Haridus- ja Teadusministeeriumi põhimäärus
Vastu võetud 10.02.2005 nr 28
RT I 2005, 11, 45
jõustumine 20.02.2005, osaliselt 15.04.2005
Muudetud järgmiste määrustega (kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas, jõustumise aeg):
22.12.2005 nr 329 (RT I 2005, 71, 563) 1.01.2006
27.07.2006 nr 171 (RT I 2006, 36, 272) 11.08.2006
8.02.2007 nr 36 (RT I 2007, 14, 71) 1.05.2007
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» § 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Haridus- ja Teadusministeerium
Haridus- ja Teadusministeerium (edaspidi ministeerium) on valitsusasutus, kes täidab seadustest tulenevaid ja Vabariigi Valitsuse poolt seaduse alusel antud ülesandeid oma valitsemisalas.
§ 2. Esindamine
Oma ülesannete täitmisel esindab ministeerium riiki.
§ 3. Haridus- ja teadusminister
Ministeeriumi juhib haridus- ja teadusminister (edaspidi minister ).
§ 4. Aruandekohustuslikkus
Ministeerium on aruandekohustuslik Vabariigi Valitsuse ees, kes suunab ja koordineerib ministeeriumi tööd ning teostab tema üle teenistuslikku järelevalvet seadusega sätestatud korras.
§ 5. Ministeeriumi pitsat
Ministeeriumil on sõõrikujuline 50 mm läbimõõduga pitsat, mille keskel on väike riigivapp. Sõõri ülemisel äärel (riigivapi suhtes) on sõnaühend «Haridus- ja Teadusministeerium».
§ 6. Ministeeriumi eelarve ja pangaarve
Ministeeriumil on oma eelarve ja pangaarve. Ministeeriumi kulud kaetakse riigieelarvest.
§ 7. Ministeeriumi dokumentide vormistamine
(1) Ministeeriumi kirjaplangil, üldplangil, ministri määruse plangil, ministri käskkirja plangil, kantsleri käskkirja plangil, lähetuskorralduse plangil, osakondade kirjaplankidel ja ministeeriumi autasudel kasutatakse väikest riigivappi.
(2) Ministeeriumi õigusaktid ja muud haldusdokumendid vormistatakse seadusega ja asjaajamiskorda reguleerivate õigusaktidega ettenähtud korras.
(3) Ministeeriumi kirjaplanke kasutavad oma pädevuse piires minister, abiminister, kantsler ja asekantslerid. Ministeeriumi osakonnajuhataja võib alla kirjutada oma osakonna plangil vormistatud informatiivse sisuga kirjadele, millega ei võeta rahalisi ega varalisi kohustusi ning ei anta õigusi ega panda kohustusi ministeeriumivälistele isikutele, kui seadus ei näe ette teisiti.
[RT I 2005, 71, 563 – jõust. 1.01.2006]
(4) Minister võib allkirja andmise õiguse volitada abiministrile, kantslerile või asekantsleritele ning kantsler võib allkirja andmise õiguse volitada asekantsleritele või osakonnajuhatajatele seaduses ettenähtud ulatuses ministeeriumi asjaajamiskorras sätestatud alustel ja korras.
[RT I 2005, 71, 563– jõust. 1.01.2006]
(5) Ministeeriumil on oma embleem, mida võib kasutada ministeeriumi kirja- ja üldplankidel ning muudel ministeeriumi trükistel ja meenetel.
§ 8. Asukoht
Ministeerium asub Tartus. Ministeeriumi postiaadress on Munga 18, 50088 Tartu.
2. peatükk
MINISTEERIUMI TEGEVUSE EESMÄRK, VALITSEMISALA JA
ÜLESANDED
§ 9. Valitsemisala
(1) Haridus- ja Teadusministeeriumi valitsemisalas on riigi haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika kavandamine ning sellega seonduvalt alus-, põhi-, üldkesk-, kutsekesk-, kõrg-, huviala- ning täiskasvanuhariduse, teadus- ja arendustegevuse, noorsootöö ning erinoorsootöö ja rahvusvähemuste hariduse valdkondade korraldamine ja vastavate õigusaktide eelnõude koostamine.
[RT I 2005, 71, 563– jõust. 1.01.2006]
(2) Haridus- ja Teadusministeeriumi valitsemisalas on Keeleinspektsioon.
§ 10. Ministeeriumi tegevuse eesmärk
Ministeeriumi tegevuse eesmärk on tagada:
1) haridus-, teadus-, noorte- ja
keelepoliitika sihipärane ja tõhus areng;
2) teadus- ja arendustegevuse kõrge
tase ning konkurentsivõime;
3) täiskasvanuhariduse ja
kutsekvalifikatsioonisüsteemi sihipärane ja tõhus areng;
4) õppekavade ja
muude haridusstandardite arendamine ning kõrgetasemelisus;
5) pedagoogide ja
noorsootöötajate tööalase ettevalmistuse kõrge tase;
6) riiklike toetuste
ning riikliku koolitustellimuse optimaalne maht ja struktuur;
7) haridus-,
teadus-, noorte- ning keelepoliitika rakendamist ja arengut tagavate õigusaktide
süsteemi loomine ja arendamine;
8) haridus-, teadus-, noorte- ja
keelepoliitika korraldamiseks eraldatava raha ja vara õiguspärane ning tõhus
kasutamine;
9) avalikkuse teavitamine haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika alal toimuvast;
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
10) rahvusvahelise koostöö korraldamine ministeeriumi valitsemisalas.
