Meetme "Teaduse tippkeskuste arendamine" tingimused
Vastu võetud 18.01.2008 nr 3
Määrus kehtestatakse «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 10 lõike 2 punkti 3 ja § 12 lõike 4 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Kohaldamisala
(1) Määrust kohaldatakse «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 3 lõike 3 alusel kehtestatud Vabariigi Valitsuse 12. jaanuari 2007. a korralduse nr 20 «Riikliku struktuurivahendite kasutamise strateegia 2007–2013» rakenduskava «Majanduskeskkonna arendamine» prioriteetse suuna «Eesti teadus- ja arendustegevuse konkurentsivõime tugevdamine teadusprogrammide ja kõrgkoolide ning teadusasutuste kaasajastamise kaudu» meetme «Teaduse tippkeskuste arendamine» (edaspidi meede) rakendamiseks struktuuritoetuse (edaspidi toetuse) andmisel.
(2) Määrusega kehtestatakse meetme rakendamiseks avatud taotlemise alusel toetuse andmise ning kasutamise tingimused ja kord.
§ 2. Toetuse andmise eesmärk
(1) Toetuse andmise üldeesmärgiks on Eesti teadus- ja arendusasutuste rahvusvaheliselt kõrge kvaliteediga teadus- ja arendustegevuse toetamine ja jätkusuutlikkuse tagamine ning sellega eelduste loomine Eesti teaduse koostöö- ja konkurentsivõime tugevdamiseks Euroopa teadusruumis.
(2) Toetuse andmise alaeesmärgiks on toetada uurimisrühmi, mis:
1)
loovad rahvusvaheliselt kõrge kvaliteediga teadusuuringute läbiviimiseks
vajaliku uurimiskeskkonna ja tagavad teadusuuringute stabiilselt kõrge
kvaliteedi;
2) soodustavad lähedaste või üksteist täiendavate
uurimisrühmade koostööd, uute tippspetsialistide koolitamist ning
tippteadlaste mobiilsust;
3) loovad eeldused Eesti teadus- ja
arendusasutuste osalemiseks rahvusvahelises koostöös vastavalt Eesti
huvidele ja Euroopa Liidu teaduspoliitikale, sealhulgas osalemiseks
tippkeskuste võrgustikes;
4) soodustavad koostööd riigi ja
avalik-õiguslike teadus- ja arendusasutuste ning ettevõtete vahel, mille
tulemuseks on uute ideede ja teadmiste kasutamine ja uudsete lahenduste
rakendamine;
5) tagavad oma tegevuste jätkusuutlikkuse ja on toetuse
lõppemisel võimelised jätkama kõrgel tasemel teadusuuringuid.
(3) Toetuse andmist ei käsitleta riigiabina asutamislepingu artikli 87 lõike 1 tähenduses.
§ 3. Mõisted
Määruses kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses:
1)
teaduse tippkeskus (edaspidi tippkeskus) on mitme oma
valdkonnas rahvusvaheliselt tunnustatud uurimisrühma konsortsium, mille
eesmärgiks on kõrgetasemeliste uurimisrühmade koostöö kaudu tõsta
läbiviidavate teadusuuringute taset ja tulemuslikkust;
2) uurimisrühm
koosneb sihtfinantseeritava teadusteema juhist ja kõigist
põhitäitjatest, vastavas valdkonnas sihtfinantseeritava teadusteema
puudumisel muu kõrgetasemelise jooksva uurimisprojekti kõigist
liikmetest;
3) uurimisprojekt on sihtfinantseeritav
teadusteema või muu teostatav kõrgetasemeline uurimisprojekt, mida
uurimisrühm viib ellu iseseisvalt või koostöös Eesti või
välispartneritega;
4) tegevuskava on tippkeskuse
eesmärkide saavutamiseks suunatud uurimisrühmade taotluses kirjeldatud
tegevuste kogum, millel on kindel eesmärk, tähtaeg ja eelarve;
5)
konsortsium on kahest või enamast uurimisrühmast moodustatud
ühendus, mille eesmärgiks on kaasata uurimisprojektide läbiviimisesse ja
tegevuskava täitmisesse ressursid ja tegevused, mida uurimisrühmal
üksinda ei ole;
6) projekt on kindla eesmärgi
saavutamisele suunatud ajas ja ruumis piiritletud ühekordne tegevus või
tegevuste kogum, mille elluviimiseks toetust taotletakse või
kasutatakse. Projekt käesoleva määruse tähenduses on tippkeskuse
tegevuskava.
