Sotsiaalkindlustusameti põhimäärus
Vastu võetud 19.08.2008 nr 43
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» § 42 lõike 1 alusel ning kooskõlas nimetatud seaduse § 67 lõike 2 punktiga 2.
§ 1. Üldsätted
(1) Sotsiaalkindlustusamet (edaspidi amet) on Sotsiaalministeeriumi valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, kes täidab õigusaktidest tulenevaid ülesandeid oma tegevusvaldkonnas ning teostab riiklikku järelevalvet ja kohaldab riiklikku sundi seaduses ettenähtud alustel ja ulatuses.
(2) Oma ülesannete täitmisel esindab amet riiki.
(3) Amet on riigieelarvest finantseeritav asutus, millel on oma eelarve ja arvelduskontod Riigikassa kontsernikonto koosseisus.
(4) Amet on aruandekohustuslik sotsiaalministri ees, kes suunab ja koordineerib selle tegevust ning teostab ameti üle teenistuslikku järelevalvet õigusaktidega sätestatud korras.
(5) Amet asub Tallinnas. Ameti postiaadress on Lembitu 12, 15092 Tallinn. Ameti aadressil mitteasuva struktuuriüksuse asukoht märgitakse selle põhimääruses.
§ 2. Tegevusvaldkond ja ülesanded
(1) Ameti tegevusvaldkond on riiklike pensionide, toetuste ja hüvitiste määramine ja maksmine, elatisabi määramine ja maksmine ning riigile üleläinud elatisnõuete sissenõudmine, riigi tagatud õppelaenu summa tagasimaksmata osa osaline kustutamine, puude raskusastme ja puudest tulenevate lisakulude ning püsiva töövõimetuse tuvastamine, rehabilitatsiooniteenuse osutamise tagamine ja rahastamine, psüühiliste erivajadustega inimestele hoolekandeteenuse osutamise korraldamine ja rahastamine ning ohvriabi- ja lepitusteenuse osutamine.
(2) Ameti ülesanded on:
1) riiklike pensionide, toetuste ja
hüvitiste määramine, maksmine, vastava praktika ühtlustamine ning
pensionide, toetuste ja hüvitiste saajate ning neile määratud ja makstud
pensionide, toetuste ja hüvitiste üle arvestuse pidamine;
2)
kinnipidamiste tegemine pensionidest, toetustest ja hüvitistest ning
enammakstud summade sissenõudmine seaduses ettenähtud juhtudel ja korras;
3)
elatisabi määramine ja maksmine ning riigile üleläinud elatisnõuete
sissenõudmine;
4) riigi tagatud õppelaenu summa tagasimaksmata
osa osaline kustutamine ja selle üle arvestuse pidamine;
5)
puude raskusastme ja puudest tulenevate lisakulude ning püsiva
töövõimetuse, selle tekkimise aja, põhjuse ja kestuse tuvastamine ning
töövõime kaotuse protsendi määramine, vastava praktika ühtlustamine ning
ekspertiiside üle arvestuse pidamine;
6) psüühiliste
erivajadusega inimestele hoolekandeteenuste osutamise korraldamine ja
rahastamine;
7) riigi osutatava rehabilitatsiooniteenuse osutamise
tagamine ja rahastamine, järelevalve teostamine teenuse osutamise üle
ning rehabilitatsiooniteenuse saajate üle arvestuse pidamine;
8)
ekspertarstidega tsiviilõiguslike lepingute sõlmimine ekspertiiside
tegemiseks ning nende töö koordineerimine ja korraldamine;
9)
ohvriabi- ja lepitusteenuse osutamine ning selle korraldamine;
10)
riikliku pensionikindlustuse registri, arstliku ekspertiisi andmekogu,
ohvriabi juhtumite andmebaasi ja muude ameti tööks vajalike andmekogude
pidamine;
11) riikidevaheliste sotsiaalkindlustuslepingute ja muude
rahvusvaheliste õigusaktide täitmine oma pädevuse piires;
12)
osalemine õigusaktide, sealhulgas riikidevaheliste
sotsiaalkindlustuslepingute eelnõude väljatöötamises;
13)
ameti juures asuva vaidluskomisjoni töö korraldamine;
14)
ameti põhiülesannete täitmiseks vajaliku eelarve projekti koostamine,
eelarve täitmise analüüs ja aruandlus;
15)
sotsiaalmaksu maksmine erijuhtudel;
16) ameti valduses oleva
riigivara valdamine ja kasutamine ning muu kui infotehnoloogilise vara
käsutamine õigusaktidega ettenähtud tingimustel ja korras;
17)
riigi esindamine kohtuvaidlustes oma pädevuse piires;
18)
selgituste andmine ameti tegevusvaldkonda reguleerivate õigusaktide
kohta;
19) ameti teenistujate täienduskoolituse korraldamine;
20)
vaidemenetluse läbiviimine seaduses sätestatud korras;
21)
muude õigusaktidega pandud ülesannete täitmine.
