Jalgratturi ja mopeedijuhi eksamineerimise ja neile juhilubade väljaandmise eeskiri
Vastu võetud 22.06.2001 nr 70
RTL 2001, 78, 1074
jõustumine 01.07.2001
Muudetud järgmiste määrustega (kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas, jõustumise aeg):
15.05.2007 nr 35 (RTL 2007, 43, 741) 25.05.2007
Määrus kehtestatakse «Liiklusseaduse» § 10 lõike 5 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Reguleerimisala
Määrus reguleerib 10–15-aastase jalgratturi ja 14–15-aastase mopeedijuhi (edaspidi juhi) eksamineerimist, neile juhtimisõiguse andmise korda ning kehtestab juhilubade vormid.
§ 2. Juhiloa väljaandmise tingimused
(1) Jalgratturi juhiloa väljaandmise õigust omavad lasteaed-algkoolid, algkoolid, põhikoolid, gümnaasiumid, huvialakoolid (edaspidi koolid), politseiprefektuurid, mootorsõidukijuhi koolitamise luba omavad koolitajad ja Eesti Riiklik Autoregistrikeskus (edaspidi ARK).
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](2) Mopeedijuhiloa väljaandmise õigus on ARK büroodel.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](3) Jalgratturi või mopeedijuhiluba võib taotleda isik, kes:
1) on
saanud Vabariigi Valitsuse 8. märtsi 2001. a määruse nr 89 «Laste
liikluskasvatuse kord» (RT I 2001, 24, 139) § 8 kohaselt
vastava ettevalmistuse või
2) on osalenud vastavaid tingimusi sisaldanud
ametlikel võistlustel ja on saanud kirjaliku kinnituse selle kohta, et ta vastab
jalgratturi juhiloa saamise nõuetele või
3) on omaalgatuslikult valmistunud
eksamiks mootorsõidukijuhi õpetaja või sõidupraktika juhendaja juhendamisel.
(4) Kuni 15 aastasel juhiloa taotlejal peab olema lapse seadusliku esindaja kirjalik nõusolek jalgratturi või mopeedijuhiloa saamiseks.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]
2. peatükk
EKSAMINEERIMINE
§ 3. Eesmärk
Juhiloa taotleja eksamineerimise eesmärk on selgitada tema teadmiste, oskuste ja käitumise vastavust kaitslikuks sõidukijuhtimiseks, mis on suunatud ohtusid ettenägevale juhtimisele ja teadmisele, kuidas ennast ohtude eest kaitsta ja õnnetusest hoiduda.
§ 4. Eksamite läbiviimise üldnõuded
(1) Juhiloa taotleja peab edukalt sooritama teooria- ja sõidueksami.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](2) [Kehtetu – RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]
(3) [Kehtetu – RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]
(4) Jalgratturi teooria- ja sõidueksami läbiviimiseks moodustab kool, politseiprefektuur ja mootorsõidukijuhi koolitamise luba omav koolitaja vähemalt kaheliikmelise eksamikomisjoni.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](5) Eksamikomisjoni liikmel peab olema A-kategooria mootorratta või auto juhiluba vähemalt kolm aastat.
(6) Eksamikomisjoni liige ei tohi olla karistatud viimase kolme aasta jooksul mootorsõiduki joobes juhtimise eest ega liiklusalaste õigusaktide nõuete sellise rikkumise eest, mille eest on ette nähtud mootorsõiduki juhtimise õiguse äravõtmine.
§ 5. Eksamile lubamise tingimused
(1) Teooria- ja sõidueksamit võib sooritada käesoleva määruse § 1 nimetatud vanuse alammäära saabumisel.
