Hagudi Põhikooli põhimäärus
Vastu võetud 27.03.2008 nr 8
Määrus kehtestatakse «Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse» paragrahvi 12 lõigete 3 ja 4 ning Rapla Vallavolikogu 27. veebruari 2003. a määruse nr 13 «Rapla Vallavalitsuse hallatavate asutuste põhimääruste kinnitamise ja muutmise kord» punkti 1 alapunkti 1.1 alusel.
I. Peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Õppeasutuse nimetus on Hagudi Põhikool.
§ 2. Õppeasutuse liik on lasteaed-põhikool.
§ 3. Hagudi Põhikool (edaspidi kool) on Rapla Vallavalitsuse (edaspidi vallavalitsus) valit-semisalas tegutsev munitsipaalõppeasutus.
§ 4. Kooli aadress on Kooli tn 1, Hagudi alevik, Rapla vald, Rapla maakond.
§ 5. Koolis toimub suhtlemine ning õppe- ja kasvatustöö eesti keeles.
§ 6. Kooli ülesanne on luua eeldused oma elu, õppimise ja tööga toimetuleva ning ühiskonna arengule kaasaaitava isiksuse kujundamiseks.
§ 7. Kool:
1) võimaldab koolieast noorematele lastele hoidu ja alushariduse omandamist;
2) loob kooliealistele lastele kodulähedase õppimisvõimaluse 1.-9. klassini;
3) nõustab vajadusel vanemaid pedagoogilistes küsimustes;
4) organiseerib klassivälist tegevust ja huviringe;
5) võib korraldada ja läbi viia kursusi, seminare, konverentse ja laagreid;
6) võib organiseerida täiendõpet;
7) võib ette näha õppekavaväliseid tegevusi, mida ei tasustata kooli eelarvest (lastevanemate kulul töötavad ringid).
§ 8. Koolil on oma eelarve, pitsat, sümboolika ja lipp.
§ 9. Kooli teeninduspiirkonna kinnitab Rapla Vallavolikogu (edaspidi vallavolikogu).
§ 10. Lasteaia aastaringse või hooajalise tegutsemise ja lasteaia päevase lahtiolekuaja otsustab vallavalitsus hoolekogu ettepanekul.
§ 11. Kool juhindub oma tegevuses Eesti Vabariigi seadustest ja nende alusel antud õigusaktidest, käesolevast põhimäärusest ja arengukavast.
§ 12. Kooli tegevuse aluseks on Haridus- ja Teadusministeeriumi poolt väljaantud koolitusluba.
§ 13. Koolil on arengukava, mis sisaldab tegevuskava kolmeks aastaks ja selle uuendamise korda. Arengukava kinnitab vallavolikogu.
§ 14. Kooli põhimääruse kinnitamine ja muutmine toimub vallavolikogu poolt sätestatud korras.
II. Peatükk
STRUKTUUR
§ 15. Kool jaguneb lasteaiaosaks, kus direktor moodustab vastavalt vajadusele sõime- ja lasteaiarühma 2-7 aastastele lastele ja kooliosaks, mis koosneb üheksast klassist (I-IX klass).
III. Peatükk
TEGEVUSE EESMÄRGID JA ÜLESANDED
§ 16. Kooli tegevuse põhiülesandeks on luua igakülgsed võimalused ja tingimused lapse kujunemiseks pidevalt arenevaks isiksuseks, anda alus- ja põhiharidust lähtuvalt riiklikust õppekavast. Lähtudes kooli õppe- ja kasvatustöö eesmärkidest jõuda kõikides vanuseastmetes õppekavas esitatud pädevuseni. Antud eesmärkide saavutamine toimub kõikides koolitegevuse valdkondades: igapäevases õppetöös, klassitunnis, õppekäikudel, matkadel, ekskursioonidel, koolivälises tegevuses, koostöös koduga ja üldsusega.
