Riigikoguseadusalgtekst-terviktekstavaldamineavaldatud2010-06-10+03:00Vabariigi President2010-06-21+03:00703RT I2010-07-05+03:0041241http://www.riigiteataja.ee/akt/133322592010-08-01+03:002010-12-31+02:00tyviseadus_1_10.02.2010.xsd1333225912010-10-28+03:00migraator344756Riigikoguseadusalgtekst-terviktekstRStSavaldamineavaldatud2010-06-10+03:00Vabariigi President2010-06-21+03:00703RT I2010-07-05+03:0041241http://www.riigiteataja.ee/akt/133322592010-08-01+03:002010-12-31+02:00tyviseadus_1_10.02.2010.xsd1333225922010-10-29+03:00Mall Ruiso344756Riikliku statistika seadus1ÜLDSÄTTED1Riiklik statistika1Riiklik statistika käesoleva seaduse tähenduses on kvantitatiivne, kvalitatiivne, kokkuvõtlik ja üldistav teave, mis iseloomustab massnähtust vaatlusaluses kogumis ja mis saadakse riikliku statistika programmi raames andmete statistilise töötlemise tulemusena.2Riikliku statistika eesmärk on kajastada ühiskonna olukorda ja muutusi ning varustada ühiskonda rahvastiku, sotsiaalvaldkonna, majanduse ja keskkonna arengu seisukohalt olulise teabega, sealhulgas arengukavade ja prognooside koostamiseks, erinevate poliitikate kujundamiseks, teadus- ja rakendusuuringute tegemiseks ning teadmuspõhiste otsuste langetamiseks.2Haldusmenetluse seaduse kohaldamineKäesolevas seaduses ettenähtud haldusmenetlusele kohaldatakse haldusmenetluse seaduse sätteid, arvestades käesoleva seaduse erisusi.3Andmed1Andmed käesoleva seaduse tähenduses on riikliku statistika tegija poolt talle seadusega antud ülesannete täitmiseks andmeesitajatelt elektrooniliselt või paberil kogutud või töödeldud üksik- ja koondandmed, sealhulgas riigi ja teiste andmekogude, riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutuste ning juriidiliste isikute tegevuse käigus loodud või nende kogutud andmed, mida kasutatakse riikliku statistika tegemisel.2Üksikandmed käesoleva seaduse tähenduses on konkreetset statistilist üksust iseloomustavad detailsed andmed.3Koondandmed käesoleva seaduse tähenduses on üksikandmetest kindla metoodika alusel statistilise töötlemise ja analüüsi tulemusena saadud andmed.4Riikliku statistika programm ja statistikatööRiikliku statistika programm on igal aastal järgmiseks viieks aastaks koostatav rahvastiku-, sotsiaal-, majandus- ja keskkonnaalaste statistikatööde loetelu, mis lähtub riigisisesest või rahvusvahelisest statistikavajadusest. Statistikatöö on näiteks statistiline uuring, loendus, statistikaväljaanne ja statistiline register.5Andmeesitaja ja statistiline üksus1Andmeesitaja käesoleva seaduse tähenduses on juriidiline isik, välismaa äriühingu Eestis asuv filiaal, riigi- või kohaliku omavalitsuse asutus, füüsilisest isikust ettevõtja, füüsiline isik, kohtutäitur, notar ja vandetõlk, kes on kohustatud esitama andmeid riikliku statistika tegijale või kellelt kogutakse andmeid riikliku statistika tegemiseks.2Statistiline üksus käesoleva seaduse tähenduses on objekt või subjekt, keda või mida kirjeldavaid andmeid riikliku statistika tegemisel kogutakse, töödeldakse ja levitatakse.6Riikliku statistika tegemine1Riikliku statistika tegemine hõlmab kõiki toiminguid, mis on seotud riikliku statistika jaoks andmete kogumise, nende statistilise töötlemise, analüüsi, levitamise ja säilitamisega ning nimetatud tegevuste arendamisega.2Statistiline töötlemine on statistikametoodikale vastav andmete korrastamine ja ettevalmistamine statistiliseks analüüsiks, sealhulgas üksikandmete teisendamine, kontrollimine, parandamine, andmete seostamine ja lisanäitajate arvutamine.3Riikliku statistika tegemisel moodustatavad andmestikud ja statistilised registrid ei ole andmekogud avaliku teabe seaduse tähenduses.4Statistiline register on otseselt tuvastatavate statistiliste üksuste andmete kogum, mida kasutatakse riikliku statistika tegemisel.7Riikliku statistika tegemise põhimõtted ja kvaliteedikriteeriumid1Riikliku statistika tegemisel järgitakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 223/2009 Euroopa statistika kohta ning Euroopa parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ, Euratom) nr 1101/2008 (konfidentsiaalsete statistiliste andmete Euroopa Ühenduste Statistikaametile edastamise kohta), nõukogu määruse (EÜ) nr 322/97 (ühenduse statistika kohta) ja nõukogu otsuse 89/382/EMÜ, Euratom (millega luuakse Euroopa ühenduste statistikaprogrammi komitee) kehtetuks tunnistamise kohta (ELT L 87, 31.3.2009, lk 164–173) sätestatud statistikaalaseid põhimõtteid ja kvaliteedikriteeriume.2Käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud kvaliteedikriteeriume ei pea Eesti Pank riikliku statistika tegemisel järgima, kui riikliku statistika kvaliteedikriteeriumid on sätestatud Euroopa Keskpanga tegevust reguleerivates statistikaalastes õigusaktides.3Riikliku statistika tegija avaldab oma veebilehel kvaliteedi hinnangud tehtud riikliku statistika kohta ning informatsiooni riikliku statistika kvaliteedikriteeriumide ettenähtud ulatuses täitmise ja mittetäitmise kohta.2RIIKLIKU STATISTIKA KORRALDUS8Riikliku statistika tegijad1Riikliku statistika tegijad on Statistikaamet ja Eesti Panga seaduse § 34 lõikes 1 sätestatud ulatuses Eesti Pank.2Riikliku statistika tegija selgitab avalikkusele riikliku statistikaga seonduvat, sealhulgas kasutatava metoodika eeliseid alternatiivsete metoodikate ees, juhul kui kasutatav metoodika ei ole kindlaks määratud Euroopa Liidu õigusaktiga, ning annab eelhinnanguid metoodika ja selle muutmise mõjude kohta. Informatsioon kasutatava metoodika ja selles kavandatavate muudatuste kohta avaldatakse riikliku statistika tegija veebilehel.3Riikliku statistika tegijad on statistikametoodika valimisel sõltumatud, kuid kooskõlastavad selle oma pädevuse piires omavahel. Kooskõlastatakse ka kõik metoodikas hiljem tehtavad muudatused.4Riikliku statistika tegijad teevad statistikaalast koostööd nii riigisisesel kui ka rahvusvahelisel tasandil valitsusasutuste, teadusasutuste, ettevõtjate ja kodanikuühendustega ning asjaomaste valdkondade asjatundjatega.9Statistikaamet1Statistikaamet on Rahandusministeeriumi valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, mis teeb riiklikku statistikat ning teostab riiklikku järelevalvet käesolevas seaduses ettenähtud alustel ja ulatuses.2Statistikaameti ülesanded on:1teha riiklikku statistikat käesolevas seaduses sätestatu kohaselt;2koostada Vabariigi Valitsusele esitatava riikliku statistika programmi osa koostöös Eesti Panga, avaliku huvi esindajate ja statistikanõukoguga;3koordineerida riikliku statistika tegemist;4koordineerida klassifikaatorite süsteemi;5tagada statistikanõukogu tehniline teenindamine;6täita muid seadusest tulenevaid ülesandeid.3Käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud ülesannete täitmisel on Statistikaamet ametialaselt sõltumatu Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 223/2009 sätestatud tähenduses.4
Statistikaamet on Euroopa Liidu Statistikaameti (
Eurostat
) riigisisene kontaktasutus.
