Põllumajandusettevõtja vedelkütuse varustuskindluse investeeringutoetus
Vastu võetud 26.11.2024 nr 70
Määrus kehtestatakse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 51 lõike 2 ja § 67 lõike 3 alusel.
1. peatükk Üldsätted
§ 1. Määruse reguleerimisala
Määrusega kehtestatakse „Eesti maaelu arengukava 2014–2020” (edaspidi arengukava) meetme 4 „Investeeringud materiaalsesse varasse” tegevuse liigi „Investeeringud põllumajandusettevõtte tulemuslikkuse parandamiseks” raames antava põllumajandusettevõtja vedelkütuse varustuskindluse investeeringutoetuse (edaspidi toetus) andmise ja kasutamise tingimused ning kord.
2. peatükk Toetuse saamiseks esitatavad nõuded ning toetuse vorm, määr ja suurus
§ 2. Taotleja
(1) Toetust antakse äriseadustiku tähenduses ettevõtjale, kelle omatoodetud põllumajanduslike toodete müügitulu oli taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal üle 14 000 euro ja taotluse esitamisele vahetult eelnenud teisel majandusaastal vähemalt 1200 eurot ning moodustas mõlemal taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaastal üle 50,00 protsendi kogu müügitulust.
(2) Toetust antakse tulundusühistule, kes on Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse alusel ja korras tunnustatud tootjaorganisatsioon ning kes tegutseb põllumajandustoodete sektoris.
(3) Põllumajanduslikud tooted selle määruse tähenduses on omatoodetud Euroopa Liidu toimimise lepingu (edaspidi ELTL) I lisas nimetatud tooted, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustooted, ning nende töötlemisel saadud I lisaga hõlmatud või I lisaga hõlmamata tooted.
§ 3. Nõuded taotlejale
(1) Taotleja riikliku maksu võlg, sealhulgas maksuhalduri haldusaktiga kindlaksmääratud intress, on väiksem kui 100 eurot või tema riikliku maksu võla tasumine on ajatatud. Maksuvõla tasumise ajatamise korral on maksuvõlg, mille tasumise tähtaeg on möödunud, tasutud ettenähtud summas.
(2) Taotleja suhtes ei toimu likvideerimismenetlust ega ole nimetatud pankrotiseaduse kohaselt ajutist pankrotihaldurit või kohtuotsusega välja kuulutatud pankrotti või algatatud sundlõpetamist ja tal ei ole kehtivat äriregistrist kustutamise hoiatust.
(3) Taotleja ei ole saanud taotluses sisalduva sama kulu kohta toetust riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi.
(4) Taotleja on riigieelarvelistest, Euroopa Liidu või välisvahenditest saadud ja tagasimaksmisele kuulunud summa tähtajal tagasi maksnud või toetuse tagasimaksmise ajatamise korral tasunud tagasimaksed ettenähtud summas.
(5) Taotlejal ei ole kehtivat karistust loomakaitseseaduse §-s 661, 666 või 6610, veeseaduse §-s 262, taimekaitseseaduse §-s 97, veterinaarseaduse §-s 97, 104, 105 või 106, väetiseseaduse §-s 37, jäätmeseaduse §-s 120, 1201, 1202, 126 või 1264, toiduseaduse §-s 531, 532, 533, 535 või 536, söödaseaduse §-s 33, 34 või 35, keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse §-s 53 ega karistusseadustiku §-s 491, 522, § 551 punktis 2, §-s 192, 193, 209, 2091, 210, 264, 296, 298, 2981, 354, 364, 365, 367, 368, 372, 373 või 384 sätestatud süüteo toimepanemise eest.
(6) Äriühingust taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud kahe majandusaasta aruanded peavad olema taotluse esitamise hetkeks äriregistrist kättesaadavad, kui majandusaasta aruande äriregistrile esitamine on äriseadustiku alusel nõutav.
(7) Kui äriühingust taotleja taotluse esitamisele vahetult eelnenud majandusaasta aruanne ei ole äriregistrile esitatud ja nimetatud aruande äriregistrile esitamise tähtaeg ei ole taotluse esitamise hetkeks saabunud, võetakse aluseks taotluse esitamisele vahetult eelnenud kahe majandusaasta aruanded, mille äriregistrile esitamise tähtaeg on möödunud.
