Nõuded mootorsõidukijuhi õpetaja kvalifikatsioonile, riiklik õppekava ning õpetajale koolitamise õigust tõendava tunnistuse andmise ja kehtetuks tunnistamise eeskiri
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
Vastu võetud 11.07.2003 nr 115
RTL 2003, 85, 1251
jõustumine 26.07.2003
Muudetud järgmiste määrustega (kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas, jõustumine):
30.11.2004 nr 201 (RTL 2004, 151, 2290) 1.03.2005 (õ) 5.02.2008 16:10
1.03.2006 nr 22 (RTL 2006, 23, 384) 13.03.2006
13.08.2007 nr 68 (RTL 2007, 67, 1182) 27.08.2007
Määrus kehtestatakse « Liiklusseaduse» § 36 lõike 2 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§1. Reguleerimisala
Määrus kehtestab:
1) nõuded mootorsõidukijuhi õpetaja
kvalifikatsioonile;
2) riikliku õppekava;
3)
mootorsõidukijuhi õpetajale koolitamise õigust tõendava tunnistuse
andmise ning kehtetuks tunnistamise korra.
§2. Mootorsõidukijuhi õpetaja
(1) Mootorsõidukijuhi õpetaja (edaspidi õpetaja)
on käesoleva määruse mõistes:
1) liiklusteooria-
ja sõiduõpetaja;
2) sõiduõpetaja.
(2) Liiklusteooria- ja sõiduõpetaja, kelle tervislik seisund ei võimalda enam juhtida õpetatava kategooria mootorsõidukit, kuid kellel on nimetatud mootorsõiduki juhtimise õigus ja kogemus olnud vähemalt kolm aastat, võib jätkata selle kategooria mootorsõidukijuhtide õpetamist liiklusteooria õpetajana. Nimetatud õpetajale ei kehti § 3 lõike 1 punktides 3 ja 4, § 5 punktis 22 ning § 14 punktides 6 ja 7 kehtestatud nõuded.
§3. Kvalifikatsiooninõuded õpetajale
(1) Õpetaja peab:
1) olema läbinud käesolevas määruses toodud kvalifikatsiooninõuete täitmiseks vajaliku koolituse ja omama kehtivat Eesti Riikliku Autoregistrikeskuse (edaspidi ARK) poolt väljastatud õpetaja tunnistust;
2) täiendama oma teadmisi, et tagada ametialane areng;
3) omama
õpetatava kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust ja kehtivat juhiluba;
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
4) olema läbinud liiklusmeditsiini komisjoni ja omama nimetatud
komisjoni poolt väljastatud mootorsõidukijuhi tervisetõendit, mille
väljastamisest ei ole möödunud rohkem kui 5 aastat;
5)
valdama kõrgtasemel keelt, milles õppetöö toimub.
6) omama vähemalt kolm aastat õpetatava kategooria mootorsõiduki juhtimisõigust, piiratud juhtimisõigust arvestamata.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(2) Sõiduõpetaja peab omama vähemalt keskharidust. Liiklusteooria- ja sõiduõpetaja peab omama vähemalt kõrgharidust.
(3) Libedasõidu riskivältimise õpet läbi viiv õpetaja peab omama kehtivat liiklusteooria- ja sõiduõpetaja tunnistust, olema läbinud 6. peatüki kohase koolituse vastava mootorsõiduki kategooria osas ja omama sellekohast tunnistust.
(4) Õpetaja teadmised ja oskused mootorsõidukijuhi õpetamisel peavad vastama õpetajale esitatavatele pädevusnõuetele.
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
§4. Riiklik õppekava
(1) Riiklik õppekava (edaspidi õppekava) määrab õpetajate ettevalmistamiseks vajaliku õpetajakoolituse, sõiduõpetaja koolituse, täienduskoolituse ja libedasõidu riskivältimise koolituse korralduse, õppeained ja nende mahud, nõuded õpingute alustamiseks ja lõpetamiseks ning pädevusnõuded õpetajate teadmistele ja oskustele.
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
(2) Üldkursuse, erikursuse ja libedasõidu riskivältimise koolituse õppekava on toodud lisas 1.
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
2. peatükk
NÕUDED ÕPETAJA PÄDEVUSELE
§5. Õpetaja teadmistele ja oskustele esitatavad üldpädevusnõuded
(1) Nõuded õpetaja üld- ja eripädevusele on aluseks õpetaja koolitamisel ning tema teadmiste ja oskuste hindamisel.
(2) Õpetaja peab:
1) tundma kaasaegseid mootorsõidukijuhi
õpetamise meetodeid ja oskama neid õpetajatöös rakendada;
2) oskama koostada koolituse läbiviimiseks tööplaani lähtuvalt riiklikust
õppekavast, valmistada ette tunnimaterjale, näitmaterjale, kavandada
õppetundi, arvestades õpilase võimeid, isikuomadusi ja õppeedukust;
3) oskama õpetada õpilast sõidukijuhina oma tegevust ette kavandama ja sõiduks
ette valmistama;
4) olema õpetamise protsessis rahulik ja
tasakaalukas;
5) oskama selgelt ja veenvalt õpilastele edasi anda
vajalikke teadmisi ja oskusi;
6) oskama veenda õpilasi iseseisva
õppimise vajalikkuses ja nõuda kodutööde õigeaegset ning jätkuvat
tegemist;
7) oskama sõiduõpetamise ajal anda õpilasele aegsasti,
lühidalt ja selgelt korraldusi sõidukiiruse valikul, -suuna muutmisel,
tähelepanu ja vaate suunamisel, sõiduki pidurdamisel ja peatamisel;
8) oskama õpilases kujundada enesehinnangut;
9) oskama õpetada
liiklejate vastastikuse mõju tunnetamist;
10) tundma
liiklusreegleid, oskama selgitada õpilastele liiklusreeglite olemust ja
tingimusteta järgimise vajadust ning kujundada kaitsliku sõiduviisi
harjumust;
11) oskama analüüsida liiklusolukordi ja selgitada
õpilastele liiklejate võimalikust väärast käitumisest tekkida võivaid
ohte ning õpetada neid ohte ette nägema ja praktikas ennetama;
12) teadma liiklusohutusalast olukorda ja tüüpilisemate liiklusõnnetuste
toimumise põhjuseid;
13) oskama tagada teooria ja praktika
seost, arvestada õpilaste individuaalsust sõiduõpetamisel;
14) oskama kujundada õpilaste tähelepanelikkust vähekaitstud liiklejate
(jalakäija, jalgratturi ja eriti lapse, vanuri ning puudega inimese)
suhtes;
15) teadma ja oskama selgitada juhi psühhofüsioloogiliste
omaduste ja tervisliku seisundi mõju liiklusohutusele;
16)
oskama õpetada tegutsemist liiklusõnnetuse korral;
17)
oskama õpetada tegutsemist ohuolukorras;
18) tundma
liiklusalaseid õigusakte ja oskama neid ja nende järgimise vajadust
õpilastele selgitada;
19) oskama õpetada õpilasi kasutama
teedekaarte;
20) oskama selgitada keskkonnasäästliku käitumise
vajalikkust;
21) oskama selgitada ja õpetada säästlikku sõidustiili;
22) oskama läbida ja ise läbi viia vastava kategooria sõidukjuhi õppesõidu
harjutusi;
23) tundma sõiduki ehitust ja tööpõhimõtteid.
§6. Õpetaja teadmistele ja oskustele esitatavad eripädevusnõuded sõltuvalt õpetatava mootorsõiduki kategooriast
(1) A-kategooria puhul peab õpetaja täiendavalt § 5 toodule tundma ja
oskama õpetada:
1) mootorrataste sõidutehnilisi omadusi, õigeid
juhtimisvõtteid ja muud liiklusohutusega seonduvat (juhtimisseadmete
käsitsemine, ohutus- ja kaitsevahendite kasutamine, rikete põhjuste
avastamine, sõidujoone valik, äkkpidurdus, ilmastikutingimuste, sõitjate
käitumise mõju liiklusohutusele jms);
2) nõudeid
mootorratta tehnoseisundi ja varustuse kohta ning nõuetele vastavuse
kontrolli;
3) mootorrattajuhi riietusele esitatavaid nõudeid;
4) ohutu kukkumise võtteid;
5) juhtimisvõtteid libedal kui ka
pehmel pinnasel sõitmisel;
6) nõudeid kaassõitja käitumisele;
7) mootorratturi poolt teistele liiklejatele käega antavaid märguandeid.
(2) B- ja BE-kategooria puhul peab õpetaja täiendavalt § 5 toodule
tundma ja oskama õpetada:
1) B-kategooria autode ja nende
haagiste sõidutehnilisi omadusi, õigeid juhtimisvõtteid ja muud
liiklusohutusega seonduvat (juhtimisseadmete käsitsemine, sõit
haagisega, ohutus- ja kaitsevahendite kasutamine, rikete põhjuste
avastamine, sõidujoone valik, äkkpidurdus, ilmastikutingimuste, veose
paigutuse ja kinnitamise ning sõitjate käitumise mõju liiklusohutusele
jms);
2) nõudeid auto ja haagise tehnoseisundi ja varustuse kohta
ning nõuetele vastavuse kontrolli;
3) haagiste külge ja lahti
haakimist ning kaalu jaotumise jälgimist.