§ 17. Kooli eesmärgiks ja ülesandeks on:
1) kasvatada ja õpetada last armastama oma kodu, kodukohta, koduvalda ja Eestimaad;
2) austama oma kaaslast ja iseennast, täiskasvanuid enda ümber;
3) tähelepanu pöörama headusele ja üksteise mõistmisele;
4) hoidma oma kooli ja koolivara;
5) õpetada lapsi õppima, tagada lastele oskused õppida ja tegutseda ise ning koos teistega, luua arusaam õppimise vajadusest ja iseenda arendamise vajalikkusest kogu eluaja jooksul;
6) kasvatada lapsest loodust hoidev ja säästev inimene;
7) õpetada last nägema ilu eneses ja enda ümber, seda looma ja hoidma.
IV. Peatükk
KOOLI VASTUVÕTMINE, KOOLI VAHETUS JA KOOLIST
LAHKUMINE
§ 18. Lasteaeda võetakse lapsi ja kooli õpilasi vastu vastavalt vallavalitsuse poolt kehtestatud kordadele.
§ 19. Koolikohustuslike laste arvestust peab vallavalitsus.
§ 20. Õpilaste arvestust peetakse õpilasraamatus.
§ 21. Koolikohustus kestab põhikooli lõpetamiseni või vanusepiirini, mis on sätestatud seadusandlusega.
§ 22. Koolikohustuse täitmist kontrollib ja loob tingimused selle täitmiseks vallavalitsus koostöös kooliga.
§ 23. Õpilaste ühest koolist teise üleminek, koolist lahkumine ja väljaheitmine toimub haridus- ja teadusministri määrusega kehtestatud korras.
§ 24. Koolist lahkumisel peab õpilane tagastama tema kasutuses olnud kooli vara.
V. Peatükk
ÕPPE- JA KASVATUSKORRALDUSE ALUSED
§ 25. Õppe- ja kasvatustöö korralduse aluseks on kooli õppekava, mis vastab Vabariigi Valitsuse määrusega kinnitatud alushariduse raamõppekavale ja põhihariduse riiklikule õppekavale.
§ 26. Kooli õppekava kinnitab direktor pedagoogilise nõukogu ja õppenõukogu ettepanekul, kuulates ära hoolekogu arvamuse.
§ 27. Alushariduse õppekava läbinuile antakse välja õiend. Põhihariduse läbinuile väljastatakse lõputunnistus, mille vormi kinnitab Vabariigi Valitsus.
§ 28. Õppe- ja kasvatustööga seotud probleeme lahendab pedagoogiline nõukogu ja õppenõukogu vastavalt oma tegevuskorrale.
§ 29. Koolil on direktori poolt kinnitatud üldtööplaan ja lasteaia tegevus- ja päevakava.
§ 30. Õppekava täitmise tagamiseks ja toetamiseks kasutatakse haridus- ja teadusministri poolt kehtestatud korras riiklikule õppekavale vastavaks tunnistatud õpikuid, töövihikuid, tööraamatuid ning muid õppevahendeid ja -materjale.
§ 31. Rühmas ja klassis õppetööks vajalikud õpikud, töövihikud ja tööraamatud valib õpetaja.
§ 32. Õppeaasta algab 1. septembril ja lõpeb 31. augustil. Õppeaasta koosneb õppeperioodidest ja koolivaheaegadest.
§ 33. Õppeaastas on 175 õppepäeva (35 nädalat).
§ 34. Õppetöö põhivormiks on õppetund. Õppetundide arv ja järjekord õppepäevas määratakse tunniplaaniga, mille kinnitab direktor ja haldab direktori asetäitja õppe- ja kasvatustöö alal.
§ 35. Õppetunni pikkus on 45 minutit, vahetund 10 minutit ja söögivahetund 20 minutit.
§ 36. Koolis õpetatakse alates 2. klassist A-võõrkeelena inglise keelt ja 6. klassist B-võõrkeelena vene keelt.