§ 4. Toetatavad tegevused
(1) Toetust antakse vedelkütuse varustuskindluse tagamiseks ELTL-i I lisas nimetatud töötlemata toodete, välja arvatud kalandus- ja vesiviljelustoodete tootmiseks, säilitamiseks või toodangu esmamüügi eelseks ettevalmistuseks vajalike järgmiste tegevuste elluviimiseks:
1) vähemalt 5000 liitri vedelkütuse hoidmiseks või ladustamiseks vajaliku masina, seadme või rajatise ostmine ja vajaduse korral paigaldamine;
2) vähemalt 5000 liitri vedelkütuse hoidmiseks või ladustamiseks vajaliku ehitise ehitamine ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras;
3) AdBlue vedeliku hoidmiseks või ladustamiseks vajaliku masina, seadme või rajatise ostmine ja vajaduse korral paigaldamine.
(2) Sellise masina, seadme või rajatise ostmisel, mis paigaldatakse ehitisse või mida kasutatakse ehitises, on see ehitis taotleja omandis või on taotleja kasuks seatud kasutusvaldus või sõlmitud kirjalik üüri- või rendileping vähemalt kolmeks aastaks arvates Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti (edaspidi PRIA) poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja on komisjoni soovituse (EL) nr 361/2003, mis käsitleb mikroettevõtete ning väikese ja keskmise suurusega ettevõtete määratlust (ELT L 124, 20.05.2003, lk 36–41), lisas nimetatud tingimustele vastav mikro-, väikese või keskmise suurusega ettevõtja (edaspidi koos VKE), ning vähemalt viieks aastaks arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja ei ole VKE.
(3) Ehitise ehitamisel on see ehitis ja sellealune maa taotleja omandis või on ehitisealusele maale taotleja kasuks seatud hoonestusõigus vähemalt kolmeks aastaks arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja on VKE, ning vähemalt viieks aastaks arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja ei ole VKE.
(4) Kui masin, seade või rajatis paigaldatakse kaasomandis olevasse ehitisse või kui ehitisealune maa on kaasomandis, on taotlejal kaasomaniku kirjalik nõusolek toetatava tegevuse elluviimiseks.
(5) Toetatava tegevusega ei tohi alustada ja toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid ei tohi olla väljastatud varem kui PRIA-le taotluse esitamise päevale järgneval päeval.
§ 5. Abikõlblikud kulud
(1) Toetatava tegevuse abikõlbliku kulu moodustavad § 4 lõikes 1 nimetatud masina, seadme või rajatise ostmise või ehitise ehitamise käibemaksuta maksumus ning nõuetekohaseks tähistamiseks kasutatava sümboli ja teavitustegevuse käibemaksuta maksumus.
(2) Paragrahvi 4 lõike 1 punktis 2 nimetatud ehitise abikõlbliku kulu moodustavad ehitise:
1) püstitamise, rajamise või paigaldamise maksumus;
2) laiendamise maksumus;
3) rekonstrueerimise maksumus;
4) lammutamise maksumus, kui lammutamise eesmärk on ehitada lammutatud ehitise asukohale uus või sellega olemuslikult sarnane ehitis või kui nimetatud tegevus moodustab osa ehitusprojektis ettenähtud ehitustöödest.
(3) Paragrahvi 4 lõike 1 punktis 2 nimetatud ehitise ehitamisel on abikõlblik kulu ka ehitusseadustiku alusel omanikujärelevalve tegemise maksumus.
(4) Paragrahvi 4 lõike 1 punktides 1 ja 3 nimetatud masina, seadme või rajatise abikõlbliku kulu moodustavad:
1) masina, seadme või rajatise ostmise ja müüja poolt selle paigaldamise, seadistamise, kohaletoimetamise või kasutamise väljaõppe maksumus;
2) masina, seadme või rajatise kasutamiseks vajaliku seadme, tarkvara ja riistvara ning müüja poolt selle paigaldamise või seadistamise maksumus.
(5) Kasutatud masina või seadme ostmine loetakse abikõlblikuks kuluks, kui see masin või seade ei ole taotluse esitamise hetkel vanem kui viis aastat, selle ostmiseks ei ole saadud toetust riigieelarvelistest või Euroopa Liidu või välisvahenditest ega muud tagastamatut riigiabi ning selle hind ei ületa selle turuväärtust ja on uue samaväärse masina või seadme hinnast madalam.