(3) C- ja CE-kategooria puhul peab õpetaja täiendavalt § 5 toodule
tundma ja oskama õpetada:
1) C-kategooria autode ja nende
haagiste sõidutehnilisi omadusi, õigeid juhtimisvõtteid ja muud
liiklusohutusega seonduvat (juhtimisseadmete käsitsemine, sõit
haagisega, ohutus- ja kaitsevahendite kasutamine, rikete põhjuste
avastamine, sõidujoone valik, äkkpidurdus, ilmastikutingimuste ning
sõitjate käitumise mõju liiklusohutusele jms);
2)
nõudeid auto massi, teljekoormuse ja mõõtmete kohta;
3) nõudeid mitmesuguste veoste veole, veose paigutamisele ja
kinnitamisele ning veose paigutuse mõju auto või autorongi
sõiduomadustele;
4) auto ja haagise ehituse eripärast tingitud
juhi nägemisvälja piiratusest, samuti teiste liiklejate vaatevälja
vähenemisest tingitud ohte;
5) auto teelpüsivust arvestades
tuule mõju;
6) nõudeid auto tehnoseisundi ja varustuse kohta
ning nõuetele vastavuse kontrolli;
7) täis- ja poolhaagise
veduki külge- ja lahtihaakimist;
8) pidurite ja aeglustite
tööpõhimõtteid ning tava- ja eriolukordades kasutamist;
9) manööverdamisel auto ning veose iseärasusest tekkida võivaid ohte;
10) autorongiga ekstreemsetes olukordades tekkida võivaid ohte;
11)
nõudeid sõidu- ja puhkeaja ning sõidumeeriku kasutamise kohta;
12) nõudeid veoste saatedokumentide vormistamisel.
(4) D- ja DE-kategooria puhul peab õpetaja täiendavalt § 5 toodule
tundma ja oskama õpetada:
1) busside ja nende haagiste
sõidutehnilisi omadusi, õigeid juhtimisvõtted ja muud liiklusohutusega
seonduvat (juhtimisseadmete käsitsemine ja sõit haagisega, ohutus- ja
kaitsevahendite kasutamine, rikete põhjuste avastamine, sõidujoone
valik, äkkpidurdus, ilmastikutingimuste, pagasi paigutuse ja kinnitamise
ning sõitjate käitumise mõju liiklusohutusele jms);
2)
bussi ja haagise ehituse eripärast tingitud juhi nägemisvälja
piiratusest ja teiste liiklejate vaatevälja vähenemisest tingitud ohte;
3) bussi teelpüsivust seoses tuule mõjuga;
4) nõudeid bussi
tehnoseisundi ja varustuse kohta ning nõuetele vastavuse kontrolli;
5) pidurite ja aeglustite tööpõhimõtteid ning õiget kasutamist;
6) sõitjate veol sobivaid juhtimisvõtteid;
7) nõudeid sõidu- ja
puhkeaja ning sõidumeeriku kasutamise kohta;
8) sõitjate veoga
seonduvate õigusaktide nõudeid;
9) sõitjate peale- ja
mahamineku korda;
10) turvameetmete rakendamist sõitjate veol;
11) nõudeid juhile sõitjatega suhtlemisel.
(5) R- ja T-kategooria traktori ja liikurmasina (edaspidi masin)
puhul peab õpetaja täiendavalt § 5 toodule tundma ja oskama õpetada:
1) õpetatava kategooria masina, masinrongi ja nende agregaatide sõidutehnilisi
omadusi, õigeid juhtimisvõtteid ja muud liiklusohutusega seonduvat
(juhtimisseadmete käsitsemine, sõit haagisega, ohutus- ja
kaitsevahendite kasutamine, rikete põhjuste avastamine, sõidujoone
valik, äkkpidurdus, ilmastikutingimuste, veose paigutuse ja kinnitamise
ning sõitjate käitumise mõju liiklusohutusele jms);
2)
nõudeid masina tehnoseisundi ja varustuse kohta ning nõuetele vastavuse
kontrolli;
3) agregaatide külge ja lahti haakimist ning kaalu
jaotumise jälgimist;
4) agregaatidega sõidu- ja tööohutust;
5) aeglasest sõidust tingitud ohtusid;
6) aeglase sõiduki tähistamist;
7) nõudeid masina massi, teljekoormuse ja mõõtmete kohta;
8)
nõudeid mitmesuguste veoste veole, veose paigutamisele ja kinnitamisele
ning veose paigutuse mõju liiklusohutusele;
9) masina ehituse
eripärast tingitud juhi nägemisvälja piiratusest, samuti teiste
liiklejate vaatevälja vähenemisest tingitud ohte;
10)
täishaagise nõuetekohast veduki külge ja lahti haakimist;
11) pidurite ja aeglustite tööpõhimõtteid ning tava- ja eriolukordades
kasutamist;
12) manööverdamisel masina ning veose iseärasusest
tekkida võivaid ohte;
13) ekstreemsetes olukordades tekkida
võivaid ohte.
3. peatükk
ÕPETAJAKOOLITUS
§7. Õpetajakoolituse läbiviimine
(1) [kehtetu - RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
(2) Õpetajakoolituse eesmärk on tagada kutse-, eri- ja ametialaselt pädevate liiklusteooria- ja sõiduõpetajate ettevalmistamise järjepidevus.
(3) Õpetajakoolituse peavad läbima isikud, kes soovivad omandada liiklusteooria- ja sõiduõpetaja kvalifikatsiooni.
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
§8. Nõuded õpetajakoolituse alustamiseks
(1) Õpetajakoolitusel osalejal peab olema:
1) sõiduõpetaja
kvalifikatsiooni saamiseks vähemalt keskharidus või sellele tasemelt
vastav kvalifikatsioon;
2) liiklusteooria- ja sõiduõpetaja
kvalifikatsiooni saamiseks kõrgharidus või sellele tasemelt vastav
välisriigi haridus;
3) vastava kategooria mootorsõiduki
juhtimisõigus.
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
(2) Õpetajakoolitusel õpinguid alustav isik peab õpetajat
ettevalmistavale koolitusasutusele (edaspidi koolitaja) esitama:
1) kirjaliku avalduse;
2) passi või muu isikut tõendava dokumendi;
3) haridust tõendava dokumendi;
4) selle mootorsõiduki kategooria
juhiloa, mille juhtide õpetamiseks kvalifikatsiooni taotletakse;
5) liiklusmeditsiini komisjoni poolt väljastatud mootorsõidukijuhi
tervisetõendi, mille väljastamisest ei ole möödunud rohkem kui 5 aastat.
§9. Õpetajakoolituse korraldus
(1) Õpetajakoolitust teostab Haridus- ja Teadusministeeriumi sellekohast koolitusluba omav kõrgkool.
(2) Õpetajakoolitus koosneb:
1) üldkursusest;
2)
taotletava kategooria mootorsõidukijuhi (A-, B- ja BE-, C- ja CE-, D- ja
DE-, R- ja T-kategooria) õpetamise erikursusest;
3) iseseisvast
tööst;
4) teooriaõppe ja sõiduõppe praktikast autokooli
juures.
(3) Üldkursus koosneb teooriaõppest.
(4) Erikursus koosneb teooriaõppest ja sõiduõppest.
(5) Üldkursuse ja erikursuse teooriaõppe õppetunni kestus on 45 minutit.
(6) Erikursuse sõiduõppe õppesõidukorra kestus on 25 minutit.
(7) Üld- ja erikursuse vähimad õppemahud auditoorse õppena ja sõiduõppena on toodud lisa 2 tabelites 1 ja 2.
(8) Üldkursuse ja erikursuse teooriaõppe iga õppeaine (teema) käsitlusel peab õppija auditoorse töö maht olema vähemalt 20% vastava õppeaine mahust.
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
(9) Teooriaõppe ja sõiduõppe praktika maht on 8 ainepunkti. Praktika viiakse läbi autokoolis õpetaja juhendamisel. Praktika lõppedes koostab õppija praktika aruande, mille kinnitab juhendaja praktika eduka läbimise korral.
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
(10) Õppija, kes taotleb mitme kategooria mootorsõidukijuhi õpetamise õigust, peab läbima üldkursuse ja kõigi taotletavate kategooriate mootorsõidukite juhtide õpetamise erikursused. Üheaegsel koolitusel võib koolitaja põhjendatult vähendada erikursusel kattuvate õppeainete vähimaid mahte.
(11) [kehtetu]
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
(12) Koolitajal on õigus akadeemilise õiendi alusel tunnustada üksikutes õppeainetes õppija eelnevate õpingute käigus saadud teadmisi ja oskusi.
(13) Sõiduõppe kohta vormistatakse õpingukaart, milles peavad sisalduma andmed õppija, õppeteemade ja sõidukordade arvu kohta ning hinnang õppetundide läbiviimise kohta
(14) Koolitusel osalejale antakse õppetöö käigus võimalus täiendavateks konsultatsioonideks või harjutusteks või kooliväliseks enesetäiendamiseks.
(15) Õpetaja, kes taotleb lisaks olemasolevale täiendava mootorsõiduki kategooria õpetamise õigust, peab läbima vastava kategooria erikursuse lisa 2 tabelis 2 kehtestatud mahtudes.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
4. peatükk
SÕIDUÕPETAJA KOOLITUS
§10. Sõiduõpetaja koolituse läbiviimine
(1) Sõiduõpetaja väljaõpe toimub tööalase koolituse korras õpetajakoolituse õppekava alusel.
(2) Sõiduõpetaja koolituse eesmärk on tagada kutse-, eri- ja ametialaselt pädevate sõiduõpetajate ettevalmistamise järjepidevus.
(3) Sõiduõpetaja koolituse peavad läbima isikud, kes soovivad omandada sõiduõpetaja kvalifikatsiooni.
§11. Nõuded sõiduõpetaja koolituse alustamiseks
(1) Sõiduõpetaja koolitusel osalejal peab olema:
1)
keskharidus või sellele tasemelt vastav välisriigi haridus;
2) vastava kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(2) Sõiduõpetaja koolitusel õpinguid alustav isik peab koolitajale esitama § 8 lõikes 2 nimetatud dokumendid.
§12. Sõiduõpetaja koolituse korraldus
(1) Sõiduõpetaja koolitust teostab § 9 lõikes 1 nimetatud koolitusasutus.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(2) Sõiduõpetaja koolituse õppekavale, -mahtudele ja õppetöö korraldusele laienevad õpetajakoolitust reguleerivad sätted.
5. PEATÜKK
TÄIENDUSKOOLITUS
§13. Täienduskoolituse läbiviimine
(1) Täienduskoolituse eesmärgiks on kindlustada kvalifikatsiooninõuetega kehtestatud õpetaja ametialane areng.