(2) Juhtimisõiguse taotleja peab esitama eksamikomisjonile:
1)
avalduse;
2) õpilaspileti, sünnitunnistuse või passi;
3) kaks identset
värvifotot suurusega 35×45 mm;
4) lapse seadusliku esindaja kirjaliku nõusoleku juhiloa saamiseks;
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]5) [Kehtetu – RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]
§ 6. Eksamite sooritamine
(1) Jalgratturi juhiloa saamiseks tuleb eksam sooritada kooli, politseiprefektuuri, mootorsõidukijuhi koolitamise luba omava koolitaja juurde loodud eksamikomisjonis või ARK büroos.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](2) Mopeedijuhiloa saamiseks tuleb eksamid sooritada ARK büroos.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](3) Teooriaeksami läbiviimisel ja hindamisel juhindutakse lisas 1
toodud nõuetest. Eksam loetakse sooritatuks, kui
1) jalgratturi juhiloa
taotleja vastab õigesti 13 küsimusele 15-st;
2) mopeedijuhiloa taotleja
vastab õigesti 15 küsimusele 17-st.
(4) Sõidueksami läbiviimisel ja hindamisel juhindutakse lisas 2 toodud nõuetest. Sõidueksam loetakse edukalt sooritatuks, kui tulemus vastab lisas 2 toodud nõuetele.
(5) Jalgratturi eksami tulemused ja eksamikomisjoni otsus protokollitakse ja protokoll kirjutatakse alla kõigi eksamikomisjoni liikmete poolt. ARK büroos kinnitab eksami tulemuse eksami vastu võtnud ARK töötaja.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]§ 7. Teooriaeksam
(1) Mopeedijuhi teooriaeksam sooritatakse üldjuhul arvuti abil, kuid ARK büroo juhataja nõusolekul võib eksamit sooritada ka kirjalikult või suuliselt. Jalgratturi teooriaeksam sooritatakse kirjalikult või arvuti abil ning põhjendatud juhtudel võib eksamikomisjoni esimehe nõusolekul eksami sooritada ka suuliselt.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](2) Teooriaeksami küsimuste teematika ja arv on toodud lisas 1.
(3) Eksamineeritav peab vastama iga küsimuse kõikidele vastusevariantidele. Vastusevariante on kaks kuni neli. Jalgratturi eksami küsimuste vastusevariantides on ainult üks õige vastus, mopeedijuhi eksami küsimuste vastusevariantides võib olla õigete vastuste arv ühest neljani. Arvuti abil sooritataval eksamil tuleb ära märkida ainult õiged vastused.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](4) Küsimus loetakse valesti vastatuks, kui kas või üks vastusevariant on vale või jäetud vastamata.
(5) Eksami sooritamiseks on aega 30 minutit. Selle aja jooksul vastamata jäänud küsimused loetakse valesti vastatuks.
(6) Sooritatud teooriaeksam on kehtiv kolm kuud alates eksami sooritamise päevast. Kui juhiloa taotleja ei ole selle aja jooksul sooritanud sõidueksamit, peab ta teooriaeksami uuesti sooritama.
§ 8. Sõidueksam
(1) Sõidueksamile lubatakse juhtimisõiguse taotleja pärast teooriaeksami edukat sooritamist. Sõidueksamiks tagab taotleja enesele vastavalt kas jalgratta või mopeedi ning kaitsekiivri.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](2) Sõidueksam algab sõiduki ohutuse kontrolliga, mille viib läbi eksamineeritav iseseisvalt.
(3) Eksamineeritav peab oskama, olenevalt sõiduki liigist, kontrollida
ja hinnata:
1) jalgratturi eksamil – jalgratta rehvide, pidurite ja
signaalkella korrasolekut, tulede ja helkurite olemasolu ning vastavust
nõuetele;
2) mopeedijuhi eksamil — mopeedi vastavust valmistaja nõuetele.