§ 4. Meetme rakendusasutus ja -üksus
(1) Meetme rakendusasutus (edaspidi rakendusasutus) on vastavalt Vabariigi Valitsuse 19. aprilli 2007. a määrusele nr 111 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse andmist korraldavate asutuste määramine» (edaspidi struktuuritoetuse andmist korraldavate asutuste määrus) Haridus- ja Teadusministeerium.
(2) Meetme rakendusüksus (edaspidi rakendusüksus) on struktuuritoetuste andmist korraldavate asutuste määruse kohaselt sihtasutus Archimedes.
§ 5. Toetatavad tegevused
Meetme rakendamisel toetatakse järgmisi tippkeskusega otseselt seotud
tegevusi:
1) alusuuringuid, rakendusuuringuid ja arendustegevust;
2)
tippkeskuse juhtimisega seotud tegevusi;
3) väikevahendite ja
aparatuuri hankimist;
4) lähetusi, koolitusi ja teadlasmobiilsust;
5)
tippkeskusega seotud riigisisest ja rahvusvahelist koostööd;
6)
innovaatiliste ideede väljatöötamist ja testimist;
7)
info levitamist ja teadustegevuse tulemuste populariseerimist;
8)
muid tippkeskusega otseselt seotud ning tegevuskava elluviimise
seisukohast põhjendatud ja olulisi tegevusi.
§ 6. Abikõlblikud kulud
(1) Tegevuskava elluviimiseks tehtavad kulud peavad vastama järgmistele
tingimustele:
1) kulud on kooskõlas Euroopa Parlamendi ja Nõukogu
määrusega (EÜ) nr 1080/2006, mis käsitleb Euroopa Regionaalarengu Fondi
ja millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EÜ) nr 1783/1999;
2)
kulud on kooskõlas Euroopa Nõukogu määrusega (EÜ) nr 1083/2006, millega
nähakse ette üldsätted Euroopa Regionaalarengu Fondi, Euroopa
Sotsiaalfondi ja Ühtekuuluvusfondi kohta ning tunnistatakse kehtetuks
määrus (EÜ) nr 1260/1999;
3) kulud on kooskõlas
Vabariigi Valitsuse 31. jaanuari 2007. a määrusega nr 26 «Perioodi
2007–2013 struktuuritoetuse kulude abikõlblikkuse või
mitteabikõlblikkuse määramise tingimused ja kord» (edaspidi abikõlblikkuse
määrus);
4) kulud on meetme raames toetatavate
tegevustega otseselt seotud ja nende tegevuste elluviimiseks vajalikud;
5)
käesoleva määruse § 5 punktides 4 ja 5 nimetatud tegevustega seotud
kulude osakaal ei ületa 10 protsenti projekti eelarvest vastavalt
punktis 2 toodud määruse artikli 34 punktis 2 sätestatule.
(2) Abikõlblikud on järgmised lõikes 1 nimetatud tingimustele vastavad
kulud:
1) personali- ja üldkulud;
2) erisoodustusena
käsitatav kulu ja tasutav maks, kui need on mõistlikud ja projekti
elluviimiseks vajalikud;
3) päevarahad, majutuskulud ja mootorsõiduki
kasutamise kulud Vabariigi Valitsuse 22. detsembri 2000. a määruses
nr 453 «Töölähetuse kulude hüvitiste ja päevaraha määrad ning nende
maksmise tingimused ja kord» ning Vabariigi Valitsuse 14. juuli 2006. a
määruses nr 164 «Isikliku sõiduauto teenistus- , töö- ja ametisõitudeks
kasutamise kulude maksmise tingimused ja piirmäärad» kehtestatud
maksustamisele mittekuuluvate piirmäärade ulatuses;
4)
üüri- ja rendikulud;
5) liisinglepingu summa toetuse
väljamaksmisel liisinguvõtjale osas, mis ei ületa ostetava vara
turuväärtust;
6) juhul, kui see on eelnevalt kooskõlastatud
rakendusüksusega ning vajalik uurimistöö läbiviimiseks, siis
liiklusvahendi rentimine ning liisimine punkti 5 nõudeid arvestades;
7)
uurimisrühma liikmete koolituse ja teadlasmobiilsusega seotud kulud;
8)
aparatuuri ja instrumentide, samuti laborite sisseseade ja väliuuringute
teostamiseks vajaliku infrastruktuuri soetamisele või täiendamisele,
sealhulgas nende paigaldamisega seotud kulud pärast aparatuuri soetamist;
9)
punktis 8 nimetatud soetuste või täienduste ekspluatatsiooniga seotud
kulud;
10) amortisatsiooniga seotud kulud, välja arvatud juhul, kui
taotletakse punktis 8 toodud soetuste või täienduste amortisatsiooniga
seotud kulude katmist või kui nimetatud soetuste või täienduste
finantseerimiseks on eraldatud riigieelarvelisi vahendeid, sealhulgas
struktuuritoetust. Riigiasutuse amortisatsiooniga seotud kulud
abikõlblikud ei ole;
11) projektile lisaväärtust andvate
allhangete kulud;
12) infotehnoloogiliste lahenduste kulud;
13)
info levitamise ja teadustegevuse tulemuste publitseerimise ning
populariseerimisega seotud kulud;
14) muud toetavate tegevustega
otseselt seotud ja tegevuste elluviimiseks vajalikud kulud.
