Eesti turvalisuspoliitika põhisuundade aastani 2015 heakskiitmine
Vastu võetud 10.06.2008
Tulenevalt vajadusest kindlustada õigusaktidest lähtuv elukorraldus, millega tagatakse isiku õiguste ja vabaduste kaitse, Eesti elanike ja külaliste turvalisus, avaliku võimu ning avalike teenuste toimimine,
arvestades korrarikkumiste kahjulikku mõju ühiskonnale,
märkides, et ohtude ennetamine on üldjuhul tulemuslikum kui tegelemine korrarikkumiste tagajärgedega ja
rõhutades, et heakskiidetud põhisuundi tuleb valitsusasutustel järgida ka korrakaitse vahendite ja tegevuste kavandamisel ning et ohtude ennetamisesse tuleb senisest suuremas ulatuses kaasata kohalikud omavalitsused ja nende liidud, kodanikeühendused ning üksikisikud,
peab Riigikogu vajalikuks käsitleda Eesti turvalisuspoliitika põhisuundi olulise tähtsusega riikliku küsimusena.
Lähtudes eeltoodust ja tuginedes riigikogu kodu- ja töökorra seaduse (RT I 2003, 24, 148; 2007, 44, 316) § 154 lõikele 1, Riigikogu otsustab:
1. Kiita heaks juurdelisatud Eesti turvalisuspoliitika põhisuunad aastani 2015.
2. Teha Vabariigi Valitsusele ettepanek esitada Riigikogule hiljemalt iga aasta 1. märtsiks ettekanne turvalisuspoliitika põhisuundade elluviimise kohta siseturvalisuse arengukava rakendamise põhjal.
Riigikogu esimees Ene ERGMA |
EESTI TURVALISUSPOLIITIKA PÕHISUUNAD AASTANI 2015
SISSEJUHATUS
1. «Eesti turvalisuspoliitika põhisuunad aastani 2015» (edaspidi turvalisuspoliitika põhisuunad) piiritleb turvalisuspoliitika ühtsed põhimõtted, visiooni, suunad ja pikaajalised mõjupõhised eesmärgid, millest avalik, mittetulundus- ja erasektor peavad lähtuma ning mille saavutamisele kaasa aitama.
2. Turvalisuspoliitika põhisuunad põhinevad Riigikogu poolt heaks kiidetud dokumendil «Eesti Vabariigi julgeolekupoliitika alused (2004)» ning selles seatud Eesti julgeolekupoliitika eesmärgil säilitada Eesti iseseisvus ja sõltumatus, territoriaalne terviklikkus, põhiseaduslik kord ning rahva turvalisus.
3. Turvalisuspoliitika põhisuunad lähtuvad printsiibist, mille kohaselt Eesti sisemise stabiilsuse kindlustamisel ning inimelude päästmisel ja kaitsmisel on ohtude ennetamine ja tõrjumine ning kodanike ulatuslik protsessi kaasamine oluliselt tõhusam karistusõiguslikest meetmetest.
4. Turvalisuspoliitika põhisuunad toetavad nüüdisaegse, ühtse ja õigusriikliku alusega avaliku korra kaitsesüsteemi loomist Eestis.
TURVALISUSPOLIITIKA MÕISTED JA PÕHIMÕTTED
5. Turvalisuspoliitika mõisted
5.1. Turvalisuspoliitika – õigusaktide ja arengu- ning tegevuskavade väljatöötamine, täiendamine ja elluviimine, eesmärgiga ennetada avalikku korda ähvardavaid ohte, ohukahtluse korral selgitada need välja ning kõrvaldada.
5.2. Avalik kord – õigusaktidest tulenev elukorraldus, millega tagatakse isiku õiguste ja vabaduste kaitse, ühiskonna turvalisus, avaliku võimu ning avalike teenuste toimimine.