10Statistikaameti peadirektor1
Statistikaameti peadirektoril peavad olema Statistikaameti juhi ülesannete täitmiseks vajalikud teadmised, oskused ja kogemused. Statistikaameti peadirektorina võib töötada organisatsiooni või struktuuriüksuse vähemalt viieaastase eduka juhtimise kogemusega isik, kellel on vähemalt magistrikraad, sellele vastav kvalifikatsioon Eesti Vabariigi haridusseaduse § 28 lõike 2
2
tähenduses või sellele vastav välisriigi kvalifikatsioon statistika või majanduse või nendega seotud erialal.
2Statistikaameti peadirektor ei või ametisoleku ajal osaleda erakondade tegevuses, töötada muudel palgalistel töö- või ametikohtadel, välja arvatud pedagoogiline ja teadustöö.3Statistikaameti peadirektor:1vastutab riikliku statistika tegemisel koostöö eest Eesti Pangaga;2otsustab statistikameetodite ja standardite kasutamise üle ning levitatavate andmete sisu, levitamise vormi ja tähtaja määramise üle;3täidab muid ülesandeid, mis on talle antud teiste õigusaktidega.11Statistikaameti peadirektori ametisse nimetamine ja ametist vabastamine1Statistikaameti peadirektori nimetab rahandusministri ettepanekul ametisse Vabariigi Valitsus viieks aastaks.2Statistikaameti peadirektori ametikoha täitmiseks korraldatakse avalik konkurss avaliku teenistuse seaduses sätestatud korras. Konkurssi läbiviiv komisjon kuulab ära statistikanõukogu seisukoha kandidaadi sobivuse kohta.3Statistikaameti peadirektori vabastab ametist Vabariigi Valitsus rahandusministri ettepanekul. Rahandusminister kuulab eelnevalt ära statistikanõukogu seisukoha.12Statistikanõukogu1Statistikanõukogu tegevuse eesmärk on nõustamise ja arvamuse avaldamise kaudu anda panus riikliku statistika eesmärgi täitmisse.2Statistikanõukogu:1nõustab riikliku statistika tegijat riikliku statistika programmi koostamisel;2annab Statistikaametile soovitusi riikliku statistika tegemise koordineerimise kohta;3avaldab rahandusministrile arvamust riikliku statistika programmi ja selle muudatuste kohta enne nende kinnitamist;4nõustab riikliku statistika tegijat riikliku statistika tegemisel, sealhulgas statistikaalaste põhimõtete ja kvaliteedikriteeriumide rakendamises;5annab rahandusministrile hinnangu riikliku statistika tegemise kulutuste kohta ja esitab selle oma aastaaruandes;6annab rahandusministrile soovitusi ja avaldab arvamust statistikaalase õigusloome valdkonnas;7avaldab arvamust Statistikaameti peadirektori ametikoha täitmiseks avalikku konkurssi läbiviivale komisjonile kandidaadi sobivuse kohta ning rahandusministrile Statistikaameti peadirektori ametist vabastamise kohta.3Statistikanõukogul on õigus küsida oma ülesannete täitmiseks riikliku statistika tegijatelt ning teistelt asjaomastelt isikutelt ja asutustelt vajalikku teavet.4Statistikanõukogu esitab rahandusministri kaudu Vabariigi Valitsusele statistikanõukogu tegevuse kalendriaasta aruande hiljemalt järgmise aasta 30. aprilliks. Aastaaruanne avaldatakse Statistikaameti veebilehel.13Statistikanõukogu moodustamine1Statistikanõukogu moodustab rahandusministri ettepanekul Vabariigi Valitsus korraldusega. Statistikanõukogu iga koosseisu volituste tähtaeg on neli aastat.2Statistikanõukogu koosneb 13 liikmest:1üks liige Statistikaametist;2üks liige Eesti Pangast;3üks liige Andmekaitse Inspektsioonist;4kümme liiget tarbijate ja andmeesitajate esindajate ning ekspertide hulgast.3Käesoleva paragrahvi lõike 2 punktis 4 nimetatud eksperdid määratakse arvestusega, et esindatud on statistika, rahvastiku, sotsiaalvaldkonna, keskkonna ja majanduse, sealhulgas põllumajanduse asjatundjad.4Statistikanõukogu liikmetele statistikanõukogu tegevuses osalemise eest tasu ei maksta.5 statistikanõukogu töökorra.14Statistikanõukogu juhtimine1Statistikanõukogu juhib esimees, kelle statistikanõukogu liikmed valivad endi hulgast.2Statistikanõukogu esimees:1esindab statistikanõukogu;2korraldab statistikanõukogu tööd;3kutsub kokku ja juhatab statistikanõukogu koosolekuid;4esitab statistikanõukogu ettepanekud, otsused, arvamused ja soovitused riikliku statistika tegijatele, rahandusministrile ja käesoleva seaduse § 12 lõike 2 punktis 7 nimetatud komisjonile.15Statistikanõukogu liikme volituste lõppemine1Statistikanõukogu liikme volitused lõpevad statistikanõukogu koosseisu volituste lõppemisel.2Vabariigi Valitsus võib rahandusministri ettepanekul statistikanõukogu liikme enne tema volituste lõppemist erandkorras tagasi kutsuda ja tema asemele uue liikme määrata, kui:1isik esitab lahkumisavalduse;2isiku esitanud institutsioon teeb ettepaneku liikme tagasikutsumiseks;3isik ei võta poole aasta jooksul osa statistikanõukogu tegevusest.3RIIKLIKU STATISTIKA PROGRAMM JA ARUANDLUS16Riikliku statistika programmi osad1
Riikliku statistika programm (edaspidi ka
programm
) koosneb:
