Mootorsõiduki heitgaasi saasteainete sisalduse ja sõiduki mürataseme normide kinnitamine Mootorsõiduki heitgaasi saasteainete sisalduse ja sõiduki mürataseme normid
Mootorsõiduki heitgaasi saasteainete sisalduse ja sõiduki mürataseme normide kinnitamine Keskkonnaministri 24. juuli 1996. a. määrus nr. 42 Vastavalt liiklusseaduse (RT 1992, 12, 193; RT I 1995, 2/3, 3; 1996, 16, 268) paragrahvile 11 ja Vabariigi Valitsuse 26. oktoobri 1994. a. määrusega nr. 394 kinnitatud liikluseeskirja (RT I 1994, 76-78, 1327; 1995, 52, 842; 53, 853) punktile 17 määran: 1. Kinnitada "Mootorsõiduki heitgaasi saasteainete sisalduse ja sõiduki mürataseme normid" vastavalt käesoleva määruse lisale ja kehtestada need alates 1. jaanuarist 1997. a. 2. Tunnistada kehtetuks alates 1. jaanuarist 1997. a. Keskkonnaministeeriumi 8. oktoobri 1992. a. määrus nr. 24 "Mootorsõidukite heitgaasis sisalduvate kahjulike ainete sisalduse ja heitgaaside suitsususe normid". Minister Villu REILJAN Kantsler Rein RATAS ------ Lisa keskkonnaministri 24. juuli 1996. a. määrusele nr. 42 Mootorsõiduki heitgaasi saasteainete sisalduse ja sõiduki mürataseme normid 1. TERMINID JA LÜHENDID Termineid ja lühendeid tuleb käesolevates normides mõista nii nagu alljärgnevalt on seletatud: EÜ direktiiv - "Euroopa Ühenduse Nõukogu direktiiv" ("The Council of European Communities Directive"). Alates 1991. a. EL - Euroopa Liidu direktiiv (European Union - EU); E-reegel nr. . . . - ÜRO Genfi 1958. a. "Mootorsõiduki varustuse ja osade ametliku kinnitamise ühtsete tingimuste vastuvõtmise ja vastastikuse tunnustamise kokkuleppe reegel" ("Agreement Concerning the Adoption of Uniform Condition of Approval and Reciprocal Recognition of Approval for Motor Vehicle Equipment and Parts done at Geneva on 20 March 1958 Regulation nr. . . . " või UN/ECE R . . . ); mootorsõiduk - mootori jõul liikuv sõiduk. Mootorsõidukiks ei loeta mootoriga jalgratast, mopeedi ega mootori jõul liikuvat rööbassõidukit; sõiduk - teel liiklemiseks ettenähtud või teel liiklev seade, mis liigub mootori jõul või ilma; TJV - toodangu järelevalve - sõiduki, selle osade ja varustuse tüübikinnituse nõuetele vastavuse perioodiline kontrollimine EÜ direktiivi 70/156/EEC ja selle täienduse 92/53/EEC kohaselt; TK - tüübikinnitus - protseduur, millega riik tunnustab sõiduki tüübi (mudeli) või selle süsteemide, osade või seadmete vastavust riigis kehtivatele tehnonõuetele; TÜ - tehnoülevaatus - sõiduki tehnoseisundi ja varustuse kontrollimine ning registreerimistunnistuse andmete võrdlemine sõidukiga. 2. MOOTORSÕIDUKI HEITGAASI SAASTEAINETE SISALDUSE NORMID 2.1. Mootorsõiduki tehnoülevaatusel ja muudel kontrollimistel peab mootorsõiduki heitgaaside kahjulike ainete sisaldus ja nende kontrollimise meetod vastama järgmistele nõuetele: 2.1.1. Katalüsaatorita või lambta-andurita katalüsaatoriga ottomootoriga sõidukid: 1) alates mootorsõiduki 1967. valmistamisaastast kuni 1987. valmistamisaastani ei tohi heitgaasi süsinikoksiidi (CO) sisaldus olla ühelgi tööreþiimil suurem kui 4,5%. Kui valmistaja on näinud ette väiksema CO sisalduse, siis peab see vastama valmistaja ettekirjutusele; 2) alates mootorsõiduki 1987. valmistamisaastast ei tohi heitgaasi CO sisaldus olla ühelgi tööreþiimil suurem kui 3,5%. Kui valmistaja on näinud ette