Eesti kodanikuühiskonna arengu kontseptsiooni heakskiitmine
Vastu võetud 12.12.2002
Riigikogu otsustab:
Kiita heaks juurdelisatud Eesti kodanikuühiskonna arengu kontseptsioon.
Riigikogu esimees Toomas SAVI |
EESTI KODANIKUÜHISKONNA ARENGU KONTSEPTSIOON
EESSÕNA
Eesti kodanikuühiskonna arengu kontseptsioon (edaspidi EKAK) on dokument, mis määratleb avaliku võimu ja kodanikualgatuse vastastikku täiendavaid rolle ning koostoimimise põhimõtteid avaliku poliitika kujundamisel ja teostamisel ning Eesti kodanikuühiskonna ülesehitamisel.
Eesti rahvuse ja riigi kujunemisel on kodanikualgatusel olnud otsustav osatähtsus. Rahva omaalgatuse teke XIX sajandi teise poole seltsiliikumise näol ja selle jätkuv hoogustumine ning laienemine tegi võimalikuks eestlaskonna rahvuslike eesmärkide saavutamise, kindlustas ühtekuuluvustunnet ning sai oluliseks kogu ühiskonnaelu suunamisel. Eestlastele omane austus hariduse vastu juurdub haridusseltside traditsioonis; ühistegelikes ettevõtmistes liitus majanduslik huvi vastastikuse abivalmidusega; meie professionaalse kultuuri hälliks olid laulu- ja mänguseltsid. Olulisim on, et omaalgatuslike organisatsioonide võrgustiku näol lõid eestlased endale võimalused osaleda omavalitsuste kaudu avalike asjade korraldamisel. Inimeste koostöötahe tegi võimalikuks Eesti riikluse rajamise ja selle taastamise pärast okupatsioone. Kodanikeühendused on praegugi vajalikud selleks, et kindlustada kõiki elanikke hõlmava demokraatliku protsessi jätkuvus Eestis. Meie traditsioonidele vastab arusaam, et vaba indiviid ja riik pole vastased, vaid partnerid.
EKAK väljendab avaliku võimu organite ja kodanikeühenduste koostöötahet rahva omaalgatusliku organiseerumise ja tegevuse toetamiseks. Vabatahtlike ühendusi moodustades tekib inimestel uusi võimalusi oma huvide, väärtuste ja eesmärkide väljendamiseks ja järgimiseks ning avalikuks aruteluks, nagu ka oma jooksvate eluprobleemide iseseisvaks lahendamiseks ja vastastikuseks abiks. Kodanikeühendustega arvestamine ja koostöö nendega suurendavad avaliku võimu tegevuse tulemuslikkust ja süvendavad selle õiguspärasust kodanike silmis.
EKAK põhineb arusaamal, et demokraatliku riigikorra püsimiseks ja arenguks on avalikul võimul vaja kuulata kodanikke ja teha koostööd võimalikult paljudega neist. Otsuseid langetades peab avalik võim arvestama paljude ühiskonnaliikmete ja nende ühenduste erihuvide, väärtushoiakute ja eesmärkidega ning neid tõsiselt kaaluma ka siis, kui nende kandjad moodustavad arvulise vähemuse. Ühtlasi kinnitab ajalooline kogemus kodanike omaalgatusliku aktiivsuse positiivset mõju, mis avaldub ühiskonna isereguleeruva toimimise sujuvuses. Kodanikuühiskonna ja demokraatia kindlustamise kaudu saavad ühiskonnaliikmed ja nende ühendused ning avalik võim töötada üheskoos Eesti Vabariigi põhiseaduses sätestatud põhiväärtuste: vabaduse, õigluse ja õiguse, sisemise ja välise rahu, ühiskondliku edu ja üldise kasu ning eesti rahvuse ja kultuuri kestmise nimel.
I. EESMÄRGID
EKAK sõnastab kodanikeühenduste ja avaliku võimu partnerluse alused ja raamistiku kodanikuaktiivsuse elavdamiseks ja demokraatia tugevdamiseks Eestis.
