Sideameti põhimäärus
Vastu võetud 11.02.2003 nr 24
Määrus kehtestatakse «Vabariigi Valitsuse seaduse» (RT I 1995, 94, 1628; 1996, 49, 953; 88, 1560; 1997, 29, 447; 40, 622; 52, 833; 73, 1200; 81, 1361 ja 1362; 87, 1468; 1998, 28, 356; 36/37, 552; 40, 614; 107, 1762; 111, 1833; 1999, 10, 155; 16, 271 ja 274; 27, 391; 29, 398 ja 401; 58, 608; 95, 843 ja 845; 2000, 49, 302; 51, 319 ja 320; 54, 352; 58, 378; 95, 613; 102, 677; 2001, 7, 16; 53, 305; 59, 358; 94, 578; 100, 646; 102, 677; 2002, 57, 354; 87, 505; 90, 520; 96, 563; 2003, 4, 22) § 42 lõike 1 alusel.
1. peatükk
ÜLDSÄTTED
§ 1. Sideameti staatus
Sideamet (edaspidi amet) on Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (edaspidi ministeerium) valitsemisalas tegutsev valitsusasutus, millel on juhtimisfunktsioon ja mis teostab riiklikku järelevalvet ja kohaldab riiklikku sundi seaduses ettenähtud alustel ja ulatuses.
§ 2. Esindamine
Oma ülesannete täitmisel esindab amet riiki.
§ 3. Ameti nimi eri keeltes
Ameti nimi on:
1) inglise keeles – Estonian National Communications
Board;
2) prantsuse keeles – Direction Nationale Estonienne de la
Communication;
3) saksa keeles – Estnisches Amt für Kommunikation;
4) soome keeles – Viron Viestintävirasto;
5) vene keeles –
Эстонский департамент связи.
§ 4. Ameti tegevust reguleerivad õigusaktid
Amet juhindub oma tegevuses Eesti Vabariigi seadustest, rahvusvaheliste konventsioonide ja lepingute, millega Eesti Vabariik on ühinenud, nõuetest, Vabariigi Valitsuse määrustest ja korraldustest, majandus- ja kommunikatsiooniministri (edaspidi minister) määrustest ja käskkirjadest ning käesolevast põhimäärusest, samuti teiste ministrite asjassepuutuvatest määrustest.
§ 5. Aruandekohustuslikkus
(1) Amet on aruandekohustuslik ministri ees, kes suunab ja koordineerib tema tegevust ja teostab ameti üle teenistuslikku järelevalvet õigusaktidega sätestatud korras.
(2) Amet koostab ja esitab raamatupidamise ja statistilisi aruandeid õigusaktidega sätestatud korras.
§ 6. Ameti tegevuse koordineerimine ja koostöö
(1) Ameti tegevust koordineerib ja korraldab kantsler.
(2) Amet teeb koostööd ministeeriumi sideosakonna ja ministeeriumi teiste osakondadega.
§ 7. Ameti eelarve
(1) Ameti kulud kaetakse riigieelarvest. Ameti eelarve kinnitab, muudab ja eelarve täitmist kontrollib minister.
(2) Ametil on arvelduskontod Riigikassa kontsernikonto koosseisus. Ametil võib olla väljaspool Riigikassa kontsernikontot erikonto rahandusministri loal ja sätestatud tingimustel.
§ 8. Ameti pitsat ja sümboolika
Ametil on väikese riigivapi kujutise ja oma nimega pitsat ning kehtestatud korras registreeritud sümboolika.
§ 9. Ameti dokumentide vormistamine
(1) Ameti kirjaplangil, üldplangil ja turvaplangil kasutatakse Riigikantselei poolt registreeritud embleemi.
(2) Ameti krijaplangil trükitud dokumendid kannavad peadirektori, peadirektori asetäitja või osakonnajuhataja allkirja.
(3) Ameti poolt väljastatavad load ja koostatud ettekirjutused ning protokollid allkirjastatakse vastavalt õigusaktidega antud volitustele.
(4) Ameti muud dokumendid vormistatakse õigusaktides või asjaajamiskorraga ettenähtud korras.
§ 10. Asukoht
Ameti asukohaks on Tallinn. Ameti postiaadress on Ädala 2, 10614 TALLINN. Väljaspool Ameti asukohta asuvate struktuuriüksuste asukohad näidatakse nende põhimäärustes.