(2) Täienduskoolitus tuleb läbida:
1) enne ARK-i poolt
välja antud õpetajatunnistuse kehtivusaja lõppemist;
2) [kehtetu]
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
3) isikul, kelle õpetajakoolitusest või sõiduõpetaja koolitusest või viimasest täienduskoolitusest on möödunud rohkem kui 5 aastat.
(3) [kehtetu]
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
§14. Nõuded täienduskoolitusel osalejale
Täienduskoolitusel osalejal peab olema vastava kategooria mootorsõiduki juhtimisõigus ja ta peab koolitajale esitama:
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
1) kirjaliku avalduse;
2) passi või muu isikut tõendava dokumendi;
3) õpetaja töö staaži tõendava dokumendi;
4)
haridust tõendava dokumendi;
5) ARK-i poolt väljastatud õpetaja tunnistuse;
6) vastava mootorsõiduki kategooria juhiloa;
7)
liiklusmeditsiini komisjoni poolt väljastatud mootorsõidukijuhi
tervisetõendi, mille väljastamisest ei ole möödunud rohkem kui 5 aastat.
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
§ 15. Täienduskoolituse õppetöö korraldus
(1) Täienduskoolitust teostab § 9 lõikes 1 nimetatud koolitusasutus.
(2) Täienduskoolituse maht on 4 ainepunkti.
(3) Täienduskoolitus koosneb määruse lisas 2 nimetatud valdkondi käsitlevatest loengutest, loenguseeriatest ja sõidupraktikast.
(4) Koolitajal on õigus akadeemilise õiendi alusel tunnustada määruse lisas 2 kehtestatud teemadele vastavat õpet, millest ei ole möödunud rohkem kui viis aastat ja mida ei ole eelneva õpetajakoolituse, sõiduõpetaja koolituse või täienduskoolituse mahus arvesse võetud.
(5) Pärast kehtestatud mahus täienduskoolituse läbimist, väljastab koolitusasutus õpetajale tunnistuse, mis on aluseks ARK-s õpetaja tunnistuse taotlemisel.
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
6. peatükk
LIBEDASÕIDU RISKIVÄLTIMISE ÕPETAJA KOOLITUS
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
§16. Libedasõidu riskivältimise koolituse läbiviimine
(1) Libedasõidu riskivältimise koolitusega antakse õpetajale teadmised, mis võimaldavad läbi viia õppekava kohast libedasõidu riskivältimise õpet.
(2) Õpetaja, kes viib läbi mootorsõidukijuhtide libedasõidu riskivältimise õpet, peab läbima käesoleva peatüki kohase koolituse.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(3) Koolitaja ja koolitusel osaleja vahelised suhted reguleeritakse koolituslepingus.
(4) Libedasõidu riskivältimise koolituse läbiviimisel tuleb arvestada § 9 lõikes 14 sätestatuga.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
§17. Nõuded libedasõidu riskivältimise koolitusel osalejale
(1) Libedasõidu riskivältimise koolitusel osaleja peab omama vastava mootorsõiduki kategooria juhtimisõigust.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(2) Libedasõidu riskivältimise koolitusel osaleja peab koolitajale
esitama:
1) kirjaliku avalduse;
2) isikut tõendava dokumendi;
3) vastava mootorsõiduki kategooria juhiloa.
§18. Libedasõidu riskivältimise koolituse õppetöö korraldus
(1) Libedasõidu riskivältimise koolitust teostab § 9 lõikes 1 nimetatud koolitusasutus.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(2) Libedasõidu riskivältimise koolitus koosneb:
1)
teooriaõppest;
2) vastava kategooria mootorsõiduki sõiduõppest;
3) iseseisvast tööst.
(3) Teooriaõppe maht peab olema vähemalt 30 õppetundi, õppetunni kestusega 45 minutit.
(4) Sõiduõppe maht peab olema vähemalt 20 õppesõidukorda, õppesõidukorra kestusega 25 minutit.
(5) Teooria- ja sõiduõppe peab õppija läbima õpilase ja õpetaja rollis vastavalt kehtestatud mahtudele.
(6) Õppemahud teooriaõppena ja sõiduõppena on kehtestatud lisa 2 tabelis 3.
(7) Õppetöös osaleja, kes taotleb mitme kategooria mootorsõiduki juhi õpetamise õigust, peab läbima kõigi nende kategooriate mootorsõidukite juhtide õpetamise sõiduõppe. Üheaegsel koolitusel võib koolitaja põhjendatult vähendada teooriaõppes kattuvate õppeainete vähimaid mahte.
(8) Koolitajal on õigus akadeemilise õiendi alusel tunnustada üksikutes õppeainetes õppetöös osaleja eelnevate õpingute käigus saadud teadmisi ja oskusi.
(9) Sõiduõppe kohta vormistatakse õpingukaart, milles peavad sisalduma andmed õppetöös osaleja, õppeteemade ja sõidukordade arvu kohta ning hinnang õppetundide läbiviimise kohta.
§19. [kehtetu]
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
7. peatükk
ÕPETAJA KVALIFIKATSIOONI OMANDAMINE
§20. Nõuded hindamisele
(1) Kõikides õppeainetes tuleb õppijal sooritada arvestus, mis peab andma ülevaate õppija poolt aine omandamise tasemest ja valmisolekust oma teadmiste edastamiseks.
(2) Sõiduõppes hinnatakse eraldi õppesõidukorra didaktilist ja organisatsioonilist külge.
§ 21. Üldnõuded õpetajakoolituse, sõiduõpetaja koolituse ja libedasõidu riskivältimise koolituse lõpetamiseks
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(1) Õppija lubatakse lõputööle pärast arvestuse sooritamist kõikides õppeainetes ja teooriaõppe praktika ning sõiduõppe praktika edukat läbimist. Koolitus lõpeb lõputöö kaitsmisega koolitust läbi viiva õppeasutuse komisjoni ees.
(2) Õppeasutuse komisjon on vähemalt kolmeliikmeline ja selle koosseisu määrab õppeasutuse juhataja.
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
(3) [kehtetu - RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
(4) Lõputöö edukalt kaitsnud või lõpueksami edukalt sooritanud ja määrusega kehtestatud tingimustele vastavale isikule antakse õppeasutuse tunnistus, mis tõendab, et ta on määruses toodud nõuete kohaselt edukalt läbinud vastava mootorsõiduki kategooria õpetaja koolituse ja on omandanud õpetajale kehtestatud pädevuse.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(5) Koolitusasutus peab esitama ARK-le mootorsõidukijuhi õpetaja koolituse lõpetanute nimekirja hiljemalt kolme tööpäeva jooksul pärast vastava koolituse lõppemist.
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
§22. [kehtetu]
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
8. peatükk
ÕPETAJALE KOOLITAMISE ÕIGUST TÕENDAVA TUNNISTUSE
ANDMINE JA KEHTETUKS TUNNISTAMINE
§23. Tunnistuse andmine
(1) Õpetaja koolitamise õigust tõendava tunnistuse taotlejal tuleb esitada ARK-le:
1) allkirjastatud avaldus;
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
2) pass või muu isikut ja elamisluba tõendav dokument;
3)
[kehtetu]
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
4) pädeva koolitusasutuse tunnistus määrusele vastava õpetaja koolituskursuse lõpetamise kohta või koolitusasutuse tunnistus täienduskoolituse läbimise kohta;
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
5) liiklusmeditsiini komisjoni poolt väljastatud mootorsõidukijuhi
tervisetõend, mille väljastamisest ei ole möödunud rohkem kui 5 aastat;
6) kaks identset värvifotot suurusega 35 x 45 mm;
7) [kehtetu]
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
8) haridust tõendav dokument.
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(2) ARK annab tunnistuse taotlejale lisas 3 toodud tunnistuse, kui isik vastab «Liiklusseaduse» § 36 lõikes 1 kehtestatud nõuetele, on läbinud ettenähtud koolituse ja esitab ARK-le lõikes 1 toodud dokumendid.
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
(3) Kui tunnistuse taotleja taotleb ainult sõiduõpetamise õigust, siis teeb ARK õpetaja tunnistusele märke: « Sõiduõpetaja ».
(4) Paragrahvi 2 lõikes 2 nimetatud liiklusteooria- ja sõiduõpetaja tunnistusele teeb ARK märke: «Liiklusteooria õpetaja, sõiduõpetaja kvalifikatsioon peatatud».
(5) [Kehtetu – RTL 2004, 151, 2290 – jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
(6) ARK annab kaotatud, hävinud või kasutamiskõlbmatuks muutunud tunnistuse asemele tunnistuse duplikaadi, kui tunnistuse taotleja vastab käesolevas paragrahvis toodud nõuetele.
(7) ARK annab kehtivusaja ületanud või § 24 lõike 1 punkti 2 alusel kehtetuks tunnistatud tunnistuse asemele uue tunnistuse, kui tunnistuse taotleja vastab õpetajale kehtestatud kvalifikatsiooninõuetele.
(8) ARK annab tunnistuse või teatab tunnistuse taotleja mittevastavusest nõuetele 20 tööpäeva jooksul arvates käesoleva paragrahvi lõikes 1 toodud materjalide esitamise päevast.
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
§24. Tunnistuse kehtetuks tunnistamine
(1) ARK tunnistab tunnistuse kehtetuks, kui:
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
1) tunnistus on alusetult välja antud;
2) õpetajat on karistatud
«Liiklusseaduse» § 36 lõikes 4 toodud rikkumiste eest;
3) tunnistus või selles sisalduv kanne või andmed on võltsitud;
4) tunnistus on kadunud, hävinud või muutunud kasutuskõlbmatuks;
5) tunnistuse omanik on surnud;
6) väljastatakse uus tunnistus.
(2) ARK teatab haldusaktina vormistatud tunnistuse kehtetuks tunnistamisest asjaomasele isikule tähitud kirjaga käesoleva paragrahvi lõike 1 punktides 1 kuni 3 toodud juhtudel.
(3) Kui ARK tunnistab tunnistuse kehtetuks, peatub õpetaja koolitamise õigus ARK-i otsuse õpetajale teatavaks tegemise päevast või kui see on kohale toimetatud ARK-le esitatud õpetaja elu- või asukoha aadressil või kui see on õpetajale postiasutuses allkirja vastu üle antud.
