Teksti suurus:

Metsanduserialade riiklik õppekava

Väljaandja:Haridus- ja teadusminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:01.01.2015
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:27.10.2018
Avaldamismärge:RT I, 29.12.2014, 8

Metsanduserialade riiklik õppekava

Vastu võetud 18.12.2014 nr 83

Määrus kehtestatakse kutseõppeasutuse seaduse § 24 lõike 3 alusel.

1. peatükk Üldsätted 

§ 1.   Määruse reguleerimisala

  (1) Metsanduserialade riiklik õppekava (edaspidi riiklik õppekava) määrab kindlaks metsanduse õppekavarühma kuuluvate erialade kutsekeskhariduse õppekavade eesmärgid, saavutatavad õpiväljundid, seosed Eesti kvalifikatsiooniraamistikuga (edaspidi EKR), õpingute alustamise ja lõpetamise nõuded, õppekava moodulid ning nende õppemahu Eesti kutsehariduse arvestuspunktides (edaspidi EKAP) koos õpiväljundite ja hindamiskriteeriumitega, moodulite valiku võimalused ja tingimused ning õpingute käigus omandatavad kutsed.

  (2) Riikliku õppekavaga kehtestatakse kohustuslik õppesisu järgmiste erialade kutsekeskharidusõppele:
  1) metsur (inglise keeles Forest worker), EKR tase 4, õppemaht 180 EKAPd;
  2) forvarderioperaator (inglise keeles Forwarder operator), EKR tase 4, õppemaht 180 EKAPd;
  3) harvesterioperaator (inglise keeles Harvester operator), EKR tase 4, õppemaht 180 EKAPd.

§ 2.   Riikliku õppekava sisu

  (1) Riiklik õppekava koosneb erialade õppekavade üldosast ja lisadest. Lisades esitatakse erialade õppesisu moodulitena.

  (2) Õppekava moodulite õpiväljundid kirjeldatakse Vabariigi Valitsuse 26. augusti 2013. a määruse nr 130 „Kutseharidusstandard” § 8 lõike 8 alusel kutse- ja erialaste teadmiste, oskuste, iseseisvuse ja vastutuse ulatuse, õpipädevuse, suhtluspädevuse, enesemääratluspädevuse, tegevuspädevuse, infotehnoloogilise pädevuse ning algatusvõime ja ettevõtlikkuspädevuse kaudu.

  (3) Kutsekeskhariduse omandamist võimaldav õppekava sisaldab 60 EKAP mahus võtmepädevuste õpet, mis jaguneb erialaste põhiõpingute moodulitesse lõimitud õppe ja kõigile erialadele ühiste üldõpingute moodulite vahel. Üldõpingute moodulite loend, õppemaht, õpiväljundid ja hindamiskriteeriumid lävendi tasemel on esitatud määruse lisas 1.

  (4) Metsuri eriala põhiõpingute moodulite loend, õppemaht, õpiväljundid ja hindamiskriteeriumid lävendi tasemel on esitatud määruse lisas 2.

  (5) Forvarderioperaatori eriala põhiõpingute moodulite loend, õppemaht, õpiväljundid ja hindamiskriteeriumid lävendi tasemel on esitatud määruse lisas 3.

  (6) Harvesterioperaatori eriala põhiõpingute moodulite loend, õppemaht, õpiväljundid ja hindamiskriteeriumid lävendi tasemel on esitatud määruse lisas 4.

§ 3.   Kooli õppekava koostamine

  Kool koostab riikliku õppekava alusel eriala kutsekeskhariduse õppekava, võttes aluseks riiklikus õppekavas esitatud kohustuslikud eriala üld- ja põhiõpingute moodulid ning lisades valikõpingute moodulid.

2. peatükk Metsuri eriala õppekava üldosa 

§ 4.   Metsuri eriala kutsekeskharidusõppe eesmärk ja õpiväljundid

  (1) Õpetusega taotletakse, et õpilane omandab kompetentsid, mis võimaldavad töötada iseseisvalt metsuri erialal ning eeldused õpingute jätkamiseks ja elukestvaks õppeks.

  (2) Pärast õppekava läbimist õpilane:
  1) teeb ise ning korraldab metsakasvatuse ja puidu varumisega seotud töid, juhindudes oma töös püstitatud metsakasvatuslikest eesmärkidest, töö- ja keskkonnakaitselistest nõuetest ning säästva metsanduse põhimõtetest; tunneb oma eriala põhjalikult, rakendab oma oskusi nii tavapärastes kui uudsetes situatsioonides;
  2) juhindub puidu varumisel raielangi tehnoloogilisest skeemist ja sortimendi kvaliteedinõuetest, luues optimaalsed töötingimused puidu kokkuveoks ja ladustamiseks; kasutab töövahendeid ohutult, ergonoomiliselt ja säästlikult;
  3) mõistab oma osa puiduvarumise tehnoloogilises ahelas, tagab oma tööle eelnenud ja järgnevate töölõikude sujuvuse, suheldes asjakohaselt meeskonna liikmetega; hindab oma teadmiste ja tööoskuste taset ning on võimeline tegema ettepanekuid töötulemuste parendamiseks;
  4) juhendab meeskonna tööd ja vastutab töötulemuste eest;
  5) mõistab infotehnoloogia rolli, võimalusi ja potentsiaalseid ohte; hangib, kasutab, töötleb, edastab ja säilitab tööalast infot, kasutades infotehnoloogilisi vahendeid ja erinevaid andmebaase;
  6) õpib ja täiendab ennast iseseisvalt ning ennastjuhtivalt, hindab ja analüüsib oma teadmiste ja tööoskuste taset, vajadusel otsib nõu, teavet ja tuge;
  7) väärtustab tervislikke eluviise, oskab hoida ja vajaduse korral taastada oma vaimset ning füüsilist vormi;
  8) koostab juhendamisel endale lühi- ja pikaajalise karjääriplaani, on algatusvõimeline ja leiab iseseisvalt võimalusi erialaseks täiendamiseks ning tööturul rakendumiseks;
  9) mõistab loetud tekste ning väljendab ennast õppekeeles selgelt ja arusaadavalt nii suuliselt kui ka kirjalikult;
  10) suhtleb õpitavas võõrkeeles iseseisva keelekasutajana;
  11) kasutab oma matemaatikateadmisi nii erialaselt kui elus edukalt toimetulekuks;
  12) mõistab loodusteaduslikku maailmapilti, väärtustab ja järgib jätkusuutliku arengu põhimõtteid;
  13) mõistab ühiskonna arengu põhjuslikke seoseid ja lähtub ühiskonnas kehtivatest väärtustest;
  14) kasutab kunstialaseid teadmisi ja kogemusi erialaselt ja oma elukvaliteedi tõstmiseks ning isiksuse arendamiseks.

§ 5.   Nõuded õpingute alustamiseks ja lõpetamiseks

  (1) Õppima võib asuda põhiharidusega isik või vähemalt 22-aastane põhihariduseta isik, kellel on põhihariduse tasemele vastavad kompetentsid.

  (2) Õpingud loetakse lõpetatuks, kui õpilane on omandanud metsuri eriala õppekava õpiväljundid vähemalt lävendi tasemel.

§ 6.   Õppekava maht ja põhiõpingute moodulite loetelu ja õppemaht

  (1) Metsuri eriala õppekava õppemaht on 180 EKAPd, mis jaguneb järgmiselt:
  1) üldõpingud 30 EKAPd;
  2) põhiõpingud 116 EKAPd, sealhulgas lõimitud võtmepädevuste õpe 30 EKAPd ja praktika 45 EKAPd;
  3) valikõpingud 34 EKAPd.

  (2) Eriala põhiõpingute moodulid ja õppemaht on järgmine:
  1) metsanduse alused 9 EKAPd;
  2) raietöö alused 11 EKAPd;
  3) metsakasvatus 10 EKAPd;
  4) karjääri planeerimine ja ettevõtluse alused 6 EKAPd;
  5) metsauuendamine 5 EKAPd;
  6) uuendusraiete praktilised tööd 3 EKAPd;
  7) metsatööde praktika 15 EKAPd;
  8) juhtimine ja majandamine 10 EKAPd;
  9) keskkonnahoid 2 EKAPd;
  10) puiduvarumistehnoloogia 2 EKAPd;
  11) metsa haldamine 13 EKAPd;
  12) metsuripraktika 30 EKAPd.

§ 7.   Õpingute läbimisel omandatav kutse

  Õppekava moodulite 1–12 õpiväljundite saavutamisel omandatakse kutsele „Metsur, tase 4” vastavad kompetentsid.

3. peatükk Forvarderioperaatori eriala õppekava üldosa 

§ 8.   Forvarderioperaatori eriala kutsekeskharidusõppe eesmärk ja õpiväljundid

  (1) Õpetusega taotletakse, et õpilane omandab kompetentsid, mis on võimaldavad töötada oskustöölisena iseseisvalt forvarderioperaatorina ning eeldused õpingute jätkamiseks ja elukestvaks õppeks.

  (2) Pärast õppekava läbimist õpilane:
  1) teeb forvarderiga iseseisvalt metsakasvatuse ja puidu varumisega seotud töid ning juhindub oma töös püstitatud metsakasvatuslikest eesmärkidest, raielangi tehnoloogilisest skeemist, sortimendi kvaliteedinõuetest, töö- ja keskkonnakaitselistest nõuetest ning säästva metsanduse põhimõtetest; tunneb oma eriala põhjalikult, rakendab oma oskusi nii tavapärastes kui uudsetes situatsioonides;
  2) mõistab oma osa puiduvarumise tehnoloogilises ahelas, tagab oma tööle eelnenud ja järgnevate töölõikude sujuvuse, suheldes asjakohaselt meeskonna liikmetega; hindab oma teadmiste ja tööoskuste taset ning on võimeline tegema ettepanekuid töötulemuste parendamiseks;
  3) jälgib masina korrasolekut, viib läbi kasutusjuhendi järgsed tehnohooldused ning käitub asjakohaselt võimalike rikete avastamisel;
  4) mõistab infotehnoloogia rolli, võimalusi ja potentsiaalseid ohte; hangib, kasutab, töötleb, edastab ja säilitab tööalast infot, kasutades masina pardaarvutit, infotehnoloogilisi vahendeid ja erinevaid andmebaase;
  5) õpib ja täiendab ennast iseseisvalt ja ennastjuhtivalt, hindab ja analüüsib oma teadmiste taset, vajadusel otsib nõu, teavet ja tuge;
  6) väärtustab tervislikke eluviise, oskab hoida ja vajaduse korral taastada oma vaimset ning füüsilist vormi;
  7) koostab juhendamisel endale lühi- ja pikaajalise karjääriplaani, on algatusvõimeline ja leiab iseseisvalt võimalusi erialaseks täiendamiseks ning tööturul rakendumiseks;
  8) mõistab loetud tekste ning väljendab ennast õppekeeles selgelt ja arusaadavalt nii suuliselt kui ka kirjalikult;
  9) suhtleb õpitavas võõrkeeles iseseisva keelekasutajana;
  10) kasutab oma matemaatikateadmisi nii erialaselt kui elus edukalt toimetulekuks;
  11) mõistab loodusteaduslikku maailmapilti, väärtustab ja järgib jätkusuutliku arengu põhimõtteid;
  12) mõistab ühiskonna arengu põhjuslikke seoseid ja lähtub ühiskonnas kehtivatest väärtustest;
  13) kasutab kunstialaseid teadmisi ja kogemusi erialaselt ja oma elukvaliteedi tõstmiseks ning isiksuse arendamiseks.

§ 9.   Nõuded õpingute alustamiseks ja lõpetamiseks

  (1) Õppima võib asuda põhiharidusega isik või vähemalt 22-aastane põhihariduseta isik, kellel on põhihariduse tasemele vastavad kompetentsid.

  (2) Õpingud loetakse lõpetatuks kui õpilane on omandanud forvarderioperaatori eriala õppekava õpiväljundid vähemalt lävendi tasemel.

§ 10.   Õppekava maht ja põhiõpingute moodulite loetelu ja õppemaht

  (1) Forvarderioperaatori eriala õppekava õppemaht on 180 EKAPd, mis jaguneb järgmiselt:
  1) üldõpingud 30 EKAPd;
  2) põhiõpingud 109 EKAPd, sealhulgas lõimitud võtmepädevuste õpe 30 EKAPd ja praktika 30 EKAPd;
  3) valikõpingud 41 EKAPd.

  (2) Eriala põhiõpingute moodulid ja õppemaht on järgmine:
  1) metsanduse alused 9 EKAPd;
  2) raietöö alused 11 EKAPd;
  3) metsakasvatus 10 EKAPd;
  4) karjääri planeerimine ja ettevõtluse alused 6 EKAPd;
  5) puiduvarumistehnoloogia 3 EKAPd;
  6) metsamasinate ehitus ja hooldamine 6 EKAPd;
  7) metsamasinate juhtimine ja seadistamine 6 EKAPd;
  8) kokkuveotööd 16 EKAPd;
  9) forvarderi rikete diagnostika ja tehnohooldus 12 EKAPd;
  10) kokkuveopraktika 30 EKAPd.

§ 11.   Õpingute läbimisel omandatav kutse

  Õppekava moodulite 1–10 õpiväljundite saavutamisel omandatakse kutsele „Forvarderioperaator, tase 4” vastavad kompetentsid.

4. peatükk Harvesterioperaatori eriala õppekava üldosa 

§ 12.   Harvesterioperaatori eriala kutsekeskharidusõppe eesmärk ja õpiväljundid

  (1) Õpetusega taotletakse, et õpilane omandab kompetentsid, mis võimaldavad töötada oskustöölisena iseseisvalt harvesterioperaatorina ning eeldused õpingute jätkamiseks ja elukestvaks õppeks.

  (2) Pärast õppekava läbimist õpilane:
  1) teeb iseseisvalt harvesteriga masinraieid erineva koosseisu ja vanusega puistutes, juhindudes metsamajanduslikest põhimõtetest, rakendatavast tehnoloogiast, töö- ja keskkonnaohutuse alastest nõuetest ning tagades optimaalse majandustulemi, metsade ökoloogilise ja majandusliku kestvuse; tunneb oma eriala põhjalikult, rakendab oma oskusi nii tavapärastes kui uudsetes situatsioonides;
  2) toodab puidu sortimente vastavalt tootmisülesandes toodud kvaliteedi- ja parameetrite nõuetele;
  3) mõistab oma osa puiduvarumise tehnoloogilises ahelas, tagab oma tööle eelnenud ja järgnevate töölõikude sujuvuse, suheldes asjakohaselt meeskonna liikmetega; hindab oma teadmiste ja tööoskuste taset ning on võimeline tegema ettepanekuid töötulemuste parendamiseks;
  4) jälgib masina korrasolekut, viib läbi kasutusjuhendi järgsed tehnohooldused ning käitub asjakohaselt võimalike rikete avastamisel;
  5) mõistab infotehnoloogia rolli, võimalusi ja potentsiaalseid ohte; hangib, kasutab, töötleb, edastab ja säilitab tööalast infot, kasutades masina pardaarvutit, infotehnoloogilisi vahendeid ja erinevaid andmebaase;
  6) õpib ja täiendab ennast iseseisvalt ja ennastjuhtivalt, hindab ja analüüsib oma teadmiste ja tööoskuste taset, vajadusel otsib nõu, teavet ja tuge;
  7) väärtustab tervislikke eluviise, oskab hoida ja vajaduse korral taastada oma vaimset ning füüsilist vormi;
  8) koostab juhendamisel endale lühi- ja pikaajalise karjääriplaani, on algatusvõimeline ja leiab iseseisvalt võimalusi erialaseks täiendamiseks ning tööturul rakendumiseks;
  9) mõistab loetud tekste ning väljendab ennast õppekeeles selgelt ja arusaadavalt nii suuliselt kui ka kirjalikult;
  10) suhtleb õpitavas võõrkeeles iseseisva keelekasutajana;
  11) kasutab oma matemaatikateadmisi nii erialaselt kui elus edukalt toimetulekuks;
  12) mõistab loodusteaduslikku maailmapilti, väärtustab ja järgib jätkusuutliku arengu põhimõtteid;
  13) mõistab ühiskonna arengu põhjuslikke seoseid ja lähtub ühiskonnas kehtivatest väärtustest;
  14) kasutab kunstialaseid teadmisi ja kogemusi erialaselt ja oma elukvaliteedi tõstmiseks ning isiksuse arendamiseks.

§ 13.   Nõuded õpingute alustamiseks ja lõpetamiseks

  (1) Õppima võib asuda põhiharidusega isik või vähemalt 22-aastane põhihariduseta isik, kellel on põhihariduse tasemele vastavad kompetentsid.

  (2) Õpingud loetakse lõpetatuks, kui õpilane on omandanud harvesterioperaatori eriala õppekava õpiväljundid vähemalt lävendi tasemel.

§ 14.   Õppekava õppemaht ja põhiõpingute moodulite loetelu ja õppemaht

  (1) Harvesterioperaatori eriala õppekava õppemaht on 180 EKAPd, mis jaguneb järgmiselt:
  1) üldõpingud 30 EKAPd;
  2) põhiõpingud 122 EKAPd, sealhulgas lõimitud võtmepädevuste õpe 30 EKAPd ja praktika 30 EKAPd;
  3) valikõpingud 28 EKAPd.

  (2) Eriala põhiõpingute moodulid ja õppemaht on järgmine:
  1) metsanduse alused 9 EKAPd;
  2) raietöö alused 11 EKAPd;
  3) metsakasvatus 10 EKAPd;
  4) karjääri planeerimine ja ettevõtluse alused 6 EKAPd;
  5) puiduvarumistehnoloogia 3 EKAPd;
  6) metsamasinate ehitus ja hooldamine 6 EKAPd;
  7) metsamasinate juhtimine ja seadistamine 6 EKAPd;
  8) lõikepea ja mõõtmisautomaatika kasutamine 10 EKAPd;
  9) harvesteri rikete diagnostika ja tehnohooldus 16 EKAPd;
  10) hooldus- ja uuendusraied 15 EKAPd;
  11) masinraiepraktika 30 EKAPd.

§ 15.   Õpingute läbimisel omandatav kutse

  Õppekava moodulite 1–10 õpiväljundite saavutamisel omandatakse kutsele „Harvesterioperaator, tase 4” vastavad kompetentsid.

5. peatükk Rakendussätted 

§ 16.   Kooli õppekavade määrusega vastavusse viimine

  Kooli õppekavad viiakse määrusega vastavusse kuue kuu jooksul pärast määruse jõustumist.

§ 17.   Määruse kehtetuks tunnistamine

  Haridus- ja teadusministri 22. jaanuari 2009. a määrus nr 18 „Metsanduserialade riiklik õppekava” tunnistatakse kehtetuks.

Jevgeni Ossinovski
Minister

Janar Holm
Kantsler

Lisa 1 Üldõpingute moodulite kirjeldused

Lisa 2 Metsuri eriala põhiõpingute moodulid

Lisa 3 Forvarderioperaatori eriala põhiõpingute moodulid

Lisa 4 Harvesterioperaatori eriala põhiõpingute moodulid

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json