Maa ostueesõigusega erastamise korra kinnitamine
Vastu võetud 06.11.1996 nr 267
RT I 1996, 77, 1372
jõustumine 12.11.1996
Muudetud järgmiste aktidega (näita)
Vastuvõtmine | Avaldamine | Jõustumine |
---|---|---|
04.12.1996 | RT I 1996, 85, 1522 | , jõust. 12.12.1996 |
11.03.1997 | RT I 1997, 20, 332 | , jõust. 19.03.1997 |
27.01.1998 | RT I 1998, 11, 137 | , jõust. 31.01.1998 |
05.05.1998 | RT I 1998, 40, 617 | , jõust. 14.05.1998 |
29.02.2000 | RT I 2000, 17, 111 | , jõust. 9.03.2000 |
Terviktekst | RT I 2000, 31, 182 | |
23.10.2001 | RT I 2001, 84, 506 | , jõust. 1.11.2001 |
19.12.2003 | RT I 2003, 83, 569 | , jõust. 1.01.2004 |
16.02.2007 | RT I 2007, 17, 85 | , jõust. 2.03.2007 |
23.10.2008 | RT I 2008, 46, 260 | , jõust. 1.11.2008 |
22.07.2010 | RT I 2010, 52, 332 | , jõust. 1.08.2010 |
23.08.2010 | RT I 2010, 60, 407 | 01.01.2011 |
Maareformi seaduse paragrahvi 9 lõike 9, paragrahvi 221 lõike 6, paragrahvi 223 lõigete 9 ja 10, paragrahvi 224 lõike 8 ning paragrahvi 23 lõike 6 alusel Vabariigi Valitsus määrab:
1. Kinnitada «Maa ostueesõigusega erastamise kord» (juurde lisatud).
2. [Käesolevast tekstist välja jäetud.]
3. Kui kohaliku omavalitsuse või Vabariigi Valitsuse otsus maa ostueesõigusega erastamiseks on vastu võetud enne 1. jaanuari 1997. a, sõlmitakse maa ostueesõigusega erastamisel müügileping eelnimetatud otsustes fikseeritud tingimustel.
|
Kinnitatud |
MAA OSTUEESÕIGUSEGA ERASTAMISE KORD
I. osa ÜLDSÄTTED
1. Käesolev kord reguleerib maareformi seaduse paragrahvi
20
lõigetes 1, 11 ja 12 nimetatud maa
ostueesõigusega erastamist.
[RT I
2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
2. Käesolev kord ei laiene maareformi seaduse
paragrahvi 20
lõikes 3 nimetatud maa erastamisele.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
3. Maa ostueesõigusega erastamist korraldab maavanem
(edaspidi erastamise
korraldaja), kui käesolevas korras ei ole sätestatud teisiti.
[RT
I 2001, 84, 506 – jõust. 1. 11. 2001]
4. Kohalik omavalitsus teeb maa ostueesõigusega erastamisel
seaduses ja käesolevas korras sätestatud eeltoiminguid, selgitades
välja
kõik maa ostueesõigusega erastamise seisukohalt tähtsust omavad
asjaolud.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
5. Maa erastamise korraldaja võib kokkuleppel kohaliku omavalitsuse volikoguga volitada kohalikku omavalitsust korraldama riigi nimel maa ostueesõigusega erastamist. Maa ostueesõigusega erastamiseks volituste andmiseks esitab erastamise korraldaja kohalikule omavalitsusele vastava kirjaliku taotluse või kohaliku omavalitsuse volikogu erastamise korraldajale volikogu otsusel põhineva taotluse.
Kokkulepe volituste üleandmise kohta vormistatakse kirjalikus
vormis
ning allkirjastatakse vastava volikogu esimehe ja maavanema poolt.
Kui
erastamise korraldaja ei anna kohalikule omavalitsusele üle kõiki
seadusest ja käesolevast korrast tulenevaid õigusi ja kohustusi,
tuleb
see kokkuleppes eraldi näidata. Kokkuleppes peavad olema näidatud
ka
erastamise korraldaja erastamisväärtpaberiarve ja erastamise
eriarve
numbrid, kuhu kantakse maa erastamise eest laekuvad summad.
[RT I
2010, 52, 332 – jõust. 1.08.2010]
Kui maa ostueesõigusega erastamist riigi nimel on volitatud
korraldama
kohalik omavalitsus, kehtib erastamise korraldaja suhtes edaspidi
sätestatu ka kohaliku omavalitsuse osas, kui käesolevast korrast
ei
tulene teisiti.
[RT I
2001, 84, 506 –
jõust. 1.11.2001]
6. Maa erastamise korraldajal või kohalikul omavalitsusel on õigus sõlmida füüsiliste ja/või juriidiliste isikutega lepinguid maa erastamisega seotud eeltoimingute teostamiseks.
II. osa MAA OSTUEESÕIGUSEGA ERASTAMISE AVALDUSTE ESITAMINE
7. Ostueesõigusega saavad maad erastada maareformi seaduse
paragrahvi 22 lõikes 1, asjaõigusseaduse rakendamise
seaduse
paragrahvi 18 lõikes 1 ning Eesti Vabariigi maareformi
seaduse ja
maareformiga seonduvate õigusaktide muutmise seaduse muutmise
seaduse
paragrahvi 14 lõikes 8 nimetatud isikud, arvestades
maareformi seaduse
paragrahvis 21 sätestatud kitsendusi, tingimusel, et
eelnimetatud isikud
on maa ostueesõigusega erastamise avalduse esitanud maareformi
seaduse
paragrahvi 40 lõikes 1, Eesti Vabariigi maareformi
seaduse ja
maareformiga seonduvate õigusaktide muutmise seaduse muutmise
seaduse
paragrahvi 14 lõigetes 2, 21, 22
ja 23 või teise maareformiga seonduvate
õigusaktide
muutmise seaduse paragrahvi 26 lõikes 1 sätestatud
tähtajaks. Maa
ostueesõigusega erastamiseks esitatud avalduses märgitud
erastatava maa
pindala suurust ei ole avalduse esitajal õigus muuta. Kohalik
omavalitsus võib avalduses märgitud erastatava maa pindala suurust
muuta
üksnes planeeringu ja maakorralduse nõuetest ning otstarbekusest
tulenevalt.
[RT I
2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
71. Kui ehitis erastatakse või omandatakse muul viisil pärast 1. jaanuari 1998. a vallasasjana, on ehitise omandajal õigus saada maaomanikuks maareformi seaduses sätestatud alustel ja korras. Kui ehitis omandatakse pärast 1. jaanuari 1998. a vallasasjana ja:
1) ehitise juurde maa ostueesõigusega erastamiseks on 1. jaanuariks 1998. a esitatud avaldus, milles nimetatud erastamiseks taotletava maa pindala on arvestatud kas omandaja või teiste isikute ehitiste juures erastatava maa suuruse ja piiride määramisel ning vastavate katastriüksuste moodustamine on algatatud, toimub maa ostueesõigusega erastamine 1. jaanuariks 1998. a esitatud avalduste alusel;
2) ehitise juurde maa ostueesõigusega erastamiseks ei olnud 1. jaanuariks 1998. a esitatud avaldust ja teiste isikute ehitiste juures ostueesõigusega erastatava maa katastriüksuste moodustamine on algatatud enne ehitise omandaja poolt maa ostueesõigusega erastamise avalduse esitamist, siis määratakse ostueesõigusega erastatava maa suurus ja piirid kindlaks 1. jaanuariks 1998. a esitatud avalduste alusel ja pärast 1. jaanuari 1998. a ehitise vallasasjana omandanud isikule tagatakse vähemalt ehitise teenindamiseks vajaliku maa erastamise võimalus;
3) ehitise juurde maa ostueesõigusega erastamiseks ei oldud
1. jaanuariks 1998. a esitatud avaldust ja pärast
1. jaanuari 1998. a
ehitise omandanud isik esitas tähtaegselt maa erastamise avalduse,
jääb
nimetatud avaldus kehtima ehitise iga uue omaniku suhtes.
[RT I
2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
8. Maa ostueesõigusega erastamise menetlus algab avalduse esitamisega erastatava maa asukohajärgsele kohalikule omavalitsusele. Avalduse võib saata ka tähitud kirjaga. Kohalik omavalitsus on kohustatud esitatud avaldused registreerima ning väljastama avalduse esitajale tõendi avalduse vastuvõtmise kohta. Tõendis peab olema näidatud avaldaja nimi, avalduse registreerimise aeg ja registreerimisnumber ning avalduses näidatud erastatava maa asukoht ja pindala.
9. Maa ostueesõigusega erastamiseks esitatud avalduste
kohta
esitab kohalik omavalitsus maavanemale üks kord kuus aruande
eelmisel
perioodil laekunud avalduste kohta. Aruandes peavad sisalduma
vähemalt
käesoleva korra punkti 8 viimases lauses loetletud andmed.
Esimene
aruanne esitatakse 2 kuu jooksul käesoleva korra jõustumise
päevast
arvates. Esimene aruanne peab sisaldama ka varem kehtinud kordade
alusel
esitatud ostueesõigusega erastamise avaldusi. Aruanne esitatakse
maavanemale ka juhul, kui ostueesõigusega erastamist on volitatud
korraldama kohalik omavalitsus.
[RT I
2001, 84, 506 – jõust. 1.11.2001]
10. Maa ostueesõigusega erastamise avalduses märgitakse:
1)
füüsilise isiku puhul – avaldaja ees- ja perekonnanimi, isikukood
(isikukoodi puudumisel sünniaeg ja passiandmed), elukoht;
välismaalane
märgib avalduses kehtiva passi või passi asendava dokumendi andmed
ning
andmed elamisloa taotluse rahuldamise kohta;
juriidilise isiku
puhul
– nimi, asukoht, ettevõtteregistris registreerimise aeg ja
registreerimisnumber või äriregistri registrikood,
erastamisprotsessis
juriidilist isikut esindama volitatud isiku nimi, aadressid ja
sidevahendite numbrid; andmed aktsionäride või osanike ning nende
osaluse suuruse kohta avalduse esitamise kuupäeva seisuga;
2) taotletava maa asukoht (linn, tänav, maja number või maakond, vald, küla, talu), ligikaudne suurus ja taotletava maakasutuse otstarve. Kui ostueesõigusega erastatavat maad taotletakse olemasolevate ehitiste juurde, siis kellelt ja mil viisil ehitised on omandatud;
3) andmed senise maakasutuse kohta (suurus ja õiguslik alus viitega maakasutusõiguse aluseks olevale pädeva organi otsusele või lepingule);
4) millist osa müügihinnast soovitakse tasuda erastamisväärtpaberitega, kas ja millises ulatuses taotletakse järelmaksu rakendamist;
5) avaldaja seisukoht selle kohta, kas ta on nõus katastriüksuse moodustamisega plaani- ja kaardimaterjali alusel või soovib katastriüksuse mõõdistamist;
6) kas avaldaja soovib müügilepingu notariaalset tõestamist või mitte.
