Teksti suurus:

Teadus- ja arendustegevuse toetuse andmise ja kasutamise tingimused ja kord

Väljaandja:Majandus- ja infotehnoloogiaminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:01.07.2024
Redaktsiooni kehtivuse lõpp: Hetkel kehtiv
Avaldamismärge:RT I, 28.06.2024, 2

Teadus- ja arendustegevuse toetuse andmise ja kasutamise tingimused ja kord

Vastu võetud 26.06.2024 nr 20

Määrus kehtestatakse riigieelarve seaduse § 531 lõike 1 alusel.

1. peatükk Üldsätted 

§ 1.  Reguleerimisala

  (1) Toetuse abil viiakse ellu riigi eelarvestrateegia tulemusvaldkonna „Teadus- ja arendustegevus ja ettevõtlus” programmide ja Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (edaspidi ministeerium) valitsemisala majanduse ja ettevõtluse, digiarengu ning töö ja võrdsete võimaluste (edaspidi majandus,- digi- ja töövaldkond) vastutusvaldkondade eesmärke.

  (2) Määruse alusel toetuse taotlemise, määramise, kasutamise ja tagasinõudmisega seotud teavet ja dokumente esitatakse ning toimetatakse elektrooniliselt kätte Eesti Teadusinfosüsteemi kaudu.

§ 2.  Terminid

  Määruses kasutatakse termineid järgmises tähenduses:
  1) alusuuring on teoreetiline või katsetel rajanev uurimistöö uute teadmiste saamiseks nähtuste ja faktide põhialuste kohta, seadmata eesmärgiks saadud teadmiste kohest rakendamist;
  2) eksperimentaalarendus on süstemaatiline tegevus, mis põhineb uurimistegevuse tulemusena saadud teadmistel ja praktilistel kogemustel ning loob uut teadmist eesmärgiga valmistada uusi tooteid, võtta kasutusele uusi protsesse või täiustada olemasolevaid tooteid või protsesse;
  3) partner on positiivselt evalveeritud teadus- ja arendusasutus (edaspidi TA-asutus) või eraõiguslik juriidiline isik, kelle töötaja osaleb projektis põhitäitjana, ning kelle tegevusi rahastatakse toetusest;
  4) põhitäitja on doktorikraadiga või sellele vastava kvalifikatsiooniga teadus- ja arendustöötaja või doktorant, kes võib õppida eksternõppes;
  5) rakendusuuring on uurimistöö uute teadmiste saamiseks otsese eesmärgiga rakendada saadud teadmisi praktikas;
  6) teadus- ja arendustegevus (edaspidi TA-tegevus) on uudne, loominguline, ettemääramatu tulemusega, süstemaatiline ning ülekantav või korratav uurimis- ja arendustöö, mille eesmärk on saada uusi teadmisi ja leida teadmistele uusi rakendusalasid ning mis jaguneb alusuuringuteks, rakendusuuringuteks ja eksperimentaalarenduseks;
  7) vastutav täitja on doktorikraadiga või sellele vastava kvalifikatsiooniga teadus- ja arendustöötaja või teadurina töötav doktorant, kellel on taotlejaga kehtiv tööleping.

§ 3.  Toetuse rakendamine ja vaide esitamine

  (1) Taotluseid menetleb, taotluse rahuldamise ja rahuldamata jätmise otsuseid koostab, toetuse makseid teeb, vahe- ja lõpptulemused kinnitab või lükkab tagasi ning tagasinõudmise otsuseid esitab sihtasutus Eesti Teadusagentuur (edaspidi ETAG).

  (2) ETAGi toimingu või otsuse peale võib esitada vaide ETAGile.

§ 4.  Riigiabi

  (1) Juhul kui toetust antakse riigiabina, on see riigiabi konkurentsiseaduse § 30 lõike 1 tähenduses või vähese tähtsusega abi konkurentsiseaduse § 33 lõike 1 tähenduses.

  (2) Toetuse andmisel vähese tähtsusega abina kohaldatakse Euroopa Komisjoni määrust (EL) 2023/2831, milles käsitletakse Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamist vähese tähtsusega abi suhtes (ELT L, 2023/2831, 15.12.2023, edaspidi VTA määrus).

  (3) Taotlejale või partnerile VTA määruse kohaselt antud abi koos käesoleva määruse alusel antava abiga ei tohi ületada VTA määruse artikli 3 lõikes 2 sätestatud piirmäära.