5.3. Turvalisus – paljude kaasabil loodav ühiskonna seisund, milles inimene tunneb ennast kaitstult ja tagatud on tegelik ohutu elukeskkond, vähendades tõenäosust sattuda ohuolukorda, suurendades võimekust ohule reageerida ja leevendada ohu realiseerumisel tekitatud kahju. Paljude kaasabil tähendab igaühe, sealhulgas nii avaliku, mittetulundus- ja erasektori kui ka iga üksikisiku, kohustust aidata kaasa turvatunde kui psühholoogilise heaolu ja ohutu elukeskkonna säilitamisele oma õiguskuuleka ja kohusetundliku käitumisega.
5.4. Oht – olukord, kus ilmnenud asjaoludele antava objektiivse hinnangu ja sotsiaalse kogemuse põhjal võib pidada piisavalt tõenäoliseks, et lähitulevikus leiab aset korrarikkumine.
5.5. Korrarikkumine – avaliku korra rikkumine ehk avaliku korra osaks oleva õigushüve kahjustamine.
5.6. Korrakaitse – avaliku korra kaitse ehk avalikku korda ähvardava ohu ennetamine, ohukahtluse korral ohu väljaselgitamine, ohu tõrjumine ja avaliku korra rikkumise kõrvaldamine.
5.7. Ohu ennetamine – teabe kogumine, vahetamine ja analüüs ning toimingute kavandamine ja elluviimine avalikku korda tulevikus ähvardada võivate ohtude tõrjumiseks, sealhulgas süütegude ennetamine.
5.8. Risk – ohu realiseerumise võimalus.
5.9. Sotsiaalsed ennetusmeetmed – korrarikkumisi põhjustavate tegurite mõjutamine sotsiaal-, haridus-, pere-, noorte-, kultuuri-, majandus-, transpordi- jms poliitika abil ning kaasamise head tava arvestades, eesmärgiga luua eeldused iga inimese kaasamiseks ühiskonnaellu, arvestades ühiskonnas seatud arengueesmärke, et sel moel ära hoida tema hälbiv käitumine.
5.10. Olustikulised ennetusmeetmed – korrarikkumiste ennetamine võimaluste vähendamise ja keskkonna kujundamise kaudu, muutes rikkumise sooritamise vähem tasuvaks, ohtlikumaks ja keerulisemaks.
5.11. Tegelemine korrarikkumiste tagajärgedega – meetmed, mille eesmärk on vähendada korrarikkumisi toime pannud inimeste retsidiivsust, kaitsta õiguskorda, heastada korrarikkumistega tekitatud kahju, suunata ja aidata kahju kannatanud inimene endise elukorralduse taastamisele ning kaasata osapooled konfliktilahendusse.
6. Turvalisuspoliitika põhimõtted
6.1. Igaühe vastutus. Esmatähtis on inimese enda vastutus ja kohustus oma seadusekuuleka käitumisega suurendada enda ja oma lähedaste turvalisust ning kasvatada oma lastest vastutustundlikud ühiskonna liikmed. Oma käitumisega ohu tekitanud või korda rikkunud isikud peavad esmalt ohu tõrjuma või korrarikkumise kõrvaldama. Ametiisikud peavad kaalutlema, kuidas nende poolt tehtavad otsused ja rakendatavad meetmed mõjutavad turvatunnet ja turvalisust.
6.2. Kaasamine. Korrarikkumisi ei ole võimalik vältida või märgatavalt vähendada üksnes täidesaatva riigivõimu abil. Turvalise elukeskkonna loomisesse tuleb kaasata elanikud, kohalikud omavalitsused, era- ja mittetulundussektor ning võimaldada neil osaleda neid mõjutavate otsuste tegemisel.
6.3. Koostöö. Turvalisuspoliitika põhisuundade elluviimiseks tuleb avalikul, era- ja mittetulundussektoril ning inimestel teha koostööd riiklikul, kohalikul ja üksikisiku tasandil. Hea koostöö tunnuseks on ühisosa leidmine avaliku korra kaitse tegevustes, nende tegevuste koordineeritud planeerimine ja elluviimine ning vastastikune konsulteerimine ja koostöös osalejate ühiskasu saavutamine turvalisuse loomisel.