11. Avaldusele lisatakse:
1) ehitise omandiõigust
tõendavad
dokumendid;
[RT I
2003, 83, 569 – jõust. 1.01.2004]
2) avaldaja valduses olevad senist maakasutusõigust tõendavad dokumendid (maa kasutamiseks andmise otsus, maa looduses eraldamise akt, krundi plaan vms) ja maa plaanid;
3) ehitise kaasomanike kokkulepe maareformi seaduse paragrahvi 9 lõikes 1 sätestatud pindalast suurema maa erastamiseks;
4) avaldaja kirjalik kinnitus selle kohta, et ta vastab maareformi seaduse paragrahvi 223 lõikes 2 sätestatud sooduskoefitsiendi rakendamiseks nõutavatele tingimustele (s.t tegemist on Eesti alalise elanikuga; isik pole varem maad elamu või suvila või aiamaja juurde ostueesõigusega erastanud jms);
5) kui avaldajaks on füüsiline isik, siis koopia passi
isikuandmeid
kajastavast leheküljest või isikutunnistuse isikuandmeid
kajastavast
küljest;
[RT I
2007, 17, 85 –
jõust. 2.03.2007]
6) [Kehtetu – RT I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
7) kui avaldaja taotleb katastriüksuse moodustamist plaani- ja kaardimaterjali alusel, samuti juhul, kui avaldaja taotleb istanduse, sealhulgas maareformi seaduse paragrahvi 121 lõikes 2 nimetatud istanduse aluse maa erastamist ja puudub võimalus muude istanduse omandiõigust tõendavate dokumentide esitamiseks, siis avaldaja kinnitus selle kohta, et erastatavale maale jäävad üksnes talle kuuluvad ehitised või taimestik, ning erastatavale maale jäävate objektide loetelu;
8) muud käesolevas korras nimetatud dokumendid.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
Kui avaldajal ei ole võimalik lisada mõnda käesolevas punktis nimetatud dokumentidest, tuleb ostueesõigusega erastamise avalduses näidata põhjus, miks pole võimalik nimetatud dokumente lisada. Esitamata jäänud dokumendid lisatakse hiljem.
Isik, kes soovib maareformi seaduse paragrahvi 223 lõigete 6 või 61 alusel tasuda maa ostueesõigusega erastamisel erastamisväärtpaberites rohkem kui pool erastatava maa maksumusest, peab vastava soovi fikseerima maa ostueesõigusega erastamise avalduses. Rahandusministeeriumi õiendi eluruumide erastamise käigus või õigusvastaselt võõrandatud maa kompenseerimisel laekunud erastamisväärtpaberite ja nende kasutamise kohta nõuab välja erastamise korraldaja.
12. Isik, kes on esitanud avalduse maa ostmiseks Vabariigi Valitsuse 8. mai 1992. a määruse nr 143 «Maa asendamise, ostmise ja rentimise avalduste esitamise korra» kinnitamise kohta» alusel, ei pea esitama uut avaldust. Kui esitatud avaldus ei sisalda kõiki käesoleva korra punktides 10 ja 11 nimetatud maa ostueesõigusega erastamiseks vajaminevaid andmeid ja lisasid või on andmed avalduse esitamise ajast muutunud, tuleb avaldajal need täiendavalt lisada. Kui isik on esitanud sama ehitise juures maa ostueesõigusega erastamiseks mitu avaldust, lähtutakse erastatava maa suuruse ja piiride määramisel viimasest enne 1. jaanuari 1998. a esitatud avaldusest.
III. osa MAA OSTUEESÕIGUSEGA ERASTAMISE EELTOIMINGUD
13. Avaldaja poolt esitatud dokumentide ja andmete alusel ostueesõigusega erastatava maa asukohajärgne linna-/vallavalitsus:
1) avab maa ostueesõigusega erastamise toimiku ja käesoleva korra punktis 21 sätestatud juhul ka katastriüksuse moodustamise toimiku ning kontrollib esitatud dokumentide ja andmete õigsust. Maa ostueesõigusega erastamise toimikuga samaaegselt koostatakse katastriüksuse moodustamise toimik, mis koosneb käesoleva korra punktides 14 ja 15 nimetatud dokumentidest või käesoleva korra punktis 21 nimetatud dokumentidest;
2) määrab käesoleva korra punktides 131 ja 132 sätestatud korras kindlaks ostueesõigusega erastatava maa suuruse ja piirid. Juhul kui ostueesõigusega erastamisele kuulub ehitise teenindamiseks vajalik maa, määratakse ostueesõigusega erastatava maa suurus ja piirid kindlaks Vabariigi Valitsuse 30. juuni 1998. a määrusega nr 144 kinnitatud «Ehitise teenindamiseks vajaliku maa määramise korras» sätestatu kohaselt;
3) määrab ostueesõigusega erastatava maa sihtotstarbe kooskõlas
Vabariigi
Valitsuse 23. oktoobri 2008. a määrusega nr 155
kinnitatud «Katastriüksuse
sihtotstarvete liikide ja nende määramise korraga». Väljaspool linna
ja
sellega võrdsustatud ala piire paikneva elamu, suvila või aiamaja
juures
olev kuni 1000 m2 pindalaga maa loetakse
ostueesõigusega
erastamisel kogu ulatuses elamumaaks ning erastamishinna määramisel
on sel
juhul aluseks hinnatsooni elamumaa ühe ruutmeetri maksustamishind.
Elamu,
suvila või aiamaja juures oleva üle 1000 m2
pindalaga maa erastamisel määratakse 1000 m2
ületava pinna maksumus eksplikatsioonijärgse kõlvikulise jaotuse
olemasolul vastavalt kõlvikule, nimetatud jaotuse puudumisel
kasutatakse
alusena hinnatsooni haritava maa väärtust;
[RT
I 2008, 46, 260 – jõust. 1.11.2008]
4) selgitab välja erastatava maaga seonduvad seadusjärgsed kitsendused, pöördudes vajadusel teiste asutuste poole. Asutus, kelle poole pöördutakse, on kohustatud vastama 15 päeva jooksul, kusjuures vastuse sisuks peab olema taotlus seaduses sätestatud kitsenduse seadmiseks ostueesõigusega erastatavale kinnistule. Käesolevas punktis sätestatust hilisemaid vastuseid arvesse ei võeta;
5) korraldab vastavalt kohalikus omavalitsuses kehtestatud asjaajamiskorrale kohaliku omavalitsuse seisukoha andmise, kui maa ostueesõigusega erastamiseks nõutakse maavanema luba. Kui kohalik omavalitsus on loa andmise vastu, informeeritakse sellest viivitamatult ka taotluse esitajat ja erastamise korraldajat.
131. Ostueesõigusega erastatava maa suuruse ja piiride määramiseks nimetab kohalik omavalitsus vastavalt oma asjaajamiskorrale ametniku(d) või organi(d), kellel on õigus koostada ostueesõigusega erastatava maa piiride kulgemise ettepanekut (edaspidi ettepaneku koostaja). Ettepaneku koostaja koostab piiride kulgemise ettepaneku võimalikult kaasaegse situatsiooniga kaardil (plaanil) käesoleva korra punktis 132 sätestatut arvestades. Piiride kulgemise ettepanekule kirjutab alla ettepaneku koostaja ja ettepanek antakse taotlejale kätte või saadetakse talle tähitud kirjaga. Samal kaardil (plaanil) võib koostada mitme ostueesõigusega erastatava maaüksuse piiride kulgemise ettepaneku ja sellisel juhul antakse igale taotlejale või saadetakse neile tähitud kirjaga ettepaneku koostaja poolt allkirjastatud piiride kulgemise ettepaneku koopia. Kui taotleja ei nõustu piiride kulgemise ettepanekuga, on tal õigus 15 päeva jooksul ettepaneku saamisest arvates esitada kirjalikult oma motiveeritud vastuväited. Kui ettepaneku koostaja peab vastuväiteid põhjendatuks, koostab ta uue piiride kulgemise ettepaneku. Kui vastuväiteid ei ole võimalik arvestada, informeerib ettepaneku koostaja sellest taotlejat kirjalikult, näidates ära põhjused, miks vastuväiteid ei ole võimalik arvestada.
Taotleja on kohustatud piiride kulgemise ettepaneku alusel tellima
katastriüksuse moodustamise tööd vastavat litsentsi omavalt
isikult
kolme kuu jooksul ettepaneku kättesaamise päevast arvates.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
Piiride kulgemise ettepanekut ei koostata, kui maa ostueesõigusega erastamine toimub olemasoleva plaani- või kaardimaterjali alusel (käesoleva korra punktid 20 ja 21), samuti juhul, kui taotleja(d) ja/või maa tagastamise õigustatud subjekt on sõlminud ostueesõigusega erastatava maa piiride kulgemise kohta notariaalselt tõestatud kokkuleppe.
Katastriüksuse moodustamine loetakse käesoleva korra tähenduses algatatuks erastaja poolt katastriüksuse moodustamise õigust omavale isikule vastava tellimuse esitamise hetkest arvates.
Ostueesõigusega erastatava maa täpne suurus sätestatakse kohaliku omavalitsuse otsuses pärast katastriüksuse moodustamist vastavat õigust omava isiku poolt.
132. Ostueesõigusega erastatava maa suuruse ja piiride määramisel tuleb lisaks maareformi seaduses ning maareformiga seonduvates õigusaktides sätestatule arvesse võtta järgmist:
1) ENSV taluseaduse alusel või asjaõigusseaduse rakendamise seaduse paragrahvi 18 lõikes 2 nimetatud õigusaktide alusel maad kasutav isik võib ostueesõigusega erastada kogu tema põlises või sellega võrdseks loetud kasutuses oleva maa, kui taluperemees ja maa tagastamise õigustatud subjekt ei sõlmi teistsugust kokkulepet. Kokkuleppe puudumine ei takista maa ostueesõigusega erastamist. Pärast kohaliku omavalitsuse otsusega ostueesõigusega erastatava maa täpse suuruse määramist sõlmitud kokkuleppeid arvesse ei võeta;
11) maareformi seaduse paragrahvi 9 lõike 1 punktis 3 ja paragrahvi 10 lõikes 1 sätestatust suuremas ulatuses erastatakse maad üksnes sihtotstarbelises kasutuses oleva loomakasvatushoone (hoonete kompleksi) juurde;
2) juhul kui sama maatüki ostueesõigusega erastamist taotlevate isikute hulgas ei ole maareformi seaduse paragrahvi 221 lõikes 22 nimetatud subjekti, jagatakse nimetatud maatükk nende vahel nii pindala kui ka väärtust ja maakorraldusnõudeid arvestades võimalikult võrdselt;
3)
juhul kui mitu isikut, kellest vähemalt ühel on õigus erastada
loomakasvatushoone (hoonete kompleksi) juurde maad maareformi
seaduse
paragrahvi 221 lõikes 22
sätestatud
ulatuses, taotlevad ostueesõigusega erastamiseks sama maad ning
nad ei
jõua vallavalitsuse poolt määratud 15-päevase tähtaja jooksul maa
jagamise suhtes kokkuleppele, viib kohalik omavalitsus vastava maa
ostueesõigusega erastaja määramiseks läbi suulise enampakkumise.
Enampakkumise
läbiviimiseks fikseeritakse kaardil enampakkumise objektiks oleva
maa
piirid ja määratakse enampakkumise alghind. Enampakkumise
alghinnaks on
maa maksustamishind, millele lisatakse kasvava metsa olemasolul
selle
maksumus. Kohalikul omavalitsusel on õigus kehtestada
enampakkumisest
osavõtjatele osavõtutasu suurusega kuni 64 eurot.