1Vabariigi Valitsuse kinnitatud statistikatööde loetelust;2Eesti Panga presidendi kinnitatud statistikatööde loetelust.2Programm sisaldab statistikatöö kohta järgmisi andmeid:1nimetus;2õiguslik alus;3väljundnäitajad;4sagedus;5periood või moment;6eeldatav maksumus;7info kavandatavate metoodikamuudatuste kohta.3Kui programmis ei esitata statistikatöö kohta käesoleva paragrahvi lõike 2 punktis 2 nimetatud õiguslikku alust, tuleb programmis esitada andmed avalikku huvi esindava asutuse kohta ning statistikatöö eesmärk käesoleva seaduse § 1 lõike 2 tähenduses.17Programmi koostamine1Riikliku statistika tegija suhtleb programmi koostamisel ning rakendamisel riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutustega otse.2Programmi koostamisel lähtutakse avalikust huvist, andmeallikate olemasolust, andmeesitajate koormusest ja riikliku statistika tegemise tasuvusest. Lisaks võetakse arvesse riigieelarve strateegiat ja järgmise aasta riigieelarve projekti.3Riikliku statistika tegija konsulteerib statistikatöö planeerimisel andmeesitajatega avalikult andmete koosseisu ja esitamise aja üle. Andmeesitajatega konsulteeritakse piisavalt vara, et oleks võimalik arvestada nende arvamusega ja et andmeesitajad jõuaksid vajaduse korral oma tavapäraseid toiminguid nõutavate andmete esitamiseks kohandada.4Riikliku statistika tegija konsulteerib programmi ettevalmistamisel avaliku huvi esindajatega, analüüsib tehtava statistika vajalikkust tarbijatele, nõustab tarbijaid seoses uute vajaduste ja prioriteetidega ning hindab riikliku statistika tegemiseks andmete esitamisega kaasnevat halduskoormust.5Statistikaamet koostab ja esitab Rahandusministeeriumile käesoleva seaduse § 16 lõike 1 punktis 1 nimetatud statistikatööde loetelu igal aastal hiljemalt 1. juuliks.6Statistikaameti poolt tehtavate statistikatööde loetelu kinnitab Vabariigi Valitsus korraldusega.18Riikliku statistika küsimustik1Riikliku statistika küsimustik on statistikatöö tegemisel andmete kogumiseks kasutatav elektrooniline või paberil küsimuste või näitajate struktureeritud kogum, mis on taasesitataval kujul ja mille täidab andmeesitaja või küsitleja.2Riikliku statistika tegijad avaldavad küsimustikud oma veebilehel.19Programmi aruandlus1
Statistikaameti peadirektor esitab iga aasta 31. märtsiks statistikanõukogule ja Rahandusministeeriumile aruande (edaspidi
aastaaruanne
) programmi täitmise kohta oma pädevuse piires. Aastaaruanne avaldatakse Statistikaameti veebilehel.
2Rahandusminister esitab aastaaruande Vabariigi Valitsusele iga aasta 30. aprilliks koos statistikanõukogu tegevusaruandega.3Aastaaruanne sisaldab:1ülevaadet programmi täitmise kohta;2ülevaadet andmeesitajate nii olemasoleva kui ka lisanduva halduskoormuse kohta;3ülevaadet tarbijate rahulolu kohta riikliku statistikaga;4ülevaadet andmekogude kvaliteedi hindamistest tulenevalt käesoleva seaduse § 29 lõikes 2 sätestatud õigusest;5järgmise nelja aasta jooksul programmi lisanduvate suuremahuliste statistikatööde loetelu, nende vajaduse põhjendust ja eeldatavat maksumust.4Eesti Pank annab ülevaate programmi täitmise kohta oma pädevuse piires Eesti Panga aastaaruandes.20Programmivälised statistikatööd1Riikliku statistika tegija võib teha füüsiliste ja juriidiliste isikute, riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutuste ning rahvusvaheliste ja eksterritoriaalsete organisatsioonide tellimisel ja rahastamisel statistikatöid väljaspool programmi tingimusel, et tellimustööde tegemine ei sega programmi koostamist ega täitmist. Statistikaamet teavitab Rahandusministeeriumi programmiväliste statistikatööde tegemisest.2Programmiväliste statistikatööde tegemisel järgitakse käesoleva seaduse § 7 lõigetes 1 ja 2 sätestatud riikliku statistika tegemise põhimõtteid ja kvaliteedikriteeriume.4LOENDUS21Loendus1Loendus käesoleva seaduse tähenduses on kõikne uuring, mille käigus saadakse andmeid teatud momendi seisuga statistilist üksust iseloomustavate kindlaksmääratud tunnuste kohta. Loenduse liigid on:1rahvaloendus;2eluruumide loendus;3põllumajandusloendus.2 käesoleva seaduse § 24 lõikes 4 nimetatud asutusleibkonnas loenduse tegemise täpsema korra.3Vabariigi Valitsus võib korraldusega moodustada loenduse tegemiseks Vabariigi Valitsuse loenduskomisjoni, kes:1teeb Vabariigi Valitsusele ja valitsusasutustele ettepanekuid loenduse tegemisega seonduvate õigusaktide ettevalmistamiseks ja annab arvamusi nimetatud õigusaktide eelnõude kohta;2koordineerib loenduse korraldamist riigivalitsemisorganite tasemel ning suunab riigi- ja omavalitsusasutuste koostööd loenduse korraldamisel;3kooskõlastab loenduse tegemise ajakava ja jälgib selle täitmist;4analüüsib loenduse korraldamisega seotud kulude vajadusi;5täidab muid Vabariigi Valitsuse poolt talle pandud loendusega seotud ülesandeid.22Loenduse eesmärk ja kogutavad andmed1Rahvaloenduse eesmärk on koguda andmeid riigi rahvaarvu, rahvastiku koosseisu, olukorra ja paiknemise kohta. Rahvaloenduse käigus andmete kogumisel ja töötlemisel lähtub riikliku statistika tegija Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 763/2008 rahva ja eluruumide loenduse kohta (ELT L 218, 13.8.2008, lk 14–20) sätestatud nõuetest. Riigisisesest riikliku statistika vajadusest tulenevalt on täiendavalt kogutavad ja töödeldavad andmed isikute ja leibkonnaliikmete kohta järgmised:1ees- ja perekonnanimi, isikukood (olemasolu korral) – isikut tuvastavad andmed;2teine elukoht, seal viibimise kestus ja põhjus; vanemate ja vanavanemate sünnikoht; elukoht enne Eestisse elama asumist; elukoht eelmise loenduse ajal – geograafilised ja rändeandmed;3rahvus, emakeel, võõrkeelte oskus, religioon, sünnitatud laste arv ning naise vanus esimese lapse sündimisel – demograafilised andmed;4elatusallikad, tavaline nädalatööaeg, töötaoleku kestus – majanduslikud andmed;5tasemehariduses õppijate õppeasutuse asukoht, haridusliik ja –aste – hariduse andmed;6pikaajalise haiguse või terviseprobleemi olemasolu ja mõju tavategevustele – tervise andmed;7Eestis viibimise kestus ja peamine põhjus, seos leibkonnaga – andmed Eestis ajutiselt (vähemalt kolm kuud) viibivatelt välisriikide elanikelt;8registreeritud ja tegeliku elukoha