(6) Abikõlblik kulu peab olema mõistlik, selge ja üksikasjalikult kirjeldatud, majanduslikult otstarbekas ning toetuse eesmärgi saavutamiseks vajalik. Taotleja tagab kasutatava toetusraha otstarbeka ja säästliku kasutamise.
§ 6. Mitteabikõlblikud kulud
Abikõlblikud ei ole järgmised kulud:
1) käibemaks, kui see on käibemaksuseaduse alusel tagasi saadav;
2) liisingumakse;
3) tegevus- ja üldkulu, sealhulgas remondi-, rendi-, üüri-, kütuse-, koolitus-, side- või reklaamikulu;
4) veo- või sõidukulu, kui see ei ole seotud § 4 lõike 1 punktides 1 ja 3 nimetatud masina, seadme või rajatise paigaldamise, seadistamise või kohaletoimetamisega;
5) sularahamakse, lepingu sõlmimisega või kindlustamisega seotud kulu, intress, tagatismakse ja finantsteenusega seotud muu kulu;
6) trahv, riigilõiv, notaritasu, finantskaristus ning vaide- ja kohtumenetluse korral menetluskulu;
7) tasu taotleja enda ja tema töötaja tehtud töö eest;
8) teostatavusuuringu kulu;
9) maa ja olemasoleva ehitise ostmise ning üürimise või rentimise kulu;
10) kasutatud masina või seadme ostmise kulu, välja arvatud § 5 lõikes 5 sätestatud juhul;
11) standardtark- ja riistvara ostmise kulu, välja arvatud § 5 lõike 4 punktis 2 sätestatud juhul, ning sidevahendi, sealhulgas mobiiltelefoni ostmise kulu;
12) olmeelektroonika, kontoritarvete ja kontorimööbli ostmise kulu;
13) keskkonnamõju hindamisega või detailplaneeringu koostamisega kaasnev kulu;
14) ehitise juurde kuuluva teevalgustusrajatise ostmise ja paigaldamise kulu, kui nimetatud tegevus ei moodusta osa ehitusprojektis ettenähtud ehitustöödest;
15) piirdeaia ostmise ja paigaldamise kulu ning masina, seadme või rajatise katmise kulu, kui need ei ole seotud masina, seadme või rajatise kasutamisega;
16) toetatava tegevuse elluviimise seisukohast põhjendamatu kulu.
§ 7. Kulude mõistlikkuse tõendamine
(1) Taotleja peab toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara kohta olema saanud vähemalt kahelt asjaomaselt hinnapakkujalt võrreldavad hinnapakkumused.
(2) Kui asjaomases valdkonnas on ainult üks hinnapakkuja, peab taotleja olema saanud toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara kohta vähemalt ühe hinnapakkumuse.
(3) Kasutatud masina või seadme ostmise korral peab taotleja olema saanud vähemalt ühe hinnapakkumuse kasutatud masina või seadme kohta ja kaks hinnapakkumust uue samaväärse masina või seadme kohta.
(4) Hinnapakkumus peab sisaldama taotleja nime, hinnapakkuja nime, registrikoodi ja kontaktandmeid, hinnapakkumuse väljastamise kuupäeva, töö, teenuse või vara üksikasjalikku kirjeldust ning toetatava tegevuse käibemaksuta ja käibemaksuga maksumust ning tehniliste tingimuste loetelu, mis osutab tehnilisele spetsifikatsioonile. Hinnapakkumuses peab iga toetatava tegevuse raames tellitava töö või teenuse või ostetava vara hind olema eraldi välja toodud.
(5) Ehitustööde puhul peab hinnapakkumus sisaldama lisaks lõikes 4 nimetatud andmetele järgmisi andmeid:
1) ehitise nimetus;
2) ehitise ehitisregistri kood;
3) selle katastriüksuse katastritunnus, millel ehitis paikneb või millele kavandatakse ehitis ehitada;
4) ehitise üldkulu ja vastava kululiigi olemasolu korral ehitise kulu, välisrajatiste kulu, aluse- ja vundamendikulu, kandetarindite kulu, fassaadielementide kulu, katusekulu, ruumitarindite kulu, pinnakatete kulu, tehnosüsteemide kulu, ehitusplatsi korralduskulu ja ehitusplatsi üldkulu.
