Teksti suurus:

Sõitjateveo avaliku teenindamise leping nr 235 Ruhnu-Munalaid, Ruhnu-Pärnu ja Ruhnu-Roomassaare laevaliinidel 01.06.2026 – 31.10.2031

Väljaandja:Regionaal- ja põllumajandusminister
Akti liik:leping
Teksti liik:algtekst
Jõustumise kp:03.10.2025
Avaldamismärge:RT I, 30.09.2025, 10

Sõitjateveo avaliku teenindamise leping nr 235 Ruhnu-Munalaid, Ruhnu-Pärnu ja Ruhnu-Roomassaare laevaliinidel 01.06.2026 – 31.10.2031

Vastu võetud 23.09.2025

Regionaal- ja Põllumajandusministeerium, registrikoodiga 70000734, asukohaga Suur-Ameerika tn 1, 10122 Tallinn (edaspidi Tellija), keda põhimääruse alusel esindab regionaal- ja põllumajandusminister Hendrik Johannes Terras

ja

Tuule Liinid OÜ, registrikoodiga 12978461, asukohaga Kalde tee 6, 93859 Muratsi küla, Saaremaa (edaspidi Vedaja), keda põhikirja alusel esindab Tuule Liinid OÜ juhatuse liige Taavi Rihvk,

keda edaspidi nimetatakse eraldiseisvalt Pool ja koos Pooled, sõlmisid avaliku teenindamise lepingu (edaspidi ATL) alljärgnevas:

 

1. Üldtingimused

1.1. ATL reguleerib Poolte õigusi, kohustusi ja vastutust avaliku liiniveo teostamisel (edaspidi Veoteenus) Ruhnu-Munalaid, Ruhnu-Pärnu ja Ruhnu-Roomassaare laevaliinidel.

1.2. ATL-il on sõlmimise hetkel järgmised lahutamatud lisad:
1.2.1. Lisa 1: Aruande vorm;
1.2.2. Lisa 2: Reisi aruande vorm;
1.2.3. Lisa 3: Reisikatamaraan „Runö“ (riigivara) kasutusse andmise tingimused;
1.2.4. Lisa 4: Reisikatamaraan „Runö“ peamasinate kapitaalremondi käigus teostatavate tööde nimekiri;
1.2.5. Lisa 5: Reisikatamaraan „Runö“ tehniline kirjeldus;
1.2.6. Lisa 6: Hinnapakkumuse kogujaotus ja kogumaksumus.

1.3. Vedaja pakkumust loetakse ATL-i osaks, kuid ei lisata eraldi ATL-ile. Vedaja pakkumus on registreeritud Tellija dokumendihaldussüsteemi numbriga 3.4-1/844-9.

1.4. ATL on haldusleping haldusmenetluse seaduse (edaspidi HMS) ja halduskoostöö seaduse (edaspidi HKTS) tähenduses. ATL sõlmitakse ühistranspordiseaduse (edaspidi ÜTS) § 10 lõike 1, § 19 lõike 1 punkti 1, § 20 lõike 1, § 21 lõike 1, riigivaraseaduse (edaspidi RVS) § 17 lõike 1 punkti 3 alusel ja riigihangete seaduse (edaspidi RHS) kohaselt läbiviidud avatud hankemenetlusega rahvusvahelise riigihanke tulemusena, vastavuses riigihanke alusdokumentidele ning Vedaja edukaks tunnistatud pakkumusele.

1.5. ATL-is kasutatakse mõisteid järgmises tähenduses:
1.5.1. Põhilaev – Tellijalt Vedaja kasutusse antav riigile kuuluv üks (1) reisikatamaraan „Runö“ (IMO number 9643336) laevaliinidele Ruhnu-Munalaid, Ruhnu-Pärnu ja Ruhnu-Roomassaare;
1.5.2. Asenduslaev – Vedaja poolt tagatud laev, mis asendab Tellijalt Vedaja kasutusse antavat riigile kuuluvat Põhilaeva;
1.5.3. Reis – sõitjate, sõidukite ja lasti vedu ühest sadamast teise;
1.5.4. Lisareis – sõiduplaani väline reis, kui sadamas on ootel vähemalt kakskümmend (20) sõitjat, järgmist sõiduplaanijärgset reisi sel päeval ei ole, ajaliselt võimaldab kokkulepitud sõiduplaan lisareisi teostamist ja see on Vedajal tehniliselt võimalik ning lisareisi teostamine ei ole vastuolus õigusaktides sätestatud laevapere liikmete töö- ja puhkeaja regulatsiooniga;
1.5.5. Erakorraline lisareis – laevaga Veoteenuse osutamine kiireloomulisel väljakutsel oleva operatiivsõiduki teenindamiseks;
1.5.6. Veovõime maht – iga-aastaselt Vedaja ja Tellija vahel kokkulepitud põhireiside arv igal liinil, mis lepitakse kokku vastavalt hankedokumentides esitatud Veovõime mahu näidise vormil;
1.5.7. Reservmaht – iga-aastaselt Vedaja ja Tellija vahel kokkulepitud täiendav Veovõime maht, mille arvelt teostab Vedaja lisareise, sh erakorralisi lisareise ning reise ajutiselt tihendatud sõiduplaani alusel;
1.5.8. Juhuvedu – kolmanda isiku tellimusel teostatav reis, mille eest Tellija tasu ei maksa, kuid mille teostamisel Vedaja tasub Tellijale renditasu;  
1.5.9. Renditasu – eelnevalt Tellijaga kirjalikult kooskõlastatud juhuveo teostamise eest Vedaja poolt Tellijale makstav tasu;
1.5.10. Ajutiselt suurenenud või vähenenud sõidunõudlus – olukord, kus seoses rahvarohke ürituse või riigipühaga on plaanitud Veovõime mahust oluliselt rohkem sõitjaid või sõidukeid, või olukord, kus on ette näha plaanitud Veovõime mahu olulist vähenemist;
1.5.11. Ajutiselt tihendatud või hõrendatud sõiduplaan – ajutiselt suurenenud sõidunõudluse olukorras sõiduplaanis plaanikohaste reiside arvu suurendamine või ajutiselt vähenenud sõidunõudluse olukorras sõiduplaanis plaanikohaste reiside arvu vähendamine;
1.5.12. Sõiduplaan – laeva väljumise aeg ja sagedus liinidel, mis lepitakse Vedaja ja Tellija vahel kokku igal liinil igaks järgnevaks eelarveaastaks vastavalt hankedokumentides esitatud sõiduplaani näidise vormil;
1.5.13. Avalik liinivedu – avaliku teenindamise lepingu alusel kindlal liikumisteel ja sõiduplaani alusel korraldatav regulaarne sõitjatevedu, kus sõitjad saavad laevale siseneda vajadusel koos oma sõidukiga ja sellelt maha minna sõiduplaaniga määratud sadamas;
1.5.14. Sõiduk – sõiduauto, veoauto, autorong, buss jne;
1.5.15. Kaldavool – elektrienergia, mida laev tarbib sadamast antavast vooluvõrgust;
1.5.16. Rajameeter – 1 meetri pikkune lõik normikohast märgistatud sõidurada laeva autotekil, aga ka sadamas sõitu ootavate sõidukite järjekord on mõõdetav rajameetrites või maanteevõrgustiku kontekstis kilomeetrites. Rajameeter on maa-ala pikkusega 1 meeter ja laiusega 2 meetrit;
1.5.17. Meremiil = 1852 meetrit ehk 1,852 kilomeetrit. Meremiil ehk geograafiline miil on põhiühik kauguste mõõtmiseks merenduses ja lennunduses;
1.5.18. Tonn – laeval mõõdetakse tonnides üksnes kaupa, kogumahus tekilaadungit ja laeva kandevõimet.

1.6. Pooled juhinduvad ATL-i täitmisel ATL-ist ning ATL-is reguleerimata küsimustes asjakohastest rahvusvahelistest ja siseriiklikest õigusaktidest ning heast tavast.

1.7. Poolte esindajad kinnitavad, et neil on kõik õigused ja volitused sõlmida ATL esindatava nimel ning nad ei tea ühtegi takistust ATL-iga võetud kohustuste täitmiseks.

1.8. ATL-i täitmise keel on eesti keel.

 

2. Tähtajad

Veoteenuse osutamise perioodid kolmel (3) laevaliinil on toodud punktis 3.1. Kui Veoteenuse osutamisega alustatakse mistahes põhjusel hiljem, ei lükka see hilinenud aja võrra edasi teenuse osutamise perioodi lõppkuupäeva.

3. ATL-i ese

3.1. ATL-i esemeks on Veoteenuse osutamine ATL-i punkti 3.2 alusel Vedaja kasutusse antava riigi ühe (1) reisikatamaraaniga „Runö“ (Ruhnu-Munalaid, Ruhnu-Pärnu ja Ruhnu-Roomassaare laevaliinidel) aastase Veovõime mahuga indikatiivselt kokku 300 põhireisi, s.o kokku hinnanguliselt 26 000 kilomeetrit. Samuti on ATL-i esemeks Veoteenuse osutamise tarbeks riigivara kasutamine Vedaja poolt Veoteenuse osutamise perioodil.