  (4) Vähese tähtsusega abi suuruse arvestamisel loetakse üheks ettevõtjaks sellised isikud, kes on VTA määruse artikli 2 lõike 2 kohaselt omavahel seotud.

  (5) Toetuse andmisel Euroopa Komisjoni määruse (EL) nr 651/2014 ELi aluslepingu artiklite 107 ja 108 kohaldamise kohta, millega teatavat liiki abi tunnistatakse siseturuga kokkusobivaks (ELT L 187, 26.06.2014, lk 1–78, edaspidi üldine grupierandi määrus) artiklis 25 sätestatud riigiabina, kohaldatakse üldise grupierandi määruses ja konkurentsiseaduse §-s 342 sätestatut.

  (6) Toetust ei anta:
  1) ettevõtjale, kes on jätnud talle Euroopa Komisjoni eelneva otsuse alusel, millega abi on tunnistatud ebaseaduslikuks või ühisturuga kokkusobimatuks, esitatud abi tagasimaksmise korralduse täitmata;
  2) abi taotlemisel kooskõlas üldise grupierandi määrusega, nimetatud määruse artikli 1 lõigetes 2–6 sätestatud juhtudel;
  3) abi taotlemisel kooskõlas VTA määrusega, nimetatud määruse artikli 1 lõikes 1 sätestatud juhtudel.

  (7) Vähese tähtsusega abi andmisel võetakse arvesse VTA määruse artiklis 5 ja riigiabi andmisel üldise grupierandi määruse artiklis 8 sätestatud erinevateks eesmärkideks antava abi kumuleerimisreegleid.

  (8) Vähese tähtsusega abi ja riigiabi andmise ning saamisega seotud dokumente säilitatakse kümme aastat määruse alusel viimase abi andmisest arvates.

  (9) Kui toetust antakse riigiabina üldise grupierandi määruse artikli 25 alusel, lähtutakse toetuse andmisel nimetatud määruse artikli 2 punktides 84–86 sätestatud definitsioonidest.

§ 5.  Komisjon

  (1) Toetuse andmist korraldab ETAG, keda nõustab komisjon, mille koosseisu ja töökorra kinnitab ETAG kooskõlastades selle enne ministeeriumiga.

  (2) Komisjoni liikmeteks on kuni kaheksa ministeeriumi esindajat, üks ETAGi esindaja ja kolm valdkondlikku eksperti.

  (3) Komisjoni ülesanded on:
  1) nõustada strateegiliste uurimissuundade ja nende alla kuuluvate uurimisküsimuste püstitamist ning tegevuste ajakava ja eelarve koostamist;
  2) hinnata projekti elluviimise tulemuslikkust ning anda toetuse saajale, ETAGile ja ministeeriumile soovitusi edasisteks tegevusteks;
  3) hinnata taotlusi;
  4) hinnata projektide vahe- ja lõpptulemusi;
  5) teha ETAGile ettepanek toetuse maksmise lõpetamiseks.

2. peatükk Toetatavad tegevused, kulude abikõlblikkus ja toetuse määr 

§ 6.  Toetatavad tegevused

  Toetust antakse järgmistele tegevustele:
  1) majandus-, digi- ja töövaldkonna alusuuringute tegemine;
  2) majandus-, digi- ja töövaldkonna rakendusuuringute tegemine;
  3) majandus-, digi- ja töövaldkonna eksperimentaalarenduste tegemine.

§ 7.  Kulude abikõlblikkus

  (1) Abikõlblik kulu on projekti elluviimiseks vajalik, sobiv ja tõhus kulu, mis tekib toetuse saajal või partneril projekti elluviimise perioodil tehtavate toetatavate tegevuste käigus ja selle tasub toetuse saaja või partner.

  (2) Abikõlblik kulu jaguneb otseseks kuluks ja üldkuluks.

  (3) Otsesed kulud on:
  1) töötasud, seadusest tulenevad riiklikud maksud, maksed ja hüvitised ning üliõpilaste teadustöö stipendiumid proportsionaalselt projekti heaks töötatud ajaga;
  2) teadustöö kulud, lähetuskulud, projekti täitmisega otseselt seotud vara soetamise ja kasutamise kulud, sisseostetavate teadus- ja arendustegevuste ning uurimisprojekti tulemuste publitseerimise ja tutvustamisega seotud kulud.