väiksema CO sisalduse, siis peab see vastama valmistaja ettekirjutusele; 3) enne 1967. aastat valmistatud mootorsõidukite heitgaasi saasteainete sisaldust ei normeerita; 4) mootor ei tohi suitseda ühelgi tööreþiimil; 5) mootorsõiduki heitgaasi CO sisaldust peab kontrollima spektrograafi tüüpi gaasianalüsaatoriga joonisel 1 toodud skeemi kohaselt ja järgides EÜ direktiivi 92/55/EEC metoodikat. Gaasianalüsaator peab olema taadeldud Riigi Standardiametis ja temale peab olema kinnitatud sellekohane silt, millele on märgitud kehtivusaeg, taatleja nimi ja aadress. Joonis 1. Ottomootori heitgaasi mõõtmise põhimõtteline skeem (vaata RTL 1996, 144, 698) 1 - auto, mille summutisse on asetatud sond; 2 - filter-kondensaadieraldi; 3 - peenfilter; 4 - pump; 5 - heitgaasi kamber; 6 - etalongaasi kamber (on täidetud analüüsitava gaasiga); 7 - kiirguse vastuvõttur; 8 - kiirgusallikad, mille ees pöörleb piludega ketas; 9 - piludega ketast ringiajav elektrimootor; 10 - võimendi; 11 - mõõdik; 12 - isekirjutav seade. 2.1.2. Lambta-anduriga reguleeritava küttesegu koostise ja katalüsaatoriga ottomootoriga sõidukid: 1) alates mootorsõiduki 1998. valmistamisaastast ei tohi heitgaasi CO sisaldus ületada tühikäigul 0,5% ja pööretel 2000 min -1 - 0,3%. Lambta väärtus peab olema 1,0 astmel +/-0,03. Lambta-anduri kontrollimisel tema lahutamisega protsessorist peab lambta väärtus muutuma vähemalt 2% esialgsest väärtusest; 2) alates mootorsõiduki 1996. valmistamisaastast ei tohi tühikäigul süsivesinike (CH) mahuline sisaldus ületada: - 4 silindriga mootori puhul - CH 1200 ppm; - >4 silindriga mootori puhul - CH 3000 ppm ja pööretevahemikus 2000 min -1 kuni 0,6 n/nim (n/nim - mootori nimipöörete arv minutis): - 4 silindriga mootori puhul - 600 ppm; - >4 silindriga mootori puhul - 1000 ppm; 3) mootor ei tohi suitseda ühelgi tööreþiimil; 4) enne 1998. aastat valmistatud mootorsõidukite heitgaasi saasteainete sisaldus ei tohi olla suurem käesolevate nõuete punktis 2.1.1 toodud väärtustest; 5) sõiduki heitgaasi CO ja süsivesinike sisaldust peab kontrollima spektrograafi tüüpi gaasianalüsaatoriga joonisel 1 toodud skeemi kohaselt, järgides EÜ direktiivi 92/55/EEC metoodikat. 2.1.3. Diiselmootoriga sõidukid: 1) alates mootorsõiduki 1997. valmistamisaastast ei tohi heitgaasi suitsususe neeldumistegur ületada: - ülelaadeta mootoritel - 2,5 m -1; - turbodiislitel - 3,0 m -1; 2) alates mootorsõiduki 1987. valmistamisaastast kuni 1997. valmistamisaastani ei tohi heitgaaside suitsususe neeldumistegur ületada 1,5 m -1 ja vabakiirenduse reþiimil 3,5 m -1; 3) enne 1987. aastat valmistatud mootorsõidukite heitgaasi suitsusust ei normeerita, nende suhtes kehtib punktis 2.1.3.5 toodud nõue; 4) kui valmistaja on näinud ette väiksema suitsususe määra kui käesolevates nõuetes ette nähtud, siis peab see vastama valmistaja ettekirjutusele; 5) heitgaaside torust ei tohi töösoojal mootoril väljuda nähtavat suitsu ühelgi püsival tööreþiimil. Veeauru olemasolu on lubatud; 6) mootorsõiduki heitgaasi suitsusust peab kontrollima vastavalt E-direktiivi 92/55/EEC metoodikale Bouger-Lambert-Beer'i seadusel põhineva kiirguse neeldumist mõõtva suitsususemõõturiga joonisel 2 toodud skeemi kohaselt. Suitsususemõõtur peab mõõtmisel registreerima: - mootoriõli või jahutusvedeliku