erinevuse andmed;9leibkonna ajutiste elanike andmed;10asutusleibkonna andmed;11leibkonna põllumajandusliku tegevuse ja selle ulatuse andmed.2Eluruumide loenduse eesmärk on koguda andmeid riigis olevate eluruumide kohta. Eluruumide loenduse käigus andmete kogumisel ja töötlemisel lähtub riikliku statistika tegija Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 763/2008 sätestatud nõuetest. Riigisisesest riikliku statistika vajadusest tulenevalt kogutakse ja töödeldakse täiendavaid andmeid eluruumide aadressi- ja ruumiandmete ning tehnilise varustatuse kohta.3Põllumajandusloenduse eesmärk on koguda andmeid riigi põllumajanduslike majapidamiste tegevuse kohta. Põllumajandusloenduse käigus andmete kogumisel ja töötlemisel lähtub riikliku statistika tegija Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 1166/2008, mis käsitleb põllumajanduslike majapidamiste struktuuriuuringuid ja põllumajanduslike tootmismeetodite uuringut ning millega tunnistatakse kehtetuks nõukogu määrus (EMÜ) nr 571/88 (ELT L 308, 24.11.2009, lk 27–46), sätestatud nõuetest. Riigisisesest riikliku statistika vajadusest tulenevalt on täiendavalt kogutavad ja töödeldavad andmed järgmised:1põllumajanduslike majapidamiste valdajate ees- ja perekonnanimi, isikukood (olemasolu korral) ja kontaktandmed;2põllumajanduskultuuride detailiseeritud andmed taimekasvatuse statistikatöö valimisse kuuluvate majapidamiste osas;3loenduse andmete kvaliteeti toetavad andmed.23Loenduse andmeesitaja kohustused ja õigused1Andmeesitaja on kohustatud vastama kõigile loenduse küsimustele ning andma tõeseid ja täielikke vastuseid.2Oma veendumuste kohta annab andmeesitaja vastuseid vabatahtlikkuse alusel.24Rahvaloenduse statistiline üksus ja andmeesitaja1Rahvaloenduse statistilised üksused on füüsiline isik ja leibkond.2Rahvaloendusega hõlmatakse:1isik, kelle elukoht on Eesti Vabariigis, sealhulgas isik, kes ajutiselt viibib välisriigis kuni aastase tähtajaga;2isik, kes on Eesti Vabariigis viibinud või kavatseb viibida vähemalt kolm kuud järjest;3Eesti Vabariigi välisesinduse teenistuja ja tema perekonnaliikmed, kes loendusmomendil viibivad välisriigis.3Rahvaloendusega ei hõlmata:1välisriigi diplomaatiliste ja konsulaaresinduste diplomaatilise personali liikmeid ja nende perekonnaliikmeid;2välisriigi sõjaväe tegevteenistuses olevaid isikuid.4Leibkond käesoleva seaduse tähenduses on koos elavad isikud, keda seob ühine kodune majapidamine. Leibkond on ka üksinda elav isik. Hoolekande-, ravi-, puhke- ja muudes asutustes ning kinnipidamiskohtades ja ajateenistuses viibivad isikud, kes viibivad asutuses pikka aega, moodustavad asutusleibkonna.5Rahvaloenduse andmeesitaja on käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud vähemalt 15-aastane isik või riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutuse või muu avalik-õigusliku juriidilise isiku andmekogu vastutav või volitatud töötleja või avalikke ülesandeid täitva eraõigusliku juriidilise isiku andmekogu volitatud töötleja.25Eluruumide loenduse statistiline üksus ja andmeesitaja1Eluruumide loenduse statistiline üksus on eluruum, eluruume sisaldav hoone ja muu füüsilise isikuga asustatud hoone.2Eluruumide loendusega hõlmatakse elamu, muu elamiseks kasutatav hoone ja muu eluruum, sõltumata selle asustatusest loendusmomendil, ning füüsilise isikuga asustatud muu elamiseks kasutatav ruum.3Eluruumide loendusega ei hõlmata välisriikide diplomaatiliste ja konsulaaresinduste hooneid ega neis paiknevaid eluruume.4Eluruumide loenduse andmeesitaja on käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud eluruumi elanik või omanik või riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutuse või muu avalik-õigusliku juriidilise isiku andmekogu vastutav või volitatud töötleja või avalikke ülesandeid täitva eraõigusliku juriidilise isiku andmekogu volitatud töötleja.26Põllumajandusloenduse statistiline üksus ja andmeesitaja1Põllumajandusloenduse statistiline üksus on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruses (EÜ) nr 1166/2008 sätestatud ning programmis märgitud muu üksus.2Põllumajandusloenduse andmeesitaja on füüsiline või juriidiline isik, kes on käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud statistilise üksuse valdaja või valdaja esindaja, riigi- või kohaliku omavalitsuse asutuse või muu avalik-õigusliku juriidilise isiku andmekogu vastutav või volitatud töötleja või avalikke ülesandeid täitva eraõigusliku juriidilise isiku andmekogu volitatud töötleja.27Kohaliku omavalitsuse üksuse ülesanded loenduse korraldamisel1Kohaliku omavalitsuse üksus võimaldab koostöös riikliku statistika tegijaga loenduse korraldamise oma haldusterritooriumil, sealhulgas:1võimaldab ligipääsu enda kasutuses olevale informatsioonile, mida vajab riikliku statistika tegija loenduse korraldamiseks kasutatava andmestiku koostamisel;2abistab riikliku statistika tegijat loendatavate eluruumide leidmisel;3abistab riikliku statistika tegijat loenduse korraldamiseks vajalike ja sobivalt varustatud tööruumide leidmisel;4abistab riikliku statistika tegijat loenduse korraldamiseks vajaliku teabe vahendamisel oma valla või linna elanikele.2Riikliku statistika tegijal on õigus sõlmida kohaliku omavalitsuse üksusega leping käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetamata loenduse korraldamisega seotud muude ülesannete täitmiseks.3Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetamata loenduse korraldamisega seotud ülesannete