Veoteenuse osutamine Eesti Vabariigi territoriaalvetes asuvatel laevaliinidel jaguneb järgmiselt:

Laevaliin

Reisi vahemaa (km) / meremiil (Nm)

Vahemaa

Reiside arv koos reserviga

Veoteenuse osutamise

(km aastas)

periood (k.a)

1. Ruhnu-Munalaid

79,636/ 43

5 176,34

65

01.06.2026 – 31.10.2031

2. Ruhnu-Pärnu

101,86/ 55

12 834,36

126

01.06.2026 – 31.10.2031

3. Ruhnu-Roomassaare

 70,376/ 38

7 670,984

109

01.06.2026 – 31.10.2031

KOKKU:

251,87/ 136

25 681,68

300

-

Ruhnu laevaliinidel on navigatsiooniperiood mai kuni oktoober (k.a).

3.2. Pärast ATL-i sõlmimist annab Riigilaevastik (edaspidi Kasutusse andja) kui riigivara valitseja volitatud asutus Vedajale kasutada Põhilaeva, mille kasutusse andmise tingimused on sätestatud Lisas 3.  

Vedajal on kohustus tagastada riigi reisikatamaraan „Runö“ Kasutusse andjale pärast ATL-i lõppemist töökorras olevana, arvestades normaalset kulumist. Tagastamisel peab riigi laev omama kõiki nõutavaid tunnistusi ja muid dokumente, mis kehtivad veel vähemalt kuus (6) kuud.

3.3. Vedaja kohustub tagama ühele (1) Põhilaevale ühe (1) Asenduslaeva. Asenduslaev sõiduplaani-järgse avaliku liiniveo jätkamiseks, Põhilaeva  hooldus- ja remonditööde perioodiks ja laeva tehnilise rikke likvideerimise perioodiks, peab olema mahutavusega vähemalt kümme (10) sõitjat. Vedaja poolt asenduslaeva tagamise kohustus on Vedajal üksnes kuni hetkeni, mil riigi poolt on võimalik anda Vedaja kasutusse asenduslaevaks riigile kuuluv asenduslaev (v.a reisikatamaraan „Runö“).

Põhilaeva asenduslaev peab vastama laeva tingimustele meresõiduohutuse seaduse (edaspidi MSOS) mõistes.

Asenduslaeva kohta peab Vedaja pidama eraldi arvestust, ATL-i Lisa 1 aruande vormi alusel. Tellijal on õigus küsida asenduslaeva kohta eraldi aruannet. Asenduslaev peab sobima kokku ATL-i sadamates asuvate kaldarampidega.

 

4. Veovõime maht ja sõiduplaan

4.1. Tellija tellib Vedajalt sõiduplaani-järgseid reise. Tegeliku sõiduplaani ja Veovõime mahu lepib Tellija Vedajaga kokku käesolevas peatükis sätestatud korras. Reisi teostamiseks koos sõitjate ja sõidukite pardalevõtuks, pardalt lahkumiseks ning laeva lastimiseks ja lossimiseks kuluv aeg ei või ületada tavapärastes ilmastikuoludes:
4.1.1. Ruhnu-Munalaid laevaliinil ülesõiduajaga 170 minutit;
4.1.2. Ruhnu-Pärnu laevaliinil ülesõiduajaga 190 minutit;
4.1.3. Ruhnu-Roomassaare laevaliinil ülesõiduajaga 130 minutit.

4.2. Sõiduplaan ja Veovõime maht (sh Reservmaht) igaks järgnevaks eelarveaastaks lepitakse kokku ja vormistatakse eraldi ATL-i lisana pärast vastava aasta riigieelarve vastuvõtmist, arvestades riigieelarves ühistranspordi toetuseks eraldatud vahendite suurust ning ATL-i punktis 7 toodut. Kokkuleppe mittesaavutamisel või juhul, kui riigieelarvet ei ole vastava eelarveaasta alguseks vastu võetud, lähtutakse kuni vastava asjaolu äralangemiseni eelmise aasta sama perioodi sõiduplaanist, Veovõime mahust (v.a ATL-i punkti 4.3 alusel teostatud lisareisid) ja rahalistest vahenditest.

Vedaja valmistab ette igaks järgnevaks aastaks sõiduplaani, kooskõlastab selle asjaomaste kohalike omavalitsustega ning esitab Tellijale kinnitamiseks. Asjaomase kohaliku omavalitsuse poolt sõiduplaani kooskõlastamata või Tellija poolt kinnitamata jätmisel lähtutakse eelmise aasta sama perioodi sõiduplaanist ja riigieelarves ettenähtud sihtotstarbelistest vahenditest.  Tellijal on õigus suurendada või vähendada sõiduplaani-järgsete reiside arvu vastavalt ATL-i punktile 4.3. Kui Vedaja soovib muuta kokkulepitud sõiduplaani, esitab Vedaja eelnevalt asjaomase kohaliku omavalitsusega kooskõlastatud sõiduplaani muutmise taotluse Tellijale kinnitamiseks 30 päeva enne kavandatava muudatuse jõustumist. Taotlus tuleb esitada kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. Tellija tellimuse suurenemisel või vähenemisel ja sõiduplaani-järgsete reiside arvu lisandumisel või vähendamisel lepitakse uued sõiduplaani-järgsed reisid  kokku Tellijaga. Järgmise aasta Veoteenuse sõiduplaan ja Veovõime maht lepitakse kokku hiljemalt 1. märtsiks järgmisel aastal, s.t 2026. aasta sõiduplaan lepitakse kokku 1. märtsiks 2026.

4.3. Ajutiselt suurenenud sõidunõudluse tingimustes on Vedajal õigus teha Tellijale ettepanek teostada lisareise ja ajutiselt tihendada sõiduplaani. Ajutiselt vähenenud sõidunõudluse tingimustes on Pooltel võimalus teha ettepanek teostada vähem reise, hõrendades ajutiselt sõiduplaani. Pooltel on õigus kokku leppida lisareisides aga ka vähendades reise kuni 20% ATL punktis 4.2 alusel kokku lepitud põhireiside koguarvust tingimusel, et seda võimaldab laevapere liikmete töö- ja puhkeaja regulatsioon. Veovõime mahu muutmisest teavitatakse Tellijat vähemalt kaks (2) kuud enne muutmise jõustumist. Kokkuleppel Tellijaga võib rakendada ka lühemat etteteatamise tähtaega.

4.4. Tellija tellib Vedajalt lisareisi üksnes juhul, kui ajaliselt võimaldab kokkulepitud sõiduplaan Lisareisi teostamist ja see on Vedajal tehniliselt võimalik.

4.5. Ohtlike ja eriveoste reiside arv sõiduplaanis määratakse kooskõlastatult asjaomaste kohalike omavalitsustega.

 

5. Veoteenuse tasu ja Vedajale ühistransporditoetuse maksmine

5.1. ATL-i täitmiseks kohustub Tellija maksma Vedajale ühistransporditoetust osutatud Veoteenuse eest ja osutatud Veoteenuse kulude alusel vastava eelarveaasta riigieelarves selleks sihtotstarbeliselt eraldatud vahendite arvelt seaduses ja ATL-is sätestatud korras. Vedaja jääb riigihankes esitatud hinnapakkumusega seotuks kogu ATL-i kehtivuse ajaks. Vedajale ei maksta Veoteenuse tasu juhuvedude teostamise ning sellega seotud kulude eest.

5.2. Tellija maksab Vedajale ühistransporditoetusena Veoteenuse tasu ja Vedajale laekunud piletitulu ning Vedaja makstava renditasu (juhul kui juhuvedu on osutatud) vahe. Tellijal on õigus mittesihipäraselt kasutatud ühistransporditoetus, aga ka rakendunud leppetrahvid, ühistransporditoetusega tasaarveldada.

5.3. Vedajal on õigus osutada Veoteenust reisikatamaraaniga „Runö“ väljaspool ATL-i (juhuvedu) tingimusel, et see ei kahjusta ega sega ATL-i täitmist ning juhuveo teostamine on Tellijaga eelnevalt kirjalikult kooskõlastatud minimaalselt 3 tööpäeva enne juhuveo teostamist. Juhuveo teostamisel maksab Vedaja Tellijale renditasu 600 eurot tunnis.

5.4. Veoteenuse tasu koosneb järgmistest komponentidest:

(1) Reisitasu

Reisitasu on Veoteenuse tasu osa, mida arvestatakse eraldi iga teostatud reisi eest. Reisitasu võimaldab Vedajal katta teostatud reiside arvust sõltuvad avaliku liiniveo muutuvkulud. Reisitasu arvestatakse Vedajaga kokku lepitava sõiduplaani-järgsete tegelikult teostatud reiside, samuti ATL-is ettenähtud juhtudel teostatud Lisareiside ja Erakorraliste lisareisidele ja sõiduplaani lülitatud ohtlike veoste reiside alusel. Reisitasu suurus on määratud vastavalt Vedaja poolt esitatud pakkumusele Ruhnu-Munalaid liinil 638 (kuussada kolmkümmend kaheksa) eurot reisi kohta, Ruhnu-Pärnu  liinil 1393 (üks tuhat kolmsada üheksakümmend kolm) eurot reisi kohta ja Ruhnu-Roomassaare liinil 558 (viissada viiskümmend kaheksa) eurot reisi kohta.

Reisitasu ei maksta juhuvedude eest.