Osavõtutasu
tagastatakse üksnes juhul, kui enampakkumine nurjus osavõtjatest
mitteolenevatel põhjustel. Käesoleva alapunkti alusel läbiviidaval
enampakkumisel tagatisraha ei määrata. Kohalik omavalitsus teatab
enampakkumise korraldamisest enampakkumisel osalemise õigust
omavatele
isikutele tähitud kirjaga vähemalt üks kuu ette. Kirjas peavad
sisalduma
andmed enampakkumise toimumise täpse koha ja aja kohta, samuti
enampakkumise objektiks oleva maa suuruse ja enampakkumise
alghinna
kohta, ning juhul, kui on kehtestatud osavõtutasu, siis ka selle
suurus
ja tasumise kord. Kirjale lisatakse kaardi, millel on fikseeritud
enampakkumise objektiks oleva maa piirid, koopia. Enampakkumisele
kutsutud isikutel on eelnevalt õigus tutvuda enampakkumise
seisukohalt
oluliste dokumentidega. Tähitud kiri saadetakse maa
ostueesõigusega
erastamise avalduses märgitud aadressil. Mõne enampakkumisele
kutsutud
isiku mitteilmumine, ka juhul, kui puuduvad andmed teate
kättesaamise
kohta, ei takista enampakkumise läbiviimist. Enampakkumise
läbiviimiseks
moodustab kohalik omavalitsus vähemalt kolmeliikmelise komisjoni.
Enampakkumise komisjon kontrollib enne pakkumismenetluse juurde
asumist
enampakkumisest osa võtta soovivate isikute õigust osaleda
enampakkumisel. Enampakkumisel osalejad registreeritakse.
Kohalikul
omavalitsusel on õigus kehtestada enampakkumise läbiviimise täpne
kord.
Juhul kui sellist korda kehtestatud ei ole, rakendatakse Vabariigi
Valitsuse 6. novembri 1996. a määrusega nr 268
kinnitatud «Maa
enampakkumisega erastamise korras» (edaspidi enampakkumisega
erastamise
kord) suulise enampakkumise kohta sätestatut. Juhul kui
eelnimetatud
sätted ja käesolev kord on vastuolus, rakendatakse käesolevat
korda.
Enampakkumise võitjaks loetakse kõrgeima pakkumise teinud osaleja.
Enampakkumise käik protokollitakse. Enampakkumise protokollile
kirjutavad alla enampakkumise läbiviinud komisjoni liikmed ja
enampakkumise võitja. Juhul kui enampakkumise võitja keeldub
protokollile alla kirjutamast, rakendatakse enampakkumisega
erastamise
korras sätestatut. Sama kehtib ka enampakkumise tulemuste
kinnitamise ja
protestide esitamise ning läbivaatamise kohta;
[RT I 2010, 60, 407 - jõust. 01.01.2011]
4) Vabariigi Valitsuse poolt maareformi seaduse paragrahvi 6 lõike 3 alusel kinnitatud loetelusse arvatud istanduse aluse ostueesõigusega erastamisele kuuluva maa suurus ja piirid määratakse samadel alustel rajatiste juures erastatava maa suuruse ja piiridega. Maareformi seaduse paragrahvis 121 nimetatud istanduse omanikul on õigus erastada tagastamise käigus vabaks jääv istandusealune maa enne maareformi seaduse jõustumist tekkinud maakasutusõiguse piirides. Juhul kui maakasutusõiguse piirid on määramata, määrab erastatava maa suuruse ja piirid kindlaks kohalik omavalitsus, arvestades, et maareformi seaduse paragrahvis 121 nimetatud istanduse omanikul on õigus ostueesõigusega erastada üksnes istandusealust maad;
5) juhul kui elamu ja loomakasvatushoone (hoonete kompleks) moodustavad ühtse kompleksi, ei anna see õigust täiendava kuni 50 ha tagastamise käigus vabaks jääva maa ostueesõigusega erastamiseks loomakasvatushoone juurde;
6) elamu-, korteri-, garaaži-, suvila- või aiandusühistu liikmete ühiskasutuses olevaks maaks loetakse nimetatud ühistu maakasutusõiguse piiridesse jäävat maad, mis ei ole määratletud ühistu liikme ehitise juurde kuuluva krundina või ehitisealuse või selle teenindamiseks vajaliku maana või ühistu liikme ehitise juurde kuuluva maana;
7) piirnevateks vabadeks maadeks maareformi seaduse
paragrahvi 9 lõike 2
ning paragrahvi 221 lõigete 2 ja 22
mõttes loetakse selle maaga, millel asub maa ostueesõigusega
erastamist
taotlevale isikule kuuluv elamu, külgnevaid maaüksusi (endisi
kinnistuid
või nende osi), millele ei ole esitatud tagastamise või
kompenseerimise
või asendamise avaldusi, või mille kohta oli küll esitatud
asendamise
või kompenseerimise avaldus, kuid nimetatud avalduses väljendatud
soovi
muutmise tähtaeg on möödas, või mis ei kuulu täies ulatuses
tagastamisele. Nimetatud maid käsitatakse ühtse tervikliku vaba
maana,
arvestamata maade õigusvastase võõrandamise aegseid piire;
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
8) maa erastamisel võib läbi viia ümberkruntimise või planeerimise
vastavalt seadusele ning maa erastatakse kinnitatud
ümberkruntimiskava
või kehtestatud detailplaneeringu alusel;
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
9) juhul kui väljaspool linna piire asuva elamuga ühtse kompleksi moodustavad ehitised paiknevad mitme tagastamisele kuuluva endise kinnistu territooriumil ja elamu omanik ning maa tagastamise õigustatud subjekt ei lepi kokku teisiti, määratakse elamu juurde kuuluv ostueesõigusega erastatav maa selle endise kinnistu maast, millel asub elamu. Teisest endisest tagastamisele kuuluvast kinnistust erastatakse elamu omanikule vastavale kinnistule jääva ehitise sihipäraseks kasutamiseks vajalik maa, kusjuures tootmiseks vajalikku maad eelnimetatud maa hulka ei arvata;
10) kui taotletakse luba maa erastamiseks maareformi seaduse
paragrahvi 20 lõike 12 alusel erandina
lubatud
maareformi seaduse paragrahvi 221
lõigetes 1–22
sätestatud ulatuses, on kaitseala valitseja või Muinsuskaitseamet
kohustatud väljastama kirjaliku motiveeritud seisukoha, märkides
selles
kehtestatud kaitserežiimist tulenevad kitsendused ja piirangud
ning
otsuse erastamise lubamise või mittelubamise kohta. Nimetatud
otsus
lisatakse maa ostueesõigusega erastamise toimikusse. Kaitseala
valitseja
või Muinsuskaitseameti fikseeritud, kaitserežiimist tulenevad
kitsendused ja piirangud peavad sisalduma käesoleva korra
punktis 15
sätestatud kohaliku omavalitsuse otsuses ja käesoleva korra
punktis 23
sätestatud erastamise korraldaja otsuses.
[RT I
2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
133. Taotleja on kohustatud katastriüksuse
moodustamise tellimuse esitamisest 10 päeva jooksul teavitama
maa
asukohajärgset linna- või vallavalitsust kirjalikult, näidates
ära,
kellele ja millal on tellimus esitatud. Kui tellimust ei ole
võimalik
esitada kehtestatud tähtaja jooksul, peab taotleja esitama
taotluse uue
tähtaja määramiseks, näidates ära mõjuvad põhjused ja tõendades
need
dokumentaalselt. Kui linna- või vallavalitsus leiab, et tellimus
jäi
esitamata mõjuvatel põhjustel ega sõltunud taotleja tahtest,
määrab ta
tellimuse esitamiseks uue tähtaja, mis ei või olla lühem kui üks
kuu ega
pikem kui kolm kuud. Linna- või vallavalitsus otsustab tähtaja
määramise
ühe kuu jooksul taotluse saamisest arvates. Mõjuvate põhjuste
puudumisel
keeldub linna- või vallavalitsus tähtaja pikendamisest ja lõpetab
oma
otsusega maa ostueesõigusega erastamise eeltoimingud ning taotleja
kaotab maa erastamise õiguse.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
134. Kui taotleja ei ole kolme kuu jooksul
ostueesõigusega erastatava maa piiride kulgemise ettepaneku
kättesaamise
päevast arvates tellinud katastriüksuse moodustamist või ei ole
käesoleva korra punkti 133 kohaselt esitanud taotlust
uue tähtaja määramiseks või ei ole nimetatud tellimust esitanud
linna-
või vallavalitsuse poolt määratud uueks tähtajaks, lõpetab linna-
või
vallavalitsus oma otsusega maa ostueesõigusega erastamise
eeltoimingud
ja taotleja kaotab maa erastamise õiguse.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
135. Kui taotleja on käesoleva korra punktis 131
kehtestatud korras koostatud ostueesõigusega erastatava maa
piiride
kulgemise ettepaneku kätte saanud enne 27. novembrit
2005. a, s.o enne
maareformi seaduse muutmise seaduse jõustumist, kuid ei ole
nimetatud
ettepaneku alusel esitanud tellimust katastriüksuse moodustamiseks
vastavat litsentsi omavale isikule, on taotleja kohustatud vastava
tellimuse esitama kolme kuu jooksul eelnimetatud seaduse
jõustumisest
arvates ja 10 päeva jooksul teavitama sellest maa
asukohajärgset linna-
või vallavalitsust kirjalikult, näidates ära, kellele ja millal on
tellimus esitatud. Kui taotleja ei esita tellimust katastriüksuse
moodustamiseks nimetatud tähtaja jooksul või ei ole käesoleva
korra
punkti 133 kohaselt esitanud taotlust uue tähtaja
määramiseks
või ei ole nimetatud tellimust esitanud linna- või vallavalitsuse
poolt
määratud uueks tähtajaks, lõpetab linna- või vallavalitsus oma
otsusega
maa ostueesõigusega erastamise eeltoimingud ja taotleja kaotab maa
erastamise õiguse.
[RT I
2007, 17,
85 – jõust. 2.03.2007]
136. Käesoleva korra punktides 133,
134
ja 135 nimetatud maa ostueesõigusega erastamise
eeltoiminguid
lõpetavas linna- või vallavalitsuse otsuses peab olema märgitud
erastamise menetluse lõpetamise põhjus ja õiguslik alus viitega
maareformi seaduse vastavale sättele. Otsusega tehakse maavanemale
ettepanek ehitise teenindamiseks vajaliku maa riigi omandisse
jätmiseks
ja ehitise omaniku kasuks hoonestusõiguse seadmiseks. Otsus
tehakse
taotlejale teatavaks allkirja vastu või tähtkirjaga. Linna- või
vallavalitsus edastab otsuse koos maa ostueesõigusega erastamise
toimiku
ja muude asjas tähtsust omavate dokumentidega maavanemale
10 päeva
jooksul otsuse tegemise päevast arvates.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
14. Kui avaldaja soovib katastriüksuse moodustamist plaani- ja kaardimaterjali alusel ning kohalik omavalitsus leiab, et see on võimatu, langetab otsuse katastriüksuse plaani- ja kaardimaterjali alusel moodustamise võimalikkuse kohta maavanem. Eelmises lauses sätestatu kehtib ka juhul, kui ostueesõigusega erastamist on volitatud korraldama kohalik omavalitsus. Kui kohalik omavalitsus leiab, et katastriüksuse moodustamine plaani- ja kaardimaterjali alusel ei ole võimalik, informeerib ta sellest ka avaldajat.
Kui taotleja ei soovi katastriüksuse moodustamist plaani- või kaardimaterjali alusel või plaanimaterjal ei vasta kehtestatud nõuetele, tellib katastriüksuse moodustamise vastavat litsentsi omavalt isikult (edaspidi maamõõtja) maa ostueesõigusega erastamist taotlev isik. Maamõõtja koostab kohaliku omavalitsuse poolt esitatud piiride kulgemise ettepaneku ja muude toimikusse kogutud dokumentide alusel katastriüksuse (erastatava maaüksuse) moodustamise toimiku. Maamõõtja on kohustatud eelnevalt tutvuma moodustatavat katastriüksust ning sellega piirnevaid katastriüksusi puudutavate andmetega.
