Tarbijakaitseameti põhimäärus
Vastu võetud 12.02.2003 nr 32
RTL 2003, 27, 401
jõustumine 01.03.2003
Muudetud järgmiste määrustega (kuupäev, number, avaldamine Riigi Teatajas,
jõustumine):
11.02.2005 nr 21 (RTL 2005, 21, 281) 25.02.2005
9.07.2010 nr 46 (RTI 2010, 47, 283) 18.07.2010, osaliselt 1.09.2010
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» § 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Tarbijakaitseameti staatus
Tarbijakaitseamet (edaspidi amet) on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (edaspidi ministeerium) valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, millel on juhtimisfunktsioon ja mis teostab riiklikku järelevalvet ja kohaldab riiklikku sundi seaduses ettenähtud alustel ja ulatuses.
§ 2. Esindamine
Oma ülesannete täitmisel esindab amet riiki.
§ 3. Ameti nimi eri keeltes
Ameti nimi on:
1) inglise keeles – Consumer Protection Board of
Estonia;
2) prantsuse keeles – Institut Estonien de la Protection des
Consommateurs;
3) saksa keeles – Estnisches Verbraucherschutzamt;
4) soome
keeles – Viron Kuluttajansuojavirasto;
5) vene keeles – Эстонский департамент
защиты прав потребителя.
§ 4. Ameti tegevust reguleerivad õigusaktid
Amet juhindub oma tegevuses Eesti Vabariigi seadustest, rahvusvaheliste konventsioonide ja lepingute, millega Eesti Vabariik on ühinenud, nõuetest, Vabariigi Valitsuse määrustest ja korraldustest, majandus- ja kommunikatsiooniministri (edaspidi minister) määrustest ja käskkirjadest ning käesolevast põhimäärusest, samuti teiste ministrite asjassepuutuvatest määrustest.
§ 5. Aruandekohustuslikkus
(1) Amet on aruandekohustuslik ministri ees, kes suunab ja koordineerib tema tegevust ja teostab ameti üle teenistuslikku järelevalvet õigusaktidega sätestatud korras.
(2) Amet koostab ja esitab raamatupidamise ja statistilisi aruandeid õigusaktidega sätestatud korras.
§ 6. Ameti tegevuse koordineerimine ja koostöö
(1) Ameti tegevust koordineerib ja korraldab kantsler.
(2) Amet teeb koostööd ministeeriumi siseturuosakonna ja teiste osakondadega.
[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
§ 7. Ameti eelarve
(1) Ameti kulud kaetakse riigieelarvest. Ameti eelarve kinnitab, muudab ja eelarve täitmist kontrollib minister.
(2) Ametil on arvelduskontod Riigikassa kontsernikonto koosseisus.
§ 8. Ameti pitsat ja sümboolika
Ametil on väikese riigivapi kujutise ja oma nimega pitsat ning kehtestatud korras registreeritud sümboolika.
§ 9. Ameti dokumentide vormistamine
(1) Ameti kirjaplangil, üldplangil ja turvaplangil kasutatakse Riigikantselei poolt registreeritud embleemi.
(2) Ameti poolt väljastatavad load ning koostatud ettekirjutused ja protokollid allkirjastatakse vastavalt õigusaktidega antud volitustele.
(3) Ameti muud dokumendid vormistatakse õigusaktides või asjaajamiskorraga ettenähtud korras.
§ 10. Asukoht
Ameti asukohaks on Kiriku 4 Tallinnas. Ameti postiaadress on Kiriku 4, 15071 Tallinn. Ametil on maakonnatalitused: Hiiumaa talitus – Leigri väljak 5, 92412 Kärdla; Ida-Virumaa talitus – Keskallee 19, 30321 Kohtla-Järve; Jõgevamaa talitus – Aia 2, 48306 Jõgeva; Järvamaa talitus – Keskväljak 8, 72713 Paide; Läänemaa talitus – Lossi plats 6, 90502 Haapsalu; Lääne-Virumaa talitus – Kreutzwaldi 5, 44314 Rakvere; Põlvamaa talitus – Kesk 20, 63308 Põlva; Pärnumaa talitus – Esplanaadi 10–402, 80010 Pärnu; Raplamaa talitus – Tallinna mnt 14, 79513 Rapla; Saaremaa talitus – Rohu 5, 93812 Kuressaare; Tartumaa talitus – Õpetajate 9a, 10035 Tartu; Valgamaa talitus – Aia 17, 68203 Valga; Viljandimaa talitus – Vabaduse plats 6, 71020 Viljandi; Võrumaa talitus – Liiva 11a, 65609 Võru.