  (4) Üldkulu on projekti juhtimise ning projekti täitmiseks vajaliku kvaliteetse keskkonna tagamise kulu. Üldkulu määr on kuni 25 protsenti otsestest kuludest.

  (5) Abikõlbmatu kulu on:
  1) kinnisvara ja liiklusvahendi ostmise või liisimise kulu;
  2) mitterahaline kulu;
  3) sularahas ja tasaarvelduse korras tasutud kulu;
  4) rahatrahvi ja rahalise karistuse kulu;
  5) kohtumenetluse kulu, vastaspoole ja kolmanda isiku menetluskulu;
  6) organisatsiooni juhtimise kulu ja juhtorganite tasu, välja arvatud projekti juhtimise kulu;
  7) tulumaksuseaduse § 8 mõistes seotud isikute vahelistest tehingutest tulenev kulu;
  8) käibemaks, välja arvatud juhul, kui see ei ole käibemaksuseaduse alusel tagasi saadav;
  9) kulu, mille katteks on toetust eraldatud riigieelarve, kohaliku omavalitsuse üksuse, Euroopa Liidu või muu välisabi vahenditest või makstud teises projektis;
  10) erisoodustusena käsitatav kulu ja sellelt tasutav maks.

  (6) Toetuse andmisel riigiabina üldise grupierandi määruse artikli 25 alusel peavad abikõlblikud kulud vastama nimetatud määruse artikli 25 lõikele 3.

§ 8.  Toetuse summa ja osakaal

  (1) Toetuse maksimumsumma ühe projekti kohta on 200 000 eurot. Ühe aasta jooksul makstakse toetust ühe projekti kohta kuni 100 000 eurot.

  (2) Toetuse osakaal on 100 protsenti abikõlblikest kuludest, kui riigiabi reeglitest ei tulene teisiti.

  (3) Toetuse maksimaalne osakaal abikõlblikest kuludest, kui abi antakse kooskõlas üldise grupierandi määruse artiklis 25 sätestatuga, on:
  1) alusuuringu puhul 100 protsenti;
  2) rakendusuuringu puhul 50 protsenti;
  3) eksperimentaalarenduse puhul 25 protsenti.

  (4) Rakendusuuringute ja eksperimentaalarenduse puhul võib toetuse osakaalu suurendada 80 protsendini abikõlblikest kuludest vastavalt üldise grupierandi määruse artikli 25 lõike 6 punktidele a ja b.

  (5) Kui partner ei ole Eestis positiivselt evalveeritud TA-asutus, moodustavad partneri abikõlblikud kulud kuni 30 protsenti taotluse rahuldamise otsuses nimetatud toetuse summast.

3. peatükk Nõuded taotlejale, partnerile ja taotlusele 

§ 9.  Nõuded taotlejale ja partnerile

  (1) Taotleja on Eestis positiivselt evalveeritud TA-asutus, kelle töötaja osaleb projektis vastutava täitjana.

  (2) Taotleja võib kaasata projekti elluviimisesse partnereid.

  (3) Taotleja ja partner vastavad järgmistele nõuetele:
  1) neil ei ole maksu- ega maksevõlga või see on ajatatud ning nad on nõuetekohaselt täitnud maksukorralduse seaduses sätestatud maksudeklaratsioonide esitamise kohustuse;
  2) nad ei ole pankrotis, likvideerimisel ega sundlõpetamisel ning neil ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust;
  3) nad on neilt varasema projekti raames tagasinõutud toetuse tähtajaks tagasi maksnud;
  4) nende majandustegevus, mis on seotud toetatava tegevusega, ei ole lõppenud ega peatunud;
  5) nad on esitanud äriregistrile majandusaasta aruanded ning täitnud oma lepingulised kohustused ETAGi ja riigi ees;
  6) neil on projekti elluviimiseks vajalikud õiguslikud, organisatsioonilised ja tehnilised eeldused, mis on vastavuses projektis neile määratud ülesannetega.

  (4) Kui taotleja või partner on taotlenud projektile või projekti osadele tegevustele toetust samal ajal muudest riigieelarvelistest, kohaliku omavalitsuse üksuse, Euroopa Liidu või muudest välisabi vahenditest, peab taotluses olema esitatud sellekohane teave.

§ 10.  Nõuded taotlusele

  (1) Taotluses kirjeldatud projekt peab aitama saavutada § 1 lõikes 1 nimetatud eesmärki.

