Väljaandja: Majandusminister Akti liik: määrus Teksti liik: algtekst Avaldamismärge: RTL 1994, 54, 0 Tarbekaupade eestikeelse teabega varustamise juhendi ja kaubale või teenusele garantii andmise juhendi kinnitamine Tarbekaupade eestikeelse teabega varustamise juhend Kaubale või teenusele garantii andmise juhend Tarbekaupade eestikeelse teabega varustamise juhendi ja kaubale või teenusele garantii andmise juhendi kinnitamine Vastu võetud majandusministri 2.12.1994. määrusega Nr. 49 (RTL 1994, 54, 1833), jõustunud 18.12.1994 Tarbijakaitseseaduse (RT I 1994, 2, 13) paragrahv 6 ja 7 alusel määran: Kinnitada "Tarbekaupade eestikeelse teabega varustamise juhend" ja "Kaubale või teenusele garantii andmise juhend". Majandusminister Toivo Jürgenson ------ Kinnitatud majandusministri 2. detsembri 1994. a. määrusega nr. 49 Tarbekaupade eestikeelse teabega varustamise juhend 1.Käesolev rakenduslik juhend on tarbijakaitseseaduse paragrahvide 6 ja 7 alusel kaupadele kehtestatud kohustuslike nõuete täitmiseks. Juhend reguleerib kõigi tarbijatele müüdavate kaupade varustamist eestikeelse teabega tarbijakaitseseaduse mõttes. 2.Importkauba müügil on müüja kohustatud tarbijale andma kaubaga kaasasoleva võõrkeelse kasutamisjuhendi eestikeelse tõlke. Eesti keeles peab esitama ka loetelu vahetult kauba juurde kuuluvatest asjadest (komplekti koostisosad). 1) Eestikeelne kasutamisjuhend ja/või teabematerjal (tõlge) peab sisaldama teavet ulatuses, mis võimaldab tarbijal kasutada kaupa sihipäraselt, ohutult ning ökonoomselt. Kohustuslik on tõlkida kõik tootja poolt esitatud hoiatava sisuga kasutamisjuhendi sätted. 2) Eestikeelne kasutamisjuhend peab olema varustatud andmetega selle tõlke koostaja ja väljaandja kohta. 3) Tarbija nõudmisel peab müüja andma lisaks kauba kasutamisjuhendile täiendavalt suulist teavet müüdava kauba omaduste, rahvusvaheliselt kasutatavate või üldtuntud tingmärkide tähenduste, päritolumaa, hinna jms. kohta. 3. Eestikeelne teave toidukaupadel on kohustuslik nende pakendile kantud märgistuse ulatuses. 1) Erandi moodustavad pisipakendis maiustused (kaaluga alla 50 g), nätsud, pastillid jms., mille müügil eestikeelne teave on soovitatav väljapanna kauba müügikohas. 4. Importkauba varustamise eest eestikeelse kirjaliku teabega vastutab tarbija ees jaemüüja, kellel on õigus nõuda tarbijakaitseseadusest tulenevate nõuete täitmist hulgimüüjalt. Tootjate, hulgi- ja jaemüüjate vastastikused suhted kauba eestikeelse teabega varustamiseks reguleeritakse lepingulisel alusel. 5. Kui poolte lepingulistest suhetest ei tulene teisiti, vastutab jaemüüja ees kauba eestikeelse teabega varustamise eest antud kauba importija. ------ Kinnitatud majandusministri 2. detsembri 1994. a. määrusega nr. 49 Kaubale või teenusele garantii andmise juhend 1. Käesolev rakenduslik juhend on tarbijakaitseseaduse paragrahvi 7 punktis 8 kehtestatud nõuete täitmiseks. 2. Garantii on kohustus, millega müüja, teenindaja ja/või tootja võtab endale vastutuse tarbija ees kauba ja/või teenuse omaduste eest ja selle kasutamisel ilmnevate puuduste kõrvaldamise kohta. Garantiid tulenevad õigusaktidest, tootjate ja müüjate vahelistest lepingutest või müüja poolt tarbijale oferdina esitatud teadetest. 3. Kaubal või teenusel võib olla seadusega kehtestatud garantiiaeg ja/või tootja, müüja või teenindaja poolt antud garantiitähtaeg. 1) Otsene garantiitähtaeg on ajavahemik, millevältel tootja, müüja või teenindaja vastutab kaubale või teenusele kinnitatud omaduste säilimise eest selle sihipärasel kasutamisel. 