§ 7. Toetuse maksimaalne määr
(1) Toetuse maksimaalne määr on kuni 95 protsenti projekti abikõlblikest kuludest ning omafinantseeringu määr vähemalt 5 protsenti projekti abikõlblikest kuludest.
(2) Taotletav summa on kuni 120 miljonit krooni ühe taotluse kohta.
(3) Juhul kui projekti maksumus suureneb, katab projekti kallinemise osa toetuse saaja. Toetuse summat, mis on fikseeritud toetuse taotluse rahuldamise otsuses, ei suurendata.
§ 8. Abikõlblikkuse periood
(1) Kulude ja tegevuste abikõlblikkuse alguse ja lõpu kuupäev määratakse taotluse rahuldamise otsuses lähtudes abikõlblikkuse määruse §-s 2 sätestatust.
(2) Taotluse rahuldamise otsuses määratud kulude ja tegevuste abikõlblikkuse perioodi alguskuupäev võib taotleja vastaval taotlusel olla varasem kui taotluse rahuldamise kuupäev, kuid mitte varasem kui käesoleva määruse jõustumise kuupäev. Enne taotluse rahuldamise kuupäeva tehtud kulud, mille hüvitamist taotletakse, peavad olema taotluses eraldi näidatud ning rakendusüksuse nõudel esitab taotleja nimetatud kulusid tõendavad kulu- ja maksedokumentide koopiad.
(3) Taotluse rahuldamise otsuses määratud tegevuste abikõlblikkuse perioodi lõpukuupäev ei või olla hilisem kui 31. august 2015.
2. peatükk
TAOTLEJALE JA TAOTLUSELE ESITATAVAD NÕUDED
NING TAOTLEJA KOHUSTUSED
§ 9. Taotlejale esitatavad nõuded
(1) Toetuse taotleja on riigi või avalik-õiguslikust juriidilisest isikust teadus- ja arendusasutus, mille uurimisrühmale või uurimisrühmadele toetust taotletakse.
(2) Toetuse taotleja peab vastama «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuste seaduse» § 14 lõike 1 punktides 1–9 esitatud nõuetele.
(3) Juhul kui toetust taotletakse konsortsiumile, mille moodustavad
erinevate teadus- ja arendusasutuste uurimisrühmad, sõlmivad teadus- ja
arendusasutused lisaks kõikide käesolevas määruses sätestatud nõuete
täitmisele konsortsiumlepingu, milles määratakse:
1)
tippkeskusesse kuuluvate uurimisrühmade õigused ja kohustused
tegevuskava elluviimisel;
2) teadus- ja arendusasutus, kellele
laienevad kogu taotluse ulatuses käesolevas määruses taotlejale ning
toetuse saajale kehtestatud õigused ja kohustused.
§ 10. Taotleja kohustused
Toetuse taotleja on kohustatud:
1) vastama toetuse taotleja ja
taotluse kohta esitatud küsimustele;
2) võimaldama kontrollida
taotluse nõuetele vastavust ning esitatud andmete vastavust
tegelikkusele, sh teostada paikvaatlust;
3) esitama ettenähtud
vormil, viisil ja tähtajaks nõutud informatsiooni;
4)
teavitama viivitamatult kirjalikult kõigis esitatud andmetes toimunud
muudatustest või asjaoludest, mis mõjutavad või võivad mõjutada taotluse
rahuldamise või mitterahuldamise otsuse langetamist;
5) tõendama
taotluse menetleja nõudmisel meetme tingimustes ettenähtud
omafinantseeringu või muude vahendite või dokumentide olemasolu;
6)
täitma teisi õigusaktides sätestatud kohustusi.
§ 11. Taotlusele esitatavad nõuded
(1) Taotluses määratletud ühes või mitmes teadus- ja arendusasutuses tegutsevate uurimisrühmade koostöö eeldatav tulemus peab vastama meetme eesmärkidele, teadus- ja arendusasutuse, kelle koosseisu uurimisrühm kuulub, teadus- ja arendustegevuse arengukavale ning tippkeskuse loomise eesmärkidele ja tegevuskavale.