  (2) Taotlus peab olema esitatud ETAGi veebilehel avaldatud taotlusvormil. ETAG kooskõlastab taotlusvormi enne ministeeriumiga.

  (3) Taotlus peab sisaldama vähemalt järgmisi andmeid, kinnitusi ja dokumente:
  1) projekti üldandmed, milleks on projekti nimetus eesti ja inglise keeles, projekti eesmärk, taotleja nimi, projekti elluviimise periood, projekti kogumaksumus, toetuse summa, projekti elluviimise valdkond, projekti lühikokkuvõte eesti ja inglise keeles;
  2) projekti kirjeldus, mis koosneb uurimis- ja arendustegevuse kontseptsiooni kirjeldusest ja teaduslikust põhjendusest, potentsiaalsete kasutatavate allikate, andmestike ja metoodika ülevaatest;
  3) projekti tegevus- ja ajakava, riskide maandamise plaan;
  4) projekti prioriteetsus ja panus valdkonna arengusse, kirjeldades projekti olulisust toetuse andmise eesmärgi seisukohalt, projekti eeldatavaid tulemusi, nende teaduslikku ja ühiskondlikku tähtsust, võimalikke jätkamissuundi ja panust valdkonna järelkasvu tagamisse, projekti avalikkusele tutvustamise plaani ja teadusnõustamise vormi;
  5) projekti vastutava täitja, põhitäitja ning projekti heaks töötavate isikute nimed, pädevused ning rollid ja vastutused projektis;
  6) projekti eelarve tegevuste ja kululiikide lõikes;
  7) partneri kaasamisel tema nõusoleku kinnitus, üldandmed partneri kohta ning partneri roll projektis.

  (4) Kui toetust antakse riigiabina, märgitakse taotluses taotleja ja partneri kohta üldise grupierandi määruse artikli 6 lõikes 2 nimetatud teave.

4. peatükk Toetuse taotlemine 

§ 11.  Taotlusvoor ja taotluse esitamine

  (1) Toetust taotletakse voorupõhiselt.

  (2) Taotlusvooru eelarve ja ajakava kinnitab iga-aastaselt komisjoni ettepanekul ETAG.

  (3) Taotluste esitamise tähtajast ja eelarvest teavitab ETAG oma veebilehel.

§ 12.  Projekti elluviimise periood

  (1) Projekti elluviimise periood on taotluse rahuldamise otsuses määratud ajavahemik, millal projekti tegevused algavad ja lõppevad.

  (2) Projekti elluviimise periood võib kesta kuni kaks aastat.

  (3) Taotleja ei tohi alustada projekti tegevusi ega võtta nende elluviimiseks kohustusi enne taotluse esitamist.

  (4) Toetuse summa määratakse projekti elluviimise perioodiks, esitades summa jagunemise aastate kaupa.

  (5) Toetuse saaja võib taotleda projekti elluviimise perioodi pikendamist, ületades lõikes 2 sätestatud perioodi, kuni kolme kuu võrra järgmiste tingimuste üheaegsel esinemisel:
  1) on ilmnenud toetuse saajast sõltumatud ettenägematud asjaolud;
  2) toetuse saaja on esitanud projekti elluviimise perioodi pikendamise taotluse enne selle perioodi lõppu.

  (6) ETAG kaasab projekti elluviimise perioodi pikendamise taotluse menetlusse komisjoni ning vajadusel sõltumatuid eksperte. ETAG lahendab taotluse kümne tööpäeva jooksul.

  (7) Projekt lõppeb pärast lõpptulemuste kinnitamist ja toetuse saajale viimase väljamakse tegemist.

5. peatükk Taotluste menetlemine 

§ 13.  Taotluste menetlemine

  (1) Taotluse menetlemise tähtaeg on kuni 70 tööpäeva alates taotluste esitamise tähtpäevast.

  (2) ETAG hindab taotleja, partneri ja taotluse vastavust määruses sätestatud nõuetele.

  (3) ETAG jätab taotluse läbi vaatamata, kui taotlust ei esitatud tähtaegselt.

  (4) ETAG võib taotluse menetlemise käigus nõuda taotlejalt selgitusi, lisateavet, taotluse täiendamist või muutmist. Taotluse menetlemise tähtaeg pikeneb selgituste ja lisateabe esitamiseks antud aja võrra, kuid mitte rohkem kui kümme tööpäeva.