§ 11. Ministeeriumi põhiülesanne
Ministeeriumi ülesanne on korraldus- ja arendustegevus ning planeerimine, riiklike seisukohtade kujundamine ning õigusaktides sätestatud pädevuse piires järelevalve teostamine oma valitsemisalas §-s 10 toodud eesmärkidest lähtuvalt ning §-des 12–21 sätestatud ülesannete täitmiseks.
§ 12. Ministeeriumi ülesanded haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika sihipärase ja tõhusa arengu tagamiseks
Ministeeriumi ülesanded haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika
sihipärase ja tõhusa arengu tagamiseks on järgmised:
1) haridus-, teadus-,
noorte- ja keelepoliitika planeerimine, korraldamine ja arendamine;
2) riigi
arengukavade väljatöötamine haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika
valdkondades ja nende kooskõla tagamine üleriigiliste ja valdkondlike
arengukavadega, nende rahastamise, elluviimise ja tulemuste hindamise
korraldamine;
3) haridusasutuste hindamise korraldamine, sealhulgas riikliku järelevalve teostamine haridusasutuste õppe- ja kasvatustegevuse üle õigusaktides sätestatud pädevuse piires;
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
4) kõrghariduse omandamist võimaldavate õppeasutuste ja nende õppekavade
akrediteerimise korraldamine;
5) noorsootöö korraldamine noorte osaluse ja
ühiskonda lõimumise soodustamiseks;
6) akadeemiliste kraadide riikidevahelise
tunnustamise koordineerimine;
7) kooli- ning noortespordipoliitika
planeerimine, korraldamine ja arendamine.
§ 13. Ministeeriumi ülesanded teadus- ja arendustegevuse kõrgetasemelisuse ning konkurentsivõime tagamiseks
Ministeeriumi ülesanded teadus- ja arendustegevuse kõrgetasemelisuse ning
konkurentsivõime tagamiseks on järgmised:
1) teadus- ja arendustegevuse
süsteemi planeerimine, korraldamine, arendamine ja järelevalve õigusaktides
sätestatud pädevuse piires;
2) tõhusa, kvaliteedil põhineva ja riigi vajadusi
arvestava teadus- ja arendustegevuse rahastamissüsteemi arendamine ja
rakendamine;
3) teadus- ja arendusasutuste evalveerimise korraldamine;
4)
rahvusvahelise teadus- ja arendustegevuse alase koostöö korraldamine ja
vastavates programmides osalemine.
§ 14. Ministeeriumi ülesanded täiskasvanuhariduse ja kutsekvalifikatsioonisüsteemi sihipärase ja tõhusa arengu tagamiseks
Ministeeriumi ülesanded täiskasvanuhariduse ja kutsekvalifikatsioonisüsteemi
sihipärase ja efektiivse arengu tagamiseks on järgmised:
1)
täiskasvanuhariduse süsteemi planeerimine, korraldamine ja arendamine;
2)
töötajate kutsekvalifikatsiooni süsteemi planeerimine, korraldamine ja
arendamine.
§ 15. Ministeeriumi ülesanded õppekavade ja muude haridusstandardite kõrge taseme tagamiseks
Ministeeriumi ülesanded õppekavade ja muude ministeeriumi pädevusse kuuluvate haridusstandardite kõrge taseme tagamiseks on järgmised:
1) riiklike õppekavade ja muude haridusstandardite väljatöötamise, arendamise ning nende hindamise korraldamine;
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
2) riikliku järelevalve teostamine riiklike õppekavade ja muude haridusstandardite täitmise üle õigusaktides sätestatud pädevuse piires.
§ 16. Ministeeriumi ülesanded pedagoogide ja noorsootöötajate tööalase ettevalmistuse kõrge taseme tagamiseks
Ministeeriumi ülesandeks pedagoogide ja noorsootöötajate tööalase ettevalmistuse kõrge taseme tagamiseks on eelduste loomine pedagoogide ja noorsootöötajate koolituse riikliku tellimuse ning täiendus- ja ümberõppe süsteemi toimimiseks ning selle planeerimine ja arendamine.
§ 17. Ministeeriumi ülesanded riiklike toetuste ja riikliku koolitustellimuse optimaalse mahu ja struktuuri tagamiseks
Ministeeriumi ülesanded riiklike toetuste ja riikliku koolitustellimuse
optimaalse mahu ja struktuuri tagamiseks on järgmised:
1) riiklike toetuste
ja riikliku koolitustellimuse planeerimine;
2) riiklike toetuste ja riikliku
koolitustellimuse ettevalmistamine, toetuste eraldamine ning koolitustellimuse
täitmise ja rahastamise korraldamine;
3) riiklike toetuste ja riikliku
koolitustellimuse põhimõtete arendamine.
§ 18. Ministeeriumi ülesanded haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika rakendamist ja arengut tagavate õigusaktide süsteemi loomiseks
Ministeeriumi ülesanded haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika
rakendamist ja arengut tagavate õigusaktide süsteemi loomiseks on
järgmised:
1) haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika rakendamist
reguleerivate õigusaktide väljatöötamise planeerimine, eelnõude ettevalmistamine
ja õigusaktide süsteemi arendamine;
2) järelevalve haridus-, teadus-, noorte-
ja keelepoliitika rakendamist reguleerivate õigusaktide täitmise üle
õigusaktides sätestatud pädevuse piires;
3) ministeeriumi valitsemisala
puudutavate rahvusvaheliste lepingute ja konventsioonidega ühinemise
ettevalmistamine;
4) riiklike seisukohtade kujundamine ja kaitsmine
ministeeriumi valitsemisala puudutavate Euroopa Liidu õigusaktide ja
arengukavade väljatöötamisel;
5) arvamuste ja kooskõlastuste andmine teistes
ministeeriumides ettevalmistatud õigusaktide eelnõude kohta, mis puudutavad
ministeeriumi valitsemisala.
