks; 4) paragrahvi 3 lõige 3 sõnastatakse järgmiselt: „(3) Rehabilitatsiooniteenuse osutaja esitab pärast rehabilitatsiooniteenuse osutamist rehabilitatsiooniteenuse kulude hüvitamiseks sotsiaalhoolekande seaduse §-s 115 nimetatud halduslepingus kokkulepitud tähtajaks rehabilitatsiooniteenuse osutamise arve, millel peavad sisalduma järgmised andmed: 1) dokumendi nimetus ja number; 2) arve koostamise kuupäev; 3) teenuse osutaja, makse saaja ja maksja nimi, asukoha aadress ja registrikood või tehingupartneri kood; 4) makse saaja arvelduskonto number ja viitenumber; 5) rehabilitatsiooniteenusele suunamiskirja number ja väljastamise kuupäev; 6) tehingu majanduslik sisu (iga teenuse või tegevuse nimetus ja kood, teenuse osutamise algus- ja lõppkuupäev); 7) tehingu arvnäitajad (kogus, hind, summa); 8) rehabilitatsiooniteenuse saaja ees- ja perekonnanimi; 9) info selle kohta, kas arvel märgitud suunamiskirja alusel rehabilitatsiooniteenuse osutamine on lõpetatud või jätkub; 10) arve koostaja nimi, ametinimetus ja kontaktandmed.”; 5) paragrahvi 3 lõige 5 sõnastatakse järgmiselt: „(5) Rehabilitatsiooniteenuse osutaja esitab lõike 1 punktis 2 nimetatud sõidukulu hüvitamiseks Sotsiaalkindlustusametile rehabilitatsiooniteenuse kulude hüvitamise arve ja kulusid tõendavad dokumendid.”; 6) määrust täiendatakse §-ga 4 järgmises sõnastuses: „§ 4. Rehabilitatsiooniplaanis sisalduvate andmete loetelu (1) Rehabilitatsiooniplaan koosneb üldandmetest ning A-, B-, C- ja D-osast. (2) Rehabilitatsiooniplaani üldosa peab sisaldama järgmisi andmeid: 1) rehabilitatsiooniteenuse osutaja nimi, registrikood ja kontaktandmed; 2) rehabilitatsiooniplaani koostamise eest vastutava spetsialisti nimi ja kontaktandmed; 3) teenuse saaja nimi, isikukood, vanus, elukoht, kontaktandmed ja suhtluskeel; 4) teenuse saaja seadusliku esindaja või kontaktisiku nimi, isikukood, kontaktandmed ja suhtluskeel. (3) Rehabilitatsiooniplaani A-osa (kliendi andmestik) peab sisaldama infot teenuse saaja kohta järgmistes valdkondades: 1) alushariduse omandamine, asutuse nimi ja kontaktandmed (täidetakse vaid juhul, kui isik nimetatud asutuses õpib: kodune, tavalasteaed, tavalasteaia erirühm, erilasteaed); 2) haridus (põhiharidus, keskharidus, kutseharidus, keskeriharidus, kõrgharidus, muu; vajaduse korral kommenteerida – hariduseta, lõpetamata, haridus omandamisel, tavakool, tavakooli eriprogramm, tavakooli eriklass, erikool, koduõpe, muu); 3) omandatud eriala või kutse; 4) sotsiaalne staatus (kodune, õpilane, üliõpilane, töötab, ei tööta, vanaduspensionär, muu; kui valitakse „ei tööta”, siis põhjendus – ei ole kunagi tööl käinud, otsib tööd; kaua on töötu olnud, kas on registreeritud töötuna või mitte); 5) puude raskusaste ja kehtivus; 6) töövõimekaotuse protsendi olemasolu ja kehtivus; 7) perekonnaseis (vallaline, abielus, vabaabielus, elab abikaasast lahus, lahutatud, lesk); 8) elukorraldus (iseseisvalt, elamine kõrvalabiga, sotsiaal- või raviasutuses, muu); 9) sotsiaalvõrgustik (peab sisaldama lähivõrgustikuna leibkonnaliikmete nimesid, vanust, seost teenuse