temperatuuri [oC]; - tühikäigupöördeid [min -1]; - suurimaid regulaatori pöördeid [min -1]; - aja, mis kulub mootori pöörete tõstmiseks tühipööretelt regulaatori suurimatele pööretele [s]; - suitsusust eeltoodud tingimustel [m -1]; - suitsususemõõtur peab valima välja kuuest katsest kolm sellist katset, mille tulemus ei erine teineteisest rohkem kui 0,5 m -1 ning arvutama nendest aritmeetilise keskmise ja registreerima selle; - automaatse enesekontrolli tulemuse. Mõõtur peab olema taadeldud Riigi Standardiametis ja temale peab olema kinnitatud sellekohane silt, millele on märgitud kehtivusaeg, taatleja nimi ja aadress. Joonis 2. Suitsususemõõturi mõõteseadme põhimõtteline skeem (vaata RTL 1996, 144, 698) 1 - sisenevad heitgaasid; 2 - mõõteseadme küttekehad; 3 - väljuvad heitgaasid; 4 - kiirgusallikas; 5 - puhas õhk; 6 - ventilaator; 7 - kiirgusandur. 2.2. Mootorsõiduki tüübikinnituse ja toodangu järelevalve katsetustel peab mootorsõiduki heitgaaside kahjulike ainete sisaldus ja nende kontrollimise meetodid vastama järgmistele nõuetele: 2.2.1. Ottomootoriga sõidukid: 1) mootorsõiduki heitgaasi saasteainete sisaldus ei tohi ületada käesolevate nõuete punktides 2.1.1 ja 2.1.2 tooduid. Kui sõidukivalmistaja on näinud ette rangemad nõuded, siis peavad need vastama valmistaja ettekirjutusele; 2) alates mootorsõiduki 1998. valmistamisaastast ei tohi lämmastikühendite sisaldus heitgaasis ühelgi tööreþiimil täiskoormusel ületada 1000 ppm. Kui sõidukivalmistaja on näinud ette rangemad nõuded, siis peavad need vastama valmistaja ettekirjutusele; 3) mootorsõiduki heitgaasi saasteainete sisaldust peab kontrollima E-reegli nr. 15 metoodika järgi. 2.2.2. Diiselmootoriga sõidukid: 1) mootorsõiduki heitgaasi suitsususe neeldumistegur peab vastama alltoodud tabelis 1 toodud väärtustele. Vabakiirendusreþiimil mõõdetud suitsususe neeldumistegur ei tohi ületada tabelis 1 esitatud väärtusi rohkem kui 0,5 m -1 võrra ning lisaks veel +10% õhurõhu ja gaaside temperatuuri kõikumisest tingitud ebatäpsusest; Mootori heitgaasi nimitootlikkuse peab arvutama järgmiselt: - kahetaktilisele mootorile - G = Vn/60; - neljataktilisele mootorile - G = Vn/120, kus: G - heitgaasi nimitootlikkus liitrit/s, V - mootori töömaht liitrites, n - väntvõlli pöörlemiskiirus min -1. Tabel 1. Heitgaasi suitsususe neeldumisteguri vastavus mootori nimitootlikkusele ------------------------------------------------------- Mootori heitgaasi Suitsususe neeldumistegur nimitootlikkus l/s m -1 ------------------------------------------------------- 42 2,26 45 2,19 50 2,08 55 1,985 60 1,90 65 1,84 70 1,775 75 1,72 80 1,665 85 1,62 90 1,575 95 1,535 100 1,495 105 1,465 110 1,425 115 1,395 120 1,37 125 1,345 130 1,32 135 1,30 140 1,27 145 1,25 150 1,225 155 1,205 160 1,19 165 1,17 170 1,155 175 1,14 180 1,125 185 1,11 190 1,095 195 1,08 200 1,065 ------------------------------------------------------- 2) mootorsõiduki heitgaasi suitsusust peab kontrollima EÜ direktiivi 72/306/EEC ja E-reegli nr. 24 metoodika kohaselt. 2.2.3. Otto- ja diiselmootoriga sõidukid: 1) alates 1999. valmistamisaastast peab mootorsõiduki heitgaaside saasteainete sisaldus ja katsetuse metoodika vastama tabelis 3 esitatule, kui mootorsõidukis kasutatav kütus ei ole madalama kvaliteediga kui käesolevate nõuete lisanduses toodud. Eestis on lubatud kasutada ka sõidukeid, mis on USA normi "US-FTP75" kohaselt katsetatud ja vastavad nendele. 