Esimese ja teise astme kohtu üle teostatava järelevalve kord
Vastu võetud 10.04.2003 nr 28
RTL 2003, 51, 748
jõustumine 27.04.2003
Muudetud järgmise määrusega (vastuvõtmise aeg, number, avaldamine Riigi Teatajas, jõustumise aeg):
16.05.2008 nr 22 (RTL 2008, 43, 587) 1.06.2008
Määrus kehtestatakse «Kohtute seaduse» § 45 lõike 3 alusel.
§ 1.
Reguleerimisala
Käesolev määrus reguleerib
järelevalvet, mida teostavad Justiitsministeerium ja kohtu haldusdirektor
kinnistusosakonna, registriosakonna (edaspidi kohtu allüksused) tegevuse
üle ning Justiitsministeerium kohtu haldusdirektori üle.
[RTL 2008, 43,
587 − jõust 1.06.2008]
§ 2. Kohtu haldusdirektori teostatav järelevalve
(1) Kohtu haldusdirektori teostatava järelevalve eesmärk on tagada kohtu allüksuste tööülesannete nõuetekohane ja tulemuslik täitmine.
(2) Kohtu haldusdirektori ülesanne on pidevalt kontrollida kohtu allüksuste asjaajamise nõuetekohasust, töö korraldust, kohtu allüksuste tööks vajalike vahendite kasutamist ja jaotamist ning kohtu ja kohtu allüksuste sisekorraeeskirjade järgimist.
(3) Kohtu haldusdirektor ei
teosta järelevalvet kinnistamis- ja kandeotsuste ega registritoimingute sisu
üle.
[RTL 2008, 43,
587 − jõust 1.06.2008]
§ 3. Kohtu
haldusdirektori järelevalvepädevus
Järelevalve tulemusel võib
kohtu haldusdirektor:
1) anda korralduse puuduste kõrvaldamiseks ja
töökorralduse parandamiseks;
2) muuta teenistujale määratud lisatasu või
jätta teenistuja lisatasuta;
3) kohaldada distsiplinaarkaristust või ergutust
ametnikule, kelle ta on ametisse nimetanud või kellega ta on töölepingu
sõlminud, ning teha ettepanek kohaldada ergutust või distsiplinaarkaristust
teenistujale, kelle on ametisse nimetanud justiitsminister;
4) vabastada
teenistuja kohtu allüksuse juhataja või kantselei juhataja ülesannete
täitmisest;
5) rakendada muid õigusaktidega ettenähtud meetmeid.
§ 4. Justiitsministeeriumi teostatav järelevalve
(1) Justiitsministeeriumi teostatava järelevalve eesmärk on tagada kohtu allüksuste ja haldusdirektori tegevuse seaduslikkus ja otstarbekus.
(2) Justiitsministeeriumi ülesanne on pidevalt kontrollida kohtu allüksuste ja haldusdirektori tegevust arvutivõrgu kaudu või kohapeal järelevalvetoiminguid tehes.
(3) Järelevalvet teostavad Justiitsministeeriumi kohtute osakonna ametnikud, kes võivad järelevalvesse kaasata Justiitsministeeriumi teiste struktuuriüksuste ametnikke. Kohtu allüksuse järelevalvesse võib justiitsminister kaasata selle kohtu esindajaid ja teiste kohtute asjaomaste allüksuste teenistujaid ning muude ametkondade spetsialiste.
§ 5. Kohapealne järelevalve
(1) Kohapeal tehakse järelevalvetoiminguid kohapealse järelevalve kontrolliobjektide loetelu alusel. Järelevalve ei pea hõlmama kõiki kontrolliobjekte.
(2) Kohapealne järelevalve on korraline või erakorraline.
(3) Korralise järelevalve kava nähakse igal kalendriaastal ette Justiitsministeeriumi tööplaanis. Korralise järelevalve teostamise aeg tehakse kohtu haldusdirektorile ja kohtu allüksusele teatavaks vähemalt üks nädal ette.
(4) Erakorralist järelevalvet teostatakse justiitsministri käskkirja alusel. Erakorralisest järelevalvest ette ei teatata.
(5) Justiitsminister annab
erakorralise järelevalve teostamiseks korralduse, kui:
1) on teatavaks saanud
kohtu allüksuse või haldusdirektori töövaldkonda reguleerivate õigusaktide
oluline rikkumine;
2) on esitatud kaebus kohtu allüksuse või haldusdirektori
töökorralduse kohta;
3) on vaja hinnata kohtu haldusdirektori töötulemusi
seoses tema katseaja lõpetamisega.