2. peatükk
AMETI TEGEVUSVALDKOND, EESMÄRK JA PÕHIÜLESANDED
§ 11. Ameti tegevusvaldkond
Ameti tegevusvaldkond on seadusega sätestatud ülesannete ulatuses juhtimisfunktsiooni ja riikliku järelevalve teostamine ning seadusega ettenähtud alustel ja ulatuses riikliku sunni kohaldamine telekommunikatsiooni-, kaabellevi-, ringhäälingu sagedushalduse ja postside valdkonnas ning digitaalallkirja sertifitseerimis- ja ajatempliteenuse osutajate registreerimise alal.
§ 12. Ameti tegevuse eesmärk
Ameti tegevuse eesmärgiks on riigi majanduspoliitika elluviimine määratud tegevusvaldkonnas ja ulatuses.
§ 13. Ameti põhiülesanded
Ameti põhiülesanded on:
1) riikliku järelevalve teostamine
ameti tegevusvaldkonda reguleerivatest õigusaktidest tulenevate nõuete
täitmise üle ja vajadusel riikliku sunni rakendamine;
2)
osalemine oma tegevusvaldkonda puudutavate õigusaktide väljatöötamisel
ning ettepanekute tegemine nende muutmiseks ja täiendamiseks, sealhulgas
eestikeelse terminoloogia täiustamine;
3) osalemine oma
tegevusvaldkonnaga seotud poliitika, strateegiate ja arengukavade
väljatöötamisel; oma tegevusvaldkonnaga seotud projektide
ettevalmistamine ja elluviimine, sh osalemine rahvusvaheliste projektide
ettevalmistamisel ja läbiviimisel.
§ 14. Ameti tegevus põhiülesannete täitmiseks
Põhiülesannete täitmiseks amet:
1) teeb koostööd
teiste valitsusasutuste, kohalike omavalitsusüksuste, sihtasutuste,
mittetulundusühingute, ettevõtlus- ja tarbijaorganisatsioonidega ning
teiste riikide vastavate asutuste ja rahvusvaheliste organisatsioonidega
õigusaktidega ettenähtud korras;
2) esindab kooskõlastatult
ministeeriumiga riiki oma tegevusvaldkonna rahvusvahelistes
organisatsioonides ja vastavates standardiorganisatsioonides;
3)
korraldab oma tegevusvaldkonda puudutavatest välislepingutest tulenevate
Eesti Vabariigi kohustuste täitmise;
4) koostab ameti eelarve
eelnõu ning eelmise aasta eelarve täitmise aruande;
5)
töötab välja ja viib ellu ameti strateegia ja tööplaanid;
6) jälgib ja hindab oma tegevusvaldkonnas kujunenud olukorda ning informeerib
sellest ministeeriumi sideosakonda;
7) informeerib avalikkust ja
asjassepuutuvaid isikuid arengutest, muudatustest ja saavutatud
tulemustest oma tegevusvaldkonnas;
8) lahendab oma tegevusvaldkonnas
kaebusi ja vaidlusi; osaleb oma pädevuse piires kohtumenetluses,
sealhulgas tsiviilkohtumenetluses;
9) täidab õigusaktidest tulenevaid
kriisireguleerimisalaseid ülesandeid;
10) peab talle
õigusaktidega antud riiklikke registreid;
11) annab
õigusaktidega sätestatud korras välja tegevuslubasid,
kvalifikatsioonitunnistusi ja muid dokumente oma pädevuse piires;
12) nõustab teisi isikuid oma tegevusvaldkonnaga seotud küsimustes;
13) täidab muid talle õigusaktidega pandud ülesandeid.
3. peatükk
AMETI STRUKTUUR
§ 15. Struktuuriüksused
(1) Ameti põhiliseks struktuuriüksuseks on osakond. Osakonna koosseisu võivad kuuluda talitused ja bürood.
(2) Ameti struktuuri ja teenistujate koosseisu kinnitab minister ameti peadirektori ettepanekul.
§ 16. Osakonna struktuur
(1) Osakonna struktuur ja ülesanded määratakse peadirektori poolt kinnitatud osakonna põhimäärusega.
(2) Teenistujate kohustused, õigused ja vastutus määratakse peadirektori poolt kinnitatud ametijuhendiga.