Maamõõtja koostab toimiku ja lisab sinna järgmised dokumendid:
–
taotleja tellimus katastriüksuse moodustamise kohta või vastav
leping;
–
katastriüksuse plaan vähemalt neljas eksemplaris (ostjale,
toimikusse,
2 maakatastrile);
[RT I
2010, 52,
332 – jõust. 1.08.2010]
– piiriprotokoll
(piirikirjeldus) vähemalt neljas eksemplaris (ostjale, toimikusse,
2 maakatastrile);
– kitsenduste kohaldamise taotlus(ed)
või
toimiku koostaja märkus vastava taotluse puudumise kohta;
–
katastriüksuse asukoha skeem;
– muud katastrimõõdistamise
materjalid (eksplikatsioon, koordinaatide kataloog vms).
141. Ostueesõigusega erastatava maaüksuse
(katastriüksuse) piiride tähistamise ning taotlejale piiride
kättenäitamise ja piirimärkide alalhoiukohustuse teatavaks
tegemise
kohta koostab maamõõtja looduses piiriprotokolli.
Piiriprotokollile
kirjutavad alla maamõõtja ning taotleja pärast maaüksuse piiride
taotlejale kättenäitamist maamõõtja poolt. Piiriprotokolli
allakirjutamise juurde kutsutakse kohaliku omavalitsusüksuse
esindaja
ning kui erastatav maaüksus asub maal, mille osas esitatud maa
tagastamise või kolmanda isiku maa ostueesõigusega erastamise
avaldus on
lahendamata, kutsutakse piiriprotokolli allakirjutamise juurde ka
maa
tagastamise ja/või ostueesõigusega erastamise õigustatud subjekt.
Kui
erastatava maaüksusega piirneva, varem mõõdistatud katastriüksuse
piirile paigaldatakse uusi piirimärke, taastatakse olemasolevaid
piirimärke või kui piirnev katastriüksus on moodustatud plaani-
või
kaardimaterjali alusel, kutsutakse piiriprotokolli allakirjutamise
juurde ka vastava katastriüksuse omanik (piirinaaber).
Piiriprotokollile
allakirjutamise aja ja koha teatab maamõõtja piiriprotokolli
allakirjutamise juurde kutsutavatele isikutele tähtkirjaga
vähemalt
10 päeva ette. Piiriprotokolli allakirjutamise juurde
kutsutud isikud ja
nende isikute poolt piiriprotokolli allakirjutamise juures tehtud
märkused kantakse piiriprotokolli. Piiriprotokolli allakirjutamise
juurde kutsutud isikute mitteilmumise korral teeb maamõõtja
piiriprotokolli vastava märke ning sellisel juhul loetakse
piirimärkide
asukohad ja nende alalhoiukohustus taotlejale teatavaks tehtuks
märkusteta.
[RT I
2007, 17, 85
– jõust. 2.03.2007]
15. Pärast katastriüksuse moodustamist litsentsi omava
maamõõtja
poolt fikseerib kohalik omavalitsus oma otsuses järgmised maa
erastamise
seisukohalt olulised tingimused:
– maa ostueesõigusega
erastamise
õiguslik alus koos viitega maareformi seaduse vastavale sättele;
–
andmed erastamist taotleva isiku kohta;
– maa asukoht;
–
pindala;
– maa sihtotstarve;
– maa maksustamishind;
–
vajaduse korral muud maa erastamise tingimused, sealhulgas
kaitseala
valitseja või Muinsuskaitseameti fikseeritud, kaitserežiimist
tulenevad
kitsendused ja piirangud.
[RT I
2007,
17, 85 – jõust. 2.03.2007]
Otsuse kinnitatud koopia lisatakse katastriüksuse moodustamise toimikusse. Kui erastamise korraldaja on maareformi seaduse paragrahvi 222 lõike 2 alusel volitanud riigi nimel ostueesõigusega erastamist korraldama kohalikku omavalitsust, siis peab kohaliku omavalitsuse otsus sisaldama ka käesoleva korra punkti 23 alapunktis 4 sätestatud andmeid (välja arvatud katastriüksuse nimi ja number).
16. Kohalik omavalitsus edastab katastriüksuse moodustamise toimiku koos oma vastavasisulise kirjaliku avaldusega riigi maakatastri pidajale katastriüksuse registreerimiseks. Avalduses peab olema näidatud, kellele riigi maakatastri pidaja peab katastriüksuse registreerimise õiendi ja katastriüksuse plaani saatma. Kui maa ostueesõigusega erastamist ei ole volitatud korraldama kohalik omavalitsus, esitatakse ostueesõigusega erastamise toimik erastamise korraldajale.
17. Pärast katastriüksuse registreerimist riigi
maakatastris
esitab katastripidaja erastamise korraldajale katastriüksuse
registreerimist tõendava õiendi (1 eks), katastriüksuse
plaani
kinnitatud eksemplari (1 eks) ja piiriprotokolli
(1 eks).
[RT
I 2010, 52, 332 – jõust. 1.08.2010]
18. Kui ostueesõigusega erastamise korraldamine on antud kohaliku omavalitsuse pädevusse ja maa ostueesõigusega erastamiseks on vaja maavanema luba, pöördub kohalik omavalitsus vastava taotlusega maavanema poole, lisades taotlusele oma seisukoha ja ostueesõigusega erastamise toimiku.
19. Kohalik omavalitsus on kohustatud teostama kõik maa ostueesõigusega erastamise eeltoimingud 3 kuu jooksul maa ostueesõigusega erastamise avalduse esitamise päevast arvates. Ettevalmistavad toimingud lõpevad katastriüksuse moodustamise toimiku esitamisega riigi maakatastri pidajale katastriüksuse registreerimiseks ja ostueesõigusega erastamise toimiku esitamisega erastamise korraldajale. Kui eeltoimingute lõpuleviimine viibib kohalikust omavalitsusest mitteolenevatel põhjustel, pikeneb vastavalt eeltoimingute teostamise tähtaeg. Kui erastamise eeltoimingud ei ole teostatud kolme kuu jooksul, informeerib kohalik omavalitsus erastamise korraldajat viivituse põhjustest. Kui ostueesõigusega erastamist on volitatud korraldama kohalik omavalitsus, tuleb informeerida volitajat viivituse põhjustest.
IV. osa OLEMASOLEVA PLAANIMATERJALI KASUTAMINE MAA OSTUEESÕIGUSEGA ERASTAMISEL
20. Plaanimaterjali alusel ostueesõigusega erastamiseks sobivaks plaanimaterjaliks loetakse:
1) krundiplaanid (eri perioodidel
eri
nimetuse all) linnas ja sellega võrdsustatud alal (maareformi
seaduse
paragrahvi 7 lõike 4 mõttes):
– mõõtkavas 1:2000
või suuremas, tingimusel, et piiripunktid on seotud riikliku või
kohaliku geodeetilise võrguga. Kui maareformi seaduse
paragrahvi 221
lõike 6 alusel erastatakse ostueesõigusega ka see osa isiku
kasutuses
olevast maast, mida ei ole antud hoonestamiseks (nn ehitus- või
punase
joone tagune ala vms), loetakse sobivateks krundiplaanid mõõtkavas 1:2000 või suuremas, millele peale hoonestamiseks antud maa
(krundi)
riikliku või kohaliku geodeetilise võrguga seotud piiripunktide on
kantud ka isiku kasutuses olev hoonestamiseks mitteantud maa (nn ehitus-
või punase joone tagune ala vms);
– mõõtkavas 1:2000 või
suuremas, mille piirid on kehtestatud või piire on muudetud
kooskõlas
planeeringuga.
Kohalik omavalitsus lisab katastriüksuse
moodustamise
toimikusse kohaliku omavalitsuse määratud vastutava isiku poolt
tõestatud väljavõtte (koopiana) linna või linnaga võrdsustatud ala
(eri
perioodidel eri nimetuse all) maade arvestuse valveplaanist või
krundijaotusplaanist;
2) väljaspool linna ja sellega
võrdsustatud
alasid:
– kuni 2 ha pindalaga objektide plaanid mõõtkavas
1:2000 või
suuremas, tingimusel, et piiripunktid on seotud riikliku või
kohaliku
geodeetilise võrguga;
– üle 2 ha pindalaga objektide
EUREF-EST 92 või 1942. a või 1963. a koordinaatide
süsteemis olevad
fotoplaanid mõõtkavas 1:10 000 või suuremas, samuti olemasolevad
maakatastri kõlvikute plaanid.
Nimetatud plaanidele kantud piirid peavad langema kokku maavalitsuse või maakatastri arhiivi toimikus ja plaanil (maade arvestuse valveplaan, krundijaotusplaan, katastrikaart, fotoplaan) olevate piiridega.
21. Kui on olemas käesoleva korra punkti 20 nõuetele vastav piirimuudatusteta plaan, koostab linna- või vallavalitsus käesoleva korra sätetele vastava erastamise toimiku ja katastriüksuse moodustamise toimiku ning esitab katastriüksuse moodustamise toimiku riigi maakatastri pidajale registreerimiseks. Katastriüksuse moodustamise toimikus peavad olema:
1) kohaliku omavalitsuse poolt määratud vastutava isiku allkirja ja pitseriga kinnitatud krundiplaani koopiad (kui asumi või tänava nimi või number on muutunud, teeb kohaliku omavalitsuse poolt määratud vastutav isik krundiplaanil vajaliku paranduse standardkirjas ning kinnitab paranduse õigsust oma allkirja ja pitseriga). Kui maade erastamine toimub planeeringu alusel, teeb kohaliku omavalitsuse poolt määratud isik väljavõtte planeeringust, illumineerides sellel erastatava maaüksuse piirid punasega ning kinnitab väljavõtte õigsust oma allkirja ja pitseriga;
2) kohaliku omavalitsuse määratud isiku poolt allkirja ja pitseriga kinnitatud väljavõte (eri perioodidel eri nimetuse all) maade arvestuse valveplaanist või krundijaotusplaanist, millel on vähemalt neli koordinaatjoonte ristumiskohta;
3) kohaliku omavalitsuse poolt määratud vastutava ametiisiku allkirja ja pitseriga kinnitatud koopiad senist maakasutusõigust tõendavast dokumendist (maa looduses eraldamise aktist vms) või piirikirjeldus;
4) piiripunktide koordinaadid;
5) käesoleva korra punktis 15 sätestatud tingimustele vastav kohaliku omavalitsuse otsus.
22. Katastripidaja:
1) kontrollib esitatud dokumente ja registreerib katastriüksuse. Registreerimisel teeb maakatastri pidaja plaanile ja registrisse märke «Katastriüksus moodustatud plaani alusel»;
2)
esitab erastamise korraldajale katastriüksuse registreerimist
tõendava
õiendi (1 eks) ja katastriüksuse plaani kinnitatud eksemplari
(1 eks).
