Teksti suurus:

Nõuded universaalse postiteenuse osutaja tulu- ja kuluarvestusele, tulu- ja kuluarvestuse aruandlusele ning universaalse postiteenuse tasu arvutamisele ja tasu kooskõlastamise taotlusele

Väljaandja:Majandus- ja kommunikatsiooniminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:07.05.2007
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:22.03.2008
Avaldamismärge:

Nõuded universaalse postiteenuse osutaja tulu- ja kuluarvestusele, tulu- ja kuluarvestuse aruandlusele ning universaalse postiteenuse tasu arvutamisele ja tasu kooskõlastamise taotlusele1

Vastu võetud 22.06.2006 nr 58
RTL 2006, 51, 942
jõustumine 01.07.2006

(õ) 14.03.2008 17:15

Muudetud järgmiste määrustega (kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas, jõustumise aeg):

11.12.2006 nr 100 (RTL 2006, 89, 1658) 23.12.2006

19.04.2007 nr 29 (RTL 2007, 37, 637) 7.05.2007

Määrus kehtestatakse «Postiseaduse» § 40 lõike 9 alusel.

§ 1. Määruse reguleerimisala

Määrusega kehtestatakse nõuded universaalse postiteenuse osutaja:
1) teenuse kulu ja tulu arvestamisele;
2) teenuse kulu ja tulu aruandlusele;
3) universaalse postiteenuse tasu arvutamisele;
4) universaalse postiteenuse tasu kooskõlastamise taotlusele.

§ 2. Mõisted

(1) Teenus on universaalse postiteenuse osutaja poolt pakutavad kõik hüved.

(2) Teenuse otsekulu on kulu, mille tekkimise põhjus on otseselt seostatav osutatava teenusega.

(3) Teenuse kaudne kulu on kulu, mille tekkimise põhjus on kaudselt seostatav osutatava teenusega.

(4) Määratlemata kulu on kulu, mille tekkepõhjus ei ole otseselt ega kaudselt seostatav osutatava teenusega.

(5) Põhitegevus on tegevus, millel on otsene põhjuslik seos teenusega.

(6) Abitegevus on tegevus, millel on kaudne põhjuslik seos teenusega.

(7) Tugitegevus on tegevus, millel on kaudne põhjuslik seos põhi- ja abitegevusega.

(8) Ressurss on algne kulu allikas. Ressursiks võivad olla personal, hoone, rajatis, seade, sisseostetud toode või teenus, materjal, pooltoode või kaup.

(9) Ressursi maht on maht, mida maksimaalse koormatuse korral on võimalik teatud perioodi jooksul kasutada teenuste osutamiseks. Ressursi maht jaguneb efektiivseks mahuks ning reservmahuks.

[RTL 2007, 37, 637 – jõust. 7.05.2007]

(10) Ressursi efektiivne maht on teenuse osutamisel kujunev maht, mis leitakse tegevuse ajalise normi kaudu.

[RTL 2007, 37, 637 – jõust. 7.05.2007]

(11) Ressursi reservmaht on teenuse osutamisel efektiivsest mahust ülejääv ressursi mahu osa, mida ei kasutata pidevalt.

[RTL 2007, 37, 637 – jõust. 7.05.2007]

(12) Postkontori lahtiolekuaja nõue on õigusaktis sätestatud universaalset postiteenust osutava postkontori lühim teenuse osutamise aeg.

[RTL 2007, 37, 637 – jõust. 7.05.2007]

§ 3. Kulumudeli üldpõhimõtted

(1) Teenuse kulu arvestamine põhineb Sideameti poolt kinnitatud kulumudelil.

(2) Kulumudel tuleb üles ehitada lähtuvalt teenuse osutamise protsessist, selgelt piiritledes ressursid, tegevused ja teenused ning nende omavahelisi seoseid iseloomustavad kulukäiturid.

(3) Teenuse kulu ei tohi sisaldada selle teenuse osutamiseks mittevajaliku ressursi, kauba, teenuse või tegevuse kulu.