Kodanikeühenduste ja avaliku võimu koostöö eesmärkideks EKAKi raames on:
1. kodanikualgatuse ja osalusdemokraatia edendamine;
2. vabatahtliku
tegevuse kui kodanikuksolemise olulise tunnuse väärtustamine;
3. kodanike majanduslike, sotsiaalsete ja poliitiliste õiguste ja kohustuste
parema tundmise ning järgimise edendamine;
4. kodanike
vastutustunde arendamine oma pere, kaaskodanike, kodukoha, riigi ja
maailma ees;
5. kodanikeühenduste ja avaliku võimu koostöö aluseks
olevate väärtuste ja põhimõtete teadvustamine ning vastastikuste
kohustuste, õiguste ja tegevusprioriteetide piiritlemine;
6.
kodanikeühenduste kui demokraatia arengu vältimatu teguri toimimiseks ja
tugevnemiseks soodsa keskkonna loomine;
7. kodanikualgatuse
tugisüsteemi arendamine;
8. heade koostöötavade ning
ametiasutuste ja kodanike ning nende ühenduste koostööd soodustavate
teadmiste levitamine;
9. kodanike ja nende ühenduste laialdasem
kaasamine poliitikate ja õigusaktide väljatöötamis-, teostamis- ja
analüüsiprotsessi ning selleks vajalike teabekanalite ja mehhanismide
arendamine;
10. ebapiisavalt esindatud või tunnustamata kodanike ja
nende ühenduste erihuvide ja vajaduste tunnustamine ja arvessevõtt
avaliku elu korraldamisel;
11. heategevust ja filantroopiat
soodustava keskkonna loomine ning ärisektori kaasamine.
Mõiste kodanikud tähistab käesolevas dokumendis kõiki Eestis legaalselt elavaid inimesi.
Kodanikeühenduste all mõistetakse käesolevas dokumendis kodanike ühinemisvabaduse realiseerimise tulemusel moodustuvaid, kasumit mittetaotlevaid eri liiki ühendusi, nagu mittetulundusühingud, sihtasutused, seltsingud jms.
Kodanikualgatuse tugisüsteemi all mõistetakse käesolevas dokumendis kodanikeühenduste ning avaliku võimu asutuste koostöös kujundatavat institutsionaalset struktuuri (võrgustikku) kodanikeühenduste kompetentsuse ja arengusuutlikkuse tagamiseks.
Kodanikuühiskonna all mõistetakse inimeste omaalgatuslikku koostööd oma huvide järgimiseks ning avalike asjade arutamises ja otsustamises osalemiseks, samuti seda koostööd võimaldavaid ühendusi, võrgustikke ja institutsioone.
II. KOOSTÖÖPÕHIMÕTTED JA VÄÄRTUSED
Kodanikeühenduste ja avaliku võimu esindajad lähtuvad oma koostöös alljärgnevaist põhimõtetest ja väärtustest.
1. Kodanikuaktiivsus
Kodanikuaktiivsus kui inimeste omaalgatuslik ja vabatahtlik osalemine ühiskonnaelus ning oma paikkonna elu küsimuste lahendamises on demokraatliku ühiskonnakorralduse oluline koostisosa. Avalik võim toetab seda soodsa õigusliku keskkonna loomisega, elanikkonna teavitamisega oma tegevusest ning kodanike ja nende ühenduste kaasamisega otsuste kavandamisse ja teostamisse.
2. Osalus
Kodanikeühendused on ühiskonnas käibivate erinevate arusaamade ja huvide esindamise kanaleiks, mille kaudu kodanikud saavad teavet ja avaldavad arvamust kavandatavate otsuste kohta. Kui poliitiliste otsuste langetajad peavad dialoogi üldsusega ja arvestavad avalikus arutelus esitatud ettepanekuid, suureneb üldise kompetentsuse määr ja tugevneb riigi legitiimsus.