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
§25. Tunnistuste arvestus ja kontroll
ARK peab tunnistustega seotud toimingute arvestust ja jooksvat kontrolli tunnistust omavate isikute poolt «Liiklusseaduse» § 36 lõikes 4 toodud rikkumiste esinemise kohta.
§26. Vaide lahendamine
Tunnistuse taotleja või selle omanik võib tunnistuse andmata jätmise või kehtetuks tunnistamise otsuse peale esitada vaide ARK-le või Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile või kaebuse halduskohtusse vastavalt «Halduskohtumenetluse seadustikule»
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
9. peatükk
TROLLIJUHI ÕPETAJA
§27. Trollijuhi õpetaja koolitus ning koolitamise õigust tõendava tunnistuse andmine ja kehtetuks tunnistamine
(1) Trollijuhi õpetaja koolitus ning koolitamise õigust tõendava tunnistuse andmine ja kehtetuks tunnistamine toimub käesoleva määrusega sätestatud tingimustel.
(2) Trollijuhi õpetaja koolitajal on õigus muuta erikursuse õppemahte vastavalt trolliliikluse spetsiifikale.
10. peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§28. Üleminekusätted
(1) Õpetajad, kes ei ole läbinud teede- ja sideministri 9. mai 2001. a määruse nr 47 «Nõuded mootorsõidukijuhi õpetaja kvalifikatsioonile, riiklik õppekava ning õpetajale mootorsõidukijuhi koolitamise õigust tõendava tunnistuse andmise ja kehtetuks tunnistamise eeskiri» kohast ja nimetatud määruse §-is 8 toodud mahus õpetaja koolituskursust ja kes enne käesoleva määruse jõustumist on töötanud liiklusteooria või sõiduõpetajana olenemata temale omistatud kvalifikatsioonist, peavad läbima käesoleva määruse 5. peatükis sätestatud täienduskoolituse enne õpetaja koolitamise õigust tõendava tunnistuse taotlemist ARK-st.
(2) Õpetajad, kes on läbinud teede- ja sideministri 9. mai 2001. a määruse nr 47 kohase ja nimetatud määruse §-is 8 toodud mahus õpetaja koolituskursuse, peavad läbima käesoleva määruse 5. peatükis sätestatud täienduskoolituse enne 5 aasta möödumist nimetatud koolituse lõpetamisest.
(3) [kehtetu]
[RTL 2006, 23, 384 - jõust. 13.03.2006]
(4) Õpetaja, kes enne määruse jõustumist on töötanud liiklusteooria- ja sõiduõpetajana, peab omama vähemalt keskharidust.
(5) Täienduskoolitusel osaleja, kes omab teooria- või sõiduõpetaja/instruktori kursuse läbimist tõendavat tunnistust, võib koolitajale esitada § 14 punktis 5 nimetatud õpetaja tunnistuse asemel teooria- või sõiduõpetaja/instruktori kursuse läbimist tõendava tunnistuse.
[RTL 2004, 151, 2290 - 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
§29. Varasema õigusakti kehtetuks tunnistamine
Tunnistada kehtetuks teede- ja sideministri 9. mai 2001. a määrus nr 47
«Nõuded mootorsõidukijuhi õpetaja kvalifikatsioonile, riiklik õppekava
ning õpetajale mootorsõidukijuhi koolitamise õigust tõendava tunnistuse
andmise ja kehtetuks tunnistamise eeskiri».
Majandus- ja kommunikatsiooniministri 11. juuli 2003. a määruse
nr 115 «Nõuded mootorsõidukijuhi õpetaja kvalifikatsioonile, riiklik
õppekava ning õpetajale koolitamise õigust tõendava tunnistuse
andmise ja kehtetuks tunnistamise eeskiri» lisa 1 |
RIIKLIKU ÕPPEKAVA ÕPPEAINETE AINEKAVAD
I. Üldkursuse ainekava peab sisaldama järgmisi teemasid ja alateemasid:
1. Sissejuhatus kasvatusteadusesse
2. Didaktika:
Didaktika andragoogilises protsessis:
Didaktilised põhimõtted,
erinevad õpetamisvõtted
Erinevad lähenemised täiskasvanute
koolitusele ja õpetamisele
Koolituse ettevalmistamine:
Koolitusplaani ja -kava koostamise põhimõtted
Õppekava
koostamine, formaalsed ja sisulised eesmärgid
Erinevate
õppematerjalide ja -vahendite valik ja nende kasutamise põhimõtted
Koolituse hindamine:
Õppimistulemuste hindamine ja
enesehindamine
Õppeprotsessi analüüs ja hindamine
Koolituse tulemuslikkuse hindamine
Sõiduõpetuse didaktika:
Platsisõidu didaktika
Maanteesõidu didaktika
Linnassõidu didaktika
3. Andragoogika:
Täiskasvanu kui õppija:
Täiskasvanu arengu
iseärasused
Täiskasvanud õppija eripärad ja nende arvestamine
andragoogilises protsessis
Täiskasvanu õpivajadused, motivatsioon ja
huvi ning nende kujunemine
Õppimine täiskasvanu eas:
Erinevad õppimisteooriad,
õppimise iseärasused
Õpikeskkond: füüsiline, sotsiaalne ja
psüühiline keskkond, õppimist soodustava keskkonna loomine
Õpioskuste kujundamine ja rakendamine, õpisituatsioonide loomine, õpetaja ja
õppija suhted
Täiskasvanu koolitaja (andragoogi) rollis:
Õpetaja kui
andragoogi isiksuslikud eeldused ja rollid
Meetodid täiskasvanute
koolituses: loeng, rühmatöö, situatsiooni analüüs, diskussioon jne
Koolitus kui meeskondlik tegevus. Meeskondliku tegevuse põhimõtted
4. Ainedidaktika:
Ainetsükli ja õppetunni ülesehitus
Huvi äratamine
Teema esitlus, loogilisus
Hindamine
5. Autoõpetus:
Klassifikatsioon ja kasutusalad
Ehitus ja koostud
Mootorsõiduki juhtimine kui ühiskonnaohtlik
tegevusvaldkond
Tehnokontrolli süsteem
Mootorsõidukite
dünaamika ja ehituse eripära arvestav juhtimise õpetamine
6. Ohutu sõidu alused:
Ohuolukorra tunnetamine
Olukorra hindamine
Riskid liikluses, nende hindamine ja nendega
arvestamine
Liiklusõnnetuste põhjused, iseloom ja kahjustused
Liiklusohutusalane olukorda ja tüüpilisemate liiklusõnnetuste toimumise
põhjuseid
Eetilised nõuded
7. Säästliku sõidustiili alused:
Eesmärk, säästliku sõidustiili olemus, vajadus, juhised ja põhimõtted
Säästlikku sõitu mõjutavad tegurid:
Mootori pöörded
Heitgaasid ja müratase
Käiguvahetus
Kiirendamine ja aeglustamine
Ettekavatsemata peatumised
Pikivahe
Liikluse jälgimine
Liikumisenergia
Veere- ja õhutakistus
Sõidutrajektoori valik
Teekonna planeerimine
8. Kaitsliku sõidu juhised:
Mõisted
Liikluse korraldamine
Vähekaitstud liiklejad ja erilist tähelepanu
nõudvad olukorrad
Juhi märguanded
Peatumis- ja
pidurdusteekonnad
Pidurite ehituse eripära ja pidurdusmaad erinevatel
sõidukitel
Sõiduki paiknemine teel, sõiduteel, sõiduraja
vahetamisel, pöörded
Pikivahe eessõitjaga
Teeandmise kohustus, tee andmise reeglid ja kohad
Kaasliiklejatega
arvestamine
Ristmike ületamine
Tegevus ja käitumine
möödasõidul või möödumisel
Sõidukiirus,
nõuded sõidukiiruse valikule
Sõidukiirusest tingitud
nägemisvälja muutumine
Sõidukile mõjuvad jõud, kaalujaotus,
kursikindlus
Peatumine ja parkimine
Raudteeülesõidukoha ja
trammitee ületamine
Tulede kasutamine valge ja pimeda ajal,
nägemisvõime
Pukseerimine
Liiklus kiirteel, õuealal ja
tunnelis
Tegutsemine liiklusõnnetuse korral
Eritalituse
sõiduki eriõigused
Erinevate liiklejate kohta käivad
lisanõuded
9. Isiksuse psühholoogia:
Isiksus, isiksuse tüübid
Isiksuse põhijooned
Temperament
Sekundaarsed isiksuse jooned
Ego
kaitsemehhanismid
Kontrollkese
A- ja B- tüüpi inimesed
Mina-kontseptsioon
Enesehinnang, eneseteadvus
Sotsiaalne võrdlus
Moraalne areng
Intelligentsus – kultuuriline, emotsionaalne jne
10. Suhtlemispsühholoogia ja -treening:
Verbaalsed
ja mitteverbaalsed suhtlemisvahendid
Sotsiaalsed vajadused (sh eriti
vajadus tunnustuse järele)
Kahe inimese vahelise kontakti loomine
Empaatia
Emotsioonid
Frustratsioon
Motivatsioon
Hoiak
Formaalsed ja informaalsed suhted
Formaalsed ja informaalsed grupid
ja nende mõju
Psühholoogiline kliima
Psühholoogiline
barjäär
Ülesannete andmine ja delegeerimine
Ergutamine ja karistamine