§ 37. Koolis töötab pikapäevarühm nendele õpilastele, kes elavad koolist kaugel või kelle vanemad on avaldanud soovi lapse järelevaatamiseks peale õppetundide lõppu. Töö pikapäevarühmas toimub igal koolipäeval õpetaja juhendamisel.
§ 38. Õpilastele, kellel on individuaalsest arengust tingitud mahajäämus või õpiraskused, võimaldatakse õpiabi parandusõppe rühmas.
§ 39. Õpilaste hindamine toimub haridus- ja teadusministri määrusega kehtestatud korras.
§ 40. Esimese klassis kasutatakse sõnalist hinnangut. Hindamist alustatakse 2. klassist.
§ 41. Enne sügis-, jõulu- ja kevadvaheaja algust on klassitunnistus vaadatav e-koolist. Paberkandjal klassitunnistused antakse enne suvevaheaja algust. Lapsevanema või õpilase soovil antakse paberkandjal klassitunnistused ka enne sügis-, jõulu-, kevad- ja suvevaheaja algust.
§ 42. Õpilaste üleviimise järgmisse klassi otsustab õppenõukogu, juhindudes haridus- ja teadusministri poolt kehtestatud korrast.
§ 43. Kooli lõpetamiseks korraldatakse lõpueksamid, mis toimuvad haridus- ja teadusministri määrusega kehtestatud korras.
§ 44. Koolivaheajad, kooli lõpueksamite korraldamise ning kooli lõpetamise tingimused ja korra kehtestab haridus- ja teadusministermäärusega.
§ 45. Õppetööväline tegevus koolis kajastub üldtööplaanis, mis on läbi arutatud õppenõukogus ja kinnitatud direktori käskkirjaga.
VI. Peatükk
LAPSE, ÕPILASE JA VANEMATE ÕIGUSED NING KOHUSTUSED
§ 46. Kooli juhtkond tagab õige õppe- ja kasvatuskorralduse ning laste ja õpilaste tervise kaitse nende viibimisel koolis.
Kooli juhtkonna moodustavad direktor, direktori asetäitja õppe- ja kasvatustöö alal, huvijuht ja infojuht. Sõnaõigusega võivad juhtkonna nõupidamistest osa võtta töötajate usaldusisik ja hoolekogu esimees. Juhtkonna töökord on kehtestatud direktori käskkirjaga.
§ 47. Õpilase õigused ja kohustused on määratud õpilaste kodukorras.
§ 48. Lapsel on õigus:
1) saada õppekavas ettenähtu omandamiseks pedagoogidelt abi;
2) kasutada kooli rajatisi, ruume, õppe-, spordi-, tehnilisi ja muid vahendeid;
3) saada ettenähtud korras ainelist abi selleks eraldatud summadest või fondidest;
4) saada sõidu- ja muid soodustusi Vabariigi Valitsuse ja vallavolikogu poolt kehtestatud ulatuses ja korras. Õpilastele väljastatakse koolis õppimise perioodiks õpilaspilet.
5) valida oma huvidele ja võimetele vastavaid tegevusi väljaspool õppetegevust;
6) kasutada teisi seadusest tulenevaid õigusi.
§ 49. Laps on kohustatud:
1) täitma üldkehtivaid moraali- ja käitumisnorme ning lähtuma oma käitumises tervislikest eluviisidest;
2) täitma koolikohustust. Hilineda või koolist puududa võib ainult mõjuvatel põhjustel vanemate, arsti, direktori või klassijuhataja loal;
3) õppima võimete kohaselt;
4) hoidma kooli vara. Selle rikkumisel on vanemad kohustatud hüvitama materiaalse kahju;
5) täitma kooli kodukorda ja kandma selle rikkumise eest vastutust;
6) täitma teisi seadusest tulenevaid kohustusi.