(4) Sõidueksam võetakse vastu kahes järgus:
1) eksami esimeses
järgus kontrollitakse juhiloa taotleja sõiduki valitsemise oskust;
2) eksami teises järgus kontrollitakse õuealateel, väikese liiklustihedusega asulateel ja muul jalgratta- ja mopeediliikluseks ohutus kohas või selleks ohutul ja imiteeritud liiklusega platsil juhiloa taotleja oskust liikluses osalemisel.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](41) Sõidueksami marsruut lepitakse kokku enne sõidueksami algust.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](5) Sõidueksami esimeses järgus peab eksamineeritav sooritama lisa 2 tabelis toodud harjutused.
(6) Sõidueksami teises järgus peab eksamineeritav järgima liiklusreegleid ja kaitslikule juhtimisstiilile ning käitumisele esitatud nõudeid.
(7) Sõidueksami kestus esimeses järgus ei tohi ületada 10 minutit, teises järgus on sõidueksami kestus 15–25 minutit.
§ 9. Teooriaeksamil kasutatavad eksamipiletid ja nende koostamine
(1) Küsimused eksamipiletite koostamiseks jalgratturitele valmistab ette Maanteeamet ja mopeedijuhtidele Autoregistrikeskus lähtuvalt lisas 1 toodud eksamiküsimuste temaatikast.
(2) Eksamipiletid jalgratturitele koostavad koolid, politseiprefektuurid, ARK bürood ja mootorsõidukijuhi koolitamise luba omavad koolitajad ning mopeedijuhtidele ARK bürood vastavalt lisa 1 tabelile.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]§ 10. Juhilubade trükkimine, väljajagamine ja arvestus
(1) Jalgratturi juhiloa väljastab ja peab selle kohta arvestust kool, politseiprefektuur, mootorsõidukijuhi koolitamise luba omav koolitaja või ARK büroo.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](2) Maanteeamet korraldab jalgratturi juhilubade trükkimist ja väljastab neid koolidele, politseiprefektuuridele, mootorsõidukijuhi koolitamise luba omavatele koolitajatele ja ARK büroodele taotluse alusel.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007](3) Maanteeamet peab trükitud jalgratturi juhilubade ja nende väljastamise kohta arvestust.
(4) Mopeedijuhilube trükib ja väljastab ARK büroodele Autoregistrikeskus.
(5) ARK bürood peavad mopeedijuhiloa saajatele vormistatud ja väljastatud juhilubade kohta arvestust.
RAKENDUSSÄTE
§ 11. Määruse jõustumine
Käesolev määrus jõustub 2001. aasta 1. juulil.
Teede- ja siseministri 22.
juuni 2001. a määruse nr 70 «Jalgratturi ja mopeedijuhi
eksamineerimise ja neile juhilubade väljaandmise eeskiri» lisa 1 |
TEOORIAEKSAMI TEMAATIKA JA KÜSIMUSTE ARV
Jrk nr |
Eksamiküsimuste valdkond |
Küsimuste arv | |
Jalgratas | Mopeed | ||
1. | Teeandmise kohustus: a) sõiduteele sõit hoovist, teega külgnevalt alalt ja teepeenralt b) ristmikel |
2 | 2 |
2. | Sõiduki asukoht sõitmisel: a) asulas b) väljaspool asulat c) manöövri sooritamisel |
3 | 3 |
3. | Vasak- ja tagasipööre: a) ristmikul b) ristmikevahelisel alal |
2 | 3 |
4. | Ümberpõige | 1 | 1 |
5. | Sõitmine ristmikel: a) reguleerimata ristmikul b) reguleeritud ristmikul |
2 | 2 |
6. | Sõidutee ületamine ülekäiguraja kaudu | 1 | – |
7. | Juhi kohustused jalakäijate ohutuse tagamisel | 1 | 2 |
8. | Sõitmine jalgrattateel | 1 | 1 |
9. | Sõitmine pimeda ajal ja halva nähtavuse tingimustes | 1 | 1 |
10. | Jalgratturi ja mopeedijuhi ohutus ja käitumine liikluses | 1 | 2 |
Kokku | 15 | 17 |
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]
1. Teooriaeksami küsimuste sisu peab olema suunatud liiklusolukorra hindamisele, ohu tajumisele, selle ennetamisele ja kaitsliku sõidustiili arendamisele.