2) järgmiste kasutatud sõidukite: - M1-kategooria sõidukid vanusega üle viie aasta või läbisõiduga üle 80 000 km; - M1- ja N1-kategooria sõidukid (täis- ja tühimassi vahega üle 760 kg) vanusega üle 11 aasta või läbisõiduga üle 200 000 km; - M2-, M3- ja N2- ning diiselmootoriga N3-kategooria sõidukid vanusega üle viie aasta või läbisõiduga üle 160 000 km; E-reegli nr. 49/01 ja 49/02 kohaste heitgaasi saasteainete sisalduse normi rakendamise lõdvenemistegurite lubatud väärtused ja süsivesinike lekkimise hulga lubatud suurenemine (grammides) ei tohi ületada tabelis 2 toodud väärtusi. Tabel 2. Saasteaine sisalduse lõdvenemistegurid ja süsivesinike lekkimise hulga lubatud suurenemine ---------------------------------------------------------------- Saasteaine Katalüsaatorita Kolmiskatalüsaatoriga Diiselmootor ja sõiduki või hapendava ottomootor kategooria katalüsaatoriga ottomootor ---------------------------------------------------------------- CO: M1 1,2 1,2 1,1 M1, N1 1,5 1,5 1,2 M2, M3, N2, N3 - - 1,1 ---------------------------------------------------------------- CH: M1 1,3 1,3 1,0 M1, N1 1,7 1,7 1,0 M2, M3, N2, N3 - - 1,1 ---------------------------------------------------------------- NOx: M1 1,0 1,1 1,0 M1, N1 1,0 1,2 1,0 M2, M3, N2, N3 - - 1,05 ---------------------------------------------------------------- Kübemed: M1 1,2 M1, N1 - - 1,5 M2, M3, N2, N3 1,1 ---------------------------------------------------------------- Lubatud CH lekkimise suurenemine: M1 0,0 0,0 - M1, N1 0,4 0,4 - M2, M3, N2, N3 - - - ---------------------------------------------------------------- Tabel 3. Saasteainete sisalduse piirväärtused heitgaasis ----------------------------------------------------------------- Sõiduki CO CH NOx CH + NOx Kübemed Katsetuse kategooria (diislitele) metoodika ----------------------------------------------------------------- Nõue A. Etüleeritud bensiinil töötavad M1- ja E-reegel N1-kategooria sõidukid ning N1-kategooria diiselsõidukid nr. tuletatud massiga kg-s* tüübikinnituse- ja toodangu 83/01** järelevalve katsetustel: 1020 58 9(23,8) g/testile g/testile >1020 1250 67 20,5(25,6) g/testile g/testile >1250 1470 76 22(27,5) g/testile g/testile >1470 1700 84 23,5(29,4) g/testile g/testile >1700 1930 93 - - 25(31,3) - g/testile g/testile >1930 2150 101 26,5(33,1) g/testile g/testile >2150 110 28(35,0) g/testile g/testile N1 kat. sõidukitel (sulgudes) korrutatud 1,25 ----------------------------------------------------------------- Nõue B. lambta-anduri ja pliivabal bensiinil töötavad M1-kategooria sõidukid E-reegel a) nr. tüübikinnituse 83/01 katsetustel 2,72 - - 0,97 - g/km g/km b) toodangu järelevalve 3,16 - - 1,13 - katsetustel g/km g/km ----------------------------------------------------------------- Nõue C. M1-kategooria diiselautod E-reegel a) tüübikinnituse nr. 83 katsetustel 2,72 - - 0,97 0,14 g/km g/km g/km** b) toodangu järelevalve 3,16 - - 1,13 0,18 katsetustel g/km g/km g/km** ----------------------------------------------------------------- M2-, M3-, N2- ja N3-kategooria diiselautod US FTP a) tüübikinnituse 75 või katsetustel 1,2 2,4 14,4 - - 79 g/kWh g/kWh g/kWh või