6.4. Ennetus. Sotsiaalsete ja olustikuliste ennetusmeetmete kasutamine turvalisuse tagamiseks aitab vähendada kannatusi ning on odavam ja tulemuslikum kui korrarikkumiste tagajärgedega tegelemine. Ennetus saab alguse iga inimese teadlikkusest planeerida oma elukorraldust selliselt, et tõenäosus sattuda ohuolukordadesse on viidud miinimumini.
6.5. Pikaajaline planeerimine. Korrarikkumisi ei ole pikemas perspektiivis võimalik vältida või üksikabinõusid rakendades märgatavalt vähendada. Ühiskonna turvalisuse suurenemine on võimalik vaid koordineeritud ja pikaajalise töö tulemusena. Ennekõike tähendab see järjepidevat eelarve planeerimist ja väliskeskkonna muutuste arvestamist ning avatud mõtlemist uute lahenduste leidmiseks.
TURVALISUSPOLIITIKA VISIOON
7. Eesti on aastal 2015 turvaline ühiskond, mis väljendub ohutumas elukeskkonnas ja igaühe turvatunde suurenemises ning hukkunute või tervisekahjustusi saanute arvu vähenemises. Kõikide ühiskonnaliikmete turvalisus on kindlustatud avaliku, era- ja mittetulundussektori koostöös, mis toimib nii riiklikul kui ka kohalikul tasandil ning mille läbivaks suunaks on ohtude ennetamine. Ühtlasi on suurenenud elanike oskus ohuolukorras õigesti toimida ja paranenud on teadmised enese ning teiste hättasattunute aitamiseks.
TURVALISUSPOLIITIKA SUUNAD JA EESMÄRGID
TURVALISEM TUNNE
8. Väheneb elanikkonna hirm sattuda avalikus kohas rünnaku ohvriks.
Selleks:
8.1. elanikke teavitatakse kohtadest ja aegadest, kus ja millal on oht rünnaku
ohvriks sattuda, samuti igaühe võimalustest osutada turvalisuse tagamisel
kaasabi;
8.2. parandatakse politsei kui üldkorrakaitseorgani nähtavust avalikes kohtades
patrullimisel ja tagama väljakutsete kiire teenindamise;
8.3. suurendatakse politseiasutustes analüüsipõhist patrullitööd, et korrakaitsele
eraldatava ressursiga saavutada maksimaalset mõju inimeste turvalisuse
tagamisel;
8.4. luuakse kohaliku omavalitsuse tasandil toimivad koostöövõrgustikud riskigruppide
mõjutamiseks õiguskuulekale käitumisele.
9. Väheneb isikuvastaste kuritegude arv, pööratakse erilist tähelepanu tapmiste ja mõrvade ning alaealiste vastu toime pandud kuritegude arvu alandamisele.
Selleks:
9.1. viiakse läbi meediakampaaniad kooli- ja lähisuhtevägivallast kui probleemist
teavitamiseks ja hoidumiseks;
9.2. tõhustatakse alaealiste kaitsele suunatud ametnike vahelist koostööd;
9.3. suurendatakse toetust sotsiaalprogramme pakkuvatele mittetulundusühingutele.
10. Tõhusama lõimumisalase tegevuse tulemusena vähenevad rahvustevahelised pinged.
OHUTUM LIIKLUS
11. Liiklusõnnetustes hukkunute ja vigastatute arv ning liiklusõnnetustega kaasnevate varaliste kahjude suurus väheneb.
Selleks:
11.1. varustatakse politsei optimaalse hulga kiirusemõõteseadmete ja tõenduslike
alkomeetritega;
11.2. rakendatakse automaatseid liiklusjärelevalvesüsteeme, ennekõike kiiruskaameraid;
11.3. kaasajastatakse liiklusohutuse tagamisega seonduvad õigusaktid;
11.4. luuakse õiguslikud alused, mis võimaldavad kindlustusandjatel arvestada
liiklejate poolt toime pandud liiklusrikkumisi isikustatud kindlustusmakse
määramisel.
12. Paraneb liikluskultuur.
Selleks:
12.1. intensiivistatakse teavitustööd liiklusega seotud ohtudest ja võimalustest
nende maandamiseks;
12.2. suurendatakse kodaniku kaasatust liiklusohutuse tagamisse;
12.3. tõhustatakse liiklusohutuse alast õpet lasteaedades ja põhikoolides.