§ 17. Osakonna juhtimine
Osakonda juhib selle juhataja või peadirektori poolt määratud ametnik, kes vastutab osakonnale pandud ülesannete täitmise eest.
§ 18. Ameti osakonnad ja nende põhiülesanded
(1) Lubade osakond, mille funktsiooniks on lubade taotluste menetlemine
ja klientide teenindamine ning põhiülesanneteks on:
1)
telekommunikatsioonivõrgu opereerimise ja telekommunikatsiooniteenuse
osutamise tegevuse alustamise teate registreerimine ning esitatud
dokumentide põhjal telekommunikatsioonivõrgu opereerimise ja
telekommunikatsiooniteenuse osutamise kontrollimine;
2)
telekommunikatsioonivõrgu opereerimiseks tingimuste määramine ja
tegevuslubade väljastamine ning esitatud dokumentide põhjal
telekommunikatsioonivõrgu opereerimise kontrollimine;
3)
püsiliiniteenuse osutamise tingimuste kehtestamine ja esitatud
dokumentide põhjal püsiliiniteenuse osutamise kontrollimine;
4) raadiosaateseadmete paigaldamise ja kasutamise lubade ning
häirekaitsegarantiide väljastamine;
5) raadioamatööri
kvalifikatsioonitunnistuste ja amatöörraadiojaamale töölubade
väljastamine;
6) raadiosaateseadmete üle Eesti tollipiiri
toimetamise erilubade väljaandmine;
7) numeratsioonivahemiku,
tunnuskoodi või lühinumbri reserveerimine ja kasutamise lubade
väljastamine ning esitatud dokumentide põhjal kasutamise kontrollimine;
8) kaabellevivõrguloa väljastamine ning ühisantennisüsteemi registreerimine;
9) telekommunikatsioonivõrgu lõppseadme nõuetele vastavuse registreerimine ja
raadiosagedusala kasutuse nõuetele vastavuse kinnituste väljastamine;
10) digitaalallkirja teenuste osutajate ning teenuste osutamise lõpetamise
registreerimine;
11) ringhäälinguloa taotluste kooskõlastamine;
12) postiteenuse osutamise tegevuse alustamise teate registreerimine,
tegevusloa väljastamine ning postiteenuse osutamise tüüptingimuste
kooskõlastamine;
13) postiteenuse osutajate nimeliste templite
registreerimine;
14) andmete kandmine riiklikku registrisse.
(2) Järelevalve osakond, mille funktsiooniks on tehnilise ja turu
järelevalve teostamine ning põhiülesanneteks on:
1)
telekommunikatsioonivõrgu opereerimise ja teenuse osutamise üle
järelevalve teostamine;
2) raadiosagedusala ja
raadiosaateseadmete kasutamise üle järelevalve teostamine;
3) raadiosagedusala häirepuhtuse tagamine;
4) raadiohäireteadete
vastuvõtt ja nende lahendamine;
5) raadiosaateseadmete esmase
ülevaatuse teostamine;
6) kaabellevivõrgu loomise, arendamise ja
kasutamise, kaabellevivõrgu ja ühisantennisüsteemi tehnilistele nõuetele
vastavuse ning kaabelleviteenuse osutamise üle järelevalve teostamine;
7) telekommunikatsioonivõrgu lõppseadme nõuetele vastavuse üle järelevalve
teostamine;
8) numeratsiooni kasutamise üle järelevalve teostamine;
9) ringhäälinguloa tehniliste tingimuste üle järelevalve teostamine;
10) telekommunikatsiooni- ja kaabellevivaldkonna kaebuste vastuvõtt,
lahendamine ja nendele vastamise korraldamine;
11) ööpäevaringse
riikliku järelevalve korraldamine ja teostamine.
(3) Tururegulatsiooni osakond, mille funktsiooniks on tururegulatsiooni
ja turujärelevalve korraldamine ning põhiülesanneteks on:
1) telekommunikatsioonivõrgu opereerimisel ja telekommunikatsiooni- teenuse
osutamisel tekkinud vaidluste ja kaebuste lahendamine;
2)
telekommunikatsiooniturul olulise turujõuga ettevõtjaks tunnistamise
ettevalmistamine;
3) universaalteenuse kohustusest vabastamise
ettevalmistamine;
4) olulise turujõuga ettevõtja kuluarvestussüsteemi
ja tasude kontrollimine;
5) telekommunikatsioonialastes
rahvusvahelistes organisatsioonides osalemine.