2. Iga küsimuse juurde lisatakse 2–4 vastusevarianti. Jalgratturi eksamiküsimuste vastusevariantides peab olema ainult üks õige vastusevariant, mopeedijuhi eksamiküsimuste vastusevariantides võib olla 1–4 õiget vastusevarianti.
Teede- ja siseministri 22.
juuni 2001. a määruse nr 70 «Jalgratturi ja mopeedijuhi
eksamineerimise ja neile juhilubade väljaandmise eeskiri» lisa 2 |
SÕIDUEKSAMI ESIMESE JÄRGU ÜLESANDED OLENEVALT JUHILOA TAOTLEMISE EESMÄRGIST NING SÕIDUEKSAMI TEISES JÄRGUS KONTROLLITAVAD OSKUSED JA KÄITUMINE
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]
1. Sõidueksami esimeses järgus peab eksamineeritav oskama valitseda sõidukit väikesel kiirusel ja sooritama ülesandes nõutud harjutused. Mopeedijuht peab lisaks oskama parkida mopeedi tugihargile ja sellelt maha võtta. Sõidueksami teises järgus peab eksami läbiviija pöörama erilist tähelepanu sellele, kas eksamineeritav juhib sõidukit kaalutletult, ohutult, ettenägelikult ja teisi liiklejaid arvestades.
Eksami läbiviija hindab järgmisi oskusi:
1.1. sõiduki valitsemine:
1)
sõiduki valitsemist mitmesugustes olukordades ja eri kiirustel;
2) kindlat
teelpüsimist;
1.2. tähelepanelikkus:
1) kõigi suundade jälgimine;
2)
kaugel, keskmisel ja lähedal kaugusel asuva liikluse ning olukordade
märkamine;
1.3. sõidueesõigus/teeandmine:
1) sõidueesõigus või teeandmine
ristmikel;
2) teeandmine muudel puhkudel;
1.4. sõiduki õige asukoht
teel:
1) sõiduki õige asukoht teel, sõidurajal;
1.5. piki- ja külgvahe
hoidmine:
1) piisava piki- ja külgvahe hoidmine;
2) piisava vahemaa
hoidmine teistest liiklejatest;
1.6. kiirus:
1) lubatud sõidukiiruse
järgimine;
2) sellise kiirusega sõitmine, et oleks võimalik peatuda nähtaval
vabal teelõigul;
3) kiiruse kohandamine liiklusoludele ja vastavalt
samalaadsete liiklejate kiirusele;
1.7. foorid, liiklusmärgid ja muud
märguanded:
1) õige käitumine foori ees;
2) liikluse reguleerijate
korralduste täitmine;
3) liiklusmärkide (keelu- ja kohustusmärkide) õige
järgimine;
4) teemärgiste kohane järgimine;
1.8. märguanded:
1) õige ja
õigeaegne märguandmine vajaduse korral;
2) õige suunanäitamine;
3) kohane
tegutsemine kõigi teiste liiklejate märguannete puhul;
1.9. pidurdamine ja
peatumine:
1) õigeaegne aeglustamine, pidurdamine või peatumine vastavalt
asjaoludele;
2) ettenägelikkus.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]
11. Sõidueksami mittesooritamine
11 .1. Kui
eksami läbiviija märkab olulist viga, loetakse sõidueksam mittesooritatuks.
Sellisteks vigadeks on järgmised liiklusnõuete rikkumised:
1) foori või
reguleerija keelava märguande eiramine;
2) jalakäija, teise liikleja või enda
ohustamine;
3) oluliste liiklusmärkide mittearvestamine;
4) liiklusohtliku
olukorra tekitamine.
Eksami mittesooritamise põhjuseks võib olla ka eri
vigade kordumine või selliste vigade kuhjumine, mis üksikult võetult negatiivset
tulemust ei anna.