§ 19. Ministeeriumi ülesanded haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika korraldamiseks eraldatava raha ja vara õiguspärase ning tõhusa kasutamise tagamiseks
Ministeeriumi ülesanded haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika
korraldamiseks eraldatava raha ja vara õiguspärase ning tõhusa kasutamise
tagamiseks on järgmised:
1) rahastamise ja riigivara kasutamise
planeerimine;
2) rahastamise ja riigivaraga tehtavate toimingute
korraldamine;
3) rahastamissüsteemide ja riigivara arvestussüsteemide
arendamine;
4) finantsarvestuse ning raamatupidamissüsteemi
korraldamine;
5) teenistuslik järelevalve ministeeriumi ametiisikute,
ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste, ministeeriumi hallatavate
riigiasutuste ja nende juhtide aktide ning toimingute üle õigusaktidega
sätestatud korras;
6) riiklik järelevalve riigieelarveliste vahendite,
tõukefondide vahendite ja riigivara kasutamise üle õigusaktides sätestatud
pädevuse piires.
§ 20. Ministeeriumi ülesanded avalikkuse teavitamisel haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika alal toimuvast
Ministeeriumi ülesanded avalikkuse teavitamisel haridus-, teadus-, noorte- ja
keelepoliitika alal toimuvast on järgmised:
1) avalikkuse teavitamine
ministeeriumi tegevusest, töötulemustest, üritustest ja kavadest;
2)
teavitamine arengukavade ja õigusaktide eelnõude sisust;
3) ministeeriumi
õigusaktide ning muude dokumentide ja otsuste selgitamine;
4) avalikkuse
teadlikkuse tõstmine ministeeriumi valitsemisala küsimustes.
§ 21. Ministeeriumi muud ülesanded ministeeriumi eesmärkide saavutamiseks
Ministeeriumi muud ülesanded §-s 10 nimetatud eesmärkide saavutamiseks on
järgmised:
1) ministeeriumi valitsemisala koondettepaneku ettevalmistamine
riigieelarve eelnõu koostamiseks;
2) ministeeriumi valitsemisala
raamatupidamise koondaruande ettevalmistamine ja esitamine;
3) ministeeriumi
valitsemisel oleva riigivara valitsemine;
4) andmekogude pidamine
õigusaktidega kehtestatud alustel ja korras;
5) riigi esindamine
rahvusvahelises suhtlemises oma pädevuse piires;
6) välissuhtluse
koordineerimine ministeeriumi valitsemisalas;
7) aktsionäri või osaniku
õiguste teostamine äriühingutes, mille aktsiaid või osa ta valitseb;
71) ministeeriumi hallatavate põhikoolide ja gümnaasiumide, kutseõppeasutuste ning rakenduskõrgkoolide töö korraldamine;
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
8) muude õigusaktidega ja Vabariigi Valitsuse poolt antud ülesannete täitmine.
3. peatükk
MINISTEERIUMI JUHTIMINE JA STRUKTUUR
1. jagu
Minister ja abiminister
[RT I 2005, 71, 563– jõust. 1.01.2006]
§ 22. Ministeeriumi juhtimine
Ministeeriumi juhib haridus- ja teadusminister.
§ 23. Ministri pädevus ja ülesanded
(1) Ministrile allub vahetult siseauditi osakond.
[RT I 2007, 14, 72 – jõust. 1.05.2007]
(2) Minister:
1) tagab ministeeriumi tegevuse eesmärgi saavutamise ja
ülesannete täitmise ministeeriumi tervikliku juhtimise, valitsemisalasse
kuuluvate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste töö
suunamise ja koordineerimise ning ministeeriumi ja tema valitsemisalasse
kuuluvate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste vahelise
koostöö korraldamise kaudu;
2) vastutab põhiseaduse, ministeeriumi
valitsemisala korraldavate seaduste, Riigikogu otsuste, Vabariigi Presidendi
seadluste ning Vabariigi Valitsuse määruste ja korralduste täitmise eest
ministeeriumi valitsemisalas ning annab Vabariigi Valitsusele aru ministeeriumi
tööst;
3) korraldab ja otsustab ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvaid
küsimusi, kui nende otsustamine ei ole seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega
pandud alluvatele ametiasutustele või ametnikele;
4) otsustab oma pädevuse
piires seaduses sätestatud ulatuses ministeeriumi eelarvevahendite
kasutamise;
5) esindab ministeeriumi ja annab volitusi ministeeriumi
esindamiseks;
6) esindab ministeeriumi valitsemisala piires riiki kohtus
tsiviilasjades ja kriminaalasjades tsiviilhageja või -kostjana, võib anda üld-
ja erivolitusi riigi esindamiseks kohtus ning tal on ministeeriumi valitsemisala
piires riigi lepingulise esindaja volitamise õigus tsiviilkohtu-, halduskohtu-
ja kriminaalmenetluses;
7) korraldab ministeeriumi valitsemisala piires teabe
kogumist ja edastamist riigi esindamise kohta kohtus;
8) esitab ettenähtud
korras Vabariigi Valitsusele ettepanekuid ministeeriumi valitsemisala küsimuste
otsustamiseks;
9) kinnitab ministeeriumi kantsleri ettepanekul ministeeriumi