  (5) Kui ETAG avastab taotluses puudusi, teavitab ta sellest viivitamata taotlejat ja annab puuduste kõrvaldamiseks kuni kümme tööpäeva, mille võrra pikeneb taotluse menetlemise tähtaeg.

  (6) ETAG teeb taotluse rahuldamata jätmise otsuse taotlust sisuliselt hindamata, kui:
  1) taotleja, partner või taotlus ei vasta määruses sätestatud nõudele;
  2) toetuse andmine riigiabina või vähese tähtsusega abina ei ole lubatud vastavalt § 4 lõikele 3 või 6;
  3) lõike 5 alusel määratud tähtaja möödumisel ei ole puudusi kõrvaldatud.

§ 14.  Taotluste hindamine

  (1) Komisjon hindab taotlust, kui taotleja, partner ja taotlus vastavad määruses sätestatud nõuetele, ning teeb ETAGile ettepaneku taotluse rahuldamiseks või rahuldamata jätmiseks. Taotluseid hinnatakse ETAGi koostatud hindamisjuhendi järgi, mis on eelnevalt ministeeriumiga kooskõlastatud ning avaldatud ETAGi veebilehel taotluste vastuvõtmise alustamise päeval.

  (2) Taotlusi hinnatakse skaalal 0–5 punkti 0,5 punkti täpsusega, järgmiste kriteeriumide alusel:
  1) kavandatava uuringu teaduslik põhjendatus ja metoodika – 30 protsenti koondhindest;
  2) uurimisrühma koosseis ja ülesannete jaotus, tase ja suutlikkus uuringut ellu viia – 15 protsenti koondhindest;
  3) projekti eelarve, ajakava ja riskide maandamise kava – 15 protsenti koondhindest;
  4) projekti prioriteetsus ja panus valdkonna arengusse – 40 protsenti koondhindest.

§ 15.  Taotluse rahuldamise ja rahuldamata jätmise tingimused ja kord

  (1) Taotlus rahuldatakse, kui taotleja, partner ja taotlus vastavad määruses sätestatud nõuetele ning taotlust on hinnatud § 14 lõike 2 punktides 1, 2 ja 4 nimetatud kriteeriumis vähemalt hindega 3,5 punkti ning punktis 3 nimetatud kriteeriumis vähemalt kaks punkti.

  (2) Taotluse rahuldamise otsuses märgitakse:
  1) otsuse tegemise kuupäev;
  2) toetuse saaja ning partneri nimi, aadress ja registrikood;
  3) projekti nimetus ja eesmärk;
  4) projekti kogumaksumus ja määratud toetuse summa;
  5) projekti elluviimise perioodi algus- ja lõppkuupäev;
  6) asjakohasel juhul teave riigiabi või vähese tähtsusega abi andmise kohta;
  7) kui toetust antakse riigiabina üldise grupierandi määruse alusel, kulud liigitatuna nimetatud määruse artikli 25 lõikes 3 esitatud TA-tegevuse kategooriasse;
  8) toetuse maksmise tingimused ning vahe- ja lõpptulemuste esitamise kord;
  9) viide otsuse vaidlustamise tähtaja ja korra kohta.

  (3) Lisaks § 13 lõikes 6 sätestatule tehakse taotluse rahuldamata jätmise otsus, kui:
  1) taotleja mõjutab taotluse menetlemist õigusvastasel viisil;
  2) taotleja ei võimalda taotluse, taotleja või partneri nõuetele vastavust kontrollida;
  3) taotluste hindamise põhjal tekkinud pingerea alusel ei saa eelarvevahendite puudumisel taotlust rahuldada.

  (4) ETAG võib jätta taotluse rahuldamata, kui taotluses esitatud ja taotluse menetlemise käigus kogutud teavet kogumis hinnates ilmneb, et projekti eesmärgid on saavutatavad toetuseta.

  (5) Kui taotleja loobub toetusest, siis määratakse toetus paremusjärjestuses järgmisele taotlejale.