(6) PRIA koostab ehitustööde hinnapakkumuse vormi ja avaldab selle oma veebilehel.
(7) Taotleja ja hinnapakkuja ning nende osanik, aktsionär, liige või juhtorgani liige ei tohi omada osalust üksteise äriühingus ega kuuluda üksteise juhatusse või nõukokku.
(8) Hinnapakkuja ega hinnapakkuja osanik, aktsionär või juhtorgani liige ei tohi omada osalust teise hinnapakkuja äriühingus ega kuuluda teise hinnapakkuja juhatusse või nõukokku.
§ 8. Toetuse vorm, määr ja suurus
(1) Toetust antakse tegelikult tekkinud abikõlblike kulude hüvitamisena.
(2) Toetust antakse kuni 70 protsenti toetatava tegevuse abikõlbliku kulu maksumusest.
(3) Toetuse minimaalne määr on 15 protsenti toetatava tegevuse abikõlbliku kulu maksumusest.
(4) Toetuse maksimaalne suurus on 1 000 000 eurot ühe taotleja kohta kuni arengukava programmiperioodi lõpuni.
(5) Ühte kontserni kuuluvad ettevõtjad või konkurentsiseaduse § 2 lõike 4 tähenduses valitseva mõju kaudu üksteisega seotud ettevõtjad ei saa kokku taotleda toetust rohkem kui 1 000 000 eurot arengukava programmiperioodi lõpuni.
3. peatükk Toetuse taotlemine
§ 9. Taotluse esitamine ja taotluse esitamise tähtaeg
(1) Toetuse saamiseks esitab taotleja selleks ettenähtud tähtajal PRIA-le elektrooniliselt taotluse ja selles esitatud andmeid tõendavad dokumendid.
(2) PRIA koostab toetuse saamiseks esitatava taotluse vormi ja avaldab selle oma veebilehel.
(3) PRIA teatab taotluse esitamise tähtaja ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded ja oma veebilehel.
(4) Taotleja võib ettenähtud tähtajal esitada ühe taotluse, mis võib sisaldada rohkem kui üht toetatavat tegevust.
§ 10. Nõuded taotlusele
(1) Taotleja esitab taotluses järgmised andmed:
1) taotleja ärinimi ja äriregistri kood ning taotleja esindaja nimi ja kontaktandmed;
2) toetatava tegevuse eesmärk, kirjeldus ja selgelt sõnastatud sisu, asukoht ning eeldatav algusaeg ja lõpptähtpäev;
3) taotletava toetuse suurus ja määr ning toetatava tegevuse kogumaksumus;
4) kavandatav vedelkütuse või AdBlue vedeliku hoidmise või ladustamise kogus ning teave selle kohta, milline on taotleja võimekus seda kogust hoida või ladustada, arvestades tema olemasolevat vedelkütuse või AdBlue vedeliku hoitavat või ladustavat kogust;
5) veebilehe aadress, kui taotlejal on veebileht;
6) teave selle kohta, kas taotleja on autonoomne, partner- või seotud ettevõtja, ning teave taotleja kontserni liikmete ja taotleja üle lepingu või muul alusel valitsevat mõju omava ettevõtja kohta;
7) taotleja töötajate arv.
(2) Masina, seadme või rajatise ostmise korral esitab taotleja järgmised dokumendid:
1) kasutatud masina või seadme ostmise korral müüja dokumendid, mis tõendavad § 5 lõikes 5 sätestatud nõude täitmist;
2) paragrahvi 7 lõikes 1 nimetatud juhul vähemalt kaks hinnapakkumust, § 7 lõikes 2 nimetatud juhul vähemalt üks hinnapakkumus ning § 7 lõikes 3 nimetatud juhul kasutatud masina või seadme kohta vähemalt üks hinnapakkumus ja uue samaväärse masina või seadme kohta kaks hinnapakkumust;
3) kirjalik üüri- või rendileping, hoonestusõiguse seadmise leping või kasutusvalduse leping, mille alusel tõendatakse § 4 lõigetes 2 ja 3 sätestatud nõuete täitmist;
4) kaasomaniku kirjalik nõusolek, kui masin, seade või rajatis paigaldatakse kaasomandis olevasse ehitisse.