asjaajamiskorra ja sisekorraeeskirja;
10) otsustab ministeeriumi hallatava
riigiasutuse moodustamise, kui seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega ei ole
sätestatud teisiti;
11) kinnitab
ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi
hallatavate riigiasutuste põhimäärused ning määrab nende struktuuri, asjaajamis-
ja töökorralduse, kui seaduse või Vabariigi Valitsuse määrusega ei ole
sätestatud teisiti;
12) vastutab ministeeriumi valitsemisalas olevate
valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste ning nende
ametiisikute tegevuse seaduslikkuse ja otstarbekuse eest seaduses ettenähtud
korras;
13) esitab Vabariigi Valitsusele ettepanekud ministeeriumi kulude ja
tulude aastaeelarve eelnõu ning vajaduse korral lisaeelarve eelnõu kohta,
otsustab eelarvevahendite kasutamise ning valvab eelarve täpse ja otstarbeka
täitmise üle ning Euroopa Liidu eraldatud vahendite, abi, toetuste ning muu
välisabi sihipärase kasutamise üle;
14) kinnitab ministeeriumi valitsemisalas
olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste eelarved,
lähtudes riigieelarvest, muudab neid ja kontrollib nende täitmist ning teeb
vajadusel eelarvevahendite kasutamiseks ettekirjutusi;
15) vastutab riigivara
säilimise ja heaperemeheliku kasutamise eest ning otsustab ministeeriumi
valitsemisel oleva riigivaraga seotud küsimusi kooskõlas «Riigivaraseadusega»
(RT I 1995, 22, 327; 1996, 36, 738; 40, 773; 48, 942; 81, 1446; 1997, 45, 724;
1998, 30, 409; 1999, 10, 155; 16, 271; 2000, 39, 239; 49, 306; 51, 319; 2001, 7,
17; 93, 565; 2002, 53, 336; 64, 393; 2003 13, 69; 2004, 24, 166);
16)
otsustab riigihangete läbiviimise ministeeriumi ülesannete täitmiseks vajaliku
vara hankimiseks ja teenuste tellimiseks;
17) kinnitab ministeeriumi
teenistujate koosseisu ja osakondade põhimäärused, milles määratakse osakondade
struktuur ja pädevus;
18) kinnitab vastavalt kantsleri või asekantslerite
ettepanekutele enda poolt ametisse nimetatavate ametnike ametijuhendid;
19)
nimetab ametisse ja vabastab ametist ministri nõunikud, asekantslerid,
ministeeriumi osakondade juhatajad ning ministeeriumi valitsemisalas olevate
valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste juhid;
20) edutab
enda poolt ametisse nimetatavaid ametnikke, määrab neile ergutusi või kohaldab
distsiplinaarkaristusi seaduses ettenähtud alustel ja korras;
21) kehtestab
kooskõlastatult vastava konkursi- ja atesteerimiskomisjoniga ministeeriumi
ametnike atesteerimisnõuded;
22) teostab teenistuslikku järelevalvet
ministeeriumi struktuuriüksuste, ministeeriumi valitsemisalas olevate
valitsusasutuste ja nende ametiisikute, samuti ministeeriumi hallatavate
riigiasutuste töö seaduslikkuse ja otstarbekuse üle;
23) moodustab vajadusel
ministeeriumi valitsemisalas nõuandva õigusega komisjone, nõukogusid ja
töörühmi;
24) kehtestab ministeeriumi valitsemisalas oleva inspektsiooni
peadirektori poolt inspektsiooni kohalike asutuste ja nende ametiisikute töö üle
järelevalve teostamise ulatuse ja korra;
25) tagab sisekontrolli süsteemi
rakendamise ja siseauditi korraldamise ministeeriumis ja ministeeriumi
valitsemisalas olevates valitsusasutustes ning ministeeriumi hallatavates
riigiasustuses;
26) tagab riikliku järelevalve süsteemi rakendamise
ministeeriumi valitsemisalas;
27) täidab muid seaduse, Vabariigi Valitsuse
määruse või korraldusega pandud või peaministri korraldusega antud ülesandeid
ning lahendab seaduses ettenähtud juhtudel õiguslikke vaidlusi.
§ 24. Ministri õigusaktid
(1) Minister annab ministeeriumi valitsemisala korraldamiseks, ministeeriumi juhtimiseks ning valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste töö korraldamiseks seaduse alusel ja täitmiseks määrusi ja käskkirju.
(2) Ministri määrused ja käskkirjad vormistatakse ja registreeritakse vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale.
§ 241. Abiminister
(1) Ministeeriumi koosseisu võib kuuluda abiminister, kes korraldab ministrilt saadud volituste piires ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvaid küsimusi, esindab ministeeriumi oma pädevuse ja ministrilt saadud volituste piires ning täidab muid ministri antud ülesandeid.
(2) Abiministri äraolekul asendab teda minister.
[RT I 2005, 71, 563– jõust. 1.01.2006]
2. jagu
Kantsler
§ 25. Kantsler
Kantsler juhib asekantslerite ning ministeeriumi struktuuriüksuste tööd, koordineerib oma haldusalas ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste tööd ja korraldab ministeeriumi asjaajamist.