b) toodangu E-reegel järelevalve 12,3 2,6 15,8 - - nr. katsetustel g/kWh g/kWh g/kWh 49/01 ----------------------------------------------------------------- M2-, M3-, N2- ja N3-kategooria diiselautod E-reegel mootoriga "Euro 1" nr. a) tüübikinnituse 49/02 katsetustel 4,5 1,1 8,0 - 0,36 g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh *** b) toodangu järelevalve 4,9 ,23 9,0 - 0,4 katsetustel g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh *** ----------------------------------------------------------------- M2-, M3-, N2- ja N3-kategooria diiselautod E-reegel mootoriga "Euro 2" nr. a) tüübikinnituse 49/02 katsetustel 4,0 1,1 7,0 - 0,15 g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh b) toodangu järelevalve 4,0 1,1 7,0 - 0,15 katsetustel g/kWh g/kWh g/kWh g/kWh ----------------------------------------------------------------- Märkused. * Tuletatud mass saadakse, kui sõiduki tühimassile liidetakse lisamass 100 kg. ** N1-kategooria sõiduki etüleeritud bensiinil töötava mootori heitgaasi süsivesinike ja lämmastikhapendite kogusisalduse piirväärtus ei või olla tabelis 3 antud väärtusest suurem üle 1,25 korra. *** autode Euro 1 nõuetele vastavatel diiselmootoritel, mille võimsus on kuni 85 kW, ei või kübemete sisaldus heitgaasides olla tabelis 3 antud väärtusest suuremad üle 1,7 korra. 3. SÕIDUKI POOLT TEKITATAVA MÜRA TASEME NORMID 3.1. Sõiduki poolt tekitatava müra tase ja selle kontrollimise meetodid peavad vastama järgmistele nõuetele: 1) kuni 1988. valmistamisaastani ei tohi sõiduki seisu- ja sõidumüra ühelgi mootori tööreþiimil ületada tabelis 4 toodud väärtusi (mõõtmise skeem peab vastama joonisele 3); Joonis 3. A sõidumüra ja B seisumüra mõõtmise skeem (vaata RTL 1996, 144, 698) Sõidumüra mõõdetakse kiirendava sõiduki möödumisel. Seisumüra mõõdetakse mootorist 7,0 m kaugusel suurima müra suunal. Müra ekraniseerida võivad esemed, piirded, ehitised vms. ei tohi müra allikatele asuda lähemal kui 50 m. Tabel 4. Kuni 1988. a. valmistatud sõidukite mürataseme piirväärtused ---------------------------------------------------------------- Sõiduki kategooria Müra tase dB(A) ---------------------------------------------------------------- M1-kategooria sõiduk 82 N1-kategooria sõiduk 84 N2- ja N3-kategooria sõidukid 89 200 kW ja suurema mootori võimsusega M2- ja M3-kategooria sõidukid 91 200 kW ja suurema mootori võimsusega N3-kategooria sõiduk 91 ---------------------------------------------------------------- 2) alates 1988. valmistamisaastast ei tohi sõiduki sõidumüra ühelgi mootori tööreþiimil ületada tabelis 5 toodud väärtusi (mõõtmise skeem peab vastama joonisele 3); Tabel 5. 1988. a. kuni 1996. a. valmistatud sõidukite mürataseme piirväärtused ---------------------------------------------------------------- Sõiduki kategooria Müra tase dB(A) ---------------------------------------------------------------- M1-kategooria sõiduk 77 150 kW mootori võimsusega M2- ja M3-kategooria sõidukid 80 > 150 kW mootori võimsusega M2- ja M3-kategooria sõidukid 84 2 t täismassiga N1- ja M2- kategooria sõidukid 78 > 2 t täismassiga N1- ja M2-kategooria sõidukid 79 75 kW mootori võimsusega N2- ja N3-kategooria sõidukid 81 75 kW, kuid 150 kW mootori võimsusega N2- ja N3-kategooria sõidukid 83 150 kW mootori võimsusega