(2) Periooditasu

Periooditasu on Veoteenuse tasu osa, mis ei sõltu teostatavate Reiside arvust. Periooditasu  võimaldab Vedajal katta kõik muud kulud, mis on vajalikud nõuetele vastava avaliku liiniveo teostamiseks ning mida Vedaja ei kata Reisitasu arvelt. Periooditasu suurus on määratud vastavalt riigihankel Vedaja poolt esitatud pakkumusele Ruhnu-Munalaid liinil, Ruhnu-Pärnu liinil ja Ruhnu-Roomassaare liinil kokku 1 010 000 (üks miljon kümme tuhat) eurot kalendriaastas.

5.5. Tellija maksab Vedajale vastaval eelarveaastal riigieelarves selleks sihtotstarbeliselt eraldatud vahendite arvelt igas kalendrikuus (edaspidi Arvestusperiood) ühistransporditoetust mahus, mis võrdub eelmisel kuul ATL-i kohaselt teostatud reiside eest arvestatud Reisitasu ja antud kuu eest arvestatud Periooditasu (1/12 aastasest Periooditasust) summaga, millest on maha arvestatud eelmises kuus laekunud piletitulu ja teostatud juhuvedude korral renditasu, aga ka mitte sihipäraselt kasutatud ühistransporditoetus ja määratud leppetrahvid. Juhul kui arvestusperioodis teenitud piletitulu ületab vastava arvestusperioodi Veoteenuse tasu, arvestatakse enamteenitud piletitulu järgmise arvestusperioodi ettemaksena. Ühistransporditoetust makstakse iga kuu 20. kuupäevaks või hiljemalt kümne (10) päeva jooksul alates Vedajalt eelneva perioodi aruande saamisest või selle kohta Vedajalt selgituste või täiendavate andmete saamisest. Tellija kohustub aruande aktsepteerima kolme (3) tööpäeva jooksul peale korrektse aruande esitamist (koos Tellija poolt nõutud selgituste ja lisateabega) Vedaja poolt või teatama Vedajale aruande mitteaktsepteerimise põhjused.

5.6. Reisitasu ja Periooditasu suurust (vastaval laevaliinil) korrigeeritakse nii enne Veoteenuse osutamist kui ATL-i kehtivuse ajal järgmiselt:

(1) Reisitasu

Reisitasu korrigeeritakse kütuse hinna muutuste osas kvartaalselt alates 1. oktoober 2024 ja tarbijahinnaindeksi (THI) muutuse osas üks (1) kord aastas alates 2025. aastast.

Reisitasuq = Reisitasuq-1 * (0,9 * (1+Kütuse hinna muutusq-1) + 0,1 * (1 + THI muutusn-1)),

kus q = IV kvartal 2024 – III kvartal 2031

n = aasta 2025 - 2031

Reisitasuq on reisitasu reisi kohta, mis kehtib kvartalis q sooritatud reisidele.

Kütuse hinna muutusq on Statistikaameti statistikal põhinev tarbijahinnaindeksis kasutatava diislikütuse hinnaindeksi protsentuaalne muutus kvartalis q võrreldes eelmise kvartaliga. Kütuse hinna muutusega korrigeeritakse reisitasu esimest korda IV kvartali 2024 reisitasu arvutamisel.

THI muutusn-1 on Statistikaameti poolt avaldatav lõplik hinnang aastase tarbijahinnaindeksi protsentuaalse muutuse kohta aastal n-1. Tarbijahinnaindeksiga korrigeeritakse reisitasu esimest korda 2025. aastal. Tarbijahinnaindeksi muutust võetakse arvesse vaid üks kord aastas, I kvartali reisitasu korrigeerimisel. II, III ja IV kvartali reisitasu arvestamisel (1 + THI muutusn-1= 1.

(2) Periooditasu

Periooditasu korrigeeritakse alates 2025. aastast üks kord aastas. Kogu kuud mittehõlmava ajavahemiku eest makstakse Vedajale proportsionaalne osa kuu periooditasust.

Periooditasu n = Periooditasu-1 * (0,35 * PALKn-2 / PALKn-3 + 0,65 * (1 + THI muutusn-1)),

kus n = aasta 2025 – 2031

Periooditasun on periooditasu mis kehtib aastal n osutatud Veoteenuste eest.

PALKn-2 on Statistikaameti poolt hinnatud keskmine brutokuupalk aastal n-2. Lõplikud hinnangud avaldatakse aruandeaastale järgneva aasta juunikuus.

THI muutusn-1 on Statistikaameti poolt avaldatav lõplik hinnang aastase tarbijahinnaindeksi protsentuaalse muutuse kohta aastal n-1.

5.7. Korrigeeritud tasud ümardatakse täissentideni. Järgmise korrigeerimise aluseks on ümardatud tasud. Periooditasu muutuv osa ümardatakse lähima arvuni, mille jagamisel 12-ks osaks (kuutasuks) oleks kuutasu täissentides.

5.8. Riiklikult kehtestatud maksude ja ettenägematute sadamatasude ning sadamateenuste hindade muutmisest tulenev Vedaja kulude suurenemine kuulub Vedajale eraldi kompenseerimisele, juhul kui tasude korrigeerimismehhanism ei kata riiklikult kehtestatud maksude ning sadamatasude ja sadamateenuste  hindade tõusu.

5.9. Veoteenuse kui üldist majandushuvi pakkuva teenuse hüvitatavad kulud ja mõistlik ärikasum peavad vastama Altmarki kriteeriumidele1 ja Euroopa Komisjoni teatisele 2012/C 8/022. Sellest tulenevalt ei või Vedaja Veoteenuse osutamisega teenida ülemäärast kasu.

5.10. Tellijal on õigus nõuda ja Vedajal on kohustus punktis 5.9 sätestatud mõistlikku ärikasumit ületav ja seega ebaseaduslikuks riigiabiks kvalifitseeruv kasum pärast ATL-i lõppu tagasi maksta koos intressidega.

 

6. Veoteenuse üldised tingimused

6.1. Vedaja teostab Veoteenust kooskõlas Eesti Vabariigi õigusaktide ja rahvusvahelise õigusega, Vedaja esitatud ja Tellija poolt edukaks tunnistatud pakkumusega, ATL-i ning selle lisadega.

6.2. Põhilaev peab vastama ATL-i Lisas 5 (Vedajale kasutusse antud Põhilaeva tehniline kirjeldus) tingimustele.

6.3. Kui Vedaja soovib teostada Veoteenust ja kasutada ATL-i täitmiseks määratud Põhilaevasid muuks otstarbeks, kui ATL-i täitmine, tuleb see Tellijaga eelnevalt kooskõlastada. Tellijal on õigus keelduda kooskõlastamisest, kui lepinguväline Veoteenuse osutamine või laeva kasutamine häirib Veoteenust.

6.4. Põhilaevaga  juhuveo teostamine on lubatud Tellija eelneval nõusolekul.

6.5. Tellija maksab Vedajale ühistransporditoetust, lähtudes ATL-ist. Maksmine toimub Vedaja esitatud ja Tellija poolt kontrollitud aruannete alusel.

6.6. Vedaja kehtestab enne Veoteenusega alustamist veolepingutele kohalduvad sõitjate- ja sõidukiteveo tüüptingimused. Tüüptingimused tuleb kooskõlastada Tellijaga. Pärast kooskõlastuse saamist avaldab Vedaja tüüptingimused oma kodulehel.

6.7. Vedaja tagab sõiduplaani järgimise ning sõitjate teenindamise kogu ATL-i kestel, v.a vääramatu jõuna käsitletavates tingimustes.

6.8. Vedaja sõlmib oma nimel, kulul ning vastutusel kõik lepingud kolmandate isikutega, mis on vajalikud häireteta Veoteenuse korraldamiseks.

 