§ 3. Ameti juhtimine
(1) Ametit juhib peadirektor, kelle nimetab ametisse ja vabastab ametist sotsiaalminister kantsleri ettepanekul.
(2) Peadirektor:
1) juhib ameti tegevust osakonnajuhatajate kaudu
ning korraldab ameti pädevusse kuuluvate ülesannete täitmise;
2)
esindab ametit selle tegevusvaldkonnas ning annab volitusi ameti
esindamiseks;
3) vastutab ameti tegevust reguleerivate õigusaktide
täpse ja otstarbeka täitmise eest ning annab ameti tegevusest aru
sotsiaalministrile;
4) esitab sotsiaalministrile ettepanekuid ameti
tegevusvaldkonna korraldamiseks ja ameti struktuuri ja teenistujate
koosseisu kinnitamiseks ja muutmiseks;
5) esitab sotsiaalministrile
ettepanekuid ameti eelarve kohta ning teostab järelevalvet eelarve täpse
ja otstarbeka kasutamise üle;
6) korraldab ameti sisekontrolli
süsteemi rakendamist ja siseauditialast tööd;
7)
nimetab ametisse ja vabastab ametist ameti koosseisu kuuluvad ametnikud
ja teised teenistujad;
8) sõlmib, muudab ja lõpetab töölepinguid
abiteenistujatega;
9) kinnitab sisekorraeeskirja, asjaajamiskorra,
raamatupidamise sise-eeskirja, teenistujate palgad ja ametijuhendid,
struktuuriüksuste põhimäärused ning muud sisemist töökorraldust
reguleerivad juhendid ja korrad;
10) teostab teenistuslikku
järelevalvet sotsiaalministri määratud ulatuses ja korras;
11)
moodustab ameti tegevusvaldkonnas nõuandva õigusega alalisi või ajutisi
komisjone, nõukogusid ja töörühmi;
12) valdab ja
kasutab ameti valdusesse antud riigivara ja vahendeid ning käsutab muud
kui ameti valdusesse antud infotehnoloogilist vara kooskõlas
õigusaktidega;
13) sõlmib ameti nimel lepinguid kinnitatud
eelarve piires või volitab selleks teisi isikuid;
14) pärib aru
ameti teenistujatelt, edutab ametnikke, kohaldab ergutusi ja määrab
distsiplinaarkaristusi seaduses sätestatud juhtudel ja korras;
15)
annab seaduste ja muude õigusaktide alusel teenistusalastes küsimustes
käskkirju käesoleva põhimäärusega sätestatud ülesannete täitmiseks;
16)
annab ametnikele volitusi ameti nimel toimingute tegemiseks ja
haldusaktide andmiseks seadustest ja muudest õigusaktidest tulenevate
ülesannete täitmiseks;
17) täidab muid ülesandeid, mis on
talle pandud seaduse, Vabariigi Valitsuse määruse või korraldusega ning
sotsiaalministri määruse või käskkirjaga.
(3) Peadirektori äraolekul asendab teda peadirektori I asetäitja. Peadirektori I asetäitja äraolekul asendab peadirektorit peadirektori asetäitja, viimase äraolekul peadirektori määratud osakonnajuhataja.