Kommunikatsioon
Isiklik ja
massikommunikatsioon, kommunikatsiooni hälbed
Vastastikune
mõjutamine
Vestlus, vestluse juhtimine
Motiveeriv vestlus
Veenmine
Sisendamine-mõjutamine
Olla hea kuulaja
Konfliktide ennetamise ja lahendamise võimalused
Kritiseeriv
suhtumine
Positiivne mõtlemine
Teadvuse ja alateadvus mõju
Tahtejõu ja kujutluse vastuolu
Stressi olemus, tüpoloogia, alaliigid,
liigse stressi vähendamise võimalused
Kliendi teenindamine,
rolli jaotused
11. Mõjutamispsühholoogia:
Mõjutamine
Mõjutamise strateegia
Mõjutamisvõtted
Mõjutamistüübid
Enesekehastamise tehnikad
Agressiivne, ennastkehtestav, allaheitlik käitumine
Grupp
Grupimõtlemine
Grupidünaamika
Otsuse vastuvõtmine
Moraalne areng
Kultuur ja käitumise seos otsuste vastuvõtu protsessis
Sotsiaalne taju
12. Liikluspsühholoogia:
Arengupsühholoogia ja
sellest tulenevad käitumised, reaktsioonid ja reguleeringud
Liikluspsühholoogia üldmõisted ja juhi tegutsemise skeem
Jalakäija reageerimise skeemid
Inimese psühhofüsioloogilised omadused
ja eripärad
Liiklusohutust mõjutavad tegurid
Isiksuse
omadused ning sellest tulenev käitumine
Valmisolek liikluses
osalemiseks – psüühiline stabiilsus
Sotsiaalsed
tegurid, riskifaktorid
Tegutsemisvõimet väljendavad tegurid
13. Liiklusalased õigusaktid:
Liiklusseadus,
liikluseeskiri, mootorsõidukijuhi ettevalmistamist reguleerivad
õigusaktid
Vastutus liiklusnõuete eiramise korral
Liikluskindlustus
Sõidukite tehnojärelevalvet reguleerivad õigusaktid
Rahvusvahelised kokkulepped ja Euroopa Liidu õigusaktid
Tegutsemine
liiklusõnnetuse korral
14. Liiklusohutusalane olukord, tüüpilised liiklusõnnetused ja nende põhjused:
Liiklusohutuse üldine areng Eestis. Selle võrdlus Euroopa liiklusohutuse arenguga (eraldi nn lääneriigid ja postsotsialistlikud – arengu erinevuse põhjused)
Liiklusohutuse areng taasiseseisvunud Eestis:
Õnnetuste
liigid, nende jagunemine linna- ja maanteeõnnetusteks, pimeda ja valge
aja vahel
Õnnetuste peamised põhjused
Õnnetuste
põhjustajad
Õnnetused sõiduautojuhtide süül, nende jagunemine
vanuse ja staaži lõikes
Hukkunute jagunemine vanuse lõikes
(eraldi juhtide, sõitjate ja jalakäijate lõikes)
Avastatud liiklusrikkumiste iseloom
Liiklusohutusprogrammi eesmärk ja sisu:
Programmi etapid
Valitsuse tegevuskavad
Mootorsõidukijuhtide õpetajate osa
liiklusdistsipliini, -sujuvuse ja -ohutuse tõstmisel
15. Vältimatu esmaabi alused:
Õnnetusolukorra
hindamine
Kuidas tegutseda õnnetusolukorras ja kutsuda abi
Elustamine
Verejooksu peatamine
Sidemed ja nende liigid, sidumine
Šokis kannatanu abistamine
Esmaabi haavade, luumurdude,
liigesevigastuste, põletuste, mürgituste, kuuma- ja külmakahjustuste
korral
Esmaabi äkkhaigestumiste korral
Teadvuse kaotanud
inimese abistamine
II. A- ja A1-kategooria mootorratta juhi õpetaja koolituse erikursuse ainekava peab hõlmama teooriaõppe ja sõiduõppe valdkonda ning sisaldama järgmisi teemasid ja alateemasid
16. Teooriaõpe:
Koolitamise õppekavade sisu ja didaktika
Sõiduki liikumisdünaamika ja õiged juhtimisvõtted:
Mootorrattale mõjuvad jõud kiirendamisel, pidurdamisel ja kurvis sõidul,
mootorratta tüüpide sõidutehnilised erinevused
Õiged
juhtimisvõtted vastavalt mootorratta tüübile, ohtlikud vead, millele
tuleb õppesõidul eriti juhtida õpilase tähelepanu
Sõitjate ja veose paigutus mootorrattal ja sõidu ohutust mõjutavad
tegurid
Äkkpidurdus ja ohutu kukkumine
Juhtimisvõtete
õpetamine sõitmiseks libedal või pehmel pinnasel
Mootorratturi poolt teistele liiklejatele antavad märguanded
Sõiduki eripära arvestav sõiduki tundmine ja kasutamine:
Liiklusohutuse seisukohalt mootorrataste erinevate tüüpide võrdlus teiste
mootorsõidukitega
Teisi liiklejaid arvestava ja keskkonda
säästva kaitsliku sõiduviisi kujundamise eripära mootorrattaga sõitmisel
Nõuded mootorratta tehnoseisundile ja tehnoseisundi määramine:
Mootorratta ehituse tutvustamine
Õpilase ettevalmistamine mootorratta
tehnokontrolliks (rehvid, rattad, rool, pidurid, tuled ja sõiduvarustus)
Liiklusalased õigusaktid:
Õigusaktid, mis käsitlevad
mootorratta tehnoseisundit ja selle kontrolli
Nõuded mootorrattajuhi
riietusele
Sõiduki juhtimine pimeda ajal:
Tulede õige kasutamine
Optimaalne tulede kasutamine kohtumisolukorras, juhi pimestamisega kaasnevad
ohud
Optimaalne tulede kasutamine eessõitvale sõidukile tagant
lähenedes ja sellest möödumisel
Tulede kasutamine
mootorratta parkimisel, hädapeatumisel jne
Pimedad tsoonid
sõiduki kõrval
Lähi- ja kaugtulede nähtavusulatus ja
sellest tulenev reageerimis-, pidurdus- ja peatumisteekond, udutuled
Teel asuva objekti või jalakäija märgatavus (kaug- ja lähituledega)
Reflekteeruvad ja fluoresseeruvad materjalid, tööpõhimõtted
Säästlik ja kaitslik sõidustiil:
Eesmärk,
säästliku ja kaitsliku sõidustiili olemus, vajadus, juhised ja põhimõtted
Teekonna planeerimine
17. Sõiduõpe:
Platsisõidu õppus:
Tüüpilised vead mootorratta
juhtimisseadmete käsitsemisel
Mootorratta kallutamise vajadus
sõidul kurvis, esinevad vead
Platsil sõidu harjutuste vajalikkus
mootorrattajuhtimise õpetamisel, motoorika
Maanteesõidu õppus:
Lülitumine liiklusesse,
tüüpilised vead
Paiknemine teel
Kiiruse valik
Möödumine ja möödasõit, vastutulijad, olukorra analüüs, millele juhtida
õpilase tähelepanu
Sõidurea vahetus
Ristmik
Manööverdamine, tagasipööre
Peatumine ja parkimine
Maantee ja kiirtee
Raudtee
Erilised olukorrad
Linnasõidu õppus:
Lülitumine liiklusesse
Ristmik
Trammitee, ühissõidukite peatus
Ülekäigurada ja
jalgrattatee
Sõidujoone valik
Manööverdamine, tagasipööre
Peatumine ja parkimine
Erijuhtimisvõtted ja sõit pimeda ajal:
Äkkpidurdus
ja ümberpõige
Juhtimisvõtted libedal teel
Kukkumise
ohtlikkuse vähendamine
Tulede õige kasutamine
Optimaalne
tulede kasutamine kohtumisolukorras, juhi pimestamisega kaasnevad ohud
Optimaalne tulede kasutamine eessõitvale sõidukile tagant lähenedes ja sellest
möödumisel
Tulede kasutamine auto parkimisel,
hädapeatumisel jne
Pimedad tsoonid sõiduki kõrval
Musta nuku katse läbiviimine
Lähi- ja kaugtulede nähtavusulatus
ja sellest tulenev reageerimis-, pidurdus- ja peatumisteekond, udutuled
Teel asuva objekti või jalakäija märgatavus (kaug- ja lähituledega)
Säästlik ja kaitslik sõit:
Mootorratta
tehniline seisukord
Sõidustiil
Käiguvahetus
Mootori
pöörlemissagedused
Kiirendamine ja aeglustamine (mootoriga
pidurdamine)
Pikivahe
Sõidutrajektoor
Õppesõidu tulemuste analüüs ja õpilase hindamine:
Eksamisõidu kaardi kasutamine
Õpilasele tema sõiduvigade ja väärate
juhtimisvõtete selgitamine ja tema tugevate külgede esiletõstmine
III. B- ja BE-kategooria auto juhi õpetaja erikursuse ainekava peab hõlmama teooriaõppe ja sõiduõppe valdkonda ning sisaldama järgmisi teemasid ja alateemasid
18. Teooriaõpe:
Koolitamise õppekavade sisu ja didaktika
Auto
liikumisdünaamika ja õiged juhtimisvõtted:
Elastse
rehviga ratta liikumisseadused, veojõu ja pidurdusjõu kontrollsüsteemid
– ABS ja DSA
Autole kiirendamisel, pidurdamisel ja kurvis
mõjuvad jõud ning nende eripära
Esi-, taga- ja
nelivedu autode juures, eripära automaat- ja käsikäiguvahetuse puhul
Auto juhitavus, teelpüsivus ja kursikindlus, tegurid, mis neid mõjutavad,
kursikindluse kontrollsüsteemid – VSC
Autorongi liikumise
eripära