[RT
I 2010, 52, 332 – jõust. 1.08.2010]
V. osa MAA OSTUEESÕIGUSEGA ERASTAMISE KORRALDAMINE
23. Erastamise korraldaja kontrollib maa ostueesõigusega erastamiseks esitatud dokumentide ja andmete õigsust ning:
1)
korraldab ostueesõigusega erastatava maa müügihinna, erastataval
maal
kasvava metsa maksumuse ja erastatava maa ning sellel kasvava
metsa eest
tasumise korra ja tähtaegade määramise, võttes arvesse, et:
–
maa ostueesõigusega erastamisel on maa müügihinna määramise
aluseks
korralise hindamise käigus määratud maksustamishind ilma
soodustusi
arvestamata;
– maa ostueesõigusega erastamisel enne
1. jaanuari
2002. a esitatud avalduse alusel on maa müügihinnaks
1993. aasta maa
maksustamishind. Kui kehtiv maa maksustamishind on väiksem kui
1993. aasta maa maksustamishind, on ostueesõigusega
erastatava maa
müügihinnaks kehtiv maa maksustamishind. Müügihinna määramisel
võetakse
aluseks maa sihtotstarve ja erastatava maa paiknemine kas tihe-
või
hajaasustusega alal selle päeva seisuga, millal kohalik
omavalitsus
võtab vastu maa ostueesõigusega erastamise otsuse;
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
– metsamaa erastamisel lisatakse maa müügihinnale kasvava metsa
maksumus. Kui erastataval maal kasvava metsa pindala on kuni 0,5 ha,
siis kasvava metsa maksumust eraldi ei määrata. Kasvava metsa
maksumust
ei arvestata puistutel, mis on rajatud või kujundatud parkideks
ning
kuuluvad üldmaa (Üm) sihtotstarbe alaliiki;
–
sooduskoefitsienti 0,5 rakendatakse üksnes maa müügihinna
määramisel.
Elamu, suvila ja aiamaja krundi või teenindamiseks vajaliku maa,
sealhulgas elamu, suvila ja aiamaja püstitamiseks antud maa või
väljaspool linna elamu juurde maa ostueesõigusega erastamisel
Eesti
alalisele elanikule maareformi seaduse paragrahvi 223
lõikes 2 sätestatud soodustuse rakendamiseks juhul, kui
erastatava maa
pindala on 2 hektarit või väiksem, korrutatakse erastatava
maa müügihind
koefitsiendiga 0,5. Juhul kui elamu juurde ostueesõigusega
erastatava
maa pindala on suurem kui 2 hektarit, siis eelmises lauses
nimetatud
soodustuse rakendamiseks arvutatakse erastatava maaüksuse üldpinna
hektari kaalutud keskmine maksustamishind, jagades maaüksuse
maksustamishinna maaüksuse pindalaga ja erastatava maa
müügihinnast
lahutatakse erastatava maa ühe hektari kaalutud keskmine
maksustamishind. Kui väljaspool linna asuva elamu juurde maad
erastaval
isikul on õigus mõlemale maareformi seaduse paragrahvi 223
lõikes 2 sätestatud soodustusele ja erastatava maa
kogupindala on suurem
kui 2 hektarit, korrutatakse maa müügihinna määramiseks
esmalt
erastatava maa hulka kuuluva põllumajandusmaa müügihind
koefitsiendiga 0,5 ja seejärel lahutatakse kogu müügihinnast
ühe hektari
maa keskmine müügihind. Põllumajandusmaa ostueesõigusega
erastamisel
äriregistrisse kantud füüsilisest isikust ettevõtjale, kes tegeleb
erastatava maa asukohajärgse kohaliku omavalitsuse
haldusterritooriumil
põllumajandusliku tootmisega, ei ole sooduskoefitsiendi 0,5
rakendamise
kordade arv piiratud;
[RT I
2007, 17, 85
– jõust. 2.03.2007]
– erastataval maal kasvava metsa eest on ostjal õigus tasuda
erastamisväärtpaberitega samas ulatuses nagu erastatava maa eest
ning
kasutada seaduses sätestatud järelmaksuvõimalusi. Järelmaksu
tähtaja ja
aastas tasumisele tuleva summa määratlemiseks liidetakse maa
müügihind
ning sellel kasvava metsa maksumus;
– järelevalvet järelmaksu tasumise üle korraldab maa erastamise
korraldaja. Järelmaksu tasumine algab mitte hiljem kui kuus kuud
pärast
müügilepingu sõlmimist ning tasumine peab toimuma kaks korda
aastas
võrdsete osadena maksegraafikus ettenähtud tähtaegadeks. Maaomanik
võib
väljaostuvõla täielikult või osaliselt tasuda enne graafikujärgset
maksetähtaega. Ennetähtaegselt tasutud summalt intresse ei
arvutata.
Osalise ennetähtaegse tasumise korral jätkatakse edaspidi tasumist
vastavalt maksegraafikule ning aastas tasumisele kuuluvat summat
ümber
ei arvutata. Järelmaksu osalisel ennetähtaegsel tasumisel
alustatakse
väljaostuvõla kustutamist järelmaksugraafikus fikseeritud
viimasest
maksetähtajast;
[RT I
2007, 17, 85
– jõust. 2.03.2007]
2) määrab kindlaks maa ostueesõigusega erastamise tingimused, pöördudes vajadusel teiste asutuste poole. Asutus, kelle poole pöördutakse, on kohustatud vastama 15 päeva jooksul, kusjuures vastuse sisuks peab olema taotlus seaduses sätestatud kitsenduse seadmiseks ostueesõigusega erastatavale kinnistule. Käesolevas punktis sätestatust hilisemaid vastuseid arvesse ei võeta;
3) esitab maareformi seaduse paragrahvi 21 lõike 6 kolmandas lauses sätestatud juhtudel Keskkonnaministeeriumile maa ostueesõigusega erastamise toimiku, kohaliku omavalitsuse arvamuse ning maavanema seisukoha. Keskkonnaministeerium valmistab ette Vabariigi Valitsuse otsuse eelnõu ja seletuskirja ning esitab materjalid Vabariigi Valitsusele otsustamiseks. Isiku kasuks, kellele on keeldutud maa ostueesõigusega erastamiseks loa andmisest, seatakse kooskõlas kehtivate õigusaktidega hoonestusõigus või kasutusvaldus;
4)
võtab maareformi seaduses sätestatu, esitatud dokumentide,
täiendavalt
kogutud andmete ja riigi maakatastri andmete alusel vastu maa
ostueesõigusega erastamise otsuse, milles peavad kooskõlas
maareformi
seaduse vastavate sätetega olema fikseeritud:
– isiku, kellele
maa erastatakse, nimi, elukoht/asukoht, isikukood (selle
puudumisel
passiandmed) / registrikood;
– maa asukoht, katastriüksuse nimi
ja
number;
– maa pindala;
– maa sihtotstarve;
– kõik
maareformi seadusest tulenevad erastatava maa müügihinna
määramisel
rakendatud soodustused;
– maa müügihind (maa ja kasvava metsa
maksumus eraldi);
– müügihinna tasumise kord, tähtajad,
järelmaksu
tingimused jms;
– sanktsioonid lepingu mittetäitmise korral;
–
pangaasutuse nimi, kus on avatud erastamise korraldaja eriarve;
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
– vajaduse korral muud maa erastamise tingimused, sealhulgas
kaitseala
valitseja või Muinsuskaitseameti fikseeritud, kaitserežiimist
tulenevad
kitsendused ja piirangud.
[RT I
2007,
17, 85 – jõust. 2.03.2007]
24. Erastamise korraldaja või tema poolt volitatud isik esitab otsuse erastajale allkirja vastu tutvumiseks. Otsuse võib tutvumiseks saata ka tähitud kirjaga. Kui ostja ei ole nõus otsuses fikseeritud tingimustega, on tal õigus esitada vastavalt kehtestatud korrale kaebus.
25. Maa erastamiseks sõlmitakse müügi- ja asjaõigusleping.
Kinnistamisavalduse maa kinnistusraamatusse kandmiseks esitab
erastamise
korraldaja. Kui maa erastatakse järelmaksuga, peab müügileping või
selle
lisa sisaldama maksegraafikut ning müügi- ja asjaõigusleping
peavad
sisaldama poolte kokkulepet ostetud maa riigile pantimise kohta.
Vastav
võlakohustus tagatakse hüpoteegiga. Sellisel juhul sõlmitakse maa
müügi-, asjaõigus- ja hüpoteegi seadmise leping notariaalselt
tõestatud
vormis. Notaritasu tasub ostja. Maa müügi-, asjaõigus- ja
hüpoteegi
seadmise leping tuleb sõlmida kolme kuu jooksul maa erastamise
otsuse
jõustumise päevast arvates.
[RT
I 2010, 52, 332 – jõust. 1.08.2010]
Maa müügi- ja hüpoteegi seadmise lepingu kohustuslikeks tingimusteks on vastavalt asjaoludele:
1) järelmaksu kasutamise korral poolte kokkulepe, mis näeb ette kinnisasja igakordse omaniku kohustuse alluda kohesele sundtäitmisele hüpoteegiga tagatud maa väljaostuvõla tasumise nõude rahuldamiseks. Vastav märge kantakse kinnistusraamatusse;
2) ostja kohustus tasuda erastamise korraldaja eriarvele rahas kolmekordne seadusliku müügihinna ning müügilepingus fikseeritud soodustustega müügihinna vahe, kui pärast maa müügilepingu sõlmimist selgub, et ostja ei vastanud väljaostuvõla kustutamiseks või müügihinna vähendamiseks vajalikele tingimustele;
3) ostja kohustus vältida hüpoteegiga koormatud kinnisasja väärtuse vähenemist ja hüpoteegipidaja õiguste muul viisil kahjustamist ning ilma hüpoteegipidaja loata mitte raiuda kasvavat metsa maal, millele erastamisel tekkinud nõuete täitmise tagamiseks on seatud Eesti Vabariigi kasuks hüpoteek, samuti kohustus loa taotlemiseks esitada hüpoteegipidajale või tema volitatud esindajale metsaseaduses sätestatud metsamajandamiskava ja metsateatis;
4)
ostja kohustus tasuda vähemalt 1275 euro suurune
leppetrahv
käesoleva punkti alapunktis 3 nimetatud kohustuste
mittekohase täitmise
eest;
[RT I 2010, 60, 407 – jõust. 1.01.2011]
5) hüpoteegiga koormatud kinnisasja väärtuse vähenemisel alla seaduses sätestatud piirmäära hüpoteegipidaja õigus nõuda lisatagatist ning õigus koormata erastamise käigus tekkinud nõude täitmise tagamiseks hüpoteegiga kinnisasja, mis ei olnud erastamismenetluse objektiks.
Maa müügilepingus sätestatakse hüpoteegipidaja kohustus teatada hiljemalt kolme nädala jooksul, arvates käesoleva punkti alapunktis 3 nimetatud dokumentide saamisest, kas ja millises mahus raie on lubatud.
Järelmaksugraafiku mittetäitmisest tekkinud võlgnevuse korral on
maksete
sooritamisel ostja võlgnevuste vähendamise järjekord: esimesena
vähendatakse ostja võlgnevust viivise, teisena leppetrahvi,
kolmandana
intressi ja viimasena ostuhinna osas.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
251. Järelevalvet järelmaksu tasumise üle
teostab maa
erastamise korraldaja. Järelmaksu tasumine algab mitte hiljem kui 6
kuud
pärast müügilepingu sõlmimist ning tasuma peab kaks korda aastas
võrdsete osadena maksegraafikus ettenähtud tähtaegadeks. Maaomanik
võib
väljaostuvõla täielikult või osaliselt tasuda enne graafikujärgset
maksetähtaega. Ennetähtaegselt tasutud summalt intresse ei
arvutata.
Osalise ennetähtaegse tasumise korral jätkatakse edaspidi tasumist
vastavalt maksegraafikule ning aastas tasumisele tulevat summat
ümber ei
arvutata. Järelmaksu osalisel ennetähtaegsel tasumisel alustatakse
väljaostuvõla kustutamist järelmaksugraafikus fikseeritud
viimasest
maksetähtajast.