(3) Ehitise ehitamise korral esitab taotleja järgmised dokumendid:
1) väljavõte vähemalt eelprojekti joonistest koos eelprojekti seletuskirjaga, kui ehitusprojekt on nõutav ehitusseadustikus sätestatud tingimustel ja korras;
2) hoonestusõiguse seadmise leping, kui taotleja kasutab ehitisealust maad hoonestusõiguse alusel, mis tõendab § 4 lõikes 3 sätestatud nõude täitmist;
3) kaasomaniku kirjalik nõusolek, kui ehitisealune maa on kaasomandis;
4) ehitise hinnapakkumused ja § 7 lõikes 5 nimetatud ehitustegevuse kulude kohta eelarve iga ehitise kohta eraldi.
4. peatükk Taotluse menetlemine
§ 11. Taotleja ja taotluse kontrollimine
(1) Taotluses esitatud andmete õigsust ning taotleja, taotluse ja toetatava tegevuse toetuse saamise nõuetele vastavust kontrollib PRIA.
(2) Pärast taotluse esitamise tähtpäeva esitab PRIA Maksu- ja Tolliametile toetust taotlenud füüsilisest isikust ettevõtjate nimekirja järgmiste andmete saamiseks:
1) käibedeklaratsiooni andmed nende füüsilisest isikust ettevõtjate puhul, kes on käibemaksukohustuslased;
2) tuludeklaratsiooni vormi E andmed.
§ 12. Taotluse hindamine
(1) PRIA hindab nõuetekohaseid taotlusi lõigetes 2–4 sätestatud hindamiskriteeriumite alusel, andes iga hindamiskriteeriumi eest hindepunkte vahemikus 1–3, kus esimese ja kolmanda hindamiskriteeriumi puhul on kõrgeim hindepunktide arv kaks ja madalaim üks ning teise hindamiskriteeriumi puhul on kõrgeim hindepunktide arv kolm ja madalaim üks.
(2) Esimene hindamiskriteerium on taotleja suurem omafinantseeringu osakaal, mille puhul hinnatakse, kui suur on toetatava tegevuse toetuse määr, andes hindepunkte järgmiselt:
1) toetatava tegevuse toetuse määr on 70 protsenti – üks hindepunkt;
2) toetatava tegevuse toetuse määr on alla 70 protsendi – kaks hindepunkti.
(3) Teine hindamiskriteerium on toetatava tegevuse suurem mõju regionaalselt tasakaalustatud arengule, mille puhul hinnatakse, kuivõrd viiakse toetatavat tegevust ellu kaugemal suurematest keskustest, andes hindepunkte järgmiselt:
1) toetatav tegevus viiakse ellu Tallinnas või Tallinnaga piirnevas Jõelähtme, Harku, Kiili, Rae, Saku, Saue või Viimsi vallas – üks hindepunkt;
2) toetatav tegevus viiakse ellu väljaspool Tallinnaga piirnevat valda – kaks hindepunkti;
3) toetatav tegevus viiakse ellu saarel – kolm hindepunkti.
(4) Kolmas hindamiskriteerium on toetatava tegevuse suurem mõju vedelkütuse varustuskindluse riskide vähendamisele, mille puhul hinnatakse, kui suur on vedelkütuse hoidmise või ladustamise kogus, andes hindepunkte järgmiselt:
1) toetatav tegevus viiakse ellu 5000 liitri vedelkütuse hoidmiseks või ladustamiseks – üks hindepunkt;
2) toetatav tegevus viiakse ellu üle 5000 liitri vedelkütuse hoidmiseks või ladustamiseks – kaks hindepunkti.
(5) Hindamiskriteeriumite miinimumnõue on, et taotlus on saanud vähemalt kaks hindepunkti.
(6) PRIA moodustab hindamistulemuste põhjal taotluste paremusjärjestuse.
(7) Taotluste paremusjärjestuse koostamisel loetakse paremaks rohkem hindepunkte saanud taotlus. Võrdsete hindepunktide summadega taotluste puhul eelistatakse taotlust, milles taotletav toetuse suurus on suurem.
§ 13. Taotluse rahuldamine ja rahuldamata jätmine
(1) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ei ületa toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA kõik nõuetekohased taotlused, mis vastavad hindamiskriteeriumite miinimumnõudele, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 64 lõike 1 punkti 3 alusel.
(2) Kui kõigi nõuetekohaste taotluste rahastamise summa ületab toetuseks ettenähtud vahendeid, rahuldab PRIA hindamistulemuste alusel väljavalitud paremusjärjestusse seatud parimad taotlused Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 64 lõike 1 punkti 2 alusel.