N2- ja N3-kategooria sõidukid 84 ---------------------------------------------------------------- 3) alates sõiduki 1996. valmistamisaastast ei tohi seisu- ja sõidumüra ületada ühelgi mootori tööreþiimil tabelites 6 ja 7 toodud väärtusi (möödasõidu müra mõõtmise skeem peab vastama joonisele 3 A). Seisumüra peab mõõtma mootori stabiilsetel pööretel, mis peavad olema vähemalt 3/4 nimipööretest (mõõtmise skeem peab vastama joonisele 4); Tabel 6. Alates 1996. a. valmistatud sõidukite mürataseme piirväärtused ---------------------------------------------------------------- Sõiduki kategooria Müra tase dB(A) ---------------------------------------------------------------- M1-kategooria sõiduk 74 150 kW mootori võimsusega M2- ja M3-kategooria sõidukid 78 > 150 kW mootori võimsusega M2- ja M3-kategooria sõidukid 80 2 t täismassiga N1- ja M2-kategooria sõidukid 76 > 2 t täismassiga N1- ja M2-kategooria sõidukid 77 75 kW mootori võimsusega N2- ja N3-kategooria sõidukid 77 75 kW, kuid 150 kW mootori võimsusega N2- ja N3-kategooria sõidukid 78 150 kW mootori võimsusega N2- ja N3-kategooria sõidukid 80 ---------------------------------------------------------------- Otsepritsega diiselmootoriga auto ja üle 2-tonnise täismassiga maastikuauto (G-kategooria sõidukid, kui nende mootori võimsus on väiksem kui 150 kW) müra võib olla 1 dB(A) võrra suurem tabelis 6 toodust. 2-tonnise ja suurema täismassiga G-kategooria sõidukil, mille mootori võimsus on 150 kW ja suurem, võib müra ületada tabelis 6 toodu kuni 2 dB(A). Joonis 4. Seisumüra mõõtmise skeem vastavalt EÜ direktiivile 92/97/EEC (vaata RTL 1996, 144, 698) Müratase on antud tabelis 7. A - mõõtmise piirkond, kus ei tohi olla takistusi või isikuid, v.a. autojuht ja mõõtja. Tabel 7. Alates 1996. a. valmistatud sõidukite mürataseme piirväärtused ----------------------------------------------------------------- Jrk. Sõiduki kategooria Müra tase nr. dB(A) ----------------------------------------------------------------- 1 M1 (sõiduauto - 8+1 sõitjakohta) 77 2 M1 (otsepritse diiselmootoriga) 78 3 M2 ja M3 (buss - üle 8+1 sõitjakoha, kuid mootori võimsusega alla 150 kW) 80 4 M2 ja M3 (mootori võimsusega üle 150 kW) 83 5 N1 (veoauto) ja M2 (buss), kui nende täismass ei ületa 2 tonni 78 6 N1 ja M2 (otsepritse diiselmootoriga, kui nende täismass ei ületa 2 tonni) 79 7 N1 ja M2 (täismassiga üle 2 tonni, kuid vähem kui 3,5 tonni) 79 8 N1ja M2 (otsepritse diiselmootoriga, täismassiga üle 2 tonni, kuid vähem kui 3,5 tonni) 80 9 N2 ja N3 (mootori võimsusega kuni 75 kW veoauto) 81 10 N2 ja N3 (mootori võimsusega üle 75 kW, kuid vähem kui 150 kW) 83 11 N2 ja N3 (mootori võimsusega üle 150 kW) 84 ---------------------------------------------------------------- 4) kuni sõiduki 1998. valmistamisaastani ei tohi kabiini/kere sisemüra ületada sõitjate, juhi ja teenindava personali peade kõrgusel 85 dB(A), M2- ja M3-kategooria bussidel C 80 dB(A) ning alates sõiduki 1998. valmistamisaastast C autodel (v.a. bussid) C 80 dB(A) ning bussidel 75 dB(A); 5) suruõhu müra ei tohi ületada 72 dB(A). Mõõtmise skeem peab vastama joonisele 5: Joonis 5. Suruõhu müra mõõtmise skeem (vaata RTL 1996, 144, 698) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ja 8 - mikrofonide asukohad 1,2 m kõrgusel teepinnast. 