7. Vedaja kohustused Veoteenuse osutamisel ja Veoteenuse kvaliteedi miinimumnõuded

7.1. Vedaja peab tagama häireteta laevaliikluse ATL-i kehtivuse jooksul vastavalt punktis 3.1 nimetatud Veoteenuse osutamise perioodidel. Selleks peab Vedaja:
7.1.1. osutama Veoteenust, vedades sõitjaid ja sõidukeid ning nende haagiseid ja nendega veetavaid esemeid ATL-is sätestatud tingimustel ning kokkulepitud sõiduplaani alusel;
7.1.2. korraldama Lisareise, Erakorralisi lisareise ja ohtlike veoste vedu;
7.1.3. kasutama Veoteenuse osutamiseks Tellija poolt kasutusse antud ühte (1) Põhilaeva ning Tellija asenduslaeva, seda juhul kui Tellija annab enda poolt Vedajale kasutusse asenduslaeva;
7.1.4. tagama Asenduslaeva Põhilaeva korralise hooldus- või remonditöö korral. Põhilaeva tehnilise rikke või muu Põhilaeva kasutamist takistava ettenägematu sündmuse korral tuleb Asenduslaev tagada neljakümne kaheksa (48) tunni jooksul alates rikke avastamisest või erakorralisest sündmusest teadasaamisest. Asenduslaeva rakendamine ATL-i kohustuste täitmiseks on ülimuslik ja tuleb tagada ATL-i käesoleva punkti ja 9.3 tingimustele;
7.1.5. koostama, kooskõlastama ja kinnitama ATL-is sätestatud korras sõiduplaani. Vedaja võib sõitjate- ja sõidukiveo tüüptingimuste alusel keelduda sõiduki(te) ja nendel asuvate kaupade vedamisest, kui need võivad kahjustada Põhi- või asenduslaeva, sellega veetavat muud sõidukit, kaupu või ohustada sõitjaid;
7.1.6. avalikustama sõiduplaani vastavalt punktile 7.2.1 vähemalt kaks (2) nädalat enne selle kehtima hakkamist asjakohastes sadamates, piletite müügikohtades, Põhilaeval ning Vedaja kodulehel ja teistes infoallikates, kus Vedaja oma infot jagab (sh sotsiaalmeedias);
7.1.7. tagama piletimüügisüsteemi toimimise.
Süsteem peab võimaldama ühistranspordiseaduse alusel kehtestatud soodustuste andmiseks teha päringuid riiklikesse infosüsteemidesse (nt rahvastikuregister, äriregister, riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutuse riiklik register, mittetulundusühingute ja sihtasutuste register, liiklusregister).
Piletimüügisüsteemile tuleb vastavalt OWASP ASVS L2 (või samaväärse) standardi nõudele teha eelnevalt turvatestimine. Juhul kui riik võtab kasutusele ühise piletimüügisüsteemi kõikidele siseriiklikele laevaliinidele, on Vedaja kohustatud tegema kuue (6) kuu jooksul alates ühtse piletimüügisüsteemi kasutusele võtmisest võimalikuks pileti ostmise ühise piletimüügisüsteemi kaudu. Piletimüügisüsteemi juurutamise või ühildamisega seotud IT-arenduskulusid Tellija Vedajale ei hüvita. Vedajale jäävad jätkuvalt jooksvad halduskulud ja pärast ühise piletimüügisüsteemi juurutamist tekkivad kõik andmete edastamise või uuendamisega seotud kulud;
7.1.8. korraldama sõidupiletite müüki ohutul ja mugaval viisil nii jalgsi kui ka sõidukiga liikuvate reisijate tarbeks laeval, Ruhnu, Munalaiu, Pärnu, Roomassaare sadamates. Vedaja võib asendada kassad piletimüügiautomaatidega tingimusel, et sadama-alal peab olema võimalus tasuda vähemalt kaardimaksetega. Äriklientidel ja gruppidel, kellel on sõlmitud Vedajaga vastavad lepingud, on võimalik tasuda piletite eest pärast reisi arvete alusel;
7.1.9. võimaldama sõidupiletite müüki (sh pileti muutmist ja tagastamist) e-piletimüügisüsteemi kaudu ajavahemikul vähemalt kaks (2) nädalat enne reisi väljumist kuni 15 minutit enne reisi väljumist. Lisareiside, Erakorraliste lisareiside ja ajutiselt tihendatud sõiduplaani alusel reiside piletimüük peab olema e-piletimüügisüsteemis võimalik mõistliku aja jooksul pärast Lisareisi toimumise otsustamist kuni 15 minutit enne väljumist. Piletimüügi eest Tellija Vedajale täiendavat tasu ei maksa;
7.1.10. tagama sõidupiletite müügi ja kohtade broneerimise ÜTS-i alusel kehtestatud sõidupiletihindadega, samuti rakendama seadusega või seaduse alusel kehtestatud sõidusoodustusi;  
7.1.11. väljastama sõidupileti (sh tasuta sõiduõigusega sõitjale);
7.1.12. kajastama Vedaja kodulehel ja sadamates müüdavatel piletitel järgmised andmed: Vedaja nimi ja kontaktandmed, pileti number, pileti hind koos käibemaksuga, käibemaksu suurus, sõidusoodustuse korral soodustuse liik, sõidu alg- ja sihtsadam, reisi väljumisaeg, pileti väljastamise kellaaeg ja kuupäev;
7.1.13. esitama Tellijale elektroonselt Tellija nõudmisel ja Tellija määratud ajaperioodi kohta kogu piletimüüki puudutava andmestiku ning võimaldama Tellijal tutvuda kogu piletimüügi andmestikuga ATL-i esemeks olevatel liinidel. Vedaja peab tagama, et andmed on eristatavad nii teenindavate liinide, aga ka reiside lõikes. Tellijal on õigus igal ajal jälgida sõidupiletite müügikäivet, teha kontrolloste või kontrollida piletimüügiseadmete korrasolu. Tellija nõudel on Vedaja kohustatud esitama Veoteenuse ja sellega seotud majandustegevuse kohta muud informatsiooni, mis on vajalik laevaliikluse kavandamiseks, transpordiuuringuteks, kontrollimenetlusteks või haldusjärelevalve tagamiseks;
7.1.14. tagama sõiduplaani kuvamise elektroonilistel infotabloodel laeval, võimalusel ka sadamate ootesaalides ja sadamate kassades;
7.1.15. tagama pädevale riiklikule kontrollasutusele sõiduõiguste kontrolliks vajalikele andmetele ligipääsu ning piletikontrolli teostamiseks vajalikud seadmed;
7.1.16. teostama sõiduõiguse kontrolli sõitjate ja sõidukite osas sadama-alal või enne laevale sisenemist, et takistada sõiduõigust mitteomavate isikute pääsemine laevale ning tagada MSOS-i § 31 lõikes 5 sätestatud nõude täitmine;
7.1.17. teavitama Tellijat ja teisi huvitatud isikuid (kliendid, sadamad, asjaomased kohalikud omavalitsused, avalikkus) sõiduplaani-järgse reisi viivitustest Veoteenuse teostamisel ning takistustest viivitamatult ja otstarbekal viisil, sh tuleb esitada info Vedaja kodulehel ja sotsiaalmeedias. Pileti juba ostnud kliente teavitatakse takistustest ja viivitustest SMS-sõnumi (nii eesti kui ka inglise keeles), emaili või telefoni teel esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui üks (1) tund enne sõiduplaani-järgset väljumisaega. Samamoodi peab Vedaja teavitama jääolude ilmnemisest ning sellest tingitud reiside ajalisest pikenemisest;
7.1.18. laeva laadima ja lossima;
7.1.19. korraldama sõitjate ohutu peale võtmise ja laevalt lahkumise;
7.1.20. tagama sõitjate mereohutuse;
7.1.21. hankima töövahendid, hoidma need töökorras, tasuma kõikide töövahendite kasutamise kulud ja muud kulud;
7.1.22. mehitama Veoteenuseks kasutatav laev, sh opereerima, varustama, punkerdama, laadima kütusega (diiselkütuse, jm) ja hooldama Vedaja kulul;
7.1.23. sõlmima kolmandate isikutega oma nimel, kulul ning vastutusel lepingud, mis on vajalikud Veoteenuse korraldamiseks;
7.1.24. sõlmima varakindlustuslepingu. Eelnevale lisaks tuleb sõlmida ka  vastutuskindlustuslepingu, mis tagab kolmandatele isikutele, sõitjatele, pagasile, sõidukitele ja kaubale tekitatud kahjude hüvitamise;
7.1.25. pidama Veoteenuse kohta ATL-iga nõutud arvestust ning esitama Tellijale aruanded (sh reisi aruande) kõigi liinide ja laeva kohta;
7.1.26. maksma tagasi mittesihipäraselt kasutatud ühistransporditoetuse;
7.1.27. opereerima Veoteenusel kasutatavat laeva kaldavooluga ning optimaalseima kütusega liigi/kulu vaates. Vedaja lülitab laeva ümber kaldavoolule, kui planeeritav või sõiduplaani-järgne seisuaeg on enam kui 30 minutit;
7.1.28. leppima Tellijaga kokku alternatiivsete kütuste (elekter, jm) kasutusele võtmise (sh kõik parendus- või ümberehitustööde teostamise tingimused, Veoteenuse tasu komponendid)  eraldi ATL-i lisa alusel. Vedaja peab olema teadlik sellest, et Veoteenuse osutamise perioodil, kui on selge, et elektri või mistahes muu kütusega sõitev laev saab mõistlikult tagada laevaliiklust kui majandusliku üldhuviteenuse järjepidevat toimimist koos elektri või muul kütusel sõitvate laevade opereerimiseks vajaliku taristu väljaehitamisega, on laeva Kasutusse andjal õigus poolte eelneval kirjalikul kokkuleppel teha Põhilaeva parendus- või ümberehitustöid,  mille tulemusel on võimalik Põhilaeval kasutada diiselkütusest keskkonnahoidlikumaid kütuseid;
7.1.29. sõlmima sadamateenuste ostmiseks sadama pidajaga lepingu. Vedaja kannab kõik sadamateenustega seotud kulud. Sadama pidajalt enne sadamateenuse lepingu sõlmimist hinnapakkumuse võtmine ning Tellija teavitamine sellest;
7.1.30. taotlema Veoteenuse osutamiseks kõik vajalikud load, litsentsid, tunnistused või muud dokumendid  ja omama neid kogu ATL-i kehtivusaja jooksul;
7.1.31. korraldama kõikidel laevaliinidel sõitjatele joogivee müüki;
7.1.32. Vedaja kohustub tagama laevaperele ning sõitjaid teenindavale personalile kehtivatest õigusaktidest tulenevaid töö- ja olmetingimusi.