(2) Tippkeskuse moodustavatesse uurimisrühmadesse kuuluvad rahvusvaheliselt kõrgel tasemel tulemusi saavutanud teadustöötajad ja õppejõud või ainult teadustöötajad või ainult õppejõud.
(3) Iga tippkeskus, uurimisrühm ja lõikes 2 nimetatud isik saab olla nimetatud ainult ühes taotluses, kaasatuna ainult ühte uurimisrühma.
(4) Tippkeskuse uurimisrühmaks oleva sihtfinantseeritava teadusteema või muu kõrgetasemelise jooksva uurimisprojekti liige esitatakse ainult ühe uurimisprojekti liikmena nii ühe tippkeskuse taotluse kui kõikide tippkeskuste taotluste lõikes.
(5) Taotlus peab vastama «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse»
§ 15 lõikes 1 toodud nõuetele ning lisaks tuleb taotluses kirjeldada:
1)
tippkeskuse tegevuse põhieesmärgid ja meetodid;
2)
uurimisrühmade liikmete senine teadus- ja arendustegevus ning
teaduspotentsiaal;
3) uurimisrühmade tegevused ja oodatavad tulemused;
4)
tippkeskuse tegevusega seotud infrastruktuuri olemasolu ja kava selle
arendamiseks;
5) uurimisrühmade koostöö otstarbekus, eeldatavad
tulemused, teaduslik uudsus ja tekkiv lisaväärtus;
6)
tippkeskuse eeldatav tähtsus teadusele ning Euroopa Liidu ja Eesti
sotsiaalmajanduslikule arengule ja kultuurile.
(6) Taotlus esitatakse rakendusüksuse kinnitatud taotlusvormil vastavalt eesti ja inglise keeles läbi Eesti Teadusinfosüsteemi. Taotluse allkirjastamisel lähtutakse «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 15 lõike 1 punktist 7.
(7) Käesoleva määruse § 9 lõikes 3 nimetatud juhul lisatakse taotlusele konsortsiumlepingu koopia.
3. peatükk
TAOTLUSTE ESITAMINE JA MENETLEMINE
§ 12. Taotlusvooru väljakuulutamine
(1) Teaduse tippkeskustele toetuse andmiseks kuulutab rakendusüksus ühe kuu jooksul käesoleva määruse jõustumisest avalikult välja taotlusvooru arvestusega, et taotlusvooru väljakuulutamisest kuni taotluste esitamise viimase päevani jääb vähemalt 45 kalendripäeva.
(2) Teave taotlusvooru kohta avaldatakse kahes üleriigilise levikuga päevalehes.
§ 13. Taotluse menetlemine
(1) Taotluse menetlemine koosneb selle registreerimisest, taotluse nõuetele vastavuse kontrollist ning taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse tegemisest.
(2) Taotluse menetlemise korraldab rakendusüksus arvestusega, et taotluste esitamise viimasest päevast kuni otsuse tegemiseni ei või kuluda rohkem kui 4 kuud.
(3) Taotluste nõuetele vastavuse kontrolli viib 10 tööpäeva jooksul
registreerimisest läbi rakendusüksus, kes:
1) kontrollib
lähtudes «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 15
lõigetest 2–4 taotleja ja taotluse tehnilist vastavust nõuetele ning
kohustuslike lisadokumentide olemasolu, vajadusel kaasates nendeks
tegevusteks eksperte;
2) informeerib juhul, kui taotluses esineb
puudusi, sellest viivitamatult taotlejat ja annab kuni 10 tööpäeva
puuduste kõrvaldamiseks;
3) lõpetab taotluse menetlemise juhul,
kui punktis 2 nimetatud tähtaja jooksul puudusi ei kõrvaldata.
(4) Lõike 3 punktis 2 nimetatud juhul pikeneb rakendusüksusele antud taotluste nõuetele vastavuse kontrolli tähtaeg taotlejale puuduste kõrvaldamiseks antud tähtaja võrra.
§ 14. Taotluse hindamine
(1) Käesoleva määruse § 11 nõuetele vastavaks tunnistatud taotluste hindamiseks moodustab rakendusüksus välisekspertidest ning siseriiklikest komisjoniliikmetest koosneva hindamiskomisjoni ja nimetab selle juhi. Hindamiskomisjoni koosseisu, töökorra ning taotluste hindamis- ja valikumenetluste juhendi kinnitab rakendusüksus kooskõlastatult Haridus- ja Teadusministeeriumiga.
(2) Taotluste individuaalse hindamise tulemusena moodustatakse pingerida lähtudes igale taotlusele antud koondhindest.