täitmisega kaasnevad kulud kaetakse riigieelarvest loenduse korraldamiseks ettenähtud vahenditest.5ANDMETE KOGUMINE JA STATISTILINE TÖÖTLEMINE28Andmeesitaja kohustused ja andmetega tutvumine1Riikliku statistika tegija nõudmisel on andmeesitaja kohustatud õigeaegselt esitama tõesed ja täielikud andmed käesoleva seaduse § 16 lõike 1 alusel koostatud ja § 18 lõikes 2 nimetatud viisil avaldatud küsimustiku ulatuses. Andmete esitamise eest tasu ei maksta.2Füüsiline isik esitab isikuandmed vabatahtlikkuse alusel, kui seaduses ei sätestata teisiti. Füüsilised isikud, kes omavad kinnisvara, ehitisi või nende osi või omavad või valdavad põllumajandusmaad või põllumajandusloomi või teevad rahvusvahelisi makseid, on kohustatud esitama asjaomased andmed käesoleva paragrahvi lõike 1 kohaselt.3Juriidilised isikud ning riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutused teatavad riikliku statistika tegija põhjendatud nõudmisel, mille kohta nad andmeid koguvad.4Andmekogude vastutavad töötlejad esitavad riikliku statistika tegija nõudmisel käesoleva seaduse § 29 lõikes 1 nimetatud andmekogudesse kogutud andmed.5Riikliku statistika tegija võib erandina vabastada andmeesitaja tema kirjalikul taotlusel käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud kohustusest kas osaliselt või täielikult, kui andmete esitamine on võimatu.6Isikul on õigus tutvuda andmetega, mis riikliku statistika tegija on tema kohta kogunud.29Andmekogude kasutamine1Riikliku statistika tegija kasutab riikliku statistika tegemisel eelkõige andmekogudesse kogutud andmeid, riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutuste ning juriidiliste isikute tegevuse käigus loodud või nende kogutud andmeid, kui nende andmete alusel on võimalik teha riikliku statistika kvaliteedikriteeriumidele vastavat riiklikku statistikat.2Riikliku statistika tegijal on õigus teha ettepanekuid andmekogudes olevate andmete koosseisu ja kasutatavate klassifikaatorite muutmiseks, kui andmete kaetus ning andmekogus olevate andmete koosseis, detailsus ja kvaliteet ei võimalda teha riikliku statistika kvaliteedikriteeriumidele vastavat riiklikku statistikat.30Andmete kogumine ja statistiline töötlemine1Riikliku statistika tegija teatab andmeesitajale piisavalt vara temalt kogutavate andmete koosseisu, nende kasutamise eesmärgi, statistilise töötlemise ja levitamise põhimõtted ning esitamise tähtpäeva. Riikliku statistika tegija teavitab andmeesitajat vastutusest käesolevas seaduses sätestatud nõuete rikkumise eest.2Riikliku statistika tegijal on õigus riikliku statistika tegemisel moodustada andmetest statistilisi registreid, kogudes samu andmeid erinevatest andmekogudest ja muudest andmeallikatest, kui seaduses ei ole sätestatud teisiti. Statistikatöö tegemiseks statistilisse registrisse kogutud andmeid võib kasutada muu riikliku statistika tegemiseks, olenemata sellest, millisel eesmärgil andmeid algselt on kogutud.3Riikliku statistika tegijal on õigus andmeesitajatelt ja andmekogudest saadud üksikandmeid seostada, kasutades statistilise üksuse otsest või kaudset tuvastamist võimaldavaid tunnuseid.31Isikuandmete kasutamine riikliku statistika tegemisel1Riikliku statistika tegijal on õigus riikliku statistika tegemisel kasutada isikuandmeid isikuandmete kaitse seaduses ettenähtud alustel ja korras.2Riikliku statistika tegija ei pea teavitama isikut tema isikuandmete kasutamisest riikliku statistika tegemisel.6ANDMETE SÄILITAMINE JA RIIKLIKU STATISTIKA LEVITAMINE32Andmete säilitamine1Riikliku statistika tegija säilitab andmeid käesolevas seaduses ja arhiiviseaduses sätestatud nõuete kohaselt.2Riikliku statistika tegija hoiab füüsilise isiku üksikandmeid nende kontrollimise ajal koos isikukoodiga. Pärast kontrollimist säilitatakse isikukood teistest isiku andmetest eraldi, tagades nende hilisema ühendamise võimaluse.33Riikliku statistika levitamine1Riikliku statistika tegija levitab riiklikku statistikat objektiivselt ja erapooletult ning oma veebilehel avalikustatud avaldamiskalendri kohaselt. Enne avaldamiskalendris olevat tähtpäeva ei või riikliku statistika tegija riiklikku statistikat levitada.2Riiklik statistika loetakse avaldatuks hetkest, kui riikliku statistika tegija selle üldiseks kasutamiseks kättesaadavaks teeb.3Riikliku statistika tegija avaldab oma veebilehel riikliku statistika avaldamiskalendri järgmise kalendriaasta kohta hiljemalt kolm kuud enne järgmise kalendriaasta algust. Avaldamiskalendri koostamisel arvestab riikliku statistika tegija tarbijate vajadustega.4Käesoleva seaduse § 20 alusel tehtud statistikatöö tulem tehakse tarbijatele kättesaadavaks esimesel võimalusel.34Konfidentsiaalsed andmed1Andmed, mis võimaldavad statistilise üksuse otsest või kaudset tuvastamist ja seeläbi üksikandmete avalikustamist, on konfidentsiaalsed andmed.2Statistiline üksus käesoleva seaduse tähenduses on andmete alusel otseselt tuvastatav, kui andmed sisaldavad kas statistilise üksuse nime, aadressi või isiku- või registrikoodi.3Statistiline üksus käesoleva seaduse tähenduses on andmete alusel kaudselt tuvastatav, kui otsest tuvastamist võimaldavate tunnuste puudumisel on võimalik statistilist üksust tuvastada muude andmete alusel. Et otsustada, kas statistiline üksus on tuvastatav, võetakse arvesse kõik võimalused, mida kolmas isik võib eeldatavasti kasutada nimetatud statistilise üksuse tuvastamiseks.4Isikud, kes tööülesannete täitmisel või teaduslikel eesmärkidel andmete kasutamisel