§ 50. Vanema(te)l on õigus:
1) nõuda vajalike tingimuste loomist laste mitmekülgseks arenguks ja kasvamiseks ning ühistegevuse tagamiseks koolis, aidates ise kaasa nende tingimuste loomisele;
2) saada teavet kooli töökorralduse kohta;
3) eelneval kokkuleppel tuua last lasteaeda ja viia sealt ära neile sobival ajal lasteaia päevakava järgides;
4) osaleda kooli töös ja juhtimises hoolekogu kaudu;
5) tutvuda kooli õppe-, päeva- ja arengukavaga;
6) pöörduda õpetamise ja kasvatamise küsimustes õpetajate, direktori või hoolekogu poole;
7) kasvatamist, õpetamist ja kooli töökorraldust puudutavate vaidluste lahendamiseks pöörduda direktori, õppenõukogu, hoolekogu või kooli üle järelevalvet teostavate ametiisikute poole.
§ 51. Vanem(ad) on kohustatud:
1) looma lapsele kodus soodsad tingimused arenemiseks, alushariduse omandamiseks ning õppimiseks ja koolikohustuse täitmiseks;
2) maksma igakuiselt kehtestatud ulatuses ja korras lasteaiatasu, mis koosneb koolituskulust ja lapse toidukulust;
3) informeerima kirjalikult õpetajat või direktorit lapse puudumajäämisest või lahkumisest;
4) aitama kaasa kooli kodukorra täitmisele ning kinni pidama lapse tervisekaitse ja tervise edendamise nõuetest.
VII. Peatükk
KOOLI PERSONAL, NENDE ÕIGUSED JA KOHUSTUSED
§ 52. Koolis töötab pedagoogiline ning haldus- ja abipersonal, kellega sõlmib, muudab ja lõpetab töölepingud kooli direktor vastavuses tööseaduste ja muude töösuhteid reguleerivate õigusaktidega.
§ 53. Kooli personali koosseisu määrab direktor kooskõlastatult vallavalitsusega võttes aluseks haridus- ja teadusministri määrusega kinnitatud miinimumkoosseisud.
§ 54. Personali ülesanded ja kohustused, õigused ja vastutus määratakse kindlaks kooli põhimääruse ja töösisekorraeeskirjadega, ametijuhendite ja töölepingutega.
§ 55. Pedagoogidena käsitatakse õpetajaid, direktorit ning direktori asetäitja õppe- ja kasvatusalal.
§ 56. Koolis töötavad lasteaia-, aine- ja klassiõpetajad.
§ 57. Pedagoogi ülesanne on õppe-kasvatustöö suunamine, tunnetusprotsesside juhtimine ja neis osalemine vastastikuse lugupidamise ja üksteise mõistmisel põhineva koostöö alusel.
§ 58. Pedagoog vastutab oma töö tulemuste eest. Kooli direktor hindab pedagoogi tööd laste ja õpilaste teadmiste, oskuste ja vilumuste kvaliteedi ning kasvatustöö tulemuste alusel.
§ 59. Pedagoogilise töö koormus määratakse aine- ja klassiõpetajatel tarifikatsiooniga iga õppeaasta alguseks.
§ 60. Kooli pedagoogide töötasustamise alused kinnitab vallavolikogu ning lasteaia pedagoogide ja õpetajaabide töötasustamise alused kinnitab vallavalitsus. Teiste töötajate palgad määrab direktor kinnitatud eelarve piires, arvestades Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud miinimumpalka.
§ 61. Õpetajate vabade ametikohtade täitmiseks korraldab kooli direktor konkursi, mille läbiviimise korra kinnitab hoolekogu direktori ettepanekul.
§ 62. Haldus- ja abipersonali ülesanne on tagada kooli vara ja ruumide korrasolek ning häireteta töö ja majandamine.
§ 63. Kool võib eelarveliste vahendite olemasolul tööle rakendada spetsialiste (psühholoog, sotsiaalpedagoog jne), kui see on tingitud õppe- ja kasvatusprotsessi täiustamise vajadustest.
§ 64. Pedagoogide ametikohale vastavuse ja tema kvalifikatsiooni ning töö tulemuslikkust arvestava ametijärgu määramiseks korraldatakse atesteerimine. Atesteerimise tingimused ja korra kehtestab haridus- ja teadusminister määrusega.