(3) Koondhinne moodustub järgmiselt:
1) 50 protsenti
koondhindest – senise uurimistöö teaduslik tase, uurimisrühmade liikmete
eelneva teadustöö tulemused – hindavad hindamiskomisjoni väliseksperdid
skaalal 1 (mitterahuldav) kuni 5 (suurepärane);
2) 30
protsenti koondhindest – punktis 1 toodud hindamisel vähemalt hinde 4
saanud taotluse tippkeskuse tegevuskava kvaliteet, uurimisrühmade
koostöö otstarbekus, eeldatavad tulemused, teaduslik uudsus ja
lisaväärtus – hindavad hindamiskomisjoni väliseksperdid skaalal 1
(mitterahuldav) kuni 5 (suurepärane);
3) 20 protsenti
koondhindest – punktis 1 toodud hindamisel vähemalt hinde 4 saanud
taotluse tippkeskuse olulisus Eesti ja Euroopa Liidu
sotsiaalmajanduslikule arengule ja kultuurile pidades silmas erinevate
valdkondade tasakaalustatud esindatust – hindavad kõik hindamiskomisjoni
liikmed skaalal 1 (mitterahuldav) kuni 5 (suurepärane).
(4) Lõike 3 punktis 1 toodud hindamisel vähemalt hinde 4 saanud taotlusele annavad väliseksperdid hinnangu, kas taotluses näidatud tippkeskuse tegevusega seotud infrastruktuur on piisav ning sobiv tippkeskuse eesmärkide saavutamiseks.
(5) Lõike 3 punktis 1 toodud hindamiseks lisab rakendusüksus taotlusele taotlejaga kooskõlastatud kokkuvõtlikud andmed taotluses näidatud tippkeskuse teadustöö tulemuste (publikatsioonid ja tsiteeringud) kohta.
(6) Hindamiskomisjon esitab rakendusüksusele taotluste pingerea ning iga taotluse kohta hindamisraporti koos motiveeritud ettepanekuga rahuldada taotlus taotletud mahus, rahuldada taotlus taotletust väiksemas mahus või jätta taotlus rahuldamata.
§ 15. Otsus taotluse rahuldamise või mitterahuldamise kohta
(1) Hindamiskomisjoni töö tulemuste põhjal teeb rakendusüksus otsuse:
1)
rahuldada taotlus taotletud mahus;
2) rahuldada taotlus taotletust
väiksemas mahus ning vajadusel muuta toetatavaid tegevusi, kui taotluses
toodud eesmärgid on seeläbi saavutatavad või
3) jätta
taotlus rahuldamata.
(2) Juhul kui hindamiskomisjoni esitatud taotluste pingereas on mitmel taotlusel võrdne koondhinne, on eelis taotlusel, mida hinnati § 14 lõike 3 punkti 1 alusel kõrgema hindega. Juhul kui ka siis on tulemus võrdne, eelistatakse ajaliselt varem esitatud taotlust.
(3) Lõike 1 punktis 2 nimetatud otsuse võib teha vaid taotleja nõusolekul. Kui taotleja ei ole taotluse väiksemas mahus rahuldamisega nõus ja taotluse täieliku rahuldamise otsust ei ole võimalik teha, teeb rakendusüksus taotluse rahuldamata jätmise otsuse.
(4) Rakendusüksus teeb taotluse rahuldamata jätmise otsuse, kui taotlus
ei vasta nõuetele või kui esineb vähemalt üks alljärgnevatest
asjaoludest:
1) taotluses on teadlikult esitatud ebaõigeid või
mittetäielikke andmeid;
2) taotleja mõjutab pettuse või
ähvardusega või muul õigusvastasel viisil otsuse tegemist;
3)
taotleja ei võimalda teostada taotluse nõuetele vastavuse kontrolli;
4)
käesolevas määruses esitatud muud nõuded ei ole täidetud.
(5) Taotlus tagastatakse ja menetlus lõpetatakse, kui taotleja on esitanud enne taotluse rahuldamise otsuse tegemist avalduse taotluse menetlemise lõpetamiseks.
(6) Taotluse rahuldamise otsuses täpsustatakse toetuse saaja õigusi ja
kohustusi ning kehtestatakse tingimusi, sätestades muuhulgas:
1)
otsuse tegemise kuupäeva;
2) otsuse tegemise põhjenduse ja aluse;
3)
toetuse saaja;
4) toetatava tippkeskuse nime;
5) toetuse
maksimaalse suuruse summana Eesti kroonides ja osakaaluna projekti
abikõlblikest kuludest;
6) kulude ja tegevuste abikõlblikkuse
perioodi;
7) toetuse tagasinõudmise alused;
8) aruannete
esitamise tähtajad ja väljamaksetaotluste esitamise tingimused.