puutuvad kokku statistilise üksuse otsest või kaudset tuvastamist võimaldavate andmetega, on kohustatud tagama andmete kasutamise eranditult statistilisel eesmärgil ning hoidma ära andmete ebaseadusliku levitamise.5Riikliku statistika tegija tagab kõigi statistikatööde tegemisel andmete organisatsioonilise, infotehnilise ja füüsilise kaitse.6Statistikaameti kogutud ja statistiliselt töödeldud andmete organisatsioonilise, infotehnilise ja füüsilise kaitse nõuded .7Eesti Panga kogutud ja statistiliselt töödeldud andmete organisatsioonilise, infotehnilise ja füüsilise kaitse nõuded kehtestab Eesti Panga president käskkirjaga.8Riikliku statistika tegemiseks kogutud isikuandmete vastutav töötleja on riikliku statistika tegija.35Konfidentsiaalsete andmete levitamine1Riikliku statistika tegija levitab riikliku statistika tegemiseks kogutud andmeid ainult sellisel kujul, mis välistab statistilise üksuse otsese või kaudse tuvastamise võimaluse, kui käesolevas seaduses ei ole sätestatud teisiti.2Riikliku statistika tegija levitab isiku otsest või kaudset tuvastamist võimaldavaid andmeid ainult tema nõusolekul, välja arvatud käesolevast seadusest tuleneval juhul või kui andmed on avalikud tulenevalt seadusest.3Riikliku statistika tegija levitab isiku nõusolekuta isiku otsest või kaudset tuvastamist võimaldavaid andmeid järgmistel juhtudel:1teisele riikliku statistika tegijale tulenevalt pädevusvaldkonnast ning koos märkega nende konfidentsiaalsuse kohta;2
Euroopa Liidu Statistikaametile (
Eurostatile
), Euroopa Liidu liikmesriikide statistikaasutustele ja Euroopa Keskpankade Süsteemi liikmetele tulenevalt pädevusvaldkonnast Euroopa Liidu õigusaktides sätestatud ulatuses ja koos märkega nende konfidentsiaalsuse kohta.
4Riikliku statistika tegija levitab isiku nõusolekuta järgmisi otsest või kaudset tuvastamist võimaldavaid Eestis registreeritud juriidiliste isikute, välismaa äriühingute filiaalide, riigi- ja kohaliku omavalitsuse asutuste ning füüsilisest isikust ettevõtjate andmeid:1registrikood;2nimi ja aadress;3õiguslik vorm;4tegevusala;5suurusrühm, millesse üksus kuulub tööga hõivatud isikute arvu järgi;6suurusrühm, millesse üksus kuulub müügitulu järgi.5Riikliku statistika tegija levitab isiku nõusolekuta statistilise üksuse otsest või kaudset tuvastamist võimaldavaid andmeid teaduslikel eesmärkidel kasutamiseks käesoleva seaduse §-s 38 sätestatu kohaselt.6Riikliku statistika tegija levitab statistilise üksuse kaudset tuvastamist võimaldavat tööstusstatistikat riigisisese tööstustoodete klassifikaatori detailseimal tasemel ning kaupade välja- ja sisseveo statistikat kombineeritud nomenklatuuri detailseimal tasemel, kui andmeesitaja ei ole seda keelanud.7Riikliku statistika tegija võib isiku nõusolekuta levitada kaudset tuvastamist võimaldavaid füüsilise isiku andmeid soo, vanuse ja asustusüksuse järgi.36Avalikuks kasutamiseks mõeldud andmefailid1Üksikandmeid levitatakse avalikuks kasutamiseks mõeldud andmefailidena, mis ei võimalda statistilist üksust otse ega kaudselt tuvastada. Andmefailide moodustamisel kasutatakse statistilise aimatavuse kontrolli meetodeid.2Avalikuks kasutamiseks mõeldud andmefailide levitamisel tagatakse statistilise analüüsi meetodite rakendamise võimalus seoste säilitamisega tunnuste vahel.3Avalikuks kasutamiseks mõeldud andmefailidele võimaldab riikliku statistika tegija juurdepääsu avaldamiskalendri alusel.37Kaugpäringu teenus1
Kaugpäringu teenus käesoleva seaduse tähenduses on teenus, mis võimaldab Eesti Pangal, teadus- ja arendusasutustel ning valitsusasutustel (edaspidi
kaugpäringu teenuse taotleja
) konfidentsiaalsete andmete kasutamist statistiliste analüüside tegemiseks selliselt, et on välistatud kasutaja otsene ligipääs konfidentsiaalsetele andmetele.
2Teadus- ja arendusasutus käesoleva seaduse tähenduses on teadus- ja arendustegevuse korralduse seaduse §-s 3 sätestatud asutus, teise riigi ülikool või muu kõrgharidust andev asutus või teadusasutus või Euroopa Komisjoni asjaomases otsuses loetletud asutus.3Kaugpäringu teenuse kasutamiseks esitab kaugpäringu teenuse taotleja riikliku statistika tegijale taotluse, mis sisaldab vajalike andmete koosseisu, andmeid kaugpäringu teenuse kasutamise perioodi ja sageduse kohta ning andmete kasutamise vajaduse põhjendust.4Riikliku statistika tegija hindab taotluse põhjendatust ning teeb otsuse kaugpäringu teenuse kasutamise võimaldamise kohta kümne tööpäeva jooksul taotluse saamisest arvates.5Kaugpäringu teenuse võimaldamisest keeldutakse, kui taotlus ei ole põhjendatud või teenust ei ole võimalik kaugpäringu teenuse taotleja soovitud ulatuses täita. Riikliku statistika tegija põhjendab kaugpäringu teenuse võimaldamisest keeldumisel oma otsust.38Konfidentsiaalsete andmete levitamine teaduslikel eesmärkidel kasutamiseks1Konfidentsiaalsete isikuandmete levitamine teaduslikel eesmärkidel kasutamiseks on lubatud isikuandmete kaitse seaduses sätestatud tingimustel.2
Riikliku statistika tegija sõlmib konfidentsiaalsete andmete levitamisel teaduslikel eesmärkidel kasutamiseks andmete kasutajaga (edaspidi
kasutaja
) andmeedastuslepingu, milles sätestatakse uurimistöö eesmärk, edastatud andmete uurimistööks kasutamise õigust omavad isikud, andmete töötlemise ja edastamise kord ning kohustus tagada andmete organisatsiooniline, füüsiline ja infotehniline kaitse ning andmete hävitamise tingimused pärast uurimistöö lõppu. Käesolevas lõikes nimetatud lepingut ei sõlmita füüsilise isikuga.