§ 4. Struktuur ja struktuuriüksuste põhiülesanded
(1) Ameti struktuuri ja teenistujate koosseisu kinnitab sotsiaalminister ameti peadirektori ettepanekul.
(2) Ameti struktuuriüksusteks on osakonnad ja piirkondlikud pensioniametid.
(3) Ameti struktuuriüksused on:
1) pensionide ja toetuste
osakond, mille põhiülesanded on riiklike pensionide, toetuste,
hüvitiste ja elatisabi määramise ja maksmise ning riigile üleläinud
elatisnõude sissenõudmise õiguslike küsimuste korraldamine,
koordineerimine ja vastava praktika ühtlustamine ning riigi poolt
tagatud õppelaenu summa tagasimaksmata osa osaline kustutamine;
2)
välissuhete osakond, mille põhiülesanded on riikidevaheliste
sotsiaalkindlustuslepingute ja muude rahvusvaheliste õigusaktide alusel
pensionide, toetuste ja hüvitiste määramine, maksmise ettevalmistamine
ja kohaldatava õiguse kindlaksmääramine ning ameti välissuhete
korraldamine;
3) ekspertiisi osakond, mille põhiülesanded on
puude raskusastme ja püsiva töövõimetuse ekspertiisi koordineerimine ja
vastava praktika ühtlustamine, tsiviilõiguslike lepingute alusel
ekspertiise tegevate ekspertarstide töö koordineerimine ja korraldamine,
rehabilitatsiooniteenuse osutamise tagamine ning psüühikahäirega isikute
puude raskusastme, puudest tingitud lisakulude ja püsiva töövõimetuse
ekspertiisi taotluste menetlemine;
4) hoolekande osakond,
mille põhiülesanded on psüühiliste erivajadustega inimeste
hoolekandeteenuste osutamise korraldamine ning psüühiliste
erivajadustega inimeste seostamine hoolekandeteenustega ja muude üldiste
avalike teenustega;
5) ohvriabi osakond, mille põhiülesanded
on ohvriabi- ja lepitusteenuse osutamine ning korraldamine;
6) finants-
ja varahaldusosakond, mille põhiülesanded on ameti eelarve projekti
koostamine, eelarve täitmise analüüs ja aruandlus, riiklike pensionide,
elatisabi, toetuste ja hüvitiste maksmine, raamatupidamine,
statistiliste aruannete koostamine ning ameti valduses oleva riigivara
haldamise ja riigihangete läbiviimise korraldamine;
7) siseauditi
osakond, mille põhiülesanded on sõltumatu hinnangu andmine ameti
sisekontrolli, aruandluse ja tegevuse tulemuslikkuse ja seaduslikkuse
kohta, õigeaegse ja objektiivse teabe tagamine kehtestatud nõuetest
kõrvalekaldumiste ning ressursside kasutamise seaduslikkuse,
säästlikkuse ja tõhususe põhimõtete rikkumise kohta;
8)
õigusosakond, mille põhiülesanded on ameti teenistujate
õigusalane nõustamine, osalemine ameti haldusaktide ja muude õigusliku
sisuga dokumentide projektide väljatöötamisel ja riigihangete
läbiviimisel ning ameti esindamine kohtuvaidlustes;
9) personaliosakond,
mille põhiülesanded on personalitöö, konkursi- ja atesteerimiskomisjoni
töö ning ameti teenistujate täienduskoolituse korraldamine;
10)
asjaajamise osakond, mille põhiülesanded on ameti asjaajamise
korraldamine ja koordineerimine;
11) infoteeninduse osakond,
mille põhiülesanne on ameti tegevusvaldkonna kohta informatsiooni
andmine ameti infotelefoni ning e-posti vahendusel;
12) infosüsteemide
osakond, mille põhiülesanded on riikliku pensionikindlustuse
registri, arstliku ekspertiisi andmekogu ja ohvriabijuhtumite andmebaasi
pidamine, andmete töötlemine ja väljastamine, ameti infosüsteemide ja
ametkondadevahelise andmevahetuse loomise ja edasiarenduse vajaduste
kirjeldamine, osalemine ameti tellimusel hangitud eritarkvarade
testimisel, juurutamisel ja kasutajate väljaõppe korraldamisel ning
kasutajate juhendamine infosüsteemidega töötamisel;
13)
piirkondlikud pensioniametid, mille põhiülesanded on riiklike
pensionide, toetuste ja hüvitiste määramine ja maksmise ettevalmistamine
ning puude raskusastme ja puudest tulenevate lisakulude ning püsiva
töövõimetuse, selle tekkimise aja, põhjuse ja kestuse tuvastamine ning
töövõime kaotuse protsendi määramine ning riigi osutatava
rehabilitatsiooniteenuse saamiseks õigustatud isikute taotluste
menetlemine.
(4) Pensioniameti asukoht, allüksused, ülesanded ja pädevus määratakse pensioniameti põhimääruses.
(5) Ameti koosseisus olevad pensioniametid on:
1) Tallinna
Pensioniamet, mille tööpiirkond on Harju maakond, Rapla maakond ja Järva
maakond;
2) Tartu Pensioniamet, mille tööpiirkond on Tartu maakond,
Jõgeva maakond, Põlva maakond, Valga maakond, Viljandi maakond ja Võru
maakond;
3) Pärnu Pensioniamet, mille tööpiirkond on Pärnu maakond,
Lääne maakond, Saare maakond ja Hiiu maakond;
4) Virumaa
Pensioniamet, mille tööpiirkond on Ida-Viru maakond ja Lääne-Viru
maakond.
(6) Ameti osakonnad juhendavad pensioniameteid oma pädevuse piires.
(7) Ameti osakonda juhib osakonnajuhataja ja pensioniametit pensioniameti direktor.
(8) Osakonnajuhataja ja pensioniameti direktor vastutavad osakonnale või pensioniametile pandud ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise eest. Nende teenistuskohustused ja õigused määratakse vastava struktuuriüksuse põhimääruses.
(9) Osakonnajuhataja ja pensioniameti direktori äraolekul asendab neid vastav asetäitja või peadirektori määratud ametnik.
(10) Osakonna koosseisu võivad kuuluda bürood ja talitused, mille pädevus määratakse osakonna põhimääruses.
(11) Ameti koosseisu võivad kuuluda väljaspool struktuuriüksusi asuvad nõunikud, juhid, abid ja teised spetsialistid, kelle ülesanded, pädevus ja alluvus sätestatakse ametijuhendis, mille kinnitab ameti peadirektor.
§ 5. Ameti sümboolika
(1) Ametil on sõõrikujuline 35 mm läbimõõduga pitsat, mille keskel on väikese riigivapi kujutis. Sõõri ülemisel äärel on sõna «Sotsiaalkindlustusamet».
(2) Ameti struktuuriüksusel võib olla oma pitsat, kui see on ette nähtud struktuuriüksuse põhimääruses.
(3) Ametil on oma nimega dokumendiplangid.
(4) Ameti struktuuriüksusel võib olla oma dokumendiplank, kui see on ette nähtud struktuuriüksuse põhimääruses. Struktuuriüksuse dokumendiplangil kasutatakse ameti sümboolikat ja sõna «Sotsiaalkindlustusamet» koos vastava struktuuriüksuse nimega.
(5) Ameti ja tema struktuuriüksuse dokumendiplangi kasutamise kord määratakse ameti asjaajamiskorras.
(6) Ameti struktuuriüksuse ja selle allüksuse teenistujatel võib olla vormiriietus. Töövormi kirjelduse ja kasutamise korra kehtestab peadirektor.
§ 6. Lõppsätted
(1) Ameti tegevuse ümberkorraldamine või selle lõpetamine toimub seaduses sätestatud korras.
(2) Sotsiaalministri 7. veebruari 2006. a määrus nr 20 «Sotsiaalkindlustusameti põhimäärus» (RTL 2006, 16, 295; 2007, 98, 1650) tunnistatakse kehtetuks.
(3) Määrus jõustub 2008. aasta 1. oktoobril.
Minister Maret MARIPUU |
Kantsler Riho TAPFER |