TULEOHUTUM ELUKESKKOND
13. Tuleõnnetustes hukkunute ja vigastatute arv ning tuleõnnetustega kaasnevate varaliste kahjude suurus väheneb.
Selleks:
13.1. tõhustakse teavitust autonoomse tulekahjusignalisatsioonianduri vajalikkusest
ja kohustuslikkusest eluruumides;
13.2. seadustatakse kohustus võtta ühiskondlikes hoonetes kasutusele mittesüttivad
tekstiilid;
13.3. suurendatakse sotsiaaltöötajate ja hoolekandeasutuste töötajate tuleohutusalast
teadlikkust;
13.4. muudetakse tulekustuti omamine eluruumides kohustuslikuks.
14. Elanikud muutuvad teadlikumaks õigest käitumisest tuleõnnetuste korral.
Selleks:
14.1. kaasatakse enam vabatahtlikke tuleohutusalaste nõustavate kodukülastuste
läbiviimisesse;
14.2. teavitatakse avalikkust küttekollete ja lahtise tule ohutusest ning esmaste
tulekustutusvahendite, sealhulgas tulekustuti kasutamisest;
14.3. tõhustatakse lastevanematele suunatud teavitustööd, mis käsitleb lastega
seotud tuleohutusalaseid riske;
14.4. parandatakse hoolekandeasutuste tuleohutusalast tegevust.
KAITSTUM VARA
15. Väheneb varavastaste kuritegude arv, erilise tähelepanu alla võetakse alaealiste poolt toime pandud varavastaste süütegude ennetamine.
Selleks:
15.1. suunatakse alaealiste poolt toimepandud kuritegude analüüsile toetuv ennetustegevus
kuritegude põhjuste mõjutamisele;
15.2. tõstetakse politsei võimekust selgitada välja varastatud asjadega kauplejad
ning koos erasektoriga töötatakse välja süsteem, mis raskendab kuritegudega
saadud vara realiseerimist ja selle läbi kriminaaltulu saamist;
15.3. suurendatakse lastevanemate teadlikkust alaealistega seonduvatest riskidest
ja nende maandamisest;
15.4. arendatakse infotehnoloogiaalaste ning interneti vahendusel toimepandud
kuritegude vastase võitlemise võimekust.
16. Kriminaalsel teel saadud tulu konfiskeerimine muutub efektiivsemaks.
Selleks:
16.1. arendatakse politseis välja kriminaaltulu tuvastamise võimekus;
16.2. tagatakse kõigi rahapesukuritegude eelkuritegude menetlemisel kriminaaltulu
väljaselgitamine;
16.3. luuakse arestitud vara hoiutingimused, mis tagavad vara säilimise.
17. Suureneb elanike teadlikkus oma vara kaitsmise võimalustest.
Selleks:
17.1. teavitatakse elanikkonda võimalikest riskidest ning kuritegevuse trendidest1;
17.2. laiendatakse kogukonnakeskset ennetustööd, kaasates sellesse korteriühistud,
kinnisvaraarendajad, kindlustusfirmad, turvafirmad ja turvatooteid pakkuvad
ettevõtted ning elanike ühendused;
17.3. toetatakse naabrivalve jätkusuutlikku arengut.
VÄHEM ÕNNETUSI
18. Õnnetustes hukkunute ja vigastatute arv kahaneb.