7.2. Vedaja peab tagama operatiivse reisijateavituse. Selleks peab Vedaja:
7.2.1. avaldama sõiduplaanid Vedaja kodulehel, sotsiaalmeedias, asjakohastes sadamates ning kõigil Vedaja hallatavatel Ruhnu-Munalaid, Ruhnu-Pärnu ja Ruhnu-Roomassaare liine teenindaval laeval. Sõitjaid teavitatakse piletimüügi korraldusest Vedaja kodulehel ja sotsiaalmeedias;
7.2.2. avaldama sõitjateveo eeskirjad ja piletiostu juhised Vedaja kodulehel, sotsiaalmeedias ja liine teenindaval laeval;
7.2.3. tagama, et Vedaja e-piletimüügisüsteemist leiab vastused kõige levinumatele küsimustele laevaga reisimise osas. Samuti peab sealt olema sõitjale leitav tema isiklik piletite ajalugu, arved ja salvestatud pangakaardid. Sõitja peab saama oma kontole sisselogimiseks kasutada erinevaid võimalusi (ID-kaart, Smart-ID, Mobiil-ID ja muud samaväärsed identifitseerimislahendused, mis on tingitud tehnoloogia arengust);
7.2.4. tagama, et laeva pardal asub liini visuaalne skeem;
7.2.5. tagama, et laeva pardal on elektroonilised infotablood sõiduplaanide kohta. Laeval võib hilinemised sõitjatele teatavaks teha ka valjuhääldi kaudu;
7.2.6. teavitama sõitjaid nii häälteavituse kui elektrooniliste infotabloode kaudu reisi alustamisel reisi eeldatavast kestvusest ja sihtsadamast ning teenuste olemasolust laeva pardal;
7.2.7. andma sõitjatele ohutusalast infot laeva pardal häälteavituse ja elektrooniliste infotabloode kaudu koheselt pärast laeva väljumist;

7.3. Vedaja peab tagama piletimüügi ja pileti ostmise võimaluse. Selleks peab Vedaja võimaldama osta piletid järgmiselt:
7.3.1. E-piletimüügisüsteemis soetatud pilet;
7.3.2. paberil prinditud pilet.

7.4. Vedaja peab tegema kättesaadavaks järgmised müügikanalid:
7.4.1. Vedaja ajakohane toimiv eesti- ja inglisekeelne koduleht;
7.4.2. Ruhnu, Munalaiu, Pärnu, Roomassaare sadamate kassad ja/ või sadamate ootealal olevad piletimüügiautomaadid;
7.4.3. vastaval liinil olev laev. Laevas asuvas piletikassas teostatakse piletimüüki vaid järgmisena väljuvale (käesolevale) reisile vabade kohtade olemasolul.
Olukorras, kus piletimüügiseade lakkab töötamast, peavad laevas olema käsitsi täidetavad reservpiletid. Reservpiletite blankettide soetamine on Vedaja kohustus. Reservpiletid peavad vastama õigusaktides piletite suhtes kehtestatud nõuetele ja olema isekopeeruvad (s.t pealmine leht, millele kirjutab laevapereliige andmed ja alumine leht koopia). Laevas peab olema liinile minnes vähemalt 30  reservpileti blanketti. Reservpiletid tuleb täita ka tasuta sõiduõigusega sõitjate registreerimiseks. Vedaja on kohustatud reservpiletite alusel lisama teenindatud sõitjate arvud aruandesse (Lisadesse 1 ja 2). Tellija nõudmisel esitab Vedaja reservpiletite koopiad Tellijale.

7.5. Vedaja peab tagama pileti eest tasumise erinevad võimalused koos järgmiste eelistega:
7.5.1. E-piletimüügisüsteemist (eelmüügist) ostmisel peab olema erinevaid maksevõimalusi: internetimakse võimekusega deebetkaart ja krediitkaart, sh viipemakse, Eesti, Läti ja Soome pangad (pangamaksega internetipangas), lepingulistele klientidele hilisemate arvete esitamise võimalusega e-pileti müük läbi Vedaja kodulehekülje. E-pileteid on võimalik ette osta kehtiva sõiduplaani olemasolu korral vähemalt 2 kuud. Vedajal on õigus teha erisusi eelmüügi mahus kooskõlastatult Tellijaga.
7.5.2. E-piletit saab korduvalt muuta kuni 15 minutit enne e-piletil märgitud reisi väljumise aega. Piletikontrolli jaoks ei pea e-piletit välja trükkima.
7.5.3. Piletimüügiautomaatides sadamates on makseviisid: vähemalt pangakaardid.
7.5.4. Sadamate ja laeva kassades on makseviisid: sularaha ja pangakaardid.
7.5.5. Arvega pileti eest tasumine pärast reisi on võimalik vaid lepingulistel äriklientidel (sh regulaarvedude korraldajad, nt liinibussid). Nemad saavad pileteid eelbroneerida ka klienditoe vahendusel. Klienditoe kaudu tuleb koht broneerida ka suur-, eri- ja raskeveostele. Ohtlikele veostele saab Vedaja kodulehelt pileti ostes kohe mugavalt juurde lisada ka ohtliku veose deklaratsioonid. Arvega tasumisel kehtivad erisused gruppidele, et pileteid ei saa tagastada vähem kui 7 päeva enne reisi toimumist.

7.6. Vedaja peab tegema mõistlikke pingutusi, et piletite (sh sõidukipiletite) eelmüügi osakaal oleks vähemalt 70% laeva mahutavusest. Ülejäänud osa laevast on mõeldud üldjärjekorrale, kuhu saab osta pileti laevalt, kassast ja/või piletimüügiautomaadist. Eelmüük tähendab pileti ostmist enne sadamasse tulekut või sadamast pileti ostmist reisile, mis ei ole selles sadamas ajaliselt järgmisena väljuv reis.

7.7. E-piletimüügisüsteem on Vedaja iseteeninduskeskkond Vedaja kodulehel. E-piletimüügisüsteemi (sh piletite muutmine, kinnituskirjad jms) on nii eesti kui ka inglise keeles. Piletimüügisüsteemist näeb klient väljuva laeva kellaaega. Piletimüügisüsteemis on näha ka vabade kohtade arv. Piletimüügisüsteemis peab olema jooksev vabade kohtade tekkimine, s.t kui reisile tekib vabasid kohtasid (pilet muudetakse või tagastatakse), siis vabaks jäänud koht kuvatakse koheselt piletimüügisüsteemis, et teised soovijad saaksid kohta soetada.

7.8. E-pileti ostmise võimalike tõrgete korral on tagatud kliendile abi klienditoe telefoni kaudu, mis töötab alates päeva esimesest reisi väljumisest kuni päeva viimase reisi väljumiseni. Klienditugi peab töötama ka nendel päevadel, kui sõiduplaanijärgne reis ära jääb.

7.9. Vedaja peab, silmas pidades üldiseid Veoteenuse osutamise nõudeid:
7.9.1    tagama laeval tasuta Wi-Fi ja nutiseadmete laadimisvõimaluse;
7.9.2    tagama, et laeva teleri(te)st (või laeva elektroonilis(t)el infotabloo(de)l) on nähtav vähemalt ETV, eestikeelne telekanal;
7.9.3    tagama, et sõitjaid teenindav laevapere ja sadamates teenindav personal räägib eesti keeles, vajadusel ka inglise keeles ning jagab sõitjatele informatsiooni, sh ohutusalast informatsiooni mõlemas keeles;
7.9.4    tagama, et töötav personal teenindab sõitjaid asjatundlikult ja viisakalt, heade kommete ja parima tava kohaselt, kandes korrektset ja puhast vormiriietust;
7.9.5    tegema kõik võimaliku selleks, et laeva hoitakse korras ning puhtana;
7.9.6    tagama reisijate salongis nii sadamas seistes kui ka laeva sõitjate salongis õhutemperatuuri vähemalt 19.0 C;
7.9.7    asjaomastel kohalikel omavalitsustel võimaldama kokkuleppel tasuta edastada laeval infot (nii paberkandjal kui ka elektroonilisel infotablool) asjaomases kohalikus omavalitsuses selle avaliku korra eeskirjade ja ilmuvate kultuurisündmuste kohta eeldusel, et info ei sisalda kommertsreklaaminfot;
7.9.8    tagama selle, et konfliktid sõitjatega laeval või sadamas lahendatakse laevapere ja kalda personali poolt kohe pärast probleemi tekkimist viisakalt ja professionaalselt. Sõitjate esitatud küsimused ja pretensioonid, mida laevapere liikmed ei ole pädevad lahendama, registreeritakse ja edastatakse e-posti teel vastamiseks ning puuduste kõrvaldamiseks Vedajale.

 

8. Vääramatu jõud

8.1. Pooled ei kanna vastutust ATL-i mittetäitmise või mittekohase täitmise eest, kui see on toimunud Vääramatu jõu tingimustes. Vääramatu jõu asjaolude esinemisest tuleb teist Poolt viivitamata teavitada.

8.2. Vääramatu jõu tõttu ära jäänud reisi eest Vedajale Reisitasu ei maksta.

8.3. Vääramatu jõuna käsitletakse ATL-i täitmist takistavaid põhjusi, mis ei allu Poolte kontrollile ega ole Poolte poolt välditavad ega kõrvaldatavad. Selliste põhjuste hulka kuuluvad muuhulgas streik, sõjad, revolutsioonid, mässud, muud ühiskondlikud massilised korratused ja epideemiad, põhjused, mida rahvusvaheline meresõidu kohtupraktika või Eesti kohtupraktika käsitleb Vääramatu jõuna.