§ 65. Personalil on keelatud avalikustada lapselt saadud teavet lapse perekonna kohta.
§ 66. Lapse/õpilase koduse ebarahuldava kasvukeskkonna kohta on personal kohustatud andma teavet kooli direktorile, kes informeerib olukorrast valla sotsiaaltöötajat.
§ 67. Kooli ja kodu koostöö koordineerimiseks kutsub lasteaiaõpetaja või klassijuhataja kokku lastevanemate koosoleku vähemalt kaks korda õppeaasta jooksul.
§ 68. Pedagoogid:
1) loovad tingimused laste kasvatamiseks ja õpetamiseks vastastikusel lugupidamisel ning üksteisemõistmisel põhinevas koostöös laste ja nende koduga;
2) vastutavad lapse elu, tervise ning turvalisuse eest lapse lasteaias või koolis viibimise ajal;
3) tagavad kehtiva õppekava, tegevus- ja päevakava järgimise lasteaias ning vastutavad oma aine õpetamise kvaliteedi eest koolis;
4) valmistavad lapsi ette kooli astumiseks;
5) nõustavad lapsevanemaid pedagoogilistes küsimustes;
6) vastutavad õppevahendite ja muu kooli vara säilimise, sihipärase kasutamise ja korrashoiu eest.
§ 69. Muud töötajad:
1) tagavad kooli majandusliku teenindamise, pedagoogide abistamise ning häireteta töö;
2) tagavad laste tervisliku ja häireteta toitlustamise;
3) tagavad lasteasutuse vara säilimise ning selle taastamise ja täiendamise;
4) jälgivad kooli territooriumi, ruumide ja sisseseadete seisukorda, töökaitse ja tuleohutuse vahendite korrasolekut, rakendavad abinõusid nende õigeaegseks remondiks.
VIII. Peatükk
JUHTIMINE
§ 70. Kooli juhib direktor. Direktor on kooli seaduslik esindaja oma töölepingu kehtivuse ajal.
§ 71. Direktori vaba ametikoha täitmiseks korraldatakse avalik konkurss. Konkursi kuulutab välja ja selle läbiviimise korra kehtestab vallavalitsus.
§ 72. Direktoriga sõlmib, peatab, muudab ja lõpetab töölepingu vallavanem.
§ 73. Direktori ülesandeks on viia koolis ellu riiklikku hariduspoliitikat, tagada kooli häireteta ja tulemuslik töö ning sisekord. Juhtida kooli õppe-kasvatustegevust ning majandus- ja finantstegevust koos kooli hoolekogu ja õppenõukoguga.
§ 74. Direktor annab välja käskkirju oma pädevuse piirides.
§ 75. Direktoril on õigus teha kooli kasuks kooli pidaja nimel tehinguid ulatuses, mis on vajalik seaduses sätestatud ülesannete täitmiseks.
§ 76. Direktor kannab vastutust kooli üldseisundi ja arengu ning eraldatud rahaliste vahendite õiguspärase ja otstarbeka kasutamise eest.
§ 77. Koolielu juhtimise paremaks korraldamiseks võib kooli direktor kokku kutsuda juhtkonna nõupidamisi.
§ 78. Koolil on õppenõukogu ja lasteaia pedagoogiline nõukogu.
§ 79. Õppenõukogusse kuuluvad kooli pedagoogid ja lasteaia pedagoogilisse nõukogusse kuuluvad lasteaia pedagoogid.
§ 80. Õppenõukogu ja pedagoogilise nõukogu ülesanne on kooli õppe- ja kasvatustegevuse kindlaksmääramine, analüüsimine, hindamine ning juhtimiseks vajalike otsuste tegemine.
§ 81. Õppenõukogu koosolekust on õigus osa võtta hoolekogu esimehel, õpilasoma-valitsuse esindajal, samuti valla esindajal ning kooli õppe- ja kasvatustegevuse üle riiklikku järelevalvet teostaval ametnikul.