3Riikliku statistika tegija keeldub andmeedastuslepingu sõlmimisest kasutajaga, kui:1ta ei ole veendunud, et andmeid kasutatakse üksnes teaduslikel eesmärkidel;2soovitakse kasutada isikuandmeid, kuid täidetud ei ole isikuandmete kaitse seaduse §-s 16 sätestatud tingimused;3kasutaja on varem rikkunud riikliku statistika tegijaga sõlmitud lepingu tingimusi ning riikliku statistika tegija hinnangul ei ole kasutaja rakendanud piisavaid meetmeid lepingu tingimuste rikkumise vältimiseks tulevikus.4Lepingu sõlmimisest keeldumise korral põhjendab riikliku statistika tegija oma otsust.5Teaduslikel eesmärkidel kasutamiseks edastatud andmeid võib kasutada ainult lepingus sätestatud eesmärgil.6Teaduslikel eesmärkidel kasutamiseks konfidentsiaalsete andmete edastamise korra kehtestab riikliku statistika tegija.7Teaduslikel eesmärkidel kasutamiseks võib edastada ka andmekogudest kogutud andmeid.7RIIKLIK JÄRELEVALVE ANDMEESITAJATE ÜLE39Ettekirjutus1Statistikatöö tegemiseks kogutavate andmete esitamata jätmise või valeandmete esitamise korral on riikliku statistika tegijal õigus teha andmete esitamata jätjale või moonutatud andmete esitajale ettekirjutus rikkumise kõrvaldamiseks.2Ettekirjutuses peavad sisalduma:1ettekirjutuse tegija nimi ja ametikoht;2ettekirjutuse tegemise koht ja kuupäev;3ettekirjutuse saaja nimi ja aadress;4ettekirjutuse tegemise faktiline põhjendus;5selgelt väljendatud nõue ja selle õiguslik alus;6ettekirjutuse täitmise tähtaeg;7ettekirjutuse täitmata jätmise korral rakendatava sunniraha määr;8ettekirjutuse vaidlustamise kord ja tähtaeg;9ettekirjutuse tegija allkiri.3Ettekirjutuse täitmata jätmise korral võib riikliku statistika tegija kohaldada sunniraha asendustäitmise ja sunniraha seaduses sätestatud korras. Sunniraha ülemmäär on 30 000 krooni.8VASTUTUS40Riikliku statistika seaduse nõuete rikkumine1
Riikliku statistika tegemisel kogutud või andmeesitaja tuvastamist võimaldavate andmete ebaseadusliku levitamise või andmete muul kui statistilisel eesmärgil kasutamise eest –
karistatakse rahatrahviga kuni 200 trahviühikut.
2
Sama teo eest, kui selle on toime pannud juriidiline isik, –
karistatakse rahatrahviga kuni 50 000 krooni.
41Menetlus1Käesoleva seaduse §-s 40 sätestatud väärtegudele kohaldatakse karistusseadustiku üldosa ja väärteomenetluse seadustiku sätteid.2Käesoleva seaduse §-s 40 sätestatud väärtegude kohtuväline menetleja on Andmekaitse Inspektsioon.9RAKENDUSSÄTTED1Üleminekusätted42Riiklike statistiliste vaatluste korraldamine1Riikliku statistika seaduse (RT I 1997, 51, 822; 2010, 22, 108) § 3 lõike 2 alusel kinnitatud 2010. aasta riiklike statistiliste vaatluste loetelu kehtib riikliku statistika tegemise alusena 2010. aasta 31. detsembrini.2Riikliku statistika seaduse (RT I 1997, 51, 822; 2010, 22, 108) § 3 lõike 3 alusel kehtivad 2012. aasta 31. detsembrini.43Riikliku statistika programm aastateks 2011–20151Käesoleva seaduse nõuetele vastav riikliku statistika programm koostatakse esmakordselt aastateks 2011–2015.2Statistikanõukogu alustab käesoleva seaduse § 12 lõike 2 punktis 1 sätestatud ülesande täitmist alates riikliku statistika programmi koostamisest aastateks 2012–2016.3Aruanne riikliku statistika programmi täitmise kohta käesoleva seaduse §-s 19 sätestatu kohaselt koostatakse esmakordselt 2012. aasta 31. märtsiks.44Aastal 2011 toimuv rahva ja eluruumide loendus1Aastal 2011 toimuv rahva ja eluruumide loendus korraldatakse rahva ja eluruumide loenduse seaduse (RT I 1998, 52/53, 772; 2009, 62, 405) § 2 lõike 5 alusel määratud ajal ja määratud momendi seisuga.2Rahva ja eluruumide loenduse seaduse (RT I 1998, 52/53, 772; 2009, 62, 405) § 21 lõike 1 alusel moodustatud Vabariigi Valitsuse rahvaloenduskomisjon jätkab oma tegevust 2011. aasta rahva ja eluruumide loenduse ettevalmistuste lõppemiseni.45Aastal 2011 toimuval rahva ja eluruumide loendusel täiendatud aadressiandmete edastamine aadressiandmete haldussüsteemi vastutavale töötlejale1Riikliku statistika tegija edastab 2011. aastal toimuva rahva ja eluruumide loenduse käigus kogutud aadressiandmed (koha-aadress, aadressiobjekti liik, aadressipunkti x- ja y-koordinaadid ning aadressiobjekti olek) aadressiandmete haldussüsteemi vastutavale töötlejale.2Aadressiandmete haldussüsteemi vastutav töötleja teeb riikliku statistika tegija edastatud aadressiandmed kättesaadavaks riigi infosüsteemi kuuluvatele andmekogudele.46Aastal 2011 toimuval rahva ja eluruumide loendusel kogutud andmete edastamine rahvastikuregistri vastutavale töötlejale1Riikliku statistika tegija edastab isiku nõusolekul 2011. aastal toimuva rahva ja eluruumide loenduse käigus isikute kohta kogutud andmed (sünnikoht, rahvus, emakeel, haridus ja tegevusala ning isiku ema, isa, abikaasa ja laste nimed ja isikukoodid) koos isikukoodiga rahvastikuregistri vastutavale töötlejale.2Kui isikul puudub rahvastikuregistris sünnikoht, rahvus, emakeel, haridus või tegevusala või kui haridus või tegevusala on loenduse momendi seisuga uuendamata, kannab rahvastikuregistri volitatud töötleja riikliku statistika tegijalt saadud andmed