§ 26. Kantsleri ülesanded
(1) Kantslerile alluvad vahetult välishindamisosakond, õigusosakond ning üldosakond.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(2) Kantsler:
1) juhib asekantslerite, kantslerile vahetult alluvate
nõunike ning osakonnajuhatajate kaudu talle vahetult alluvate osakondade
tööd;
2) tagab ministeeriumi tööks vajalikud organisatsioonilised ja
majanduslikud tingimused, korraldab ministeeriumi asjaajamist, tagab ressursi
otstarbeka kasutamise ning juhtimis- ja kontrollisüsteemi toimimise;
3)
koordineerib oma pädevuse või ministrilt saadud volituste piires ministeeriumi
valitsemisalasse kuuluvate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate
riigiasutuste tööd;
4) koordineerib ministeeriumi valitsemisala arengukavade
väljatöötamist ja elluviimist ning tagab valitsemisala arengukavade omavahelise
seostatuse, terviklikkuse ja ühtsuse;
5) korraldab ministeeriumi üksuste ning
ministeeriumiväliste institutsioonide koostööd arengukavade väljatöötamisel,
tagab arengukavade kooskõla üleriigiliste arengukavadega;
6) koordineerib
ministeeriumi valitsemisala tõhusaks toimimiseks vajalike infosüsteemide
arendamist;
7) jälgib ministeeriumi kommunikatsioonijuhtimist ning
koordineerib suhtekorraldustegevust;
8) hoiab ministeeriumi vapipitsatit ja
kehtestab selle kasutamise korra;
9) jälgib ja analüüsib osakondade töö
kvaliteeti;
10) annab ministrile aru ministeeriumi osakondade töö
kohta;
11) sõlmib ministeeriumi nimel lepinguid ja esindab ministeeriumi
seoses oma teenistuskohustuste täitmisega või ministrilt saadud volituste piires
või volitab oma pädevuse piires ministeeriumi teenistujaid esindama
ministeeriumi;
12) annab kaasallkirja ministri määrustele, Vabariigi
Valitsusele esitatavatele ja muudele dokumentidele õigusaktidega kehtestatud
juhtudel ja korras;
13) teeb oma haldusalas ministrile ettepanekuid
ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi
hallatavate riigiasutuste asjaajamise ja töökorralduse kohta;
14) korraldab
talle vahetult alluvate osakondade, ministeeriumi valitsemisalas olevate
valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste põhimääruste,
ministeeriumi sisekorraeeskirja ja asjaajamiskorra väljatöötamist ning esitab
need ministrile kinnitamiseks;
15) valmistab ette ministeeriumi kulude ja
tulude aastaeelarve eelnõu ja vajaduse korral lisaeelarve eelnõu kohta käivad
ettepanekud;
16) käsutab ministri kinnitatud eelarve alusel ministeeriumi
eelarvevahendeid, vastutades eelarve täpse ja otstarbeka täitmise eest;
17)
korraldab riigivara kasutamist ministrilt saadud volituste piires kooskõlas
«Riigivaraseadusega» ning teeb ministrile riigivara valdamise, kasutamise ja
käsutamise ettepanekuid;
18) teostab riigihankeid ministrilt saadud volituste
piires;
19) teeb ministrile ministeeriumi asekantslerite ja
osakonnajuhatajate teenistusse võtmise ja teenistusest vabastamise
ettepanekuid;
20) nimetab ametisse ja vabastab ametist ministeeriumi
koosseisu kuuluvad teenistujad, välja arvatud need, kelle nimetab ametisse ja
vabastab ametist minister;
21) edutab enda poolt ametisse nimetatavaid
ametnikke ja teisi töötajaid, kohaldab neile ergutusi või määrab
distsiplinaarkaristusi seaduses ettenähtud alustel ja korras;
22) sõlmib
töölepingud ministeeriumi abiteenistujatega;
23) kinnitab vastavalt
osakondade põhimäärustele ja osakonnajuhatajate ettepanekutele enda poolt
ametisse nimetatavate ametnike ametijuhendid ja vajaduse korral abiteenistujate
tööjuhendid;
24) teostab ministri ülesandel teenistuslikku järelevalvet
ministeeriumi ametnike toimingute üle;
25) annab ministri teadmisel loa või
volitab asekantslerit andma luba ministeeriumi valitsemisalas olevate
valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste juhtide
välislähetuseks, kui riigiasutuse põhimäärus ei sätesta teisiti;
26) on
ministeeriumi ametnike konkursi- ja atesteerimiskomisjoni esimees ning täidab
sellest tulenevaid ülesandeid seaduses ettenähtud korras või määrab esimeheks
teise isiku;
27) moodustab komisjone ministeeriumi struktuuriüksuste töö
koordineerimiseks üksikküsimuste lahendamisel;
271) korraldab haridusasutuste kvaliteedisüsteemi väljaarendamist ja järelevalvet ministeeriumi valitsemisalas;
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
28) täidab muid seadusega või Vabariigi Valitsuse määruse või korraldusega talle pandud või ministri või ministrilt saadud volituste piires abiministri antud ülesandeid.
[RT I 2005, 71, 563– jõust. 1.01.2006]
§ 27. Kantsleri käskkirjad
Kantsler annab seaduses ja ministeeriumi põhimääruses sätestatud pädevuse piires käskkirju ministeeriumi valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste töö koordineerimiseks ja korraldamiseks, teenistujate teenistusse võtmiseks ja teenistusest vabastamiseks ning ministeeriumi struktuuriüksuste töö juhtimiseks ja koordineerimiseks, ministeeriumi asjaajamise korraldamiseks.
§ 28. Kantsleri asendamine
Kantsleri äraolekul paneb minister oma käskkirjaga kantsleri ülesanded ühele asekantsleritest.