Selleks:
18.1. luuakse õiguslik alus tuleohutusjärelevalve ametnike toiminguteks kõikide
ohtude korral, mis võivad põhjustada tulekahju tekke;
18.2. rakendatakse varajase hoiatuse süsteem, mille vahendusel saab õigeaegselt
teavitada avalikkust erakorralistest sündmustest, õnnetustest ja hädaolukordadest,
arvestades sealhulgas side ja elektriga varustamise katkemise võimalusega;
18.3. täpsustatakse suurõnnetuse ohuga ettevõtete riskianalüüsi koostamise kriteeriumid
ning töötatakse välja seadusest tulenevad kohustuslikud tingimused ettevõtete
riskianalüüsi tulemustega arvestamiseks planeeringute koostamisel;
18.4. töötakse välja ohtlike vedude seadus;
18.5. edendatakse õpetajate ning õpilaste ohutusalaste, sealhulgas tule-, vee-
ja olmeohutusalaseid, teadmisi;
18.6. suurendatakse võimekust teostada riskipõhise valiku alusel tööruumide töökeskkonna
alaseid ülevaatusi, et vähendada tööõnnetuste tekke tõenäosust;
18.7. viiakse õppeasutuste õpi- ja olmekeskkond vastavusse tervise-, töökaitse-
ja tuleohutusnõuetele ning ehitusnormidele (ehitusalased õigusaktid, standardid
ja juhised).
19. Suureneb elanike teadlikkus õigest käitumisest õnnetuste korral.
Selleks:
19.1. käivitatakse elanikke abistav ja juhendav internetikeskkond, mis koondab
informatsiooni võimalikest ohtudest ja annab erinevates ohuolukordades
käitumise juhiseid, sealhulgas juhised käitumiseks tule-, liiklus- ja teiste
õnnetuste korral;
19.2. tõhustatakse elanikkonnakaitse tegevust, sealhulgas määratletakse riigiasutuste
kohustused elanikele suunatud selgitustöö tegemisel, et inimesed oleksid
teadlikud elukeskkonna konkreetsetest ohtudest ja ennast ning teisi säästvast
tegevusest ohuolukorras;
19.3. koordineeritakse ohutusvaldkonna sotsiaalreklaamide korraldajate tegevust,
et suurendada info mõju sihtgruppidele;
19.4. kasvatatakse elanike teadlikkust veekogudel viibimise, juhuslikult leitud
lõhkekehade ja olme hooletusega kaasnevatest õnnetusohtudest ja neid ennetavatest
tegevustest.
TURVALISEM RIIK
20. Riigil on võimekus usaldusväärselt tuvastada Eestis viibivad isikud.
Selleks:
20.1. lisatakse reisidokumenti sõrmejälgede digitaalsed andmed;
20.2. ühtlustatakse isikutuvastamise ja isikut tõendavate dokumentidega seotud
andmekogud ning isiku staatuse ja isikutuvastamisega seotud menetlused,
sealhulgas suurendatakse andmete ristkasutamise võimalusi;
20.3. avardatakse isikutunnistuste rakendamisvõimalusi, et saavutada selle laiem
kasutuselevõtt.
21. Vähenevad illegaalselt Eestisse sisenemise ja Eestis viibimise võimalused.
Selleks:
21.1. tõhustatakse illegaalse immigratsiooni ennetamiseks, tõkestamiseks ja avastamiseks
suunatud tegevusi;
21.2. tagatakse Eesti ühinemine Euroopa Liidu ühtse viisainfosüsteemi (VIS) ja
Schengeni II põlvkonna infosüsteemiga (SISII);
21.3. tõstetakse intensiivse laevaliiklusega aladel mereseiresüsteemis avastatud
märkide identifitseerimise võimekust vaatluskaameratega ning merealadelt
saadud info vahetamist pädevate ametkondadega;
21.4. ehitatakse välja välispiiri maismaapiir, sealhulgas jõe- ja järvepiir;
21.5. suurendatakse välispiiri maismaapiiri valvamist tehniliste seiresüsteemide
abil ja kaasaegse tehnoloogia kasutamist piirikontrolli läbiviimisel.
22. Tugevneb Eesti Vabariigi vastu suunatud luure- ja õõnestustegevuse ennetamine ning tõkestamine.
Selleks:
22.1. suurendatakse teabehanget ja tõhustatakse rahvusvahelist koostööd Eesti-vaenulike
eriteenistuste ja Eesti riigi julgeoleku vastu suunatud kavatsuste kohta
informatsiooni saamiseks ning vajalike vastumeetmete rakendamiseks;
22.2. tõstetakse teadus- ja tööstusspionaaži subjektide teadlikkust võimalikust
luuretegevusest;
22.3. luuakse õiguslik alus, mis kohustaks Euroopa Liidu liikmesriikidest Eestisse
saabuvate ja väljuvate lendude reisijate, tolli- ja piiritoiminguid tegevate
sadamate ja raudtee kaudu reisivate isikute ning majutusettevõtete klientide
isikuandmete elektroonilise fikseerimise ja säilitamise ning elektroonilise
juurdepääsu võimaldamise õiguskaitseasutustele.