Ilma- ja teeoludele vastavad juhtimisvõtted, mis
kindlustavad auto ja autorongi teelpüsivuse ja kursikindluse, peatumis-
ja pidurdustee, liiklusohutust arvestav sõidukiiruse ja sõidujoone valik
Auto mudeli eripära arvestav juhtimine ja auto kasutamine:
Maasturite, kaubikute, matkaautode ja sõiduautode kasutamise eripära
Juhi asend roolis, juhtimis- ja abiseadmete kasutamine
Auto aktiivsete ja
passiivsete turvaseadmete õige kasutamine
Auto varustuse
kasutamine
Nõuded haagiste kohta
Kerghaagise külge- ja
lahtihaakimine
Nõuded sõitjate ja/või veoste paigutuse kohta
Nõuded auto tehnoseisundi kohta ja tehnoseisundi määramine:
Auto liiklusohutust määravad seadmed, agregaadid ja süsteemid (pidurid, rool,
klaasipuhastid, tuled, haakeseade, peeglid, ventilatsioonisüsteem,
heitgaaside väljutussüsteem, mootori toiteseadmed, turvasüsteemid),
nõuded tehnoseisundi kohta, rikked ja nende avastamine
Sõiduki
rehvid, nende ehitus ja iseärasused (rehvi tüübid, rõhk, kulumine jne)
Nõuded auto varustuse kohta (auto apteek, ohukolmnurk, tõkiskingad,
tulekustuti, tehasejuhise kohane varustus)
Liiklusalased õigusaktid, mis käsitlevad B- ja BE-kategooria sõidukeid
Sõiduki juhtimine pimeda ajal:
Tulede õige kasutamine
Optimaalne tulede kasutamine kohtumisolukorras, juhi pimestamisega kaasnevad
ohud
Optimaalne tulede kasutamine eessõitvale sõidukile tagant
lähenedes ja sellest möödumisel
Tulede kasutamine
sõiduki parkimisel, hädapeatumisel jne
Pimedad tsoonid
sõiduki kõrval
Lähi- ja kaugtulede nähtavusulatus ja
sellest tulenev reageerimis-, pidurdus- ja peatumisteekond, udutuled
Teel asuva objekti või jalakäija märgatavus (kaug- ja lähituledega)
Reflekteeruvad ja fluorestseeruvad materjalid, tööpõhimõtted
Säästlik ja kaitslik sõidustiil:
Eesmärk,
säästliku ja kaitsliku sõidustiili olemus, vajadus, juhised ja põhimõtted
Teekonna planeerimine
19. Sõiduõpe
Platsisõidu õppus:
B- ja BE-kategooria auto juhi
õppekavades ettenähtud harjutuste veatuks täitmiseks vajalike
juhtimisvõtete didaktika
Platsisõidu harjutuste abil
juhtimisliigutuste dünaamiliste stereotüüpide kujundamine,
tähelepanujaotus
Tagurdamine
Platsisõit haagisega
Platsisõidu tüüpilised vead
Maanteesõidu õppus:
Liiklusesse lülitumine, õpilase
tähelepanu juhtimine liiklusolukorra mitmesugustele eripäradele
Sõiduõpe vastavalt B- ja BE- kategooria auto juhi õppekavadele, sõidujoone
valiku didaktika
Pöörded, peatumine ja parkimine, vead tähelepanu
jaotamisel ja manöövri sooritamisel
Möödumine ja möödasõit,
kohtumine vastutulijaga
Teiste liiklejate käitumise etteaimamine ja
oma kavatsustest õigeaegne märku andmine
Rasketes teeoludes
esi-, tagasillaveoga ja neljarattaveoga autoga sõidu didaktika
Linnasõidu õppus:
Säästliku sõidustiili õpetamise
oskus
Säästliku sõidustiili demonstreerimine
Sõit
ristmikel vastavalt B- ja BE- kategooria auto juhi õppekavale, sõidu
eesõigus ja teeandmise kohustus, paiknemine ristmikul ja peale selle
ületamist, teiste liiklejate kavatsuste mõistmise ja oma tegevuse
õigeaegse väljendamise kujundamine õpilasel
Õige piki-
ja külgvahe, liiklusvoolus sõitmine, tagurdamine
Ühissõidukite peatused, ülekäigurajad, vähekaitstud liiklejad, õpilase
suhtumise kujundamine nendesse
Sõidu planeerimine riski vältimiseks
Parkimine
Erijuhtimisvõtted ja sõit pimeda ajal:
«Pulseeriva
pidurduse» ja «sujuva kiirendamise» juhtimisliigutuste harjutamine,
tüüpilised vead
Treeningharjutused libedal teel
Libedal
teel auto käitumise demonstreerimine
Libedal teel auto
juhtimisvõtete edastamine, ebaõigetele juhtimisvõtetele tähelepanu
pööramine
Blokkpidurite ja ABS pidurite tõhususe erinevused
libeda tingimustes
Tulede õige kasutamine
Optimaalne tulede
kasutamine kohtumisolukorras, juhi pimestamisega kaasnevad ohud
Optimaalne tulede kasutamine eessõitvale sõidukile tagant lähenedes ja
sellest möödumisel
Tulede kasutamine auto parkimisel,
hädapeatumisel jne
Pimedad tsoonid sõiduki kõrval
Musta nuku katse läbiviimine
Lähi- ja kaugtulede nähtavusulatus
ja sellest tulenev reageerimis-, pidurdus- ja peatumisteekond, udutuled
Teel asuva objekti või jalakäija märgatavus (kaug- ja lähituledega)
Säästlik ja kaitslik sõit:
Auto tehniline
seisukord
Sõidustiil
Käiguvahetus
Mootori
pöörlemissagedused
Kiirendamine ja aeglustamine (mootoriga
pidurdamine)
Pikivahe
Sõidutrajektoor
Paigaltvõtt
Rooli käsitlemine
Õppesõidu tulemuste analüüs ja õpilase hindamise didaktika:
Õpilase vigade põhjal vajakajäämiste selgitamine tema õpingutes
Õpilasele tema vigade selgitamise meetodid ja temas õppesõitu positiivse
suhtumise kujundamine
Eksamisõidukaardi kasutamine
IV. C- ja C1-kategooria auto juhi koolituse erikursuse ainekava peab hõlmama teooriaõppe ja sõiduõppe valdkonda ning sisaldama järgmisi teemasid ja alateemasid
20. Teooriaõpe:
Koolitamise õppekavade sisu ja didaktika
Auto liikumisdünaamika ja õiged juhtimisvõtted:
Mitmeteljelise auto ja autorongi liikumise dünaamika, mitmesuguste
veoste mõju auto sõiduomadustele
Ökonoomne ja keskkonda
säästev sõiduviis
Pidurite ja aeglustite kasutamine,
sõit mägedes järskudel tõusudel-langustel ja õigeaegne käiguvahetus,
serpentiinidel sõidu eripära
Ilma- ja teeoludele vastavad
juhtimisvõtted, mis kindlustavad auto ja autorongi teelpüsivuse ja
kursikindluse, peatumistee ja pidurdustee, liiklusohutust arvestav
kiiruse ja sõidujoone valik
Auto mudeli eripära arvestav juhtimine ja auto kasutamine:
Vastavalt auto otstarbele tema konstruktsiooni, juhtimis- ja abiseadmete
kasutamine, valmistaja juhised sõiduki ehituse- ja käsitsemise eripäraga
tutvumisel
Auto ja autorongi manööverdamise õiged võtted ning ohutuse
tagamine
Nõuded veose paigutuse ja kinnituse kohta, auto lisaseadmete
kasutamine (luuktõstuk, pumbad jt)
Täis- ja poolhaagise
auto külge- ja lahtihaakimine
Ohutusabinõud koorma peale- ja
mahalaadimisel
Nõuded auto tehnoseisundi kohta ja tehnoseisundi määramine:
Auto tehnoseisundi määramine vastavalt valmistaja juhendile
Veose iseärasustest auto tehnoseisundile ja sõiduomadustele tekkida võivad ohud
Mitme veotelje korral esineva parasiitvõimsuse mõju rehvide kulumisele
Sõiduki rehvid, nende ehitus ja iseärasused (rehvi tüübid, rõhk, kulumine jne)
Ohutusabinõud auto tehnohooldel
Sõidumeerikute kasutamine
Liiklusalased õigusaktid:
Õigusaktid, mis käitlevad C- ja
CE-kategooria sõidukeid
Üldnõuded veoste saatedokumentide
vormistamise kohta
Nõuded sõidu- ja puhkeaja kohta
Säästlik ja kaitslik sõidustiil:
Eesmärk,
säästliku ja kaitsliku sõidustiili olemus, vajadus, juhised ja põhimõtted
Teekonna planeerimine
21. Sõiduõpe:
Platsisõidu õppus:
C- ja CE-kategooria auto juhi
õppekavades ettenähtud harjutuste veatuks täitmiseks vajalike
juhtimisvõtete didaktika
Mitmeteljelise auto ja autorongi
manööverdamise eripära, õiged juhtimisvõtted, tagurdamine
Platsisõidu tüüpilised vead
Maanteesõidu õppus:
Suuregabariidilise sõiduki
juhtimise eripära, arvestades juhi vaatevälja piiratust ja teistele
liiklejatele nähtavuse vähenemist
Autorongiga pöörde
sooritamise eripära kitsastel teedel, teiste liiklejate õigeaegne
hoiatamine
Õige piki- ja külgvahe, liiklusvoolus sõitmine
Sõidu marsruudi valik
Linnasõidu õppus:
Säästliku sõidustiili õpetamise
oskus