3. Austus
Kodanikualgatusel ja avalikul võimul on poliitikate kujundamisel ja teostamisel erinev, vastastikku täiendav roll. Avalik võim austab kodanike ja nende ühenduste õigust asetada endale ise eesmärke ja juhtida oma tegevust põhiseadusliku korra raames.
4. Partnerlus
Kodanikeühenduste ja avaliku võimu partnerlus võimaldab otstarbekat koostööd ning ülesannete jaotust avalike huvide paremaks järgimiseks.
5. Vastutus ja aruandmiskohustus
Avalikes huvides tegutsemine nõuab nii kodanikeühendustelt kui avaliku võimu institutsioonidelt avatust, vastutustunnet ja aruandlusvalmidust oma tegevuse ja selleks kulutatavate vahendite kasutamise kohta.
6. Kodanikualgatuse poliitiline sõltumatus
Kodanikeühendused on oma eesmärgiseadmistes, otsustes ja tegevuses seaduse piires vabad ja sõltumatud. Kodanikualgatuse toetamise korral avaliku sektori eelarvetest ja fondidest välditakse poliitilise iseloomuga piiranguid.
7. Korruptiivsuse vältimine
Avaliku võimu organite lepinguliste koostööpartnerite valikul kodanikeühenduste hulgast ja avalike teenuste osutamise ning muude ülesannete delegeerimisel kodanikeühendustele välditakse korruptsiooni võimaldavaid suhteid.
8. Säästev ja tasakaalustatud areng
Kodanikeühendused ja avaliku võimu organid lähtuvad oma tegevuses ja omavahelises koostöös säästva ja tasakaalustatud arengu põhimõttest.
9. Võrdne kohtlemine
Kodanikeühendused ja avaliku võimu organid austavad kõigi kodanike ja nende ühenduste põhimõttelist võrdsust ligipääsul ühiskonnaelus osalemise võimalustele.
III. EESMÄRKIDE SAAVUTAMISE TEED
Eeltoodud eesmärkide saavutamiseks määratleb EKAK kodanikeühenduste ja avaliku võimu koostöösuhtest tulenevad põhilised kohustused ja õigused, mis seonduvad kummagi poole tunnustamise ja esindamisega, nende partnerlusega, poliitikate väljatöötamisega ning vahendite kasutamise ja aruandlusega.
1. Tunnustamine ja esindamine
Kodanikeühendused ja avalik võim:
1.1. määravad kindlaks
vastastikused läbipaistvad ja ligipääsetavad suhtlemiskanalid ning
teavitavad neist huvitatud gruppe ja avalikkust;
1.2. teevad kõik
endast oleneva, et avalik võim saaks üldsuse ees vastutada
kodanikeühendustele eraldatavate vahendite sihtotstarbelise ja tõhusa
kasutamise eest, tagades vahendite jaotamisel ja kasutamisel
sihipärasuse, läbipaistvuse ja aruandluse;
1.3. väldivad
oma esindajate huvidekonflikti;
1.4. loovad tingimused, mis
võimaldavad kodanikeühendustel nimetada oma esindajad
mittepoliitilistesse avalikesse kogudesse, organitesse ja
komisjonidesse, ning tunnustavad nimetatud esindajate volitusi;
1.5.
tunnustavad kodanikeühenduste katusorganisatsioonide ja võrgustike rolli
oma liikmete ühishuvide esindamisel, välistamata seejuures üksikute
kodanikeühenduste õigust ise oma huve esindada;
1.6.
tunnustavad, et ükski kodanikeühendus ega nende katusorganisatsioon ei
saa suhetes avaliku võimuga esindada kogu kodanikualgatusliku sektori
huve. Laialdaselt tunnustatud esinduskogud või tegevusvaldkondade
katusorganisatsioonid lähtuvad oma esindusfunktsiooni täitmisel suhetes
avaliku võimuga järgmistest põhimõtetest:
1.6.1.
esindavad oma liikmete ja toetajate tegevusvaldkonnast tulenevaid
ühishuve ning selgitavad avaliku võimu organitele, kuidas nad oma
liikmes- või toetajaskonnaga konsulteerivad ning nende ees vastutavad;
1.6.2. aitavad kaasa infrastruktuuri arendamisele, mis võimaldaks ka üksikutel
huvigruppidel oma arvamust avaldada ja avaliku võimuni tuua;
1.6.3. edastavad oma põhjendatud arvamused avalikule võimule
kokkulepitud ajakavast kinni pidades;
1.6.4. toetavad
kodanikualgatusliku sektori eri osade koostööd.