[RT I
2007, 17, 85
– jõust. 2.03.2007]
26. Erastatava maa või sellel asuvate objektidega seotud erastaja poolt riigi ees võetud varasemad kohustused fikseeritakse maa müügilepingus või tehakse nimetatud lepingus viide nende kohustuste tekkimise aluseks olevale dokumendile. Varasemad võlakohustused liidetakse maa ostueesõigusega erastamise võlakohustusega ning kõigi võlakohustuste täitmine tagatakse kinnistusraamatus esimesel järjekohal asuva hüpoteegiga. Hüpoteegi seadmise ja asjaõigusleping sõlmitakse käesolevas punktis sätestatud juhul notariaalses vormis, kusjuures notaritasu maksab ostja.
261. Maa ostueesõigusega erastamisel tekkinud
nõuete
täitmise tagamiseks Eesti Vabariigi kasuks seatud hüpoteegi osas
täidab
hüpoteegipidaja ülesandeid erastamise korraldaja või tema poolt
volitatud isik. Erastamise korraldajaks käesoleva punkti mõttes on
maavanem ja «Erastamisseaduse» § 11 lõike 1 punktis 1 nimetatud
järelmaksuga maa erastamise lepingute osas, millele seatud
hüpoteek
ulatub järelmaksuga erastatud riigivarale, Rahandusministeerium.
[RT
I 2001, 84, 506 – jõust. 1.11.2001]
262. Kui kinnisasja väärtus langeb alla
1,15-kordse
hüpoteegiga tagatud nõude määra, on hüpoteegipidaja kohustatud
rakendama
kõiki seaduses sätestatud meetmeid hüpoteegiga koormatud
kinnisasja
väärtuse vähenemise takistamiseks.Hüpoteegipidajal on õigus
keelduda
käesoleva korra punkti 25 alapunktis 3 nimetatud loa
andmisest, kui raie
tulemusena langeks kinnisasja väärtus alla 1,2-kordse hüpoteegiga
tagatud nõude määra. Hüpoteegiga koormatud kinnisasja väärtuse
vähenemisel alla seaduses sätestatud määra on hüpoteegipidajal
õigus
nõuda lisatagatist, samuti on hüpoteegipidajal erastamise käigus
tekkinud nõude täitmise tagamiseks õigus koormata hüpoteegiga
kinnisasja, mis ei olnud erastamismenetluse objektiks.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
263. Juhul kui hüpoteegiga koormatud kinnisasja
omanik
soovib kinnisasja jagamist, peab erastamise korraldaja kokkuleppel
kinnisasja omanikuga nimetama jagamise tulemusena tekkivate osade
väärtuse määramiseks hindaja(d). Juhul kui hindamisel selgub, et
jagamisel osade väärtus langeb alla määra, mis tagab hüpoteegiga
tagatud
nõude rahuldamise, peab erastamise korraldaja asjaõigusseaduse
paragrahvi 356 lõike 2 alusel keelama kinnisasja
jagamise. Juhul kui
hindamise tulemusena selgub, et hüpoteegiga tagatud nõude
rahuldamiseks
ei ole vajalik kõigi kinnisasja jagamisel tekkivate osade
koormamine
hüpoteegiga, koormatakse hüpoteegiga osad, mille väärtusest piisab
kõigi
hüpoteegiga tagatud nõuete rahuldamiseks. Kõik hindamisega seotud
kulud
kannab koormatud kinnisasja omanik. Hüpoteegipidajal on erandina
õigus
lubada kinnisasja jagamist ilma hindamiseta juhul, kui jagamine
toimub
avalikes huvides ning ei kahjusta hüpoteegipidaja huve.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
264. Erastamise korraldajal on õigus kinnistusraamatusse kantud hüpoteegisummat kuni kahel korral vähendada vastavalt erastaja poolt väljaostuvõla tasumisele, kuid mitte varem, kui erastaja on väljaostuvõlast tasunud vähemalt 30%. Kõik hüpoteegisumma vähendamisega seotud kulud kannab koormatud kinnisasja omanik.
265. Pärast maa väljaostuvõla ja sellega liidetud muude võlakohustuste ning kõrvalnõuete (hüpoteegiga tagatud nõuete) täielikku rahuldamist korraldab erastamise korraldaja või tema poolt volitatud isik asjaõigusseaduses sätestatud korras hüpoteegi kustutamise või koormatud kinnisasja omaniku vastava taotluse olemasolul hüpoteegi loovutamise koormatud kinnisasja omanikule. Kõik hüpoteegi kustutamise või loovutamisega seotud kulud kannab koormatud kinnisasja omanik.
27. Maa müügi-, asjaõigus- ja hüpoteegi seadmise lepingud
sõlmib
riigi nimel erastamise korraldaja või tema poolt volitatud isik.
Maa
erastamisel võib müügi- ja asjaõiguslepingu sõlmida kirjalikus
vormis.
Kui leping sõlmitakse kirjalikus vormis, on riigi nimel lepingule
allakirjutaja kohustatud kontrollima ostja nimel lepingule
allakirjutava
isiku isikusamasust ning vastavate volituste olemasolu. Maavanema
poolt
maa ostueesõigusega erastamisel kuulub maareformi seaduse
paragrahvi 23
lõikega 5 ning käesoleva punktiga maavanemale antud volituste
sisusse ka
maa müügi-, asjaõigus- ja hüpoteegi seadmise lepingu sõlmimine
Eesti
Vabariigi nimel iseendaga.
[RT I
2010, 52, 332 – jõust. 1.08.2010]
271. Maa ostueesõigusega erastamise toimikut säilitatakse alaliselt erastamise korraldaja juures.
272. Maa ostueesõigusega erastamise õigust omav
isik
on kohustatud sõlmima maa müügilepingu kolme kuu jooksul
erastamise
otsuse jõustumise päevast arvates. Kui maa müügilepingut ei ole
võimalik
sõlmida kehtestatud tähtaja jooksul, peab isik esitama erastamise
korraldajale taotluse uue tähtaja määramiseks, näidates ära
mõjuvad
põhjused ja tõendades need dokumentaalselt. Kui erastamise
korraldaja
leiab, et müügileping jäi sõlmimata mõjuvatel põhjustel ega
sõltunud
isiku tahtest, määrab ta müügilepingu sõlmimiseks uue tähtaja, mis
ei
või olla lühem kui üks kuu ega pikem kui kolm kuud. Erastamise
korraldaja otsustab tähtaja määramise ühe kuu jooksul taotluse
saamisest
arvates. Mõjuvate põhjuste puudumisel keeldub erastamise
korraldaja
tähtaja pikendamisest ja lõpetab oma otsusega maa ostueesõigusega
erastamise menetluse ning isik kaotab maa erastamise õiguse.
Sellisel
juhul jäetakse ehitise teenindamiseks vajalik maa riigi omandisse
ja
ehitise omaniku kasuks seatakse hoonestusõigus Vabariigi Valitsuse
kehtestatud korras.
[RT I
2007, 17, 85
– jõust. 2.03.2007]
273. Maa ostueesõigusega erastamise õigust
omaval
isikul, kes ei ole sõlminud maa müügilepingut enne
27. novembrit
2005. a, on õigus maa müügileping sõlmida seitsme kuu jooksul
eelnimetatud kuupäevast arvates. Kui maa müügilepingut ei ole
võimalik
sõlmida kehtestatud tähtaja jooksul, peab isik esitama erastamise
korraldajale taotluse uue tähtaja määramiseks, näidates ära
mõjuvad
põhjused ja tõendades need dokumentaalselt. Kui erastamise
korraldaja
leiab, et müügileping jäi sõlmimata mõjuvatel põhjustel ega
sõltunud
isiku tahtest, määrab ta müügilepingu sõlmimiseks uue tähtaja, mis
ei
või olla lühem kui üks kuu ega pikem kui kolm kuud. Erastamise
korraldaja otsustab tähtaja määramise ühe kuu jooksul taotluse
saamisest
arvates. Mõjuvate põhjuste puudumisel keeldub erastamise
korraldaja
tähtaja pikendamisest ja lõpetab oma otsusega maa ostueesõigusega
erastamise menetluse ning isik kaotab maa erastamise õiguse.
Sellisel
juhul jäetakse ehitise teenindamiseks vajalik maa riigi omandisse
ja
ehitise omaniku kasuks seatakse hoonestusõigus Vabariigi Valitsuse
kehtestatud korras.
[RT I
2007, 17, 85
– jõust. 2.03.2007]
274. Ehitise kaasomanik ei kaota maa
ostueesõigusega
erastamise õigust, kui maa müügilepingu sõlmimine ei ole võimalik
ehitise teise kaasomaniku tegevusetuse tõttu. Kui mõni ehitise
kaasomanik on kaotanud maa ostueesõigusega erastamise õiguse, on
erastamise õigust omaval kaasomanikul õigus erastamise korraldaja
poolt
määratud tähtaja jooksul taotleda kas ehitise teenindamiseks
vajaliku
maa erastamist ning sellele maale Vabariigi Valitsuse 21. mai
2004. a
määruses nr 198 «Ehitise kaasomanike kasuks hoonestusõiguse
seadmise
kord ehitise teenindamiseks vajaliku maa ostueesõigusega
erastamisel»
sätestatud korras hoonestusõiguse seadmist kõigi ehitise
kaasomanike
kasuks või algatada asjaõigusseaduse rakendamise seaduse
§-s 12
sätestatud korras ehitise osa sundvõõrandamise menetlus. Kui
erastamiseks moodustatud katastriüksus on suurem kui ehitise
teenindamiseks vajalik maa, on erastamise õigust omaval
kaasomanikul
õigus erastada ehitise teenindamiseks vajalikust maast ülejääv osa
eraldi katastriüksusena.
[RT I
2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
275. Käesoleva korra punktides 272 ja
273 nimetatud maa ostueesõigusega erastamise menetlust
lõpetavas erastamise korraldaja otsuses peab olema märgitud maa
ostueesõigusega erastamise menetluse lõpetamise põhjus ja õiguslik
alus
viitega maareformi seaduse vastavale sättele. Otsusega tehakse
isikule
teatavaks, et tal on õigus esitada maavanemale avaldus
hoonestusõiguse
seadmiseks Vabariigi Valitsuse kehtestatud korras. Otsus tehakse
isikule
teatavaks allkirja vastu või tähtkirjaga.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
28. Erastatava maa registreerimiseks kinnistusraamatus
esitab
nõutavad dokumendid kinnistusosakonnale erastamise korraldaja.
Poolte
kokkuleppel võib vastavad dokumendid esitada ka ostja või notar.
[RT I
2010, 52, 332 – jõust. 1.08.2010]
281. Maareformi seaduse paragrahvi 223 lõike 9 alusel saavad maa väljaostuvõla kustutamist või müügihinna vähendamist taotleda füüsilised isikud, kellel on pärast 7. juunit 1996. a sündinud laps. Maa väljaostuvõla kustutamise või müügihinna vähendamise õigust saab kasutada üks lapsevanematest. Maaomanikul on õigus maa väljaostuvõla kustutussummat kasutada mitme maatüki ostueesõigusega või piiratud enampakkumisel erastamisega tekkinud väljaostuvõla kustutamiseks või müügihinna vähendamiseks, kui maaomaniku laps on sündinud pärast 7. juunit 1996. a.