§ 6. Kohapealse järelevalve teostaja õigused
Kohapealse järelevalve
teostajal on õigus:
1) nõuda järelevalvetoiminguteks vajalike dokumentide
esitamist;
2) tutvuda kohtuteenistujate tööga;
3) saada kohtu
haldusdirektorilt, kohtu allüksuse juhatajalt ja teenistujatelt ning kohtu
esindajalt järelevalve ajal tõusetunud küsimuste kohta suulisi ja kirjalikke
seletusi;
4) kohtuda kohtu allüksuse või haldusdirektori töö peale kaebuse
esitanud isikuga;
5) siseneda kohtu ja kohtu allüksuste ruumidesse;
6)
teha ettepanekuid järelevalve ajal ilmnenud puuduste kõrvaldamiseks ja
töökorralduse täiustamiseks ning hoiatada teenistujat, et tema suhtes võib
algatada distsiplinaarmenetluse, kui ta ei täida teenistusülesannet
nõuetekohaselt.
§ 7. Kinnistusosakonna ja registriosakonna kohapealse järelevalve kontrolliobjektid
(1) Kinnistusosakonnas ja registriosakonnas kontrollitakse osakonna töökorraldust. Järelevalve korras ei kontrollita registriotsuste ega kinnistamis- ja kandeotsuste sisu, välja arvatud juhul, kui otsust tehes on eksitud imperatiivse õigusnormi vastu.
(2) Kinnistusosakonnas ja
registriosakonnas kontrollitakse:
1) registripidamistoimingute
tegemist;
2) menetlustähtaegade järgimist;
3) dokumentide säilitamist ja
arhiivipidamist;
4) osakonna koosseisu kohta kehtestatud nõuete täitmist ja
teenistujate atesteerimist;
5) teenistujate tööjaotust ja töökoormust;
6)
kinnistamis- ja abieluvaraasjade ning registriasjade jaotamist;
7)
lahenditest, kannetest ja märgetest asjaosalistele teatamist;
8) registritega
tutvumise ning ärakirjade, väljatrükkide, tõendite ja lipudokumentide
väljastamist;
9) lõivude vastuvõtmise ja arvestamise korraldust;
10)
arvutite riist- ja tarkvara jaotamist ja kasutamist, paljundus- ja muude
seadmete kasutamist ning andmekaitse ja andmeside korraldust;
11) pitsatite,
templite ja turvablankettide hoidmist ja kasutamist;
12) isikute ja vara
turvalisust;
13) seadusest ja muudest õigusaktidest tulenevate muude nõuete
täitmist.
§ 8. [Kehtetu − RTL 2008, 43, 587 − jõust 1.06.2008]
§ 9. Kohtu
haldusdirektori kohapealse järelevalve kontrolliobjektid
(1) Kohtu haldusdirektori üle järelevalvet teostades kontrollitakse kohtu asjaajamist ning personali- ja finantstööd ning seaduste ja muude õigusaktidega ettenähtud nende kohustuste täitmist, mis haldusdirektoril on kohtu allüksuste suhtes.
(2) Kohtu asjaajamise
kvaliteedi selgitamiseks kontrollitakse:
1) seaduste ja kohtu tööd
reguleerivate muude õigusaktide täitmist;
2) dokumentide vormistamist;
3)
infotehnoloogiavahendite kasutamist;
4) kohtu töökorralduse kohta esitatud
avalduste ja kaebuste registreerimist ning nende lahendamise tähtaegade
järgimist;
5) arhiivitööd;
6) asitõendite registreerimist, hoidmist,
üleandmist ja hävitamist;
7) toimikute ja kohtudokumentide
väljaandmist;
8) I ja II astme kohtute statistika ja lahendite andmekogu
pidamist;
9) kohtuasutuses isikute vastuvõtu korraldamist;
10) kohtu
üldist töökultuuri.
(3) Personalitöö kvaliteedi
selgitamiseks kontrollitakse:
1) koosseisu kohta kehtestatud nõuete
täitmist;
2) töökorraldust, sealhulgas töö- ja puhkeaja ning töökoormuse
kavandamist;
3) kohtu personali dokumentide (käskkiri, teenistusleht,
ametijuhend, teenistusse astumiseks esitatavad dokumendid, isikukaart,
tööraamat, palgajuhend ja sisekorraeeskiri) vormistamist;
4)
personalitarkvara PERSONA kasutamist ja andmete sisestamist;
5)
kohtuteenistujatele karistuste ja ergutuste määramist;
6) teenistusse võetud
ametniku vastavust ametikoha suhtes kohaldatavatele nõuetele;
7) ametnike
hindamise korraldamist.