2. Partnerlus
Kodanikeühendused ja avalik võim:
2.1. teevad koostööd,
lähtudes avatuse, usalduse, sallivuse, paindlikkuse ja teise poole
eripära tunnistamise põhimõtetest;
2.2. taotlevad
omavahelises koostöös võimalikult laia isikute ringi esindatust ja
kindlustavad oma esindajate piisava ettevalmistuse;
2.3. annavad
koostööpartnerile tõhusaks koostööks vajalikku teavet, vajaduse korral
täpsustades selle konfidentsiaalsust ning tagades teiselt poolelt
samasugustel tingimustel saadud teabe konfidentsiaalsuse;
2.4.
lepivad ühishuvide piiritlemise algfaasist alates kokku võimalikult
tõhusa ajakasutuse tingimused;
2.5. toetavad ja tutvustavad oma
toetajatele, liikmetele, töötajatele, teenuste kasutajatele ja üldsusele
omavahelise koostöö põhimõtteid, tegevusprioriteete ja häid
koostöötavasid;
2.6. tutvustavad ja toetavad
massimeediakanalite kaudu ja avalikes esinemistes omavahelist koostööd
ning hoiduvad üldistavatest negatiivsetest hinnangutest.
3. Poliitikate väljatöötamine
Kodanikeühendused ja avalik võim:
3.1. teevad koostööd eri
valdkondade poliitikate väljatöötamisel, elluviimisel ja hindamisel oma
volitatud liikmete või esindajate kaudu nende tegevusvaldkondade ja oma
pädevuse kohaselt;
3.2. korraldavad poliitikate kujundamiseks ja
õigusaktide algatamiseks vajalike arvamuste kogumist ning nende
süstematiseeritud esitamist volitatud organeile kokkulepitud tähtajal ja
vormis;
3.3. arvestavad teineteise kogemusi poliitikate kujundamisel
ja õigusaktide algatamisel ning konsulteerivad nende väljatöötamisel eri
arvamusi esindavate kodanikeühendustega, andes neile piisavalt aega oma
seisukohtade kujundamiseks;
3.4. hindavad eri poliitikate ja
õigusaktide väljatöötamise kõikidel etappidel nende mõju ühiskonnale ja
keskkonnale;
3.5. tõstavad oma esindajate oskust poliitikate
väljatöötamises, elluviimises ja hindamises osalemiseks;
3.6. arvestavad vähemusrühmi puudutavate poliitikate kujundamisel neid rühmi
esindavate kodanikeühenduste seisukohti ja arvamusi ning kaasavad neid
aruteludesse ja õigusloomesse;
3.7. kujundavad ühiselt ja
järgivad häid koostöötavasid poliitikate väljatöötamise, elluviimise ja
hindamise korraldamiseks ning kodanikeühenduste osalemiseks õigusloomes.
4. Vahendid
Kodanikeühendused ja avalik võim:
4.1. kasutavad oma
võimalusi mittetasustatava vabatahtliku töö võimaluste tutvustamiseks ja
kodanike kaasamiseks ühiskonna ees seisvate probleemide lahendamisse
vabatahtlikkuse põhimõttel;
4.2. kannavad hoolt, et ei
takistataks kodanikeühenduste seadusega ettenähtud korras toimuvat
tegevust oma majandusliku baasi tugevdamiseks, ja tunnustavad sellega
seonduva äritundliku teabe konfidentsiaalsust;
4.3. töötavad
välja ja avalikustavad kodanikualgatuse tugisüsteemi arendamiseks
vajalike avalike vahendite eraldamise, nende kasutamise ja aruandluse
ning kontrolli põhimõtted ja korra;
4.4. kasutavad oma
võimalusi kodanikualgatuse toetamist ja heategevust võimaldava
maksupoliitika tutvustamiseks ja arendamiseks, elavdamaks ärisektori
huvi mittetulundusliku tegevuse toetamiseks;
4.5. töötavad välja ja
avalikustavad põhimõtted ja korra avalike teenuste osutamise
delegeerimiseks kodanikeühendustele ning avaliku võimu asutuste ja
kodanikeühenduste koostöölepete täitmise rahastamiseks;
4.6. kasutavad püstitatud eesmärkide saavutamiseks eraldatud vahendeid
sihtotstarbeliselt, säästvalt ja tulemuslikult.