(4) Tehnilise planeerimise osakond, mille funktsiooniks on tehnilise
regulatsiooni ja tehnilise järelevalve korraldamine ning
põhiülesanneteks on:
1) raadiosagedusala kasutamise
korraldamine, planeerimine ja koordineerimine;
2) Eesti
raadiosageduste plaani koostamine ja täitmise korraldamine;
3)
Eesti numeratsiooniplaani koostamine, kasutamise planeerimine ja
korraldamine;
4) ringhäälingukanalite ja -sageduste määramine,
koordineerimine ja notifitseerimine;
5) telekommunikatsioonialases
standardimises osalemine;
6) telekommunikatsioonialastes
rahvusvahelistes organisatsioonides osalemine;
7) tehnilise loa
väljastamiseks avaliku konkursi ja loa tehniliste tingimuste
väljatöötamine;
8) raadiosagedusala ja numeratsiooni
kasutamise riigilõivu määrade muutmiseks ettepanekute tegemine;
9) telekommunikatsioonivõrgu opereerimisel ja telekommunikatsiooniteenuse
osutamisel tekkinud tehniliste vaidluste ja kaebuste lahendamine.
(5) Postsideosakond, mille funktsiooniks on postsidevaldkonnas
regulatsiooni ja järelevalve korraldamine ning põhiülesanneteks on:
1) universaalse postiteenuse tasude rakendamise põhjendatuse kontrollimine;
2) universaalse postiteenuse tingimuste ja tasude vaidluste lahendamine;
3)
sihtnumbrite süsteemi muutmiseks nõusoleku andmine;
4)
postiseaduses sätestatud nõuete täitmise üle järelevalve teostamine;
5) postiteenuse osutamisel tekkinud vaidluste ja kaebuste lahendamine;
6)
postsidevaldkonnas toimunud arengute ja esilekerkinud probleemide ning
ameti tegevuse kohta aruande koostamine.
(6) Infoosakond, mille põhiülesanneteks on:
1) riiklike
registrite ja andmekogude pidamise korraldamine;
2) asjaajamise
korraldamine;
3) dokumendiregistri pidamine;
4) teabe ja
dokumentide säilitamise korraldamine;
5) teabe väljastamise
korraldamine;
6) sisemise ja välimise infovahetuse korraldamine ja
arendamine;
7) teabepäevade, avalike arutelude, avalike suhete ja
meediasuhete korraldamine;
8) arvutivõrgu riist- ja tarkvara
haldamine, kasutamise korraldamine ja juhendamine ning hooldamine;
9)
infotehnoloogia arendamine.
(7) Raamatupidamise ja eelarve osakond, mille põhiülesanneteks on:
1) ameti valdusse antud riigivara üle arvestuse pidamine;
2) ameti
eelarve koostamises osalemine;
3) eelarve täitmise kontrollimine;
4) riigikassa kaudu arveldamine;
5) ameti tulude laekumise jälgimine;
6) raamatupidamise alase aruandluse korraldamine.
(8) Üldosakond, mille põhiülesanneteks on:
1) ameti
valdusse antud riigivara ja vahendite haldamise ning selle arvestuse
pidamise korraldamine;
2) ameti aastaeelarve koostamise korraldamine;
3) majanduslepingute sõlmimise ja täitmise korraldamine;
4)
riigivara ja vahendite hankimise korraldamine.
(9) Personaliosakond, mille põhiülesanneteks on:
1) ameti
personalipoliitika ja koolitusstrateegia väljatöötamine ja elluviimise
tagamine;
2) ameti personalialaste toimingute teostamine;
3)
koolitustegevuse korraldamine ametis;
4) personali- ja koolitusalase
aruandluse teostamine;
5) ameti teenistujate nõustamine
personaliküsimustes.
4. peatükk
AMETI JUHTIMINE
§ 19. Ameti juhtimine
Ametit juhib peadirektor, kelle nimetab ametisse ja vabastab ametist minister kantsleri ettepanekul. Peadirektori äraolekul asendab teda peadirektori asetäitja või peadirektori poolt määratud ametnik.