(3) Taotlus vastab hindamiskriteeriumite miinimumnõudele, kui on täidetud § 12 lõikes 5 sätestatud nõue.
(4) Taotlus vastab nõuetele, kui taotleja, taotlus ja toetatav tegevus vastavad Euroopa Liidu õigusaktides, Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduses, arengukavas ja määruses sätestatud nõuetele.
(5) Kui taotluse nõuetele vastavuse kontrollimise käigus tehakse kindlaks, et taotleja, taotlus või toetatav tegevus ei vasta toetuse saamise nõuetele, teeb PRIA Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 64 lõike 4 alusel taotluse rahuldamata jätmise otsuse.
(6) Kui taotluse täies ulatuses rahuldamine ei ole põhjendatud taotluses sisalduvate mitteabikõlblike kulude tõttu, võib PRIA teha taotluse osalise rahuldamise otsuse, vähendades toetuse summat Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 64 lõike 6 alusel mitteabikõlblike kulude võrra.
(7) PRIA teeb taotluse osalise või täieliku rahuldamise otsuse või taotluse rahuldamata jätmise otsuse 45 tööpäeva jooksul arvates taotluste esitamise tähtpäevast.
5. peatükk Nõuded toetuse saajale ja toetuse maksmine
§ 14. Toetuse saaja kohustused
(1) Toetuse saaja viib toetatava tegevuse ellu, sealhulgas esitab kõik toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid, ning võtab toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihipäraselt kasutusse pärast PRIA poolt taotluse rahuldamise otsuse tegemist, kuid hiljemalt 30. septembril 2025.
(2) Toetuse saaja tagab toetatava tegevuse sihtotstarbelise kestuse, sealhulgas säilitab ja kasutab toetuse abil ostetud või ehitatud vara sihtotstarbeliselt, vähemalt kolm aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja on VKE, ning vähemalt viis aastat arvates PRIA poolt viimase toetusosa maksmisest, kui taotleja ei ole VKE (edaspidi koos sihipärase kasutamise periood).
§ 15. Toetuse saaja muud kohustused
(1) Toetuse saaja täidab sihipärase kasutamise perioodi lõpuni järgmisi kohustusi:
1) võimaldab teostada toetuse sihipärase ja tähtaegse kasutamise üle järelevalvet ja teha muud toetuse saamisega seotud kontrolli ning osutab selleks igakülgset abi, sealhulgas võimaldab viibida toetuse saaja kinnisasjal, ehitises ja ruumis ning läbi vaadata dokumente ja toetuse abil ostetud vara kohapeal;
2) esitab järelevalve teostamiseks või muu kontrolli tegemiseks vajalikud andmed ja dokumendid määratud tähtaja jooksul;
3) eristab selgelt oma raamatupidamises toetuse kasutamisega seotud kulud ning neid kajastavad kulu- ja maksedokumendid muudest kulu- ja maksedokumentidest;
4) säilitab toetusega seotud dokumente;
5) teavitab viivitamata PRIA-t taotluses esitatud või toetatava tegevusega seotud andmete muutumisest või toetatava tegevuse elluviimist takistavast asjaolust.
(2) Toetuse saaja peab kuni PRIA poolt viimase toetusosa maksmiseni vastama § 3 lõigetes 1, 3 ja 5 sätestatud nõuetele.
(3) Toetuse saaja täidab toetuskõlblikkuse tingimusi, kui ta vastab § 3 lõikes 2 sätestatud nõuetele sihipärase kasutamise perioodi lõpuni.
(4) Lisaks lõigetes 1–3 sätestatule peab:
1) toetuse saaja esitama toetatava tegevuse elluviimist tõendavad dokumendid kuni kaheksas osas ühe taotluse kohta hiljemalt 30. septembril 2025;
2) toetuse saajal olema hiljemalt esimese maksetaotluse esitamise ajaks ehitise ehitusluba või ehitusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt;
3) toetuse saajal olema hiljemalt viimase maksetaotluse esitamise ajaks ehitise kasutusluba või kasutusteatis ehitisregistrist kättesaadav, kui see on nõutud ehitusseadustiku kohaselt.