saajaga; formaalse võrgustiku liikmete nimed, kontaktandmed, seos teenuse saajaga); 10) osutatavad teenused (teenuse nimetus ja eesmärk, osutaja nimi, kontaktandmed). (4) Rehabilitatsiooniplaani B-osa (tegevusvõime uuring ja hinnang) peab sisaldama teenuse saajat hinnanud rehabilitatsioonimeeskonna spetsialistide eriala nimetust ja hinnangut teenuse saaja tegevusvõime kohta järgmistes valdkondades: 1) iseseisev toimetulek; 2) psühholoogiline tasakaal; 3) õppimine ja hariduse omandamine; 4) tööle saamine ja tööl püsimine; 5) sotsiaalne aktiivsus; 6) elukoha või töökoha kohandamine (nimetada, millised kohandamised on tehtud või/ja vajalikud); 7) abivahendi kasutamine (millist abivahendit kasutab või/ja vajab, millal – kodus, tööl, huvialaga tegelemisel); 8) puude liik või muud toimetulekupiirajad (psüühikahäire, vaimupuue, kõnepuue, kuulmispuue, nägemispuue, liikumispuue, liitpuue, muu); 9) probleemid, eesmärgid ja ootused teenusele (selgitatakse välja koostöös teenuse saajaga ja/või tema esindajaga). (5) Psüühikahäirega isikute kohta peab rehabilitatsiooniplaani B-osa sisaldama järgmisi andmeid: 1) vaenuliku ja/või ohtliku käitumise esinemine; 2) ennast kahjustava käitumise esinemine; 3) sõltuvus alkoholist või narkootilisest ainest; 4) kognitiivsed probleemid; 5) psüühikahäire esinemise määr; 6) vaimsed võimed, intellektipuude esinemise määr. (6) Laste kohta peab rehabilitatsiooniplaani B-osa sisaldama järgmisi andmeid: 1) last kasvatava isiku toimetulek; 2) kuni 16-aastase lapse tegevusvõimest tuleneva kõrvalabi, juhendamise ja järelevalve vajadus, mis on tingitud erivajadusest (vajab regulaarset kõrvalabi või juhendamist väljaspool oma elamiskohta vähemalt korra nädalas; vajab kõrvalabi, juhendamist või järelevalvet igal ööpäeval; vajab pidevat kõrvalabi, juhendamist või järelevalvet ööpäev läbi). (7) Rehabilitatsiooniplaani C-osa (tegevuskava) peab sisaldama järgmisi andmeid: 1) teenuse nimetus; 2) tegevused eesmärgi saavutamiseks; 3) muud teenused või muu abi; 4) teenuse osutamise sagedus nädalas / maht tundides; 5) teenuse osutaja / teenust vahetult osutav spetsialist; 6) teenuse saajat hinnanud spetsialistide nimi ja allkiri, kuupäev; 7) teenuse saaja või tema seadusliku esindaja nimi ja allkiri, kuupäev. (8) Käesoleva paragrahvi lõikes 7 nimetatud C-osa koostatakse eraldi rehabilitatsiooniteenuse ja erihoolekandeteenuse osutamiseks. (9) Rehabilitatsiooniplaani D-osa (teenuse tulemuslikkuse hinnang) peab sisaldama järgmisi andmeid: 1) põhilised asjaolud, mis takistasid rehabilitatsiooniplaanis ettenähtud tegevuste elluviimist; 2) põhilised asjaolud, mis soodustasid rehabilitatsiooniplaanis ettenähtud tegevuste elluviimist; 3) rehabilitatsiooni eesmärgi saavutamise tulemus; 4) kokkuvõtva hinnangu koostajate nimi ja allkiri, kuupäev.”; 7) lisa 3 tunnistatakse kehtetuks. § 2. Sotsiaalministri 23. septembri 2008. a määruse nr 58 muutmine Sotsiaalministri 23. septembri 2008. a määruses nr 58 „Püsiva töövõimetuse ekspertiisiks ning puude raskusastme ja lisakulude tuvastamiseks vajalike dokumentide loetelu ja