6. peatükk Toetuse tagasinõudmine 

§ 16.  Toetuse tagasinõudmine ja tagasimaksmine

  (1) ETAG võib toetuse osaliselt või täielikult tagasi nõuda, kui:
  1) toetust on makstud abikõlbmatu kulu hüvitamiseks;
  2) ei viidud ellu taotluse rahuldamise otsuses esitatud tegevusi;
  3) abikõlblikud kulud osutusid taotluse rahuldamise otsuses nimetatud toetuse summast väiksemaks;
  4) sama kuludokumendi alusel on toetust makstud teises meetmes;
  5) toetuse saaja on jätnud osaliselt või täielikult täitmata määruses või taotluse rahuldamise otsuses nimetatud kohustuse;
  6) toetuse saaja on esitanud taotlemisel ebaõigeid andmeid või jätnud nõutud teabe esitamata;
  7) vahe- või lõpptulemusi ei esitatud tähtajaks või need lükati tagasi;
  8) toetuse saaja suhtes on algatatud likvideerimis- või pankrotimenetlus.

  (2) Toetuse tagasinõudmise otsuse võib teha kolme aasta jooksul toetuse saaja viimase kohustuse täitmise lõppemisest arvates.

  (3) Toetuse saaja peab toetuse tagasinõudmise otsuses nimetatud toetuse tagasi maksma 60 kalendripäeva jooksul otsuse kehtima hakkamise päevast arvates.

  (4) Ebaseadusliku ja väärkasutatud riigiabi puhul nõutakse toetus tagasi koos viivisega lähtudes konkurentsiseaduse §-st 42.

  (5) Tagasinõutud toetust võib tasaarveldada sama projekti raames väljamaksmisele kuuluva toetusega.

§ 17.  Toetuse tagasimaksmise ajatamine

  (1) Tagasimakstava toetuse võib ajatada toetuse saaja põhjendatud taotluse alusel, kui korraga tagasimaksmine seab toetuse saaja olulisel määral makseraskustesse välja arvatud, kui tegemist on § 16 lõikes 4 viidatud riigiabiga.

  (2) Toetuse saaja esitab ETAGile kümne tööpäeva jooksul toetuse tagasinõudmise otsuse kättesaamisest arvates taotluse, milles on ajatamisvajaduse põhjendus ja tagasimaksmise kava (edaspidi ajatamise taotlus). Ajatamise taotlusele lisatakse toetuse saaja finantsseisu kajastavad dokumendid.

  (3) ETAG otsustab ajatamise taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise kümne tööpäeva jooksul taotluse saamisest arvates. Põhjendatud juhul võib otsuse tegemise tähtaega pikendada mõistliku aja võrra, teavitades sellest toetuse saajat.

  (4) Toetuse tagasimaksmise ajatamise perioodi määrab ETAG, kuid see ei või olla pikem kui kuus kuud.

  (5) Ajatamise taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse võib teha koos toetuse tagasinõudmise otsusega.

  (6) Kui toetuse saaja ei maksa toetust tagasi ajatamiskava kohaselt, tunnistab ETAG toetuse tagasimaksmise ajatamise otsuse kehtetuks ja nõuab toetuse saajalt toetuse tagasimaksmist 30 kalendripäeva jooksul vastava otsuse kättetoimetamisest alates.

7. peatükk Toetuse saaja ning ETAGi õigused ja kohustused 

§ 18.  Toetuse saaja kohustused

  Toetuse saaja:
  1) tagab projekti elluviimise ettenähtud tingimustel ja nõutud tulemuste saavutamise;
  2) säilitab kulu abikõlblikkust tõendavaid dokumente ning muid tõendeid kümme aastat taotluse rahuldamise otsuse tegemisest arvates;
  3) annab ETAGile projekti elluviimise ja toetuse kasutamise kohta suulisi ja kirjalikke selgitusi, nõutud andmeid, väljavõtteid raamatupidamisprogrammist ja pangakontost kolme tööpäeva jooksul sellekohasest nõudmisest arvates, ning võimaldab teha dokumentidest koopiaid ja väljavõtteid;
  4) peab projekti abikõlblike kulude ja abikõlbmatute kulude ning tulude kohta eraldi raamatupidamisarvestust;
  5) teavitab ETAGit viivitamata kirjalikult või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis taotluses esitatud või projektiga seotud andmete muutumisest, projekti elluviimist takistavast asjaolust, pankrotimenetlusest, likvideerimismenetlusest, projekti odavnemisest või kallinemisest ning projektiga seotud vara üleandmisest teisele isikule või asutusele;
  6) tagastab toetuse kasutamata jäägi;
  7) võimaldab ETAGil kontrollida toetuse kasutamist ning osutab selleks igakülgset abi, võimaldades esitatud andmete õigsuse kontrollimiseks viibida asutuse ruumides ja territooriumil, esitades kõik nõutud dokumendid;
  8) viib ministeeriumiga läbi regulaarset teadusnõustamist, mitte harvem kui kord kvartalis.