282. Maareformi seaduse paragrahvi 223 lõike 9 alusel väljaostuvõla kustutamiseks või müügihinna vähendamiseks esitab vastavat õigust omav isik maa erastamise korraldajale avalduse, milles näidatakse ära, millise kinnistu väljaostuvõla kustutamist või müügihinna vähendamist millises ulatuses taotletakse, ning kinnitatakse, et kumbki vanematest ei ole kasutanud väljaostuvõla kustutamise või müügihinna vähendamise õigust selle lapse eest. Avaldusele lisatakse lapse sünnitunnistuse kinnitatud koopia. Kui avalduse esitaja või teine lapsevanem on osaliselt kasutanud lapse sünnist tulenevat väljaostuvõla kustutamise või müügihinna vähendamise õigust, peab avaldaja oma avalduses näitama, millise maatüki väljaostuvõlg millises ulatuses on kustutatud või millise maatüki müügihinda on vähendatud, ning avaldusele tuleb lisada väljaostuvõla kustutamise otsuse või vastava lepingu kinnitatud koopia.
283. Maareformi seaduse paragrahvi 223 lõikes 9 sätestatud soodustuse rakendamiseks juhul, kui ostueesõigusega erastatava maa omandamiseks on müügileping sõlmitud, langetab maa erastamise korraldaja esitatud dokumentide põhjal otsuse maa väljaostuvõla kustutamise kohta. Otsus sisaldab viidet lepingule (sõlmimise kuupäev, ostja nimi, väljaostuvõla suurus jms), mille alusel väljaostuvõlg tekkis, ja väljaostuvõla kustutamise põhimõtteid (millises ulatuses, milliste maksetähtaegade osas jne). Juhul kui väljaostuvõlg on väiksem kui 1600 eurot, näidatakse otsuses ära ka kustutussumma kasutamata osa. Väljaostuvõla kustutamist alustatakse järelmaksu graafikus fikseeritud viimasest maksetähtajast. Otsuse üks eksemplar saadetakse väljaostuvõla kustutamist taotlenud isikule ning teine lisatakse maa erastamist käsitlevatele dokumentidele.
[RT I 2010, 60, 407 - jõust. 01.01.2011]
284. Maareformi seaduse paragrahvi 223 lõikes 9 sätestatud soodustuse rakendamiseks juhul,kui ostueesõigusega erastatava maa omandamiseks on müügileping sõlmimata, teeb maa erastamise korraldaja otsuse maa müügihinna vähendamise kohta. Otsus sisaldab andmeid müügihinna vähendamist taotlenud isiku ja müügilepingu objekti kohta ning viidet müügihinna vähendamise alusele, müügihinna vähendamise põhimõtteid ja vähendatud müügihinna suurust. Juhul kui ostueesõigusega erastatava maa ja sellel kasvava metsa summaarne maksumus on 1600 eurot või väiksem, loetakse kogu müügihind tasutuks ja väljaostuvõlg kustutatuks. Käesolevas punktis nimetatud otsus võib sisalduda ka käesoleva korra punktis 15 ja punkti 23 alapunktis 4 sätestatud erastamise korraldaja otsuses.
[RT I 2010, 60, 407 - jõust. 01.01.2011]
285. Maareformi seaduse paragrahvi 223 lõike 10 alusel saavad maa väljaostuvõla kustutamist või müügihinna vähendamist kuni 1600 euro ulatuses taotleda füüsilised isikud, kelle kasvatada ja ülal pidada on vähemalt neli alla 18-aastast last. Enne 30. novembrit 1997. a sõlmitud maa müügilepingu korral võib müügihinda vähendada või väljaostuvõlga kustutada, kui maaomaniku kasvatada ja ülal pidada oli nimetatud kuupäeval vähemalt neli all 18-aastast last. Pärast 30. novembrit 1997. a võib maa väljaostuvõlga kustutada või müügihinda vähendada, kui nimetatud lapsed olid maaomaniku kasvatada ja ülal pidada maa müügilepingu sõlmimise ajal või kui pärast müügilepingu sõlmimist sündinud laps on ühtlasi neljas tema kasvatada ja ülal pidada olevatest alla 18-aastastest lastest.
[RT I 2010, 60, 407 - jõust. 01.01.2011]
286. Maareformi seaduse paragrahvi 223 lõike 10 alusel väljaostuvõla kustutamiseks või müügihinna vähendamiseks esitab vastavat õigust omav isik maa erastamise korraldajale avalduse, milles näidatakse ära, millise kinnistu väljaostuvõla kustutamist või müügihinna vähendamist millises ulatuses taotletakse, ning kinnitatakse, et teine neid lapsi kasvatav ja ülalpidav isik ei ole kasutanud väljaostuvõla kustutamise või müügihinna vähendamise õigust nende laste eest. Taotlusele lisatakse laste sünnitunnistuste kinnitatud koopiad või lapsendamist tõendavad dokumendid. Kui avalduse esitaja või teine samade laste kasvatamise ja ülalpidamisega tegelev isik on osaliselt kasutanud laste kasvatamisest ja ülalpidamisest tulenevat väljaostuvõla kustutamise või müügihinna vähendamise õigust, peab avaldaja oma avalduses näitama, millise maatüki väljaostuvõlg millises ulatuses on kustutatud või millise maatüki müügihinda on vähendatud, ning avaldusele tuleb lisada väljaostuvõla kustutamise otsuse või vastava lepingu kinnitatud koopia.
287. Juhul kui maareformi seaduse paragrahvi 223 lõike 10 alusel väljaostuvõla kustutamise õigust omav isik on sõlminud müügihinna järelmaksuga tasumise tingimusega maa ostueesõigusega erastamise lepingu, toimub väljaostuvõla kustutamine käesoleva korra punktis 283 sätestatud korras. Juhul kui maa ostueesõigusega erastamise leping on sõlmimata, toimub müügihinna vähendamine käesoleva korra punktis 284 sätestatud korras.
288. Kui isikul on erastatud või erastatava maa
eest
tasumisel õigus saada soodustust nii maareformi seaduse
paragrahvi 223
lõike 9 kui ka lõike 10 alusel, rakendatakse mõlemat
soodustust.
Maareformi seaduse paragrahvi 223 lõigetes 9
ja 10
sätestatud soodustuse rakendamiseks juhul, kui müügihind on
täielikult
tasutud (ka ettemaksuna), tagastatakse maaomanikule seadusest
tulenev
kustutussumma. Kui müügihind on väiksem kui seadusest tulenev
kustutussumma, tagastatakse ainult maa müügihinnale vastav summa.
Enammakstud summa tagastamiseks esitab isik erastamise
korraldajale
vastava avalduse. Avalduses näidatakse ära, millise maatüki eest
enammakstud summa tagastamist soovitakse. Lisaks peab avaldus
sisaldama
käesoleva korra punktides 282 või 286 nimetatud andmeid ja avaldusele peavad olema lisatud
nimetatud
sätetes märgitud dokumendid. Pärast erastamisväärtpaberite
kasutamise
tähtaja lõppu tagastatakse enammakstud summa rahas.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
289. Aruandeid maa väljaostuvõla kustutamise või müügihinna vähendamise kohta esitab maa erastamise korraldaja vastavalt erastamisest laekuva raha kasutamise seaduse paragrahvi 10 lõikele 9.
VI. osa MAA OSTUEESÕIGUSEGA ERASTAMISE KULUDE TASUMINE
29. Maa ostueesõigusega erastamise kulud on:
1) kohaliku
omavalitsuse poolt maa ostueesõigusega erastamise eeltoimingute
teostamise kulud – 22,40 eurot, juhul kui erastatav
katastriüksus
moodustatakse plaanimaterjali alusel, ja 12,80 eurot, juhul
kui erastatav
katastriüksus moodustatakse katastrimõõdistamise käigus;
[RT I 2010, 60, 407 – jõust. 1.01.2011]
2)
maa ostueesõigusega erastamise korraldaja kulud –
0,5 protsenti
müügilepingus fikseeritud maa ja sellel asuva metsa müügihinna
summast,
kuid mitte vähem kui 6,30 eurot;
[RT I 2010, 60, 407 – jõust. 1.01.2011]
3) ostueesõigusega erastatava maa kinnistamisel tasutav riigilõiv;
4) ostueesõigusega erastatava maa mõõdistamisega (katastrimõõdistamisega) seotud kulud;
5) ostueesõigusega erastataval maal asuva kasvava
metsa
maksumuse määramise kulud.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
30. Ostja tasub enne maa müügilepingu sõlmimist rahas
kohaliku
omavalitsuse arvele kohaliku omavalitsuse maa ostueesõigusega
erastamise
eeltoimingute kulud ning erastamise korraldaja arvele maa
ostueesõigusega erastamise korraldaja kulud. Juhul kui maa
ostueesõigusega erastamise korraldajaks on kohalik omavalitsus,
tasutakse ka maa erastamise korraldaja kulud kohaliku omavalitsuse
arvele. Riigilõivu tasub ostja vastavalt kehtestatud korrale ning
kviitung riigilõivu tasumise kohta esitatakse vastavale
kinnistusosakonnale. Ostueesõigusega erastatava maa mõõdistamisega
seotud kulude tasumine toimub vastavalt ostja ja maamõõtja
vahelisele
kokkuleppele. Maa ostueesõigusega erastamise kulusid maa
ostuhinnast
maha ei arvata.
[RT I
2010, 52, 332 – jõust. 1.08.2010]
301. Erastamise õiguse kaotanud isikule ei
hüvitata
erastamise menetluse käigus kantud kulusid.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
31. Kui seadus või käesolev kord ei sätesta kohustust
sõlmida maa
müügileping notariaalselt tõestatud vormis, kuid isik seda siiski
soovib, maksab notaritasu isik, kes nõudis lepingu sõlmimist
notariaalselt tõestatud vormis.
[RT
I 2007, 17, 85 – jõust. 2.03.2007]
311. Kinnisasja võõrandamisel, millele ostueesõigusega erastamise käigus tekkinud nõuete täitmise tagamiseks on Eesti Vabariigi kasuks seatud hüpoteek, on erastamise korraldajal õigus anda nõusolek maa ostueesõigusega erastamisel tekkinud väljaostuvõla ülekandmiseks kinnisasja omandajale. Erastamise korraldajal on õigus keelduda sellise nõusoleku andmisest, kui on alust eeldada, et kinnisasja omandaja ei ole võimeline võlakohustust täitma. Erastamise korraldajal on võla ülekandmise nõusoleku andmiseks õigus nõuda kinnisasja omandajalt eelmise majandusaasta tuludeklaratsiooni, Maksuameti õiendit maksuvõlgade puudumise kohta või teisi maksevõimet tõendavaid dokumente.
312. Korra punktis 311 nimetatud võla ülekandmisega nõustumine vormistatakse notariaalses vormis sõlmitava lepinguna. Lepingule kirjutavad alla erastamise korraldaja või tema volitatud isik, isik, kes loovutab võla, ning isik, kellele võlg üle kantakse. Lepingu notariaalse tõestamisega seotud kulud kannavad isikud, kes võla üle kannavad.