2) Seadusega kehtestatud garantiitähtaeg on ajavahemik, mis tuleneb Eestis kehtivatest tsiviilõiguslikest kohustustest. Seadusega kehtestatud ajaperiood tarbija pretensiooni esitamiseks kauba või teenuse puudus(t)e kohta on kuus kuud. 4. Kui kaubale või teenusele antud otsene garantiitähtaeg on lühema kestusega, kui seadusega kehtestatud garantiitähtaeg, siis rakendatakse tsiviilõiguslikest kohustustest tulenevat garantiitähtaega. 5.Kauba või teenuse kohta tootja, müüja või teenindaja poolt antud garantiiaja vältel võib tarbija esitada müüjale pretensiooni kauba või teenuse sihtotstarbelist kasutamist või säilitamist takistavate asjaolude kohta, mis on põhjustatud puudusest kauba või teenuse kvaliteedis. 6. Pikaajaliseks tarbimiseks mõeldud ilma otsese garantiitähtajata kauba (näiteks rõivad, kangad, varuosad, jalatsid, vaibad jm.) või teenuse ostnud tarbijal on õigus pärast puudus(t)e avastamist, kui teda ei teavitatud müüdud kauba või teenuse puudus(t)est enne selle müüki, esitada kohe müüjale pretensioon kauba või teenuse puudus(t)e kohta. Tarbijapoolse pretensiooni esitamise aeg on kuni 6 kuud alates kauba või teenuse müüja või teenindaja poolt tarbijale üleandmise päevast. 7. Tarbijal, kellele on müüdud puudus(t)ega kaupa või teenust ja esinevad puudused ei olnud müüja poolt lepingu sõlmimise tingimuseks seatud, on õigus oma valikul nõuda: 1) kauba või teenustöö puudus(t)e tasuta kõrvaldamist müüja poolt või tarbija poolt kauba või teenustöö puudus(t)e kõrvaldamiseks tehtud kulutuste hüvitamist; 2) puudus(t)ega kauba ümbervahetamist uue kvaliteetse kauba vastu; 3) kauba või teenuse ostuhinna alandamist; 4) lepingu lõpetamist koos kahjude hüvitamisega. 8. Garantiitähtaja algust arvestatakse kauba tarbijale müügi päevast jaekaubandusettevõttes. Kauba ümbervahetamise korral arvestatakse uut garantiitähtaega ümbervahetamise päevast. 9. Garantiitähtajaga müüdud kauba või teenustöö garantiiaja jooksul on müüja kohustatud: 1) vedama suuremõõtmelise või raskekaalulise kauba, mis kuulub ümbervahetamisele, remontimisele või tagastamisele, sihtkohta ja/või tarbijale tagasi omal kulul või hüvitama tarbijale veoks tehtud kulutused; 2) pikendama antud garantiitähtaega ajavahemiku võrra, mille vältel ese oli garantiiremondis. 10. Tarbija pretensioon ei kuulu rahuldamisele, kui müüja tõestab et puudus(ed) kauba või teenuse kasutamisel on tekkinud tarbija süül. 1) Kui müüja ei ole tarbija kaebust nõuetekohaselt vaidlustanud või ekspertiis kinnitab tarbija kaebuse põhjendatust, täidab müüja esitatud nõude 3 tööpäeva jooksul pärast tarbijalt kirjaliku pretensiooni või ekspertiisiakti saamist punktis 7 kehtestatud alustel. 2) Lahkarvamuste puhul müüja ja tarbija vahel kauba või teenuse puuduste esinemise kohta tellib kauba või teenuse ekspertiisi müüja. Ekspertiisikulud kannab süüdiolev pool. 3) Müüja kutsub eksperdi(d) välja või tellib ekspertiisi 5 päeva jooksul pärast tarbija avalduse saamist. 4) Kui müüja keeldub ekspertiisi tellimisest, võib selle tellida tarbija. Müüja ekspertiisist keeldumine annab tarbijale õiguse nõuda tehtud kulutuste hüvitamist vastavalt käesoleva eeskirja punkti 7 nõuetele. 5) Kui müüjal ja tarbijal ei õnnestu lahkarvamusi lahendada, lahendab vaidluse kohus. 11. Kõik arveldused tarbijaga, mis tehakse punktis 7 esitatud nõuete täitmiseks, teostatakse kauba müügi hetkel kehtinud hindades. 12. Kauba müügil järelmaksuga tagastab müüja tarbijale lepingu katkestamisel summa, mille tarbija oli tasunud kauba tagastamise hetkeks, ja hüvitab ostja poolt selleks ajaks tehtud täiendavad kulutused.