2. peatükk
AMETI TEGEVUSVALDKOND, EESMÄRK JA PÕHIÜLESANDED
§ 11. Ameti tegevusvaldkond
Ameti tegevusvaldkond on seadusega sätestatud ülesannete ulatuses juhtimisfunktsiooni ja riikliku järelevalve teostamine ning seadusega ettenähtud alustel ja ulatuses riikliku sunni kohaldamine tarbijakaitse valdkonnas.
§ 12. Ameti tegevuse eesmärk
Ameti tegevuse eesmärgiks on riigi majandus- ja sotsiaalpoliitika elluviimine tarbijakaitse valdkonnas.
§ 13. Ameti põhiülesanded
Ameti põhiülesanded on:
1) riikliku järelevalve teostamine tarbijakaitse
valdkonda reguleerivatest õigusaktidest tulenevate nõuete täitmise üle ja
vajadusel riikliku sunni rakendamine;
2) osalemine oma tegevusvaldkonda
puudutavate õigusaktide väljatöötamisel ning ettepanekute tegemine nende
muutmiseks ja täiendamiseks, sh eestikeelse terminoloogia täiustamine;
3)
osalemine oma tegevusvaldkonnaga seotud poliitikate, strateegiate ja
arengukavade väljatöötamisel; oma tegevusvaldkonnaga seotud projektide
ettevalmistamine ja elluviimine, sh osalemine rahvusvaheliste projektide
ettevalmistamisel ja läbiviimisel.
§ 14. Ameti tegevus põhiülesannete täitmiseks
Põhiülesannete täitmiseks amet:
1) kontrollib tarbijale pakutavate kaupade
ja teenuste nõuetekohasust, vajadusel kontrolloste sooritades ja
juhuvalikumeetodil tasuta proove võttes;
2) nõuab kauplejalt või tootjalt
asjakohaseid dokumente, materjale ja seletusi ning muud asjakohast teavet;
3)
peatab tarbijale ohtliku kauba või teenuse pakkumise ja müügi, kasutades
vajaduse korral pitseerimist või plommimist;
4) teeb kauplejale suulisi
hoiatusi ja juhib kauplejate tähelepanu tarbijakaitsealaste nõuete
rikkumisele;
5) teeb ettepanekuid pädevale organile kaupleja tegevuse
peatamiseks või lõpetamiseks seadusega ettenähtud korras, kui kaupleja ei järgi
vastaval tegevusalal tegutsemiseks kehtestatud nõudeid;
6) lahendab ja
edastab asjaomastele institutsioonidele lahendamiseks ametile tarbija õiguste
rikkumise kohta esitatud avaldusi ja kaebusi;
7) teavitab üldsust kaupleja
või tootja tegevusest, mis kahjustab tarbija huve;
[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
9) nõustab tarbijaühendusi ning osutab kaasabi nende tarbijakaitsealaste
teadmiste täiendamisel;
10) annab oma pädevuse piires välja haldusakte ja
soovituslikke juhendeid õigusaktidest tulenevate tarbijakaitsealaste nõuete
järgimiseks;
11) peab läbirääkimisi ettevõtjate ja
ettevõtlusorganisatsioonidega, sealhulgas monopoolsete või turgu valitsevate
universaalteenuse pakkujatega teenuse kvaliteedi ja tarbijale mõistliku hinna
küsimustes;
12) nõuab maa- või linnakohtu kaudu tarbijate kollektiivseid huve
kahjustavate tüüptingimuste kasutamise keelamist ning tarbija õigusi rikkuva muu
tegevuse lõpetamist;
13) teeb koostööd teiste valitsusasutuste, kohalike
omavalitsusüksuste, sihtasutuste, mittetulundusühingute, ettevõtlus- ja
tarbijaorganisatsioonidega ning teiste riikide vastavate asutuste ja
rahvusvaheliste organisatsioonidega õigusaktidega ettenähtud korras;
14)
esindab riiki rahvusvahelisel suhtlemisel oma valdkonnas õigusaktidega
ettenähtud korras;
15) jälgib ja hindab tegevusvaldkonnas saavutatud tulemusi
tegevuse eesmärgi ja põhiülesannete täitmisel ning informeerib sellest
ministeeriumi kaubandusosakonda;
16) koostab ameti eelarve eelnõu ning
eelmise aasta eelarve täitmise aruande;
17) töötab välja ja viib ellu ameti
strateegia ja tööplaanid;
18) täidab muid talle õigusaktidega pandud
ülesandeid.