22.4. arendatakse riigi küberjulgeoleku alast võimekust ja tõhustatakse siseturvalisuse-
ja kaitseametkondade koostööd teiste asjast huvitatud osapoolte ja vastavat
kompetentsi omavate isikutega.
23. Terroriaktide ennetamine ja tõkestamine, sealhulgas riigi poolt julgestatavate isikute vastaste rünnete ärahoidmine, muutub tõhusamaks.
Selleks:
23.1. tõstetakse kõrge füüsilise rünnaku riskiga objektide turvalisust;
23.2. analüüsitakse regulaarselt julgestustegevuse tõhusust;
23.3. tugevdatakse kõrge rünnakuriskiga isikute isikukaitset ning üleriigilise
tähtsusega ürituste ja riigivisiitide turvalisust;
23.4. muudetakse julgestustegevus teabepõhiseks tegevuste kogumiks, mis rajaneb
professionaalsel koostööl erinevate sidusorganisatsioonidega;
23.5. arendatakse tagaotsitavate isikute ja sõidukite automatiseeritud tuvastamist;
23.6. arendatakse kiirgusallikate avastamise võimekust sisepiiril ning olulisemates
sadamates;
23.7. tõhustatakse kaupade kontrolli sadamates ja laevadel.
24. Elutähtsate valdkondade toimimine õnnetuste, häda- ja eriolukordade ajal on tagatud.
Selleks luuakse vajalikud õiguslikud alused.
KIIREM ABI
25. Väheneb ohukahtlusest ohu tõrjumiseni või korrarikkumise kõrvaldamiseni kuluv aeg.
Selleks:
25.1. edendatakse omaalgatusel põhinevat vabatahtlike tegevust, kelle abiga on
enne professionaalse abi saabumist võimalik rakendada esmaseid meetmeid
tagajärgede leevendamiseks;
25.2. kehtestatakse politsei väljakutsete teenindamise standard ja ühtsed väljakutseprioriteedid;
25.3. intensiivistatakse merel patrullimist ja jätkatakse uute multifunktsionaalsete
(patrullimine, päästmine merel, reostuse korje jms) laevade hankimist;
25.4. tõstetakse elanike teadlikkust hädaabinumbrilt 112 saadavast abist;
25.5. suurendatakse hädaabinumbril helistajale vastamise ja väljasõidukorralduse
edastamise kiirust ning parandatakse õnnetusteadete edastamise oskust;
25.6. suurendatakse päästekomandode võimekust iseseisvaks suitsu sukeldumiseks
ja päästetööde tegemiseks maanteetranspordi avariide, ohtlike ainetega
toimuvate õnnetuste ning hoonetes kõrgemal kui kolmandal korrusel toimuvate
õnnetuste korral;
25.7. kasvatatakse ulatuslike metsapõlengute kustutamise ja laialdase rannikureostuse
ning põlevvedelike tulekahju tagajärgede likvideerimise võimekust;
25.8. tõstetakse õhusõiduki abil patrullimise, otsingu ja päästetööde, reostusseire,
haigete transpordi ning kiirabi lendude tegemise ööpäevaringset üleriigilist
võimekust ning viiakse see vastavusse rahvusvaheliste nõuetega;
25.9. suurendatakse täiendavate tulekahju avastamisseadmete (lisaks autonoomsetele
tulekahjusignalisatsioonianduritele) rakendamist ja sellealast teadlikkust.