§ 19.  Toetuse saaja õigused

  Toetuse saajal on õigus:
  1) saada ETAGilt teavet ja nõuandeid, mis on seotud määruses, taotluse rahuldamise otsuses sätestatud nõuete ja toetuse saaja kohustuste täitmisega;
  2) toetusest loobuda ja see tagastada igal ajal täies ulatuses;
  3) mõjuvatel põhjustel määrata projektile uus vastutav täitja või põhitäitja, kooskõlastades selle enne ETAGiga.

§ 20.  ETAGi kohustused

  ETAG on kohustatud:
  1) tagama vähese tähtsusega abi või riigiabi andmete kandmise riigiabi ja vähese tähtsusega abi registrisse;
  2) säilitama toetuse taotlemise, andmise ning kasutamisega seotud dokumente ja teavet kümme aastat taotluse rahuldamise otsuse tegemisest arvates;
  3) kontrollima projekti elluviimist ning toetuse kasutamist.

§ 21.  ETAGi õigused

  ETAGil on õigus:
  1) tutvuda projekti ettevalmistamise ja tegevuste elluviimise käigus koostatavate dokumentidega;
  2) nõuda taotluses esitatud projekti kestuse, tegevuste, eesmärkide, tulemuste ja kulude kohta lisaandmete ja dokumentide esitamist;
  3) lõpetada toetuse maksmine või nõuda toetuse osalist või täielikku tagastamist, kui toetuse saaja ei täida määruses või taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tingimusi või kaldub muul viisil kõrvale taotlusest, taotluse rahuldamise otsusest või määruses sätestatust;
  4) keelduda toetuse maksmisest, kui toetuse saaja majanduslik olukord on sedavõrd halvenenud, et projekti elluviimine on ohus;
  5) kontrollida taotluse menetlemisel taotleja ja toetuse saaja abikõlbmatute kulude tasumise suutlikkust.

8. peatükk Toetuse maksmise tingimused ja tulemuste esitamine 

§ 22.  Toetuse maksmise tingimused

  (1) Kui projekti elluviimise periood ei ole pikem kui üks aasta, makstakse toetuse saajale 50 protsenti toetuse summast kümne tööpäeva jooksul pärast taotluse rahuldamise otsuse tegemist ja 50 protsenti kümne tööpäeva jooksul pärast projekti lõpptulemuste kinnitamist.

  (2) Kui projekti elluviimise periood on pikem kui üks aasta, makstakse toetust järgmiselt:
  1) 50 protsenti esimese aasta toetusest kümne tööpäeva jooksul pärast taotluse rahuldamise otsuse tegemist;
  2) 50 protsenti esimese aasta toetusest kümne tööpäeva jooksul pärast projekti vahetulemuste kinnitamist;
  3) 50 protsenti teise aasta toetusest kümne tööpäeva jooksul pärast teise aasta tegevuste ja eelarve heakskiitmist;
  4) 50 protsenti teise aasta toetusest kümne tööpäeva jooksul pärast projekti lõpptulemuste kinnitamist.

  (3) Komisjoni ettepanekul kiidab ETAG heaks teise aasta tegevused ja eelarve kümne tööpäeva jooksul vahetulemuste kinnitamisest arvates.

§ 23.  Toetuse maksmise lõpetamine

  Kui projekti elluviimise periood on pikem kui üks aasta, võib ETAG teha toetuse maksmise lõpetamise otsuse, kui:
  1) projekti täitmise edukus ja jätkusuutlikkus on olulisel määral vähenenud või on ebapiisav;
  2) projekti eelarve või tegevuskava ei ole mõistlik, realistlik või teostatav;
  3) projekti jätkamiseks puuduvad rahalised vahendid.

§ 24.  Projekti vahetulemuste esitamine

  (1) Kui projekti elluviimise periood ei ole pikem kui üks aasta, võib ETAG nõuda vahetulemuste esitamist. Vahetulemustes märgitakse vähemalt ülevaade tehtud tegevustest, nende tulemustest ja projekti eesmärkide täitmisest.

  (2) Kui projekti elluviimise periood on pikem kui üks aasta, esitab toetuse saaja vahetulemused projekti esimese aasta kohta, esitades vähemalt:
  1) ülevaate tehtud tegevustest, nende tulemustest ning projekti eesmärkide täitmisest;
  2) selgitused planeeritud ja tegelike tegevuste ning tulemuste erinevuste kohta;
  3) järgmise aasta tegevuskava ja eelarve.