3. peatükk
AMETI STRUKTUUR
§ 15. Struktuuriüksused
(1) Ameti põhiliseks struktuuriüksuseks on osakond. Osakonna koosseisu võivad kuuluda talitused ja bürood.
Ameti struktuuri võivad kuuluda nõunikud, kes ei ole ühegi osakonna koosseisus ning kelle tööülesanded, pädevus ja alluvus määratakse peadirektori poolt kinnitatavates ametijuhendites.[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
(2) Ameti struktuuri ja teenistujate koosseisu kinnitab minister ameti peadirektori ettepanekul.
§ 16. Osakonna struktuur
(1) Osakonna struktuur ja ülesanded määratakse peadirektori poolt kinnitatud osakonna põhimäärusega.
Ameti struktuuri võivad kuuluda nõunikud, kes ei ole ühegi osakonna koosseisus ning kelle tööülesanded, pädevus ja alluvus määratakse peadirektori poolt kinnitatavates ametijuhendites.[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
(2) Teenistujate kohustused, õigused ja vastutus määratakse peadirektori poolt kinnitatud ametijuhendiga.§ 17. Osakonna juhtimine
Osakonda juhib selle juhataja või peadirektori poolt määratud ametnik, kes vastutab osakonnale pandud ülesannete täitmise eest.
§ 18. Ameti osakonnad ja nende põhiülesanded
(1) Turujärelevalve osakonna ülesanneteks on tarbijakaitse valdkonda reguleerivatest õigusaktidest tulenevate nõuete täitmise järelevalve teostamine tarbijaturgudel müüdavate kaupade ja teenuste ning ettevõtjate turundusmeetodite, sealhulgas reklaami, üle, tarbijate nõustamine, ettepanekute tegemine õigusaktide kehtestamiseks või muutmiseks, tarbijate avalduste ja kaebuste lahendamine, tarbijakaebuste komisjoni teenindamine õigusaktiga ettenähtud korras ning osalemine rahvusvahelistes tarbijakaitsega tegelevate asutuste koostöövõrgustike tegevuses.[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
(2) Tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna ülesanneteks on tarbijakaitsealastest õigusaktidest tulenevate nõuete järgimiseks soovituslike juhendite koostamine, tarbijakaitsealase koostöö arendamine teiste institutsioonide, kohalike omavalitsusasutuste ja tarbija- ning ettevõtlusorganisatsioonidega, ameti rahvusvahelise koostöö arendamine tarbijakaitse alal institutsioonide ja organisatsioonidega, avalike suhete korraldamine, tarbijate ning ettevõtjate tarbijakaitsealase koolituse ja nõustamise korraldamine ning vastava teabe levitamine.[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
(21) [Kehtetu – RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
(22) Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus – osakonna ülesanneteks on tarbijate piiriüleste ostudega seotud päringutele vastamine, tarbijate nõustamine, ülepiiriliste tarbijakaebuste menetlemine ja edastamine tarbijakaebuste komisjonile või teistele asjaomastele institutsioonidele, ning osalemine koostöövõrgustiku European Consumer Centres Network tegevuses.[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