IV. EKAKI RAKENDAMINE
1. EKAKi rakendamise üldised pikaajalised prioriteedid on:
1.1. kodanikuhariduse ja -aktiivsuse taseme oluline tõus ja osalusdemokraatia
tugevdamine;
1.2. avaliku võimu ja kodanikualgatuse partnerlusel
põhineva koostöökultuuri juurutamine; heade koostöötavade tutvustamine
ja laialdane kasutuselevõtt ning koostöövõrgustiku loomine;
1.3. kodanikualgatuse tugisüsteemi toimimise tagamine.
2. EKAKi rakendamise lähima aja prioriteedid on:
2.1.
kodanikualgatusliku sektori ning selle jätkusuutlikkuseks vajalike
tingimuste kaardistamine, kodanikeühenduste klassifitseerimissüsteemi
väljatöötamine ja statistika korrastamine;
2.2.
koostöö- ja tugistruktuuride kaardistamine, korrastamine ja tugevdamine;
2.3. kodanikualgatusliku sektori eetikakoodeksi laialdane tutvustamine;
2.4. kodanikualgatusega seonduvate õigusaktide läbivaatamine ja vajaduse
ilmnemisel selle täiendamise kavandamine;
2.5. mehhanismide
väljatöötamine kodanikeühenduste esindajate kaasamiseks valdkondlike
poliitikate ja õigusloome ettevalmistamisse ja elluviimisse;
2.6. kodanikeühenduste avalikest eelarvetest toetamise ja sellest
üldsuse teavitamise süsteemi kaardistamine, korrastamine ja täiustamine;
2.7. avaliku võimu ja ühiskonna vaheliste info- ja tagasisidekanalite
täiustamine;
2.8. avaliku võimu asutuste ja kodanikeühenduste
vaheliste koostöölepingute sõlmimise ja teostamise korra väljatöötamine;
2.9. avalike teenuste pakkumise üldiste standardite ning nende osutamise
kodanikeühendustele delegeerimise põhimõtete ja korra väljatöötamine;
2.10. kodanikuõpetuse õppekavade ja õppematerjalide läbivaatamine ja
täiustamine ning kodanikuõpetuse õpetajate täienduskoolituse
korraldamine;
2.11. avaliku võimu ja kodanikualgatuse koostoimimist
käsitlevate meediaprogrammide käivitamine ning riigiserveris vastava
alajaotuse loomine.
* * *
Kodanikeühendused ja avaliku võimu asutused kasutavad oma võimalusi EKAKi, selle põhiseisukohtade, väärtuste, põhimõtete, tegevusprioriteetide, osapoolte õiguste ja kohustuste ning heade koostöötavade laialdaseks tutvustamiseks ja propageerimiseks. Avalik võim muudab kodanikualgatusliku sektori tegevusaluste ja -põhimõtete tundmise ametnike kvalifikatsiooninõuete lahutamatuks koostisosaks.
Vabariigi Valitsuse ja kodanikeühenduste esindajad moodustavad ühiskomisjoni EKAKi rakendamise tegevuskavade ettevalmistamise, elluviimise ja täitmise hindamise süsteemi käivitamiseks.
Riigikogu korraldab EKAKi elluviimise ja kodanikuühiskonna arengu arutamiseks igal teisel aastal vastavasisulise olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu.