Teksti suurus:

Meetme „Põlevkivienergeetika jäätmehoidlate sulgemine ja tuhaärastussüsteemi uuendamine“ tingimused

Väljaandja:Keskkonnaminister
Akti liik:määrus
Teksti liik:algtekst-terviktekst
Redaktsiooni jõustumise kp:10.10.2009
Redaktsiooni kehtivuse lõpp:31.12.2010
Avaldamismärge:RTL 2009, 76, 1104

Meetme „Põlevkivienergeetika jäätmehoidlate sulgemine ja tuhaärastussüsteemi uuendamine“ tingimused

Vastu võetud 25.09.2009 nr 53

Määrus kehtestatakse «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» § 12 lõike 4 alusel ja kooskõlas § 19 lõikega 4 ning Vabariigi Valitsuse 19. aprilli 2007. a määruse nr 111 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse andmist korraldavate asutuste määramine» § 5 punktiga 1.

1. peatükk ÜLDSÄTTED 

§ 1.  Määruse reguleerimisala

  Määrusega sätestatakse vastavalt «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seaduse» (edaspidi struktuuritoetuse seadus) § 3 lõikele 3 kinnitatud «Elukeskkonna arendamise rakenduskava» prioriteetse suuna «Veemajanduse ja jäätmekäitluse infrastruktuuri arendamine» meetme «Põlevkivienergeetika jäätmehoidlate (tuhaväljade) sulgemine ja tuhaärastussüsteemi uuendamine» (edaspidi meede) rakendamiseks toetuse andmise ning selle kasutamise tingimused ja kord.

§ 2.  Mõisted

  (1) Määruses kasutatakse mõisteid struktuuritoetuse seaduse ja struktuuritoetuse seaduse rakendusaktide tähenduses.

  (2) Käesoleva määruse tähenduses:
  1) taotlus on rakendusüksuse kehtestatud vormi kohane dokument koos käesoleva määruse § 13 lõikes 2 nõutavate lisadega;
  2) kinnituskiri on toetuse saaja kirjalik, rakendusüksuse nõutavas sõnastuses kinnitus, et toetuse saaja on nõus toetuse taotluse rahuldamise otsuses sätestatud nõuetega ning valmis projekti eesmärgipäraselt ellu viima;
  3) juhtkomisjon on Vabariigi Valitsuse 22. detsembri 2006. a määruse nr 276 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse seire ja hindamise ning seirekomisjoni moodustamise kord» § 3 lõike 5 alusel keskkonnaministri 10. detsembri 2008. a käskkirjaga nr 1817 moodustatud komisjon.

§ 3.  Toetuse andmise eesmärk

  Toetuse andmise eesmärk on põlevkivienergeetika keskkonnanõuetele mittevastava prügila sulgemine ja korrastamine ning tuhaärastussüsteemi uuendamine.

2. peatükk TOETUSE ANDMISE ALUSED 

§ 4.  Toetatav tegevus

  Meetme raames toetatavad tegevused on Narva elektrijaamade tuhaärastussüsteemi uuendamine ja keskkonnanõuetele mittevastava prügila (Ahtme tuhavälja) korrastamine keskkonnaministri 29. aprilli 2004. a määruse nr 38 «Prügila rajamise, kasutamise ja sulgemise nõuded» § 55 tähenduses.

§ 5.  Toetuse saaja

  Toetuse saajad on Eesti Energia Narva Elektrijaamad AS ja Kohtla-Järve Soojus AS (edaspidi toetuse saaja).

§ 6.  Rakendusasutus ja rakendusüksus

  (1) Rakendusasutus on vastavalt Vabariigi Valitsuse 19. aprilli 2007. a määruse nr 111 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse andmist korraldavate asutuste määramine» § 5 punktile 1 Keskkonnaministeerium (edaspidi rakendusasutus).

  (2) Rakendusüksus on vastavalt Vabariigi Valitsuse 19. aprilli 2007. a määruse nr 111 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse andmist korraldavate asutuste määramine» § 6 punktile 1 Sihtasutus Keskkonnainvesteeringute Keskus (edaspidi rakendusüksus).

§ 7.  Riigiabi andmise reeglite kohaldamine

  (1) Kui meetme raames antav toetus on riigiabi Euroopa Ühenduse asutamislepingu artikli 87 lõike 1 mõistes, järgitakse toetuse andmisel ühenduse riigiabi reegleid ja konkurentsiseaduse 6. peatükis sätestatut.

  (2) Lõikes 1 nimetatud toetust ei anta enne, kui Euroopa Komisjon on teinud vastava lubava otsuse.

§ 8.  Projekti abikõlblikkuse periood

  (1) Projekti abikõlblikkuse periood algab taotluse rahuldamise otsuses märgitud päeval, kuid mitte varem, kui taotluse esitamise tähtpäeval.

  (2) Projekti abikõlblikkuse periood lõpeb taotluse rahuldamise otsuses märgitud päeval. Projekti abikõlblikkuse perioodi lõpp ei või olla hilisem kui 31. detsember 2015.

§ 9.  Abikõlblikud kulud

  (1) Abikõlblikud on järgmised kulud:
  1) need projekti kulud, mis on vajalikud meetme ja projekti eesmärkide saavutamiseks vahetult määruse §-s 4 nimetatud tegevuse elluviimisel;
  2) projektijuhi personalikulu.

  (2) Abikõlblikud kulud peavad olema põhjendatud, mõistlikud ja projekti elluviimiseks vajalikud ning tehtud projekti abikõlblikkuse perioodil.

  (3) Abikõlblikud ei ole kulud, mis on loetud mitteabikõlblikuks nõukogu määruses (EÜ) nr 1083/2006, millega nähakse ette üldsätted Euroopa Regionaalarengu Fondi, Euroopa Sotsiaalfondi ja Ühtekuuluvusfondi kohta ning millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EÜ) nr 1260/1999 (ELT L 210, 31.7.2006, lk 25–78), samuti nõukogu määruses (EÜ) nr 1084/2006, millega asutatakse Ühtekuuluvusfond ning tunnistatakse kehtetuks (EÜ) määrus nr 1164/94 (ELT L 210, 31.7.2006, lk 79–81) ja Vabariigi Valitsuse 31. jaanuari 2007. a määruses nr 26 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse kulude abikõlblikkuse või mitteabikõlblikkuse määramise tingimused ja kord».

§ 10.  Toetuse määr ja meetme eelarve

  (1) Toetuse määr on maksimaalselt 50% abikõlblikest kuludest ja minimaalne omafinantseeringu määr on 50% abikõlblikest kuludest.

  (2) Meetme eelarve kinnitab rakendusasutuse juht.

3. peatükk INVESTEERINGUTE KAVA KOOSTAMINE, KINNITAMINE JA MUUTMINE 

§ 11.  Investeeringute kava koostamine

  (1) Meetmest toetuse andmise aluseks on põlevkivienergeetika jäätmehoidlate (tuhaväljade) sulgemise ja tuhaärastussüsteemi uuendamise investeeringute kava (edaspidi kava).

  (2) Kava kehtestatakse aastateks 2009–2013.

  (3) Kava koostatakse eelistusnimekirjana, kus on nimetatud projektid, mille osas võib toetuse saaja toetust taotleda. Kavas peab olema märgitud iga projekti nimetus, hinnanguline maksumus, toetuse saaja ning projektide rakendamise eeldatavad alustamise ja lõpetamise tähtpäevad.

  (4) Projektide rakendamine loetakse alustatuks hankelepingu sõlmimisest arvates.

  (5) Kava koostamist korraldab rakendusasutus.

  (6) Rakendusasutus teavitab toetuse saajat kava koostamise algatamisest kirja teel, määrates ettepanekute esitamise tähtajaks vähemalt 22 tööpäeva.

  (7) Toetuse saaja esitab pärast määruse jõustumist, rakendusasutuse nõutud tähtaja jooksul, rakendusasutusele ettepaneku kavasse lülitatavate projektide kohta nende eelistusnimekirjana.

  (8) Ettepanek esitatakse määruse lisa kohasel vormil paberil või digitaalselt allkirjastatuna elektrooniliselt. Paberil esitamise korral esitatakse täidetud ettepaneku vorm lisaks ka elektrooniliselt.

  (9) Tähtpäevaks laekunud ettepanekud registreeritakse rakendusasutuses üldises korras.

  (10) Projekti ettepanekud peavad vastama järgmistele kriteeriumidele:
  1) projektil peab olema mõju prioriteetse suuna eesmärkide saavutamisele;
  2) projekt peab olema teostatav;
  3) toetus peab olema vajalik projekti elluviimiseks;
  4) projektil peab olema positiivne keskkonnamõju;
  5) projekt peab olema kooskõlas «Jäätmeseaduse» § 39 lõike 1 alusel kehtestatud riigi jäätmekavaga.

  (11) Rakendusasutuse juht moodustab ekspertidest ettepanekus sisalduvate projektide meetme tingimustele ja lõike 10 nõuetele vastavuse kontrollimiseks komisjoni (edaspidi hindamiskomisjon).

  (12) Hindamisjuhendi kinnitab keskkonnaminister.

  (13) Kui ettepanek ei vasta meetme tingimustes kehtestatud nõuetele või kui projekti kohta on vajalik täiendav teave, on rakendusasutusel õigus nõuda ettepaneku vastavusse viimist meetme tingimustes kehtestatud nõuetega, täiendavate dokumentide esitamist või muudatuste tegemist ettepanekus käsitletud tööde osas 7 tööpäeva jooksul sellekohase nõude esitamisest arvates.

  (14) Rakendusasutus koostab hindamistulemuste alusel kava eelnõu.

  (15) Kava koostatakse meetme eelarve piires.

  (16) Rakendusasutus esitab kava eelnõu Vabariigi Valitsusele kinnitamiseks.

§ 12.  Kava muutmine

  (1) Kava võib muuta, kui toetuse saaja soovib projekti kavast välja arvata, asendada kavas kinnitatud projekt teiste projektidega või meetme eelarve vabade vahendite arvelt projekte juurde lisada.

  (2) Toetuse saaja esitab rakendusasutusele ettepaneku kava muutmiseks.

  (3) Rakendusasutus hindab toetuse saaja kava muutmise ettepanekut 30 kalendripäeva jooksul ettepaneku kättesaamisest arvates. Kui muutmine on põhjendatud, koostab rakendusasutus Vabariigi Valitsuse asjakohase korralduse eelnõu ja esitab selle Vabariigi Valitsusele kinnitamiseks. Rakendusasutus teavitab rakendusüksust kava muutmise algatamisest.

  (4) Juhul kui mõnda kavasse võetud projektidest pole mingil põhjusel võimalik ellu viia, peab toetuse saaja sellest viivitamata teavitama rakendusasutust.

4. peatükk TAOTLUSELE ESITATAVAD NÕUDED 

§ 13.  Taotlusele esitatavad nõuded

  (1) Toetuse taotlemiseks peab taotleja esitama taotluse ning lisama sellele lõikes 2 nõutavad dokumendid. Taotlusvorm koos selle täitmise juhendiga on kättesaadav elektroonilisel kujul rakendusüksuse veebilehel www.kik.ee hiljemalt taotlusvooru väljakuulutamise päeval.

  (2) Toetuse saaja peab lisama taotlusele järgmised dokumendid:
  1) projekti dokumentatsiooni, mis võimaldab hinnata projekti vastavust meetme tingimustes sätestatud nõuetele;
  2) dokumendid, mis põhjendavad projekti eelarve kujunemist;
  3) riigihanke menetlusega seotud dokumendid, juhul kui taotluse esitamise ajaks on korraldatud projektiga seotud hankeid.

  (3) Rakendusüksusel on õigus nõuda taotluse nõuetele vastavuse hindamiseks täiendavaid dokumente.

5. peatükk TAOTLUSE MENETLEMINE RAKENDUSÜKSUSES 

§ 14.  Taotluse menetlemine rakendusüksuses

  (1) Taotluse menetlemine rakendusüksuses koosneb:
  1) taotluse registreerimisest;
  2) taotluse nõuetele vastavuse kontrollimisest;
  3) taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse tegemisest.

  (2) Taotlused saadetakse rakendusüksusse posti teel või tuuakse rakendusüksusse käsipostiga rakendusüksuse määratud tähtpäevaks. Paberil taotlus esitatakse allkirjastatuna ühes eksemplaris. Paberil taotlusele lisatakse taotlus ka elektrooniliselt. Taotluse võib esitada ka digitaalselt allkirjastatuna.

  (3) Rakendusüksus kontrollib taotluse vastavust struktuuritoetuse seaduse § 15 lõikes 1 ja käesolevas määruses §-s 13 sätestatud nõuetele. Kui rakendusüksus avastab taotluse nõuetele vastavuse kontrollimisel taotluses puudusi, teatab ta sellest taotlejale ja määrab puuduste kõrvaldamiseks tähtaja arvestusega, et taotluse menetlemise aeg ei ole pikem kui 90 kalendripäeva taotluse esitamisest arvates.

  (4) Taotlus tunnistatakse nõuetele vastavaks, kui see vastab struktuuritoetuse seaduse § 15 lõikes 1 ja käesoleva määruse §-s 13 sätestatud nõuetele.

  (5) Taotlust ei tunnistata nõuetele vastavaks, kui esineb vähemalt üks struktuuritoetuse seaduse § 15 lõikes 3 nimetatud asjaoludest.

  (6) Nõuetele vastavaks tunnistatud taotluste kohta teeb rakendusüksus taotluse rahuldamise otsuse.

  (7) Taotluse rahuldamise otsuses märgitakse:
  1) otsuse tegija;
  2) otsuse tegemise kuupäev ja otsuse number;
  3) otsuse tegemise õiguslikud ja faktilised alused;
  4) toetuse saaja andmed;
  5) projekti nimetus ja kogumaksumus;
  6) taotluses nimetatud tegevuse või eelarve jaoks toetuse andmise eritingimused;
  7) projekti abikõlblikkuse perioodi algus- ja lõppkuupäev;
  8) toetuse summa Eesti kroonides ja selle maksimaalne osakaal (%) projekti abikõlblikest kuludest;
  9) omafinantseeringu summa Eesti kroonides ja selle minimaalne osakaal (%) projekti abikõlblikest kuludest;
  10) aruandluse tingimused ja kord;
  11) otsuse vaidlustamise kord;
  12) toetuse rakendamise alustamise tähtpäev;
  13) muud õigusaktides sätestatud asjaolud.

  (8) Kui taotlust ei tunnistata nõuetele vastavaks, teeb rakendusüksus taotluse rahuldamata jätmise otsuse.

  (9) Taotluse rahuldamata jätmise otsuses märgitakse vähemalt käesoleva paragrahvi lõike 7 punktides 1–3 ja 11 sätestatud asjaolud ja taotluse rahuldamata jätmise põhjus.

  (10) Rakendusüksus väljastab taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise otsuse toetuse saajale viivitamata kirjalikult või kirjalikku taasesitamist võimaldaval viisil.

  (11) Koos taotluse rahuldamise otsusega edastab rakendusüksus toetuse saajale allkirjastamiseks kinnituskirja vormi. Kui toetuse saaja, kelle taotlus on rahuldatud, on nõus taotluse rahuldamise otsuses sätestatud tingimustega, tagastab ta kinnituskirja allkirjastatult rakendusüksusele hiljemalt 10 kalendripäeva jooksul taotluse rahuldamise otsuse kättesaamisest arvates.

  (12) Kui taotleja ei tagasta kinnituskirja rakendusüksusele 10 kalendripäeva jooksul pärast taotluse rahuldamise otsuse kättesaamist, võib rakendusüksus taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistada.

6. peatükk TOETUSE KASUTAMINE 

§ 15.  Toetuse saaja kohustused

  (1) Toetuse saaja on kohustatud täitma struktuuritoetuse seaduses, selle alusel antud õigusaktides, käesolevas määruses ning taotluse rahuldamise otsuses sätestatud toetuse saaja kohustusi, sealhulgas:
  1) esitama rakendusüksusele nõutud teabe, sh projekti rahastamise kava kvartalite kaupa kogu abikõlblikkuse perioodiks etteantud vormis ja tähtaegadel;
  2) esitama «Riigihangete seaduse» tähenduses rahvusvahelist piirmäära ületavate hangete korral enne hanke väljakuulutamist rakendusüksusele hankedokumentide eelnõud. Rakendusüksus kontrollib hankedokumentide vastavust taotluse rahuldamise otsusele, struktuuritoetuse seadusele ja selle rakendusaktidele;
  3) esitama koos toetuse väljamaksetaotlusega hankemenetlust tõendavad dokumendid, juhul kui taotluse rahuldamise otsuses ei nõutud hankedokumentide eelnõude rakendusüksusele esitamist;
  4) teavitama viivitamata rakendusüksust kirjalikult projekti teostamise käigus ilmnenud projekti elluviimist takistavatest asjaoludest, samuti projektiga seotud kohtumenetlusest või selle võimalikkusest ja toetuse saaja korraldatud riigihangete tulemuste vaidlustamistest;
  5) teavitama viivitamata rakendusüksust kirjalikult projekti odavnemisest või kallinemisest, juhul kui erinevus projekti eelarvega on üle 10%;
  6) kavas nimetatud projektile toetuse saamiseks esitama rakendusüksusele 30 kalendripäeva jooksul kava kinnitamisest arvates projekti elluviimise täpsustatud ajakava.

  (2) Toetuse saaja esitab informatsiooni rakendusüksusele kirjalikult või kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis.

§ 16.  Toetuse väljamaksed ja kasutamise aruanded

  (1) Toetuse väljamakse tehakse vastavalt struktuuritoetuse seaduse §-le 23, rahandusministri 1. märtsi 2007. a määrusele nr 15 «Perioodi 2007–2013 struktuuritoetuse väljamaksmise tingimused ja kord» (edaspidi väljamaksete määrus) ning taotluse rahuldamise otsuses kehtestatud tingimustele.

  (2) Riigiabi projekti toetuse saaja võib taotleda väljamakse tegemist ettemaksena vastavalt struktuuritoetuse seaduse § 23 lõikes 44 ja väljamaksete määruse §-s 9 sätestatud tingimustele, kui taotluse rahuldamise otsuses on vastav võimalus sätestatud.

  (3) Toetuse saaja tõendab rakendusüksusele, et ettemakse on abikõlblike kulude katteks ära kasutatud kahe kalendriaasta jooksul ning ettemaksele vastav omafinantseering ühe kalendriaasta jooksul ettemakse väljamaksmisest.

  (4) Toetuse väljamakse osaliselt tasutud kuludokumentide alusel võib teha töövõtjale.

  (5) Väljamakse aluseks on toetuse saaja poolt rakendusüksusele esitatav rakendusüksuse poolt kehtestatud vormi kohane väljamakse taotlus koos käesoleva paragrahvi lõikes 6 ettenähtud lisadega.

  (6) Väljamakse taotlusele lisatakse järgmised dokumendid:
  1) hanke läbiviimist tõendavad dokumendid ning asjaomased lepingud;
  2) kuludokumentide nimekiri juhul, kui taotluse rahuldamise otsuses on nimekiri nõutav;
  3) kuludokumendid väljamaksete määruse mõistes, millele lisatakse osutatud teenuse või tehtud töö või tarnitud kauba üleandmist ja vastuvõtmist tõendava dokumendi koopia;
  4) kulu tasumist tõendavad dokumendid väljamaksete määruse mõistes;
  5) projekti kulude raamatupidamises kajastamist tõendavad dokumendid.

  (7) Rakendusüksus kontrollib 30 kalendripäeva jooksul esitatud väljamakse taotluse ja sellele lisatud dokumentide nõuetele vastavust, kulude abikõlblikkust ning vastavust taotluse rahuldamise otsusele. Puuduste korral määrab rakendusüksus toetuse saajale tähtaja nende kõrvaldamiseks. Menetlusaeg pikeneb toetuse saaja poolt puuduste kõrvaldamiseks kuluva aja võrra.

  (8) Viimane väljamakse taotlus esitatakse koos projekti lõpparuandega või pärast projekti lõpparuande esitamist. Viimane väljamakse, moodustab 5% projektile antava toetuse kogumäärast, tehakse pärast seda, kui rakendusüksus on projekti lõpparuande heaks kiitnud. Viimane väljamakse tehakse tasutud kuludokumentide alusel.

  (9) Rakendusüksus võib teha toetuse maksmisest osalise või täieliku keeldumise otsuse juhul, kui:
  1) esitatud väljamakse taotlus või kuludokumendid ei vasta nõuetele;
  2) toetust taotletakse mitteabikõlblike kulude katteks;
  3) projekt on seotud tagasimakse menetlusega;
  4) toetuse saaja ei ole puudusi määratud tähtaja jooksul kõrvaldanud;
  5) muud õigusaktidest tulenevad alused.

  (10) Rakendusüksus saadab viivitamata käesoleva paragrahvi lõikes 9 nimetatud otsuse toetuse saajale kirjalikult.

  (11) Toetuse saaja esitab toetuse kasutamise kohta aruanded vastavalt struktuuritoetuse seaduse § 24 lõike 4 alusel kehtestatud korrale.

§ 17.  Taotluse rahuldamise otsuse muutmine

  (1) Struktuuritoetuse seaduse § 18 lõigetes 3, 4 ja 5 sätestatud juhtudel esitab toetuse saaja põhjendatud avalduse taotluse rahuldamise otsuse muutmiseks (edaspidi avaldus).

  (2) Taotluse rahuldamise otsusega kinnitatud toetust saava projekti eelarvet võib toetuse saaja ilma avaldust esitamata muuta juhul, kui projekti eelarvet muudetakse kululiikide lõikes vähem kui 10% ulatuses projekti abikõlblikest kuludest, kusjuures projekti eelarve ei suurene. Seejuures peab toetuse saaja eelnevalt rakendusüksust tehtavast muudatusest teavitama.

  (3) Taotluse rahuldamise otsuse muutmise otsuse teeb rakendusüksus 30 kalendripäeva jooksul käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud avalduse saamisest arvates ning saadab otsuse viivitamata toetuse saajale. Juhul kui rahuldamise otsuse muutmine eeldab toetuse saajalt täiendavate andmete nõudmist või rakendusüksuselt täiendavat ekspertiisi, pikeneb avalduse menetlemise aeg täiendavate dokumentide esitamiseks või ekspertiisiks vajaliku aja võrra.

  (4) Kui rakendusüksus ei rahulda avaldust, on toetuse saaja kohustatud ellu viima projekti vastavalt taotluse rahuldamise otsusele.

  (5) Kui toetuse saaja ei ole nõus projekti avalduse rahuldamata jätmise korral ellu viima, on toetuse saaja kohustatud sellest rakendusüksust viivitamata teavitama ja rakendusüksus võib taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks tunnistada vastavalt struktuuritoetuse seaduse § 18 lõike 6 punktile 5.

  (6) Kui toetuse saajal ei ole mõjuval põhjusel võimalik alustada projekti elluviimist vastavalt taotluses märgitule, võib toetuse saaja taotleda rakendusüksuselt projekti abikõlblikkuse perioodi pikendamist, kuid mitte kauemaks kui 31. detsembrini 2015.

  (7) Juhul kui projekti rakendamise tähtpäevadest ei ole kinni peetud, võib rakendusüksus tunnistada taotluse rahuldamise otsuse kehtetuks.

Minister Jaanus TAMKIVI


Kantsler Rita ANNUS


Määruse lisa on avaldatud elektroonilises Riigi Teatajas. Alus: «Riigi Teataja seaduse» § 4 lõige 2 ja riigisekretäri 28.09.2009. a resolutsioon nr 17-1/09-04739.

Lisa 

https://www.riigiteataja.ee/otsingu_soovitused.json