Säästliku sõidustiili demonstreerimine
Vastavalt C- ja CE- kategooria auto juhi õppekavadele sõit asulateedel
Õige piki- ja külgvahe, liiklusvoolus sõitmine
Sõidu
planeerimine vastavalt liiklusoludele
Erijuhtimisvõtted ja sõit pimeda ajal:
Libedal teel
auto käitumise demonstreerimine
Libedal teel auto juhtimisvõtete
edastamine, ebaõigetele juhtimisvõtetele tähelepanu pööramine
Autorongi äkkpidurdus, täis- või poolhaagise «kääri» minek
Täishaagise esirataste vibamise vältimine
Sõit rasketes ilma- ja
teeoludes
Tulede õige kasutamine
Optimaalne tulede kasutamine
kohtumisolukorras, juhi pimestamisega kaasnevad ohud
Optimaalne
tulede kasutamine eessõitvale sõidukile tagant lähenedes ja sellest
möödumisel
Tulede kasutamine auto parkimisel,
hädapeatumisel jne
Pimedad tsoonid sõiduki kõrval
Musta nuku katse läbiviimine
Lähi- ja kaugtulede nähtavusulatus
ja sellest tulenev reageerimis-, pidurdus- ja peatumisteekond, udutuled
Teel asuva objekti või jalakäija märgatavus (kaug- ja lähituledega)
Säästlik ja kaitslik sõit:
Auto tehniline
seisukord
Sõidustiil
Käiguvahetus
Mootori
pöörlemissagedused
Kiirendamine ja aeglustamine (mootoriga
pidurdamine)
Pikivahe
Sõidutrajektoor
Paigaltvõtt
Rooli käsitsemine
Õppesõidu tulemuste analüüs ja õpilase hindamise didaktika:
Õpilase vigade põhjal vajakajäämiste selgitamine tema õpingutes
C- ja CE- kategooria auto juhi koolitamisel tuleb arvestada, et tegemist on
juba auto juhtimise õigust omava isikuga. Täiendusõppel tuleb süvendada
õpilase hoiakut katislikule sõiduviisile ja pöörata tähelepanu uue
kategooria auto juhtimisvõtetele
Eksamisõidukaardi kasutamine
V. D- ja DE-kategooria auto juhi õpetaja erikursuse ainekava peab hõlmama teooriaõppe ja sõiduõppe valdkonda ning sisaldama järgmisi teemasid ja alateemasid
22. Teooriaõpe:
Koolitamise õppekavade sisu ja didaktika
Bussi liikumisdünaamika ja õiged juhtimisvõtted:
Sõitjate veol sobivad juhtimisvõtted
Sõitjate käitumise mõju
liiklusohutusele
Bussi mudeli eripära arvestav juhtimine
Linnaliinide ja kaugsõidu bussid, liigendbussid ja bussirongid, juhi
erinevatest kohustustest tulenevad tähelepanu objektid ja tegevuskavad
Bussi juhtimis- ja abiseadmed, sõitjate ohutuse ja mugavuse tagamine
Ilma- ja teeoludele vastavad juhtimisvõtted, mis kindlustavad bussi ja
bussirongi teelpüsivuse ja kursikindluse, peatumistee ja pidurdustee,
liiklusohutust arvestav kiiruse ja sõidujoone valik
Bussi eripära arvestav sõiduki tundmine ja kasutamine:
Bussi ja bussirongi manööverdamise õiged võtted ning ohutuse tagamine
Ohutusabinõud sõitjate veol
Nõuded bussi tehnoseisundi kohta ja tehnoseisundi määramine:
Bussi tehnoseisundi määramine vastavalt valmistaja juhendile
Juhi
erilise kontrolli all olevate bussi juhtimis- ja abiseadmete töö
jälgimine
Tuleohutusnõuded
Sõiduki rehvid, nende ehitus
ja iseärasused (rehvi tüübid, rõhk, kulumine jne)
Juhi käitumine liiklusõnnetuse korral ja muudes ohu- ning äkkolukordades
Sõidumeeriku kasutamine
Liiklusalased õigusaktid:
Õigusaktid, mis käsitlevad D-
ja DE-kategooria autosid
Sõitjate ja pagasiveoga seonduvad õigusaktid
Nõuded juhile sõitjate teenindamisel ja nendega suhtlemisel
Nõuded sõidu- ja puhkeaja kohta
Nõuded sõidudokumentide
vormistamisel
Säästlik ja kaitslik sõidustiil:
Eesmärk,
säästliku ja kaitsliku sõidustiili olemus, vajadus, juhised ja põhimõtted
Teekonna planeerimine
23. Sõiduõpe:
Platsisõidu õppus:
D- ja DE-kategooria autojuhi
õppekavades ettenähtud harjutuste veatuks täitmiseks vajalike
juhtimisvõtete didaktika
Sõitjate peale- ja mahamineku nõuded,
uste avamine ja sulgemine, keskkonda säästev sõiduviis
Tagurdamine.
Maanteesõidu õppus:
Vastavalt D- ja DE-kategooria
autojuhi õppekavades ettenähtud maanteesõidu didaktika
Õige piki- ja külgvahe, liiklusvoolus sõitmine
Bussijuhi käitumise eripära tehnorikke ilmnemisel, liiklusõnnetuse
korral ja muudes ohuolukordades
Linnasõidu õppus:
D- ja DE-kategooria autojuhi
õppekavades ettenähtud linnasõidu didaktika
Ühissõidukite liikluse eripära
Säästliku sõidustiili
õpetamise oskus
Säästliku sõidustiili demonstreerimine
Sõitjaid arvestav bussijuhi tähelepanu jaotus ja liiklusohutuse eritingimused
Erijuhtimisvõtted ja sõit pimeda ajal:
Libedal teel
auto käitumise demonstreerimine
Libedal teel auto juhtimisvõtete
edastamine, ebaõigetele juhtimisvõtetele tähelepanu pööramine
Autorongi äkkpidurdus, täis- või poolhaagise «kääri» minek
Täishaagise esirataste vibamise vältimine
Sõit rasketes ilma- ja
teeoludes
Tulede õige kasutamine
Optimaalne tulede kasutamine
kohtumisolukorras, juhi pimestamisega kaasnevad ohud
Optimaalne
tulede kasutamine eessõitvale sõidukile tagant lähenedes ja sellest
möödumisel
Tulede kasutamine auto parkimisel,
hädapeatumisel jne
Pimedad tsoonid sõiduki kõrval
Musta nuku katse läbiviimine
Lähi- ja kaugtulede nähtavusulatus
ja sellest tulenev reageerimis-, pidurdus- ja peatumisteekond, udutuled
Teel asuva objekti või jalakäija märgatavus (kaug- ja lähituledega)
Säästlik ja kaitslik sõit:
Auto tehniline
seisukord
Sõidustiil
Käiguvahetus
Mootori
pöörlemissagedused
Kiirendamine ja aeglustamine (mootoriga
pidurdamine)
Pikivahe
Sõidutrajektoor
Paigaltvõtt
Rooli käsitlemine
Õppesõidu tulemuste analüüs ja õpilase hindamise didaktika:
Õpilase vigade põhjal vajakajäämiste selgitamine tema õpingutes
D- ja DE-kategooria autojuhi koolitamisel tuleb arvestada, et tegemist on
inimeste veoga, kuna sõitjate käitumine võib olla suures osas
etteaimamatu, tuleb juhti sõitjate turvalisust ja liiklusohutust silmas
pidades õpetada argumenteeritult suhtlema
Eksamisõidu kaardi
kasutamine
VI. R- ja T- kategooria ratastraktori ja liikurmasina (edaspidi masina) erikursuse ainekava peab hõlmama teooriaõppe ja sõiduõppe valdkonda ning sisaldama järgmisi teemasid ja alateemasid
24. Teooriaõpe:
Koolitamise õppekavade sisu ja didaktika
Masina liikumisdünaamika ja õiged juhtimisvõtted:
Mitmeteljelise masina ja masinrongi liikumise dünaamika, mitmesuguste veoste
mõju masina sõiduomadustele
Ökonoomne ja keskkonda säästev
sõiduviis
Pidurite kasutamine, sõit mägedes ja õigeaegne
käiguvahetus, serpentiinidel sõidu eripära
Ilma- ja
teeoludele vastavad juhtimisvõtted, mis kindlustavad masina ja
masinrongi teelpüsivuse ja kursikindluse, peatumistee ja pidurdustee,
liiklusohutust arvestav kiiruse ja sõidujoone valik
Masina mudeli eripära arvestav juhtimine ja masina kasutamine:
Vastavalt sõiduki otstarbele tema konstruktsiooni, juhtimis- ja abiseadmete
kasutamine, tehase juhised sõiduki ehituse- ja ekspluatatsiooni
eripäraga tutvumisel
Masina ja masinrongi manööverdamise õiged
võtted ning ohutuse tagamine
Nõuded veose paigutuse ja
kinnituse kohta, masina lisaseadmete kasutamine (luuktõstuk, pumbad jt)
Täishaagise masina külge- ja lahtihaakimine
Ohutuse abinõud
koorma peale- ja mahalaadimisel
Nõuded masina tehnoseisundi kohta ja tehnoseisundi määramine:
Vastavalt sõiduki otstarbele tema konstruktsiooni, juhtimis- ja abiseadmete
kasutamine, tehase juhised sõiduki ehituse- ja ekspluatatsiooni
eripäraga tutvumisel
Masina ja masinrongi manööverdamise õiged
võtted ning ohutuse tagamine
Nõuded veose paigutuse ja kinnituse
kohta, masina lisaseadmete kasutamine (luuktõstuk, pumbad jt.)