VII. osa RAKENDUSSÄTTED
32. Maa erastamiseks isikule, kellel vastavalt maareformiga seonduvate õigusaktide muutmise seaduse paragrahvi 16 lõikele 111 on riigi omandis oleva maa ostueesõigusega erastamise õigus:
1) pöördub ostueesõigusega erastamise õigust omav isik vastava kirjaliku avaldusega riigimaa valitseja poole, kes edastab tema valduses olevad riigimaa kasutusse andmist puudutavad materjalid 15 päeva jooksul erastamise korraldajale. Kui kasutajal on tasumata rendi- või hoonestusõiguse tasu, informeerib riigimaa valitseja sellest erastamise korraldajat ning erastamise korraldajal on õigus sõlmida müügileping pärast rendi- või hoonestusõiguse tasu, viiviste ja leppetrahvide täielikku tasumist;
2) sõlmib erastamise korraldaja müügilepingu maareformi seaduses ja käesolevas korras sätestatud tingimustel ning korras; lisatingimusena fikseeritakse müügilepingus maa omandaja (senise kasutaja) kohustus teatada 10 päeva jooksul müügilepingu kinnistusraamatus registreerimise päevast arvates sellest riigimaa valitsejale;
3) kui vastavalt maareformi seaduse paragrahvi 21 lõikele 5 on maa ostueesõigusega erastamiseks nõutav maavanema luba, pöördub erastamise korraldaja erastatava maa asukohajärgse kohaliku omavalitsuse poole tema seisukoha saamiseks;
4) kui maa erastamiseks on nõutav juriidilise isiku kandmine Eesti äriregistri pidaja poolt peetavasse registrisse või välismaise äriühingu filiaali kandmine Eesti äriregistrisse, sõlmib erastamise korraldaja nendega lepingu pärast vastava kande tegemist registris;
5) kui riigimaa valitseja poolt erastamise korraldajale esitatud materjalid ei sisalda kõiki maa ostueesõigusega erastamiseks vajalikke andmeid, on erastamise korraldajal õigus nõuda kohalikult omavalitsuselt vajalike materjalide ja andmete esitamist.
321. Eesti Vabariigi maareformi seaduse ja maareformiga seonduvate õigusaktide muutmise seaduse muutmise seaduse paragrahvi 14 lõike 8 alusel saavad tagastamise käigus vabaks jäävat maad täiendavalt ostueesõigusega erastada isikud, kellele maa tagastati või erastati ostueesõigusega enne 30. novembrit 1997. a, samuti isikud, kellele maa tagastati pärast eelnimetatud tähtpäeva või kellele maa kuulub tagastamisele ja kes esitasid avalduse maa ostueesõigusega erastamiseks hiljemalt 1. jaanuariks 1998. a tingimusel, et nende poolt erastamiseks taotletava maaga vahetult külgneval katastriüksusel asub taotleja omandis olev elamu või loomakasvatushoone (hoonete kompleks). Maa loetakse tagastatuks või ostueesõigusega erastatuks enne 30. novembrit 1997. a üksnes juhul, kui vastav kanne kinnistusraamatusse on tehtud enne eelnimetatud tähtpäeva.
Maa täiendava ostueesõigusega erastamise õigust ei ole isikutel, kes on tagastatud või ostueesõigusega erastatud maa võõrandanud või kellele on maa tagasi saanud või ostueesõigusega erastanud isik selle võõrandanud.
322. Kui maa tagastati või kuulub tagastamisele või erastati ostueesõigusega kaasomandisse, on täiendava ostueesõigusega erastamise õigus kaasomanikel võrdeliselt neile tagastatud või erastatud osade suurusega. Juhul kui mõni isikutest, kelle kaasomandisse maa tagastati või kuulub tagastamisele või ostueesõigusega erastati, ei soovi täiendavalt maad omandada, on teistel kaasomanikel õigus nõuda vastavalt suurema osa ostueesõigusega erastamist.
323. Eesti Vabariigi maareformi seaduse ja maareformiga seonduvate õigusaktide muutmise seaduse muutmise seaduse paragrahvi 14 lõikest 8 tuleneva täiendava ostueesõiguse kasutamiseks tuleb kohalikule omavalitsusele esitatud avaldusele lisada otsus maa tagastamise või ostueesõigusega erastamise kohta ning taotleja või tema volitatud esindaja poolt allkirjastatud kinnitus selle kohta, et erastamiseks taotletava maaga vahetult külgneval katastriüksusel asub taotleja omandis olev elamu või loomakasvatushoone (hoonete kompleks). Isik, kellel maa on enne 30. novembrit 1997. a tagastatud või ostueesõigusega erastatud, lisab erastamise avaldusele täiendavalt kinnistusraamatu väljavõtte. Isikud, kellele maa tagastamine ei ole veel otsustatud, lisavad ostueesõigusega erastamise avaldusele elamu või loomakasvatushoone (hoonete kompleksi) omandiõigust tõendavad dokumendid ning taotleja või tema volitatud esindaja poolt allkirjastatud kinnituse selle kohta, et erastamiseks taotletava maaga vahetult külgneval katastriüksusel asub taotleja omandis olev elamu või loomakasvatushoone (hoonete kompleks). Muus osas toimub täiendava ostueesõigusega erastamise menetlus vastavalt käesolevas korras sätestatule, kusjuures maa tagastamise ja täiendava ostueesõigusega erastamise võib korraldada kohaliku omavalitsuse ühe otsusega.
324. Eesti Vabariigi maareformi seaduse ja maareformiga seonduvate õigusaktide muutmise seaduse muutmise seaduse paragrahvi 14 lõikest 8 tulenevalt täiendavale ostueesõigusega erastamisele kuuluva maa suuruse ja piiride määramisel lähtutakse sellest, et:
1) varem ostueesõigusega erastatud või tagastatud või tagastamisele kuuluva maa ning täiendavalt ostueesõigusega erastatava maa suurus kokku ei või ületada 50 hektarit;
2) maa tagastamiseks ja täiendavaks ostueesõigusega erastamiseks tuleb moodustada eraldi katastriüksused.
325. Asjaõigusseaduse rakendamise seaduse
paragrahvi 11 lõikes 5 sätestatud juhul, kui maa
erastamise aluseks
olnud otsus tühistatakse pärast maa esmakinnistamist ja
kinnistusraamatu
kanne muutub seetõttu ebaõigeks, on isikul, kelle õigust on
ebaõige
kandega rikutud, õigus nõuda kande parandamiseks nõusolekut
isikult,
kelle õigust parandamine puudutab. Nõude rahuldamisel kantakse
kinnistusraamatusse omanikuna riik. Nõude menetlemisel on riigi
esindajaks nii haldus- kui ka kohtumenetluses maa asukohajärgne
maavanem, kes on kinnistusraamatusse kantava riigimaa valitsejaks
ja
kellel on kinnistusraamatuseaduse paragrahvi 72 lõikes 2
sätestatud
alusel kohustus esitada viivitamatult kinnistusraamatupidajale
avaldus
riigile kuuluva kinnisasja kohta avatud registriosa sulgemiseks.
Registriosa sulgemise järgselt taastub maareformi eelne olukord,
misjärel kohalik omavalitsus on kohustatud tegema kooskõlas
maareformi
seadusega maa erastamise eeltoimingud ja tema pädevusse kuuluvad
otsustused.
[RT I
2010, 52, 332 – jõust. 1.08.2010]
VIII. osa ERASTAMISVÄÄRTPABERITEGA ETTEMAKSU TASUMISE KORD
33. Erastamisväärtpaberitega ettemaksu tasumise õigus on füüsilisel isikul ostueesõigusega erastatava elamu, suvila või aiamaja krundi või teenindamiseks vajaliku maa, sealhulgas eluruumi juurde kuuluva maa mõttelise osa eest, ning aiandus- või suvilakruntide juurde kuuluva üldmaa eest, samuti põllumajandus-, metsa-, sihtotstarbeta ja Eesti NSV taluseaduse alusel põliseks kasutamiseks antud maa eest.
34. Kohalik omavalitsus määrab ametniku(d), kellel on õigus ettemaksuna tasutava summa määramiseks ja ettemaksu tasumise teatise koostamiseks.
35. Ettemaksu tasumiseks pöördub ettemaksu tasumise õigust omav füüsiline isik kirjaliku avaldusega erastatava maa asukoha järgse kohaliku omavalitsuse poole. Avalduses märgitakse:
1) ees- ja perekonnanimi ja isikukood (selle puudumisel sünniaeg ja passiandmed);
2) aadress, kuhu ettemaksu tasumise teatis saata;
3) erastatava maa asukoht (linn, tänav, maja number või maakond, vald, küla, talu);
4) kinnitus, et isik vastab maareformi seaduse paragrahvi 223 lõikest 2 tuleneva soodustuse kohaldamiseks nõutavatele tingimustele juhul, kui isik ei ole vastavat kinnitust lisanud maa ostueesõigusega erastamiseks esitatud avaldusele.
36. Kohaliku omavalitsuse poolt määratud ametnik koostab ettemaksu tasumise teatise, milles näidatakse ära:
1) maa, mille eest ettemaksu tasutakse, asukoht ja pindala;
2) ettemaksuna tasuda tulev summa;
3) erastamise korraldaja erastamisväärtpaberiarve, millele ettemaks tuleb tasuda;
4) isik, kellele teatis on adresseeritud;
5) vajadusel muud andmed.
Teatisele kirjutab alla selle koostaja. Teatisele tuleb märkida teatise koostamise kuupäev ning teatise koostaja kontaktandmed. Juhul kui tuleb tasuda ka kasvava metsa eest, näidatakse teatises eraldi ära maa ja sellel kasvava metsa maksumus.
Teatises märgitakse, viidates maareformi seaduse paragrahvi 224 lõikele 5, millistel juhtudel on võimalik ettemaksu tagastada.
37. Taotleja tasub teatises märgitud summa käesoleva korra punkti 36 alapunktis 3 nimetatud erastamisväärtpaberiarvele ning esitab panga poolt kinnitatud maksekorralduse koopia kohalikule omavalitsusele. Ettemaksu tasumist tõendavat maksekorralduse koopiat säilitatakse maa ostueesõigusega erastamise toimikus.
38. Kui ettemaksuna tasutud summa on üle 8 protsendi väiksem maa müügilepingus määratud maa müügihinnast, tasub maa erastaja ettemaksuna makstud summa ja maa müügilepingus määratud maa müügihinna vahe rahas müügilepingus sätestatud tingimustel ja tähtajaks. Eelnimetatud tingimused ja tähtaja määrab erastamise korraldaja arvestusega, et summa alla 128 eurot kuulub tasumisele enne maa müügilepingu sõlmimist, summa 128 või enam eurot tasumisel on erastajal õigus järelmaksule maareformi seaduse paragrahvi 223 lõigetes 7 ja 8 sätestatud alustel ja korras.
[RT I 2010, 60, 407 - jõust. 01.01.2011]
39. Isik, kellel on õigus ettemakstud summa tagasi saada
maareformi seaduse paragrahvi 224 lõike 5
alusel,
arvestades sama paragrahvi lõikes 3 sätestatud tingimust,
võib esitada
erastamise korraldajale vastava taotluse koos selle põhjendatust
tõendavate dokumentidega. Taotluse põhjendatust tõendavad
järgmised
dokumendid:
[RT I
2007, 17, 85 –
jõust. 2.03.2007]
1) maa asukohajärgse kohaliku omavalitsuse dokument, mis tõendab, et ettemaksu teatisele märgitud summa ei ole määratud kooskõlas seadusega või et see on arvutatud valesti;
2) käesoleva korra punktis 288 nimetatud dokumendid enammakstud summa tagastamiseks maareformi seaduse paragrahvi 223 lõigete 9 või 10 alusel;
3) dokument, mis tõendab, et isik ei saa maad temast olenemata põhjustel täielikult või osaliselt ostueesõigusega erastada.
Kui taotlus on põhjendatud, tagastatakse enammakstud summa. Pärast
erastamisväärtpaberite kasutamise tähtaja lõppu tagastatakse
enammakstud
summa rahas.
[RT I
2007, 17, 85 –
jõust. 2.03.2007]
40. Maa ostueesõigusega erastamisel erastamisväärtpaberitega ettemaksu tasumisel teostatavate arveldustega seotud küsimustes on Rahandusministeeriumil õigus anda selgitusi.