[RTL 2007, 43, 741 – jõust. 25.05.2007]
2. Sõidueksami ülesanne koosneb tabelis toodud harjutustest.
Jrk nr | Harjutuse nimetus | Jalgratas | Mopeed |
1. | Sõidu alustamine tõusul | – | + |
2. | Slaalomi sõitmine | + | + |
3. | Sõitmine «koridoris» | + | + |
4. | Kaheksa sõitmine | + | + |
5. | Ringis sõitmine | – | + |
3. Vea ilmnemisel on lubatud sõiduharjutuse üks korduskatse. Korduskatse ebaõnnestumisel loetakse sõidueksam mittesooritatuks.
4. Eksam loetakse mittesooritatuks, kui juhikandidaat tekitab harjutuse sooritamisel liiklusohtliku olukorra, sõidab kujundit tähistavasse piirdesse, ohustab inimest või sõidukit või kukub, või kui eksamineeritav ei soorita 10 minuti jooksul sõidueksami esimese järgu harjutusi.
Sõidueksami harjutused
1. Sõidu alustamine tõusul
Kaldpinna võib asendada teelõiguga, mille tõus on samaväärne.
Harjutuse sisu
Sõitu alustatakse 1. käiguga kallakul ettemääratud kohast, mopeedi võib paigal hoida jalg- või käsipiduriga. Sõidu alustamisel ei tohi mopeed tagasi vajuda rohkem kui 0,3 m.
Hindamisel arvestatavad vead:
1) tagasiveeremine üle 0,3 m;
2) ebaõige
käigu kasutamine sõidu alustamisel;
3) mootori seiskumine;
4) esiratta
ülestõstmine.
2. Slaalom
Harjutuse sisu
Läbida tuleb slaalomirada.
Hindamisel arvestatavad vead:
1) koonuse või piirde vahelejätmine;
2)
jala maha toetamine;
3) raja piiridest väljasõitmine;
4) vale käigu
kasutamine mopeedi juhtimisel.
3. Koridor
Harjutuse sisu
Sõita tuleb nii, et säiliks tasakaal.
Hindamisel arvestatavad vead:
1) sõitmine «koridori» külgpiiridest
välja;
2) enne manöövri algust tagasivaatamata;
3) enne manöövri algust
suunamärguannet andmata;
4) stoppjoonest üle sõitmine.
4. Kaheksa
Harjutuse sisu
Sõita tuleb nii, et säiliks tasakaal. Harjutus tuleb läbida kaks korda.
Hindamisel arvestatavad vead:
1) märgatav kõrvalekaldumine harjutuse
trajektoorist (üle 0,3 m paremale või vasakule);
2) jala maha
toetamine;
3) vale käigu kasutamine mopeedi juhtimisel.
5. Ring
Harjutuse sisu
Sõita tuleb 2–3 ringi ringjoones raadiusega 4,5 m.
Hindamisel arvestatavad vead:
1) märgatav kõrvalekaldumine ringjoonest
(üle 0,3 m paremale või vasakule);
2) jala maha toetamine;
3) vale
käigu kasutamine mopeedi juhtimisel.
Teede- ja siseministri 22.
juuni 2001. a määruse nr 70 «Jalgratturi ja mopeedijuhi
eksamineerimise ja neile juhilubade väljaandmise eeskiri» lisa 3 |
JALGRATTURI JUHILUBA
Esikülg
Tagakülg
Juhiloa mõõtmed: 105 × 74 mm
Juhiloa värvus: heleroheline
Teede- ja siseministri 22.
juuni 2001. a määruse nr 70 «Jalgratturi ja mopeedijuhi
eksamineerimise ja neile juhilubade väljaandmise eeskiri» lisa 4 |
MOPEEDIJUHILUBA
Esikülg
Tagakülg
Juhiloa mõõtmed: 105 × 74 mm
Juhiloa värvus: heleroheline