Täishaagise masina külge- ja lahtihaakimine
Liiklusalased õigusaktid, mis puudutavad masinate liiklust ja tehnosei sundit ning veoste saatedokumente
Masina juhtimine pimeda ajal:
Tulede õige kasutamine
Optimaalne tulede kasutamine kohtumisolukorras, juhi pimestamisega
kaasnevad ohud
Optimaalne tulede kasutamine eessõitvale sõidukile
tagant lähenedes ja sellest möödumisel
Tulede
kasutamine sõiduki parkimisel, hädapeatumisel jne
Pimedad
tsoonid sõiduki kõrval
Lähi- ja kaugtulede nähtavusulatus
ja sellest tulenev reageerimis-, pidurdus- ja peatumisteekond, udutuled
Teel asuva objekti või jalakäija märgatavus (kaug- ja lähituledega)
Rereflekteeruvad ja fluorestseeruvad materjalid, tööpõhimõtted
Säästlik ja kaitslik sõidustiil:
Eesmärk,
säästliku ja kaitsliku sõidustiili olemus, vajadus, juhised ja põhimõtted
25. Sõiduõpe:
Platsisõidu õppus:
Masinajuhi õppekavades ettenähtud
harjutuste veatuks täitmiseks vajalike juhtimisvõtete didaktika
Mitmeteljelise masina ja masinrongi manööverdamise eripära, õiged
juhtimisvõtted
Tagurdamine
Platsisõidu tüüpilised vead
Maanteesõidu õppus:
Suuregabariidilise sõiduki
juhtimise eripära, arvestades juhi vaatevälja piiratust ja teistele
liiklejatele nähtavuse vähenemist
Masinrongiga pöörde
sooritamise eripära kitsastel teedel, teiste liiklejate õigeaegne
hoiatamine
Sõidu marsruudi valik
Linnasõidu õppus:
Masinajuhi õppekavades ettenähtud
sõit asulasisestel teedel
Sõidu planeerimine vastavalt
liiklusoludele
Erijuhtimisvõtted ja sõit pimeda ajal:
Masinarongi
äkkpidurdus, täishaagise «kääri» minek
Täishaagise šimmi vältimine
Sõit rasketes ilma- ja
teeoludes
Tulede õige kasutamine
Optimaalne tulede kasutamine
kohtumisolukorras, juhi pimestamisega kaasnevad ohud
Optimaalne
tulede kasutamine eessõitvale sõidukile tagant lähenedes ja sellest
möödumisel
Tulede kasutamine auto parkimisel,
hädapeatumisel jne
Pimedad tsoonid sõiduki kõrval
Musta nuku katse läbiviimine
Lähi- ja kaugtulede nähtavusulatus
ja sellest tulenev reageerimis-, pidurdus- ja peatumisteekond, udutuled
Teel asuva objekti või jalakäija märgatavus (kaug- ja lähituledega)
Säästlik ja kaitslik sõit:
Masina tehniline
seisukord
Sõidustiil
Käiguvahetus
Mootori
pöörlemissagedused
Kiirendamine ja aeglustamine (mootoriga
pidurdamine)
Pikivahe
Sõidutrajektoor
Paigaltvõtt
Rooli käsitsemine
Õppesõidu tulemuste analüüs ja õpilase hindamise didaktika:
Õpilase vigade põhjal selgitatakse lüngad tema õpingutes
Eksamisõidukaardi kasutamine
VII. Libedasõidu riskivältimise koolituse ainekava peab hõlmama teooriaõppe ja sõiduõppe valdkonda ning sisaldama järgmisi teemasid ja alateemasid
26. Teooriaõpe:
Kursuse eesmärk, pedagoogiline sisu, eeldused
Kaitslik liikumine:
Ilma- ja teeoludele vastavad
juhtimisvõtted, mis kindlustavad auto ja autorongi teelpüsivuse ja
kursikindluse, peatumis- ja pidurdustee, liiklusohutust arvestav
sõidukiiruse ja sõidujoone valik
Juht, sõiduk, keskkond,
juhi omadused, riskide tunnetamine
Tähelepanuvõime, ohtude aimamise
ja ennetamise oskus olenevalt liiklusolukorrast
Pikivahe, õnnetuste
vältimise võimalused
Kiiruse tähendus, reageerimis-,
pidurdus- ja peatumismaa, kokkupõrke kiirused, kiirusest tulenev aja
sääst
Pidurite ehituse eripära ja pidurdusmaad erinevatel
sõidukitel
Autole kiirendamisel, pidurdamisel ja kurvis mõjuvad
jõud ning nende eripära
esi-, taga- ja nelivedu autode
juures, eripära automaat- ja käsikäiguvahetuse puhul
Autorongi liikumise eripära
Tegevus ja käitumine möödasõidul või
möödumisel
Tüüpilised vead libedasõidul
Vähekaitstud liiklejad ja erilist tähelepanu nõudvad olukorrad,
kaasliiklejatega arvestamine
Sõiduki turvalisus:
Aktiivne ja passiivne turvavarustus
Turvavarustuse tööpõhimõte ja õige kasutamine
Turvavarustuse kontroll
Juhtimist mõjutavad tegurid:
Energia
Hõõrdejõud
Kaalujaotuse muutumine
Teeolud
Juhtimine hädaolukorras:
Libisemised ja nende
kompenseerimine
Hädapidurdus
Ümberpõige
Sõiduki tehniline seisukord, mõju sõiduki juhitavusele:
Rehvid ja nende seisukord, rõhk rehvides
Roolihoovastik
Pidurisüsteem
Vedrustus ja amortisaatorid
27. Sõiduõpe:
Istumisasend
Rooli
käsitsemine
Tagurdamine
Pidavus ja selle vaheldumine
Reageerimis-, pidurdus- ja peatumisteekond (ABS ja blokkpidur),
kokkupõrke kiirus
Külglibisemine, esi- ja tagaosa libisemine,
kurvis pidurdamine (DSP)
Õige sõidujoone säilitamine (DSP)
Pidurdus, hädapidurdus (ABS, blokkpidur, pumpava jalaga pidurdamine)
Ümberpõige takistusest pidurdusega (ABS ja blokkpidur)
Ümberpõige takistusest pidurduseta
Kurvis pidurdamine (ABS
ja blokkpidur)
Kiirus ja selle hindamine
Pikivahe
Libedal teel
auto käitumise demonstreerimine
Õpitava kategooria autorongi
äkkpidurdus, haagise «kääri» minek
Õpitava
kategooria sõidukijuhi libedasõidu õppe harjutuste läbimine ja
läbiviimine
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
Majandus- ja kommunikatsiooniministri 11. juuli 2003. a määruse
nr 115 «Nõuded mootorsõidukijuhi õpetaja kvalifikatsioonile, riiklik
õppekava ning õpetajale koolitamise õigust tõendava tunnistuse
andmise ja kehtetuks tunnistamise eeskiri» lisa 2 [RTL 2007, 67, 1182 - jõust. 27.08.2007] |
ÜLDKURSUSE VÄHIMAD ÕPPEMAHUD
Tabel 1
Õppeaine |
Aine- |
Sissejuhatus kasvatusteadusesse |
2 |
Didaktika |
2 |
Andragoogika |
2 |
Ainedidaktika, arvuti ja videotehnika kasutamise oskus õppetöös |
1 |
Autoõpetus |
2 |
Ohutu sõidu alused |
2 |
Säästliku sõidustiili alused ja kaitsliku sõidu juhised |
3 |
Isiksuse-, suhtlemise- ja mõjutuspsühholoogia ning suhtlemistreening |
2 |
Liikluspsühholoogia |
1 |
Liiklusalased õigusaktid, liiklusalane olukord, tüüpilised liiklusõnnetused ja nende põhjused |
0,5 |
Vältimatu esmaabi alused |
0,5 |
Üldkursus kokku: |
18,0 |
ERIKURSUSE VÄHIMAD ÕPPEMAHUD
Tabel 2
Õppeaine |
Mootorsõiduki kategooria |
||||
A- | B-; BE- | C-; CE- | D-; DE- | R-; T- | |
Teooriaõpe |
Ainepunkte |
||||
Koolitamise õppekavade sisu ja didaktika | 0,5 | 1,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Mootorsõiduki liikumisdünaamika ja õiged juhtimisvõtted | 0,5 | 1,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Mootorsõiduki eripära arvestav sõiduki tundmine ja kasutamine | 0,5 | 2,0 | 0,5 | 1,0 | 1,0 |
Nõuded mootorsõiduki tehnoseisundile ja tehnoseisundi määramine | 1,0 | 2,0 | 1,0 | 2,0 | 1,0 |
Liiklusalased õigusaktid | 0,5 | 2,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Sõiduki juhtimine pimeda ajal | 1,0 | 2,0 | – | – | 0,5 |
Säästlik ja kaitslik sõidustiil | 1,0 | 2,0 | 1,0 | 2,0 | 1,0 |
Teooriaõpe kokku | 5,0 | 12,0 | 4,0 | 6,5 | 5,0 |
Sõiduõpe |
Ainepunkte |
||||
Platsisõidu õppus | 1,0 | 2,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Maanteesõidu õppus | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Linnasõidu õppus | 1,0 | 2,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Erijuhtimisvõtted ja sõit pimeda ajal | 1,0 | 2,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Säästlik ja kaitslik sõit | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Õppesõidu tulemuste analüüs ja õpilase hindamise didaktika | 1,0 | 2,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Sõiduõpe kokku | 6,0 | 10,0 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Lõputöö |
Ainepunkte |
||||
Lõputöö sisu, vormistamine ja kaitsmine |
3,0 |
||||
Erikursus kokku | 14,0 | 25,0 | 13,0 | 15,5 | 11,0 |
[RTL 2007, 67, 1182 – jõust. 27.08.2007]
LIBEDASÕIDU RISKIVÄLTIMISE KOOLITUSE VÄHIMAD ÕPPEMAHUD
Tabel 3
Teema |
Õpilasena |
Õpetajana |
Kursuse eesmärk, pedagoogiline sisu, eeldused |
1 |
– |
Kaitslik liikumine |
5 |
4 |
Sõiduki turvalisus |
1 |
1 |
Juhtimist mõjutavad tegurid |
1 |
1 |
Juhtimine hädaolukorras |
1 |
1 |
Sõiduki tehniline seisukord, mõju sõiduki juhitavusele |
1 |
1 |
Iseseisev töö teemade käsitlemiseks |
– |
10 |
Kokkuvõtted ja arutelud |
1 |
1 |
Teooriaõppe vähimad õppemahud (õppetundides) |
11 |
19 |
Sõiduõppe vähimad õppemahud (sõidukordades) |
10 |
10 |
[RTL 2004, 151, 2290 - jõust. 1.03.2005] (õ) 5.02.2008 16:10
Majandus- ja kommunikatsiooniministri 11. juuli 2003. a määruse
nr 115 «Nõuded mootorsõidukijuhi õpetaja kvalifikatsioonile, riiklik
õppekava ning õpetajale koolitamise õigust tõendava tunnistuse
andmise ja kehtetuks tunnistamise eeskiri» lisa 3 |
Esikülg
Tagakülg
Tunnistuse mõõtmed 105×74 mm
Tunnistuse värvus: valge.
Õiend
Parandatud 1.03.2005 jõustunud tervikteksti redaktsiooni jõustumise kuupäev ning viidud sisse majandus- ja kommunikatsiooniministri 30. novembri 2004. a määruse nr 201 "Mootorsõidukijuhi ja tema õpetaja ettevalmistamise kohta kehtestatud määruste muutmine" muudatus, mis tunnistas kehtetuks § 23 lõike 5.