§ 82. Õppenõukogu pädevuse ja tegutsemise korra määrab haridus- ja teadusminister määrusega.
§ 83. Kooli edukaks tööks vajalike tingimuste loomiseks moodustab vallavalitsus hoolekogu, kuhu kuuluvad:
1) viis vanemate ja kooli toetavate organisatsioonide esindajat vanemate
üldkoosoleku otsusel;
2) iga lasteaiarühma vanemate poolt õppeaasta algul valitud esindaja;
3) õpetajate esindaja õppenõukogu otsusel;
4) vallavolikogu esindaja.
§ 84. Hoolekogu juhindub oma tegevuses koolieelse lasteasutuse seadusest, põhikooli- ja gümnaasiumiseadusest ning teistest kooli tegevust sätestavatest riiklikest ja kohaliku omavalitsuse õigusaktidest, käesolevast põhimäärusest ja hoolekogu tegutsemise korrast.
§ 85. Direktor on hoolekogu ees aruandekohustuslik.
IX. Peatükk
FINANTSEERIMISE, MAJANDAMISE JA ASJAAJAMISE ALUSED
§ 86. Kooli vara moodustavad koolile valla poolt kasutamiseks ja valdamiseks antud maa, hooned, rajatised, seadmed, inventar ja muu vara.
§ 87. Kool saab rahalised vahendid riigi- ja kohalikust eelarvest, laekumistest sihtfon-didelt, ettevõtete, asutuste, organisatsioonide ja üksikisikute annetustest ning kooli õppekava välisest tegevusest saadud tuludest.
§ 88. Kooli ülalpidamiskulud katab Rapla vald.
§ 89. Kooli eelarve kavandi, mis on eelnevalt heakskiidetud kooli hoolekogu poolt, esitatakse vallavalitsusele. Eelarve kinnitab vallavolikogu.
§ 90. Kooli dokumentatsiooni peetakse vastavalt haridus- ja teadusministri määrusega kehtestatud korras ja kooli asjaajamise korra alusel.
§ 91. Kooli õppekirjanduse kogu kasutamist korraldab Hagudi Raamatukogu töötaja, kes lähtub haridus- ja teadusministri määrusega kehtestatud töökorralduse alustest ning kooskõlastab oma tegevuse direktoriga.
§ 92. Kool esitab oma tegevuse kohta statistilise ja eelarve täitmise aruande õigusaktidega kehtestatud korras ja tähtaegadel.
X. Peatükk
KOOLI REORGANISEERIMINE JA TEGEVUSE LÕPETAMINE
§ 93. Kooli tegevuse korraldab ümber, kujundab ümber või lõpetab vallavalitsus vallavolikogu otsusel seadusega sätestatud korras.
§ 94. Kooli ümberkorraldamisest või tegevuse lõpetamisest teatab vallavalitsus kirjalikult vähemalt kuus kuud enne uue õppeaasta algust haridus- ja teadusministeeriumile, Rapla maavanemale, kooli personalile, lastevanematele ja õpilastele.
§ 95. Kooli tegevuse lõpetamisel tagab vallavalitsus teeninduspiirkonna lastele ja õpilastele võimaluse jätkata alus- ja põhihariduse omandamist teistes valla lasteasutustes ja koolides.
XI. Peatükk
PÕHIMÄÄRUSES MÄÄRATLEMATA KÜSIMUSTE
LAHENDAMISE
KORD
§ 96. Kõik käesolevas põhimääruses määratlemata küsimused lahendab kooli juhtkond koos kooli hoolekogu ja vallavalitsusega.
XII. Peatükk
RAKENDUSSÄTTED
§ 97. Rapla Vallavolikogu 11. septembri 2001. a määrus nr 15 «Hagudi Põhikooli põhimääruse kinnitamine» tunnistatakse kehtetuks.
§ 98. Määrus jõustub 01. septembril 2008. a.
Volikogu esimees Väino SASSI |