3. jagu
Asekantsler
§ 29. Asekantslerid
(1) Ministeeriumi koosseisus on kõrghariduse ja teaduse, noorte ja välissuhete, üld- ja kutsehariduse ning haldusala asekantsleri ametikoht.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(2) Asekantsler:
1) juhib osakonnajuhatajate kaudu talle alluvate
osakondade tööd ning koordineerib oma haldusalas ministeeriumi valitsemisalas
olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste tööd;
2)
juhib vahetult talle alluvate nõunike tööd;
3) tagab oma haldusalasse
kuuluvates küsimustes osakondade ning ministeeriumi hallatavate riigiasutuste
eesmärgipärase ja tõhusa juhtimise ning nende tegevuse seaduslikkuse;
4)
juhib oma haldusalas koostööd ministeeriumiväliste institutsioonide ja
huvirühmadega valitsemisala valdkondade arengut toetavate tegevuskavade,
meetmete, sihtprogrammide ja välisabi projektide väljatöötamisel ning
elluviimisel;
5) koordineerib oma haldusala reguleerimiseks õigusaktide
eelnõude väljatöötamist, samuti ministeeriumile kooskõlastamiseks saadetud
eelnõude kohta arvamuse esitamist;
6) esindab ministeeriumi ministrilt või
kantslerilt saadud volituste piires või volitab oma volituste piires
ministeeriumi teenistujaid esindama ministeeriumi;
7) kontrollib ja analüüsib
talle alluvate osakondade töö kvaliteeti ja annab sellest aru ministrile ning
kantslerile;
8) korraldab kooskõlas «Riigivaraseadusega» riigivara kasutamist
oma haldusalas, samuti ministrilt ja kantslerilt saadud volituste piires ning
teeb kantslerile riigivara valdamise, kasutamise ja käsutamise
ettepanekuid;
9) koordineerib Euroopa Komisjoni ning Euroopa Liidu Nõukogu
komiteede ja töörühmade töös osalemist oma haldusalas;
10) korraldab
kantslerilt saadud volituste piires oma haldusalas olevate valitsusasutuste ja
ministeeriumi hallatavate riigiasutuste põhimääruste väljatöötamist;
11)
korraldab talle vahetult alluvate osakondade, oma haldusalas ministeeriumi
valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate
riigiasutuste põhimääruste väljatöötamist ning esitab need ministrile
kinnitamiseks;
12) teeb kantslerile ettepanekuid ministeeriumi kulude ja
tulude aastaeelarve koostamise ja eelarvevahendite kasutamise kohta;
13) teeb
oma haldusalas ministrile ja kantslerile ettepanekuid ministeeriumi
valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate
riigiasutuste asjaajamise ja töökorralduse kohta;
14) käsutab oma haldusalas
ja ministrilt saadud volituste piires ministeeriumi eelarvevahendeid ning
vastutab oma pädevuse ja saadud volituste piires eelarve täpse ja otstarbeka
täitmise eest;
15) teeb talle alluvate osakondade juhatajate ja teiste
teenistujate teenistusse võtmise ja vabastamise, edutamise ning neile ergutuste
kohaldamise või distsiplinaarkaristuste määramise ettepanekuid või esitab nendes
küsimustes oma arvamuse;
16) annab ministrile ja kantslerile aru
tööülesannete täitmise kohta;
17) täidab muid seadusega või Vabariigi
Valitsuse määruse või korraldusega talle pandud või ministri või ministrilt
saadud volituste piires abiministri või kantsleri antud ülesandeid.
[RT I 2005, 71, 563– jõust. 1.01.2006]
(3) Ministeeriumi hallatavate riigiasutuste kuuluvuse asekantslerite haldusalasse, samuti juriidilistes isikutes osalemise jaotuse asekantslerite haldusalade vahel kinnitab minister.
§ 30. Kõrghariduse ja teaduse asekantsler
(1) Kõrghariduse ja teaduse asekantslerile alluvad vahetult keeleosakond, kõrghariduse osakond ning teadusosakond. Kõrghariduse ja teaduse asekantsleri haldusalas on Keeleinspektsioon.
(2) Kõrghariduse ja teaduse asekantsler täidab ministeeriumi valitsemisalas koordineerivat funktsiooni keele-, kõrghariduse ja teadusküsimustes.
§ 31. Noorte ja välissuhete asekantsler
(1) Noorte ja välissuhete asekantslerile alluvad vahetult avalike ja välissuhete osakond, noorteosakond ning tõukefondide osakond.
[RT I 2007, 14, 71– jõust. 1.05.2007]
(2) Noorte ja välissuhete asekantsler täidab ministeeriumi valitsemisalas koordineerivat funktsiooni Euroopa Liidu, rahvusvahelise koostöö, tõukefondide ning noortevaldkonna küsimustes.
§ 32. Üld- ja kutsehariduse asekantsler
(1) Üld- ja kutsehariduse asekantslerile alluvad vahetult kutse- ja täiskasvanuhariduse osakond, rahvusvähemuste hariduse osakond ning üldharidusosakond.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(2) Üld- ja kutsehariduse asekantsler täidab ministeeriumi valitsemisalas koordineerivat funktsiooni üld-, kutse- ja täiskasvanuhariduse ning hariduslike erivajaduste küsimustes.
§ 321. Haldusala asekantsler
(1) Haldusala asekantslerile alluvad vahetult analüüsi- ja planeerimisosakond, koolikorralduse osakond ning riigivaraosakond.