§ 16. Maksetaotluse esitamine ja nõuded maksetaotlusele
(1) Toetuse maksmiseks esitab toetuse saaja pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena elluviimist ja selle eest täielikult või osaliselt tasumist PRIA-le maksetaotluse koos järgmiste dokumentidega:
1) selle isiku väljastatud arve-saateleht või arve, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö või ostis vara;
2) punktis 1 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud rahalise kohustuse tasumist tõendav maksekorraldus või väljatrükk või arvelduskonto väljavõte;
3) ehitise ehitamise korral selle isiku väljastatud osutatud teenuse või tehtud töö üleandmist-vastuvõtmist tõendav dokument, kellelt toetuse saaja tellis teenuse või töö;
4) ehitise ehitamise korral ehitustegevuse kuluaruanne iga ehitise kohta eraldi.
(2) Toetuse saaja esitab maksetaotluses järgmised andmed:
1) toetuse saaja ärinimi ja äriregistri kood ning selle taotluse viitenumber, mille kohta maksetaotlus esitatakse;
2) toetuse summa, mille maksmist taotletakse;
3) teave toetatava tegevuse maksumuse ja selle osalise või täieliku tasumise kohta;
4) teave toetatava tegevuse elluviimist tõendavate dokumentide kohta;
5) andmed toetatava tegevuse kogumaksumuse muutumise kohta;
6) teave müüjale või teenuse osutajale vähemalt omafinantseeringuga võrdse summa tasumise kohta, kui toetust makstakse enne kulutuste tegemist § 18 kohaselt.
(3) Lõike 1 punktis 1 nimetatud arve-saatelehel või arvel ning lõike 1 punktis 3 nimetatud osutatud teenuse või tehtud töö üleandmist-vastuvõtmist tõendaval dokumendil näidatud tehingu sisu peab vastama arve-saatelehe väljastanud isiku hinnapakkumusele.
§ 17. Toetuse maksmine
(1) Toetus makstakse üksnes abikõlblike kulude hüvitamiseks ja tingimusel, et toetuse saaja on järginud toetatava tegevuse elluviimisel kõiki nõudeid.
(2) PRIA teeb toetuse saaja esitatud maksetaotluse alusel toetuse maksmise otsuse sellise aja jooksul, et toetusraha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kolme kuu jooksul arvates §-s 16 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.
(3) PRIA teeb toetuse maksmisest keeldumise otsuse Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 66 lõikes 3 sätestatud juhtudel 25 tööpäeva jooksul arvates toetuse maksmisest keeldumise aluseks olevast asjaolust teadasaamisest.
§ 18. Toetuse maksmine enne kulutuste tegemist
(1) Toetatava tegevuse elluviimist võib Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse § 67 lõike 1 kohaselt riigieelarvelistest vahenditest rahastada pärast taotluse rahuldamise otsuse tegemist enne töö või teenuse tellimise või vara ostmise eest tasumist tagatist nõudmata, kui töö või teenus on lõpetatud või vara on üle antud ning toetuse saaja on selle vastu võtnud ja selle eest tasunud vähemalt omafinantseeringuga võrdse rahasumma ning kui toetuse saaja on piisavalt usaldusväärne.
(2) Lõike 1 kohaselt toetatava tegevuse elluviimise rahastamist sooviv toetuse saaja esitab pärast toetatava tegevuse täielikku või osadena elluviimist PRIA-le maksetaotluse koos §-s 16 sätestatud dokumentidega.
(3) PRIA teeb toetatava tegevuse elluviimise rahastamise otsuse sellise aja jooksul, et nimetatud otsuse alusel makstav raha oleks võimalik kanda toetuse saaja arvelduskontole kolme kuu jooksul arvates lõikes 2 nimetatud nõuetekohaste dokumentide saamisest.
(4) Paragrahvi 16 lõike 1 punktis 1 nimetatud arve-saatelehel või arvel märgitud toetatava tegevuse abikõlblike kulude eest peab olema tasutud ja § 16 lõike 1 punktis 2 nimetatud dokument peab olema PRIA-le esitatud seitsme tööpäeva jooksul arvates taotluse rahuldamise otsuse alusel makstud raha laekumisest.
§ 19. Dokumentide säilitamine
Määruse alusel esitatud dokumente säilitab PRIA kuni 31. detsembrini 2032.
Piret Hartman
Regionaal- ja põllumajandusminister
Marko Gorban
Kantsler