  (3) Vahetulemuste esitamise tähtaega võib põhjendatud juhtudel toetuse saaja taotluse alusel pikendada. Pikendamise taotlus esitatakse enne vahetulemuste esitamise tähtaja möödumist.

  (4) ETAG menetleb vahetulemusi kuni kümme tööpäeva nende esitamisest arvates. Ekspertide kaasamisel vahetulemuste hindamisse pikeneb nimetatud tähtaeg kümne tööpäeva võrra.

  (5) Komisjoni põhjendatud ettepaneku alusel ETAG:
  1) kinnitab vahetulemused;
  2) annab tähtaja vahetulemuste täiendamiseks või neis esinevate puuduste kõrvaldamiseks;
  3) lükkab vahetulemused tagasi.

  (6) ETAG lükkab vahetulemused tagasi juhul, kui:
  1) toetuse saaja ei täiendanud neid ega kõrvaldanud puuduseid määratud tähtpäevaks;
  2) vahetulemused ei ole kooskõlas projekti eesmärkidega;
  3) olulised etapid või ajakavas ette nähtud vahetulemused on saavutamata;
  4) projekti elluviimisel on eksitud hea teadustava vastu.

§ 25.  Projekti lõpptulemuste esitamine

  (1) Toetuse saaja esitab projekti lõpptulemused, mis sisaldavad:
  1) ülevaadet projekti käigus tehtud tegevustest ning saavutatud tulemustest vastavalt taotluses esitatud eesmärkidele;
  2) kirjeldust saavutatud tulemuste rakendatavuse ja andmete vabakasutuse potentsiaali kohta, ülevaadet panusest majandus-, töö- ja digivaldkonda, Eesti teadusesse, ühiskonda või majandusse;
  3) kinnitust, et projekti raames loodud andmed on kättesaadavaks tehtud selleks sobivas repositooriumis ja et projekti käigus kogutud andmeid on talletatud kavandatud viisil või repositooriumis;
  4) projekti tulemuste populaarteaduslikku lühikokkuvõtet eesti ja inglise keeles;
  5) muud taotleja hinnangul olulist projektiga vahetult seotud teavet.

  (2) Projekti ennetähtaegse lõppemise korral esitab toetuse saaja projekti lõpptulemused ETAGi määratud tähtajaks.

  (3) Komisjoni põhjendatud ettepaneku alusel ETAG:
  1) kinnitab lõpptulemused;
  2) annab lõpptulemuste täiendamiseks või neis esinevate puuduste kõrvaldamiseks kuni kümme tööpäeva;
  3) lükkab lõpptulemused tagasi.

  (4) ETAG menetleb lõpptulemusi kuni kümme tööpäeva nende esitamisest arvates.

  (5) ETAG lükkab lõpptulemused tagasi juhul, kui:
  1) toetuse saaja ei täiendanud neid ega kõrvaldanud puuduseid määratud tähtpäevaks;
  2) ei saavutatud projekti eesmärke;
  3) projekti elluviimisel on eksitud hea teadustava vastu.

§ 26.  Projekti tulemuste avalikustamine ja kättesaadavaks tegemine

  (1) Toetuse saaja on kohustatud tutvustama projekti lõpptulemusi avalikul seminaril, mille toimumise aeg lepitakse kokku ETAGi ja ministeeriumiga.

  (2) Pärast projekti lõpptulemuste kinnitamist koostab toetuse saaja kolme kuu jooksul projekti tulemusi avalikkusele tutvustava materjali, mis tehakse kättesaadavaks ka ETAGi veebilehel.

  (3) Projekti tulemusel loodava intellektuaalse omandi kaitsmise viisi valikul lähtutakse eesmärgist soodustada loodud omandi maksimaalset kasutuselevõttu, kasumit taotlemata, ning välditakse varaliste õiguste võõrandamist.

  (4) Taotleja nimetab ministeeriumi tegevuse toetajana projekti tulemusi tutvustavates trükistes, reklaamides, pressiteadetes ja avalikel esinemistel, kasutades ministeeriumi logo nähtaval kohal.

Margus Tsahkna
Välisminister majandus- ja infotehnoloogiaministri ülesannetes

Ahti Kuningas
Kantsler

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json