(2) Haldusala asekantsler täidab ministeeriumi valitsemisalas koordineerivat funktsiooni valitsemisala strateegiliste eesmärkide seire, hariduse andmebaaside töö koordineerimise, riigivara valitsemise, planeerimise ja raamatupidamise korraldamise osas ning ministeeriumi hallatavate üldhariduskoolide, kutseõppeasutuste ja rakenduskõrgkoolide töö korraldamise osas.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
§ 33. Asekantsleri asendamine
Asekantsleri asendamise korra kehtestab kantsler käskkirjaga.
4. jagu
Nõunikud
§ 34. Nõunikud
(1) Ministeeriumi struktuuri kuuluvad ministri nõunikud ja ministeeriumi nõunikud.
(2) Ministri nõunikud alluvad vahetult ministrile, kes nimetab nad ametisse ja vabastab ametist.
(3) Ministeeriumi nõunikud alluvad kantslerile või asekantslerile. Ministeeriumi nõunikud nimetab ametisse ja vabastab ametist kantsler.
(4) Ministri nõuniku ülesanded ja alluvus määratakse nõuniku ametijuhendis, mille kinnitab minister.
5. jagu
Osakonnajuhataja
§ 35. Osakonnajuhataja ülesanded
(1) Osakonnajuhataja:
1) juhib osakonna tööd ja tagab osakonna ülesannete
õiguspärase, täpse ja tähtaegse täitmise;
2) annab talle alluvatele
teenistujatele juhiseid ja korraldusi;
3) annab ministrile, kantslerile või
vastavale asekantslerile aru osakonna tööst;
4) esindab osakonda ning esitab
osakonna nimel arvamusi ja kooskõlastusi;
5) teeb ministrile, kantslerile või
asekantslerile komisjonide, nõukogude ja töörühmade moodustamise ettepanekuid
osakonna ülesandeid puudutavate küsimuste lahendamiseks;
6) korraldab
alluvate teenistujate tööd, nõutab selleks vajalikud rahalised ja muud
vahendid;
7) valvab talle alluvate teenistujate teenistuskohustuste täitmise
üle;
8) taotleb osakonna teenistujatele täienduskoolitust;
9) teeb
ministrile, kantslerile või asekantslerile ettepanekuid osakonna struktuuri,
koosseisu ja töökorralduse kohta, samuti osakonna teenistujate edutamise,
palkade, toetuste või distsiplinaarkaristuste määramise ning ergutuste
kohaldamise kohta;
10) allkirjastab või viseerib osakonnas koostatud
dokumendid vastavalt ministeeriumi asjaajamiskorrale;
11) kirjutab vastavalt
osakonna põhimäärusele alla § 7 lõikes 3 nimetatud kirjadele, kui seadus ei näe
ette teisiti;
12) täidab muid osakonna põhimäärusega talle pandud ülesandeid
ja ministri või ministrilt saadud volituste piires abiministri antud või
kantsleri või vastava asekantsleri antud juhiseid ja korraldusi või teatab
takistustest nende täitmisel.
[RT I 2005, 71, 563– jõust. 1.01.2006]
(2) Osakonnajuhatajal on õigus saada ministrilt, kantslerilt, asekantsleritelt ja teistelt struktuuriüksustelt osakonnale pandud ülesannete täitmiseks vajalikku teavet ning osaleda ministeeriumi struktuuri puudutavate otsuste ettevalmistamisel.
(3) Osakonnajuhataja vastutab osakonnale pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise eest.
(4) Osakonnajuhataja täpsed teenistuskohustused määratakse kindlaks osakonna põhimäärusega.
6. jagu
Osakond
§ 36. Osakond ja selle ülesanded
(1) Osakond on ministeeriumi struktuuriüksus, kellel puuduvad täitevvõimu volitused ministeeriumiväliste isikute suhtes.
(2) Osakonna koosseisu võib kuuluda üks või mitu talitust. Osakonna struktuur ja pädevus määratakse osakonna põhimääruses. Osakonna põhimääruse kinnitab minister.
(3) Osakonna koosseisu võivad kuuluda ametnikud, kes ei ole ühegi talituse koosseisus, vaid alluvad vahetult osakonnajuhatajale, ja kelle ülesanded määratakse kindlaks osakonna põhimääruses.
(4) Oma ülesannete täitmisel nõustab osakond vajadusel ministeeriumi valitsemisalas olevaid valitsusasutusi ja ministeeriumi hallatavaid riigiasutusi.