(3) Haldusosakonna ülesanneteks on ameti asjaajamise korraldamine, ameti raamatupidamise korraldamine, eelarveprojektide koostamine ning eelarve täitmise kontrollimine ja analüüsimine, ameti valduses oleva vara majandamine, hangete tegemine ja tehniline teenindamine, personaliarvestuse ja personalialase töö tegemine.[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
4. peatükk
AMETI JUHTIMINE
§ 19. Ameti juhtimine
Ametit juhib peadirektor, kelle nimetab ametisse ja vabastab ametist minister kantsleri ettepanekul. Peadirektori äraolekul asendab teda peadirektori poolt määratud ametnik.[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
§ 20. Peadirektori õigused, kohustused ja vastutus
Ameti peadirektor:
1) juhib ameti tööd osakonnajuhatajate ja nõunike kaudu, otsustab ja korraldab ameti pädevusse kuuluvate ülesannete täitmise ning vastutab ameti tegevuse tulemuste eest;[RTI 2010, 47, 283 – jõust. 18.07.2010]
2) tagab ameti ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise ja annab
aru ministrile;
3) kinnitab osakondade ja teiste struktuuriüksuste
põhimäärused, ameti asjaajamise korra, sisekorraeeskirja ja muud
töökorralduslikud dokumendid ning teenistujate ametipalgad ja ametijuhendid
vastavuses õigusaktidega;
4) nimetab ametisse ja vabastab ametist ameti
koosseisu kuuluvad ametnikud ja teised teenistujad; sõlmib, muudab ja lõpetab
töölepingud ameti abiteenistujatega;
5) rakendab ametis otstarbeka
sisekontrolli süsteemi;
6) nimetab ameti siseauditi eest vastutava
isiku;
7) teostab teenistuslikku järelevalvet ameti teenistujate toimingute
üle õigusaktidega ettenähtud korras, määrab ergutusi ja distsiplinaarkaristusi
ameti ametnikele ja abiteenistujatele;
8) esitab ministrile ettepanekuid
ameti kulude eelarve kohta, tagab eelarve täpse ja otstarbeka täitmise ning
riigivara sihipärase kasutamise;
9) esindab ametit teistes riigiasutustes ja
organisatsioonides;
10) teeb otsuseid sõltumatult ja iseseisvalt kooskõlas
õigusaktidega;
11) esitab ministrile ettepanekuid ameti tegevusvaldkonna
korraldamiseks;
12) kehtestab ameti pitsati kasutamise korra ja tagab selle
järgimise;
13) teeb õigusaktidega ettenähtud juhtudel ettekirjutusi;
14)
moodustab töörühmi tegevusvaldkonna üksikküsimuste lahendamiseks;
15) annab
volitusi ameti esindamiseks;
16) kehtestab ametnike
atesteerimisnõuded;
17) omab esimese allkirja õigust ameti panga- ja
raamatupidamisdokumentidel, määrab teised allkirjaõiguslikud ametnikud;
18)
täidab muid ülesandeid, mis on talle pandud seaduse või muude õigusaktidega.
§ 21. Peadirektori käskkirjad
(1) Ameti peadirektor annab seaduse, Vabariigi Valitsuse määruse või korralduse ning ministri määruse või käskkirja alusel teenistusalastes küsimustes käskkirju.
(2) Ameti peadirektor võib anda ameti sisemises asjaajamises ka muid kirjalikke korraldusi.
(3) Ameti peadirektori käskkirjad ja muud kirjalikud korraldused vormistatakse ja registreeritakse vastavalt asjaajamise juhendile.
5. peatükk
LÕPPSÄTE
§ 22. Ümberkorraldamine ja tegevuse lõpetamine
Ameti ümberkorraldamine või tema tegevuse lõpetamine toimub seaduse alusel.
6. peatükk
RAKENDUSSÄTE
§ 23. [Käesolevast tekstist välja jäetud]