8.4. Loodusnähtusi (sh jää, udu, lainetus) loetakse Vääramatuks jõuks ainult juhul, kui Veoteenuse osutamisel kasutatava laeva tunnistustega või muu dokumentidega ettenähtud tehniline seisund ja parameetrid ei võimalda tagada nendes oludes MSOS-i kohast ohutut sõitu, laeva ohutut sadamast lahkumist või sildumist ning laeva kapten on takistavatest asjaoludest teavitanud lähte- ja sihtsadama kaptenit või teda asendavat isikut.

 

9. Vedaja tegutsemine erandolukorras

9.1. Kui Vedajal tehnilistel, ilmastikuoludest tulenevatel või muudel põhjustel (edaspidi Erandolukord) ei ole võimalik jätkata sõiduplaani-järgset Veoteenust, on Vedaja kohustatud võtma tarvitusele kõik endast olenevad abinõud sõiduplaani-järgse Veoteenuse võimalikult kiireks taastamiseks. Erandolukorrast on Vedaja kohustatud viivitamatult teatama Tellijat ja teisi huvitatud isikuid (kliendid, sadamad, asjaomased kohalikud omavalitsused, avalikkus) Vedaja kodulehel ja sotsiaalmeedias. Pileti juba ostnud kliente teavitatakse takistustest ja viivitustest SMS-sõnumi (nii eesti kui ka inglise keeles), emaili või telefoni teel esimesel võimalusel, kuid mitte hiljem kui üks (1) tund enne sõiduplaani-järgset väljumisaega.

9.2. Veoteenuse katkemisel lepivad Vedaja ja Tellija eraldi kokku sõiduplaani-järgse liikluse taastamiseks meetmed, sh vajaduse teha ära jäänud reisid järgi.

9.3. Kui sõiduplaani-järgse avaliku liiniveo katkemine on tingitud Põhilaeva rikkest, on Vedaja kohustatud tooma sõiduplaani-järgse liikluse taastamiseks liinile Põhilaeva Asenduslaeva hiljemalt neljakümne kaheksa (48) tunni jooksul alates rikke avastamise hetkest, et tagada Veoteenuse osutamine samaväärsel tasemel.

9.4. Asenduslaeva toob Vedaja järgnevatel tingimustel:
9.4.1. Vedaja teavitab Tellijat Asenduslaeva kasutusele võtmisest. Vedaja on kohustatud tarvidusele võtma kõik mõistlikud abinõud ATL-i punktis 3.2 nimetatud laeva taaskasutuselevõtuks;
9.4.2. mitte hiljem kui neljakümne kaheksa (48) tunni jooksul peale rikke tekkimist taastama Asenduslaevaga liini teenindamise maksimaalselt nelja (4) tunnise üleveoga, võttes peale minimaalselt kümme (10) sõitjat;
9.4.3. Vedaja tagab terve ATL-i täitmise perioodi ulatuses Asenduslaeva merekõlblikkuse ning korrektsed dokumendid, et vajadusel tagada neljakümnekaheksa (48) tunni jooksul opereeritava liini teenindamise jätkumise;
9.4.4. Asenduslaeva kasutamise perioodi ajal tekkivast vajadusest kolmandalt (3.) isikult prahtida laev või tellida veo teenust või muud seotud teenust, et pakkuda sõitjatele erandolukorras liinivedu, teavitab Vedaja sellest eelnevalt Tellijat ning Pooled lepivad kokku teenuse tasus.

 

10. Garantii ja kindlustus

10.1. Vedaja peab hiljemalt kolmkümmend (30) päeva enne Veoteenuse alustamist esitama tingimusteta tagatise summas ükssada kakskümmend tuhat (120 000) eurot oma lepinguliste kohustuste täitmise tagamiseks Tellija ees, mida tõendatakse krediidi- või finantseerimisasutuse või kindlustusandja (mille reiting on vähemalt Moody’s Baa3 tasemel või tasemel, mis võrdsustatakse Moody’s Baa3 tasemega) esimesel nõudmisel (first demand) garantiiga või rahasumma deponeerimisega Tellija arvelduskontole.

10.2. Vedaja on kohustatud reisikatamaraani majandusliku säilimise nõude ning muude Vedaja poolsete kohustuste võimalikust mittetäitmisest tekkivate nõuete tagamiseks esitama Kasutusse andjale hiljemalt reisikatamaraani üleandmisel-vastuvõtmisel tagatise, mille suurus on vähemalt kakssada tuhat (200 000) eurot, kuid mitte väiksem, kui summaarne vara- ja vastutuskindlustuslepingutes nimetatud omavastutuse summa. Tagatise olemasolu tõendatakse finantsjärelevalve asutuse kontrollile alluva ja vastavat tegevusluba omava krediidi-, finantseerimisasutuse või kindlustusandja garantiiga, mis peab kehtima kuni sõlmitava Kasutusse andmise lepingu lõpuni. Tagatise eesmärgiks on võimaldada katta nõudeid juhul, kui Vedaja maksejõuetuse või pankroti tõttu ei ole võimeline tasuma kindlustuslepingutega ette nähtud omavastutuse summat või kui Vedaja tegevusest või tegevusetusest tulenevalt on kahju hüvitamine kindlustustingimustest või nende rikkumisest tulenevalt välistatud (nt 2024 aastal kehtiva versiooni tingimuste põhjal - Nordic Marine Insurance Plan Chapter 3 Section 5 sätestatud alustel või Shipowner’s Club P&I Rules Part 6 Rule 46jj). 

10.3. Vedaja peab sõlmima  enne Veoteenuse alustamist ATL-i Lisas 3 punktis 1.4 nimetatud perioodiks omal kulul reisikatamaraani varakindlustuslepingu (H&M) reisikatamaraani taastamisväärtuses ja esitama selle hiljemalt Vara üleandmisel-vastuvõtmisel Kasutusse andjale. Varakindlustuslepingu võib sõlmida ka lühemaks ajaks (minimaalse perioodiga üks aasta) tingimusel, et uus kindlustusleping sõlmitakse vähemalt 30 päeva enne kehtiva kindlustuslepingu lõppemist ja kogu reisikatamaraani kasutusse andmise periood on kaetud kindlustuslepingutega. Varakindlustuslepingu sõlmimisel ATL-i perioodist lühemaks perioodiks esitab Vedaja Kasutusse andjale uue kindlustuslepingu viivitamata pärast selle sõlmimist. Kindlustuslepingu tingimused peavad olema rahvusvaheliselt tunnustatud (Institute Time Clauses (Hull) viimane avaldatud redaktsioon varakindlustuslepingu sõlmimise hetkeks) ning garanteerima reisikatamaraanile täieliku kindlustuskaitse reisikatamaraani hävimise või kahjustamise korral. Varakindlustuslepingus sätestatakse, et esmaseks soodustatud isikuks (beneficiary) on Kasutusse andja. Kõik kindlustuse nõuetest tulenevad vaidlusküsimused lahendab Vedaja vahetult kindlustusandja ja kolmandate isikutega.

10.4. Vedaja peab sõlmima enne Veoteenuse alustamist kogu ATL-i perioodiks oma kulul vastutuskindlustuslepingu ja esitama selle hiljemalt reisikatamaraani üleandmisel-vastuvõtmisel Kasutusse andjale. Vastutuskindlustusleping peab  tagama reisikatamaraanile, kolmandatele isikutele (sh laeva teenindavale sadamale), sõitjatele, pagasile, sõidukitele ja esemetele tekitatud kahjude hüvitamise. Vastutuskindlustuslepingu võib sõlmida ka lühemaks ajaks (minimaalse perioodiga üks aasta) tingimusel, et uus kindlustusleping sõlmitakse vähemalt 30 päeva enne kehtiva kindlustuslepingu lõppemist ja kogu reisikatamaraani kasutusse andmise periood on kaetud kindlustuslepingutega. Vastutuskindlustuslepingu sõlmimisel ATL-i perioodist lühemaks perioodiks esitab Vedaja Kasutusse andjale uue kindlustuslepingu viivitamata pärast selle sõlmimist. Vastutuskindlustuslepingu tingimused peavad vastama Vedaja valitud ühe laevaomanike vastastikuse vastutuskindlustuse klubide rahvusvahelisse gruppi (International Group of P&I Clubs) kuuluva kindlustusklubi (P&I Club) vastutuskindlustuse reeglitele (P&I Rules) või samaväärsetele vastutusekindlustuse reeglitele, kuid mitte väiksemas ulatuses kui kaubandusliku meresõidu seaduse (edaspidi KMSS) peatükis 71 nõutav.

Lisaks peab vastutuskindlustuse lepinguga olema kaetud Vedaja tegevusest või tegevusetusest tulenevad nõuded reisikatamaraani omaniku vastu. Vastutuskindlustusleping peab välistama standardtingimuse paid first by the member, seega peab olema tagatud, et kindlustaja menetleb ja kannab juhtumiga seonduvad kulud juhtumist teavitamisest alates.

 

11. Aruandlus

11.1. Vedaja on kohustatud pidama eraldi majandusarvestust Veoteenuse kohta, laeva kõigi kulude kohta, iga liini kõigi kulude ja tulude kohta, iga reisi kõigi kulude ja tulude kohta. Veoteenuse ja enda muu majandustegevuse tulude ja kulude arvestust peab Vedaja eraldatuna ja dokumenteerima.

11.2. Vedaja on kohustatud esitama Tellijale elektroonselt ja töödeldaval kujul Tellija poolt ette antud formaadis (Excel) iga kalendrikuu kümnendaks (10.) kuupäevaks digitaalselt allkirjastatud aruanded  eelmise kalendrikuu kohta vastavalt ATL-i Lisas 1 ja 2 toodud vormile ja tingimustele. Tellija nõudel on Vedaja kohustatud andma aruande kohta selgitusi ja lisateavet, sh võimaldama Tellijal kontrollida Veoteenuse kohta peetavat arvestust (sh tutvuda raamatupidamise algdokumentidega). Tellijal on õigus saada koopiad kõigist raamatupidamise algdokumentidest (sh lepingutest, arvetest, aktidest jne), mis tõestavad aruandluses kajastatud kulu või tulu. Riigile kuuluvate parvlaevade käitlemiseks kasutatav kütuse kogus (liitrit) ja kaldavoolu kogus (kWh) on avalik info.

11.3. Vedaja võib talle makstud ühistransporditoetust kasutada üksnes järgmiste Veoteenusega seotud kulude katmiseks (ATL Lisa 1):
11.3.1. tööjõukulu maksudega (sh laevapere liikmed, kaldapersonal, üldhalduspersonal);
11.3.2. sadamatasud (sh baassadamatasu, reisijatasu, veokitasu);
11.3.3. sadamateenused (sh kaldavool, vesi, jäätmete vastuvõtt, jm teenused, nagu nt prügi äravedu);
11.3.4. kütus (sh diislikütus, elekter, jm);
11.3.5. määrdeained;
11.3.6. päästevahendid;
11.3.7. remondid ja hooldus (sh klassiremont, dokiremont, jooksev remont ja hooldus), v.a juhul, kui tegemist on kindlustusjuhtumiga, garantiitöödega või kui erakorraliste remondi- ja hooldustööde vajadus on tingitud vääramatu jõu asjaolust ja Pooled on saavutanud kokkuleppe selliste tööde maksumuse hüvitamise osas;
11.3.8. kindlustus;
11.3.9. Asenduslaeva prahtimise kulud;
11.3.10.   Asenduslaeva kulud;
11.3.11.   tegevuskulud kaldal, sh piletimüügi kulud;
11.3.12.   muud kulud, mis kaasnevad avaliku teenindamise kohustusega.

11.4. Vedaja on kohustatud esitama Tellijale elektroonselt Tellija nõudmisel ja Tellija määratud ajaperioodi kohta kogu piletimüüki puudutava andmestiku ja võimaldama Tellijal tutvuda kogu piletimüügi andmestikuga. Tellija nõudel on Vedaja kohustatud esitama Veoteenuse ja sellega seotud majandustegevuse kohta muud informatsiooni, mis on vajalik laevaliikluse kavandamiseks ja transpordiuuringuteks.

11.5. Vedaja on kohustatud esitama igakuiselt Tellija soovil informatsiooni laeva tehnilise ekspluatatsiooni ja sellega kaasnevate kulude kohta, sh esitama vajadusel laeva punkrilehed, logiraamatu (sh masinaruumi logi) väljavõtted ning võimaldama laeval läbi viia vastavaid kontrolle.

11.6. Tellija tagab, et kontrollimise käigus Tellijale teatavaks saanud Vedaja ärisaladus hoitakse konfidentsiaalsena. Ärisaladuseks ei loeta õigusaktide kohaselt avalikustamisele kuuluvat või avalikustatud teavet.

11.7. Kui Vedaja kasutab Põhilaeva osas lepingupartnereid või teeb allhankeid või annab enda ülesannete täitmise muul alusel üle kolmandale isikule, peab ta tagama, et aruandlus esitatakse Tellija poolt nõutavas koosseisus ja vormis ka selle tegevuse kohta, mida tegi kolmas isik. Riigile kuuluvat laeva ei ole lubatud allkasutusse anda.

 

12. Vastutus

12.1. Tellija ei vastuta Vedajaga eelnevalt kokkulepitud reiside ning Vedaja poolt tegelikult teostatud reiside arvu erinevuse ega erinevusest tekkivate tagajärgede eest.

12.2. ATL-i nende sätete rikkumise eest, mis reguleerivad konkreetsete reiside tegemise kohustust ja Veoteenuse täitmist, ei vastuta Vedaja juhul, kui rikkumine on tingitud Vääramatust jõust.

 

13. Viivis ja leppetrahvid

13.1. ATL-is ettenähtud maksetega viivitamisel on viivitanud Pool kohustatud maksma teisele Poolele viivist 0,05% päevas viivitatud summast.

13.2. Kui Vedaja ei jätka Veoteenuse osutamisega hiljemalt 48 tunni jooksul alates rikke avastamise hetkest, on Tellijal õigus nõuda leppetrahvi kakskümmend tuhat (20 000) eurot.

13.3. Kui Vedaja lõpetab ühepoolselt Veoteenuse osutamise osaliselt või täielikult enne Veoteenuse perioodi lõppemist, on Tellijal õigus nõuda Vedajalt leppetrahvi kakssada tuhat (200 000) eurot. Leppetrahv nõutakse sisse ka juhul, kui ATL on Tellija poolt erakorraliselt üles öeldud Vedajast tulenevatel põhjustel. Tellijal puudub õigus nõuda leppetrahvi, kui Vedaja lõpetab ühepoolselt Veoteenuse osutamise enne ATL-i kehtivuse lõppemist põhjusel, et Tellija ei ole kolme (3) kalendrikuu vältel Vedajale maksnud ühistransporditoetust.

13.4. Tellijal on õigus kohaldada Vedajalt leppetrahvi sada tuhat (100 000) eurot, kui Vedaja rikub aastase perioodi jooksul kaks (2) või enam korda ATL-i oluliselt võlaõigusseaduse (edaspidi VÕS) § 116 lõike 2 tähenduses. Olulise rikkumisena mõistavad Pooled muu hulgas (kuid mitte ainult) järgmisi juhtumeid:
13.4.1. Vedaja on esitanud pakkumuses või esitab ATL-i täitmisel (sh aruannetes) tegelikkusele mittevastavaid andmeid;
13.4.2. Vedaja rikub ATL-ist tulenevaid kohustusi niivõrd, et ATL-i jätkamine põhjustab Tellijale olulisi lisakulutusi, majanduslikke, tehnilisi või õiguslikke riske või muul põhjusel ei saa ATL-iga jätkamist Tellija poolt enam mõistlikkuse põhimõttest eeldada;
13.4.3. Vedaja võtab Veoteenusel kasutusele ATL-i nõuetele mittevastava Asenduslaeva muul põhjusel kui Vääramatu jõu või tehnilise rikke tõttu ning ei kõrvalda rikkumist pärast Tellija poolt rikkumise kõrvaldamiseks antud tähtaja jooksul;
13.4.4. Veoteenuse osutamine Vedajast tuleneval põhjusel on häiritud kauem kui nelikümmend kaheksa (48) tundi;
13.4.5. Vedaja ei tee laevale remonti või hooldustöid või teeb ebapiisavas mahus;
13.4.6. Vedaja ei korralda piletimüüki või piletimüügikeskkond on üle 24 tunni järjest häiritud.

13.5. Tellijal on õigus nõuda Vedajalt leppetrahvi kakskümmend viis tuhat (25 000) eurot igakordsel rikkumisel, kui:
13.5.1. Prügikorraldus laeval on tagamata;
13.5.2. Vedaja ei täida tähtaegselt ATL punktis 7.1.7 sätestatud ühise piletimüügisüsteemi juurutamise kohustust;
13.5.3. Vedaja rikub muid ATL-i peatükis 6.1 sätestatud kohustusi.

13.6. Kui Vedaja on ATL-i sõlmimise aluseks olnud riigihankes kinnitanud pakkumuse esitamise ettepaneku punktis 6.1.2 nimetatud hindamiskriteeriumi täitmist, kuid ATL-i täitmisel selgub, et see tingimus on nõuetekohaselt täitmata, on Tellijal õigus nõuda Vedajalt leppetrahvi kakskümmend tuhat (20 000) eurot iga sellise rikkumise eest.

13.7. Tellija teostab leppetrahvi kohaldamisel kaalutlusõigust ja kohaldab rikkumise raskusele ja Vedaja käitumisele vastavat proportsionaalset leppetrahvi. Tellijal on õigus jätta leppetrahv tegemata, kui Tellija on esitanud Vedajale rikkumise lõpetamise nõude ja Vedaja on rikkumise selles nõudes sätestatud tähtajaks kõrvaldanud.

13.8. Viiviste ja leppetrahvide tasumine ei vabasta Pooli ATL-ist tulenevate  kohustuste täitmisest.

 

14. ATL-i kehtivus ja muutmine

14.1. ATL jõustub allkirjastamisest Poolte poolt ning kehtib kuni hetkeni, mil pärast hiliseima veoteenuse osutamise perioodi lõppu (31.10.2031 (k.a)) on täidetud ka kõik teised  ATL-st tulenevad lepingulised kohustused, sh aruandluskohustus.