(4) Kulumudelis tuleb eristada teenus mille puhul pakutakse kokkuleppel kasutajaga üldisest erinevat postisaadetise kättetoimetamise aega vastavalt «Postiseaduse» § 37 lõikele 6.

(5) Kulumudeli ülesehitus peab lähtuma järgnevatest põhimõtetest:
1) põhjuslik seos – kulu peab olema omistatud sellele tegevusele ja teenusele, mis kulu põhjustab;
2) objektiivsus – kulu jagamise ja omistamise alused peavad põhinema objektiivsetel alustel ega tohi tekitada universaalse postiteenuse osutajale põhjendamatut kasu või kahju.

§ 4. Kulumudeli kulukäituri ning selle suuruse määramise põhimõtted

(1) Kulumudelis tuleb põhjendada kulukäituri valikut, selle seoseid teenuse osutamise protsessiga ning esitada informatsioon, kuidas kulukäituri maht on leitud.

(2) Kulukäituri suuruse määramiseks on lubatud kasutada kolme põhimõtet:
1) mõõta kulukäituri maht otsese mõõtmise teel;
2) leida kulukäituri maht otseselt mõõdetavate näitajate normeerimise kaudu;
3) määrata kulukäituri maht eksperthinnangu alusel.

(3) Lõike 2 punktis 2 nimetatud põhimõtet rakendatakse juhul, kui lõike 2 punktis 1 nimetatud põhimõtte rakendamisega ei ole võimalik kulukäiturit mõõta. Lõike 2 punktis 3 nimetatud põhimõtet rakendatakse juhul, kui lõike 2 punktis 2 nimetatud põhimõtte rakendamisega ei ole võimalik kulukäiturit mõõta.

§ 5. Kulu arvestamine

(1) Teenuse mahu lähteinformatsiooniks on universaalse postiteenuse osutaja esitatud statistilised andmed. Maht seotakse kulumudeli ressursi või tegevusega.

(2) Iga põhitegevuse kohta peab olema välja toodud selle kogumaht, kasutatud maht ja reservmaht ning igale nimetatud mahule vastav kulu.

(3) Teenuse otsekulu seotakse vahetult teenusega.

(4) Teenuse kaudne kulu seotakse teenusega, tuginedes põhjuslikele seostele ning kasutades vastavat kulukäiturit.

(5) Määratlemata kulu tuleb kulumudelis selgelt eristada ja esitada kulumudeli kirjetel. Määratlemata kulu jagatakse toote ning teenuse otsese ja kaudse kulu summa jagunemisega samas proportsioonis.

(6) Kuluarvestussüsteem peab tagama, et määratlemata kulu ei ületaks 5% ettevõtte kogukulust.

(7) Universaalset postiteenust ja teisi teenuseid osutava postkontori reservmaht, välja arvatud postkontori lahtiolekuaja nõudest tulenev reservmaht, omistatakse tegevusele või teenusele samas proportsioonis tegevuse või teenuse kasutatud ressursi efektiivse mahu kuluga. Postkontori lahtiolekuaja nõudest tulenev reservmaht omistatakse universaalsele postiteenusele.

[RTL 2007, 37, 637 – jõust. 7.05.2007]

(8) Eraldi tuuakse välja abi- ja tugitegevuse kulu. Abitegevuse kulu jaotatakse teenusele vastavalt abitegevuse kasutamise määrale. Tugitegevuse kulu jaotatakse tegevusele põhjusliku seose alusel või kui antud seost ei ole võimalik välja tuua, siis jagatakse kulu määratlemata kulu jagamise põhimõttel.

[RTL 2006, 89, 1658 – jõust. 23.12.2006]

(9) Teisele teenuse osutajale pakutava ressursi või tegevuse kulu peab olema esitatud võrreldavalt ettevõtja enda poolt tarbitava ressursi ja tegevuse kuluga.