(7) Taotluse rahuldamata jätmise otsuses märgitakse:
1)
otsuse tegemise kuupäev;
2) otsuse tegemise põhjendus ja alus;
3)
toetuse taotleja;
4) taotluses oleva tippkeskuse nimi.
(8) Otsus taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise kohta toimetatakse taotlejani kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis viie tööpäeva jooksul pärast otsuse tegemist.
(9) Taotleja võib otsuse peale esitada vaide «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» §-s 34 sätestatud alusel. Vaide lahendab rakendusasutus «Haldusmenetluse seaduses» sätestatud korras.
§ 16. Taotluse rahuldamise otsuse muutmine ja kehtetuks tunnistamine
(1) Taotluse rahuldamise otsuse muutmise avalduse esitamine, menetlemine ja taotluse rahuldamise otsuse muutmine toimub «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 18 lõikes 3 sätestatud korras.
(2) Taotluse rahuldamise otsusega kinnitatud tippkeskuse eelarvet võib toetuse saaja ilma taotluse rahuldamise otsuse muutmise avaldust esitamata muuta juhul, kui vastav muudatus on väiksem kui 10 protsenti eelarvest või väiksem kui 100 000 krooni ning toetuse saaja teavitab vastavast eelarve muutusest rakendusüksust.
(3) Juhul kui taotluse rahuldamise otsusega kinnitatud tippkeskuse tegevuskava muutub olulisel määral või muutub enam kui 10 protsenti tippkeskuse eelarvest, esitab toetuse saaja uuendatud tegevuskava ning eelarve enne selle rakendamist rakendusüksusele heakskiitmiseks.
(4) Taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistamine toimub «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 18 lõikes 6 sätestatud korras.
4. peatükk
TOETUSE KASUTAMINE
§ 17. Toetuse saaja kohustused
Toetuse saaja tagab tippkeskuse juhtimise ja tegevuskava elluviimise
taotluse rahuldamise otsuses määratud tähtaegade ja tingimuste kohaselt,
sealhulgas:
1) kasutab toetust vastavuses esitatud taotluse ja
taotluse rahuldamise otsusega;
2) esitab rakendusüksusele tähtaegselt
nõutud informatsiooni ja aruandeid;
3) tagab, et toetuse saaja
raamatupidamises on toetatava tippkeskuse kulutused ja neid kajastavad
kulu- ja maksedokumendid muudest toetuse saaja kulu- ja
maksedokumentidest selgelt eristatavad;
4) säilitab taotluse, toetuse
ja tegevuskava elluviimisega seonduva dokumentatsiooni ja muud asjaga
seotud materjalid ning tagab nende säilimise vähemalt 2025. aasta
31. detsembrini;
5) võimaldab teostada kuludokumentide auditit
ja järelevalve toiminguid vastavalt «Perioodi 2007–2013
struktuuritoetuse seaduse» § 22 punktis 8 sätestatule ning kontrolli
vastavalt «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 7 lõikele 3
ja § 8 lõikele 2;
6) võimaldab järelevalvet
teostavale isikule juurdepääsu projekti teostamisega seotud ruumidesse
ja territooriumile, mida toetuse saaja omab, rendib või muul moel
kasutab;
7) annab audiitori ja järelevalvet teostava isiku kasutusse
kõik projekti teostamisega seotud andmed ja dokumendid kolme tööpäeva
jooksul nõudmisest arvates;
8) osutab auditi ja järelevalve
kiireks läbiviimiseks igakülgset abi;
9) järgib projekti
elluviimisega seotud hangete läbiviimisel «Riigihangete seaduses»
kehtestatud nõudeid;
10) tagab projekti elluviimiseks vajalike
õigusaktides ette nähtud lubade olemasolu ja kooskõlastuste läbiviimise;
11)
tagab õigusaktides sätestatud korras toetuse kasutamisel tekkiva vara
arvelevõtmise ja toetuse saaja omandisse registreerimise ning kõigi
omandi tekkimisega seotud avalik-õiguslike koormatiste tasumise ja muude
õigusaktidest tulenevate kohustuste täitmise;
12) tagab
meeste ja naiste võrdõiguslikkuse, keskkonnakaitsenõuete ja
konkurentsireeglite järgimise;
13) lähtub oma tegevuses Euroopa
Ühenduste Komisjoni soovitusest (EÜ) nr 251/2005 Euroopa teadlaste harta
ja teadlaste töölevõtmise juhendi kohta;
14) tagab
projekti eesmärgi täitmiseks vajaliku vara säilimise ja sihtotstarbelise
kasutamise ettenähtud tingimustel ja kooskõlas nõukogu määruse (EÜ)
nr 1083/2006 artiklis 57 sätestatuga vähemalt viie aasta jooksul,
arvates projekti abikõlblikkuse perioodi lõppemisest;
15)
näitab toetuse kasutamisel, et tegemist on Eesti riigieelarve
vahenditega, sealhulgas selgelt eristatavana ja kasutades selleks
ettenähtud sümboolikat ning teavitustegevusi, et tegemist on toetuse
abil elluviidava projektiga;
16) hoiab talle kasutamiseks antud
sümboolikat heaperemehelikult ja tagastab selle vastavasisulise nõude
esitamisel;
17) informeerib rakendusüksust ja -asutust projekti
elluviimist takistavatest asjaoludest ning kavandatavatest projektiga
seotud muudatustest;
18) informeerib kirjalikult rakendusasutust
muudatustest toetuse saaja omandisuhetes;
19) maksab rakendusüksuse
poolt tagasinõutava toetuse tagasi tagasinõudmise otsuses märgitud
summas ja tähtpäevaks. Tagastatava summa jäägilt arvestatakse intresse
ja viiviseid vastavalt «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse»
§-le 28;
20) täidab teisi «Perioodi 2007–2013
struktuuritoetuste seaduse» ja selle alusel antud õigusaktides, toetuse
rahuldamise otsuses ning käesolevas määruses sätestatud kohustusi.