rahvastikuregistrisse.3Riikliku statistika tegijalt saadud andmeid isiku suhete kohta (isiku ema, isa, abikaasa, lapsed) kasutab rahvastikuregistri vastutav töötleja rahvastikuregistris olevate andmete kvaliteedi hindamiseks ja rahvastikuregistrisse kantavate andmete alusdokumentide leidmiseks.47Varasemate loendusandmete kasutamineStatistikaametis moodustatakse statistiline register 2000. aastal toimunud rahva ja eluruumide loenduse andmete alusel ning loodud statistilist registrit kasutatakse edaspidi riikliku statistika tegemiseks.48AndmekaitseRiikliku statistika seaduse (RT I 1997, 51, 822; 2010, 22, 108) § 8 lõike 6 alusel kehtestatud Statistikaameti kogutud ja töödeldud andmete kaitse korda kohaldatakse kuni käesoleva seaduse § 34 lõikes 6 nimetatud määruse jõustumiseni.49Statistikaameti peadirektori ametikoha täitmine1Avaliku konkursi Statistikaameti peadirektori ametikohale kuulutab rahandusminister välja 90 päeva jooksul pärast käesoleva seaduse jõustumist.2Avaliku konkursi korras peadirektori ametisse nimetamiseni täidab peadirektori ülesandeid käesoleva seaduse jõustumisel ametis olev Statistikaameti peadirektor, kes loetakse määratud ajaks ametisse nimetatuks ning kelle teenistussuhe lõpeb avaliku konkursi korras Statistikaameti peadirektori ametisse nimetamise päeval.50Registripõhisele rahva ja eluruumide loendusele üleminek1Registripõhisele rahva ja eluruumide loendusele üleminekuks kinnitab Vabariigi Valitsus korraldusega andmekogude kaupa vajalike tegevuste loendi koos tegevuse tähtaja ja vastutava ministeeriumiga.2Statistikaamet hindab 2011. aastal toimuva rahva ja eluruumide loenduse tulemuste põhjal andmekogude põhiandmete kvaliteeti ning teeb vajaduse korral andmekogu vastutavale töötlejale ettepanekuid andmete kvaliteedi parandamiseks.2Seaduste muutmine51Avaliku teabe seaduse muutmine
Avaliku teabe seaduse (RT I 2000, 92, 597; 2010, 22, 108) § 43
3
lõige 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
«(3) Enne andmekogu asutamist, andmekogus kogutavate andmete koosseisu muutmist, andmekogu kasutusele võtmist või andmekogu lõpetamist kooskõlastatakse andmekogu tehniline dokumentatsioon Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumiga, Andmekaitse Inspektsiooniga ja Statistikaametiga.»52Elektrituruseaduse muutmine
Elektrituruseaduse (RT I 2003, 25, 153; 2010, 22, 108) § 81
1
tekst muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:
«Elektriettevõtja esitab Statistikaametile andmed elektrienergia või võrguteenuse hinna kujunemise kohta riikliku statistika seaduses sätestatud korras.»53Euro kasutusele võtmise seaduse muutmineEuro kasutusele võtmise seaduse (RT I 2010, 22, 108) § 171 tunnistatakse kehtetuks.54Euroopa Liidu kodaniku seaduse muutmineEuroopa Liidu kodaniku seaduse (RT I 2006, 26, 191; 2010, 22, 108) § 3 lõige 3 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:«(3) Leibkonnaliikmeks käesoleva seaduse tähenduses loetakse riikliku statistika seaduse § 24 lõikes 4 nimetatud isikut, kes elab Euroopa Liidu kodanikuga ühises majapidamises ning kellel on iseseisev sissetulek.»55Jäätmeseaduse muutmineJäätmeseaduse (RT I 2004, 9, 52; 2010, 24, 115) § 117 lõige 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:«(4) Jäätmestatistilisi statistikatöid korraldatakse riikliku statistika seaduses sätestatud korras.»56Maagaasiseaduse muutmineMaagaasiseaduse (RT I 2003, 21, 128; 2010, 22, 108) § 8 lõige 4 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:«(4) Gaasiettevõtja esitab Statistikaametile andmed gaasi ja võrguteenuse hinna kujunemise kohta riikliku statistika seaduses sätestatud korras.»57Maksukorralduse seaduse muutmineMaksukorralduse seaduse (RT I 2002, 26, 150; 2010, 22, 108) § 29 punkt 11 muudetakse ja sõnastatakse järgmiselt:«11) riikliku statistika tegijale riikliku statistika seaduses sätestatud ülesannete täitmiseks statistikatöö tegemisel;».58Riikliku statistika seaduse muutmineRiikliku statistika seaduses tehakse järgmised muudatused:1paragrahvi 39 lõikes 3 asendatakse tekstiosa «30 000 krooni» tekstiosaga «2000 eurot»;2paragrahvi 40 lõikes 2 asendatakse tekstiosa «50 000 krooni» tekstiosaga «3200 eurot».3Seaduste kehtetuks tunnistamine59Põllumajandusloenduse seaduse kehtetuks tunnistaminePõllumajandusloenduse seadus (RT I 2000, 35, 217; 2007, 24, 127) tunnistatakse kehtetuks.60Rahva ja eluruumide loenduse seaduse kehtetuks tunnistamineRahva ja eluruumide loenduse seadus (RT I 1998, 52/53, 772; 2009, 62, 405) tunnistatakse kehtetuks.61Riikliku statistika seaduse kehtetuks tunnistamineRiikliku statistika seadus (RT I 1997, 51, 822; 2010, 22, 108) tunnistatakse kehtetuks.4Seaduse jõustumine62Seaduse jõustumine1Käesolev seadus jõustub 2010. aasta 1. augustil.2Käesoleva seaduse § 36 jõustub 2011. aasta 1. jaanuaril.3Käesoleva seaduse § 37 jõustub 2011. aasta 1. augustil.4Käesoleva seaduse §-d 53 ja 58 jõustuvad päeval, mis on kindlaks määratud Euroopa Liidu Nõukogu otsuses Eesti Vabariigi suhtes kehtestatud erandi kehtetuks tunnistamise kohta Euroopa Liidu toimimise lepingu artikli 140 lõikes 2 sätestatud alusel.