(10) Teisele postiteenuse osutajale pakutava ressursi või tegevuse eest küsitav tasu on kulupõhine ja võib sisaldada kasumit, mis ei tohi ületada 10% pakutava ressursi või tegevusega seotud kulust.

[RTL 2007, 37, 637 – jõust. 7.05.2007]

§ 6. Tulu arvestamine

(1) Tulu, mida universaalse postiteenuse osutaja saab postiteenuse osutamisega, omistatakse otse teenusele, millega seoses see tekkis.

(2) Kui tulu pole võimalik otse määrata, tuleb see määrata põhjusliku seose alusel.

§ 7. Kulu- ja tuluarvestuse aruandlus

(1) Kulu- ja tuluarvestuse aruanne põhineb eelneva poolaasta teenuse mahu ja kulu ajaloolistel andmetel.

(2) Tulu- ja kuluarvestuse aruandes tuleb esitada iga tulu- ja kuluarvestuse kohustusega teenuse lõikes järgnevad andmed:
1) teenuse maht;
2) realiseerimise netokäive,
3) teenuse otsekulu;
4) teenuse kaudne kulu;
5) teenuse määratlemata kulu;
6) teenuse põhitegevuse kulu, näidates ära kasutatud mahule ja reservmahule vastava kulu.

(3) Aruandes tuleb esitada iga teenuse summaarne kulu ning kulu teenuse ühiku kohta.

§ 8. Universaalse postiteenuse tasu arvestamise põhimõtted

[RTL 2007, 37, 637 – jõust. 7.05.2007]

(1) Tasu arvestus peab tuginema Sideameti poolt kinnitatud kulumudelile, lähtudes eelmise majandusaasta teenuse osutamise mahust ja kulust ning eelmisel majandusaastal kehtinud nõuetest teenuse osutamisele. Järgneva perioodi tasu arvestus võib sisaldada eelarvestatud tööjõukulusid, avalikult teavitatud elektri- ja soojusenergia, vee ja kanalisatsiooni tasu muudatusi ning seadusega kehtestatud maksumäärade muutusi, mis mõjutavad teenuse osutamiseks tehtavaid kulusid.

(2) Tasu arvestamisel võetakse arvesse universaalse postiteenuse osutamiseks vajalik ja majanduslikult otstarbekas ressurss ning tegevus.

(3) Teenuse tasu on kulupõhine ja võib sisaldada mõistlikku kasumit.

(4) Universaalse postiteenuse osutajal on õigus Sideametile esitada «Postiseaduse» § 5 lõike 2 punktides 1–3 sätestatud teenuse tasu muutmise taotlus, kui nimetatud teenuse kasum eelmise majandusaastaga võrreldes on väiksem kui 7% teenuse osutamise kulust, võttes arvesse käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud tasu arvestamise põhimõtteid.

(5) Taotletava teenuse tasus sisalduv kasum ei tohi ületada 10% teenuse osutamise kulust.

[RTL 2007, 37, 637 – jõust. 7.05.2007]

§ 9. Universaalse postiteenuse tasu kooskõlastamise taotlus

(1) Taotlus peab sisaldama:
1) põhi-, abi- ja tugitegevuse kulu:
2) iga põhitegevuse kohta reservmahust tulenev kulu;
3) teenuse mahtu;
4) kasumimäära analüüsi ja selle suurust;
5) taotletava tasu suurust ja põhjendust.

(2) Sideametil on õigus nõuda lõikes 1 nimetatud teabe täiendamist.

§ 10. Määruse jõustumine

Määrus jõustub 2006. aasta 1. juulil.

1 Euroopa Parlamendi ja EL Nõukogu direktiiv 97/67/EÜ ühenduse postiteenuste siseturu arengut ja teenuse kvaliteedi parandamist käsitlevate ühiseeskirjade kohta (EÜT L 015, 21.01.1998, lk 0014–0025).

Õiend

Akti metaandmete pealkiri viidud vastavusse sisu pealkirjaga.

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json