§ 20. Peadirektori kohustused, õigused ja vastutus
Ameti peadirektor:
1) juhib ameti tööd peadirektori asetäitjate ja
osakonnajuhatajate kaudu, otsustab ja korraldab ameti pädevusse
kuuluvate ülesannete täitmise ning vastutab ameti tegevuse tulemuste
eest;
2) tagab ameti ülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse
täitmise ja annab aru ministrile;
3) kinnitab osakondade ja
teiste struktuuriüksuste põhimäärused, ameti asjaajamise korra,
sisekorraeeskirja ja muud töökorralduslikud dokumendid ning teenistujate
ametipalgad ja ametijuhendid vastavuses õigusaktidega;
4)
nimetab ametisse ja vabastab ametist ameti koosseisu kuuluvad ametnikud
ja teised teenistujad; sõlmib, muudab ja lõpetab töölepingud ameti
abiteenistujatega;
5) rakendab ametis otstarbeka sisekontrolli
süsteemi;
6) nimetab ameti siseauditi eest vastutava isiku;
7) teostab teenistuslikku järelevalvet ameti teenistujate toimingute üle
õigusaktidega ettenähtud korras, määrab ergutusi ja
distsiplinaarkaristusi ameti ametnikele ja abiteenistujatele;
8)
esitab ministrile ettepanekuid ameti kulude eelarve kohta, tagab eelarve
täpse ja otstarbeka täitmise ning riigivara sihipärase kasutamise;
9) esindab ametit teistes riigiasutustes ja organisatsioonides;
10) teeb
otsuseid sõltumatult ja iseseisvalt kooskõlas õigusaktidega;
11) tagab ametnikele tööriietuse ja isikukaitsevahendid kooskõlas
õigusaktidega;
12) esitab ministrile ettepanekuid ameti
tegevusvaldkonna korraldamiseks;
13) kehtestab ameti pitsati
kasutamise korra ja tagab selle järgimise;
14) teeb
õigusaktidega ettenähtud juhtudel ettekirjutusi;
15)
moodustab töörühmi tegevusvaldkonna üksikküsimuste lahendamiseks;
16) annab volitusi ameti esindamiseks;
17) kehtestab ametnike
atesteerimisnõuded;
18) omab esimese allkirja õigust ameti
panga- ja raamatupidamisdokumentidel, määrab teised allkirjaõiguslikud
ametnikud;
19) täidab muid ülesandeid, mis on talle pandud seaduse
või muude õigusaktidega.
§ 21. Peadirektori käskkirjad
(1) Ameti peadirektor annab seaduse, Vabariigi Valitsuse määruse või korralduse ning ministri määruse või käskkirja alusel käskkirju.
(2) Ameti peadirektor võib anda ameti sisemises asjaajamises ka muid kirjalikke korraldusi.
(3) Ameti peadirektori käskkirjad ja muud kirjalikud korraldused vormistatakse ja registreeritakse vastavalt asjaajamise juhendile.
§ 22. Peadirektori asetäitjad
(1) Peadirektori asetäitja tehnilise planeerimise ja tururegulatsiooni alal koordineerib, suunab, juhendab, kontrollib ja analüüsib tehnilise planeerimise ja tururegulatsiooni osakonnale pandud ülesannete täitmist, korraldab osakondade vahelist koostööd ning vastutab ülesannete efektiivse täitmise eest.
(2) Peadirektori asetäitja järelevalve, varade ja informatsiooni haldamise alal koordineerib, suunab, juhendab, kontrollib ja analüüsib järelevalve-, üld- ja infoosakonnale pandud ülesannete täitmist, korraldab osakondade vahelist koostööd ning vastutab ülesannete efektiivse täitmise eest.
(3) Peadirektori asetäitjad täidavad muid peadirektori poolt antud teenistusülesandeid.
5. peatükk
LÕPPSÄTE
§ 23. Ümberkorraldamine ja tegevuse lõpetamine
Ameti ümberkorraldamine või tema tegevuse lõpetamine toimub seaduse alusel.
6. peatükk
RAKENDUSSÄTE
§ 24. Teede- ja sideministri määruse kehtetuks tunnistamine
Tunnistada kehtetuks teede- ja sideministri 17. detsembri 2001. a määrus nr 120 «Sideameti põhimääruse kinnitamine» (RTL 2001, 139, 2067).
Minister Liina TÕNISSON |
Kantsler Marika PRISKE |