14.2. Kui üks või mitu ATL-i sätet osutuvad kehtetuks seoses nende vastuoluga seadusega või teiste õigusaktidega, ei too nende kehtetus kaasa kogu ATL-i või ATL-i teiste sätete kehtetust. Sel juhul kohaldavad Pooled ATL-i neid sätteid, mis on lähedased kehtetule sättele ning teevad parimad jõupingutused kehtetu sätte asendamiseks või muul viisil vastavusse viimiseks õigusaktidega.

14.3. Kõik muudatused ATL-is ja selle lisades vormistatakse kirjalikult ATL-i lisadena, sh sõiduplaan ja Veovõime maht, mis lepitakse kokku iga-aastaselt. Järgmise aasta Veoteenuse sõiduplaan ja Veovõime maht lepitakse kokku hiljemalt 1. märtsiks järgmisel aastal, s.t 2026. aasta sõiduplaan lepitakse kokku 1. märtsiks 2026.

 

15. ATL-i ennetähtaegne lõpetamine

15.1. ATL-i ennetähtaegne lõpetamine on lubatud ainult ATL-i tingimustel või Poolte kirjalikul kokkuleppel, v.a kui seadusest ei tulene teisiti.

15.2. Tellijal on õigus ATL erakorraliselt üles öelda, teatades sellest ette vähemalt kaks (2) kuud, kui Vedaja on vähemalt kolm (3) korda aasta jooksul rikkunud oluliselt ATL-i ja Tellija on mõistliku aja jooksul pärast rikkumisest teadasaamist Vedajat kirjalikult hoiatanud ATL-i ülesütlemise eest rikkumise kordumise korral.

15.3. ATL-i ennetähtaegsel ülesütlemisel Vedajast tingitud asjaolude tõttu on Tellijal õigus nõuda Vedaja poolt ATL-i täitmist pärast ülesütlemist veel kuus (6) kuud või kuni uus Vedaja alustab Veoteenust – vastavalt sellele, kumb sündmus saabub varem. Tellijal on õigus määrata ATL-i ülesütlemise teates lühem periood, mille vältel Vedaja on kohustatud ATL-i täitmist jätkama.

15.4. Arvestades õigusaktides sätestatud erisusi, on Tellijal õigus lõpetada ATL ühepoolselt ennetähtaegselt, teatades sellest Vedajat kirjalikult ette kolmkümmend (30) päeva, kui:
15.4.1. Vedaja suhtes on algatatud pankroti- või likvideerimismenetlus või saneerimine;
15.4.2. Vedaja majandustegevus on vähemalt kahel (2) järjestikusel aastal olnud kahjumlik või Vedaja ei ole esitanud Tellijale andmeid oma majandustegevuse kasumlikkuse kohta kooskõlas ATL nõuetega.

15.5. Tellijal on õigus lõpetada ATL ühepoolselt ennetähtaegselt, kui Kasutusse andja on reisikatamaraani „Runö“ Kasutusse andmise lepingu ennetähtaegselt üles öelnud.

15.6. Tellijal on õigus ATL-i ühepoolselt muuta või lõpetada HMS-i §-s 102 sätestatud korras, kui see on tingimata vajalik ülekaaluka avaliku huvi raske kahjustamise vältimiseks.

15.7. Vedajal on õigus ATL ennetähtaegselt ühepoolselt lõpetada, teavitades sellest ette vähemalt kuuskümmend (60) päeva, kui Tellija ei ole kolme (3) kalendrikuu vältel Vedajale maksnud ATL-is ettenähtud korras ja alustel ühistransporditoetust. Mistahes muul alusel ei ole Vedajal õigust ATL-i üles öelda.

 

16. Erimeelsuste lahendamine

16.1. ATL-i alusel tekkida võivate erimeelsuste lahendamisel kohaldatakse Eesti Vabariigi õigusakte.

16.2. Pooled püüavad lahendada ATL-i täitmisel tekkivad erimeelsused heas usus ja esmajärjekorras läbirääkimiste teel.

16.3. Kui läbirääkimistega kokkulepet ei õnnestu saavutada, lahendatakse vaidlus Tallinna Halduskohtus.

16.4. ATL-i tõlgendamisel lähtutakse poolte ühisest tegelikust tahtest, isegi kui see erineb sõnade tavapärasest tähendusest. Kui poolte ühist tegelikku tahet ei õnnestu kindlaks teha, tuleb ATL-i tõlgendada nii, nagu teise poolega samasugune mõistlik isik pidi
ATL-i samadel asjaoludel mõistma.

16.5. ATL-i tingimust tuleb tõlgendada koos ATL-i teiste tingimustega, andes igaühele neist tähenduse, mis lähtub ATL-i kui terviku tähendusest. ATL-i tingimuste tõlgendamisel eelistatakse tõlgendust, mis muudab ATL-i tingimuse seaduslikuks või kehtivaks.
ATL-i tingimuste vastuolu korral tuleb tõlgendamisel lähtuda järgmisest õigusjõu hierarhiast:
16.5.1. ATL;
16.5.2. ATL-i ülejäänud lisad;
16.5.3. ülejäänud riigihanke alusdokumendid;
16.5.4. Vedaja pakkumus.

 

17. Teabe vahetamine

17.1. ATL-i täitmisega või ATL-ist tulenevate erimeelsustega seotud teated ja informatsioon loetakse esitatuks, kui see on teisele Poolele edastatud e-kirja teel või üle antud allkirja vastu ATL-is märgitud aadressil või aadressil, mille Pool on pärast ATL-i sõlmimist kirjalikult teatanud.

17.2. Teated võib Vedaja edastada Tellijale tavakirja või e-kirja teel alljärgnevate aadresside kaudu: [email protected] ja Tellija aadressile: Suur-Ameerika tn 1, 10122, Tallinn.

17.3. Teade loetakse esitatuks, kui teade on edastatud teisele Poolele e-posti teel digitaalselt allkirjastatuna (teate edastamise päeval) Tellija e-posti aadressile [email protected] või Vedaja e-posti aadressile [email protected].

17.4. Informatiivset teavet võib anda ka telefoni ja e-kirja teel. Teabevahetus Poolte vahel toimub eesti keeles.

 

18. Poolte andmed, kontaktisikud ja allkirjad

18.1. Juhul, kui Pool asendab oma kontaktisiku teisega või muutuvad kontaktisiku andmed, teatab Pool sellest teist osapoolt esimesel võimalusel vähemalt kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis.

18.2. Poolte volitatud kontaktisikud on õigustatud vahetama ATL-i täitmisest tulenevat teavet ja võtma vastu täitmise seisukohti ATL-i või muudetud ATL-i tingimustega kooskõlas.

Tellija:Vedaja:
Regionaal- ja PõllumajandusministeeriumTuule Liinid OÜ
Registrikood: 70000734Registrikood: 12978461
Aadress: Suur-Ameerika tn 1, 10122 TallinnAadress: Kalde tee 6, 93859 Muratsi küla, Saaremaa
Telefon: 625 6101Telefon: 5041019
E-post: [email protected]E-post: [email protected]
Arveldusarve number:Arveldusarve number
EE891010220034796011IBAN EE804204278610623702
Rahandusministeerium Tuule Liinid OÜ
Pank: AS SEB PankPank: Coop Pank AS
Viitenumber: 2800047135 
Volitatud esindaja: Annela KornelVolitatud esindaja: Taavi Rihvk
Poolte allkirjad: 
(allkirjastatud digitaalselt)(allkirjastatud digitaalselt)
Hendrik Johannes TerrasTaavi Rihvk
Regionaal- ja põllumajandusministerJuhatuse liige

1 Altmarki kohtulahendist, vt Euroopa Kohtu otsus kohtuasjas C-280/00, Altmark Trans GmbH and Regierungspräsidium Magdeburg v. Nahverkehrsgesellschaft Altmark GmbH. Vastavalt Rahandusministeeriumi poolt 2010. aastal välja antud riigiabi käsiraamatule on Altmarki kriteeriumid:
• abi saavale ettevõtjale peab olema pandud selgelt määratletud avaliku teenindamise (üldist huvi pakkuva teenuse osutamise) kohustus;
• kompensatsiooni arvutamisel aluseks võetavad parameetrid peavad olema eelnevalt objektiivselt ja läbipaistvalt kehtestatud;
• makstav kompensatsioon ei tohi olla suurem kui summa, mis on vajalik avaliku teenindamise kohustuse täitmisel tekkinud kulutuste osaliseks või täielikuks katmiseks, võttes ühtlasi arvesse asjakohaseid laekumisi ja mõistlikku kasumit;
• teenust osutav ettevõtja peab olema valitud riigihanke tulemusel või juhul, kui seda pole tehtud, tuleb kompensatsiooni suuruse määramisel võrdlusaluseks võtta tavalise (tüüpilise) ettevõtja poolt sarnases olukorras tehtavate kulude analüüs (võttes arvesse laekumisi ning kohustuste täitmisest saadavat mõistlikku kasumit).

2 Arvutivõrgus: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2012:008:0004:0014:ET:PDF.

Lisa 1 Aruande vorm

Lisa 2 Reisi aruande vorm

Lisa 3 Reisikatamaraan „Runö“ kasutusse andmise tingimused

Lisa 4 Reisikatamaraan „Runö“ peamasinate kapitaalremondi käigus teostatavate tööde nimekiri

Lisa 5 Reisikatamaraan „Runö“ tehniline kirjeldus

Lisa 6 Hinnapakkumuse kogujaotus ja kogumaksumus

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json