(4) Finantstöö kvaliteedi
selgitamiseks kontrollitakse:
1) «Raamatupidamise seaduse», eelarveliste asutuste raamatupidamise korraldamise eeskirjade, «Avaliku
teenistuse seaduse» ning
finantstegevust ja varade kasutamist reguleerivate muude õigusaktide
järgimist;
2) eelarve koostamist;
3) kassadistsipliini ja
sularahadokumentide vormistamise nõuete järgimist;
4) eelarveliste vahendite
kasutamist;
5) töötasu määramist reguleerivate õigusaktide täitmist;
6)
kulukannete dokumentaalset tõendamist;
7) riigimaksude arvestust ja nende
ülekandmise tähtaegade järgimist;
8) aruannete esitamise nõuete
täitmist;
9) debitoorse ning kreditoorse võlgnevuse seisu ja
dünaamikat;
10) deposiitarve kooskõla deposiitarve pidamise juhendiga;
11)
põhivara ja kuluinventari soetamist ning aastainventuuride tegemist;
12)
lepingute sõlmimist ning arveldamist ja arveldustähtaegade järgimist;
13)
hoonete käitamise kulusid ja nende otstarbekust;
14) transpordi- ja
sidevahendite soetamist ja kasutamist.
§ 10. Kohapealse järelevalve tulemuste tutvustamine
(1) Järelevalve esialgsed tulemused tehakse kohtu allüksuse järelevalve korral kohtu haldusdirektorile ja kohtu allüksuse juhatajale ning kohtu haldusdirektori järelevalve korral haldusdirektorile suuliselt teatavaks vahetult pärast järelevalve lõppemist.
(2) Kohtuteenistujal on õigus saada teavet järelevalve esialgsete tulemuste selle osa kohta, milles käsitletakse tema tegevust. Ta võib tutvuda dokumentidega, millele on esialgsetes tulemustes viidatud kui tema teenistuskohustuste rikkumist tõendavale materjalile.
(3) Kohtuteenistujal on õigus anda seletusi ja esitada vastuväiteid.
§ 11. Järelevalvearuanne
(1) Kohapealse järelevalve tulemuste põhjal koostab Justiitsministeeriumi kohtute osakond järelevalve lõppemisest alates ühe kuu jooksul aruande. Aruanne esitatakse justiitsministrile.
(2) Järelevalvearuandes
esitatakse järgmised andmed:
1) järelevalve aeg ja koht;
2) järelevalve
liik;
3) järelevalve põhjuse ja eesmärgi kirjeldus;
4) järelevalve
kontrolliobjekti nimetus:
5) järelevalve kontrollitoimingute loetelu;
6)
kohtuteenistujate vastuväited ja seletused järelevalve esialgsete tulemuste
kohta;
7) järelevalve tulemuste kirjeldus;
8) puuduste kõrvaldamise kohta
tehtud ettepanekud;
9) vajaduse korral need ettepanekud, mis käsitlevad
Justiitsministeeriumi võetavaid meetmeid;
10) järelevalve teostaja nimi ja
allkiri.
(3) Justiitsministri heakskiidetud aruande ärakiri saadetakse kohtule, kelle üle on järelevalvet teostatud. Kohtu allüksuse üle teostatud järelevalve aruanne saadetakse kohtutele, kus on selline allüksus moodustatud. Kohtu haldusdirektori kohta koostatud aruanne saadetakse kõigile haldusdirektoritele.
§ 12. Kohapealse järelevalve tulemuste kontrollimine
(1) Kohapealse järelevalve aruandes tehtud ettepanekud, mis käsitlevad puuduste kõrvaldamist ja töökorralduse tõhustamist, vaatab kohtu haldusdirektor läbi ja teeb justiitsministrile kirjalikult teatavaks, mis abinõusid on aruandes märgitud tähtpäevaks rakendatud.
(2) Kohapealse järelevalve ajal tehtud ettepanekute elluviimise ja puuduste kõrvaldamise kindlakstegemiseks võib justiitsminister määrata järelkontrolli, millest ei pea asjaomasele kohtule ette teatama.
§ 13. Koondaruanne
Justiitsministeeriumi kohtute osakond koostab üks kord aastas kohtu allüksuste ja haldusdirektorite üle teostatava järelevalve tulemuste kokkuvõtte ning analüüsib avastatud puudusi ja nende kõrvaldamiseks rakendatavaid meetmeid. Kokkuvõte ja analüüs saadetakse kohtutele teadmiseks.
§ 14. Määruste kehtetuks tunnistamine
Järgmised määrused tunnistatakse kehtetuks:
1) justiitsministri 20. veebruari 2001. a määrus nr 22 «Maa-, linna- ja haldus- ning ringkonnakohtute üle teostatava teenistusjärelevalve kord»;
2) justiitsministri 12. augusti 2002. a määruse nr 50 «Maa- ja linnakohtu kriminaalhooldusosakonna kodukord» § 14 lg 2;
3) justiitsministri 31. jaanuari 2002. a määrus nr 7 «Maa- ja linnakohtu kriminaalhooldusosakonna teenistusvalve kord»;
4) justiitsministri 28. augusti 2002. a määruse nr 55 «Kohtu kinnistusosakonna kodukord» I peatüki 13. jagu;
5) justiitsministri 28. augusti 2002. a määruse nr 56 «Kohtu registriosakonna kodukord» 1. peatüki 17. jagu.