6) L-kategooria sõidukite (mopeedid, mootorrattad, motorollerid jms.) mürataseme piirväärtused peavad vastama E-reeglitele nr. 9/05 ja 41/02 (tabel 8): Tabel 8. L-kategooria sõidukite mürataseme piirväärtused ---------------------------------------------------------------- Jrk. Sõiduki kategooria ja klass Müra tase nr. dB(A) ---------------------------------------------------------------- 1 L-kategooria sõidukid mootori töömahuga 80 cm3 75 2 L-kategooria sõidukid mootori töömahuga > 80 cm3 ja 175 cm3 77 3 L-kategooria sõidukid mootori töömahuga > 175 cm3 80 4 L5-kategooria, mootori töömahuga .50 cm3, 3- ja 4-rattalised sõidukid 82 ---------------------------------------------------------------- 7) sõiduki tehnoülevaatusel, TK ja TJV katsetustel peab kontrollimine toimuma joonistel 3, 4 ja 5 antud skeemide kohaselt ja vastavalt EÜ direktiivide 70/157/EEC, 84/424/EEC ja 92/97/EEC ning E-reegli nr. 51/01 metoodikale. Mootorratta müra peab määrama vastavalt E-reeglite nr. 9/05 ja 41/02 metoodikale. Mürataseme mõõtmine peab toimuma Riigi Standardiameti taadeldud müramõõdikuga, millel peab olema silt taatlemise kehtivusaja, taatleja nime ja aadressiga. Lisandus mootorsõiduki heitgaasi saasteainete sisalduse ja sõiduki mürataseme normidele Nõuded mootorsõiduki tüübikinnituse ja toodangu järelevalve katsetustel heitgaasi saasteainete sisalduse määramisel kasutatavale mootorikütusele Mootorsõiduki tüübikinnitamise ja toodangu järelevalve katsetustel heitgaasi saasteainete sisalduse määramisel kasutatav mootorikütus peab vastama järgmistele nõuetele: Etüleeritud bensiinil: 1. Oktaanarv uurimismeetodil RON 98 2. Tihedus (15 oC juures) min. 0,741 maks. 0,755 3. Destilleerimise temperatuurid aurustumise algus min. 24 oC maks. 40 oC 10% mahust min. 42 oC maks. 58 oC 50% mahust min. 90 oC maks. 110 oC 90% mahust min. 150 oC maks. 170 oC keemise lõpp-punkt min. 185 oC maks. 205 oC jääk maks. 2% mahust 4. Süsivesinike sisaldus: olefiinsed maks. 20% mahust aromaatsed maks. 45% mahust jääk ülejäänud 5. Vaigusisaldus maks. 4 mg / 100 ml 6. Väävlisisaldus 0,04% mahust 7. Pliisisaldus min. 0,10 g maks. 0,40 g 8. Hapendumise stabiilsus min. 480 minutit Pliivabal bensiinil: 1. Oktaaniarv: uurimismeetodil RON 95 mootorimeetodil MON 85 2. Tihedus temperatuuril 15 oC 0,748 0,762 3. Destilleerimise temperatuurid aurustumise algus min. 24 oC maks. 40 oC 10% mahust min. 42 oC maks. 58 oC 50% mahust min. 90 oC maks. 110 oC 90% mahust min. 155 oC maks. 189 oC keemise lõpp-punkt min. 190 oC maks. 215 oC jääk maks. 2% mahust 4. Süsivesinike sisaldus: olefiinsed maks. 20% mahust aromaatsed maks. 45% benseeni maks. 5% mahust jääk ülejäänud 5. Väävlisisaldus 0,04% 6. Pliisisaldus 0,005 g 7. Fosforisisaldus 0,0013 g 8. Vaseproov temperatuuril 50 oC ISO 2160 järgi maks. 1 Diislikütusel: 1. Tsetaaniarv min. 49 maks. 53 2. Tihedus temperatuuril 15 oC min. 0,835 maks. 0,845 3. Destilleerimise temperatuurid 50% mahust min. 245 oC 90% mahust min. 320 oC maks. 340 oC keemise lõpp-punkt maks. 370 oC 4. Viskoossus temperatuuril 40 oC min. 2,5 mm2/s maks. 3,5 mm2/s 5. Veesisaldus 0,05% mahust 6. Tuhasus 0,01% mahust 7. Väävlisisaldus 0,3% mahust 8. Happearv 0,20 mg KOH/g 9. Stabiilsus hapendumisele 2,5 mg / 100 ml 10. Vaseproov (korrosiooniproov) ISO 2160 järgi maks. 1