§ 18. Toetuse väljamaksete tegemine
(1) Toetuse saaja esitab väljamakse tegemiseks taotluse rakendusüksusele vastavalt taotluse rahuldamise otsusele.
(2) Toetuse väljamaksete tegemisel lähtutakse «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 23 lõikest 4.
(3) Toetuse väljamakse taotluse aluseks tasutud kuludokumentide alusel
on rakendusüksusele esitatud:
1) abikõlblikku kulu tõendavad
raamatupidamise algdokumendid või nende kinnitatud koopiad;
2)
abikõlblikku kulu tõendavad dokumendid pangaülekannete kohta;
3)
seletuskiri kulude kohta
4) rakendusüksuse nõudel muud kulude
tõendamiseks vajalikud dokumendid.
(4) Väljamakse tasumata kuludokumentide alusel võib teha riigiasutusele.
(5) Väljamakse osaliselt tasutud kuludokumentide alusel võib teha juhul, kui see on sätestatud taotluse rahuldamise otsuses.
(6) Väljamakse tegemise taotlust menetleb rakendusüksus 20 tööpäeva jooksul alates väljamakse taotluse esitamisest rakendusüksusele.
(7) Rahuldatud taotluse alusel väljamakse tegemiseks vajalikud andmed sisestab rakendusüksus lõikes 6 nimetatud tähtaega arvestades struktuuritoetuste registrisse.
(8) Väljamakse tegemisest keeldumise otsus tehakse juhul, kui käesolevas määruses ning teistes õigusaktides toetuse saajale, kuludele või väljamakse tegemise taotlusele esitatud nõuded ei ole täidetud.
(9) Viimane väljamakse tehakse toetuse saajale pärast lõpparuande esitamist, kuid mitte hiljem kui neli kuud pärast abikõlblikkuse perioodi lõppemist.
(10) Enne lõpparuande aktsepteerimist on võimalik välja maksta kuni 95 protsenti toetuse kogu eelarvest.
§ 19. Rakendusüksuse õigused ja kohustused
(1) Rakendusüksusel on õigus:
1) kontrollida tegevuskava
elluviimist toetuse saaja territooriumil, ruumides või mis tahes muul
moel, samuti toetuse saaja raamatupidamist ning toetuse kasutamise
tingimuste täitmist, sealhulgas teostada järelevalvet ja paikvaatlust;
2)
keelduda toetuse väljamaksmisest, kui toetuse saaja majanduslik olukord
on selliselt halvenenud, et toetuse kasutamine või tegevuskava
elluviimine on ohustatud või kui toetuse saaja rikub «Perioodi 2007–2013
struktuuritoetuse seaduse» või selle alusel antud õigusaktides
sätestatud tingimusi;
3) osaleda vaatlejana riigihankekomisjoni
töös;
4) teostada vajadusel hangete eelkontrolli;
5)
vajadusel algatada toetuse rahuldamise otsuse muutmine, teavitades
toetuse saajat sellest eelnevalt kirjalikult;
6) teostada muid
«Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» ja selle alusel antud
õigusaktides ning käesolevas määruses sätestatud toiminguid.
(2) Rakendusüksusel on vastavalt «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» §-dele 26–28 õigus nõuda toetuse saajalt toetuse osalist või täielikku tagastamist, kui toetuse saaja rikub «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» või selle alusel antud õigusaktides sätestatud tingimusi või kaldub kõrvale taotluses või toetuse taotluse rahuldamise otsuses sätestatust.
(3) Rakendusüksusel on kohustus:
1) sisestada toetuse taotluse,
seire, järelevalve ja muud andmed struktuuritoetuse riiklikku
registrisse;
2) teostada seiret ja järelevalvet toetuse kasutamise
kohta;
3) koostada meetme seirearuanne ja lõpparuanne, kontrollida ja
kinnitada aruandes sisalduvate andmete õigsus ning edastada andmed
rakendusasutusele;
4) vaadata läbi, vajadusel täiendada ning
kooskõlastada toetuse saaja koostatud lõpparuanne ning edastada see
rakendusasutusele teadmiseks;
5) anda toetuse saajale selgitusi
toetuse andmist ja kasutamist puudutavates küsimustes ning esitada
toetuse andmise ja kasutamise aruandluse jaoks vajalikke andmeid;
6)
koostada ja avalikustada toetuse andmise ja kasutamise kohta ülevaateid;
7)
teostada struktuuritoetuse järelevalvet, sh teha ettekirjutusi ning
jälgida ettekirjutuste täitmist;
8) teavitada
rakendusasutust rikkumistest;
9) menetleda väljamakseid,
sh kontrollida kulude abikõlblikkust;
10) säilitada toetuse
andmise ja kasutamisega seotud dokumente vähemalt 2025. aasta
31. detsembrini;
11) järgida muid «Perioodi 2007–2013
struktuuritoetuse seaduse» ja selle alusel antud õigusaktides ning
käesolevas määruses sätestatud nõudeid.
5. peatükk
SEIRE JA ARUANDLUS
§ 20. Seire
(1) Toetuse kasutamise aruanded esitatakse rakendusüksusele vastavalt taotluse rahuldamise otsuses sätestatule. Aruannete kogumise korraldab rakendusüksus.
(2) Kui tippkeskuse seire tulemustest lähtub vajadus tippkeskuse edasise toetamise peatamiseks või lõpetamiseks, langetab rakendusüksus antud küsimuses otsuse, sh otsuse väljamakstud toetuse tagasinõudmise osas.
§ 21. Aruandlus
(1) Abikõlblikkuse perioodil, aga mitte hiljem, kui kolme aasta möödumisel taotluse rahuldamise otsuse tegemisest korraldab rakendusüksus väliseksperte kaasates vahehindamise tippkeskuse tegevuskava elluviimise ja toetuse kasutamise hindamiseks.
(2) Vahehindamiseks esitab toetuse saaja vahearuande, mis koosneb:
1)
tegevusaruandest, kus antakse ülevaade tippkeskuse teostatud tegevustest
ja saavutatud tulemustest, erinevused taotluses püstitatud eesmärkidega
võrreldes ning antakse hinnang tegevuste ja võimalike muudatuste kohta
abikõlblikkuse perioodi lõpuni;
2) finantsaruandest.
(3) Vahehindamise tulemusena otsustab rakendusüksus, kas:
1)
jätkata tippkeskuse toetamist vastavalt taotluse rahuldamise otsusele;
2)
muuta taotluse rahuldamise otsust ja jätkata tippkeskuse toetamist või
3)
muuta taotluse rahuldamise otsust ja lõpetada tippkeskuse toetamine.
(4) Toetuse saaja esitab mitte hiljem kui kolm kuud pärast
abikõlblikkuse perioodi lõppemist lõpparuande, mis koosneb:
1)
tegevusaruandest, milles esitatakse kokkuvõte abikõlblikkuse perioodil
teostatud peamistest tegevustest ja olulisematest saavutatud tulemustest
ning nende erinevus taotluses kavandatud tegevuste ja püstitatud
eesmärkidega;
2) finantsaruandest, milles esitatakse kokkuvõte
kõigist abikõlblikkuse perioodil tehtud kuludest, nende erinevustest
võrreldes planeeritud kuludega ning erinevuste põhjendused.
(5) Toetuse saaja esitab üks aasta ja kolm aastat pärast tegevuskava elluviimist rakendusüksusele Eesti Teadusinfosüsteemi kaudu aruande tippkeskuse tegevussuundade jätkusuutlikkusest, tulemustest ja mõjust pärast abikõlblikkuse perioodi lõppu, erinevused võrreldes taotluses ja lõpparuandes toodud tippkeskuse eeldatava jätkusuutlikkuse, tulemuste ja mõjuga ning erinevuste põhjendused.
Minister Tõnis LUKAS |
Kantsler Sirje JÕGISTE |