vormid, rehabilitatsiooniplaani vorm” tehakse järgmised muudatused: 1) määruse pealkiri sõnastatakse järgmiselt: „Püsiva töövõimetuse ekspertiisiks ning puude raskusastme ja lisakulude tuvastamiseks vajalike dokumentide loetelu ja vormid”; 2) määruse preambul sõnastatakse järgmiselt: „Määrus kehtestatakse riikliku pensionikindlustuse seaduse § 16 lõike 11 ja puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse § 22 lõike 1 alusel.”; 3) paragrahv 1 sõnastatakse järgmiselt: „Määrusega kehtestatakse püsiva töövõimetuse ekspertiisiks ning puude raskusastme ja lisakulude tuvastamiseks (edaspidi ekspertiis) vajalike dokumentide loetelu, ekspertiisi taotluse vorm kuni 16-aastasele lapsele ja vanaduspensioniealisele inimesele (lisa 1), ekspertiisi taotluse vorm tööealisele inimesele (lisa 2) ja terviseseisundi kirjelduse vorm (lisa 3).”; 4) lisa 4 tunnistatakse kehtetuks. § 3. Sotsiaalministri 23. septembri 2008. a määruse nr 61 muutmine Sotsiaalministri 23. septembri 2008. a määruses nr 61 „Puude raskusastme ja lisakulude tuvastamise tingimused, kord ja tähtajad, hüvitatavate lisakulude arvutamise tingimused ja kord ning nõuded rehabilitatsiooniplaani vormi täitmisele” tehakse järgmised muudatused: 1) määruse pealkiri sõnastatakse järgmiselt: „Puude raskusastme ja lisakulude tuvastamise kord ja tähtajad ning hüvitatavate lisakulude arvutamise kord”; 2) määruse preambul sõnastatakse järgmiselt: „Määrus kehtestatakse puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse § 22 lõike 1 alusel.”; 3) paragrahvi 4 pealkiri sõnastatakse järgmiselt: „Rehabilitatsiooniplaani koostamine”. § 4. Sotsiaalministri 2. juuli 2009. a määruse nr 61 muutmine Sotsiaalministri 2. juuli 2009. a määruse nr 61 „Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskuse põhimäärus” preambul sõnastatakse järgmiselt: „Määrus kehtestatakse Vabariigi Valitsuse seaduse § 43 lõike 5 alusel.”. § 5. Sotsiaalministri 3. aprilli 2002. a määruse nr 58 muutmine Sotsiaalministri 3. aprilli 2002. a määruse nr 58 „Täiskasvanute hoolekandeasutuse tervisekaitsenõuded” preambul sõnastatakse järgmiselt: „Määrus kehtestatakse rahvatervise seaduse § 8 lõike 2 punkti 9 alusel.”. § 6. Sotsiaalministri 9. jaanuari 2001. a määruse nr 4 muutmine Sotsiaalministri 9. jaanuari 2001. a määruse nr 4 „Laste hoolekandeasutuse tervisekaitsenõuded” preambul sõnastatakse järgmiselt: „Määrus kehtestatakse rahvatervise seaduse paragrahvi 8 lõike 2 punkti 9 alusel.”. § 7. Sotsiaalministri 16. oktoobri 2007. a määruse nr 66 muutmine Sotsiaalministri 16. oktoobri 2007. a määruse nr 66 „Kohaliku omavalitsuse poolt kogutavate ja säilitatavate asenduskoduteenusel viibiva lapse dokumentide loetelu, asenduskoduteenuse osutajale üle antavate asenduskoduteenusel viibiva lapse dokumentide loetelu ning asenduskoduteenuse osutaja kohustuste täpsema sisu kehtestamine” § 1 lõike 2 punkt 6 sõnastatakse järgmiselt: „6) sotsiaalhoolekande seaduse § 11^12 lõike 1 alusel lapsele koostatud rehabilitatsiooniplaan;”. § 8. Määrus jõustub 31. märtsil 2014. a. Taavi Rõivas Minister Marelle Erlenheim Kantsler