(5) Ministeeriumi osakonnad on:
1) analüüsi- ja planeerimisosakond;
2)
avalike ja välissuhete osakond;
3) keeleosakond;
4) koolikorralduse
osakond;
5) kutse- ja täiskasvanuhariduse osakond;
6) kõrghariduse
osakond;
7) noorteosakond;
8) rahvusvähemuste hariduse osakond;
9)
riigivaraosakond;
10) siseauditiosakond;
11) teadusosakond;
12)
tõukefondide osakond;
13) välishindamisosakond;
14) õigusosakond;
15)
üldharidusosakond;
16) üldosakond.(õ) 3.05.2007 16:45
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(6) Analüüsi- ja planeerimisosakonna põhiülesanne on tagada ministeeriumi valitsemisala strateegiliste eesmärkide seire, hariduse andmebaaside töö koordineerimine ministeeriumi valitsemisalas, ülevaate andmine haridus- ja teadusvaldkonnas väljatöötatavate ning väljatöötatud poliitikate mõjust koos selleks vajalike uuringute ja analüüside tellimise ja teostamisega, tegevuste koordineerimine planeerimise, eelarvestamise, finantsjuhtimise ja raamatupidamise küsimustes ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(61) Avalike ja välissuhete osakonna põhiülesanne on suhte- ja teabekorralduse koordineerimine, Euroopa Liidu õigusloomeprotsessis osalemise ja rahvusvahelise koostöö korraldamine ministeeriumi valitsemisalas ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(7) [Kehtetu – RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(8) Keeleosakonna põhiülesanne on ministeeriumi keelepoliitika alase töö korraldamine keelevaldkonnas ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
(81) Koolikorralduse osakonna põhiülesanne on ministeeriumi hallatavate põhikoolide ja gümnaasiumide, kutseõppeasutuste ja riigi rakenduskõrgkoolide töö korraldamine ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade, samuti vajaduse korral kohalike omavalitsuste töötajate ning erakoolide nõustamine nimetatud valdkonnas.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(9) Kutse- ja täiskasvanuhariduse osakonna põhiülesanne on ministeeriumi kutsekvalifikatsiooni ja hariduspoliitika alase töö korraldamine esmase kutseõppe ja täiskasvanuhariduse valdkondades ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
(10) Kõrghariduse osakonna põhiülesanne on ministeeriumi hariduspoliitika alase töö korraldamine kõrghariduse, sealhulgas rakenduskõrghariduse valdkonnas ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
(11) Noorteosakonna põhiülesanne on ministeeriumi noortepoliitika alase töö korraldamine ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
(12) [Kehtetu - RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(121) Rahvusvähemuste hariduse osakonna põhiülesanne on ministeeriumi rahvusvähemuste hariduse alase töö korraldamine ning ministri, abiministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
[RT I 2005, 71, 563– jõust. 1.01.2006]
(122) Riigivaraosakonna põhiülesanne on ministeeriumi valitsemisel oleva riigivaraga tehtavate toimingute ja tehingute korraldamine, riigivara valitsemise ja kasutamise sihipärasuse ja efektiivsuse tagamine ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade, samuti vajaduse korral kohalike omavalitsuste töötajate nõustamine nimetatud valdkonnas.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(13) Siseauditiosakonna põhiülesanne on ministeeriumi, tema valitsemisalas olevate valitsusasutuste ja ministeeriumi hallatavate riigiasutuste sisekontrolli süsteemi toimimise, selle tõhususe ja õigusaktidele vastavuse hindamine ja analüüsimine, tõukefondidega seotud auditite läbiviimine ning siseauditi alase töö koordineerimine ministeeriumi valitsemisalas.
(14) [Kehtetu - RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(15) Teadusosakonna põhiülesanne on ministeeriumi teaduspoliitika alase töö korraldamine teadus- ja arendustegevuse valdkonnas ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
(151) Tõukefondide osakonna põhiülesanne on Euroopa Liidu tõukefondide rakenduskavade juhtministeeriumi ülesannete täitmine Vabariigi Valitsuse määratud ulatuses, sealhulgas rakenduskavade koostamise koordineerimine, seire, hindamine ning teavitamine ja Euroopa Liidu tõukefondide vahendite efektiivse kasutamise tagamine, sealhulgas osalemine tõukefondide planeerimisel riigieelarvesse, rahastatavate programmide väljatöötamisel ja rakendamisel, ning tõukefondide vahendite kasutamise seire ja järelevalve.
[RT I 2006, 36, 272 – jõust. 11.08.2006]
(152) Välishindamisosakonna põhiülesanne on juhtida haridusasutuste kvaliteedisüsteemi väljaarendamist ja rakendamist, sealhulgas järelevalvet ja selle tulemuste analüüsimist ministeeriumi valitsemisalas ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(16) [Kehtetu – RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
(17) Õigusosakonna põhiülesanne on ministeeriumi õigusloomealase töö korraldamine ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine õigusküsimustes.
(18) Üldharidusosakonna põhiülesanne on ministeeriumi hariduspoliitika alase töö koordineerimine alus-, põhi- ja üldkeskhariduse valdkonnas ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
(19) Üldosakonna põhiülesanne on ministeeriumi töökeskkonna loomine ja majandamine, ministeeriumi asjaajamise, infotehnoloogia ja personalitöö korraldamine ning ministri, kantsleri, asekantslerite, nõunike ja osakondade nõustamine nimetatud valdkonnas.
[RT I 2007, 14, 71 – jõust. 1.05.2007]
4. peatükk
KOMISJONID, NÕUKOGUD JA TÖÖRÜHMAD
§ 37. Komisjonid, nõukogud ja töörühmad
(1) Ministeeriumi eesmärgi saavutamiseks võib minister moodustada ministeeriumi valitsemisalas nõuandva õigusega komisjone, nõukogusid ja töörühmi (edaspidi komisjon).
(2) Kantsler võib moodustada komisjone ja töörühmi ministeeriumi struktuuriüksuste töö koordineerimiseks üksikküsimuste lahendamisel.
(3) Komisjonid moodustatakse ministri või kantsleri käskkirjaga, milles määratakse komisjoni ülesanded, esimees ja liikmed, ülesannete täitmise tähtajad, teenindav struktuuriüksus ja töökord.
5. peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§ 38. [käesolevast tekstist välja jäetud]
§ 39. Määruse jõustumine
Paragrahvi 36 lõike 5 punktid 3, 5 ja 10 ning lõiked 8, 10 ja 15 jõustuvad 15. aprillil 2005. a.
Õiend
Lugeda Vabariigi Valitsuse 10. veebruari 2005. a määruse nr 28 „Haridus- ja Teadusministeeriumi põhimäärus“ terviktekstis § 36 lõike 5 viimase punktina õigeks:
"16) üldosakond."
Kustutada viimane punkt: "14) üldosakond".
Alus: „Riigi Teataja“ seaduse § 17 lõige 32.