TÕHUSAM TURVALISUSPOLIITIKA
26. Turvalisuspoliitika kujundamine ja rakendamine muutub tõhusamaks.
Selleks:
26.1. analüüsitakse korrarikkumiste põhjuseid ning nende ennetamiseks rakendatavate
abinõude mõjusust, millest lähtuvalt toimub valdkonna arenduste koordineerimine
ning strateegiline planeerimine;
26.2. siseturvalisuse võimekuste arendamisel pööratakse enam tähelepanu riigi
terviklikkuse ja julgeoleku seisukohast olulistele piirkondadele, nagu
Ida-Virumaa ja piiriäärsed omavalitsused;
26.3. kehtestatakse kriisireguleerimisala üldseadus, millega korrastatakse kogu
kriisireguleerimisala õiguslik süsteem;
26.4. tõhustatakse avaliku korra ohtude analüüsimist ning ennetavate tegevuste
planeerimist kohaliku omavalitsuse territooriumil;
26.5. kaasatakse siseturvalisuse tagamisse senisest enam Kaitseliit;
26.6. ühendatakse kõik siseturvalisuse ametkonnad ühtsesse operatiivraadioside
süsteemi;
26.7. integreeritakse kõigi menetlusliikide (kriminaal-, väärteo-, haldus- ja
tsiviilmenetluse) protsessid E-Toimiku keskkonna ja teenustega;
26.8. kaasatakse vabatahtlikke ja mittetulundussektorit korrakaitsesse nii igapäevaste
avaliku korra ohtude ennetamiseks kui ka suuremahuliste õnnetuste tagajärgede
leevendamiseks;
26.9. edendatakse elanikkonna psühholoogilise kaitse korraldust, mis käsitleb
elanikkonna emotsionaalse turvalisuse tagamise meetmeid suuremahulise õnnetuse,
häda- ja eriolukorra ning erakorralise seisukorra ajal, sealhulgas meetmeid,
mis on vajalikud kannatada saanud inimeste ja nende lähedaste ning riigi
esindajate usaldusliku suhte loomiseks ja säilitamiseks ning paanika vältimiseks;
26.10. arendatakse sisejulgeoleku organisatsiooni, lähtudes tegevuskeskkonnas
toimuvatest muudatustest ja uutest riskidest ning kuluefektiivsuse suurendamise
vajadusest;
26.11. luuakse parimad võimalused korrakaitse ja kriminaalpolitsei ning teiste
siseturvalisuse ametnike koolitamiseks Sisekaitseakadeemias.
TURVALISUSPOLIITKA PÕHISUUNDADE ELLUVIIMINE
27. Turvalisuspoliitika põhisuundades määratletud ühtsete põhimõtete elluviimise ja eesmärkide saavutamise üle valvab Siseministeerium.
28. Turvalisuspoliitika põhisuundade elluviimiseks kaasavad ministeeriumid võimalikult palju kohalikke omavalitsusi, ettevõtteid, ühiskondlikke ja muid organisatsioone ning selleks soovi avaldavaid inimesi.
29. Vabariigi Valitsus esitab siseministri isikus iga aasta 1. märtsiks Riigikogule ettekande korrakaitse olukorrast riigis ja turvalisuspoliitika põhisuundade elluviimisest siseturvalisuse arengukava elluviimise põhjal.
30. Turvalisuspoliitika põhisuundades määratletud ühtsete põhimõtete elluviimiseks ja eesmärkide saavutamiseks vajalike korrakaitse meetmete ja arendustegevuste väljatöötamiseks ning pikaajaliseks planeerimiseks tuleb koostada avaliku, mittetulundus- ja erasektori koostöös ning siseturvalisuse nõukogu koordineerimisel siseturvalisuse arengukava, mille rakendamisel lähtutakse riigi finants-majanduslikest võimalustest.
31. Turvalisuspoliitika põhisuundade eesmärkide ja siseturvalisuse arengukava
tegevuste elluviimise eest vastutavad ministeeriumid peavad kajastama neid
oma valitsemisalade arengukavades ja ministeeriumi valitsemisala riigiasutuste
arengukavades. Koondülevaate planeerimisega seotud tegevustest koostab
Siseministeerium, informeerides sellest regulaarselt Vabariigi Valitsust.
1 Analüüsipõhiselt tuvastatud kuritegevuse liik või objekti valik, mis
on antud hetkel valdav.